MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Mijn favoriete Suede album

zoeken in:
Laat ik het ook maar meteen afmaken dan...

5. Reality
4. Hunky Dory
3. Station to Station
2. The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars
https://www.musicmeter.nl/images/covers/1000/1029.jpg
Tuurlijk is het concept ook interessant, maar ik vind de muziek op zich op dit album toch ook vooral erg goed. Het album waar Bowie wat mij betreft het mooiste op zingt. Het heeft ook gewoon een hele fijne sfeer en buitengewone goede songs qua structuur. Topalbum. De favorieten zijn Starman, Suffragette City en Rock 'N Roll Suicide.

1. ★
https://www.musicmeter.nl/images/covers/517000/517968.jpg?cb=1642456555

Toch staat op 1 bij mij het ongelofelijk bijzondere afscheidsalbum, waar niemand, behalve hijzelf en de nauwe kring om hem heen, van wist dat het een afscheidsalbum zou zijn. En ook zonder die wetenschap was het al zeer verrassend waar hij mee kwam. Want wat een composities, wat een vindingrijk in de manier waar de nummers opgebouwd waren. Vernieuwend zijn na zo'n lange carrière. Ik geef het je te doen. Maar Blackstar en Lazarus behoren moeiteloos tot het mooiste en beste wat hij ooit gemaakt heeft. Met het overlijden kreeg het album alleen nog maar meer lading en werd het een soort loodzware pracht.

Ik heb niks af te maken, wel een groot respect voor Bowie, een rasartiest van de bovenste plank.
Maar heb me nooit echt verdiept in 's mans discografie.
M'n broer heeft ooit eens de LP Diamond Dogs aangeschaft, toen ik nog lagere schoolgaand was.
Rebel Rebel is misschien daardoor tot één van m'n favoriete Bowie songs uitgegroeid. Sweet Thing vond ik hierop ook altijd een lekker nummer.

Moet overigens eerlijk bekennen, dat je in mijn eigen verzameling alleen deze (fraaie) verzamelaar zult tegen komen:
https://www.musicmeter.nl/images/covers/12000/12252.jpg

Ja, die is ook mooi.
Bij mij begon het allemaal bij deze: David Bowie - Changesbowie (1990) - MusicMeter.nl
Daarvoor moest ik eigenlijk niet veel van Bowie hebben.

Ik had in het begin ook moeite met Bowie, id niks van hebben. Z'n vervelende stem zeker?

Nee meer de duetten met Jagger en Tina.
Ik had in de jaren 80 nog geen benul van z’n 70s werk.
Dat kwam pas in de jaren 90.

Ja, die zijn id wel heel cheesy...

Vooral heel makkelijk scoren.
Maar wel beiden nummer 1, dacht ik.

2. David Bowie - Scary Monsters (1980) - MusicMeter.nl
https://www.musicmeter.nl/images/cover/3000/3463.jpg
Bowies new romantic plaat, schrijf ik ietwat overhaast. Maar met kanjers als Ashes To Ashes en Fashion beschouw ik hem toch als trendsetter. Die Pierrot in de videoclip duikt even later ook op in Fade To Grey van Visage. Maar beide artiesten werden uiteraard beïnvloed door de hitsingle Pierrot van Bonnie St. Claire. Alledrie uit 1980. Alle gekheid op een stokje maar helemaal toevallig was het niet, dat nieuwe modebewustzijn in de popmuziek. Daarom voor mij een plaat met wat meer betekenis.

Fijn album!

Teenage Wildlife

Artiestensuggesties vanaf week 11

Echo & the Bunnymen
Toto
Suede
Bruce Springsteen
The Stranglers
Big Country
Drake
Waterboys

dazzler schreef:
Die Pierrot in de videoclip duikt even later ook op in Fade To Grey van Visage.

Steve Strange figureerde in de clip van Bowie, en was natuurlijk ook de zanger van Visage

Ik zie een patroon

Bonk schreef:
De afsluiter Wild is the Wind hoort ook tot de favorieten. Eerlijk gezegd was ik me er niet bewust van dat het een cover was, dus alweer wat opgestoken bij dit spel.

luigifort schreef:
En afsluiter Wild Is the Wind ontroert tot op het bot, nog steeds. Ik wist eerst niet dat het een cover was.

Casartelli schreef:
Wild Is the Wind (kwam er pas onlangs achter dat het een cover is)

GrafGantz schreef:
Ik zie een patroon

(quote)

(quote)

(quote)

Heb je zelf ook een top-5? Of lees je alleen maar mee?

johan de witt schreef:
(quote)

Heb je zelf ook een top-5? Of lees je alleen maar mee?

Op zich dat laatste, maar speciaal voor jou dan even snel:

1. Station to Station
2. Low
3. "Heroes"
4. ★ 
5. Hunky Dory 

Ik heb overigens al eerder aangehaald dat ik hier enkel (maar wel met veel plezier) meelees. Ik hoop dat dit is toegestaan

Toegestaan wel, maar als je er dan toch bent

johan de witt schreef:
Vooral heel makkelijk scoren.
Maar wel beiden nummer 1, dacht ik.
En terecht, beiden erg fijn, na al die tijd. Maar van Tonight was ik toen ook niet echt wild.

Tonight vind ik nu ook prima!

Bowie heeft 5 keer op 1 gestaan in NL zag ik, waarvan 4 keer met een andere artiest

Oja, helemaal niet meer aan gedacht.

5. Station to Station
4. 1. Outside

https://www.musicmeter.nl/images/cover/3000/3678.jpg?cb=1644941826

In 1995 kende ik van Bowie alleen nog zijn duet met Tina Turner en de hit Jump They Say en heel misschien Heroes. In deze periode werd ik echter ook gegrepen door Strangers When We Meet en dat was zo'n beetje de aanleiding om 1. Outside maar eens te lenen bij de Leidse bibliotheek. Uiteraard op cassette gezet en regelmatig gedraaid, maar het was toch wel een hele kluif. Vijf kwartier donkere muziek met vreemde intermezzo's. Maar door de jaren heen ben ik het altijd blijven draaien en hoe groter mijn Bowie-kennis werd, hoe meer ik dit album eigenlijk ging waarderen. Er zijn nog steeds stukken waar ik nog niet helemaal de vinger op kan leggen, waardoor dit altijd een avontuurlijk album blijft om te beluisteren. Daartegenover staan dan ook weer fantastische stukken als We Prick You, I'm Deranged (de openingstune van Lost Highway), Hallo Spaceboy en The Hearts Filthy Lesson. Die laatste 2 reken ik tot zijn allerbeste singles (HS dan wel in de originele versie, de Pet Shop Boys-remix vind ik leuk, maar een stuk minder).

5. Station to Station
4. 1. Outside
3. Let's Dance

https://www.musicmeter.nl/images/cover/5000/5433.jpg

Geen populaire keuze vermoed ik, de Bowie-fan met wie ik soms popquizzen doe vind hier maar weinig aan bv. Maar luigifort kiest ook voor deze en als ik zijn beschrijving lees zitten wij wel op dezelfde lijn. Dit was voor mij album nummer 2 of 3 van Bowie (in 1997 kocht ik zowel deze als Earthling), al heeft het bij mij ook lang geduurd voor ik er echt fan van werd, dat kwam pas in de jaren '10 denk ik. Sindsdien zie ik dit gewoon als een subliem pop-album, nadat hij eerder sublieme glamrock, soul en art-rock albums had gemaakt.

Van dit album word ik nu eenmaal erg gelukkig als ik het opzet; de positieve energie knalt er vanaf. Modern Love, wat een opener. En China Girl - diep gezongen - gewoonweg ontroerend. Let's Dance is natuurlijk de hit, maar wat voor een. Hier thuis is het vaak de eerste plaat die we draaien op nieuwjaarsdag bv. "Sway through the crowd to an empty space" vind ik ook een van zijn mooiste tekstregels. Without You sluit de a-kant af en vind ik een hele fraaie ballad. Als compositie wellicht geen hoogvlieger in zijn oeuvre, maar zo mooi en gevoelig gezongen... Ricochet vind ik ook top. Een beetje dwars qua ritme en ook weer geweldig gezongen. Criminal World hoort bij mij wel tot de top 4 van dit album. Spannend nummer, al is het origineel van Duncan Browne's Metro zeker zo goed. Allebei 5* wat mij betreft. Cat People was me nooit specifiek opgevallen, totdat deze ineens langskwam in een Tarantino-film. Sindsdien een favoriet, al is de originele soundtrackversie nog wel wat beter. Afsluiter is het enige mindere nummer. Ook het enige nummer dat niet gelijk in mijn hoofd schiet als ik eraan denk. Maar goed, na 35 minuten 5*-en muziek kan de boog ook niet altijd gespannen meer staan.

5. Station to Station
4. 1. Outside
3. Let's Dance
2. Low
1. "Heroes"

https://www.musicmeter.nl/images/cover/5000/5372.jpg

https://www.musicmeter.nl/images/cover/1000/1031.jpg

Deze neem ik samen, want deze ontlopen elkaar nauwelijks. Misschien dat ik Low 'objectief' iets beter vind, maar het gevoel met "Heroes" gaat dan weer wat dieper. En dat is toch wat telt. 1997 was het jaar waarin ik album 2 en 3 (Earthling in januari/februari en Let's Dance in april/mei) kocht, maar ook het jaar waarin ik Bowie voor de enige keer live zou zien. Begin juli op Torhout (toen nog een dubbelfestival met Werchter. Geweldig optreden, zowel muzikaal als visueel - en met voor mij de moeder van alle toegifts. Als beginnend concertbezoeker was ik wel bekend met dat fenomeen, maar Bowie gaf een toegift van een half uur en dat voelde toen niet als een toetje, maar als een compleet toetjesbuffet.

Enfin, het balletje ging rollen en ik begon albums te kopen. Op de een of andere manier eerst "Heroes" en Low, snel erna ook Aladdin Sane. "Heroes" voelde al snel vertrouwd en ook de elektronische b-kant vond ik waanzinnig mooi, eigenlijk het mooist. Omdat ik zelf geen platenspeler had, maar die van mijn ouders gebruikte, kon ik de albums niet al te vaak afdraaien. Maar als ze er dan een zaterdagavond op uit waren greep ik mijn kans en draaide ik mijn bescheiden albumcollectie er doorheen. "Heroes" is het album dat ik het meest met die tijd associeer en waarvan ik met name Blackout, V-2 Schneider en Secret Life of Arabia buitenaards goed vond. Low was een iets hardere noot om te kraken, maar is ook gewoonweg briljant (met name Sound & Vision wat ik misschien wel zijn beste nummer vind).

herman schreef:
"Sway through the crowd to an empty space" vind ik ook een van zijn mooiste tekstregels.
Jackpot, dat is voor mij ook de standout tekstregel. Op vrijwel gelijke hoogte met Pearl Jam's "I know you'll be a star in somebody else's sky" (Black).

1. Ziggy Stardust etc.

Zonder twijfel zijn beste. Met name het afsluitende trio maakt dit het ultieme Bowie album. En met o.a. Moonage Daydream, Starman en Five Years heeft ook de A kant 3 klassiekers.

Vind t opvallend dat ie zo weinig op 1 staat in de diverse lijstjes. Maar ja, de keuze was reuze ..

Poeha schreef:
(quote)
Jackpot, dat is voor mij ook de standout tekstregel. Op vrijwel gelijke hoogte met Pearl Jam's "I know you'll be a star in somebody else's sky" (Black).

Wat te denken van
De bisschop zegt: "Dit is God's werk"
Buigt z'n grijze hoofd en dankt de Heer

johan de witt schreef:
Tonight vind ik nu ook prima!

Bah, driewerf bah. Vreselijk nummer vind ik dat

vigil schreef:
(quote)

Bah, driewerf bah. Vreselijk nummer vind ik dat

Serieus Alleen de uitvoering, of het nummer ook?

johan de witt schreef:
(quote)

Serieus Alleen de uitvoering, of het nummer ook?

Van Tina ben ik sowieso geen fan maar ook de originele solo versie vind ik niet veel aan.

Het is geen China Girl, dat geef ik toe, maar ik vind het inmiddels best een oké Iggy-uitvoering.
Ik denk dat Iggy er zelf ook wel blij mee was

johan de witt schreef:
Het is geen China Girl, dat geef ik toe, maar ik vind het inmiddels best een oké Iggy-uitvoering.
Ik denk dat Iggy er zelf ook wel blij mee was

Ja, daardoor kon hij wel iets groter gaan wonen

Gast
geplaatst: vandaag om 10:10 uur

geplaatst: vandaag om 10:10 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.