Muziek / Muziekgames / Album van het jaar top 15 (nu: 2023)
zoeken in:
0
geplaatst: 20 november 2022, 14:45 uur
En dit was mijn 1977:
1. Pink Floyd – Animals (4)
2. Peter Hammill – Over
3. Elvis Costello – My Aim is True
4. Rush – A Farewell to Kings (14)
5. Steely Dan – Aja (10)
6. Television – Marquee Moon (3)
7. David Bowie – Low (1)
8. Randy Newman – Little Criminals
9. Ian Dury – New Boots and Panties!!
10. Fleetwood Mac – Rumours (2)
11. Talking Heads – Talking Heads: 77 (12)
12. The Clash – The Clash
13. David Bowie – “Heroes” (7)
14. The Stranglers – Rattus Norvegicus
15. Genesis – Seconds Out
16. Heart – Little Queen
17. Brian Eno – Before and After Science
18. Meat Loaf – Bat Out of Hell
19. Kansas – Point of Know Return
20. Gruppo Sportivo – 10 Mistakes
1. Pink Floyd – Animals (4)
2. Peter Hammill – Over
3. Elvis Costello – My Aim is True
4. Rush – A Farewell to Kings (14)
5. Steely Dan – Aja (10)
6. Television – Marquee Moon (3)
7. David Bowie – Low (1)
8. Randy Newman – Little Criminals
9. Ian Dury – New Boots and Panties!!
10. Fleetwood Mac – Rumours (2)
11. Talking Heads – Talking Heads: 77 (12)
12. The Clash – The Clash
13. David Bowie – “Heroes” (7)
14. The Stranglers – Rattus Norvegicus
15. Genesis – Seconds Out
16. Heart – Little Queen
17. Brian Eno – Before and After Science
18. Meat Loaf – Bat Out of Hell
19. Kansas – Point of Know Return
20. Gruppo Sportivo – 10 Mistakes
1
geplaatst: 20 november 2022, 16:39 uur
1977: een mooi jaar met stapels toffe platen, maar i.t.t. 1976 geen 5*-sterren albums. Ja, misschien mijn nummer 1, die schurkt tegen perfectie aan. Verder vond ik bij herbeluistering het debuutalbum van Talking Heads een verschrikkelijke tegenvaller: mijn hemel, wat een vlakke bedoening. Alleen dé killerhit staat natuurlijk nog als een house, maar de rest mag wat mij betreft burning down. Ook van Brian Eno had ik meer verwacht. En ik had Fela Kuti's Zombie gewoon nog in mijn lijst gezet: het blijft tenslotte een plaat van 1977.
Uitermate teleurstellend dat het beste album van AC/DC (net) niet de Top15 in deze lijst heeft gehaald. En eigenlijk had ik ABBA's beste album ook wel in de lijst verwacht, maar ook die haalde het dus (lang) niet. Daarentegen een bijzonder aangename verrassing dat Suicide dat wel haalde. En voor liefhebbers van 1977-punk die de Sex Pistols in hun lijst hebben staan en Radio Birdman en The Saints niet kennen: verplichte luistertip from Down Under! Waar was trouwens Ultravox in de lijst, zelfs niet eens in het niet minder boeiende deel? Ik kreeg 'em zelf nét niet in mijn eigen lijst gepropt, maar ook die plaat is zó veel gaver dan die van Johnny Rotten & Co. Een hard gelag voor de band.
1. [81] Judas Priest – Sin After Sin
2. [18] AC/DC – Let There Be Rock
3. [14] Rush – A Farewell To Kings
4. [116] Pat Travers – Makin’ Magic
5. [119] Riot – Rock City
6. [6] Kraftwerk - Trans Europa Express
7. [65] Radio Birdman – Radios Appear
8. [45] Donna Summer - Once Upon a Time
9. [47] The Saints - (I'm) Stranded
10. [in 1976: 8] Fela Anikulapo Kuti and Afrika 70 – Zombie
11. [27] The Stranglers - Stranglers IV (Rattus Norvegicus)
12. [95] Univers Zéro - Univers Zéro (1313)
13. [4] Pink Floyd – Animals
14. [8] The Congos - Heart of The Congos
15. [28] Abba - The Album
Beste losse nummers die niet op een album in mijn Top 15 staat: UFO – Love To Love en de beste discotrack aller tijden: Donna Summer – I Feel Love
Bubbling under (16 t/m 30):
Ultravox – Ha! Ha! Ha!
Dead Boys – Young Loud And Snotty
Mother’s Finest - Another Mother Further
Heart - Little Queen
Wire – Pink Flag
UFO – Lights Out
Jethro Tull - Songs From the Wood
Ramones – Rocket To Russia
Foreigner – Foreigner
Kansas – Point Of Know Return
Don Cherry - Don Cherry
David Bowie – Low
Jacques Brel – Brel
Suicide – Suicide
Pharoah Sanders - Pharoah
Dank weer voor de organisatie zaaf! Erg leuk om chronologisch in de popgeschiedenis te duiken: zo kom je weer nieuwe en/of herontdekte pareltjes tegen, maar dus ook albums die bij nader inzien teleurstellen.
Uitermate teleurstellend dat het beste album van AC/DC (net) niet de Top15 in deze lijst heeft gehaald. En eigenlijk had ik ABBA's beste album ook wel in de lijst verwacht, maar ook die haalde het dus (lang) niet. Daarentegen een bijzonder aangename verrassing dat Suicide dat wel haalde. En voor liefhebbers van 1977-punk die de Sex Pistols in hun lijst hebben staan en Radio Birdman en The Saints niet kennen: verplichte luistertip from Down Under! Waar was trouwens Ultravox in de lijst, zelfs niet eens in het niet minder boeiende deel? Ik kreeg 'em zelf nét niet in mijn eigen lijst gepropt, maar ook die plaat is zó veel gaver dan die van Johnny Rotten & Co. Een hard gelag voor de band.
1. [81] Judas Priest – Sin After Sin
2. [18] AC/DC – Let There Be Rock
3. [14] Rush – A Farewell To Kings
4. [116] Pat Travers – Makin’ Magic
5. [119] Riot – Rock City
6. [6] Kraftwerk - Trans Europa Express
7. [65] Radio Birdman – Radios Appear
8. [45] Donna Summer - Once Upon a Time
9. [47] The Saints - (I'm) Stranded
10. [in 1976: 8] Fela Anikulapo Kuti and Afrika 70 – Zombie
11. [27] The Stranglers - Stranglers IV (Rattus Norvegicus)
12. [95] Univers Zéro - Univers Zéro (1313)
13. [4] Pink Floyd – Animals
14. [8] The Congos - Heart of The Congos
15. [28] Abba - The Album
Beste losse nummers die niet op een album in mijn Top 15 staat: UFO – Love To Love en de beste discotrack aller tijden: Donna Summer – I Feel Love
Bubbling under (16 t/m 30):
Ultravox – Ha! Ha! Ha!
Dead Boys – Young Loud And Snotty
Mother’s Finest - Another Mother Further
Heart - Little Queen
Wire – Pink Flag
UFO – Lights Out
Jethro Tull - Songs From the Wood
Ramones – Rocket To Russia
Foreigner – Foreigner
Kansas – Point Of Know Return
Don Cherry - Don Cherry
David Bowie – Low
Jacques Brel – Brel
Suicide – Suicide
Pharoah Sanders - Pharoah
Dank weer voor de organisatie zaaf! Erg leuk om chronologisch in de popgeschiedenis te duiken: zo kom je weer nieuwe en/of herontdekte pareltjes tegen, maar dus ook albums die bij nader inzien teleurstellen.
0
zaaf
geplaatst: 23 november 2022, 17:26 uur
Deadline deze editie: DONDERDAG 1-12-2022 20:00
Dus nog 8,11 dagen over en 21 lijsten binnen voor de editie 1978,
Het zou toch echt keigaaf zijn als er een lijstje binnen komt van:
123poetertjes, 50tracks, ABDrums, AOVV, Arno, Arrie, Ataloona, bikkel2, Bonk, Casartelli, chevy93, Chrisseh, Dave82, dazzler, dix, Dwejkk_, esteban, EttaJamesBrown, EvilDrSmith, Film Pegasus, Finidi, Flipm0de, Frenkie!, Gretz, Gyzzz, Hacker, Harderwiek, herman, JayM, johan de witt, Johnny Marr, jordidj1, Justus18, Koenr, likeahurricane, lowieke, LucM, luigifort, Lukas, Lying Mouth, Marzipaintree, motel matches, musician, nelis, nico1616, niels94, Nr.4, Osiris Apis, panjoe, Poeha, Poek, Ralph., remcodulac, Rudi S, rudolphS, Salvadore, shaadiq haynes, Silky & Smooth, Simon77, -SprayIt-, stardust_be, Teunnis, teus, thelion, vigil, west
Dus nog 8,11 dagen over en 21 lijsten binnen voor de editie 1978,
Het zou toch echt keigaaf zijn als er een lijstje binnen komt van:
123poetertjes, 50tracks, ABDrums, AOVV, Arno, Arrie, Ataloona, bikkel2, Bonk, Casartelli, chevy93, Chrisseh, Dave82, dazzler, dix, Dwejkk_, esteban, EttaJamesBrown, EvilDrSmith, Film Pegasus, Finidi, Flipm0de, Frenkie!, Gretz, Gyzzz, Hacker, Harderwiek, herman, JayM, johan de witt, Johnny Marr, jordidj1, Justus18, Koenr, likeahurricane, lowieke, LucM, luigifort, Lukas, Lying Mouth, Marzipaintree, motel matches, musician, nelis, nico1616, niels94, Nr.4, Osiris Apis, panjoe, Poeha, Poek, Ralph., remcodulac, Rudi S, rudolphS, Salvadore, shaadiq haynes, Silky & Smooth, Simon77, -SprayIt-, stardust_be, Teunnis, teus, thelion, vigil, west
1
geplaatst: 27 november 2022, 12:07 uur
zaaf Wil jij mij van de lijst afhalen? Ik ken te weinig albums voor een top 10/15 voor de komende jaren. En ik heb geen interesse en tijd om hier verandering in te brengen.
Ik heb erg genoten van dit topic van de afgelopen decennia en zal het nog blijven volgen. Misschien ontdek ik nog pareltjes door de komende toplijsten. Veel dank voor de goede organisatie van dit mooie topic zaaf! Ook voor de mede users!
Ik heb erg genoten van dit topic van de afgelopen decennia en zal het nog blijven volgen. Misschien ontdek ik nog pareltjes door de komende toplijsten. Veel dank voor de goede organisatie van dit mooie topic zaaf! Ook voor de mede users!

0
zaaf
geplaatst: 27 november 2022, 12:11 uur
dank OA voor je bijdragen en props. ik haal je van de lijst af en mocht je in de golden age weer aan willen haken, prima!
0
geplaatst: 28 november 2022, 10:22 uur
Poeh, 1978 was wel schrapen hoor i.v.m. 1977.
Ook wel deels albums moeten selecteren die ik eigenlijk helemaal nog niet zo goed ken (maar verwacht dat ze in de toekomst een blijvertje zullen blijken).
Ook wel deels albums moeten selecteren die ik eigenlijk helemaal nog niet zo goed ken (maar verwacht dat ze in de toekomst een blijvertje zullen blijken).
0
zaaf
geplaatst: 28 november 2022, 17:42 uur
Deadline deze editie: DONDERDAG 1-12-2022 20:00
Dus nog 3,10 dagen over en 31 lijsten binnen voor de editie 1978,
Mijn hoop is nog gevestigd op de lijstjes van:
ABDrums, AOVV, Bonk, Casartelli, dazzler, Dwejkk_, EvilDrSmith, Film Pegasus, herman, johan de witt, Johnny Marr, Justus18, Koenr, lowieke, luigifort, nico1616, Poeha, rudolphS, Salvadore, Simon77, -SprayIt-, Teunnis, teus
Dus nog 3,10 dagen over en 31 lijsten binnen voor de editie 1978,
Mijn hoop is nog gevestigd op de lijstjes van:
ABDrums, AOVV, Bonk, Casartelli, dazzler, Dwejkk_, EvilDrSmith, Film Pegasus, herman, johan de witt, Johnny Marr, Justus18, Koenr, lowieke, luigifort, nico1616, Poeha, rudolphS, Salvadore, Simon77, -SprayIt-, Teunnis, teus
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 30 november 2022, 21:17 uur
chevy93 schreef:
Poeh, 1978 was wel schrapen hoor i.v.m. 1977.
Sommige oudjes raakten het spoor bijster, een aantal andere vlamde nog behoorlijk, voeg er een aantal fijne debutanten bij en ik had toch wel weer een mooi lijstje, waarin het meer schrappen dan schrapen was.Poeh, 1978 was wel schrapen hoor i.v.m. 1977.
0
geplaatst: 1 december 2022, 10:14 uur
Ik zou best graag meedoen. Maar het probleem is dat ik de deadlines niet in mijn agenda verwerkt krijg. Voor 1977 (het jaar waar ik wilde inpikken) was ik al meteen te laat. En ook nu tikt de klok genadeloos hard.
3
zaaf
geplaatst: 1 december 2022, 20:26 uur
https://i.pinimg.com/564x/62/c0/21/62c0214f0fbfa55d5bfac1ef79e81393.jpg
50 lijstjes, we gaan het weer beleven in 1978! see you tomorrow
50 lijstjes, we gaan het weer beleven in 1978! see you tomorrow

3
zaaf
geplaatst: 2 december 2022, 06:54 uur
https://db3pap005files.storage.live.com/y4mQh4186m3EzMk9okHrKKvcloZ1n_qIuVVw2pQ13dWMwalQ9T6Wxh0I9EgnzEcKCBunpZp_h0qWiAjsa03wnA4Yq97e9rMDeKGLfHoGhe6uJMvBUhXrL0dYdDHHOOFgmKcLpMBSvYtHUu29EtdPl0BKd1rxB9qrsAomenqw_9fB8sqKe9O51ioJI0Zl7UZEx4o?width=26&height=26&cropmode=none https://www.musicmeter.nl/album/1680
Pere Ubu - The Modern Dance (8)
216 p - 11 x genoemd - 1 HP (door Lura en shinybeast en Lying Mouth )
Grillig debuut van Thomas en zijn heren. Wisselend in kwaliteit, maar de avant-garage hoogtepunten zijn wel érg goed.
Pere Ubu - The Modern Dance (8)
216 p - 11 x genoemd - 1 HP (door Lura en shinybeast en Lying Mouth )
Grillig debuut van Thomas en zijn heren. Wisselend in kwaliteit, maar de avant-garage hoogtepunten zijn wel érg goed.
1
geplaatst: 2 december 2022, 08:45 uur
“ avant-garage”
Dit maakt m’n dag nu al goed. Wat een fijne woordencombinatie. Die ga ik komende weken terloops droppen bij m’n vriendjes.
Dit maakt m’n dag nu al goed. Wat een fijne woordencombinatie. Die ga ik komende weken terloops droppen bij m’n vriendjes.
0
geplaatst: 2 december 2022, 09:39 uur
hm, ik weet niet of ik zo blij ben met de traditie om de vrijdag af te trappen met mijn nummer 1. Waar ik bij Suicide nog wel verrast was dat die het tot de lijst schopte, had ik The Modern Dance eigenlijk morgen pas willen zien.
0
geplaatst: 2 december 2022, 11:10 uur
dazzler schreef:
Ik zou best graag meedoen. Maar het probleem is dat ik de deadlines niet in mijn agenda verwerkt krijg. Voor 1977 (het jaar waar ik wilde inpikken) was ik al meteen te laat. En ook nu tikt de klok genadeloos hard.
Het is om de week dus dat moet toch haalbaar en te onthouden zijn.
Mijn advies is om per direct met 1979 te beginnen dan moet t goed komen.
0
geplaatst: 2 december 2022, 11:18 uur
Hadden we een Top 20 in mogen leveren (waar ik sowieso voorstander van ben; of 25... 30...liefst 50...
), dan had Pere Ubu nog een enkel puntje meer gescoord.
), dan had Pere Ubu nog een enkel puntje meer gescoord.
2
zaaf
geplaatst: 2 december 2022, 11:50 uur
https://db3pap005files.storage.live.com/y4mLPqWf5foIVsp9r7W5nuuDJD5_hWXaFiV0rzbMzEXhUQhHcTKpcgUiAP3fTpnZXhMQBDNcXhb_pK44VxrAJu1v_psk9RtW0XmkDkXJk-qSCnpnxieuBU0sBt4eFQPgLQ0jBB7TCdBYBCvAiMboHY-ivWamPFDP6K7DwW0q9_jO0AgiMjqbwTHk_GHyxU7ADTK?width=26&height=26&cropmode=none https://www.musicmeter.nl/album/7542
Patti Smith Group - Easter (13)
217 p - 13 x genoemd - 3 HP (door Rudi S )
Waarschijnlijk Patti's bijbelste album en commercieel de meest succesvolle wellicht dankzij de hit Because The Night. Voor mij dé reden om hem niet in mijn lijst te zetten.
Patti Smith Group - Easter (13)
217 p - 13 x genoemd - 3 HP (door Rudi S )
Waarschijnlijk Patti's bijbelste album en commercieel de meest succesvolle wellicht dankzij de hit Because The Night. Voor mij dé reden om hem niet in mijn lijst te zetten.
1
geplaatst: 2 december 2022, 12:24 uur
1
geplaatst: 2 december 2022, 12:25 uur
Ik doe niet zo moeilijk, bij mij mocht ie ondanks het commerciële succes gewoon in de lijst:
8. Patti Smith Group - Easter
8. Patti Smith Group - Easter
* denotes required fields.