menu

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #6: Thom Yorke buiten Radiohead

zoeken in:
avatar van Outlaw104
6. Return to Fantasy

Album: Return to Fantasy (1975)

Aantal punten: 69
Aantal lijstjes: 12
Nr.1 van: Jan Wessels



Het enige nummer wat naast Easy Livin’ ook de Top 40 haalde, al was dit wel een heel bescheiden hitje in 1975. Niettemin maken het gierende toetsenwerk van Hensley, de gedrevenheid van de ritmesectie en daar bovenop de fraaie melodielijn, dit nummer tot een ware Heep klassieker. Gary Thain was hier inmiddels al vervangen door John Wetton en eerstgenoemde overleed nog datzelfde jaar aan een overdosis.

avatar van Outlaw104
5. The Wizard

Album: Demons and Wizards (1972)

Aantal punten: 72
Aantal lijstjes: 15
Nr.1 van: Finn



Openingstrack van het eerste album in de zgn. “classic” line up. Een (semi)akoestisch nummer met heerlijke ondersteunende keyboards en een Byron in topvorm. Ondanks het relatief zachte en kalme karakter, straalt de track genoeg kracht uit, waardoor het uitgroeide tot een favoriet bij de Heep fans en zelfs hun moeders.
Mssr Renard schreef:
Als je goed luistert hoor je bassist Mark Clarke (die heel even deel uitmaakte van de band) een stuk lead zingen : ''Why don't we listen to the voices in our heart?".

avatar van Outlaw104
4. Gypsy

Album: ...Very 'Eavy ...Very 'Umble (1970)

Aantal punten: 80
Aantal lijstjes: 14
Nr.1 van: Renoir en spinout



De eerste versie, die ik hier ooit van hoorde was de korte bewerking op The Best of… en duurde exact 3 minuten.
EvilDrSmith schreef:
Als ik me niet vergis was deze verzamelaar met de bekende zwarte hoes en bronzen letters de állereerste LP die ik als circa 11- á 12-jarig pubertje leende in de bibliotheek en thuis op mijn alles-in-een-muziekinstallatietje helemaal aan gort draaide.
De ongetwijfeld mooiste versie is de 14 minuten durende opname van het live-album January 1973. Wat Ken Hensley en Lee Kerslake daar uit hun mouw schudden op respectievelijk moog synthesizer en drums is van buitengewone klasse. Psychedelisch, hard en vet!

avatar van Outlaw104
3. Look at Yourself
https://i.discogs.com/kg7jiQc0FLTaxqb-jIA6DNZp4L038gCicv6ByhoNEfA/rs:fit/g:sm/q:90/h:600/w:596/czM6Ly9kaXNjb2dz/LWRhdGFiYXNlLWlt/YWdlcy9SLTE4MDk5/NDktMTQ0Nzg4MzI1/NS0zMjkxLmpwZWc.jpeg

Album: Look at Yourself (1971)

Aantal punten: 82
Aantal lijstjes: 13
Nr.1 van: Outlaw104



Meerdere favorieten gehad, maar altijd komt Look at Yourself weer boven drijven als de ultieme Heep track. Ingezongen door Ken Hensley vanwege stemproblemen van David Byron. Het percussiewerk van 3 leden van het Afrikaanse Osibisa i.c.m. bas en hammond-orgel verraden meteen, hoe deze heren maar al te goed wisten op welke wijze je in die tijd een einde moest breien aan een klasse song.

avatar van Outlaw104
2. Easy Livin'
https://www.top40hitdossier.nl/media/cache/related/uploads/title/19878/original.jpg

Album: Demons and Wizards (1972)

Aantal punten: 100
Aantal lijstjes: 14
Hoogste positie: 50tracks, Superbitch en Alicia



Dacht dat dit de gedoodverfde winnaar zou worden, maar meer dan slechts aanklampen bij de uiteindelijke winnaar zat er niet in.

Ook al ken je de band niet, dit nummer moet toch een belletje doen rinkelen bij iedereen, tenzij je al jaren onder een steen leeft. De enige echt grote hit van de band natuurlijk met een 5e plaats als piekpositie in de Nederlandse Top 40 van 1973. Staat vanaf 1999, het begin van de Top 2000, al in de lijst en bereikte in 2003 zijn hoogste notering met een 138e plaats. Zakt de laatste jaren wat weg, maar is nog steeds binnen de eerste 1000 terug te vinden.

avatar van Outlaw104
1. July Morning
https://i.discogs.com/EK5G0Z0LDwJQm7mBNnTWAU3XMVkWPf6b1bV3Fu14M84/rs:fit/g:sm/q:90/h:600/w:592/czM6Ly9kaXNjb2dz/LWRhdGFiYXNlLWlt/YWdlcy9SLTExNDgz/MzcwLTE1MTcxMzk2/ODEtMjk3Ny5qcGVn.jpeg

Album: Look at Yourself (1971)

Aantal punten: 117
Aantal lijstjes: 15
Nr.1 van: B.Robertson, EvilDrSmith, Simon77 en motel matches



De glorieuze winnaar!!!
Van het album met die spiegelhoes bij de vinylversie. Misschien vloeken in de kerk, maar July Morning is qua opbouw en lengte een beetje de Child In Time van Uriah Heep, ofschoon er hemelsbrede verschillen zijn. Maar het blijft onbetwist one of Heep’s finest moments. In het lange slotstuk is bovendien een gastbijdrage weggelegd voor Manfred Mann, die in de studio de mellotron/minimoog solo heeft ingespeeld, zonder ooit samen met de band te hebben gemusiceerd.

avatar van Outlaw104
Nog even op een rijtje:

01. July Morning
02. Easy Livin'
03. Look at Yourself
04. Gypsy
05. The Wizard
06. Return to Fantasy
07. Paradise / The Spell
08. Salisbury
09. The Magician's Birthday
10. Lady in Black
11. Circle of Hands
12. Come Away Melinda
13. Tears in My Eyes
14. Bird of Prey
15. Free 'N' Easy
16. Sunrise
17. Rainbow Demon
18. Sympathy
19. Pilgrim
20. The Hanging Tree
21. Shadows of Grief

avatar van Outlaw104
Iedereen bedankt voor het meespelen.
En dan draag ik nu het stokje over aan Superbitch voor de battle tussen France en Françoise.

avatar van Poek
Zet ik mezelf ondertussen op de lijst.

Intekenlijst. Informatie over het spel en over voorgaande edities: (links graag mee kopiëren)
Greatest Hits of - MusicMeterWiki - wiki.musicmeter.nl
Lijst van Greatest Hits of...-edities - MusicMeterWiki - wiki.musicmeter.nl
Let op: één inschrijving per persoon (uitgezonderd de GH-finale).

19 mei - Outlaw104 (Uriah Heep t/m 1980 - Ken Hensley years)
26 mei - Superbitch (France Gall vs. Françoise Hardy)
2 juni - cosmic kid (The Cure)
9 juni - luigifort tesamen met johan de witt (Siouxsie and the Banshees)
16 juni - Arno (Noordkaap/Monza/Meuris)
23 juni - Shaky (Rory Gallagher)
30 juni - EvilDrSmith (NWOBHM = New Wave Of British Heavy Metal)
7 juli - Bonk (De La Soul)
14 juli - Choconas (Jimi Hendrix)
21 juli - jordidj1 (Apollo Brown)
28 juli - EttaJamesBrown (Sue Records Story)
4 aug - Casartelli (Jethro Tull)
11 aug - vigil (Pet Shop Boys, after the hits: 1996 tot heden)
18 aug - herman (Turn Up The Bass)
25 aug - ranja (the B-52's)
1 sep - motel matches (duetten)
22 sep - Poek (obscure Zweedse indiepop)
27 okt - Gretz (Even Tot Hier/De Kwis)

avatar van B.Robertson
Dank Outlaw104 voor organisatie en presentatie van Uriah Heep. Tal van omschrijvingen die ik ook zo ervaar, zoals het op de zenuwen kunnen krijgen van 'Bird of Prey', de ongrijpbare mystiek van 'Rainbow Demon', het hartverscheurende van 'Come Away Melinda', het onweerstaanbare van 'The Hanging Tree' en 'Gypsy' in de ultieme versie op het livealbum en die singleversie pakt best wel goed uit op dat 'Best Of'-album.

avatar van B.Robertson
Mssr Renard schreef:
Niemand gaat ze nomineren, maar bij deze:

Why (11 minuten-versie met Paul Newton/Iain Clarke uit 1971)
Why (10 minuten-versie met Gary Thain of Mark Clarke en Lee Kerslake uit 1972)

Er is een geëditte versie van de tweede Why, uitgebracht als b-kant van The Wizard en Easy Livin', die 4:53 minuten duurt.
Wellicht kan gewoon Why (ondat het toch officieel is uitgebracht) mee doen, en mogen de mensen dan elf in hun hoofd bepalen wie de bassolo speelt (Newton, Thain of Clarke).

Voor mensen die de song (nog) niet kennen. Hij staat op Rarities from the Bronze Age, The Lansdowne Tapes en de expanded editions van Demons and Wizards en Look at Yourself en uiteraard als b-kant van Easy Livin' en The Wizard.


Thain, geen twijfel over mogelijk. Die oudste versie hoor ik net op 'The Lansdowne Tapes' '93/'94 enkele CD, en die Thain-Why staat wel op disc 2 van 'Demons and Wizards' deluxe maar dat was juist meer om het gemak dat bonusspul te ontwijken en het album voor een keer te horen zoals het was.

Verder 'Live in Europe '79' als heruitgave met dan wel weer die bonustracks besteld en 'Man of Yesterday: The Anthology' van David Byron.

avatar van EvilDrSmith
Dankjewel voor de warme en boeiende presentatie Outlaw104 en de enthousiaste reacties die de band bij andere deelnemers losmaakten. In mijn Toplijst van Spotify is Heep waarschijnlijk als een komeet de Top 5 ingeschoten: ik voelde me meer dan eens weer de enthousiaste puber die van Heeps platen uit zijn plaat ging. Maar ik ben vooral erg blij te vernemen dat ik nu eindelijk besef en heb gehoord dat hun oeuvre van 1974-1979 me véél beter bevalt dan dat ik decennialang had verwacht. Door de jaren heen al die albums wel bij elkaar gekocht, maar op 'Return To Fantasy' na nauwelijks/niet geluisterd, uit vrees voor teleurstelling en/of andere keuzes gemaakt om te draaien.
Misschien ooit ook eens een GH opzetten voor Uriah Heep: the Bernie Shaw Years? Die albums zijn er ook sterk genoeg voor.

avatar van Superbitch
GREATEST HITS OF... FRANCE GALL VS. FRANÇOISE HARDY
https://radiblog.fr/wp-content/uploads/2014/04/France-Gall-francoise-Hardy.jpg

In de jaren '60 brak een nieuwe generatie Franse zangeressen door. Ze waren jonger, modieuzer, speelser, wulpser dan de ouder wordende "grandes dames de la chanson". Deze week gaat de aandacht naar twee bekende zangeressen die veel gemeenschappelijk hebben, zelfs de eerste vier letters van hun voornaam.

Françoise Hardy (Parijs, 1944) kreeg als bijnaam de "Yé-yé Girl from Paris", omdat ze onder invloed van de Britse popmuziek soms de verfranste versie van "yeah, yeah!" zong. Haar liedjes hadden een onschuld die een jong publiek aansprak. Met haar dromerige blik zong ze gevoelige liedjes, waarbij ze soms zichzelf begeleidde op gitaar. In 1963 vertegenwoordigde ze Monaco op het Eurovisiesongfestival, en eindigde gedeeld vijfde met Frankrijk. Om in de rest van Europa door te breken zong ze ook in het Duits en het Engels. In de jaren '70 werkte ze samen met Michel Berger. In 1981 trouwde ze met Jacques Dutronc. Op haar negenenzeventigste is ze nog steeds actief.

France Gall (Neuilly-sur-Seine, 1947) bewerkstelligde een verdere verjonging van het Franse chanson met haar "baby pop". Ook zij was een "yé-yé girl". In 1965 won ze het Eurovisiesongfestival voor Luxemburg. Met haar sproetige snoetje veroverde ze de harten. Haar teksten hadden vaak een humoristische inslag. In 1976 trouwde ze met Michel Berger, die veel liedjes voor haar schreef. In de jaren '80 kende ze een tweede bloeiperiode, met een meer volwassen en diepgaande stijl die tegelijk aansloot bij de synthpop die toen in was. Na de dood van Berger in 1992 werd ze minder actief. In 2018 overleed ze aan kanker.

Eigenlijk zijn beide zangeressen groot genoeg voor een afzonderlijke editie, maar zo'n duel geeft wat extra spankracht. Voor de STARTLIJST moest ik me beperken tot tien liedjes per zangeres. Jullie kunnen er daar nog tien aan toevoegen. De verdeling per zangeres kun je zelf kiezen.

Françoise Hardy - Tous les garçons et les filles (1962)
Françoise Hardy - Le Temps de l'amour (1962)
Françoise Hardy - Le Premier Bonheur du jour (1963)
Françoise Hardy - Mon amie la rose (1964)
Françoise Hardy - L'Amitié (1965)
Françoise Hardy - La Maison où j'ai grandi (1966)
Françoise Hardy - Voilà (1967)
Françoise Hardy - Comment te dire adieu (1968)
Françoise Hardy - La Question (1971)
Françoise Hardy - Message personnel (1973)
France Gall - Laisse tomber les filles (1964)
France Gall - Poupée de cire, poupée de son (1965)
France Gall - Baby Pop (1966)
France Gall - Les Sucettes (1966)
France Gall - La Déclaration d'amour (1975)
France Gall - Il Jouait du piano debout (1980)
France Gall - Tout pour la musique (1981)
France Gall - Débranche (1984)
France Gall - Babacar (1987)
France Gall - Ella, elle l'a (1987)

DEADLINE: Maandag 20.00h.

avatar van aERodynamIC
Niet te doen dit! Ik heb ook niet echt bepaalde favoriete nummers van deze twee dames. Wat mij betreft hadden ze apart gemogen

Nu gekozen voor 50-50.

Françoise Hardy - Il N'y a Pas D'amour Heureux
Françoise Hardy - La Fille Avec Toi
Françoise Hardy - Ma Jeunesse Fout le Camp
Françoise Hardy - Oh Oh Chéri
Françoise Hardy -Si C'Est Ça
France Gall - Au Clair de la Lune
France Gall - Faut-Il Que Je T'Aime
France Gall - Jazz À Gogo
France Gall - Le Temps de La Rentrée
France Gall - On T'Avait Prévenue

avatar van dix
dix
Ik dacht sowieso dat dit één en dezelfde zangeres was, dus nu al een leerzame editie die ik zeker ga volgen.

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
dix schreef:
Ik dacht sowieso dat dit één en dezelfde zangeres was, dus nu al een leerzame editie die ik zeker ga volgen.




de ene leeft nog, de andere helaas niet meer

avatar van Superbitch
Zelf zal ik de symmetrie lichtjes doorbreken met 4-6, omdat ik een paar ballads van France Gall in de jaren '80 er graag bij wil.

Françoise Hardy - C'est a l'amour auquel je pense (1962)
Françoise Hardy - J'suis d'accord (1962)
Françoise Hardy - Et même (1964)
Françoise Hardy - Je veux qu'il revienne (1964)
France Gall - Sacré Charlemagne (1965)
France Gall - C'est pas facile d'être une fille (1966)
France Gall - Teenie Weenie Boppie (1967)
France Gall - La Chanson d'une terrienne (Partout je suis chez moi) (1975)
France Gall - Cézanne peint (1984)
France Gall - Évidemment (1987)

avatar van aERodynamIC
dix schreef:
Ik dacht sowieso dat dit één en dezelfde zangeres was, dus nu al een leerzame editie die ik zeker ga volgen.

Ik geef zelf de voorkeur aan Françoise Hardy, daar ken ik nog veel meer albums van dan de drie van France Gall die ik ken. Ik vind Françoise net een beetje meer klasse, waar France gezellige pop maakt, maar ook die kan ik goed smaken. Een aangezien ik toch geen grote favorieten heb... lekker half om half aanvullen en die top 10 straks is me om het even, zoals schrappen ook natte vingerwerk of ienemienemutte gaat worden

avatar van Hedser
Intekenlijst. Informatie over het spel en over voorgaande edities: (links graag mee kopiëren)
Greatest Hits of - MusicMeterWiki - wiki.musicmeter.nl
Lijst van Greatest Hits of...-edities - MusicMeterWiki - wiki.musicmeter.nl
Let op: één inschrijving per persoon (uitgezonderd de GH-finale).

19 mei - Outlaw104 (Uriah Heep t/m 1980 - Ken Hensley years)
26 mei - Superbitch (France Gall vs. Françoise Hardy)
2 juni - cosmic kid (The Cure)
9 juni - luigifort tesamen met johan de witt (Siouxsie and the Banshees)
16 juni - Arno (Noordkaap/Monza/Meuris)
23 juni - Shaky (Rory Gallagher)
30 juni - EvilDrSmith (NWOBHM = New Wave Of British Heavy Metal)
7 juli - Bonk (De La Soul)
14 juli - Choconas (Jimi Hendrix)
21 juli - jordidj1 (Apollo Brown)
28 juli - EttaJamesBrown (Sue Records Story)
4 aug - Casartelli (Jethro Tull)
11 aug - vigil (Pet Shop Boys, after the hits: 1996 tot heden)
18 aug - herman (Turn Up The Bass)
25 aug - ranja (the B-52's)
1 sep - motel matches (duetten)
22 sep - Poek (obscure Zweedse indiepop)
6 okt - Hedser (My Morning Jacket)
27 okt - Gretz (Even Tot Hier/De Kwis)

avatar van Edgar18
Oh jammer, ik hoopte dat we misschien een ingelaste Tina Turner week zouden hebben.
France en Françoise natuurlijk ook leuk, maar niet helemaal aan mij besteed.

avatar van ranja
Ik heb wel enigzins voorkeur voor één van beide, van de een heb ik 1 verzamelaar, van de andere een stuk of 8 albums (inclusief compiilaties) en 20 ofzo singles/ 7"ep's.
Jammer dat er niks van haar 60s periode op spotify staat.

France Gall - Attends ou va-t'en
France Gall - Bébé requin
France Gall - Cet air-là
France Gall - Evidemment
France Gall - L'orage (La pioggia)
France Gall - Mais aime là
France Gall - N'écoute pas les idoles
France Gall - Ne sois pas si bête
France Gall - Nous ne sommes pas des anges
France Gall - Teenie Weenie Boppie

Overigens staat m'n nummer 1 hier tussen, mits die de finale haalt natuurlijk.

avatar van EttaJamesBrown
Beide ken ik niet zo goed, al had ik al wel een beetje geproefd. Denk later deze week wel aan te haken.

avatar van remcodulac
France Gall - Ce soir je ne dors pas
France Gall - Diego libre dans sa tête
France Gall - Résiste
France Gall - Si Maman Si
Françoise Hardy - Des ronds dans l'eau
Françoise Hardy - L'amour fou
Françoise Hardy - Le danger
Françoise Hardy - Seras-tu là?
Françoise Hardy - Star
Françoise Hardy - Tant de belles choses...

avatar van Superbitch
Nog wat mogelijke geïnteresseerden: 50tracks, Ast, Bobbejaantje, E-Clect-Eddy, esteban, Kronos, LucM, MIAB, Poeha, pureshores, Shaky, teus, wendyvortex en vele anderen.

avatar van Poeha
Ik ken van beide dames maar heel weinig nummers, maar haak graag aan in de finale.

avatar van MIAB
Idem.. ik ken deze dames eigenlijk niet misschien een goed idee om hier eens in te duiken?

avatar van remcodulac
Loopt nog niet echt storm hier. Even een tag voor alle users die ook getagd waren voor de Franstalige ladder. Misschien dat daar wat animo ontstaat op tweede pinksterdag

123poetertjes , aerobag , andré , AOVV , Arno , Arrie , ArthurDZ , AstroStart , Ataloona , Bartjeking , bikkel2 , bonothecat , Brunniepoo , Bucquoy , Casartelli , catdog , Cervantes , chevy93 , Choconas , Co Jackso , Coma Cat , Cor , cosmic kid , curufin , Dance Lover , danny de punk , DenDimi , divart , DjFrankie , dumb_helicopter , Dwejkk_ , dynamo d , ECooper , El Ninjo , EvilDrSmith , Finidi , Frenkie! , Funky Bookie , Gebruiker43757 , gerre , Glen Hansard , GrafGantz , Grafmat , Gretz , Guessmaker , Gyzzz , Hedser , herman , hoi123 , jeroentjuhh , JoaMuse , johan de witt , Johnny Marr , jordidj1 , Joren999 , Justus18 , kaj_666 , Kees-Jan , Koenr , laxus11 , luigifort , Lukas , madmadder , Marco dB , marsupilami , Marty McFly , Marzipaintree , Masimo , Mastroianni , mauricedegier , Mausie , Mexicanobakker , mol , motel matches , MRDammann , musicfriek , nelis , nico1616 , niels94 , Onweerwolf , orbit , Outlaw104 , Paap_Floyd , pauljojo , PB 82 , Ploppesteksel , Poek , Porcupine Head , postpunker , ranboy , Razoreater , Reijersen , Ries_72 , Riesdude , Rob071 , Rudi S , Salvadore , SBube , Scorpion_21 , shimahero , shinybeast , Silent_shout , Simon77 , sj0n88 , Snoeperd , sokra , Spul , sq , starbright boy , stardust_be , STaRS , stoepkrijt , Sunderland , Svendra , tafkat , tbouwh , Teunnis , thelion , The Eraser , the viking , titan , Titmeister , TornadoEF5 , vigil , Vince vega , VladTheImpaler , west , wibro , willemdeux , yeahyeahyeah

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Ik zie dat ik een vakantie over de startdatum van mijn volgende editie heengepland heb. vigil, herman, ranja of motel matches, wil een van jullie wellicht ruilen cq. op 4 augustus beginnen?

avatar van johan de witt
Françoise Hardy - All Over the World
Françoise Hardy - Il n'y a pas d'amour heureux
Françoise Hardy - La fin de l'Été
Françoise Hardy - Ma jeunesse fout le camp
Françoise Hardy - Première rencontre
Françoise Hardy - Rêve
Françoise Hardy - Tant de belles choses...
Françoise Hardy - Viens là
France Gall - L'Amérique
France Gall - Sacré Charlemagne

avatar van herman
Jazper is geloof ik de grootste France Gall-liefhebber die ik ken, dus die verdient ook wel een tag.

Gast
geplaatst: vandaag om 03:30 uur

geplaatst: vandaag om 03:30 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.