Muziek / Muziekgames / Album van het jaar top 15 (nu: 2023)
zoeken in:
0
geplaatst: 20 oktober 2023, 19:31 uur
Opvallend dat Deltron 3030 hoger dan JMT en Eminem eindigt. Prima album, maar IMO zeker niet beter dan de meesterwerken van Eminem en JMT.
0
geplaatst: 20 oktober 2023, 20:03 uur
Nog geen overeenkomsten, dat zal er maximaal ook eentje worden denk ik.
1
zaaf
geplaatst: 20 oktober 2023, 20:16 uur
https://db3pap005files.storage.live.com/y4mmcVESZaeT_I_82yBRd2Bcx-RhWbHkyxmOystJ3Xl5YUOtqFIqVjOXHTsJXiYKcA-0D0tStNUE1Kg2fuJhvOW0S2CQJYxHUxKI0OZIAqzNra1X5Lk8BBoiFUIUy1fwZS4hPtS4Krs5kW5jPCMaECR3R4A5KaFo7I716dwrCogL95k-QYcHjW49ASyoLb6Kkf8?width=26&height=26&cropmode=none https://www.musicmeter.nl/album/1137
PJ Harvey - Stories from the City, Stories from the Sea (7)
210 p - 13 x genoemd - 3 HP (door Renoir )
Polly's toegankelijkste werk. Met een duetje erop met heer Yorke omdat het label dat wilde. Weinig scherpe randjes, nee dit is "pop according to PJ Harvey, which is probably as un-pop as you can get according to most people's standards." PJ brengt hiervan inmiddels geen nummers meer live ten gehore.
PJ Harvey - Stories from the City, Stories from the Sea (7)
210 p - 13 x genoemd - 3 HP (door Renoir )
Polly's toegankelijkste werk. Met een duetje erop met heer Yorke omdat het label dat wilde. Weinig scherpe randjes, nee dit is "pop according to PJ Harvey, which is probably as un-pop as you can get according to most people's standards." PJ brengt hiervan inmiddels geen nummers meer live ten gehore.
0
geplaatst: 20 oktober 2023, 20:50 uur
Polly Jean altijd wel goed, voor mij niet een van haar echte top albums maar toch nog net in mijn 2000 top 10.
0
geplaatst: 20 oktober 2023, 21:24 uur
zaaf schreef:
PJ brengt hiervan inmiddels geen nummers meer live ten gehore.[/i]
PJ brengt hiervan inmiddels geen nummers meer live ten gehore.[/i]
Ja, nu je het zegt. Heb haar 2 weken terug live gezien en het was mij niet eens opgevallen. Maar later sprak ik iemand die alleen dit album heeft en die vond het jammer dat ze er niets van speelde.
Verder wat Rudi zegt. Mijn eerste treffer hier.
8. PJ Harvey - Stories from the City, Stories from the Sea (2000)
2
geplaatst: 20 oktober 2023, 21:47 uur
Erg leuke lijst tot nu toe, met JMT als grote verrassing.
Onbegrijpelijke uitspraak wmb.
MAS schreef:
Opvallend dat Deltron 3030 hoger dan JMT en Eminem eindigt. Prima album, maar IMO zeker niet beter dan de meesterwerken van Eminem en JMT.
Onbegrijpelijke uitspraak wmb.

3
zaaf
geplaatst: 21 oktober 2023, 08:51 uur
https://db3pap005files.storage.live.com/y4mNCmlTIAXnIyZdPPr3XGQeQP5OqQcuYIwpQtt0sDovH1p3htJrhO34YefRxqTAtBS-G6ogMNoLFJFhmRlI5PW9qv5gaJQ_rMxT_D3-T8oVhEK0rb7dLI4oSufLbPfefNh4OWqNWi5FUeupp0TbgHQu7Vu6ZsoHLruNnc7rHrNjTqM7PR8AblKVk6h8jzAjU1M?width=26&height=26&cropmode=none https://www.musicmeter.nl/album/4622
Songs: Ohia - Ghost Tropic (18)
212 p - 11 x genoemd - 1 HP (door shinybeast )
Songs: Ohia. Een project van Jason Molina (1974, Oberlin, Ohio). Eerste schreden waren die van bassist bij metalbands, na kennismaking en vriendschap met Will Oldham sloeg de stijl om in diens richting. Dit project, dat aanvankelijk niet verschilde van zijn eerdere projecten, Songs: Albian, Songs: Radix en Songs: Unitas, waaronder hij platen opnam en verkocht bij optredens, was een blijvertje, althans voor een aantal jaren. In 2000 werden er drie platen opgenomen. Deze, een tamelijk donkere, intieme, The Lioness, een duidelijker bandplaat en Protection Spells, die zoals vanouds alleen bij optredens werd verkocht en nu niet meer te krijgen is.
Songs: Ohia - Ghost Tropic (18)
212 p - 11 x genoemd - 1 HP (door shinybeast )
Songs: Ohia. Een project van Jason Molina (1974, Oberlin, Ohio). Eerste schreden waren die van bassist bij metalbands, na kennismaking en vriendschap met Will Oldham sloeg de stijl om in diens richting. Dit project, dat aanvankelijk niet verschilde van zijn eerdere projecten, Songs: Albian, Songs: Radix en Songs: Unitas, waaronder hij platen opnam en verkocht bij optredens, was een blijvertje, althans voor een aantal jaren. In 2000 werden er drie platen opgenomen. Deze, een tamelijk donkere, intieme, The Lioness, een duidelijker bandplaat en Protection Spells, die zoals vanouds alleen bij optredens werd verkocht en nu niet meer te krijgen is.
0
geplaatst: 21 oktober 2023, 09:06 uur
Ha, van dat hele Songs: Ohia hoor ik pas sinds een week geleden voor het eerst.
En terwijl ik dit typ lees ik dat ie veel te jong gestorven is.
Wel mooi met Steve Albini gewerkt. Ik zal eens luisteren etc.
En terwijl ik dit typ lees ik dat ie veel te jong gestorven is.
Wel mooi met Steve Albini gewerkt. Ik zal eens luisteren etc.
0
geplaatst: 21 oktober 2023, 10:21 uur
Bij mij bubbelt er enkel nog maar wat in de onderste regionen:
12. Eminem - The Marshall Mathers LP
14. Songs: Ohia - Ghost Tropic
12. Eminem - The Marshall Mathers LP
14. Songs: Ohia - Ghost Tropic
3
zaaf
geplaatst: 21 oktober 2023, 10:30 uur
https://db3pap005files.storage.live.com/y4mn7s6qXzo62SMwX58RKMIKNCy5pJOQJggA001pYUd5IUzcl1pqVSQbt98mT8lmCzZbSEmm1JKpLT53ObIMDOn10wRgwYe8ZlP4M8q5ANbsEi_DFcPT3HaAToHfie2CwFnxYKPGtygAQo4TkZmn8wIp9p-iiJUqk6_1X0g5xwZDc51IRsdISlA-Mb7wP31M2l7?width=26&height=26&cropmode=none https://www.musicmeter.nl/album/5088
Broadcast - The Noise Made by People (13)
215 p - 12 x genoemd - 1 HP (door herman )
Broadcast is toch wel de Coil van 2000. Ware het niet dat deze er de vorige keer ook al in stond. Ik vind het verrassend op een prettige manier. Frontvrouw Trish Keenan (✝︎) ontmoette bassist James Cargill in '95 en ze vormden de band Pan Am Flight Bag, eind van dat jaar omgedoopt in Broadcast. Zij vormden de kern van de groep die verder met wisselende muzikanten werkte. De eigenzinnigheid trad al op bij het opnemen van deze debuutplaat, ze versleten drie producers alvorens het dan maar zelf te doen om het gewenste geluid te pakken te krijgen. Voor deze hadden ze een EP gemaakt, The Book Lovers, maar dit album is toch wel een tandje erbij.
Broadcast - The Noise Made by People (13)
215 p - 12 x genoemd - 1 HP (door herman )
Broadcast is toch wel de Coil van 2000. Ware het niet dat deze er de vorige keer ook al in stond. Ik vind het verrassend op een prettige manier. Frontvrouw Trish Keenan (✝︎) ontmoette bassist James Cargill in '95 en ze vormden de band Pan Am Flight Bag, eind van dat jaar omgedoopt in Broadcast. Zij vormden de kern van de groep die verder met wisselende muzikanten werkte. De eigenzinnigheid trad al op bij het opnemen van deze debuutplaat, ze versleten drie producers alvorens het dan maar zelf te doen om het gewenste geluid te pakken te krijgen. Voor deze hadden ze een EP gemaakt, The Book Lovers, maar dit album is toch wel een tandje erbij.
0
geplaatst: 21 oktober 2023, 10:49 uur
2
geplaatst: 21 oktober 2023, 11:34 uur
Oeh Broadcast had ik niet verwacht. Geweldig dat ie zo hoog staat.
0
geplaatst: 21 oktober 2023, 11:44 uur
2. Songs: Ohia - Ghost Tropic
9. PJ Harvey - Stories from the City, Stories from the Sea
10. Broadcast - The Noise Made by People
Sterke lijst, goede hiphop-albums van leftfield tot zeer succesvol. Ze vielen er bij mij net buiten.
Voodoo nog nooit volledig beluisterd denk ik, maar dat ligt helemaal aan mij
9. PJ Harvey - Stories from the City, Stories from the Sea
10. Broadcast - The Noise Made by People
Sterke lijst, goede hiphop-albums van leftfield tot zeer succesvol. Ze vielen er bij mij net buiten.
Voodoo nog nooit volledig beluisterd denk ik, maar dat ligt helemaal aan mij
2
zaaf
geplaatst: 21 oktober 2023, 12:00 uur
https://db3pap005files.storage.live.com/y4mha2ldpbxxiVlg6N9I2vXxt_oSdiY-fg8n3hkwXAzHs8qI57omClsgOihoT-LeH48_y55hxwgN1jdZv1ekitOcPv8L045_TX45MVwG9VynBALRN_2v-HXNOI0mcNHLfjOQCLpq4KuYRiezzrVQDLjiYW50cjLVYfDhR099RzHZcwMp9FsH8Iltx0VEe347G2A?width=26&height=26&cropmode=none https://www.musicmeter.nl/album/690
Godspeed You! Black Emperor - Lift Your Skinny Fists Like Antennas to Heaven (9)
276 p - 16 x genoemd - 1 HP (door Finidi )
Tweede van GYBE. Postrock zoals het volgens hen bedoeld is en dat wordt door velen onderschreven. Vier lange 'movements' vrijwel geheel instrumentaal en met een opbouwende intensiteit. Ga er maar aan staan.
Godspeed You! Black Emperor - Lift Your Skinny Fists Like Antennas to Heaven (9)
276 p - 16 x genoemd - 1 HP (door Finidi )
Tweede van GYBE. Postrock zoals het volgens hen bedoeld is en dat wordt door velen onderschreven. Vier lange 'movements' vrijwel geheel instrumentaal en met een opbouwende intensiteit. Ga er maar aan staan.
0
geplaatst: 21 oktober 2023, 12:35 uur
Nou, het is een leuke gevarieerde bubbling under lijst tot nu toe.
En PJ heeft het zelfs tot mij 11e plek geschopt.
Nu nog even wachten op de tweede Molina.
En PJ heeft het zelfs tot mij 11e plek geschopt.
Nu nog even wachten op de tweede Molina.
0
geplaatst: 21 oktober 2023, 12:37 uur
Behoorlijk wat onbekend spul voor mij: fijn!
Zo beluister ik nu Broadcast voor het eerst. Ik had er nog nooit van gehoord.
Zo beluister ik nu Broadcast voor het eerst. Ik had er nog nooit van gehoord.
0
geplaatst: 21 oktober 2023, 12:42 uur
Had je het mij in 2000 gevraagd zou GYBE zonder twijfel op 1 hebben gestaan en ATDI op 2. Helemaal grijsgedraaid die 2 platen.
Nu is GYBE vooral heel goed jeugdsentiment.
1. Broadcast - The Noise Made by People (2000)
5. Godspeed You! Black Emperor - Lift Your Skinny Fists Like Antennas to Heaven (2000)
Molina was een van de laatste afvallers voor de top 15.
Nu is GYBE vooral heel goed jeugdsentiment.
1. Broadcast - The Noise Made by People (2000)
5. Godspeed You! Black Emperor - Lift Your Skinny Fists Like Antennas to Heaven (2000)
Molina was een van de laatste afvallers voor de top 15.
1
geplaatst: 21 oktober 2023, 12:46 uur
zaaf schreef:
Songs: Ohia. Een project van Jason Molina (1974, Oberlin, Ohio). Eerste schreden waren die van bassist bij metalbands...
Oooh? Really? Vandaar dat Jason zo'n geweldige artiest was. Hij had een metalhart. Natuurlijk, zou ik bijna willen zeggen. Songs: Ohia. Een project van Jason Molina (1974, Oberlin, Ohio). Eerste schreden waren die van bassist bij metalbands...

En ook nog eens vier matches op een rij: ik ben de mainstreamhoer van 2000.
0
geplaatst: 21 oktober 2023, 12:47 uur
5. Eminem - The Marshall Mathers LP
10. Godspeed You! Black Emperor - Lift Your Skinny Fists Like Antennas to Heaven
11. Deftones - White Pony
10. Godspeed You! Black Emperor - Lift Your Skinny Fists Like Antennas to Heaven
1
zaaf
geplaatst: 21 oktober 2023, 12:54 uur
EvilDrSmith schreef:
ik ben de mainstreamhoer van 2000.
en wees er trots op!ik ben de mainstreamhoer van 2000.
7
zaaf
geplaatst: 21 oktober 2023, 13:01 uur
https://db3pap005files.storage.live.com/y4mIZt4DKBWIC373RL2vDG9I65dOEZHywThRiD9gf1oHP7zOh-bguqKv_R6Kjgr7AeFkgoOmY95a3xnlrSK9WklxErPcjSQcEOxQFvINB64NOpOZN8ZE0GLpg7Xohl51jrBk3gGiKLiN-Chd32Dl_fgA0aaXnsZt_uJ2ALxazSTyA95xAds5S4C42JPRrhIcsMh?width=26&height=26&cropmode=none https://www.musicmeter.nl/album/3814
Yo La Tengo - And Then Nothing Turned Itself Inside-Out (10)
303 p - 16 x genoemd - 1 HP (door zaaf en likeahurricane en dix )
Yo La Tengo in lage versnelling en de noise is beperkt aanwezig, nou ja, luister zelf maar naar het kroonjuweel Night Falls On Hoboken… De albumtitel komt van een quote van Sun Ra: "...At first there was nothing...then nothing turned itself inside-out and became something".
Yo La Tengo - And Then Nothing Turned Itself Inside-Out (10)
303 p - 16 x genoemd - 1 HP (door zaaf en likeahurricane en dix )
Yo La Tengo in lage versnelling en de noise is beperkt aanwezig, nou ja, luister zelf maar naar het kroonjuweel Night Falls On Hoboken… De albumtitel komt van een quote van Sun Ra: "...At first there was nothing...then nothing turned itself inside-out and became something".
0
geplaatst: 21 oktober 2023, 13:35 uur
Zowaar m'n eerste match.
2. Yo La Tengo - And Then Nothing Turned Itself Inside-Out
2. Yo La Tengo - And Then Nothing Turned Itself Inside-Out
3
zaaf
geplaatst: 21 oktober 2023, 13:51 uur
https://db3pap005files.storage.live.com/y4mpClO_9Jc1s8OdoxRde6uvE2sxGkkgwYOIGe5LKiyw05cBmqC6I9BNY-ElhCoVPXNcgH_aKimMze11UfORW4xx6kK-x7eM_tPuM0aTtAAhc9-12jtf5yPG6x_Z7eJE98iXL9v5Qm1AFD2Mjkv85L2j62MY8ogYoeWm7BCdp-gSMBG79xsjsgomZy9Tt7OKT75?width=26&height=26&cropmode=none https://www.musicmeter.nl/album/725
Grandaddy - The Sophtware Slump (3)
325 p - 18 x genoemd - 1 HP (door andré en Finn en ArthurDZ )
Jason Lytle's persoonlijke reactie op, kater na, OK Computer. Hence de albumtitel (de verbastering van het fenomeen sophomore slump). Alleen opgenomen, in enigszins deplorabele staat, in eigen woorden: "in my boxer shorts, bent over keyboards with sweat dripping off my forehead, frustrated, hungover and trying to call my coke dealer". Hij was dan ook ontsteld over de lovende woorden over dit album.
Grandaddy - The Sophtware Slump (3)
325 p - 18 x genoemd - 1 HP (door andré en Finn en ArthurDZ )
Jason Lytle's persoonlijke reactie op, kater na, OK Computer. Hence de albumtitel (de verbastering van het fenomeen sophomore slump). Alleen opgenomen, in enigszins deplorabele staat, in eigen woorden: "in my boxer shorts, bent over keyboards with sweat dripping off my forehead, frustrated, hungover and trying to call my coke dealer". Hij was dan ook ontsteld over de lovende woorden over dit album.
0
geplaatst: 21 oktober 2023, 14:03 uur
4. Grandaddy - The Sophtware Slump
0
geplaatst: 21 oktober 2023, 14:06 uur
EttaJamesBrown schreef:
Ik geef maar direct toe: ik moest googelen
Ik geef maar direct toe: ik moest googelen
Lijkt mij een plaat die in het hoge noorden juist nog beter klinkt.
1
zaaf
geplaatst: 21 oktober 2023, 14:30 uur
https://db3pap005files.storage.live.com/y4mFcj3NGc4qd0OEkw9SeLMq-uPrOCN6YUP42fmmttqYzTPDkhnQa8Z4TKalrfINt5UVbwWwQJtYTHz3IDV_k2jYmd3LiZVppVOaaw7ey1kqRgzMMf-6jBFmmLxmQ_0o-Zb5Xu0OyXEqulJTe522joEymlNVy2bFD4MW0E8iWP9x0pow_jvRjpQXSNYvi-KNp-6?width=26&height=26&cropmode=none https://www.musicmeter.nl/album/109
Coldplay - Parachutes (4)
391 p - 21 x genoemd - 1 HP (door Simon77 )
Coldplay mocht na 1 EP voor Parlophone (daarvoor hadden ze een eigen beheer EP gemaakt) een album maken. Leidraad werd de song High Speed, die ongewijzigd op Parachutes verscheen. Dat was de richting die de band in wilde en Don't Panic werd opnieuw opgenomen om beter in dat straatje te passen. De eerste opnamesessies werden afgebroken, omdat hun producer Chris Allison de band niet gefocust vond. Na een paar maanden hervatte de band de opnamen, met een andere producer en was inmiddels Yellow geschreven. Die opnamen gaven de boost en de focus om de klus te klaren.
Coldplay - Parachutes (4)
391 p - 21 x genoemd - 1 HP (door Simon77 )
Coldplay mocht na 1 EP voor Parlophone (daarvoor hadden ze een eigen beheer EP gemaakt) een album maken. Leidraad werd de song High Speed, die ongewijzigd op Parachutes verscheen. Dat was de richting die de band in wilde en Don't Panic werd opnieuw opgenomen om beter in dat straatje te passen. De eerste opnamesessies werden afgebroken, omdat hun producer Chris Allison de band niet gefocust vond. Na een paar maanden hervatte de band de opnamen, met een andere producer en was inmiddels Yellow geschreven. Die opnamen gaven de boost en de focus om de klus te klaren.
* denotes required fields.