MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Mijn favoriete Suede album

zoeken in:
dazzler schreef:

Allemaal liefhebbers van OMD en toch duidde ieder van jullie al favoriete tracks aan
die ik de minste van dat betreffende album vind.

Wij trekken dan weer regelmatig onze wenkbrauwen op bij één van jouw keuzes

Zouden we allemaal dezelfde nummer 1 hebben? Hij lijkt nog niet genoemd te zijn.

Er zijn nog vier albums niet genoemd.
Ik verwacht dat dit voor Liberator, Universal en The Punishment Of Luxury zo gaat blijven.

Iemand (ernstige) suggesties voor de volgende artiest?

Ook gezien t deelnemersveld; Roxy Music of Simple Minds?

05. Dazzle Ships
04. History of Modern
03. Organisation
02. Sugar Tax

01. Architecture & Morality

Een weinig verrassende nummer 1 denk ik. Dit album staat hier op de site in mijn album Top 10 Allertijden op een zeer fraaie 2de plek. Tja, wat moet ik er nog meer over zeggen. Dat het een tijdloos monument is? Dat het elke keer weer een enorm intense luistertrip is? Dat ik dit album in tig verschillende variaties heb? Dat...dat...dat...dat... en zo kan ik nog wel even doorgaan. Maar dat doe ik niet, zet 'm gewoon maar op en geniet!

1. Orchestral Manœuvres in the Dark - Architecture & Morality (1981) - MusicMeter.nl
https://www.musicmeter.nl/images/cover/3000/3794.jpg?cb=1595799149

Een bijzonder gevarieerde plaat waarop OMD haar eigen sound helemaal gevonden heeft. De mix van mellotron en elektronica, van new wave en pop, van experiment en hitpotentie, van vorm en inhoud, van lichaam en geest, van Architecture en Morality. Met Souvenir en Maid Of Orleans, twee van hun drie grootste klassiekers. Met voor die laatste een dikke nummer 1 hit in België, Nederland en Duitsland. Het album van een comebacktour in originele bezetting waarvan enkel maar kon dromen. Met een live versie van The Beginning And The End waarbij ik me heel even dat jongetje van 14 voelde dat de plaat voor het eerst onder de naald legde. Architecture & Morality is een onderschatte mijlpaal in de geschiedenis van de synthipop.

Het eindverdict.

02. Dazzle Ships
03. Organisation
04. English Electric
05. Crush

06. Orchestral Manoeuvres
07. Junk Culture
08. History Of Modern
09. Sugar Tax
10. The Punishment Of Luxury

11. The Pacific Age
12. Universal
13. Liberator

Casartelli (moderator)
5. The Pacific Age
4. Dazzle Ships
3. Orchestral Manoeuvres in the Dark
2. Organisation
https://www.musicmeter.nl/images/covers/3000/3794.jpg
1. Architecture & Morality

Ik kom op deze positie evenmin verrassend uit de hoek. In (even terugzoeken) 2005 moest ik hier van vigil echt eens naar luisteren. En als het niet meteen aansloeg, dan nog maar eens proberen, want het zou heus een groeiplaat zijn. Dat moest dan maar, want The New Stone Age bracht mij niet onmiddellijk in een juichstemming en ook een (gedownloaded) muziekalbum heeft geen tweede kans voor een eerste indruk.

Gelukkig hoefde Maid of Orleans zich niet meer te bewijzen. She's Leaving leverde meer benodigd instapmateriaal en Sealand pakt al een tijd (naast Jeanne) het andere blauwe sterretje. En Souvenir? Mwah...

Een solide 4*, daarmee is mijn OMD-top wel een beetje bereikt, geloof ik.

1. ORCHESTRAL MANOEUVRES IN THE DARK - Liberator

Nee, natuurlijk niet.

Uiteraard prijkt ook het A&M album bovenaan in mijn top 5. Vier heerlijke singles en ik vond het al heel wat dat ik als 10-jarige de naam van deze band foutloos kon uitspreken in een muziekquiz op mijn lagere school. Mooie tijden overigens met een top 40 met de Maid of Orleans, Don't You Want Me en (in de lagere regionen) See You.

Maar terug naar dit album. Ik denk dat het vooral de geslaagde combi van pop en experimentele muziek is die dit album tot een klassieker maakt. En bovenal leidde de reunie tour van 15 jaar geleden ertoe dat er nog 3 leuke albums (en een vierde onderweg?) werden uitgebracht. Hoe mooi is dat ?

2. Organisation
3. Orchestral Manoeuvres in the Dark
4. Dazzle Ships
5. Crush

2. Dazzle Ships
3. The Best of OMD (1988)
4. Organisation
5. Crush

INXS, Waterboys, Talk Talk, Beatles en misschien zelfs Erasure

Of te wel, we kunnen nog wel even vooruit

Mijn eindverdict.

02. Sugar Tax
03. Organisation
04. History Of Modern
05. Dazzle Ships

06. Crush
07. English Electric
08. OMD
09. Universal
10. Junk Culture

11. The Punishment Of Luxury
12. The Pacific Age
13. Liberator

vigil schreef:
(quote)

INXS, Waterboys, Talk Talk, Beatles en misschien zelfs Erasure

Of te wel, we kunnen nog wel even vooruit

En als alles van na de 80s niet verboden is, gooi ik er nog even in: Suede, Oasis, Blur, Pulp of Radiohead

johan de witt schreef:
(quote)

En als alles van na de 80s niet verboden is, gooi ik er nog even in: Suede, Oasis, Blur, Pulp of Radiohead

Dat is voor als dit topic is vrijgegeven

Niks is verboden. Het enige criterium dat ik hanteer is dat ik zelf moet kunnen meespelen.
Dat kan omdat ik de artiest voldoende ken. Of omdat ik die week tijd heb om wat bij te luisteren.

Jammer dat de punten ontbreken, maar zo’n eindlijstje maakt het spel wel mooi af

Volgende week doe ik weer mee.

Waar is Eno

Eno verliet de band na twee van de acht albums wat niet van deze drie gezegd kan worden.

5. Roxy Music - Flesh + Blood (1980) - MusicMeter.nl
https://www.musicmeter.nl/images/cover/17000/17735.jpg

Ik hou wel van de popversie van Roxy Music. En Flesh & Blood heeft drie knoeperds van hitsingles: Over You, Oh Yeah en Same Old Scene. En de cover In The Midnight Hour vind ik ook geslaagd. De andere nummers zijn wat minder memorabel. Maar niet zo saai als een paar tracks op kant 2 van Manifesto.

Casartelli (moderator)
https://www.musicmeter.nl/images/covers/8000/8007.jpg
5. Siren

Dit wordt weer zo'n editie waar de scorende albums dicht bij elkaar zitten. En als we een topzeven hadden moeten maken, waren de verschillen nog steeds klein geweest. Vijfdeling Siren haalt als enige in de topvijf net geen 4 sterren. Aan Love Is the Drug heeft het niet gelegen. En aan Both Ends Burning al helemaal niet. Hoewel het album lekker afspeelt, zijn de andere nummers stuk voor stuk wat minder memorabel.

05. For Your Pleasure 

Een Top 5 is een perfect aantal voor Roxy Music. Een band die ik niet elke dag draai (ook niet om de dag) maar waar ik wel altijd weer van onder de indruk ben van de kwaliteit die ze leverde. Ook bij dit album. Het altijd lastige 2de album. Het bracht ze met Do the Strand en In Every Dream Home a Heartache ook nog twee klassiekers binnen het rijke oeuvre van de band en met de rest is ook weinig tot niets mis.

05. For Your Pleasure

https://www.musicmeter.nl/images/covers/8000/8007.jpg
04. Siren

Bij de nummer 5 schreef ik dat ik niet extreem vaak Roxy Music albums op zet maar de nummer vier heb dan weer wel kort geleden opgezet en dat beviel me enorm goed. Bij de bekende smoothy opener Love Is the Drug hoor je direct dat het wel goed zit op dit album maar dan moet toch echt het beste nog komen. Op kant A is Whirlwind het prijsnummer maar het echte vuurwerk is te vinden op Kant B. Eigenlijk is die hele kant van zeer hoog niveau. Could It Happen to Me?, Just Another High en het door fans hoog ingeschaalde Both Ends Burning zijn stuk voor stuk geweldige nummers. Net niet op het podium maar dat ligt meer aan de rest dan aan Siren zelf.

04. Roxy Music - Country Life (1974) - MusicMeter.nl
https://www.musicmeter.nl/images/cover/6000/6627.jpg

Ik heb alle RM albums er het voorbije weekend nog eens doorgedraaid en deze bleek de grootste verrassing in positieve zin. Met stip hun meest heavy schijf en hoewel hij misschien de minst memorabele "hits" bevat, vond ik het een behoorlijk consistente plaat. En de hoes mocht natuurlijk niet ontbreken in dit topic.

Casartelli (moderator)
5. Siren
https://www.musicmeter.nl/images/covers/5000/5216.jpg
4. Roxy Music

Het debuut komt op 4, waarmee het werk met Brian Eno geen automatische voorkeursbehandeling krijgt. Een zeer genietbaar en in 1972 ongetwijfeld zeer modern klinkend album, met een hoop plotse wendingen in de nummers. Waar ik die vroeger altijd erg indrukwekkend vond, is het eindoordeel tegenwoordig toch dat vooral in de tweede helft niet alle liedjes er even memorabel mee geworden zijn. De A-kant is superieur hier, waarbij Re-Make/Re-Model, Ladytron en If There Is Something nog buiten de blauwe sterretjes vallen. Chance Meeting scoort wel een sterretje en de andere is voor het nummer dat er eigenlijk niet bij hoort. Inderdaad: Virginia Plain. Niet minder dan een monument.

05. For Your Pleasure
04. Siren

03. Roxy Music

Op de onderste tree van het podium staat het debuut van deze fijne band. Een debuut om van te smullen en een debuut om als andere bands zijnde jaloers op te zijn. Wat een trio ook om een album mee te openen! Iedereen kon direct horen dat hier iets speciaals aan het gebeuren was. En dat was in 1972 of te wel 50 jaar geleden! Laat dat gerust even op je in werken

03. Roxy Music - For Your Pleasure (1973) - MusicMeter.nl
https://www.musicmeter.nl/images/cover/6000/6976.jpg

Voor mij is het toch For Your Pleasure geworden. De marge met de nummer 2 was flinterdun. Het enige verschil is dat ik dat album iets beter ken dan dit. Do The Strand is één van hun beste songs. Editions Of You had ook gemakkelijk op single gekund. En In Every Dream Home A Heartache blijft een klassieker.

Casartelli (moderator)
5. Siren
4. Roxy Music
https://www.musicmeter.nl/images/covers/6000/6627.jpg
3. Country Life

Maar hoe krijg ik dat plaatje nou groter...?

Zijne dazzheid gaf het al een beetje weg: een plaat die het meer van overall consistentie moet hebben dan van eruit springende hits. The Thrill of It All opent energiek (ik denk dat ik net het understatement van de week opgeschreven heb), maar de blauwe sterretjes houd ik nog even vast tot All I Want Is You en Out of the Blue. Maar zoals gezegd: er springt weinig boven het plateau uit.

Casartelli schreef:
Maar zoals gezegd: er springt weinig boven het plateau uit.

Behalve dan die twee paar...

Gast
geplaatst: vandaag om 22:45 uur

geplaatst: vandaag om 22:45 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.