Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #6: Midwest Emo!
zoeken in:
1
geplaatst: 25 januari 2025, 10:14 uur
07. Manfred Mann - Mighty Quinn (1968)
Startlijst
Album: Manfred Mann - The Mighty Quinn [US] (1968)
Aantal punten: 50
Aantal keren genoemd: 10
3e plekken: 2
2e plekken: 1
1e plekken: -
De laatste nummer 1-hit voor de 60's band Manfred Mann, en wat voor een nummer 1-hit zeg. Wereldwijde successen en tig gouden platen.
Het was Bob Dylan die het nummer Quinn the Eskimo schreef en als eerste op plaat zette, maar het was Manfred Mann die er de pop-standard van creëerde.
Later zou hij voor het album Watch een rockversie maken die anno 2025 nog steeds een vast onderdeel van de setlist van de Earth Band is. Zelf gaat mijn voorkeur 100% uit naar die heerlijke versie, maar je kunt natuurlijk niet om deze 60's smash-hit heen. Absoluut verdiende top 10-plek in onze finale.
Betekent ook meteen dat de Manfred Mann is uitgespeeld en dat de top 6 uit Earth Band songs bestaat.
Startlijst
Album: Manfred Mann - The Mighty Quinn [US] (1968)
Aantal punten: 50
De laatste nummer 1-hit voor de 60's band Manfred Mann, en wat voor een nummer 1-hit zeg. Wereldwijde successen en tig gouden platen.
Het was Bob Dylan die het nummer Quinn the Eskimo schreef en als eerste op plaat zette, maar het was Manfred Mann die er de pop-standard van creëerde.
Later zou hij voor het album Watch een rockversie maken die anno 2025 nog steeds een vast onderdeel van de setlist van de Earth Band is. Zelf gaat mijn voorkeur 100% uit naar die heerlijke versie, maar je kunt natuurlijk niet om deze 60's smash-hit heen. Absoluut verdiende top 10-plek in onze finale.
Betekent ook meteen dat de Manfred Mann is uitgespeeld en dat de top 6 uit Earth Band songs bestaat.
1
geplaatst: 25 januari 2025, 10:21 uur
06. Manfred Mann's Earth Band - Drowning on Dry Land/Fish Soup (1978)
Nominatieronde
Album: Manfred Mann's Earth Band - Watch (1978)
Aantal punten: 51
Aantal keren genoemd: 8
3e plekken: -
2e plekken: 2
1e plekken: motel matches
Met 1 puntje meer vinden we op plek 6 deze song van Watch die geschreven werd door de band zelf. Het nummer is heerlijk opgebouwd en bestaat uit meerdere bijna op zichzelf staande stukken die perfect met elkaar verbonden worden om een geheel te creëren dat groter is dan zijn individuele delen. Chris Thompson en Dave Flett mogen lekker los gaan op hun gitaar, totdat het nummer na bijna 4 minuten opnieuw omslaat en een lomer tempo aanhoudt.
Fijne 70s rock dit.
Nominatieronde
Aantal punten: 51
Aantal keren genoemd: 8
3e plekken: -
1e plekken: motel matches
Met 1 puntje meer vinden we op plek 6 deze song van Watch die geschreven werd door de band zelf. Het nummer is heerlijk opgebouwd en bestaat uit meerdere bijna op zichzelf staande stukken die perfect met elkaar verbonden worden om een geheel te creëren dat groter is dan zijn individuele delen. Chris Thompson en Dave Flett mogen lekker los gaan op hun gitaar, totdat het nummer na bijna 4 minuten opnieuw omslaat en een lomer tempo aanhoudt.
Fijne 70s rock dit.
1
geplaatst: 25 januari 2025, 10:32 uur
Over The Mighty Quinn: Met mijn geboortejaar 1964 heb ik de muziek van de zestiger jaren maar heel beperkt meegemaakt. Echter, dat The Mighty Quinn van Manfred Mann in 1968 een grote hit was heb ik als kereltje van vier wel degelijk meegekregen. Als kind ben ik opgegroeid in een veenkoloniaal (lint)dorp. Aan de zijkant van de boerderij hadden mijn ouders een deel van de tuin voorzien van een hek waar ik niet over- of doorheen kon komen zonder hun hulp. Dwars door het dorp liep een kanaal (in het Drents: wijk) en mijn ouders waren als de dood dat ik een keer te water zou raken als ze even niet opletten. Binnen dat hek was ook een zandbak gesitueerd en als ik buiten speelde deed moeders het raam open en kon ik de radio horen. The Mighty Quinn heb ik ongetwijfeld gehoord terwijl ik buiten speelde. Overigens hebben zich uit dat jaar meer deuntjes in mijn hoofd genesteld, o.a. Wonderboy van The Kinks en Ob La Di, Ob La Da van The Marmalade.
Manfred Mann had kennelijk een talent om mijn aandacht te trekken want ergens in februari/maart hoorde ik voor het eerst Fox On the Run op de radio. Eigenlijk de enige groep die ik bewust heb gehoord in mijn vroege jeugd. Het heeft wel een aantal jaren geduurd voordat ik wist dat The Mighty Quinn en Fox on the Run van dezelfde groep waren.
Manfred Mann had kennelijk een talent om mijn aandacht te trekken want ergens in februari/maart hoorde ik voor het eerst Fox On the Run op de radio. Eigenlijk de enige groep die ik bewust heb gehoord in mijn vroege jeugd. Het heeft wel een aantal jaren geduurd voordat ik wist dat The Mighty Quinn en Fox on the Run van dezelfde groep waren.
1
geplaatst: 25 januari 2025, 10:40 uur
Drowning on Dry Land/Fish Soup leren kennen als edit versie Bouillabaisse, het b-kantje van Davy's... Dat was het 1e zelf gekochte singletje van puber Outlaw.
3
geplaatst: 25 januari 2025, 10:41 uur
Ik kende eerder de lange live versie (van de MMEB dus) van Mighty Quinn en die heeft dan weer mijn voorkeur.
Verder is het echt een toppresentatie van ons aller Shaky, heerlijk om mee te lezen!
Verder is het echt een toppresentatie van ons aller Shaky, heerlijk om mee te lezen!
1
geplaatst: 25 januari 2025, 11:03 uur
05. Manfred Mann's Earth Band - Spirits in the Night (1975)
Startlijst
Album: Manfred Mann's Earth Band - Nightingales & Bombers (1975)
Aantal punten: 55
Aantal keren genoemd: 9
3e plekken: 1
Bruce wie? In 1975 bracht de Earth Band deze briljante cover uit van een song waarvan het origineel gewoon niet best is; sorry Springsteen fans. Ik heb helemaal niks tegen The Boss, maar zijn original verbleekt volkomen bij deze Earth Band versie.
Het zou niet de laatste keer dat de Earth Band deze song als single uit zou brengen. In 1975 was het Mick Rogers die de vocals voor zijn rekening nam. Die versie werd een hit bij ons in Nederland. In 1977 had de Earth Band Chris Thompson in de gelederen en werd besloten de song opnieuw op te nemen, maar dan met hem. Die versie werd een hitje in de US.
Een van de grootste verschillen tussen de Springsteen versie en die van de Earth Band is .. kwaliteit.. neeee sorry, nu stop ik. Het grote verschil is dat de keyboard van Manfred een prominente rol speelt, waar bij Springsteen andere instrumenten mogen shinen.
Spirit in the Night doet het ALTIJD goed tijdens live concerten van de Earth Band. Snap ik.
Startlijst
Album: Manfred Mann's Earth Band - Nightingales & Bombers (1975)
Aantal punten: 55
Aantal keren genoemd: 9
Bruce wie? In 1975 bracht de Earth Band deze briljante cover uit van een song waarvan het origineel gewoon niet best is; sorry Springsteen fans. Ik heb helemaal niks tegen The Boss, maar zijn original verbleekt volkomen bij deze Earth Band versie.
Het zou niet de laatste keer dat de Earth Band deze song als single uit zou brengen. In 1975 was het Mick Rogers die de vocals voor zijn rekening nam. Die versie werd een hit bij ons in Nederland. In 1977 had de Earth Band Chris Thompson in de gelederen en werd besloten de song opnieuw op te nemen, maar dan met hem. Die versie werd een hitje in de US.
Een van de grootste verschillen tussen de Springsteen versie en die van de Earth Band is .. kwaliteit.. neeee sorry, nu stop ik. Het grote verschil is dat de keyboard van Manfred een prominente rol speelt, waar bij Springsteen andere instrumenten mogen shinen.
Spirit in the Night doet het ALTIJD goed tijdens live concerten van de Earth Band. Snap ik.
1
geplaatst: 25 januari 2025, 11:03 uur
Dat van Schubert en Questions wist ik niet, terwijl dat toch mijn #1 is. Toen ik een vriend een link doorstuurde naar een YouTube-filmpje waarop een pianiste die Impromptu speelt, reageerde hij: "Haha ja dat is puur jatwerk. Schubert heeft ook naar Manfred geluisterd!"
0
geplaatst: 25 januari 2025, 11:12 uur
04. Manfred Mann's Earth Band - Lies (Through the 80s) (1980)
Startlijst
Album: Manfred Mann's Earth Band - Chance (1980)
Aantal punten: 58
Aantal keren genoemd: 11
Brrr.... dat zinnetje 'all through the 80s' door zo'n stemvervormer, wat een suffe 80s song is dit. Voor mij de enige song waarbij het mij totaal niet duidelijk is hoe dit de finale heeft weten te bereiken...en dan ook nog eens zoveel punten scoort.... Even Googelen; aaaaaahhhhhh, dit was een hit in Nederland. Kijk, dat wist ik niet van te voren. Dat verklaart een hoop. Het was trouwens alleen in Nederland een hit. De rest van de wereld snapte het wel...
Danny Newman schreef dit nummer toen hij zich thuis verveelde en zat te wachten tot hij zijn zoontje van school kon halen. Hij wilde graag een punk-achtige song schrijven met maximaal 3 akkoorden, met als thema het begin van een nieuw decennium. Hij zette alles in een half uurtje op papier en liet het een paar dagen later aan een vriend horen die zei: we gaan dit opnemen als demo, want dit kan wel eens wat worden. '
Zo gezegd zo gedaan. Er gebeurde niet veel met de demo en zonder dat Newman het wist besloot die vriend, die roadie voor de Earth Band was, de demo aan Manfred te laten horen. Die gaf aan: dit wil ik wel hebben, als ik er dingen aan mag veranderen, toevoegen, verwijderen. Dat mocht.
Startlijst
Album: Manfred Mann's Earth Band - Chance (1980)
Aantal punten: 58
Brrr.... dat zinnetje 'all through the 80s' door zo'n stemvervormer, wat een suffe 80s song is dit. Voor mij de enige song waarbij het mij totaal niet duidelijk is hoe dit de finale heeft weten te bereiken...en dan ook nog eens zoveel punten scoort.... Even Googelen; aaaaaahhhhhh, dit was een hit in Nederland. Kijk, dat wist ik niet van te voren. Dat verklaart een hoop. Het was trouwens alleen in Nederland een hit. De rest van de wereld snapte het wel...
Danny Newman schreef dit nummer toen hij zich thuis verveelde en zat te wachten tot hij zijn zoontje van school kon halen. Hij wilde graag een punk-achtige song schrijven met maximaal 3 akkoorden, met als thema het begin van een nieuw decennium. Hij zette alles in een half uurtje op papier en liet het een paar dagen later aan een vriend horen die zei: we gaan dit opnemen als demo, want dit kan wel eens wat worden. '
Zo gezegd zo gedaan. Er gebeurde niet veel met de demo en zonder dat Newman het wist besloot die vriend, die roadie voor de Earth Band was, de demo aan Manfred te laten horen. Die gaf aan: dit wil ik wel hebben, als ik er dingen aan mag veranderen, toevoegen, verwijderen. Dat mocht.
1
geplaatst: 25 januari 2025, 11:23 uur
03. Manfred Mann's Earth Band - Blinded by the Light (1976)
Startlijst
Album: Manfred Mann's Earth Band - The Roaring Silence (1976)
Aantal punten: 63
3e plekken: 3
De signature song van de Earth Band.
Ken je Manfred Mann's Earth Band? Wie? Die van Blinded by the Light. Owww ja, tuurlijk!
De gedoodverfde favoriet in elk Manfred Mann spelletje... hier eindigt de song op plek 3! En op ruime afstand van de top 2. Dat mag toch wel als verrassing gezien worden.
Ik krijg een dèjá vu.... Bruce wie? In 1976 bracht de Earth Band deze briljante cover uit van een song waarvan het origineel gewoon niet best is; sorry Springsteen fans. Ik heb helemaal niks tegen The Boss, maar zijn original verbleekt volkomen bij deze Earth Band versie.....
Maar dit zal zelfs de meest verstokte Springsteen-fan moeten toegeven. Wat een ongelooflijk goede eigen versie heeft de Earth Band hiervan gemaakt. Anno 2025 zingt Robert Hart dit nummer, met die schurende rockstem van hem is dit nummer er alleen nog maar beter op geworden.
Het zou de grootste hit van de Earth Band blijken, een nummer 1-hit in de US en Canada en wereldwijd hitlijst succes. Voor veel mensen de kennismaking met de Earth en de band heeft er decennia lang nieuwe fans door gekregen. Onmisbare song uit de rockgeschiedenis. Mooie top 3-positie hier.
Startlijst
Album: Manfred Mann's Earth Band - The Roaring Silence (1976)
Aantal punten: 63
3e plekken: 3
De signature song van de Earth Band.
Ken je Manfred Mann's Earth Band? Wie? Die van Blinded by the Light. Owww ja, tuurlijk!
De gedoodverfde favoriet in elk Manfred Mann spelletje... hier eindigt de song op plek 3! En op ruime afstand van de top 2. Dat mag toch wel als verrassing gezien worden.
Ik krijg een dèjá vu.... Bruce wie? In 1976 bracht de Earth Band deze briljante cover uit van een song waarvan het origineel gewoon niet best is; sorry Springsteen fans. Ik heb helemaal niks tegen The Boss, maar zijn original verbleekt volkomen bij deze Earth Band versie.....
Maar dit zal zelfs de meest verstokte Springsteen-fan moeten toegeven. Wat een ongelooflijk goede eigen versie heeft de Earth Band hiervan gemaakt. Anno 2025 zingt Robert Hart dit nummer, met die schurende rockstem van hem is dit nummer er alleen nog maar beter op geworden.
Het zou de grootste hit van de Earth Band blijken, een nummer 1-hit in de US en Canada en wereldwijd hitlijst succes. Voor veel mensen de kennismaking met de Earth en de band heeft er decennia lang nieuwe fans door gekregen. Onmisbare song uit de rockgeschiedenis. Mooie top 3-positie hier.
4
geplaatst: 25 januari 2025, 11:39 uur
02. Manfred Mann's Earth Band - Davy's on the Road Again (1978)
Startlijst
Aantal punten: 84
2e plekken: -
1e plekken: dynamo d, Simon77 en Shaky
De beste song van de Earth Band op een nette tweede plek in ons spelletje. Wat een GE-WEL-DIG nummer is dit!! Voor mij het nummer waardoor ik écht fan werd. Ik had al een paar nummers gehoord, een album hier en daar, maar toen ik Davy's on the Road hoorde was ik pas echt verkocht. Dit nummer is zó goed opgebouwd en neigt heel vaak naar een old-school rock'n'roll nummer, maar blijft constant de kant van de 70s rock opvallen. Zo rond 2.30 verandert het nummer in een typisch Manfred Mann nummer en mag de man zelf shinen.
Tijdens live concerten één van de hoogtepunten omdat het publiek mee staat te brullen van begin tot eind en omdat de band weet dat dit één van de prijsnummers is; ze spelen met het publiek en de song.
01. Manfred Mann's Earth Band - Father of Day, Father of Night (1973)
Nominatieronde
Album: Manfred Mann's Earth Band - Solar Fire (1973)
Aantal punten: 98
Aantal keren genoemd: 15
1e plekken: Brunniepoo, Outlaw104, 50tracks en vigil
De song met de meeste nummer 1-noteringen, en het nummer dat door IEDEREEN in zijn top 10 werd gezet. Met recht de grote winnaar van dit spelletje.
Natuurlijk moest dit nummer meedoen, maar ja; de startlijst stond al vol met hits. Het is toch een "Greatest Hit" spel, en Father of Day, Father of Night is een geflopte single. Het nummer bereikte geen enkele hitlijst toen het in 1974 als single uitgebracht werd.
Na het succes van Joybringer had de Earth Band gehoopt op het kunnen doorzetten van dat gevoel, maar helaas. De single 'fell flat'. Zo zie je hoe gek het kan lopen; het nummer mocht toentertijd misschien niets gedaan hebben, ondertussen is het uitgegroeid tot fan favourite en staat het steevast op de setlist van live concerten van de Earth Band.
Ook hier kan het nummer op de verwachte draagkracht rekenen, al had ik van te voren echt niet durven te voorspellen dat dit nummer het hele spel zou gaan winnen.
Mij hoor je niet klagen; fantastische song die totaal niet meer te herkennen is van het origineel dat Dylan ooit maakte. Dit is gewoon een Manfred Mann song. 10 minuten lang rocken en spacen op de klanken van de Earth Band, wat willen we nog meer? De perfecte afsluiter van deze heerlijke week.
Startlijst
Aantal punten: 84
2e plekken: -
1e plekken: dynamo d, Simon77 en Shaky
De beste song van de Earth Band op een nette tweede plek in ons spelletje. Wat een GE-WEL-DIG nummer is dit!! Voor mij het nummer waardoor ik écht fan werd. Ik had al een paar nummers gehoord, een album hier en daar, maar toen ik Davy's on the Road hoorde was ik pas echt verkocht. Dit nummer is zó goed opgebouwd en neigt heel vaak naar een old-school rock'n'roll nummer, maar blijft constant de kant van de 70s rock opvallen. Zo rond 2.30 verandert het nummer in een typisch Manfred Mann nummer en mag de man zelf shinen.
Tijdens live concerten één van de hoogtepunten omdat het publiek mee staat te brullen van begin tot eind en omdat de band weet dat dit één van de prijsnummers is; ze spelen met het publiek en de song.
Nominatieronde
Album: Manfred Mann's Earth Band - Solar Fire (1973)
Aantal punten: 98
Aantal keren genoemd: 15
1e plekken: Brunniepoo, Outlaw104, 50tracks en vigil
De song met de meeste nummer 1-noteringen, en het nummer dat door IEDEREEN in zijn top 10 werd gezet. Met recht de grote winnaar van dit spelletje.
Natuurlijk moest dit nummer meedoen, maar ja; de startlijst stond al vol met hits. Het is toch een "Greatest Hit" spel, en Father of Day, Father of Night is een geflopte single. Het nummer bereikte geen enkele hitlijst toen het in 1974 als single uitgebracht werd.
Na het succes van Joybringer had de Earth Band gehoopt op het kunnen doorzetten van dat gevoel, maar helaas. De single 'fell flat'. Zo zie je hoe gek het kan lopen; het nummer mocht toentertijd misschien niets gedaan hebben, ondertussen is het uitgegroeid tot fan favourite en staat het steevast op de setlist van live concerten van de Earth Band.
Ook hier kan het nummer op de verwachte draagkracht rekenen, al had ik van te voren echt niet durven te voorspellen dat dit nummer het hele spel zou gaan winnen.
Mij hoor je niet klagen; fantastische song die totaal niet meer te herkennen is van het origineel dat Dylan ooit maakte. Dit is gewoon een Manfred Mann song. 10 minuten lang rocken en spacen op de klanken van de Earth Band, wat willen we nog meer? De perfecte afsluiter van deze heerlijke week.
1
geplaatst: 25 januari 2025, 11:43 uur
Shaky bedankt voor deze week en erg goed dat het stof weer eens van deze man/band is geblazen!
6
geplaatst: 25 januari 2025, 11:44 uur
Hartelijk bedankt voor het meespelen allemaal!
Hier nog een overzichtje van de uitslag:
20. Manfred Mann’s Earth Band – You Angel You (1979)
19. Manfred Mann’s Earth Band – Don’t Kill It Carol (1979)
18. Manfred Mann – Fox on the Run (1968)
17. Manfred Mann’s Earth Band – Angels at My Gate (1979)
16. Manfred Mann’s Earth Band – Time Is Right (1975)
15. Manfred Mann – Ha! Ha! Said the Clown (1967)
14. Manfred Mann’s Earth Band – Singing the Dolphin Through (1976)
13. Manfred Mann’s Earth Band – California (1977)
12. Manfred Mann’s Earth Band – Joybringer (1973)
11. Manfred Mann’s Earth Band – Nightingales & Bombers (1975)
10. Manfred Mann’s Earth Band – Questions (1976)
09. Manfred Mann - Do Wah Diddy Diddy (1964)
08. Manfred Mann - Pretty Flamingo (1966)
Dan draag ik het stokje over aan 123poetertjes
Hier nog een overzichtje van de uitslag:
20. Manfred Mann’s Earth Band – You Angel You (1979)
19. Manfred Mann’s Earth Band – Don’t Kill It Carol (1979)
18. Manfred Mann – Fox on the Run (1968)
17. Manfred Mann’s Earth Band – Angels at My Gate (1979)
16. Manfred Mann’s Earth Band – Time Is Right (1975)
15. Manfred Mann – Ha! Ha! Said the Clown (1967)
14. Manfred Mann’s Earth Band – Singing the Dolphin Through (1976)
13. Manfred Mann’s Earth Band – California (1977)
12. Manfred Mann’s Earth Band – Joybringer (1973)
11. Manfred Mann’s Earth Band – Nightingales & Bombers (1975)
10. Manfred Mann’s Earth Band – Questions (1976)
09. Manfred Mann - Do Wah Diddy Diddy (1964)
08. Manfred Mann - Pretty Flamingo (1966)
Dan draag ik het stokje over aan 123poetertjes
1
geplaatst: 25 januari 2025, 11:44 uur
Shaky schreef:
al had ik van te voren echt niet durven te voorspellen dat dit nummer het hele spel zou gaan winnen.
Klinkt arrogant, maar ik had deze al voorspeld als de winnaar -- het verbaasde me al dat hij niet bij de startlijst stond, want op de één of andere manier heeft dit gewoon de uitstraling van een winnaar, en volgens mij vindt iedereen het ook goed (nou ja, dat laatste is nu dus een open deur).al had ik van te voren echt niet durven te voorspellen dat dit nummer het hele spel zou gaan winnen.
Shaky, dank voor de organisatie, inderdaad heerlijk om me weer eens een weekje in het warme bad van MM(EB) onder te mogen dompelen!
2
geplaatst: 25 januari 2025, 11:56 uur
Dank voor deze boeiende Manfred week Shaky. vigil gaf al iets aan over afgeblazen stof, de afgelopen dagen heb ik enkele nummers daadwerkelijk leren herwaarderen.
2
geplaatst: 25 januari 2025, 13:34 uur
Bedankt Shaky voor de mooie presentatie. In DWDD was ooit een Bluegrass band en die speelde Fox on the Run. Dat schijnt de klassieker in de Bluegrass-scene te zijn. Tot in Japan toe.
1
geplaatst: 25 januari 2025, 15:32 uur
Veel dank Shaky voor deze leuke greatest hits, vooral ook om een artiest aandacht te geven die normaliter minder in de spotlights staat. Weer eens wat anders dan de gebruikelijke MuMe favo’s 
Nog een tip voor de liefhebbers: Odds & Sods (Mis-takes & Out-takes) van MME. Mooie boxset! Manfred Mann's Earth Band - Odds & Sods (2005) - MusicMeter.nl

Nog een tip voor de liefhebbers: Odds & Sods (Mis-takes & Out-takes) van MME. Mooie boxset! Manfred Mann's Earth Band - Odds & Sods (2005) - MusicMeter.nl
2
geplaatst: 25 januari 2025, 15:56 uur
Super tof dit. Hierdoor heb ik ook voor mezelf weer een MMEB weekje gehad. Enkele herontdekkingen gedaan. Een vergeten nummer als Drowning on Dry Land bevalt mij nu beter als dat ik mij nog kan herinneren. Andere nummers van m.n. Watch en Angel Station doen mij nu nog steeds niet veel. En MM zonder EB is wel grappig maar horen wat mij betreft hier niet thuis.
Wat mij bijzonder verbaast is dat er geen enkel nummer van Somewhere in Afrika bij staat. Maar dat heeft denk ik meer met de opzet van het spel te maken. Een ronde 2 had voor mij overigens niet gehoeven.
Verder niks dan lof Shaky en top dat je hier en daar je eigen mening geeft.
Wat mij bijzonder verbaast is dat er geen enkel nummer van Somewhere in Afrika bij staat. Maar dat heeft denk ik meer met de opzet van het spel te maken. Een ronde 2 had voor mij overigens niet gehoeven.
Verder niks dan lof Shaky en top dat je hier en daar je eigen mening geeft.
7
geplaatst: 26 januari 2025, 22:04 uur
Oef druk weekend gehad maar ik trap hem nu af:
GREATEST HITS OF BLACK MIDI, NEW ROAD
https://i.imgur.com/06fz8S7.jpeg
bcnr-bm-joint-stock-image-totally-unedited-whatsoever.jpg
In een doodnormaal woonwijkje in stadsdeel Brixton, Londen staat een tamelijk statig gebouw. Het jaartal 1891 lijkt met trots gegraveerd te zijn in de baksteenbruine, met ornamenten verrijkte voorgevel, als throwback naar de glorie van de Industriële Revolutie. Dit is het gebouw waar de concertganger graag in de rij voor wilt staan. Echter, de deur blijft dicht. In de avond is dit gebouw, dat inmiddels dienst doet als postkantoor, namelijk gesloten. Beduusd blijft de concertganger staan. Moet ie nou daadwerkelijk bij het gebouw hiernaast zijn? Als je een foto van The Windmill ziet dan lijkt het net het soort schuur waar buurman Calvin door zijn vrouw is gesommeerd om maar een houtbewerkinghobby op te gaan starten ‘om van op je luie gepensioneerde reet af te komen’. De deur lijkt gebarricadeerd om te voorkomen dat krakers en daklozen zich er nestelen. De graffiti reikt tot aan de plantenbakken aan toe. In de mozaïekjes in de voorgevel lijkt de kleur er bijna uitgeslagen. En de ramen zijn afgedekt met afgescheurde vlakken van verhuisdozen vol met muffe onderzetters die je van je oma erft waarna je je afvraagt waarom ze die rotzooi niet al decennia geleden heeft weggeflikkerd. Dit is een poging om af te dekken wat voor spannends hierbinnen broeit en bloeit. Maar dit pand is niet in staat om het grove muzikale geweld dat hierbinnen plaatsvindt binnenskamers te houden. Vroeg of laat zou The Windmill letterlijk en figuurlijk uit zijn voegen barsten en deelt het haar diepste geheimen met de buitenwereld. Hier is, zeker voor bepaalde communities in bepaalde subdelen van sketchy muziekfora, geschiedenis geschreven.
Plots waren ze er, rond 2018. Een scala aan bands die zich verzamelden in The Windmill om de terugkeer van rock te worshippen, maar dan wel met hun eigen draai. Studenten die vol overgave klassiek conservatorium studeerden en alle kneepjes uit het vak probleemloos tot zich namen, met het einddoel om die conventionele stijl vanbinnenuit de tering in te rammen. Het resultaat is bekend en befaamd: nummers met totale absentie van time signatures, bizar drumwerk, verdwaalde jazzpartijen, en teksten die over elkaar heen buitelen in een roep om gehoord te worden, van natte dromen tot diepgewortelde onzekerheden of gewoon totale nonsense. En bovenal enorm veel talent. De twee bands waar ik deze week de focus op wil leggen zijn kameraden in crime die veel gemeen hebben, af en toe zelfs elkaars leden uitwisselden, en een woord in hun artiestennaam delen. Deze week in de schijnwerpers: the world’s second best Slint tribute act en the world’s second best King Crimson tribute act.
Black Country, New Road, die zijn oorsprong niet in Brixton maar Cambridge kent, sloeg op MuMe in als een bom. Vanaf hun debuut Athens, France reeg het septet succes na succes aaneen in SvhJ, de cult waar tegendraadsheid van kwaliteit verwelkomd wordt met een dikke pakkert. Leadzanger Isaac Wood intrigeerde met zijn onbeholpen doch hyper tot he point gestuntel in het leven en de meanderende muzikale aankleding die elke denkbare stijl als een handschoen leek te passen. Vier jaar op rij, verspreid over twee gelauwerde albums, werd hier de jaarfinale gehaald en één keer zelfs gewonnen. black midi, ondanks iets minder succesvol alhier, liet eveneens de harten van menig user als een blok vallen voor Geordie Greeps gelaagde, voordrachtelijke manier van zingen en het beste drumwerk dit ikzelf ooit live heb mogen aanschouwen. Schlagenheim, Cavalcade en Hellfire bleken een joekel van een drietrapsraket die weinig luisteraar ongevloerd zal laten.
Net zo plots als dat ze kwamen, vielen ze weer uiteen. Of toch niet? De grote MuMe-orgie bij BCNR in Paradiso kwam er helaas nooit aangezien Isaac Wood wijselijk doch jammerlijk besloot zijn gezondheid boven zijn muziekproject te verkiezen. En black midi besloot afgelopen zomer een ‘indefinite hiatus’ in te gelasten. Zo schrijft deze periode zich tot een majestueus, doch misschien wel iets te kort hoofdstuk binnen de muziekgeschiedenis. Al is dat natuurlijk niet het hele verhaal. BCNR richtte zich opnieuw op na het vertrek van Isaac en deed dat met glans, getuige de adelbrieven die werden uitgereikt naar aanleiding van hun livealbum in the Bush Hall. En de bandleden van bm zijn ook lekker hun eigen ding aan het doen; Geordies solodrop The New Sound was hierbij een eerste genietmomentje dat zijn weg bovenin verschillende jaarlijstjes wist te vinden. Een mooi moment in de tijd om even stil te staan bij alles dat deze gezelschappen hebben voortgebracht. Deze week spelen we: The Greatest Hits of Black Midi, New Road!
We gaan allereerst nomineren! Ik heb alvast een startlijst van twintig nummers samengesteld van al het werk dat de bands op eigen titel hebben uitgebracht. Dat is drie albums aan BCNR en drie albums aan bm. Geordie Greep solo laat ik buiten de startlijst, hetzelfde geldt voor zijproject Jockstrap van BCNR-er Georgia. Nu niet zeuren, er staat fokking veel tofs wél bij dus wat had ik hier dan uit kunnen laten? NOU??
Black Country, New Road - Athens, France
Black Country, New Road - Basketball Shoes
Black Country, New Road - Concorde
Black Country, New Road - Science Fair
Black Country, New Road - Snow Globes
Black Country, New Road - Sunglasses
Black Country, New Road - The Place Where He Inserted The Blade
Black Country, New Road - Track X
Black Country, New Road - Turbines/Pigs
Black Country, New Road - Up Song
black midi - 953
black midi - bmbmbm
black midi - Chondromalacia Patella
black midi - Dethroned
black midi - Ducter
black midi - John L
black midi - Slow
black midi - Sugar/Tzu
black midi - The Race Is About To Begin
black midi - Welcome to Hell
https://open.spotify.com/playlist/1oH6Pxr2xVpqAmbHgvezCQ?si=eb14ac9c42b3484e
spotify:playlist:1oH6Pxr2xVpqAmbHgvezCQ
Aan jullie nu de tijd om er tien (10) nummers bij te nomineren. Dat is dus Opus en nog negen (9) anderen. Aangezien ik dit weekend iets langer druk ben geweest dan gehoopt en dus deze week later op heb kunnen zetten, wordt het even passen en meten hoe ik deze week verder ga invullen. Aangezien ik sowieso niet echt een fan ben van de eliminatieronde stel ik gewoon voor die te skippen en de deadline van de nominatieronde op dinsdagavond te zetten en dan met 25 a 30 nummers door te spelen afhankelijk van het aantal deelnemers. Op die manier moet er meer dan genoeg tijd zijn om alle finalisten te luisteren.
Dus hop hop hop, kom maar op met die lijstjes! IT’S BLACK MIDI, NEW ROAD OUT THERE.
Deadline: dinsdag 28 januari, 20:00
GREATEST HITS OF BLACK MIDI, NEW ROAD
https://i.imgur.com/06fz8S7.jpeg
bcnr-bm-joint-stock-image-totally-unedited-whatsoever.jpg
In een doodnormaal woonwijkje in stadsdeel Brixton, Londen staat een tamelijk statig gebouw. Het jaartal 1891 lijkt met trots gegraveerd te zijn in de baksteenbruine, met ornamenten verrijkte voorgevel, als throwback naar de glorie van de Industriële Revolutie. Dit is het gebouw waar de concertganger graag in de rij voor wilt staan. Echter, de deur blijft dicht. In de avond is dit gebouw, dat inmiddels dienst doet als postkantoor, namelijk gesloten. Beduusd blijft de concertganger staan. Moet ie nou daadwerkelijk bij het gebouw hiernaast zijn? Als je een foto van The Windmill ziet dan lijkt het net het soort schuur waar buurman Calvin door zijn vrouw is gesommeerd om maar een houtbewerkinghobby op te gaan starten ‘om van op je luie gepensioneerde reet af te komen’. De deur lijkt gebarricadeerd om te voorkomen dat krakers en daklozen zich er nestelen. De graffiti reikt tot aan de plantenbakken aan toe. In de mozaïekjes in de voorgevel lijkt de kleur er bijna uitgeslagen. En de ramen zijn afgedekt met afgescheurde vlakken van verhuisdozen vol met muffe onderzetters die je van je oma erft waarna je je afvraagt waarom ze die rotzooi niet al decennia geleden heeft weggeflikkerd. Dit is een poging om af te dekken wat voor spannends hierbinnen broeit en bloeit. Maar dit pand is niet in staat om het grove muzikale geweld dat hierbinnen plaatsvindt binnenskamers te houden. Vroeg of laat zou The Windmill letterlijk en figuurlijk uit zijn voegen barsten en deelt het haar diepste geheimen met de buitenwereld. Hier is, zeker voor bepaalde communities in bepaalde subdelen van sketchy muziekfora, geschiedenis geschreven.
Plots waren ze er, rond 2018. Een scala aan bands die zich verzamelden in The Windmill om de terugkeer van rock te worshippen, maar dan wel met hun eigen draai. Studenten die vol overgave klassiek conservatorium studeerden en alle kneepjes uit het vak probleemloos tot zich namen, met het einddoel om die conventionele stijl vanbinnenuit de tering in te rammen. Het resultaat is bekend en befaamd: nummers met totale absentie van time signatures, bizar drumwerk, verdwaalde jazzpartijen, en teksten die over elkaar heen buitelen in een roep om gehoord te worden, van natte dromen tot diepgewortelde onzekerheden of gewoon totale nonsense. En bovenal enorm veel talent. De twee bands waar ik deze week de focus op wil leggen zijn kameraden in crime die veel gemeen hebben, af en toe zelfs elkaars leden uitwisselden, en een woord in hun artiestennaam delen. Deze week in de schijnwerpers: the world’s second best Slint tribute act en the world’s second best King Crimson tribute act.
Black Country, New Road, die zijn oorsprong niet in Brixton maar Cambridge kent, sloeg op MuMe in als een bom. Vanaf hun debuut Athens, France reeg het septet succes na succes aaneen in SvhJ, de cult waar tegendraadsheid van kwaliteit verwelkomd wordt met een dikke pakkert. Leadzanger Isaac Wood intrigeerde met zijn onbeholpen doch hyper tot he point gestuntel in het leven en de meanderende muzikale aankleding die elke denkbare stijl als een handschoen leek te passen. Vier jaar op rij, verspreid over twee gelauwerde albums, werd hier de jaarfinale gehaald en één keer zelfs gewonnen. black midi, ondanks iets minder succesvol alhier, liet eveneens de harten van menig user als een blok vallen voor Geordie Greeps gelaagde, voordrachtelijke manier van zingen en het beste drumwerk dit ikzelf ooit live heb mogen aanschouwen. Schlagenheim, Cavalcade en Hellfire bleken een joekel van een drietrapsraket die weinig luisteraar ongevloerd zal laten.
Net zo plots als dat ze kwamen, vielen ze weer uiteen. Of toch niet? De grote MuMe-orgie bij BCNR in Paradiso kwam er helaas nooit aangezien Isaac Wood wijselijk doch jammerlijk besloot zijn gezondheid boven zijn muziekproject te verkiezen. En black midi besloot afgelopen zomer een ‘indefinite hiatus’ in te gelasten. Zo schrijft deze periode zich tot een majestueus, doch misschien wel iets te kort hoofdstuk binnen de muziekgeschiedenis. Al is dat natuurlijk niet het hele verhaal. BCNR richtte zich opnieuw op na het vertrek van Isaac en deed dat met glans, getuige de adelbrieven die werden uitgereikt naar aanleiding van hun livealbum in the Bush Hall. En de bandleden van bm zijn ook lekker hun eigen ding aan het doen; Geordies solodrop The New Sound was hierbij een eerste genietmomentje dat zijn weg bovenin verschillende jaarlijstjes wist te vinden. Een mooi moment in de tijd om even stil te staan bij alles dat deze gezelschappen hebben voortgebracht. Deze week spelen we: The Greatest Hits of Black Midi, New Road!
We gaan allereerst nomineren! Ik heb alvast een startlijst van twintig nummers samengesteld van al het werk dat de bands op eigen titel hebben uitgebracht. Dat is drie albums aan BCNR en drie albums aan bm. Geordie Greep solo laat ik buiten de startlijst, hetzelfde geldt voor zijproject Jockstrap van BCNR-er Georgia. Nu niet zeuren, er staat fokking veel tofs wél bij dus wat had ik hier dan uit kunnen laten? NOU??
Black Country, New Road - Athens, France
Black Country, New Road - Basketball Shoes
Black Country, New Road - Concorde
Black Country, New Road - Science Fair
Black Country, New Road - Snow Globes
Black Country, New Road - Sunglasses
Black Country, New Road - The Place Where He Inserted The Blade
Black Country, New Road - Track X
Black Country, New Road - Turbines/Pigs
Black Country, New Road - Up Song
black midi - 953
black midi - bmbmbm
black midi - Chondromalacia Patella
black midi - Dethroned
black midi - Ducter
black midi - John L
black midi - Slow
black midi - Sugar/Tzu
black midi - The Race Is About To Begin
black midi - Welcome to Hell
https://open.spotify.com/playlist/1oH6Pxr2xVpqAmbHgvezCQ?si=eb14ac9c42b3484e
spotify:playlist:1oH6Pxr2xVpqAmbHgvezCQ
Aan jullie nu de tijd om er tien (10) nummers bij te nomineren. Dat is dus Opus en nog negen (9) anderen. Aangezien ik dit weekend iets langer druk ben geweest dan gehoopt en dus deze week later op heb kunnen zetten, wordt het even passen en meten hoe ik deze week verder ga invullen. Aangezien ik sowieso niet echt een fan ben van de eliminatieronde stel ik gewoon voor die te skippen en de deadline van de nominatieronde op dinsdagavond te zetten en dan met 25 a 30 nummers door te spelen afhankelijk van het aantal deelnemers. Op die manier moet er meer dan genoeg tijd zijn om alle finalisten te luisteren.
Dus hop hop hop, kom maar op met die lijstjes! IT’S BLACK MIDI, NEW ROAD OUT THERE.
Deadline: dinsdag 28 januari, 20:00
2
geplaatst: 26 januari 2025, 22:17 uur
Zou Casartelli of een andere lieve mod de topictitel willen aanpassen naar Greatest Hits of black midi, New Road? Alvast bedankt 
En spelen jullie mee? Geordie n fwendz rekenen op jullie
https://media1.tenor.com/m/Fi0HtLDnzyUAAAAd/black-midi-geordie-greep.gif
aerobag arcade monkeys Arno Arrie ArthurDZ Ataloona bart1989 Brunniepoo Choconas Coma Cat cosmic kid Dance Lover Don Cappuccino dumb_helicopter Dwejkk_ ECooper Edgar18 EvilDrSmith gerre GrafGantz Gretz Gyzzz herman hoi123 JoaMuse Johnny Marr jordidj1 Koenr Martijn Jonkers Masimo Mausie nico1616 niels94 Poek Shaky sj0n88 tafkat Teunnis The Eraser Titmeister VladTheImpaler voskat Ward wendyvortex yeahyeahyeah e.a.

En spelen jullie mee? Geordie n fwendz rekenen op jullie
https://media1.tenor.com/m/Fi0HtLDnzyUAAAAd/black-midi-geordie-greep.gifaerobag arcade monkeys Arno Arrie ArthurDZ Ataloona bart1989 Brunniepoo Choconas Coma Cat cosmic kid Dance Lover Don Cappuccino dumb_helicopter Dwejkk_ ECooper Edgar18 EvilDrSmith gerre GrafGantz Gretz Gyzzz herman hoi123 JoaMuse Johnny Marr jordidj1 Koenr Martijn Jonkers Masimo Mausie nico1616 niels94 Poek Shaky sj0n88 tafkat Teunnis The Eraser Titmeister VladTheImpaler voskat Ward wendyvortex yeahyeahyeah e.a.
1
geplaatst: 26 januari 2025, 22:59 uur
Black Country, New Road - Bread Song
Black Country, New Road - Good Will Hunting
Black Country, New Road - Laughing Song
Black Country, New Road - Opus
Black Country, New Road - The Wrong Trousers
black midi - Diamond Stuff
black midi - Near DT, MI
black midi - Of Schlagenheim
black midi - Speedway
black midi - Talking Heads
Black Country, New Road - Laughing Song
Black Country, New Road - The Wrong Trousers
black midi - Diamond Stuff
black midi - Near DT, MI
black midi - Of Schlagenheim
black midi - Speedway
1
geplaatst: 26 januari 2025, 23:34 uur
Een greatest Hits van deze 2 geweldige bands en mij niet uitnodigen??? Tssss 
Ik ga voor 4 BCNR en 6 black midi's
Black Country, New Road - Chaos Space Machine
Black Country New Road - Bread Song
black midi - Eat Man Eat
black midi - Slow (loud)
black midi - Sweater
black midi - 7-eleven
black midi - Speedway

Ik ga voor 4 BCNR en 6 black midi's
Black Country, New Road - Chaos Space Machine
Black Country New Road - Bread Song
black midi - Eat Man Eat
black midi - Slow (loud)
black midi - Sweater
black midi - 7-eleven
black midi - Speedway
1
geplaatst: 27 januari 2025, 07:35 uur
Aan je enthousiaste openingspost ligt het iig niet, Niek. Ik ben deze week op wintersport, dus ik hoop dat ik de tijd kan vinden om mee te doen.
1
geplaatst: 27 januari 2025, 07:46 uur
Black Country, New Road – Across The Pond Friend
Black Country, New Road – Bread Song
Black Country, New Road – Chaos Space Marine
Black Country, New Road - Dancers
Black Country, New Road – Opus
black midi – Diamond Stuff
black midi – Eat Man Eat
black midi – Hellfire
black midi – Marlene Dietrich
black midi - Near DT, MI
Black Country, New Road – Chaos Space Marine
Black Country, New Road - Dancers
black midi – Diamond Stuff
black midi – Eat Man Eat
black midi – Hellfire
black midi - Near DT, MI
0
geplaatst: 27 januari 2025, 09:16 uur
123poetertjes schreef:
Geordie Greep solo laat ik buiten de startlijst, hetzelfde geldt voor zijproject Jockstrap van BCNR-er Georgia.
Maar we mogen die wel nomineren nu? Of ook niet?Geordie Greep solo laat ik buiten de startlijst, hetzelfde geldt voor zijproject Jockstrap van BCNR-er Georgia.
1
geplaatst: 27 januari 2025, 10:34 uur
Beetje laat, maar nog bedankt aan Shaky voor de organisatie en mooie presentatie van de Manfred Mann & Earth Band editie!
0
geplaatst: 27 januari 2025, 12:44 uur
jordidj1 schreef:
hoi niek ik haak aan bij de finale (denk ik) gr jordi
hoi jordi dat moet je helemaal zelf weten lieve schat gr niekhoi niek ik haak aan bij de finale (denk ik) gr jordi
0
geplaatst: 27 januari 2025, 13:10 uur
Ik ben geneigd te zeggen van nooope. Laten we het maar bij de bands zelf houden, die zijn al geniaal genoeg 

0
geplaatst: 27 januari 2025, 13:15 uur
Dat vind ik vreemd, toch zeker in het geval van Geordie Greep solo. Voor mij is dat gewoon het vierde black midi album.
Maar geen erg, de keuze is inderdaad al reuze genoeg! Ik stem deze namiddag of vanavond.
1
geplaatst: 27 januari 2025, 14:30 uur
Black Country, New Road – Across The Pond Friend
Black Country, New Road – Good Will Hunting
Black Country, New Road – Instrumental
black midi – 27 Questions
black midi – Ascending Forth
black midi – Eat Men Eat
black midi – Speedway
Black Country, New Road – Good Will Hunting
Black Country, New Road – Instrumental
black midi – 27 Questions
black midi – Ascending Forth
black midi – Eat Men Eat
black midi – Speedway
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.