menu

Muziek / Muziekgames / De nr 1 in USA of UK, maar geen hit in NL meter

zoeken in:
avatar van Poek
Wizzard 6,5
Mariah Carey 4


avatar van johan de witt
Mariah 6,1
Wizzard 6,9



avatar van Sandokan-veld
Echt slecht is het niet, maar kon er ook maar moeilijk mijn aandacht bijhouden.

5

avatar van motel matches
Het is inderdaad niet slecht en heel goed gemaakt en gezongen, alleen het doet mij niets en ik vind het vooral bloedeloos

5

avatar van andré
Wizzard 6
Mariah Carey 4

avatar van Simon77
Wizzard: 6,7
Mariah C: 7,0

Mariah heeft een prima stem en toen was ze nog leuk

avatar van motel matches
Mariah laat allen Ken en Nelson achter zich

17. Mariah Carey - I Don't Wanna Cry (5,59; 12 stemmen)
18. Ken Dodd – Tears UK (5,19; 10 stemmen)
19. Nelson - (Can't Live Without Your) Love and Affection: USA (5,18; 13 stemmen)

avatar van motel matches
T.Rex kun je wat betreft hun hitsuccessen vergelijken met The Jam. Ga maar na, beide ontzettend succesvol in eigen land, maar daarbuiten een stuk minder. Beide bands hadden in Engeland 4 nr 1 hits, waarvan er 2 ook in ons land een hit werden. Die andere 2 kwamen niet verder dan de tipparade en kwamen uit hetzelfde jaar. Daar houdt de vergelijking ook wel op, want Paul Weller had veel langer succes dan Marc Bolan (dat hij op 29 jarige leeftijd om het leven kwam, hielp natuurlijk niet mee). Dit jaar is er wel weer wat aandacht voor T.Rex dankzij een tribute-album dat binnenkort verschijnt (AngelHeaded Hipster) en waaraan best wel grote artiesten meedoen. Ik noem bijvoorbeeld Nick Cave, U2 en Gavin Friday. Metal Guru wordt gecoverd door Nena (!), maar Telegram Sam ontbreek gek genoeg. Waarschijnlijk vonden ze de eerdere cover van Bauhaus wel voldoende. Jullie krijgen lekker lang om te stemmen want ik ben een aantal weken met vakantie. Ik ben wel benieuwd welke van de 2 jullie voorkeur heeft en of The Jam kan worden bedreigd aan de top.

T. Rex - Telegram Sam

USA: nr 67
UK: nr 1 (feb 1972; 2 weken)
NL: tip




T. Rex - Metal Guru

USA: -
UK: nr 1 (mei 1972; 4 weken)
NL: tip



avatar van bikkel2
T. Rex - Telegram Sam: 7.6
T. Rex - Metal Guru: 7.0

Arbeidsdeskundige
T. Rex - Telegraph Sam: 6,5
T. Een - Metal Guru: 6

avatar van starbright boy
Wizzard - Angel fingers (A teen ballad) Eigenlijk een heel, heel simpel 60's liedje maar dan in een bad van alerlei productionele trucjes. Waar Jeff Lynne een megafan was van The Beatles lijkt Roy Wood erg van Phil Spector te houden, maar wat bij Spector in zijn toptijd nooit zo was, is hier wel: de ingredienten zijn niet bepaald in evenwicht en het klinkt meer als een hyperactief spervuur van ongefilterde ideeën. Kan er daardoor niet veel mee. 4,9


Mariah Carey - I Don't Wanna Cry Klinkt ook meteen heel erg early 90's. Is ook meer gedateerd dan sommige van haar andere singles door de nu wat goedkoop aandoende productie. Boven alles nogal langdradig, Ze kan zingen, ja, maar dat wist ik al. 4.7

T. Rex - Telegram Sam 7,4
T. Rex - Metal Guru 7.2

Wat mij betreft geen bedreiging voor The Jam, die sla ik een aardig stukje hoger aan, maar een stuk fijner dan de vorige twee is dit wel. Heb een lichte voorkeur voor Telegram Sam. Heb altijd het idee dat je in deze tijd heel erg goed de muzikale ontwikkeling van veel mensen kunt zien. Hoewel het nog voor mijn geboorte was denk ik dat veel mensen eerst voor bands als The Sweet vielen, vervolgens naar Slade gingen luisteren, dan naar T-Rex, dan naar Bowie en via Bowie uiteindelijk bijvoorbeeld Iggy Pop en Lou Reed ontdekten. Dat voelt als zo logisch.

avatar van 50tracks
Telegram Sam 7,5
Metal Guru 8

avatar van laxus11
Sam: 7.6

Guru: 7.7

avatar van johan de witt
Telegram Sam: 8,2
Metal Guru: 10,0 (mijn fave single van 1972)

avatar van ranboy
T. Rex - Telegram Sam: 6,5
T. Rex - Metal Guru: 6,25

Nooit begrepen waarom T-Rex het bij sommigen zo extreem goed doet.

avatar van Poeha
Wizzard - Angel fingers (A teen ballad): 4,5
Mariah Carey: 7,7
T. Rex - Telegram Sam: 6,2
T. Rex - Metal Guru: 5,5

avatar van LucM
Wizzard - Angel fingers (A teen ballad): 5
Eerder matige song die het van de productie moet hebben.

Mariah Carey: 5,5
Vond ik destijds beter, klinkt mij nu te glad.

T. Rex - Telegram Sam: 8
T. Rex - Metal Guru: 9
Behoort beslist tot de betere glamrock al spreekt Metal Guru mij meer aan door het ritme en de melodie.

avatar van LucM
starbright boy schreef:
Hoewel het nog voor mijn geboorte was denk ik dat veel mensen eerst voor bands als The Sweet vielen, vervolgens naar Slade gingen luisteren, dan naar T-Rex, dan naar Bowie en via Bowie uiteindelijk bijvoorbeeld Iggy Pop en Lou Reed ontdekten. Dat voelt als zo logisch.

Klopt, als tiener was ik destijds fan van The Sweet en snel daarna Slade. T-Rex was hier (ten onrechte) minder bekend maar leerde ik ook kennen. Nadien viel ik voor David Bowie (sla ik hoger aan dan voornoemde bands) en Iggy Pop en Lou Reed ontdekte ik tijdens de punkperiode via Bowie.

avatar van andré
Telegram Sam: 7
Metal Guru: 8

avatar van motel matches
Telegram Sam: 8
Metal Guru: 7,4

avatar van motel matches
Metal Guru wint de onderling strijd met Telegram Sam: 7,46 vs 7,32 (11 stemmen). Metal Guru staat daarmee in de top 5.

avatar van motel matches
Nu het origineel van het nummer dat we in Nederland vooral kennen in de versie van Ugly Kid Joe. Harry Chapin had in de jaren 70 veel succes in Amerika en verkocht miljoenen platen. In Engeland en ons land had hij maar 1 hitje met W.O.L.D. en is hij verder vrijwel onbekend gebleven. In 1981 kwam hij om het leven bij een auto-ongeluk. Zijn muziek is denk ik te sentimenteel om gewaardeerd te worden op kritische muziek-sites, zeg maar categorie John Denver, Cat Stevens en Neil Diamond. Ik heb wel een zwak voor Harry en vooral zijn eerste hit Taxi vind ik erg fraai.

Momenteel is dit origineel te horen in een reclame van Campina. Dat de tekst van het nummer precies het tegenovergestelde is van de boodschap die ze willen uitdragen, is blijkbaar geen bezwaar….

Harry Chapin - Cat's In The Cradle

USA: nr 1 (dec 1974; 1 week)
UK: -
NL: -





avatar van Poeha
9,0

Mooie ontdekking was dat in het 1974/1975 hitlijsten topic. Dacht altijd dat de versie van UKJ het origineel was.


Gast
geplaatst: vandaag om 10:15 uur

geplaatst: vandaag om 10:15 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.