Muziek / Muziekgames / Reis rond de wereld - Album top 20 - 47. Colombia, Ecuador, Guyana, Venezuela, Frans-Guyana
zoeken in:
0
geplaatst: 1 februari 2025, 19:03 uur
Ik zie trouwens dat ‘Save me not’ bij mij op 9 stond. Dan is Herman toch niet het hoogst met 10?
Of komt het dat ik slechts 10 heb genomineerd en Herman -vanzelfsprekend- veel meer?
Of komt het dat ik slechts 10 heb genomineerd en Herman -vanzelfsprekend- veel meer?
1
geplaatst: 4 februari 2025, 20:43 uur
EttaJamesBrown schreef:
Ik zie trouwens dat ‘Save me not’ bij mij op 9 stond. Dan is Herman toch niet het hoogst met 10?
Dat laatste klopt inderdaad. De hoogste notering is gedaan op basis van 20 titels, lijstjes met minder titels is dan naar verhouding (ik kijk naar het aantal toegekende punten van de plaat). Maar een evt volgende keer wil ik jouw naam er wel bij vermelden, hoor. Ik zie trouwens dat ‘Save me not’ bij mij op 9 stond. Dan is Herman toch niet het hoogst met 10?

Ik heb nog geen internetverbinding met mijn pc, maar inmiddels wel met de laptop van mijn werk, dus ik ga met de apparatuur van de baas vanavond weer verder met Argentinië. Argentijnse steak is taai, maar we kauwen langzaamaan de top 10 ook weg. Eindelijk!
0
geplaatst: 4 februari 2025, 21:10 uur
https://img.freepik.com/premium-photo/banner-copy-space-number-ten-made-water-ice-blue-background-3d-rendering-winter-season_124013-7709.jpg
Gustavo Santaolalla - The Last of Us (2013) (Score) (Buenos Aires)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/380000/380341.jpg
Punten: 52
Aantal stemmen: 3 (zaaf, Poek, EvilDrSmith)
Hoogste positie: 4 (zaaf)
We pakken de draad weer op bij de man die in voetsporen treedt van Lalo Schifrin. Of voetsporen? Zijn staat van dienst als filmcomponist neemt reuzenstappen. En die reuzenstappen krijgen hier op MuMe grote navolging, want wij rennen verblind als makke schaapjes achter hem aan alsof hij Forrest Gump himself is. In de bescheiden Top 10 Aller Tijden van Argentinië staan liefst twee soundtracks van hem genoteerd: Brokeback Mountain (8e plek) en The Motorcycle Diaries is zelfs de nummer 1. En dan staat dit album nog niet eens in die Aller Tijden lijst, enkel omdat het nog te weinig stemmen heeft (14 stuks). Zes stemmen erbij met het huidige gemiddelde (4,14*) en er is een nieuwe nummer 1.
Zijn soundtrack van Babel heeft trouwens ook nog maar twee stemmen nodig om in de Top 10 te geraken. Dat wordt wel een beetje een eenzijdige lijst op die manier. Maar deze soundtrack van een mij onbekende videogame is wel een van de fraaiste en onheilspellendste soundtracks die ik de laatste jaren heb gehoord ('Chernobyl' vind ik ook prachtig, maar daar ken ik de beelden bij). Onlangs is er ook een HBO-serie van gemaakt (2023), maar ik weet niet of hierin de muziek van Santaolalla is gebruikt. Dat zal toch wel?
Het album bevat "maar" 55 minuten, dus hier de complete soundtrack: liefst drie uur duistere, stemmige, ambient videogame/filmmuziek voor je kanis.
Gustavo Santaolalla - The Last of Us (2013) (Score) (Buenos Aires)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/380000/380341.jpg
Punten: 52
Aantal stemmen: 3 (zaaf, Poek, EvilDrSmith)
Hoogste positie: 4 (zaaf)
We pakken de draad weer op bij de man die in voetsporen treedt van Lalo Schifrin. Of voetsporen? Zijn staat van dienst als filmcomponist neemt reuzenstappen. En die reuzenstappen krijgen hier op MuMe grote navolging, want wij rennen verblind als makke schaapjes achter hem aan alsof hij Forrest Gump himself is. In de bescheiden Top 10 Aller Tijden van Argentinië staan liefst twee soundtracks van hem genoteerd: Brokeback Mountain (8e plek) en The Motorcycle Diaries is zelfs de nummer 1. En dan staat dit album nog niet eens in die Aller Tijden lijst, enkel omdat het nog te weinig stemmen heeft (14 stuks). Zes stemmen erbij met het huidige gemiddelde (4,14*) en er is een nieuwe nummer 1.
Zijn soundtrack van Babel heeft trouwens ook nog maar twee stemmen nodig om in de Top 10 te geraken. Dat wordt wel een beetje een eenzijdige lijst op die manier. Maar deze soundtrack van een mij onbekende videogame is wel een van de fraaiste en onheilspellendste soundtracks die ik de laatste jaren heb gehoord ('Chernobyl' vind ik ook prachtig, maar daar ken ik de beelden bij). Onlangs is er ook een HBO-serie van gemaakt (2023), maar ik weet niet of hierin de muziek van Santaolalla is gebruikt. Dat zal toch wel?
Het album bevat "maar" 55 minuten, dus hier de complete soundtrack: liefst drie uur duistere, stemmige, ambient videogame/filmmuziek voor je kanis.
1
geplaatst: 4 februari 2025, 21:30 uur
EvilDrSmith schreef:
Onlangs is er ook een HBO-serie van gemaakt (2023), maar ik weet niet of hierin de muziek van Santaolalla is gebruikt. Dat zal toch wel?
Onlangs is er ook een HBO-serie van gemaakt (2023), maar ik weet niet of hierin de muziek van Santaolalla is gebruikt. Dat zal toch wel?
Zeker wel! Sowieso een aanrader, die serie (het spel ken ik verder niet). Binnenkort seizoen twee.
0
geplaatst: 4 februari 2025, 21:39 uur
https://img.freepik.com/premium-photo/banner-copy-space-number-nine-made-water-ice-blue-background-3d-rendering-winter-season_124013-7765.jpg
Gustavo Cerati - Bocanada (1999) (Rock) (Buenos Aires)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/94000/94633.jpg
Punten: 54
Aantal stemmen: 3 (remcodulac, zaaf, Poek)
Hoogste positie: 8 (remcodulac)
Van de ene Gustavo naar de andere Gustavo. Wederom met zaaf en Poek, alleen heeft remcodulac mijn plek hier overgenomen. Al had ik mijn naam hier ook wel bij kunnen vermelden, want onderstaand openingsnummer vind ik werkelijk allejezusgaaf.
Ook van deze Gustavo had ik tot voor kort nog nooit gehoord, maar in Argentinië is hij nogal een rockinstituut. Ik zie zijn naam verbonden met diverse rockbands die ik de afgelopen weken heb geluisterd: jarenlang het gezicht van Soda Stereo en gastgitarist bij o.a. Caifanes, Babasónicos en Los Brujos. Zijn soloalbums krijgen gruwelijk veel en hóge ratings op RYM. Billboard plaatste in 2023 hem zelfs op de 33e plek als beste rockzanger aller tijden, direct achter Ozzy Osbourne en vóór Chester Bennington van Linkin Park. Toe maar.
Met Chester hebben we meteen een bruggetje te pakken: a bridge of death, helaas. Net als Chester is ook Gustavo niet meer onder ons. In 2010 kreeg hij vlak na een optreden in Columbia een hartinfarct en geraakte in een coma waar hij niet meer uit ontwaakte. Na ruim vier jaar kunstmatig in leven te zijn gehouden stopte zijn hart er in 2014 mee. 54 jaar is hij geworden. Al kan je ook daar ook vier jaar van aftrekken. Een hele rits modellen en actrices als exen (en een vriendin van bijna dertig jaar jonger) achter zich latend. Ja, hij was een echte Argentijnse rock&roller in hart, nieren en heupen.
Gustavo Cerati - Bocanada (1999) (Rock) (Buenos Aires)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/94000/94633.jpg
Punten: 54
Aantal stemmen: 3 (remcodulac, zaaf, Poek)
Hoogste positie: 8 (remcodulac)
Van de ene Gustavo naar de andere Gustavo. Wederom met zaaf en Poek, alleen heeft remcodulac mijn plek hier overgenomen. Al had ik mijn naam hier ook wel bij kunnen vermelden, want onderstaand openingsnummer vind ik werkelijk allejezusgaaf.
Ook van deze Gustavo had ik tot voor kort nog nooit gehoord, maar in Argentinië is hij nogal een rockinstituut. Ik zie zijn naam verbonden met diverse rockbands die ik de afgelopen weken heb geluisterd: jarenlang het gezicht van Soda Stereo en gastgitarist bij o.a. Caifanes, Babasónicos en Los Brujos. Zijn soloalbums krijgen gruwelijk veel en hóge ratings op RYM. Billboard plaatste in 2023 hem zelfs op de 33e plek als beste rockzanger aller tijden, direct achter Ozzy Osbourne en vóór Chester Bennington van Linkin Park. Toe maar.
Met Chester hebben we meteen een bruggetje te pakken: a bridge of death, helaas. Net als Chester is ook Gustavo niet meer onder ons. In 2010 kreeg hij vlak na een optreden in Columbia een hartinfarct en geraakte in een coma waar hij niet meer uit ontwaakte. Na ruim vier jaar kunstmatig in leven te zijn gehouden stopte zijn hart er in 2014 mee. 54 jaar is hij geworden. Al kan je ook daar ook vier jaar van aftrekken. Een hele rits modellen en actrices als exen (en een vriendin van bijna dertig jaar jonger) achter zich latend. Ja, hij was een echte Argentijnse rock&roller in hart, nieren en heupen.
1
geplaatst: 4 februari 2025, 22:13 uur
EvilDrSmith schreef:
De obscuriteitsbokaal gaat naar zaaf. Hij leefde in Chili in een parallel universum. Slechts twee matches in de Top 20 en dat niet alleen: hij had ook nog eens zestien (!) unieke titels, waarvan er twaalf ontbreken op MuMe. Het is duidelijk: hij ging puur voor deze bokaal. Nou, je hebt 'em, hoor!
De obscuriteitsbokaal gaat naar zaaf. Hij leefde in Chili in een parallel universum. Slechts twee matches in de Top 20 en dat niet alleen: hij had ook nog eens zestien (!) unieke titels, waarvan er twaalf ontbreken op MuMe. Het is duidelijk: hij ging puur voor deze bokaal. Nou, je hebt 'em, hoor!
Ik denk dat zaaf hier een beetje van was geschrokken en alles op alles zette om herhaling te voorkomen. Gelukt lijkt me!
0
geplaatst: 4 februari 2025, 22:31 uur
https://img.freepik.com/premium-photo/banner-copy-space-number-eight-made-water-ice-blue-background-3d-rendering-winter-season_124013-7273.jpg
Sebastian Plano - Verve (2019) (Neoklassiek) (Rosario)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/745000/745641.jpg?cb=1551627871
Punten: 55
Aantal stemmen: 3 (GrafGantz, EttaJamesBrown, herman)
Hoogste positie: 7 (GrafGantz en EttaJamesBrown (van de 10)) en 6 (herman (van de 15))
Daar hebben we Sebastian weer. Zijn tweede notering. EJB verwoordt de klanken van dit album op deze site treffend: "Heerlijk rustgevend en sferisch. Neigt wel naar achtergrondmuziek. Goede achtergrondmuziek, dat wel." De verstilde neoklassieke pianostrofen lijken me dan ook geen eerbetoon aan het fameuze platenlabel noch aan die van de britpopband. Het album werd zelfs genomineerd voor een Grammy in de categorie New Age.
Prachtig artwork wil ik er nog aan toevoegen. Als deze langs zou zijn gekomen in het nogal vaak op zijn reet liggende Hoesmeter-spelletje, dan zou ik 'em een 9 geven.
Sebastian Plano - Verve (2019) (Neoklassiek) (Rosario)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/745000/745641.jpg?cb=1551627871
Punten: 55
Aantal stemmen: 3 (GrafGantz, EttaJamesBrown, herman)
Hoogste positie: 7 (GrafGantz en EttaJamesBrown (van de 10)) en 6 (herman (van de 15))
Daar hebben we Sebastian weer. Zijn tweede notering. EJB verwoordt de klanken van dit album op deze site treffend: "Heerlijk rustgevend en sferisch. Neigt wel naar achtergrondmuziek. Goede achtergrondmuziek, dat wel." De verstilde neoklassieke pianostrofen lijken me dan ook geen eerbetoon aan het fameuze platenlabel noch aan die van de britpopband. Het album werd zelfs genomineerd voor een Grammy in de categorie New Age.
Prachtig artwork wil ik er nog aan toevoegen. Als deze langs zou zijn gekomen in het nogal vaak op zijn reet liggende Hoesmeter-spelletje, dan zou ik 'em een 9 geven.
0
geplaatst: 4 februari 2025, 22:49 uur
https://img.freepik.com/premium-photo/banner-copy-space-number-seven-made-water-ice-blue-background-3d-rendering-winter-season_124013-7269.jpg
Ben Lukas Boysen & Sebastian Plano - Everything (2017) (Neoklassiek) (Berlijn - Rosario)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/676000/676211.jpg
Punten: 56
Aantal stemmen: 3 (Poek, GrafGantz, EttaJamesBrown)
Hoogste positie: 3 (Poek)
Een puntje meer en daar hebben we Sebastian nummero tres. Om de 7e plek te bemachtigen heeft onze cellist deze keer wel de hulp ingeschakeld van de Duitser Ben Lukas Boysen. Deze componist van electronische/ambient muziek woont in Berlijn en dat scheelt een heel stuk vliegen voor Sebastian, want hij woont inmiddels ook daar.
Ik vind zo op het eerste gehoor dit album iets spannender klinken dan 'Verve'. Nu bevat de cd en lp tien nummers, maar als je everything van Everything wil luisteren, dan is er ook een digitale versie van liefst 43 tracks. Ben je net als die soundtrack van 'The Last Of Us' drie uur onder de pannen. Het is dan ook net als 'The Last Of Us' een soundtrack voor een videogame. Spelen maar!
Ben Lukas Boysen & Sebastian Plano - Everything (2017) (Neoklassiek) (Berlijn - Rosario)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/676000/676211.jpg
Punten: 56
Aantal stemmen: 3 (Poek, GrafGantz, EttaJamesBrown)
Hoogste positie: 3 (Poek)
Een puntje meer en daar hebben we Sebastian nummero tres. Om de 7e plek te bemachtigen heeft onze cellist deze keer wel de hulp ingeschakeld van de Duitser Ben Lukas Boysen. Deze componist van electronische/ambient muziek woont in Berlijn en dat scheelt een heel stuk vliegen voor Sebastian, want hij woont inmiddels ook daar.
Ik vind zo op het eerste gehoor dit album iets spannender klinken dan 'Verve'. Nu bevat de cd en lp tien nummers, maar als je everything van Everything wil luisteren, dan is er ook een digitale versie van liefst 43 tracks. Ben je net als die soundtrack van 'The Last Of Us' drie uur onder de pannen. Het is dan ook net als 'The Last Of Us' een soundtrack voor een videogame. Spelen maar!
1
geplaatst: 4 februari 2025, 23:26 uur
https://img.freepik.com/premium-photo/banner-copy-space-number-six-made-water-ice-blue-background-3d-rendering-winter-season_124013-7703.jpg
Pescado Rabioso - Artaud (1973) (Rock) (Buenos Aires)
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/29/Pescado_Rabioso-Spinetta_-_Artaud.png
Punten: 62
Aantal stemmen: 4 (wendyvortex, Lying Mouth, Poek, herman)
Hoogste positie: 4 (wendyvortex)
Eindelijk weer eens een diepere duik in de geschiedenis van de Argentijnse muziek. Dat was sinds #18 niet meer gebeurd. En dat met een van de weinige artiesten die ik al ken voordat we met dit spelletje begonnen. Nouja, kennen? Pas nu, at this very moment, lees ik dat Pescado Rabioso geen zanger is, maar de naam van de band. Tsja, weet ik veel, mijn Spaans is beroerd, maar als ik toch wat langer bij de bandnaam had stilgestaan, dan had ik wellicht ook kunnen verzinnen dat Pescado Rabioso staat voor "vis met rabiës".
Het was de tweede band geformeerd rondom zanger-gitarist Luis Alberto 'El Flaco' Spinetta (1950-2012), nadat hij al eerder van zich had laten horen middels de band Almendra (hun debuutalbum uit 1969 bleef steken op een 26e plek). Met Pescado Rabioso bracht hij in het korte bestaan drie albums uit tussen september 1972 en oktober 1973, waarvan dit de laatste en hoogst gewaardeerde is. Op RYM staat het album in het jaaroverzicht van 1973 zelfs op een 6e plek, tussen Herbie Hancocks 'Head Hunters' en Genesis' 'Selling England By The Pound'. Om de waardering van dit album maar even te duiden, want op MuMe heeft het nog geeneens 20 stemmen bemachtigd.
Wat ook wel curieus is, is dat de Engelstalige wiki een redelijk kort en compact verhaal vertelt over de band, maar als je klikt op de pagina van dit album, dan is dat een epistel van encyclopedische omvang. Het wordt "the most literary record of rock nacional" genoemd en dat ventje dat je op de albumhoes ziet, dat is de naamgever van het album: de Franse theater- en avantgardeschrijver Antonin Artaud. En terwijl ik hierover lees en schrijf, herinner ik me dat ik zijn boek 'Het Theater Van De Wreedheid' hier ergens moet hebben liggen.
Pescado Rabioso - Artaud (1973) (Rock) (Buenos Aires)
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/29/Pescado_Rabioso-Spinetta_-_Artaud.png
Punten: 62
Aantal stemmen: 4 (wendyvortex, Lying Mouth, Poek, herman)
Hoogste positie: 4 (wendyvortex)
Eindelijk weer eens een diepere duik in de geschiedenis van de Argentijnse muziek. Dat was sinds #18 niet meer gebeurd. En dat met een van de weinige artiesten die ik al ken voordat we met dit spelletje begonnen. Nouja, kennen? Pas nu, at this very moment, lees ik dat Pescado Rabioso geen zanger is, maar de naam van de band. Tsja, weet ik veel, mijn Spaans is beroerd, maar als ik toch wat langer bij de bandnaam had stilgestaan, dan had ik wellicht ook kunnen verzinnen dat Pescado Rabioso staat voor "vis met rabiës".
Het was de tweede band geformeerd rondom zanger-gitarist Luis Alberto 'El Flaco' Spinetta (1950-2012), nadat hij al eerder van zich had laten horen middels de band Almendra (hun debuutalbum uit 1969 bleef steken op een 26e plek). Met Pescado Rabioso bracht hij in het korte bestaan drie albums uit tussen september 1972 en oktober 1973, waarvan dit de laatste en hoogst gewaardeerde is. Op RYM staat het album in het jaaroverzicht van 1973 zelfs op een 6e plek, tussen Herbie Hancocks 'Head Hunters' en Genesis' 'Selling England By The Pound'. Om de waardering van dit album maar even te duiden, want op MuMe heeft het nog geeneens 20 stemmen bemachtigd.
Wat ook wel curieus is, is dat de Engelstalige wiki een redelijk kort en compact verhaal vertelt over de band, maar als je klikt op de pagina van dit album, dan is dat een epistel van encyclopedische omvang. Het wordt "the most literary record of rock nacional" genoemd en dat ventje dat je op de albumhoes ziet, dat is de naamgever van het album: de Franse theater- en avantgardeschrijver Antonin Artaud. En terwijl ik hierover lees en schrijf, herinner ik me dat ik zijn boek 'Het Theater Van De Wreedheid' hier ergens moet hebben liggen.
0
geplaatst: 4 februari 2025, 23:46 uur
https://img.freepik.com/premium-photo/banner-copy-space-number-five-made-water-ice-blue-background-3d-rendering-winter-season_124013-7698.jpg
Bubu - Anabelas (1978) (Rock) (Buenos Aires)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/37000/37125.jpg?cb=1723969442
Punten: 81
Aantal stemmen: 4 (Casartelli, Superbitch, Poek, Lying Mouth)
Hoogste positie: 1 (Casartelli)
We blijven nog even in de proggy jaren 70 hangen met Bubu. Maar waar het met Pescado Rabioso de folky/bluesy/artpop-achtige kant was, daar krijgen we met Bubu onvervalst dwarse King Crimson-gekte met op hol geslagen saxofoonsolo's, jazzerupties, avantgardeklanken en zeuhl-achtig koorwerk, maar ook doorspekt met wonderschone melodieën. Slechts een album heeft de band gemaakt, voordat het aan een lange, lange winterslaap begon. Om uiteindelijk 40 jaar (!) later met een comebackalbum te komen.
Het openingsepos 'El Cortejo de un Día Amarillo' is een 20-minuten durend spektakel dat gewoon had mee moeten doen in de progladder die net weer van start is gegaan. Ik snap eigenlijk niet dat ik 'em uit mijn eigen Top 20 had gewipt. Hij moet er weer in!
Bubu - Anabelas (1978) (Rock) (Buenos Aires)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/37000/37125.jpg?cb=1723969442
Punten: 81
Aantal stemmen: 4 (Casartelli, Superbitch, Poek, Lying Mouth)
Hoogste positie: 1 (Casartelli)
We blijven nog even in de proggy jaren 70 hangen met Bubu. Maar waar het met Pescado Rabioso de folky/bluesy/artpop-achtige kant was, daar krijgen we met Bubu onvervalst dwarse King Crimson-gekte met op hol geslagen saxofoonsolo's, jazzerupties, avantgardeklanken en zeuhl-achtig koorwerk, maar ook doorspekt met wonderschone melodieën. Slechts een album heeft de band gemaakt, voordat het aan een lange, lange winterslaap begon. Om uiteindelijk 40 jaar (!) later met een comebackalbum te komen.
Het openingsepos 'El Cortejo de un Día Amarillo' is een 20-minuten durend spektakel dat gewoon had mee moeten doen in de progladder die net weer van start is gegaan. Ik snap eigenlijk niet dat ik 'em uit mijn eigen Top 20 had gewipt. Hij moet er weer in!
0
geplaatst: 5 februari 2025, 00:08 uur
https://img.freepik.com/premium-photo/banner-copy-space-number-four-made-water-ice-blue-background-3d-rendering-winter-season_124013-7285.jpg
Gato Barbieri - Chapter One: Latin America (1973) (jazz) (Rosario)
https://i.scdn.co/image/ab67616d0000b2736be63a20d7a376693b1f6017
Punten: 83
Aantal stemmen: 4 (herman, EttaJamesBrown, EvilDrSmith, wendyvortex)
Hoogste positie: 4 (herman)
Vier stemmen, een vierde plek als hoogste notering en een vierde plek in de Top 20. De tenorsaxofonist (1932-2016) moet genoegen nemen met een plek steeds naast het podium. Het is ook het enige album in de Top 5 zonder een eerste plek. Maar wat kon hij heerlijk rauw, intens en bezield toeteren op dit album. De Argentijnse Kamasi Washington van de jaren 70. Er zit een freejazzvibe in zijn getetter die onmiskenbaar geïnspireerd is door Pharoah Sanders en het latere werk van John Coltrane. Maar dan met een Zuid-Amerikaanse flair. Jammer dat hij vanaf mid jaren 70 de neuzelige smoothjazzpopkant opging, maar hier is zijn (Latin) jazzgekte nog in volle vreugde en enthousiasme te horen. Hij is trouwens ook verantwoordelijk voor de soundtrack van 'Last Tango In Paris' (1972) waar hij nog een Grammy voor ontving. Dat deed hij toch beter dan Marlon Brando, want hij kreeg slechts een Oscarnominatie voor zijn rol in die film.
Gato Barbieri - Chapter One: Latin America (1973) (jazz) (Rosario)
https://i.scdn.co/image/ab67616d0000b2736be63a20d7a376693b1f6017
Punten: 83
Aantal stemmen: 4 (herman, EttaJamesBrown, EvilDrSmith, wendyvortex)
Hoogste positie: 4 (herman)
Vier stemmen, een vierde plek als hoogste notering en een vierde plek in de Top 20. De tenorsaxofonist (1932-2016) moet genoegen nemen met een plek steeds naast het podium. Het is ook het enige album in de Top 5 zonder een eerste plek. Maar wat kon hij heerlijk rauw, intens en bezield toeteren op dit album. De Argentijnse Kamasi Washington van de jaren 70. Er zit een freejazzvibe in zijn getetter die onmiskenbaar geïnspireerd is door Pharoah Sanders en het latere werk van John Coltrane. Maar dan met een Zuid-Amerikaanse flair. Jammer dat hij vanaf mid jaren 70 de neuzelige smoothjazzpopkant opging, maar hier is zijn (Latin) jazzgekte nog in volle vreugde en enthousiasme te horen. Hij is trouwens ook verantwoordelijk voor de soundtrack van 'Last Tango In Paris' (1972) waar hij nog een Grammy voor ontving. Dat deed hij toch beter dan Marlon Brando, want hij kreeg slechts een Oscarnominatie voor zijn rol in die film.
0
geplaatst: 5 februari 2025, 00:25 uur
https://img.freepik.com/premium-photo/banner-copy-space-number-three-made-water-ice-blue-background-3d-rendering-winter-season_124013-7728.jpg
Sebastian Plano - Impetus (2013) (Neoklassiek) (Rosario)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/393000/393191.jpg?cb=1551627833
Punten: 102
Aantal stemmen: 4 (EttaJamesBrown, Poek, GrafGantz, herman)
Hoogste positie: 1 (EttaJamesBrown, GrafGantz, Poek)
Allemachtig, alwéér die gozert? Blijven we aan de gang met deze veredelde new age-cello? Nou, als het aan een significant deel van jullie ligt wel. Liefst drie nummer 1-posities, de enige plaat die meer dan één nummer 1-plek wist te werven. Dus de overduidelijke favoriete Planoplaat van jullie. En wellicht ook die van Nils Frahm, want hij zorgde destijds voor de mastering. Nu kan ik zijn piano - en cellowerk goed verdragen, zeker op dit nachtelijk tijdstip, maar dit is inmiddels de vierde plaat van hem in de Top 20, dus als jullie het goeddunkt, ga ik nu terstond over naar de winnende platen die de rest van de albums ver achter zich lieten.
Sebastian Plano - Impetus (2013) (Neoklassiek) (Rosario)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/393000/393191.jpg?cb=1551627833
Punten: 102
Aantal stemmen: 4 (EttaJamesBrown, Poek, GrafGantz, herman)
Hoogste positie: 1 (EttaJamesBrown, GrafGantz, Poek)
Allemachtig, alwéér die gozert? Blijven we aan de gang met deze veredelde new age-cello? Nou, als het aan een significant deel van jullie ligt wel. Liefst drie nummer 1-posities, de enige plaat die meer dan één nummer 1-plek wist te werven. Dus de overduidelijke favoriete Planoplaat van jullie. En wellicht ook die van Nils Frahm, want hij zorgde destijds voor de mastering. Nu kan ik zijn piano - en cellowerk goed verdragen, zeker op dit nachtelijk tijdstip, maar dit is inmiddels de vierde plaat van hem in de Top 20, dus als jullie het goeddunkt, ga ik nu terstond over naar de winnende platen die de rest van de albums ver achter zich lieten.
1
geplaatst: 5 februari 2025, 00:50 uur
Ik had geen enkele Plano in mijn lijstje dus dat wordt de obscuriteitsbokaal...
0
geplaatst: 5 februari 2025, 00:57 uur
https://img.freepik.com/premium-photo/banner-with-ice-number-2-two-blue-backdrop-frozen-water-3d-rendering_117466-47652.jpg
Ástor Piazzolla and The New Tango Quintet - Tango: Zero Hour (1986) (Wereld) (Mar del Plata)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/9000/9265.jpg
Punten: 147
Aantal stemmen: 7 (Superbitch, remcodulac, EttaJamesBrown, herman, zaaf, wendyvortex, Poek)
Hoogste positie: 1 (Superbitch)
Een eerste, een tweede en twee derde plekken: Ástor doet het met zijn bandoneon goed bij ons. Hij heeft eigenhandig sinds 1955 nieuw elan aan de tango gegeven (tango nuevo) en als je wil weten wat er dan precies anders en/of nieuw is aan zijn tango: dat heeft hij doeltreffend weergegeven op de achterkant van de hoes:https://i.discogs.com/M2QLuF19hszJMaoxwlchAgR_niz24gAsewMWImT7hQE/rs:fit/g:sm/q:90/h:600/w:600/czM6Ly9kaXNjb2dz/LWRhdGFiYXNlLWlt/YWdlcy9SLTIzMzc4/NjEtMTI4MjU5MDk5/OC5qcGVn.jpeg
Het populairste MuMe-liedje van de tangoplaat die zelfs tangohaters kunnen waarderen is natuurlijk weer een ballade die nogal in de lijn ligt van de tranentrekker 'Adiós Nonino', dus ik kies voor een andere:
Ástor Piazzolla and The New Tango Quintet - Tango: Zero Hour (1986) (Wereld) (Mar del Plata)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/9000/9265.jpg
Punten: 147
Aantal stemmen: 7 (Superbitch, remcodulac, EttaJamesBrown, herman, zaaf, wendyvortex, Poek)
Hoogste positie: 1 (Superbitch)
Een eerste, een tweede en twee derde plekken: Ástor doet het met zijn bandoneon goed bij ons. Hij heeft eigenhandig sinds 1955 nieuw elan aan de tango gegeven (tango nuevo) en als je wil weten wat er dan precies anders en/of nieuw is aan zijn tango: dat heeft hij doeltreffend weergegeven op de achterkant van de hoes:https://i.discogs.com/M2QLuF19hszJMaoxwlchAgR_niz24gAsewMWImT7hQE/rs:fit/g:sm/q:90/h:600/w:600/czM6Ly9kaXNjb2dz/LWRhdGFiYXNlLWlt/YWdlcy9SLTIzMzc4/NjEtMTI4MjU5MDk5/OC5qcGVn.jpeg
Het populairste MuMe-liedje van de tangoplaat die zelfs tangohaters kunnen waarderen is natuurlijk weer een ballade die nogal in de lijn ligt van de tranentrekker 'Adiós Nonino', dus ik kies voor een andere:
0
geplaatst: 5 februari 2025, 01:21 uur
https://img.freepik.com/premium-photo/banner-with-ice-number-1-one-blue-backdrop-frozen-water-3d-rendering_117466-47592.jpg
Juana Molina - Un Día (2008) (Folk / Electronic) (Buenos Aires)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/139000/139694.jpg
Punten: 180
Aantal stemmen: 7 (zaaf, EvilDrSmith, remcodulac, GrafGantz, Lying Mouth, Superbitch, wendyvortex, Poek)
Hoogste positie: 1 (zaaf)
Daar is ze dan, onze nummer 1. Met overmacht. Acht stemmen, waarvan een eerste, een tweede, een derde en twee vijfde plaatsen. Ja ja, obscuriteitsfetisjist zaaf heeft zelfs een eerste plek voor de winnaar. Volstrekt kansloos dus voor de obscuriteitsbokaal, of was hij heimelijk uit op de mainstreamaward? En het is dat herman, als enige, koos voor haar album 'Segundo', anders was haar eclatante overwinning nog oppermachtiger dan die van Jordan Stolz bij de gemiddelde World Cup wedstrijden. Van harte Juana, jouw opmerkelijke folktronicaplaat is verkozen tot beste Argentijnse plaat.
In eerste instantie zou ik het daar niet mee eens geweest zijn. Terwijl de lijstjes binnendruppelden, zag ik haar naam al regelmatig voorbijkomen. Maar toen ik me aan een album van haar waagde, 'Segundo', viel bij mij het kwartje totaal niet. Categorie: "mwoah, 't ken er nog net mee door." Vlak voordat ik mijn eigen lijstje afsloot, besloot ik toch ook maar dit album even te checken. Al bij het openingsnummer viel ik van mijn stoel: WAOWWOOOAOWWOW!!
Er gebeurt zoveel en op zo'n eigenzinnige wijze, dat je niet zomaar kan uitleggen wat Juana hier allemaal uitspookt. RYM gooit er dan ook een bonte mix van stijlvarianten tegenaan in een poging dit album te vangen in woorden: Folktronica, Ambient Pop, Neo-Psychedelia, Post-Rock, Free Folk, Art Pop, Post-Minimalism, Freak Folk, Neo-Psychedelia. En tevens hypnotic, repetitive, atmospheric, mellow, mysterious, progressive, psychedelic, ethereal, ritualistic, soothing, warm, soft, nocturnal, rhythmic, dense, cryptic, tribal, avant-garde, microtonal.
Inmiddels heb ik de lp besteld bij de plaatselijke platenbuur.
Juana Molina - Un Día (2008) (Folk / Electronic) (Buenos Aires)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/139000/139694.jpg
Punten: 180
Aantal stemmen: 7 (zaaf, EvilDrSmith, remcodulac, GrafGantz, Lying Mouth, Superbitch, wendyvortex, Poek)
Hoogste positie: 1 (zaaf)
Daar is ze dan, onze nummer 1. Met overmacht. Acht stemmen, waarvan een eerste, een tweede, een derde en twee vijfde plaatsen. Ja ja, obscuriteitsfetisjist zaaf heeft zelfs een eerste plek voor de winnaar. Volstrekt kansloos dus voor de obscuriteitsbokaal, of was hij heimelijk uit op de mainstreamaward? En het is dat herman, als enige, koos voor haar album 'Segundo', anders was haar eclatante overwinning nog oppermachtiger dan die van Jordan Stolz bij de gemiddelde World Cup wedstrijden. Van harte Juana, jouw opmerkelijke folktronicaplaat is verkozen tot beste Argentijnse plaat.
In eerste instantie zou ik het daar niet mee eens geweest zijn. Terwijl de lijstjes binnendruppelden, zag ik haar naam al regelmatig voorbijkomen. Maar toen ik me aan een album van haar waagde, 'Segundo', viel bij mij het kwartje totaal niet. Categorie: "mwoah, 't ken er nog net mee door." Vlak voordat ik mijn eigen lijstje afsloot, besloot ik toch ook maar dit album even te checken. Al bij het openingsnummer viel ik van mijn stoel: WAOWWOOOAOWWOW!!
Er gebeurt zoveel en op zo'n eigenzinnige wijze, dat je niet zomaar kan uitleggen wat Juana hier allemaal uitspookt. RYM gooit er dan ook een bonte mix van stijlvarianten tegenaan in een poging dit album te vangen in woorden: Folktronica, Ambient Pop, Neo-Psychedelia, Post-Rock, Free Folk, Art Pop, Post-Minimalism, Freak Folk, Neo-Psychedelia. En tevens hypnotic, repetitive, atmospheric, mellow, mysterious, progressive, psychedelic, ethereal, ritualistic, soothing, warm, soft, nocturnal, rhythmic, dense, cryptic, tribal, avant-garde, microtonal.
Inmiddels heb ik de lp besteld bij de plaatselijke platenbuur.
1
geplaatst: 5 februari 2025, 02:13 uur
Dank jullie allen weer voor de deelname!
Hier nog even de volledige einduitslag (Top 50)
Artiest - album - releasejaar - Genre - Naam hoogste nominatie - Punten
1 Juana Molina - Un Día 2008 Folk / Electronic zaaf 180
2 Ástor Piazzolla - Tango: Zero Hour 1986 Wereld Superbitch 147
3 Sebastian Plano - Impetus 2013 Neoklassiek EttaJamesBrown, Poek, GrafGrantz 102
4 Gato Barbieri - Chapter One: Latin America 1973 Jazz herman 83
5 Bubu - Anabelas 1978 Rock Casartelli 81
6 Pescado Rabioso - Artaud 1973 Rock wendyvortex 62
7 Ben Lukas Boysen & Sebastian Plano - Everything 2017 Neoklassiek Poek 56
8 Sebastian Plano - Verve 2019 Neoklassiek GrafGantz 55
9 Gustavo Cerati - Bocanada 1999 Rock remcodulac 54
10 Gustavo Santaolalla - The Last of Us 2013 Score zaaf 52
11 Nexus - Perpetuum Karma 2006 Rock Superbitch 50
12 Dino Saluzzi & Anja Lechner - Ojos Negros 2007 Jazz / Wereld EttaJamesBrown 46
13 Leandro Fresco & Rafael Anton Irisarri - La Equidistancia 2017 Electronic GrafGantz 45
14 Sebastian Plano - Save Me Not 2021 Neoklassiek herman 43
15 Mercedes Sosa - Misa Criolla 1999 Wereld Lying Mouth 43
16 Los Fabulosos Cadillacs - Fabulosos Calavera 1997 Rock / Ska herman 41
17 Los Natas - München Sessions 2005 Rock Lying Mouth 41
18 Ástor Piazzolla - Libertango 1974 Wereld Superbitch 40
19 Atahualpa Yupanqui - Camino del Indio (1955) 1955 Folk / Wereld herman 39
20 Pacifica - Freak Scene 2023 Rock Poek 38
21 Nathy Peluso - Grasa 2024 Pop / Hip-Hop remcodulac 37
22 Bajofondo - Mar Dulce 2008 Electronic / Wereld Poek 36
23 Feli Colina - El Valle Encantado 2022 Pop / Folk zaaf 34
23 Sui Generis - Pequeñas Anécdotas Sobre Las Instituciones 1974 Folk / Rock Poek 34
25 Soda Stereo - Dynamo 1992 Rock Superbitch 28
26 Almendra - Almendra 1969 Rock Superbitch 27
27 Charly García - Clics Modernos 1983 Pop / Rock Poek 24
Artiest - album - Punten - releasejaar - Genre - (hoogste) Nominatie
28 Acathexis - Acathexis 20 2018 Metal EvilDrSmith
28 Diego Losa - Fantasmas Cortázar 20 2021 Avant-Garde / Electronic wendyvortex
28 Facundo Cabral - Facundo Cabral 20 1970 Folk remcodulac
28 Las Kellies - Kellies 20 2011 Rock herman
32 Lalo Schifrin - Enter the Dragon 18 (2 nominaties) 1973 Score herman
32 Bubu - El Eco del Sol 18 2018 Rock Casartelli
32 Dano - Istmo 18 2019 Hip-Hop zaaf
32 Huszar - Providencia 18 2017 Metal EvilDrSmith
32 Juana Molina - Forfun EP 18 2019 Rock / Folk Lying Mouth
32 Lalo Schifrin - Dirty Harry (rec. 1971) 18 2004 Score wendyvortex
32 Martha Argerich - Klavierkonzert Nr. 3 C-Dur / Klavierkonzert G-Dur (Prokofieff / Ravel) 18 1967 Klassiek Superbitch
39 2 Minutos - Valentin Alsina 17 1994 Punk Lying Mouth
39 Ariel Ramirez, Los Fronterizos & Cantoría De La Basílica Del Socorro - Misa Criolla 17 1965 Wereld / Folk remcodulac
39 Downfall of Nur - Umbras de Barbagia 17 2015 Metal EvilDrSmith
39 Silvetti - The Sensuous Sound of Silvetti (Spring Rain) 17 1977 R&B / Dance wendyvortex
43 Cuco - Cuco 16 2013 Rock / Experimental EvilDrSmith
43 Isol / Zypce - Sima 16 2008 Pop zaaf
43 Juana Molina - Segundo 16 2000 Folk / Electronic herman
43 Las Ligas Menores - Las Ligas Menores 16 2014 Pop Poek
43 Melingo - Linyera 16 2014 Wereld Superbitch
43 Serú Girán - Bicicleta 16 1980 Rock Casartelli
49 Atahualpa Yupanqui - ¡Soy Libre! ¡Soy Bueno! (compilatie) 15 1968 Folk / Wereld remcodulac
49 Bardo Todol / M. M. Peres / Úgjü Sectas - Adzer 15 2018 Avant-Garde / Electronic wendyvortex
49 Los Males del Mundo - Descent Towards Death 15 2021 Metal EvilDrSmith
49 Mi Amigo Invencible - La Danza de los Principiantes 15 2015 Rock zaaf
49 Sumo - Divididos Por La Felicidad 15 1985 Rock / Reggae Lying Mouth

Vier nummer 1-albums waren uniek en door niemand anders genoemd:
Acathexis - Acathexis 20 2018 Metal EvilDrSmith
Diego Losa - Fantasmas Cortázar 20 2021 Avant-Garde / Electronic wendyvortex
Facundo Cabral - Facundo Cabral 20 1970 Folk remcodulac
Las Kellies - Kellies 20 2011 Rock herman
Het album van remcodulac ontbreekt nog op MuMe.
En dan de belangrijkste prijzen: de mainstreamaward en obscuriteitsbokaal.
De mainstreamaward is duidelijk wederom voor Poek. Hij blijkt er toch een feilloze neus voor te hebben. Deze keer liefst 17 genomineerde albums die ook minimaal een keer door iemand anders is genoemd en waarvan 13 er ook de Top 20 heeft gehaald, Evenzogoed noemde hij ook een album dat nog niet vermeld staat op MuMe, om toch nog ter compensatie enige obscuriteitscredits te verdienen.
De obscuriteitsbokaal was lastiger toe te kennen. Casartelli had slechts twee matches met andere stemmers. Beide albums haalden wel de Top 20. Maar zijn lijstje bestond uit tien albums. Een match dus van slechts 20%.
Van de volledige lijstjes hadden vier stemmers dertien unieke albums gekozen: Lying Mouth, remcodulac, zaaf en ondergetekende (en Superbitch twaalf). Van Lying Mouth haalden alle andere zeven albums de Top 20, bij zaaf en mij vijf stuks. Bij remcodulac haalde slechts vier albums de Top 20, ook 20%, dus hij mag samen met Casartelli de bokaal in ontvangst nemen, ook omdat remcodulac nog vier albums vermeldde die niet op MuMe staan. Zaaf had trouwens liefst negen albums genomineerd die niet op MuMe staan, dus zijn veronderstelde hang naar het behalen van de mainstreamaward was natuurlijk maar een gebbetje.
Sluit ik af met de allereerste Spaanstalige rockopera (1971) die wat mij betreft niet onderdoet voor de Tommy's, Jesus Christ Superstars en S.F. Sorrows.
Hier nog even de volledige einduitslag (Top 50)
Artiest - album - releasejaar - Genre - Naam hoogste nominatie - Punten
1 Juana Molina - Un Día 2008 Folk / Electronic zaaf 180
2 Ástor Piazzolla - Tango: Zero Hour 1986 Wereld Superbitch 147
3 Sebastian Plano - Impetus 2013 Neoklassiek EttaJamesBrown, Poek, GrafGrantz 102
4 Gato Barbieri - Chapter One: Latin America 1973 Jazz herman 83
5 Bubu - Anabelas 1978 Rock Casartelli 81
6 Pescado Rabioso - Artaud 1973 Rock wendyvortex 62
7 Ben Lukas Boysen & Sebastian Plano - Everything 2017 Neoklassiek Poek 56
8 Sebastian Plano - Verve 2019 Neoklassiek GrafGantz 55
9 Gustavo Cerati - Bocanada 1999 Rock remcodulac 54
10 Gustavo Santaolalla - The Last of Us 2013 Score zaaf 52
11 Nexus - Perpetuum Karma 2006 Rock Superbitch 50
12 Dino Saluzzi & Anja Lechner - Ojos Negros 2007 Jazz / Wereld EttaJamesBrown 46
13 Leandro Fresco & Rafael Anton Irisarri - La Equidistancia 2017 Electronic GrafGantz 45
14 Sebastian Plano - Save Me Not 2021 Neoklassiek herman 43
15 Mercedes Sosa - Misa Criolla 1999 Wereld Lying Mouth 43
16 Los Fabulosos Cadillacs - Fabulosos Calavera 1997 Rock / Ska herman 41
17 Los Natas - München Sessions 2005 Rock Lying Mouth 41
18 Ástor Piazzolla - Libertango 1974 Wereld Superbitch 40
19 Atahualpa Yupanqui - Camino del Indio (1955) 1955 Folk / Wereld herman 39
20 Pacifica - Freak Scene 2023 Rock Poek 38
21 Nathy Peluso - Grasa 2024 Pop / Hip-Hop remcodulac 37
22 Bajofondo - Mar Dulce 2008 Electronic / Wereld Poek 36
23 Feli Colina - El Valle Encantado 2022 Pop / Folk zaaf 34
23 Sui Generis - Pequeñas Anécdotas Sobre Las Instituciones 1974 Folk / Rock Poek 34
25 Soda Stereo - Dynamo 1992 Rock Superbitch 28
26 Almendra - Almendra 1969 Rock Superbitch 27
27 Charly García - Clics Modernos 1983 Pop / Rock Poek 24
Artiest - album - Punten - releasejaar - Genre - (hoogste) Nominatie
28 Acathexis - Acathexis 20 2018 Metal EvilDrSmith
28 Diego Losa - Fantasmas Cortázar 20 2021 Avant-Garde / Electronic wendyvortex
28 Facundo Cabral - Facundo Cabral 20 1970 Folk remcodulac
28 Las Kellies - Kellies 20 2011 Rock herman
32 Lalo Schifrin - Enter the Dragon 18 (2 nominaties) 1973 Score herman
32 Bubu - El Eco del Sol 18 2018 Rock Casartelli
32 Dano - Istmo 18 2019 Hip-Hop zaaf
32 Huszar - Providencia 18 2017 Metal EvilDrSmith
32 Juana Molina - Forfun EP 18 2019 Rock / Folk Lying Mouth
32 Lalo Schifrin - Dirty Harry (rec. 1971) 18 2004 Score wendyvortex
32 Martha Argerich - Klavierkonzert Nr. 3 C-Dur / Klavierkonzert G-Dur (Prokofieff / Ravel) 18 1967 Klassiek Superbitch
39 2 Minutos - Valentin Alsina 17 1994 Punk Lying Mouth
39 Ariel Ramirez, Los Fronterizos & Cantoría De La Basílica Del Socorro - Misa Criolla 17 1965 Wereld / Folk remcodulac
39 Downfall of Nur - Umbras de Barbagia 17 2015 Metal EvilDrSmith
39 Silvetti - The Sensuous Sound of Silvetti (Spring Rain) 17 1977 R&B / Dance wendyvortex
43 Cuco - Cuco 16 2013 Rock / Experimental EvilDrSmith
43 Isol / Zypce - Sima 16 2008 Pop zaaf
43 Juana Molina - Segundo 16 2000 Folk / Electronic herman
43 Las Ligas Menores - Las Ligas Menores 16 2014 Pop Poek
43 Melingo - Linyera 16 2014 Wereld Superbitch
43 Serú Girán - Bicicleta 16 1980 Rock Casartelli
49 Atahualpa Yupanqui - ¡Soy Libre! ¡Soy Bueno! (compilatie) 15 1968 Folk / Wereld remcodulac
49 Bardo Todol / M. M. Peres / Úgjü Sectas - Adzer 15 2018 Avant-Garde / Electronic wendyvortex
49 Los Males del Mundo - Descent Towards Death 15 2021 Metal EvilDrSmith
49 Mi Amigo Invencible - La Danza de los Principiantes 15 2015 Rock zaaf
49 Sumo - Divididos Por La Felicidad 15 1985 Rock / Reggae Lying Mouth

Vier nummer 1-albums waren uniek en door niemand anders genoemd:
Acathexis - Acathexis 20 2018 Metal EvilDrSmith
Diego Losa - Fantasmas Cortázar 20 2021 Avant-Garde / Electronic wendyvortex
Facundo Cabral - Facundo Cabral 20 1970 Folk remcodulac
Las Kellies - Kellies 20 2011 Rock herman
Het album van remcodulac ontbreekt nog op MuMe.
En dan de belangrijkste prijzen: de mainstreamaward en obscuriteitsbokaal.
De mainstreamaward is duidelijk wederom voor Poek. Hij blijkt er toch een feilloze neus voor te hebben. Deze keer liefst 17 genomineerde albums die ook minimaal een keer door iemand anders is genoemd en waarvan 13 er ook de Top 20 heeft gehaald, Evenzogoed noemde hij ook een album dat nog niet vermeld staat op MuMe, om toch nog ter compensatie enige obscuriteitscredits te verdienen.
De obscuriteitsbokaal was lastiger toe te kennen. Casartelli had slechts twee matches met andere stemmers. Beide albums haalden wel de Top 20. Maar zijn lijstje bestond uit tien albums. Een match dus van slechts 20%.
Van de volledige lijstjes hadden vier stemmers dertien unieke albums gekozen: Lying Mouth, remcodulac, zaaf en ondergetekende (en Superbitch twaalf). Van Lying Mouth haalden alle andere zeven albums de Top 20, bij zaaf en mij vijf stuks. Bij remcodulac haalde slechts vier albums de Top 20, ook 20%, dus hij mag samen met Casartelli de bokaal in ontvangst nemen, ook omdat remcodulac nog vier albums vermeldde die niet op MuMe staan. Zaaf had trouwens liefst negen albums genomineerd die niet op MuMe staan, dus zijn veronderstelde hang naar het behalen van de mainstreamaward was natuurlijk maar een gebbetje.
Sluit ik af met de allereerste Spaanstalige rockopera (1971) die wat mij betreft niet onderdoet voor de Tommy's, Jesus Christ Superstars en S.F. Sorrows.
0
zaaf
geplaatst: 5 februari 2025, 04:37 uur
44. Argentinië
1. Juana Molina - Un Día (2008)
2. Feli Colina - El Valle Encantado (2022)
3. Dano - Istmo (2019)
4. Gustavo Santaolalla - The Last of Us (2013)
5. Isol / Zypce - Sima (2008)*
6. Mi Amigo Invencible - La Danza de los Principiantes (2015)
7. Atahualpa Yupanqui - Camino del Indio (1957)
8. Daniel Melero - Travesti (1994)*
9. Gustavo Cerati - Bocanada (1999)
10. Suárez - Horrible (1995)
11. Dios - Dios (2001)*
12. T&K - Writing Classics (2014)*
13. Jaime Sin Tierra - ...Lo que va a Encandilar es el Día (2002)*
14. Courtis - Los Alamos (2004)*
15. Ástor Piazzolla - Tango: Zero Hour (1986)
16. Sassy Ggirl - Intima (2021)*
17. Julio y Agosto - Julio & Agosto (2011)*
18. Mercedes Sosa - Hasta La Victoria (1972)
19. Reynols - Sosina arada mica (2003)*
20. Soda Stereo - Dynamo (1992)
*niet in MuMe database
Met dank aan de niet te volprijzen arts, die tussen de benen van de tijd gelegenheid vond ons te verblijden met zijn bezielde kijk op onze bijdragen.
1. Juana Molina - Un Día (2008)
2. Feli Colina - El Valle Encantado (2022)
3. Dano - Istmo (2019)
4. Gustavo Santaolalla - The Last of Us (2013)
5. Isol / Zypce - Sima (2008)*
6. Mi Amigo Invencible - La Danza de los Principiantes (2015)
7. Atahualpa Yupanqui - Camino del Indio (1957)
8. Daniel Melero - Travesti (1994)*
9. Gustavo Cerati - Bocanada (1999)
10. Suárez - Horrible (1995)
11. Dios - Dios (2001)*
12. T&K - Writing Classics (2014)*
13. Jaime Sin Tierra - ...Lo que va a Encandilar es el Día (2002)*
14. Courtis - Los Alamos (2004)*
15. Ástor Piazzolla - Tango: Zero Hour (1986)
16. Sassy Ggirl - Intima (2021)*
17. Julio y Agosto - Julio & Agosto (2011)*
18. Mercedes Sosa - Hasta La Victoria (1972)
19. Reynols - Sosina arada mica (2003)*
20. Soda Stereo - Dynamo (1992)
*niet in MuMe database
Met dank aan de niet te volprijzen arts, die tussen de benen van de tijd gelegenheid vond ons te verblijden met zijn bezielde kijk op onze bijdragen.
0
geplaatst: 5 februari 2025, 09:37 uur
Mijn lijstje voor Argentinië was als volgt (en zo obscuur was het toch eigenlijk niet):
01. Facundo Cabral - Facundo Cabral *
02. Ástor Piazzolla - Tango: Zero Hour
03. Juana Molina - Un Día
04. Ariel Ramírez - Misa Criolla [ik zou zeggen met Los Fronterizos, maar zo staat het niet op MuMe]
05. Nathy Peluso - Grasa
06. Atahualpa Yupanqui - ¡ Soy Libre! ¡ Soy Bueno!
07. Mercedes Sosa - La Voz de la Zafra
08. Gustavo Cerati - Bocanada
09. Entre Ríos - Sal
10. Bajofondo - Mar Dulce
11. Delfina Cheb - Doce Milongas de Amor y un Tango Desperado *
12. Pacifica - Freak Scene
13. Manal - Manal
14. Babasónicos - Infame
15. Jorge Cafrune - Yo Digo Lo Que Siento *
16. Malena Zavala - Aliso
17. Almendra - Almendra
18. Carlos Gardel - Los Exitos de Sus Peliculas *
19. Lali - LALI
20. Dick Haymes - Rain Or Shine
* = niet op MuMe
"¡ Soy Libre! ¡ Soy Bueno!" staat niet als op compilatie op MuMe of Discogs. Kennelijk wel op RYM, maar dat kan ik niet goed checken, want ik heb daar ooit eens snel een paar dingen achter elkaar opgezocht en ben toen geblockt. Net weer eens mijn mailadres daar achtergelaten, maar dat hielp de vorige keer ook niet.
Bedankt voor het voltooien van de Argentinië-reis EvilDrSmith, zo tussen alle leuke en minder leuke complicaties door. Durf je al iets te zeggen over de Brazilië-deadline?
01. Facundo Cabral - Facundo Cabral *
02. Ástor Piazzolla - Tango: Zero Hour
03. Juana Molina - Un Día
04. Ariel Ramírez - Misa Criolla [ik zou zeggen met Los Fronterizos, maar zo staat het niet op MuMe]
05. Nathy Peluso - Grasa
06. Atahualpa Yupanqui - ¡ Soy Libre! ¡ Soy Bueno!
07. Mercedes Sosa - La Voz de la Zafra
08. Gustavo Cerati - Bocanada
09. Entre Ríos - Sal
10. Bajofondo - Mar Dulce
11. Delfina Cheb - Doce Milongas de Amor y un Tango Desperado *
12. Pacifica - Freak Scene
13. Manal - Manal
14. Babasónicos - Infame
15. Jorge Cafrune - Yo Digo Lo Que Siento *
16. Malena Zavala - Aliso
17. Almendra - Almendra
18. Carlos Gardel - Los Exitos de Sus Peliculas *
19. Lali - LALI
20. Dick Haymes - Rain Or Shine
* = niet op MuMe
"¡ Soy Libre! ¡ Soy Bueno!" staat niet als op compilatie op MuMe of Discogs. Kennelijk wel op RYM, maar dat kan ik niet goed checken, want ik heb daar ooit eens snel een paar dingen achter elkaar opgezocht en ben toen geblockt. Net weer eens mijn mailadres daar achtergelaten, maar dat hielp de vorige keer ook niet.
Bedankt voor het voltooien van de Argentinië-reis EvilDrSmith, zo tussen alle leuke en minder leuke complicaties door. Durf je al iets te zeggen over de Brazilië-deadline?
0
geplaatst: 5 februari 2025, 10:09 uur
1. Los Natas - München Sessions (2005)
2. Mercedes Sosa - Misa Criolla (1999)
3. Juana Molina - Forfun (2019)
4. 2 Minutos - Valentin Alsina (1994)
5. Juana Molina - Un Día (2008)
6. Sumo - Divididos Por La Felicidad (1985)
7. Astor Piazzolla & Gary Burton - The New Tango (1987)
8. Mercedes Sosa - En Argentina (1982)
9. Patricio Rey y sus Redonditos de Ricota - Oktubre (1986)
10. Ástor Piazzolla - Libertango (1974)
11. Pescado Rabioso - Artaud (1973)
12. Sumo - After Chabón (1987)
13. Juana Molina - ANRMAL (2020)
14. Los Fabulosos Cadillacs - Fabulosos Calavera (1997)
15. Arco Iris - Los Elementales (1977)
16. Bubu - Anabelas (1978)
17. Claudio Gabis y La Pesada - Claudio Gabis y la Pesada (1972)
18. Aquelarre - Aquelarre (1972)
19. Los Natas - Ciudad de Brahman (1999)
20. El Mató a un Policía Motorizado - La Sintesis O'Konor (2017)
2. Mercedes Sosa - Misa Criolla (1999)
3. Juana Molina - Forfun (2019)
4. 2 Minutos - Valentin Alsina (1994)
5. Juana Molina - Un Día (2008)
6. Sumo - Divididos Por La Felicidad (1985)
7. Astor Piazzolla & Gary Burton - The New Tango (1987)
8. Mercedes Sosa - En Argentina (1982)
9. Patricio Rey y sus Redonditos de Ricota - Oktubre (1986)
10. Ástor Piazzolla - Libertango (1974)
11. Pescado Rabioso - Artaud (1973)
12. Sumo - After Chabón (1987)
13. Juana Molina - ANRMAL (2020)
14. Los Fabulosos Cadillacs - Fabulosos Calavera (1997)
15. Arco Iris - Los Elementales (1977)
16. Bubu - Anabelas (1978)
17. Claudio Gabis y La Pesada - Claudio Gabis y la Pesada (1972)
18. Aquelarre - Aquelarre (1972)
19. Los Natas - Ciudad de Brahman (1999)
20. El Mató a un Policía Motorizado - La Sintesis O'Konor (2017)
1
Casartelli (moderator)
geplaatst: 5 februari 2025, 10:20 uur
Zoals ik bij het indienen van mijn lijstje bij zijne kwadedoktersheid al schreef:
02 [---] Bubu - El Eco del Sol
03 [---] Serú Girán - Bicicleta
04 [---] Crucis - Crucis
05 [---] Nexus - Metanoia
06 [---] Crucis - Los Delirios del Mariscal
07 [11] Nexus - Perpetuum Karma
08 [---] Invisible - Invisible
09 [---] La Máquina de Hacer Pájaros - Peliculas
10 [---] Bad Dreams - Déjà Vu
Anabelas steekt met kop en schouders boven de rest uit en het is fijn dat het collectief, hoe bescheiden ook, dit met een vijfde plek heeft weten te erkennen.
Ik geloof dat ik dit hier op MuMe al wel eens eerder verteld heb, maar een paar jaar geleden had ik enige bezoekers waaronder een Argentijn. Toen de vraag kwam of ik ook een cd uit Argentinië kon opzetten, zag ik mijn kans schoon. Het hielp waarschijnlijk dat er al wat alcohol in de mensen zat, maar het merendeel van het gezelschap vond het best relaxte muziek. De Argentijn wist mij ook te vertellen dat zijn thuisland vroeger wel een grotere progscene had, ergo mijn nummers 3, 8 en 9.
Een lijstje Argentinië is vooral de Bubu-show... en, eerlijk is eerlijk, een beetje opvullen om aan de tien te geraken.
01 [05] Bubu - Anabelas02 [---] Bubu - El Eco del Sol
03 [---] Serú Girán - Bicicleta
04 [---] Crucis - Crucis
05 [---] Nexus - Metanoia
06 [---] Crucis - Los Delirios del Mariscal
07 [11] Nexus - Perpetuum Karma
08 [---] Invisible - Invisible
09 [---] La Máquina de Hacer Pájaros - Peliculas
10 [---] Bad Dreams - Déjà Vu
Anabelas steekt met kop en schouders boven de rest uit en het is fijn dat het collectief, hoe bescheiden ook, dit met een vijfde plek heeft weten te erkennen.
Ik geloof dat ik dit hier op MuMe al wel eens eerder verteld heb, maar een paar jaar geleden had ik enige bezoekers waaronder een Argentijn. Toen de vraag kwam of ik ook een cd uit Argentinië kon opzetten, zag ik mijn kans schoon. Het hielp waarschijnlijk dat er al wat alcohol in de mensen zat, maar het merendeel van het gezelschap vond het best relaxte muziek. De Argentijn wist mij ook te vertellen dat zijn thuisland vroeger wel een grotere progscene had, ergo mijn nummers 3, 8 en 9.
2
geplaatst: 5 februari 2025, 12:06 uur
Dank weer Dr! En dat je nieuwe provider maar failliet mag raken. Of nouja, misschien ook niet, dan ben je nog verder van huis, figuurlijk dan.
1. Sebastian Plano - Impetus (2013)
2. Pacifica - Freak Scene (2023)
3. Ben Lukas Boysen & Sebastian Plano - Everything (2017)
4. Leandro Fresco & Rafael Anton Irisarri - La Equidistancia (2017)
5. Las Ligas Menores - Las Ligas Menores (2014)
6. Bajofondo - Mar Dulce (2008)
7. Mercedes Sosa - Misa Criolla (1999)
8. Gustavo Santaolalla - The Last of Us (2013)
9. Suárez - Excursiones (1999)
10. Bubu - Anabelas (1978)
11. Charly García - Clics Modernos (1983)
12. Gustavo Cerati - Bocanada (1999)
13. Dino Saluzzi - Ojos Negros (2007)
14. Sui Generis - Pequeñas Anécdotas Sobre Las Instituciones (1974)
15. Juana Molina - Un Día (2008)
16. Nexus - Perpetuum Karma (2006)
17. Pescado Rabioso - Artaud (1973)
18. Invisible - El Jardín de los Presentes (1976)
19. Soda Stereo - Dynamo (1992)
20. Ástor Piazzolla - Tango: Zero Hour (1986)
De andere albums van Plano hadden vast ook hoog inmijn top 20 gestaan als ik ze beluisterd had.
2. Pacifica - Freak Scene (2023)
3. Ben Lukas Boysen & Sebastian Plano - Everything (2017)
4. Leandro Fresco & Rafael Anton Irisarri - La Equidistancia (2017)
5. Las Ligas Menores - Las Ligas Menores (2014)
6. Bajofondo - Mar Dulce (2008)
7. Mercedes Sosa - Misa Criolla (1999)
8. Gustavo Santaolalla - The Last of Us (2013)
9. Suárez - Excursiones (1999)
10. Bubu - Anabelas (1978)
11. Charly García - Clics Modernos (1983)
12. Gustavo Cerati - Bocanada (1999)
13. Dino Saluzzi - Ojos Negros (2007)
14. Sui Generis - Pequeñas Anécdotas Sobre Las Instituciones (1974)
15. Juana Molina - Un Día (2008)
16. Nexus - Perpetuum Karma (2006)
17. Pescado Rabioso - Artaud (1973)
18. Invisible - El Jardín de los Presentes (1976)
19. Soda Stereo - Dynamo (1992)
20. Ástor Piazzolla - Tango: Zero Hour (1986)
De andere albums van Plano hadden vast ook hoog inmijn top 20 gestaan als ik ze beluisterd had.
0
geplaatst: 5 februari 2025, 14:22 uur
2. Leandro Fresco & Rafael Anton Irisarri - La Equidistancia (2017)
3. Juana Molina - Un Día (2008)
4. Sebastian Plano - Verve (2019)
5. Ben Lukas Boysen & Sebastian Plano - Everything (2017)
6. Leandro Fresco & Rafael Anton Irisarri - Una Presencia en la Brisa (2020)
7. Sebastian Plano - Save Me Not (2021)
8. Tei Shi - Verde (2015)
9. Juana Molina - Halo (2017)
10. Michael Stearns, Lisa Gerrard And Marcello de Francisci - Samsara (2012)
2. Leandro Fresco & Rafael Anton Irisarri - La Equidistancia (2017)
3. Juana Molina - Un Día (2008)
4. Sebastian Plano - Verve (2019)
5. Ben Lukas Boysen & Sebastian Plano - Everything (2017)
6. Leandro Fresco & Rafael Anton Irisarri - Una Presencia en la Brisa (2020)
7. Sebastian Plano - Save Me Not (2021)
8. Tei Shi - Verde (2015)
9. Juana Molina - Halo (2017)
10. Michael Stearns, Lisa Gerrard And Marcello de Francisci - Samsara (2012)
0
geplaatst: 5 februari 2025, 14:29 uur
Ik vond vier Plano's toch meer dan voldoende voor een kennismaking.
MIJN TOP 20 (Een album per artiest. Maximaal is 5*):
1. Acathexis - Acathexis (2018) (ARG (Buenos Aires)-BEL-USA) (Atmospheric Black Metal, Post-Metal) 4,2*
2. Juana Molina - Un Día (2008) (Folktronica, Ambient Pop, Neo-Psychedelia, Post-Rock, Free Folk, Art Pop, Post-Minimalism, Freak Folk, Neo-Psychedelia) 4,1*
3. Huszar - Providencia (2017) (Buenos Aires) (Blackgaze, Progressive Metal, Progressive Electronic, Ambient, Post-Rock, Atmospheric Black Metal, Post-Metal) 4,1*
4. Downfall of Nur - Umbras de Barbagia (2015) (Valeria del Mar) (Atmospheric Black Metal, Pagan Black Metal, Dark Folk) 4*
5. Cuco - Cuco (2013) (La Plata) (Experimental Rock, Post-Rock, Noise Rock, Post-Hardcore) 4*
6. Los Males del Mundo - Descent Towards Death (2021) (Buenos Aires) (Atmospheric Black Metal) 4*
7. Helmut Róbot - Kowloon ...Ciudad amurallada (2016) (Buenos Aires) (Avant-Prog, Avant-Garde Metal, Psychedelic Rock, Acid Rock) 4*
8. Dragonauta - Cruz invertida (2010) (Buenos Aires) (Stoner Metal, Doom Metal) 4*
9. Gato Barbieri - Chapter One: Latin America (1973) (Latin Jazz, Spiritual Jazz, Avant-Garde Jazz, Samba-jazz, Indigenous Andean Music, Tango nuevo, Hispanic American Folk Music) 4*
10. Los Natas - München Sessions (2005) (Stoner Rock, Psychedelic Rock) 4*
11. Factor Burzaco - II (2011) (Avant-Prog) 4*
12. Lalo Schifrin - Black Widow (1976) (Disco, Exotica, Easy Listening, Jazz-Funk) 3,9*
13. Piel de Pueblo - Rock de las heridas (1972) (Buenos Aires) (Acid Rock, Heavy Psych, Hard Rock) 3,9*
14. Arco Iris - Sudamérica o el regreso a la aurora (1972) (Progressive Folk, Progressive Rock, Rock andino, Rock Opera, Psychedelic Folk, Jazz Fusion) 3,8*
15. Buffalo - Karma (2005) (Stoner Rock) 3,8*
16. Feli Colina - El valle encantado (2022) (Art Pop, Hispanic American Folk Music, Chacarera, Carnavalito, Singer-Songwriter, Candombe, A cappella, Spoken Word) 3,8*
17. Los Fabulosos Cadillacs - Fabulosos Calavera (1997) (Latin Alternative, Art Rock, Experimental Rock, Jazz-Rock, Hardcore Punk, Ska, Avant-Prog, Third Wave Ska) 3,8*
18. Vox Dei - La Biblia (1971) (First rockopera in Spanish) (Progressive Rock, Rock Opera, Christian Rock, Blues Rock, Hard Rock, Folk Rock, Heavy Psych, Christian Rock) 3,79/1034 3,9* (concept album, male vocalist, religious, epic, poetic, rock opera, progressive, raw, passionate, psychedelic, lo-fi, anthemic)
19. Gustavo Santaolalla - The Last of Us (2013) (Video Game Music, Dark Ambient, Cinematic Classical, Spanish Folk Music, Ambient Americana) 3,8*
20. Sui Generis - Pequeñas anécdotas sobre las instituciones (1974) (Progressive Rock, Progressive Folk, Symphonic Prog, Art Rock, Jazz-Rock, Psychedelic Rock) 3,8*
Deze hadden ook in mij Top 20 moeten staan. De eerste was een vergissing, de tweede had ik nog niet geluisterd:
Bubu - Anabelas (1979) 4,1*
Mercedes Sosa - Misa criolla (1999) 3,8*
Een giga bubbling under, omdat ik toch een beetje bleef doorluisteren:
Crucis - Crucis (1976) (Symphonic Prog, Progressive Rock, Hard Rock) 3,8*
Miguel Abuelo & Nada - Miguel Abuelo & Nada (1973 rec.) (1975) (Heavy Psych, Progressive Rock, Psychedelic Folk, Progressive Rock, Progressive Folk, Heavy Metal) 3,8*
Pappo's Blues - Vol. 3 (1972) (Hard Rock, Blues Rock, Heavy Psych) 3,8*
Soda Stereo - Dynamo (1992) (Shoegaze, Alternative Rock, Dream Pop, Neo-Psychedelia, Baggy, Alternative Dance, Noise Pop) 3,8*
Babasónicos - Miami (1999) (Art Rock, Alternative Rock, Neo-Psychedelia, Trip Hop, Dream Pop, Psychedelic Rock, Experimental Rock, Alternative Dance, Art Pop) 3,7*
Rodolfo Mederos y Generación Cero - De todas maneras (1977) (Progressive Rock, Tango nuevo, Jazz-Rock, Tango nuevo, Jazz Fusion) 3,7*
José Larralde - Pa' que dentre (1969) (Milonga, Nuevo Cancionero, Poetry) 3,7*
Jorge Cafrune - Folklore, Emoción, Canto y Guitarra (1962) (Zamba, Nuevo Cancionero, Argentine Music, Milonga, Cueca, Chacarera) 3,7*
Ástor Piazzolla - Libertango (1974) (Tango nuevo, Jazz Fusion, Latin American Classical Music) 3,7*
La Máquina de Hacer Pájaros - La Máquina de Hacer Pájaros (1976) (Progressive Rock, Jazz-Rock, Symphonic Prog, Progressive Folk, Psychedelic Rock, Jazz Fusion) 3,7*
Aquelarre - Aquelarre (1972) (Progressive Rock, Heavy Psych, Blues Rock, Hard Rock, Folk Rock) 3,65*
Fútbol - Favio (2017) (Art Punk, Experimental Rock, Hardcore Punk met viool) 3,6*
Aeroblus - Aeroblus (1977) (Hard Rock, Blues Rock, Heavy Psych) 3,6*
Infernal Curse - Awakening of the Damned (2012) (Black Metal, Death Metal, War Metal) 3,6*
El Reloj - El Reloj (1976) (Progressive Rock, Heavy Psych, Hard Rock) 3,6*
Suárez - Horrible (1995) (Slacker Rock, Experimental Rock, Dream Pop, Noise Pop, Sound Collage, Neo-Psychedelia) 3,6*
Invisible - Invisible (1974) (Progressive Rock, Hard Rock, Jazz-Rock, Psychedelic Rock, Heavy Psych) 3,6*
Atahualpa Yupanqui - El payador perseguido - relato por milonga (1964) (Milonga, Nuevo Cancionero, Poetry, Payada) 3,6*
Alas - Alas (1976) (Progressive Rock, Jazz-Rock, Symphonic Prog, Jazz Fusion) 3,6*
Anla Courtis - Las sales fundentes (1996-2006 rec.) (2007) (Drone, Electroacoustic, Nature Recordings) 3,6*
Almendra - Almendra II (1970) (Psychedelic Rock, Art Rock, Blues Rock, Hard Rock, Progressive Rock, Heavy Psych) 3,55*
Los Violadores - Los Violadores (1983) (Punk Rock, Hardcore Punk) 3,5*
Color Humano - Color Humano III (1973) (Heavy Psych, Blues Rock, Progressive Rock) 3,5*
Rata Blanca - Magos, espadas y rosas (1990) (Heavy Metal, Neoclassical Metal, Power Metal, Hard Rock) 3,5*
Patricio Rey y Sus Redonditos de Ricota - Oktubre (1986) (Post-Punk, New Wave, Blues Rock, Gothic Rock, Hard Rock) 3,5*
Horcas - Oíd mortales el grito sangrado (1992) (Thrash Metal, Heavy Metal, Speed Metal) 3,5*
Skiltron - Into the Battleground (2013) (Celtic Metal, Power Metal) 3,5*
Ariel Ramirez, Los Fronterizos & Cantoría De La Basílica Del Socorro - Misa Criolla: Messe et chants religieux d'inspiration folklorique Argentine (1965) (Mass, Hispanic American Folk Music, Argentine Music, Latin American Classical Music, Chacarera, Christmas Music, Carnavalito, Chamamé, Taquirari) 3,5*
Hermética - Hermética (1989) (Heavy Metal, Thrash Metal, Speed Metal) 3,5* (post V8)
Honduras - La única posición es la oposición (2007) (Progressive Rock, Avant-Prog, Rock in Opposition, Jazz-Rock) 3,5*
2 Minutos - Valentin Alsina (1994) (Punk Rock, Hardcore Punk, Oi!, Street Punk) 3,4*
Gustavo Cerati - Bocanada (1999) (Downtempo, Art Pop, Neo-Psychedelia, Trip Hop, Dream Pop, Alternative Dance, Neo-Psychedelia, Alternative Rock) 3,4*
Manal - Manal (1970) (Blues Rock, Psychedelic Rock, Jazz-Rock) 3,4*
Moris - Treinta minutos de vida (1970) (Contemporary Folk, Singer-Songwriter, Psychedelic Folk, Folk Rock) 3,4*
Pescado Rabioso - Desatormentándonos (1972) 3,4*
MIJN TOP 20 (Een album per artiest. Maximaal is 5*):
1. Acathexis - Acathexis (2018) (ARG (Buenos Aires)-BEL-USA) (Atmospheric Black Metal, Post-Metal) 4,2*
2. Juana Molina - Un Día (2008) (Folktronica, Ambient Pop, Neo-Psychedelia, Post-Rock, Free Folk, Art Pop, Post-Minimalism, Freak Folk, Neo-Psychedelia) 4,1*
3. Huszar - Providencia (2017) (Buenos Aires) (Blackgaze, Progressive Metal, Progressive Electronic, Ambient, Post-Rock, Atmospheric Black Metal, Post-Metal) 4,1*
4. Downfall of Nur - Umbras de Barbagia (2015) (Valeria del Mar) (Atmospheric Black Metal, Pagan Black Metal, Dark Folk) 4*
5. Cuco - Cuco (2013) (La Plata) (Experimental Rock, Post-Rock, Noise Rock, Post-Hardcore) 4*
6. Los Males del Mundo - Descent Towards Death (2021) (Buenos Aires) (Atmospheric Black Metal) 4*
7. Helmut Róbot - Kowloon ...Ciudad amurallada (2016) (Buenos Aires) (Avant-Prog, Avant-Garde Metal, Psychedelic Rock, Acid Rock) 4*
8. Dragonauta - Cruz invertida (2010) (Buenos Aires) (Stoner Metal, Doom Metal) 4*
9. Gato Barbieri - Chapter One: Latin America (1973) (Latin Jazz, Spiritual Jazz, Avant-Garde Jazz, Samba-jazz, Indigenous Andean Music, Tango nuevo, Hispanic American Folk Music) 4*
10. Los Natas - München Sessions (2005) (Stoner Rock, Psychedelic Rock) 4*
11. Factor Burzaco - II (2011) (Avant-Prog) 4*
12. Lalo Schifrin - Black Widow (1976) (Disco, Exotica, Easy Listening, Jazz-Funk) 3,9*
13. Piel de Pueblo - Rock de las heridas (1972) (Buenos Aires) (Acid Rock, Heavy Psych, Hard Rock) 3,9*
14. Arco Iris - Sudamérica o el regreso a la aurora (1972) (Progressive Folk, Progressive Rock, Rock andino, Rock Opera, Psychedelic Folk, Jazz Fusion) 3,8*
15. Buffalo - Karma (2005) (Stoner Rock) 3,8*
16. Feli Colina - El valle encantado (2022) (Art Pop, Hispanic American Folk Music, Chacarera, Carnavalito, Singer-Songwriter, Candombe, A cappella, Spoken Word) 3,8*
17. Los Fabulosos Cadillacs - Fabulosos Calavera (1997) (Latin Alternative, Art Rock, Experimental Rock, Jazz-Rock, Hardcore Punk, Ska, Avant-Prog, Third Wave Ska) 3,8*
18. Vox Dei - La Biblia (1971) (First rockopera in Spanish) (Progressive Rock, Rock Opera, Christian Rock, Blues Rock, Hard Rock, Folk Rock, Heavy Psych, Christian Rock) 3,79/1034 3,9* (concept album, male vocalist, religious, epic, poetic, rock opera, progressive, raw, passionate, psychedelic, lo-fi, anthemic)
19. Gustavo Santaolalla - The Last of Us (2013) (Video Game Music, Dark Ambient, Cinematic Classical, Spanish Folk Music, Ambient Americana) 3,8*
20. Sui Generis - Pequeñas anécdotas sobre las instituciones (1974) (Progressive Rock, Progressive Folk, Symphonic Prog, Art Rock, Jazz-Rock, Psychedelic Rock) 3,8*
Deze hadden ook in mij Top 20 moeten staan. De eerste was een vergissing, de tweede had ik nog niet geluisterd:
Bubu - Anabelas (1979) 4,1*
Mercedes Sosa - Misa criolla (1999) 3,8*
Een giga bubbling under, omdat ik toch een beetje bleef doorluisteren:
Crucis - Crucis (1976) (Symphonic Prog, Progressive Rock, Hard Rock) 3,8*
Miguel Abuelo & Nada - Miguel Abuelo & Nada (1973 rec.) (1975) (Heavy Psych, Progressive Rock, Psychedelic Folk, Progressive Rock, Progressive Folk, Heavy Metal) 3,8*
Pappo's Blues - Vol. 3 (1972) (Hard Rock, Blues Rock, Heavy Psych) 3,8*
Soda Stereo - Dynamo (1992) (Shoegaze, Alternative Rock, Dream Pop, Neo-Psychedelia, Baggy, Alternative Dance, Noise Pop) 3,8*
Babasónicos - Miami (1999) (Art Rock, Alternative Rock, Neo-Psychedelia, Trip Hop, Dream Pop, Psychedelic Rock, Experimental Rock, Alternative Dance, Art Pop) 3,7*
Rodolfo Mederos y Generación Cero - De todas maneras (1977) (Progressive Rock, Tango nuevo, Jazz-Rock, Tango nuevo, Jazz Fusion) 3,7*
José Larralde - Pa' que dentre (1969) (Milonga, Nuevo Cancionero, Poetry) 3,7*
Jorge Cafrune - Folklore, Emoción, Canto y Guitarra (1962) (Zamba, Nuevo Cancionero, Argentine Music, Milonga, Cueca, Chacarera) 3,7*
Ástor Piazzolla - Libertango (1974) (Tango nuevo, Jazz Fusion, Latin American Classical Music) 3,7*
La Máquina de Hacer Pájaros - La Máquina de Hacer Pájaros (1976) (Progressive Rock, Jazz-Rock, Symphonic Prog, Progressive Folk, Psychedelic Rock, Jazz Fusion) 3,7*
Aquelarre - Aquelarre (1972) (Progressive Rock, Heavy Psych, Blues Rock, Hard Rock, Folk Rock) 3,65*
Fútbol - Favio (2017) (Art Punk, Experimental Rock, Hardcore Punk met viool) 3,6*
Aeroblus - Aeroblus (1977) (Hard Rock, Blues Rock, Heavy Psych) 3,6*
Infernal Curse - Awakening of the Damned (2012) (Black Metal, Death Metal, War Metal) 3,6*
El Reloj - El Reloj (1976) (Progressive Rock, Heavy Psych, Hard Rock) 3,6*
Suárez - Horrible (1995) (Slacker Rock, Experimental Rock, Dream Pop, Noise Pop, Sound Collage, Neo-Psychedelia) 3,6*
Invisible - Invisible (1974) (Progressive Rock, Hard Rock, Jazz-Rock, Psychedelic Rock, Heavy Psych) 3,6*
Atahualpa Yupanqui - El payador perseguido - relato por milonga (1964) (Milonga, Nuevo Cancionero, Poetry, Payada) 3,6*
Alas - Alas (1976) (Progressive Rock, Jazz-Rock, Symphonic Prog, Jazz Fusion) 3,6*
Anla Courtis - Las sales fundentes (1996-2006 rec.) (2007) (Drone, Electroacoustic, Nature Recordings) 3,6*
Almendra - Almendra II (1970) (Psychedelic Rock, Art Rock, Blues Rock, Hard Rock, Progressive Rock, Heavy Psych) 3,55*
Los Violadores - Los Violadores (1983) (Punk Rock, Hardcore Punk) 3,5*
Color Humano - Color Humano III (1973) (Heavy Psych, Blues Rock, Progressive Rock) 3,5*
Rata Blanca - Magos, espadas y rosas (1990) (Heavy Metal, Neoclassical Metal, Power Metal, Hard Rock) 3,5*
Patricio Rey y Sus Redonditos de Ricota - Oktubre (1986) (Post-Punk, New Wave, Blues Rock, Gothic Rock, Hard Rock) 3,5*
Horcas - Oíd mortales el grito sangrado (1992) (Thrash Metal, Heavy Metal, Speed Metal) 3,5*
Skiltron - Into the Battleground (2013) (Celtic Metal, Power Metal) 3,5*
Ariel Ramirez, Los Fronterizos & Cantoría De La Basílica Del Socorro - Misa Criolla: Messe et chants religieux d'inspiration folklorique Argentine (1965) (Mass, Hispanic American Folk Music, Argentine Music, Latin American Classical Music, Chacarera, Christmas Music, Carnavalito, Chamamé, Taquirari) 3,5*
Hermética - Hermética (1989) (Heavy Metal, Thrash Metal, Speed Metal) 3,5* (post V8)
Honduras - La única posición es la oposición (2007) (Progressive Rock, Avant-Prog, Rock in Opposition, Jazz-Rock) 3,5*
2 Minutos - Valentin Alsina (1994) (Punk Rock, Hardcore Punk, Oi!, Street Punk) 3,4*
Gustavo Cerati - Bocanada (1999) (Downtempo, Art Pop, Neo-Psychedelia, Trip Hop, Dream Pop, Alternative Dance, Neo-Psychedelia, Alternative Rock) 3,4*
Manal - Manal (1970) (Blues Rock, Psychedelic Rock, Jazz-Rock) 3,4*
Moris - Treinta minutos de vida (1970) (Contemporary Folk, Singer-Songwriter, Psychedelic Folk, Folk Rock) 3,4*
Pescado Rabioso - Desatormentándonos (1972) 3,4*
0
geplaatst: 5 februari 2025, 15:51 uur
Poek schreef:
Sowieso een aanrader, die serie (het spel ken ik verder niet). Binnenkort seizoen twee.
(quote)
Sowieso een aanrader, die serie (het spel ken ik verder niet). Binnenkort seizoen twee.
Wanneer is binnenkort dan!? Ik heb het gevoel dat ik al jaren wacht.
1
geplaatst: 5 februari 2025, 16:53 uur
1
geplaatst: 5 februari 2025, 17:44 uur
2. Ástor Piazzolla - Tango: Zero Hour (1986)
3. Dino Saluzzi - Ojos Negros (2007)
4. Edu Tancredi, Bandon 33, Miguel Zenón, Antonio Serrano & Ana Finger - Venimos Tumbando (2007)
5. Gato Barbieri - Chapter One: Latin America (1973)
6. Gato Barbieri - Fenix (1971)
7. Sebastian Plano - Verve (2019)
8. Ben Lukas Boysen & Sebastian Plano - Everything (2017)
9. Sebastian Plano - Save Me Not (2021)
10. Sebastian Plano & Maarten Vos - & (2020)
Zit de dokter nu te zeggen dat mijn nummer 10 overbodig is? Plano & Matroos Vos?
Evengoed dank!
2. Ástor Piazzolla - Tango: Zero Hour (1986)
3. Dino Saluzzi - Ojos Negros (2007)
4. Edu Tancredi, Bandon 33, Miguel Zenón, Antonio Serrano & Ana Finger - Venimos Tumbando (2007)
5. Gato Barbieri - Chapter One: Latin America (1973)
6. Gato Barbieri - Fenix (1971)
7. Sebastian Plano - Verve (2019)
8. Ben Lukas Boysen & Sebastian Plano - Everything (2017)
9. Sebastian Plano - Save Me Not (2021)
10. Sebastian Plano & Maarten Vos - & (2020)
Zit de dokter nu te zeggen dat mijn nummer 10 overbodig is? Plano & Matroos Vos?
Evengoed dank!
0
geplaatst: 5 februari 2025, 18:00 uur
Met zes treffers kan ik niet klagen. Ik had ook nog twee klassieke albums. Over de eerste plaats kon geen twijfel bestaan.
1. Ástor Piazzolla - Tango: Zero Hour (1986) [2]
2. Ástor Piazzolla - Libertango (1974) [18]
3. Martha Argerich - Prokofieff / Ravel (1967)*
4. Nexus - Perpetuum Karma (2006) [11]
5. Melingo - Linyera (2014)
6. Bubu - Anabelas (1978) [5]
7. Mercedes Sosa - Mujeres Argentinas (1969)
8. Almendra - Almendra (1969)
9. La Yegros - Viene de Mi (2013)
10. Atahualpa Yupanqui - Una Voz y una Guitarra (1953) [19]
11. Astor Piazola & His Quintet - Adiós Nonino (1969)
12. Alberto Ginastera / Nancy Allen - Harp Concerto (1989)*
13. Juana Molina - Un Día (2008) [1]
14. La Yegros - Magnetismo (2016)
15. Melingo - Maldito Tango (2008)
16. Soda Stereo - Dynamo (1992)
17. Charly García - Clics Modernos (1983)
18. Nathy Peluso - Calambre (2020)
19. Babasónicos - Jessico (2001)
20. Chancha Vía Circuito - Bienaventuranza (2018)
1. Ástor Piazzolla - Tango: Zero Hour (1986) [2]
2. Ástor Piazzolla - Libertango (1974) [18]
3. Martha Argerich - Prokofieff / Ravel (1967)*
4. Nexus - Perpetuum Karma (2006) [11]
5. Melingo - Linyera (2014)
6. Bubu - Anabelas (1978) [5]
7. Mercedes Sosa - Mujeres Argentinas (1969)
8. Almendra - Almendra (1969)
9. La Yegros - Viene de Mi (2013)
10. Atahualpa Yupanqui - Una Voz y una Guitarra (1953) [19]
11. Astor Piazola & His Quintet - Adiós Nonino (1969)
12. Alberto Ginastera / Nancy Allen - Harp Concerto (1989)*
13. Juana Molina - Un Día (2008) [1]
14. La Yegros - Magnetismo (2016)
15. Melingo - Maldito Tango (2008)
16. Soda Stereo - Dynamo (1992)
17. Charly García - Clics Modernos (1983)
18. Nathy Peluso - Calambre (2020)
19. Babasónicos - Jessico (2001)
20. Chancha Vía Circuito - Bienaventuranza (2018)
* denotes required fields.