Muziek / Muziekgames / Reis rond de wereld - Album top 20 - 47. Colombia, Ecuador, Guyana, Venezuela, Frans-Guyana
zoeken in:
1
geplaatst: 6 maart 2025, 22:12 uur
https://static.wixstatic.com/media/165875_7f140c0905574a03bfae430370dd9972~mv2.jpeg/v1/fill/w_480,h_480,al_c,q_80,usm_0.66_1.00_0.01,enc_avif,quality_auto/165875_7f140c0905574a03bfae430370dd9972~mv2.jpeg
João Gilberto - Chega de Saudade (1959) (Wereld / Jazz: Bossa nova) (Juazeiro)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/71000/71436.jpg?cb=1655022382
Punten: 111
Aantal stemmen: 5 (wendyvortex, EttaJamesBrown, herman, Superbitch, zaaf)
Hoogste positie: 2 (wendyvortex, EttaJamesBrown)
Met exact dezelfde score als Elza eindigt hier de derde en daarmee laatste notering van de maestro van de bossa nova. Hier is het eigenlijk allemaal begonnen, met Braziliaans beroemdste en meest bekende muziekexportproduct, naast de samba zelf dan. Bij #12 gaf ik al een voorzetje van de start van de bossa nova middels het nummer 'Chega de Saudade', gezongen door Elizete Cardoso. Aangezien die versie niets deed, besloot João het in 1958 zelf op te nemen. Zijn single zorgde wel voor succes. In een Braziliaanse editie van Rolling Stone werd het liedje een aantal jaar geleden door de stemmers als zesde 'greatest song' van Brazilië beoordeeld.
De songtitel is trouwens wel een mooie en geeft precies de emotie weer waarmee zoveel bossa novamuziek is vervuld. Ik doe even een wikipediaatje in de vertaling: "De titel kan grofweg worden vertaald als "genoeg verlangen", hoewel het Portugese woord saudade een complexere betekenis heeft dan "verlangen". Het woord impliceert een intensiteit van oprechte verbinding waar hartstochtelijk naar wordt verlangd, vergelijkbaar met het voelen van ontwenningsverschijnselen van een drug die je een goed gevoel geeft. Een andere goede analogie voor saudade zou een intens heimwee kunnen zijn. Chega de betekent in dit geval "genoeg van, niet meer van", en heeft een implicatie die vergelijkbaar is met de informele uitdrukkingen "genoeg van..." of "genoeg al"."
Laten we dan maar luisteren naar deze Jobim compositie. Met de teksten trouwens van Vinícius de Moraes, laten we deze man ook niet vergeten te noemen.
João Gilberto - Chega de Saudade (1959) (Wereld / Jazz: Bossa nova) (Juazeiro)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/71000/71436.jpg?cb=1655022382
Punten: 111
Aantal stemmen: 5 (wendyvortex, EttaJamesBrown, herman, Superbitch, zaaf)
Hoogste positie: 2 (wendyvortex, EttaJamesBrown)
Met exact dezelfde score als Elza eindigt hier de derde en daarmee laatste notering van de maestro van de bossa nova. Hier is het eigenlijk allemaal begonnen, met Braziliaans beroemdste en meest bekende muziekexportproduct, naast de samba zelf dan. Bij #12 gaf ik al een voorzetje van de start van de bossa nova middels het nummer 'Chega de Saudade', gezongen door Elizete Cardoso. Aangezien die versie niets deed, besloot João het in 1958 zelf op te nemen. Zijn single zorgde wel voor succes. In een Braziliaanse editie van Rolling Stone werd het liedje een aantal jaar geleden door de stemmers als zesde 'greatest song' van Brazilië beoordeeld.
De songtitel is trouwens wel een mooie en geeft precies de emotie weer waarmee zoveel bossa novamuziek is vervuld. Ik doe even een wikipediaatje in de vertaling: "De titel kan grofweg worden vertaald als "genoeg verlangen", hoewel het Portugese woord saudade een complexere betekenis heeft dan "verlangen". Het woord impliceert een intensiteit van oprechte verbinding waar hartstochtelijk naar wordt verlangd, vergelijkbaar met het voelen van ontwenningsverschijnselen van een drug die je een goed gevoel geeft. Een andere goede analogie voor saudade zou een intens heimwee kunnen zijn. Chega de betekent in dit geval "genoeg van, niet meer van", en heeft een implicatie die vergelijkbaar is met de informele uitdrukkingen "genoeg van..." of "genoeg al"."
Laten we dan maar luisteren naar deze Jobim compositie. Met de teksten trouwens van Vinícius de Moraes, laten we deze man ook niet vergeten te noemen.
1
geplaatst: 6 maart 2025, 22:56 uur
https://www.vintagesoccerjersey.com/cdn/shop/files/Brazil_2008-2009_home_Kaka_8_XL_22.5W_30.5F_32B_BL__shirt_3-removebg-preview_grande.png?v=1704852269
Kaatayra - Inpariquipê (2021) (Metal / Folk) (Brasília)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/832000/832186.jpg?cb=1638386573
Punten: 118
Aantal stemmen: 6 (EvilDrSmith, Lying Mouth, zaaf, Apollo, Poek, EttaJamesBrown)
Hoogste positie: 1 (yours truly)
En dan is hier de grootste verrassing. Niet alleen in dit spelletje, maar op heel MuMe. Want op 11 januari heeft dit album zijn 20e stem vergaard en werd daarmee opgenomen in de toplijst van Brazilië en bezet het zelfs de eerste plaats. Dus voor al die grootheden als Caetano Veloso, Jorge Ben, João Gilberto en stijlgenoten Sepultura. Niet gek voor een obscuur underground eenmansbandje. Dank voor je beslissende stem EttaJamesBrown.
Nu schrijf ik stijlgenoten van Sepultura, maar eigenlijk toch ook weer niet. De band, of eigenlijk Caio Lemos, speelt een soort van "akoestische black metal" met een structuur en stijl dat meer in de minimal music van Steve Reich en John Cage te plaatsen is, dan dat het ook maar ene lettergreep overeenkomst heeft met de thrash metal van Sepultura. En toch, toch heeft het, mede door het drukwerk, duidelijk een metal vibe.
Lemos heeft diverse andere projecten, waaronder Bríi, alleen gooit hij daar ook nog allerlei andere stijlen erbij: van drum and bass en breakbeat via tech house naar de Berlijnse school. 'Corpos transparentes' (2022) haalde nog 36 punten en daarmee een (gedeeld) 34e plek. Twee andere projecten van hem, Vauruvã en Vestígio, werden ook nog genoemd. Allemaal albums uit de jaren 20. Een hyperactief baasje derhalve. Enfin, hearing is believing. Vlug maar doen dan, want het is een lange zit!
https://www.musicmeter.nl/images/cover/832000/832186.jpg?cb=1638386573
Aantal stemmen: 6 (EvilDrSmith, Lying Mouth, zaaf, Apollo, Poek, EttaJamesBrown)
En dan is hier de grootste verrassing. Niet alleen in dit spelletje, maar op heel MuMe. Want op 11 januari heeft dit album zijn 20e stem vergaard en werd daarmee opgenomen in de toplijst van Brazilië en bezet het zelfs de eerste plaats. Dus voor al die grootheden als Caetano Veloso, Jorge Ben, João Gilberto en stijlgenoten Sepultura. Niet gek voor een obscuur underground eenmansbandje. Dank voor je beslissende stem EttaJamesBrown.
Nu schrijf ik stijlgenoten van Sepultura, maar eigenlijk toch ook weer niet. De band, of eigenlijk Caio Lemos, speelt een soort van "akoestische black metal" met een structuur en stijl dat meer in de minimal music van Steve Reich en John Cage te plaatsen is, dan dat het ook maar ene lettergreep overeenkomst heeft met de thrash metal van Sepultura. En toch, toch heeft het, mede door het drukwerk, duidelijk een metal vibe.
Lemos heeft diverse andere projecten, waaronder Bríi, alleen gooit hij daar ook nog allerlei andere stijlen erbij: van drum and bass en breakbeat via tech house naar de Berlijnse school. 'Corpos transparentes' (2022) haalde nog 36 punten en daarmee een (gedeeld) 34e plek. Twee andere projecten van hem, Vauruvã en Vestígio, werden ook nog genoemd. Allemaal albums uit de jaren 20. Een hyperactief baasje derhalve. Enfin, hearing is believing. Vlug maar doen dan, want het is een lange zit!
0
geplaatst: 6 maart 2025, 23:44 uur
Ik heb al die projecten in mijn top 20 staan. Caio Lemos is een honeyhole aan muziek.
1
geplaatst: 7 maart 2025, 01:20 uur
https://img.fruugo.com/product/0/50/35050500_max.jpg
Novos Baianos - Acabou Chorare (1972) (Pop: MPB, Samba) (Salvador)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/142000/142709.jpg?cb=1589388387
Punten: 121
Aantal stemmen: 6 (123poetertjes, zaaf, Johnny Marr, koosknook, EttaJamesBrown, Poek)
Hoogste positie: 4 (123poetertjes)
We gaan weer terug naar begin jaren 70, naar een album dat op RYM op #5 staat in de jaarlijst van 1972, direct achter het album van Milton Nascimento en Lô Borges (de #15 in onze Top 20). Dit is dus ook een zware jongen (al haalt het maar nipt de Top 25 van onze toplijst van Brazilië), maar ik had er tot een maand geleden nog nooit van gehoord. Nu dus wel, maar eigenlijk begrijp ik alle poeha over dit ultravederlicht zomerplaatje niet zo. Maar goed, dat begrijp ik ook niet van de palingsound van The Cats.
Ik had jullie hier nog meer lastig willen vallen met mijn gewauwel, want niets zo leuk dan klagen over muziek die je niet leuk vindt, maar mijn pc heeft ernstige kuren, waardoor ik al een uur bezig ben om deze nummer 7 te uploaden: waarschijnlijk wil het kreng slapen. Nou, dan doe ik maar met hem mee. Hebben de liefhebbers van dit album in ieder geval geen last van mijn gezeik. Veel plezier met deze Braziliaanse katten!
Novos Baianos - Acabou Chorare (1972) (Pop: MPB, Samba) (Salvador)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/142000/142709.jpg?cb=1589388387
Punten: 121
Aantal stemmen: 6 (123poetertjes, zaaf, Johnny Marr, koosknook, EttaJamesBrown, Poek)
Hoogste positie: 4 (123poetertjes)
We gaan weer terug naar begin jaren 70, naar een album dat op RYM op #5 staat in de jaarlijst van 1972, direct achter het album van Milton Nascimento en Lô Borges (de #15 in onze Top 20). Dit is dus ook een zware jongen (al haalt het maar nipt de Top 25 van onze toplijst van Brazilië), maar ik had er tot een maand geleden nog nooit van gehoord. Nu dus wel, maar eigenlijk begrijp ik alle poeha over dit ultravederlicht zomerplaatje niet zo. Maar goed, dat begrijp ik ook niet van de palingsound van The Cats.
Ik had jullie hier nog meer lastig willen vallen met mijn gewauwel, want niets zo leuk dan klagen over muziek die je niet leuk vindt, maar mijn pc heeft ernstige kuren, waardoor ik al een uur bezig ben om deze nummer 7 te uploaden: waarschijnlijk wil het kreng slapen. Nou, dan doe ik maar met hem mee. Hebben de liefhebbers van dit album in ieder geval geen last van mijn gezeik. Veel plezier met deze Braziliaanse katten!
0
geplaatst: 7 maart 2025, 12:40 uur
. En dan is hier de grootste verrassing. Niet alleen in dit spelletje, maar op heel MuMe. Want op 11 januari heeft dit album zijn 20e stem vergaard en werd daarmee opgenomen in de toplijst van Brazilië en bezet het zelfs de eerste plaats. Dus voor al die grootheden als Caetano Veloso, Jorge Ben, João Gilberto en stijlgenoten Sepultura. Niet gek voor een obscuur underground eenmansbandje. Dank voor je beslissende stem EttaJamesBrown.
Tja, het natuurlijk ook niet helemaal toevallig dat ik obscuur Braziliaans werk aan het beluisteren was. Credits zeker ook voor dit spelletje
2
geplaatst: 7 maart 2025, 12:45 uur
https://i.ebayimg.com/images/g/kKIAAOSw3DZl40HK/s-l400.jpg
Gal Costa - Gal Costa (1969) (Wereld / Pop: Tropicália, Psychedelic Pop) (Salvador)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/71000/71638.jpg?cb=1649438830
Punten: 122
Aantal stemmen: 7 (Superbitch, 123poetertjes, wendyvortex, GrafGantz, koosknook, zaaf, herman)
Hoogste positie: 7 (Superbitch)
Helaas nog steeds gelazer met een continu vastlopende pc, dus ik ga er nu even in sneltreinvaart doorheen, dus helaas geen biografische ditjes en datjes. Hopelijk volgende keer weer meer.
Gal Costa blijkt een allemansvriendin te zijn, maar nimmer dé grote liefde. Liefst zeven stemmen, maar niet hoger genomineerd dan een 7e plek. Tenzij we haar andere, nog iets experimentelere en wat meer rockende album uit 1969 erbij halen, die heel verwarrend 'Gal' heet (maar wel is opgeleukt met een volstrekt andere, nogal psychedelische hoes), dan wordt ze met een tweede en door ondergetekende met een vierde plek beloond. Alleen bleef het voor dat album daarbij. Dat leverde haar naast deze hoge klassering ook nog eens 46 punten en een 26e plaats voor haar tweede 1969-plaat op.
Op #13 in de toplijst van Brazilië op MuMe, op #18 in de jaarlijst van RYM en bij ons op een verdienstelijke zesde plaats.
Gal Costa - Gal Costa (1969) (Wereld / Pop: Tropicália, Psychedelic Pop) (Salvador)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/71000/71638.jpg?cb=1649438830
Punten: 122
Aantal stemmen: 7 (Superbitch, 123poetertjes, wendyvortex, GrafGantz, koosknook, zaaf, herman)
Hoogste positie: 7 (Superbitch)
Helaas nog steeds gelazer met een continu vastlopende pc, dus ik ga er nu even in sneltreinvaart doorheen, dus helaas geen biografische ditjes en datjes. Hopelijk volgende keer weer meer.
Gal Costa blijkt een allemansvriendin te zijn, maar nimmer dé grote liefde. Liefst zeven stemmen, maar niet hoger genomineerd dan een 7e plek. Tenzij we haar andere, nog iets experimentelere en wat meer rockende album uit 1969 erbij halen, die heel verwarrend 'Gal' heet (maar wel is opgeleukt met een volstrekt andere, nogal psychedelische hoes), dan wordt ze met een tweede en door ondergetekende met een vierde plek beloond. Alleen bleef het voor dat album daarbij. Dat leverde haar naast deze hoge klassering ook nog eens 46 punten en een 26e plaats voor haar tweede 1969-plaat op.
Op #13 in de toplijst van Brazilië op MuMe, op #18 in de jaarlijst van RYM en bij ons op een verdienstelijke zesde plaats.
1
geplaatst: 7 maart 2025, 13:03 uur
https://classicfootballkit.co.uk/cdn/shop/files/ukss-image-brazil-2022-23-home-shirt-casemiro-5-12131_700x.png?v=1716833023
Nara Leão - Nara (1964) (Pop / Wereld: Bossa nova, MPB)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/173000/173406.jpg
Punten: 123
Aantal stemmen: 7 (zaaf, GrafGantz, herman, remcodulac, Superbitch, wendyvortex)
Hoogste positie: 7 (zaaf)
Nog een allemansvriendin, maar hooguit als een friend with benefits, want net als Gal heeft Nara vrij veel stemmen vergaard, maar een podiumplek was ver te zoeken voor haar debuutalbum. Haar liefhebbers waren wel heel consistent. Een 7e, drie 8e, een 9e en een 13e plaats. Een stevige middenmoter mag je de slanke Nara dus wel noemen. Werd er niet zoveel leuke metal in Brazilië gespeeld, dan had ze van mij nog een zevende stem gekregen. Bossa nova is dan niet helemaal mijn favoriete genre, haar nogal singer-songwriterachtig aandoende plaat raakt bij mij ook de juiste snaar. Ook zij wordt beschouwd als een van de grondleggers van de bossa nova, ook al kwam haar album daarvoor wel rijkelijk laat. Maar dat komt omdat haar ouders een bekende componist (Patricio Teixeira) en klassiek gitarist (Solon Ayala) waren en zij in de jaren 50 al die BN'ers over de vloer kregen: Roberto Menescal, Carlos Lyra, Ronaldo Bôscoli, João Gilberto, Vinicius de Moraes en Antônio Carlos Jobim. Er wordt wel gezegd dat de bossa nova in de woonkamer van Nara is ontstaan.
Het was trouwens wel retespannend voor de plekken 5, 6 en 7. Het scheelde iedere keer één lullig puntje. Maar Nara wint het toch maar mooi van Gal en Baby Consuelo (de zangeres van Novos Baianos). Ze mocht helaas niet erg oud worden, want ze stierf in 1989 op 49-jarige leeftijd aan de gevolgen van een hersentumor waar ze al tien jaar mee rondliep.
Nara Leão - Nara (1964) (Pop / Wereld: Bossa nova, MPB)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/173000/173406.jpg
Punten: 123
Aantal stemmen: 7 (zaaf, GrafGantz, herman, remcodulac, Superbitch, wendyvortex)
Hoogste positie: 7 (zaaf)
Nog een allemansvriendin, maar hooguit als een friend with benefits, want net als Gal heeft Nara vrij veel stemmen vergaard, maar een podiumplek was ver te zoeken voor haar debuutalbum. Haar liefhebbers waren wel heel consistent. Een 7e, drie 8e, een 9e en een 13e plaats. Een stevige middenmoter mag je de slanke Nara dus wel noemen. Werd er niet zoveel leuke metal in Brazilië gespeeld, dan had ze van mij nog een zevende stem gekregen. Bossa nova is dan niet helemaal mijn favoriete genre, haar nogal singer-songwriterachtig aandoende plaat raakt bij mij ook de juiste snaar. Ook zij wordt beschouwd als een van de grondleggers van de bossa nova, ook al kwam haar album daarvoor wel rijkelijk laat. Maar dat komt omdat haar ouders een bekende componist (Patricio Teixeira) en klassiek gitarist (Solon Ayala) waren en zij in de jaren 50 al die BN'ers over de vloer kregen: Roberto Menescal, Carlos Lyra, Ronaldo Bôscoli, João Gilberto, Vinicius de Moraes en Antônio Carlos Jobim. Er wordt wel gezegd dat de bossa nova in de woonkamer van Nara is ontstaan.
Het was trouwens wel retespannend voor de plekken 5, 6 en 7. Het scheelde iedere keer één lullig puntje. Maar Nara wint het toch maar mooi van Gal en Baby Consuelo (de zangeres van Novos Baianos). Ze mocht helaas niet erg oud worden, want ze stierf in 1989 op 49-jarige leeftijd aan de gevolgen van een hersentumor waar ze al tien jaar mee rondliep.
0
geplaatst: 7 maart 2025, 13:17 uur
https://i.ebayimg.com/images/g/N-gAAOSwaQdi00c7/s-l400.jpg
Os Mutantes - Os Mutantes (1968) (Rock: Tropicália, Psychedelic Rock, Psychedelic Pop) (São Paulo)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/14000/14145.jpg
Punten: 135
Aantal stemmen: 8 (herman, Poek, Lying Mouth, wendyvortex, zaaf, 123poetertjes, EvilDrSmith, koosknook)
Hoogste positie: 3 (herman)
Samen met de winnaar van deze editie het enige album dat acht stemmen vergaarde. Toch belandt het debuutalbum van Os Mutantes "slechts" op een gedeeld derde plaats, omdat het vrij veel "restpuntjes" in diverse lijsten scoorde. Daar ben ik mede debet aan, maar ik wilde koste wat kost de band in mijn lijst hebben. Welke plaat was nogal een uitdaging, want eigenlijk vind ik hun eerste drie albums om verschillende redenen zo goed als even goed. Toch staan er op hun debuut - die wat minder evenwichtig is als hun tweede en derde plaat - net die paar gigantisch aanstekelijke uitschieters, waar ik en ook velen van jullie voor het debuut kozen. Opvolger 'Mutantes' (1969) bleef met twee stemmen steken op 28 punten en een 48e plek en het derde album 'A Divina Comedia Ou Ando Meio Desligado' werd slechts een keer genoemd. Tevens kwam in een lijst ook nog hun comebackalbum 'Haih Or Amortecedor' (2009) langs, alsmede de plaat 'Tecnicolor', welke bestaat uit Engelstalige re-recordings die de band al in november 1970 vastlegde, maar pas in 2003 verscheen.
Maar we hebben het hier over het prille begin van dé psychedelische poprockband van São Paulo met de Sgt Pepper van Brazilië, tevens een van de favoriete bands van Kurt Cobain. Voor wat dat waard is.
Os Mutantes - Os Mutantes (1968) (Rock: Tropicália, Psychedelic Rock, Psychedelic Pop) (São Paulo)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/14000/14145.jpg
Aantal stemmen: 8 (herman, Poek, Lying Mouth, wendyvortex, zaaf, 123poetertjes, EvilDrSmith, koosknook)
Hoogste positie: 3 (herman)
Samen met de winnaar van deze editie het enige album dat acht stemmen vergaarde. Toch belandt het debuutalbum van Os Mutantes "slechts" op een gedeeld derde plaats, omdat het vrij veel "restpuntjes" in diverse lijsten scoorde. Daar ben ik mede debet aan, maar ik wilde koste wat kost de band in mijn lijst hebben. Welke plaat was nogal een uitdaging, want eigenlijk vind ik hun eerste drie albums om verschillende redenen zo goed als even goed. Toch staan er op hun debuut - die wat minder evenwichtig is als hun tweede en derde plaat - net die paar gigantisch aanstekelijke uitschieters, waar ik en ook velen van jullie voor het debuut kozen. Opvolger 'Mutantes' (1969) bleef met twee stemmen steken op 28 punten en een 48e plek en het derde album 'A Divina Comedia Ou Ando Meio Desligado' werd slechts een keer genoemd. Tevens kwam in een lijst ook nog hun comebackalbum 'Haih Or Amortecedor' (2009) langs, alsmede de plaat 'Tecnicolor', welke bestaat uit Engelstalige re-recordings die de band al in november 1970 vastlegde, maar pas in 2003 verscheen.
Maar we hebben het hier over het prille begin van dé psychedelische poprockband van São Paulo met de Sgt Pepper van Brazilië, tevens een van de favoriete bands van Kurt Cobain. Voor wat dat waard is.
0
geplaatst: 7 maart 2025, 13:33 uur
https://classicfootballkit.co.uk/cdn/shop/files/ukss-image-brazil-2006-2008-home-shirt-lucio-3-9241_790b3775-0d13-4e1e-a6bd-fdc6c4d7b4ad_grande.png?v=1716854550
Chico Buarque - Construção (1971) (Pop / Wereld: MPB, Singer-Songwriter) (Rio de Janeiro)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/60000/60847.jpg?cb=1642152109
Aantal stemmen: 7 (remcodulac, 123poetertjes, Superbitch, herman, dynamo d, zaaf, Poek)
Hoogste positie: 2 (remcodulac)
Exact hetzelfde puntenaantal als Os Mutantes, maar met een stem minder, dus u begrijpt: weinig restpunten en gemiddeld een vrij hoge waardering voor het album dat op #11 staat in de jaarlijst van RYM. Net als Os Mutantes staat dit album niet in onze Toplijst van Brazilië, daarvoor komt dit album twee honderdste van een punt tekort.
Hierboven schreef ik dat João Gilberto's 'Chega de Saudade' in de Braziliaanse editie van Rolling Stone tot zesde mooiste liedje van Brazilië was verkozen. Mocht je je afvragen welk nummer dan heeft gewonnen, dan is hier het antwoord: het titelnummer van deze plaat. Het is dan ook werkelijk een fan-tas-tisch nummer en het James Bond-achtige blaas- en strijkwerk heeft een overdonderend effect op het samba-achtige singer-songwriterlied dat naar een geweldige apotheose toewerkt. Het nummer staat hier op repeat en iedere keer wordt het indrukwekkender. Had ik dit album toch niet uit mijn bubbling underlijst wat omhoog moeten duwen?
Chico is inmiddels 80 jaar en brengt om de zoveel jaar nog een plaat uit (zijn laatste is van 2017), maar tot veel opschudding leidt dat al jaren niet meer.
Chico Buarque - Construção (1971) (Pop / Wereld: MPB, Singer-Songwriter) (Rio de Janeiro)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/60000/60847.jpg?cb=1642152109
Aantal stemmen: 7 (remcodulac, 123poetertjes, Superbitch, herman, dynamo d, zaaf, Poek)
Hoogste positie: 2 (remcodulac)
Exact hetzelfde puntenaantal als Os Mutantes, maar met een stem minder, dus u begrijpt: weinig restpunten en gemiddeld een vrij hoge waardering voor het album dat op #11 staat in de jaarlijst van RYM. Net als Os Mutantes staat dit album niet in onze Toplijst van Brazilië, daarvoor komt dit album twee honderdste van een punt tekort.
Hierboven schreef ik dat João Gilberto's 'Chega de Saudade' in de Braziliaanse editie van Rolling Stone tot zesde mooiste liedje van Brazilië was verkozen. Mocht je je afvragen welk nummer dan heeft gewonnen, dan is hier het antwoord: het titelnummer van deze plaat. Het is dan ook werkelijk een fan-tas-tisch nummer en het James Bond-achtige blaas- en strijkwerk heeft een overdonderend effect op het samba-achtige singer-songwriterlied dat naar een geweldige apotheose toewerkt. Het nummer staat hier op repeat en iedere keer wordt het indrukwekkender. Had ik dit album toch niet uit mijn bubbling underlijst wat omhoog moeten duwen?
Chico is inmiddels 80 jaar en brengt om de zoveel jaar nog een plaat uit (zijn laatste is van 2017), maar tot veel opschudding leidt dat al jaren niet meer.
1
geplaatst: 7 maart 2025, 13:40 uur
EvilDrSmith schreef:
Had ik dit album toch niet uit mijn bubbling underlijst wat omhoog moeten duwen?
Typisch gevalletje "de vraag stellen is hem beantwoorden". Had ik dit album toch niet uit mijn bubbling underlijst wat omhoog moeten duwen?

1
geplaatst: 7 maart 2025, 13:44 uur
Ik kom er nu pas achter dat de namen achter 'Aantal stemmen' op volgorde van notering staan.
0
geplaatst: 7 maart 2025, 13:54 uur
https://www.merchandisingplaza.ca/300948/2/2018-19--Shirts-Brazil-Football-2018-2019-Brazil-Home-Nike-Football-Shirt--Cafu-2--l.jpg
Caetano Veloso - Transa (1972) (Rock / Wereld: MPB, Singer-Songwriter) (Santo Amaro da Purificação)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/130000/130496.jpg?cb=1680027292
Punten: 148
Aantal stemmen: 7 (herman, Johnny Marr, EttaJamesBrown, koosknook, 123poetertjes, EvilDrSmith, Poek)
Hoogste positie: 2 (herman, Johnny Marr)
No worries, ik begrijp dat sommigen er al aan begonnen te twijfelen, maar Caetano komt ook nog langs, hoor! Hij komt duidelijk tekort voor de overwinning, maar hij staat ook redelijk los van de twee bronzen plakken. Wel opvallend dat ook Caetano geen eerste plek in de lijstjes scoorde. Er zijn sowieso opmerkelijk weinig eerste plaatsen in het linkerrijtje terug te vinden van onze Top 20. In onze Top 10 staan slechts drie albums die in onze lijstjes een eerste plek heeft gescoord. In het rechterrijtje (#11 t/m #20) zijn liefst zes eerste plaatsen terug te vinden. Curieus.
Ook deze tachtiger (die een van mijn favoriete kerstliedjes heeft gemaakt: een hete Kerstdag in Brazilië, over curieuze dingen gesproken) brengt nog steeds albums uit. Zijn laatste dateert van 2021 en zijn werk wordt nog steeds goed gewaardeerd. Maar zijn artistieke en commerciële piek is van circa 1968 tot 1982, met dit album als magnum opus. MuMe's #2 in de toplijst van Brazilië is ook onze #2 in de Top 2. Wel zo consequent.
Net als ik, want ik kies weer eens voor mijn favoriet die traditiegetrouw (net) niet de favoriet is van de MuMe-stemmers.
Caetano Veloso - Transa (1972) (Rock / Wereld: MPB, Singer-Songwriter) (Santo Amaro da Purificação)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/130000/130496.jpg?cb=1680027292
Punten: 148
Aantal stemmen: 7 (herman, Johnny Marr, EttaJamesBrown, koosknook, 123poetertjes, EvilDrSmith, Poek)
Hoogste positie: 2 (herman, Johnny Marr)
No worries, ik begrijp dat sommigen er al aan begonnen te twijfelen, maar Caetano komt ook nog langs, hoor! Hij komt duidelijk tekort voor de overwinning, maar hij staat ook redelijk los van de twee bronzen plakken. Wel opvallend dat ook Caetano geen eerste plek in de lijstjes scoorde. Er zijn sowieso opmerkelijk weinig eerste plaatsen in het linkerrijtje terug te vinden van onze Top 20. In onze Top 10 staan slechts drie albums die in onze lijstjes een eerste plek heeft gescoord. In het rechterrijtje (#11 t/m #20) zijn liefst zes eerste plaatsen terug te vinden. Curieus.
Ook deze tachtiger (die een van mijn favoriete kerstliedjes heeft gemaakt: een hete Kerstdag in Brazilië, over curieuze dingen gesproken) brengt nog steeds albums uit. Zijn laatste dateert van 2021 en zijn werk wordt nog steeds goed gewaardeerd. Maar zijn artistieke en commerciële piek is van circa 1968 tot 1982, met dit album als magnum opus. MuMe's #2 in de toplijst van Brazilië is ook onze #2 in de Top 2. Wel zo consequent.
Net als ik, want ik kies weer eens voor mijn favoriet die traditiegetrouw (net) niet de favoriet is van de MuMe-stemmers.
1
geplaatst: 7 maart 2025, 14:19 uur
https://i.ytimg.com/vi/xDOLRb4khBE/hq720.jpg?sqp=-oaymwEhCK4FEIIDSFryq4qpAxMIARUAAAAAGAElAADIQj0AgKJD&rs=AOn4CLCIEFrJf8v84hx4FXYu6cXlmzFl3A
Lula Côrtes e Zé Ramalho - Paêbirú (1975) (Folk / Avant-Garde: Psychedelic Folk, Udigrudi)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/113000/113461.jpg?cb=1591366940
Punten: 162
Aantal stemmen: 8 (123poetertjes, Lying Mouth, koosknook, wendyvortex, Poek, Johnny Marr, EttaJamesBrown, GrafGantz)
Hoogste positie: 1 (123poetertjes, Lying Mouth)
Alle overvloedige samba, bossa nova, MPB en tropícalia ten spijt: de winnaar van Brazilië is niets van dat en is een folkloristische, paddenstoelenduik in de avant-garde. Wie had dat gedacht? Ik zeker niet, maar verdomd leuk vind ik dat wel, ondanks dat ik ook dit album nét niet in mijn eigen Top 20 kon frummelen (hij bleef steken rond plek 25).
Het album staat op #15 in de Toplijst van Brazilië, op #37 in de jaarlijst van RYM, maar hier gaan wij met zijn (bijna) allen uit onze plaat op de psychedelische udigrudi van Paêbirú. Een plaat trouwens met een voor de serieuze platenverzamelaar interessante geschiedenis. En prijskaartje. Door een overstroming waren bijna alle originele exemplaren verloren gegaan en mocht je er nu eentje per se op de kop willen tikken, áls je er al eentje tegenkomt, laat staan in goede staat, houd dan rekening met een bedrag van vijf cijfers (ja, vijf). Dan blijft het raar dat Zé Ramalho dit album niet erkend als een album van hem. 't Zou toch een leuke ouwedagsvoorziening kunnen opleveren voor hem, als hij nog een doosje op zolder heeft staan. Op discogs staat er eentje te koop...
Morgen volgen de statistieken en de uitreikingen van de awards.
Lula Côrtes e Zé Ramalho - Paêbirú (1975) (Folk / Avant-Garde: Psychedelic Folk, Udigrudi)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/113000/113461.jpg?cb=1591366940
Punten: 162
Aantal stemmen: 8 (123poetertjes, Lying Mouth, koosknook, wendyvortex, Poek, Johnny Marr, EttaJamesBrown, GrafGantz)
Hoogste positie: 1 (123poetertjes, Lying Mouth)
Alle overvloedige samba, bossa nova, MPB en tropícalia ten spijt: de winnaar van Brazilië is niets van dat en is een folkloristische, paddenstoelenduik in de avant-garde. Wie had dat gedacht? Ik zeker niet, maar verdomd leuk vind ik dat wel, ondanks dat ik ook dit album nét niet in mijn eigen Top 20 kon frummelen (hij bleef steken rond plek 25).
Het album staat op #15 in de Toplijst van Brazilië, op #37 in de jaarlijst van RYM, maar hier gaan wij met zijn (bijna) allen uit onze plaat op de psychedelische udigrudi van Paêbirú. Een plaat trouwens met een voor de serieuze platenverzamelaar interessante geschiedenis. En prijskaartje. Door een overstroming waren bijna alle originele exemplaren verloren gegaan en mocht je er nu eentje per se op de kop willen tikken, áls je er al eentje tegenkomt, laat staan in goede staat, houd dan rekening met een bedrag van vijf cijfers (ja, vijf). Dan blijft het raar dat Zé Ramalho dit album niet erkend als een album van hem. 't Zou toch een leuke ouwedagsvoorziening kunnen opleveren voor hem, als hij nog een doosje op zolder heeft staan. Op discogs staat er eentje te koop...
Morgen volgen de statistieken en de uitreikingen van de awards.
0
geplaatst: 7 maart 2025, 14:22 uur
Huh? Is dit een publiek geheim en hoor ik niet bij het publiek? Veertig stemmen maar liefst en ik heb er nog nooit van gehoord. Nou, ik zal het eens gaan checken.
0
geplaatst: 7 maart 2025, 14:56 uur
Fraaie winnaar. Pas recent ontdekt, anders had 'ie bij mij wellicht ook in de top 20 gestaan. Nu op een 21e plek.
Normaal kom ik nooit in de buurt van de mainstream-award... maar nu heb ik er 11 op 20. Ben benieuwd of iemand anders dat beter doet.
Normaal kom ik nooit in de buurt van de mainstream-award... maar nu heb ik er 11 op 20. Ben benieuwd of iemand anders dat beter doet.
1
geplaatst: 7 maart 2025, 14:58 uur
Het bedrag van 5 nullen voor Paebiru moet je trouwens nog wel omrekenen naar euro's, dan valt het bedrag enigszins mee. Met een beetje geluk heb je voor 6000 euro al een origineel exemplaar te pakken. Koopje. 

0
geplaatst: 7 maart 2025, 15:10 uur
We hebben met z'n allen weinig liefde voor Ricardo Donoso. Al had ik dat stiekem ook wel een beetje verwacht moet ik bekennen 
1. Gui Boratto - Chromophobia (2007)
2. Ricardo Donoso - A Song for Echo (2014)
3. Ricardo Donoso - Sarava Exu (2015)
4. Jorge Ben - Fôrça Bruta (1970)
5. Elza Soares - A Bossa Negra (1961)
6. Amon Tobin - Foley Room (2007)
7. Ricardo Donoso - Calibrate (2018)
8. Nara Leão - Nara (1964)
9. Dillon - This Silence Kills (2011)
10. Ricardo Donoso - Progress Chance (2011)
11. Gal Costa - Gal Costa (1969)
12. Gui Boratto - III (2011)
13. Ricardo Donoso - Content (2020)
14. Elizete Cardoso - Canção do Amor Demais (1958)
15. Jorge Ben - A Tábua de Esmeralda (1974)
16. Milton Nascimento & Lô Borges - Clube da Esquina (1972)
17. Ricardo Donoso - Progress Trap (2021)
18. Elza Soares - A Mulher do Fim do Mundo (2015)
19. Lula Côrtes e Zé Ramalho - Paêbirú (1975)
20. Ricardo Donoso - Re_Calibrate (2019)

2. Ricardo Donoso - A Song for Echo (2014)
3. Ricardo Donoso - Sarava Exu (2015)
4. Jorge Ben - Fôrça Bruta (1970)
5. Elza Soares - A Bossa Negra (1961)
6. Amon Tobin - Foley Room (2007)
7. Ricardo Donoso - Calibrate (2018)
9. Dillon - This Silence Kills (2011)
10. Ricardo Donoso - Progress Chance (2011)
11. Gal Costa - Gal Costa (1969)
12. Gui Boratto - III (2011)
13. Ricardo Donoso - Content (2020)
14. Elizete Cardoso - Canção do Amor Demais (1958)
15. Jorge Ben - A Tábua de Esmeralda (1974)
17. Ricardo Donoso - Progress Trap (2021)
18. Elza Soares - A Mulher do Fim do Mundo (2015)
19. Lula Côrtes e Zé Ramalho - Paêbirú (1975)
20. Ricardo Donoso - Re_Calibrate (2019)
0
geplaatst: 7 maart 2025, 15:15 uur
01. Tiganá Santana - Tempo & Magma (2015)
02. Chico Buarque - Construção (1971)
03. Criolo - Convoque Seu Buda (2014)
04. Elis & Tom - Elis & Tom (1974)
05. Elizete Cardoso - Canção do Amor Demais (1958)
06. Elza Soares - A Mulher do Fim do Mundo (2015)
07. Luiz Bonfá & Antonio Carlos Jobim - Orfeu Negro (1959)
08. Nara Leão - Nara (1964)
09. Lucas Santtana - O Deus Que Devasta Mas Também Cura (2012)
10. Tim Maia - Racional Vol. 1 (1975)
11. Zélia Duncan - Intimidade (1996)
12. Adriana Calcanhoto - Senhas (1996)
13. Dorival Caymmi - E Seu Violão (1959)
14. Dillon - This Silence Kills (2011)
15. Jorge Ben - Fôrça Bruta (1970)
16. Ney Matogrosso - Olhos de Farol (1999)
17. Dora Morelenbaum - Pique (2024)
18. Marcos Valle - Previsão Do Tempo (1973)
19. Bebel Gilberto - Tanto Tempo (2000)
20. Astrud Gilberto - The Astrud Gilberto Album (1965)
Ik tel zo'n vijf matches, dus bepaald geen concurrent van herman.
02. Chico Buarque - Construção (1971)
03. Criolo - Convoque Seu Buda (2014)
04. Elis & Tom - Elis & Tom (1974)
05. Elizete Cardoso - Canção do Amor Demais (1958)
06. Elza Soares - A Mulher do Fim do Mundo (2015)
07. Luiz Bonfá & Antonio Carlos Jobim - Orfeu Negro (1959)
08. Nara Leão - Nara (1964)
09. Lucas Santtana - O Deus Que Devasta Mas Também Cura (2012)
10. Tim Maia - Racional Vol. 1 (1975)
11. Zélia Duncan - Intimidade (1996)
12. Adriana Calcanhoto - Senhas (1996)
13. Dorival Caymmi - E Seu Violão (1959)
14. Dillon - This Silence Kills (2011)
15. Jorge Ben - Fôrça Bruta (1970)
16. Ney Matogrosso - Olhos de Farol (1999)
17. Dora Morelenbaum - Pique (2024)
18. Marcos Valle - Previsão Do Tempo (1973)
19. Bebel Gilberto - Tanto Tempo (2000)
20. Astrud Gilberto - The Astrud Gilberto Album (1965)
Ik tel zo'n vijf matches, dus bepaald geen concurrent van herman.
1
geplaatst: 7 maart 2025, 15:16 uur
EvilDrSmith schreef:
(afbeelding)
En dan is hier de grootste verrassing. Niet alleen in dit spelletje, maar op heel MuMe.
(afbeelding)
En dan is hier de grootste verrassing. Niet alleen in dit spelletje, maar op heel MuMe.
Enfin, hearing is believing. Vlug maar doen dan, want het is een lange zit!
(embed)
(embed)
Had hier werkelijk nog nooit van gehoord, waarschijnlijk omdat ik metal altijd wegfilter in mijn zoekopdrachten hier en op RYM... Bij dit nummer krijg ik ook meer een Reich/Glass-associatie, al snap ik de metal-link ook zeker. Hoe dan ook, dit smaakt absoluut naar meer, hele fijne ontdekking.
Verder sowieso een heel fijne lijst. Een jaar of 15 terug heb ik Os Mutantes ontdekt en dat was wel een gateway album voor mij naar eigenlijk de hele Braziliaanse muziek van de late jaren '50 tot en met '70. Leuk om dan zo'n enthousiast geschreven eindlijst te volgen over albums waar hier doorgaans niet zoveel bij bericht wordt.
Voor de gelegenheid had ik ook maar eens een langere lijst gemaakt, maar het had evengoed nog het dubbele kunnen zijn hiervan... en dan valt er nog een hoop te ontdekken als ik de lijstjes hierboven zie (Donoso, Santana).
1. Stan Getz & João Gilberto - Getz / Gilberto (1964)
2. Caetano Veloso - Transa (1972)
3. Os Mutantes - Os Mutantes (1968)
4. Jorge Ben - A Tábua de Esmeralda (1974)
5. João Gilberto - Chega de Saudade (1959)
6. Os Mutantes - Mutantes (1969)
7. Jorge Ben - África Brasil (1976)
9. Luiz Bonfá & Antonio Carlos Jobim - Orfeu Negro (1959)
10. Chico Buarque - Construção (1971)
11. Elizete Cardoso - Canção do Amor Demais (1958)
12. Amon Tobin - Supermodified (2000)
13. Boogarins - As Plantas Que Curam (2013)
14. João Gilberto - O Amor, O Sorriso E a Flor (1960)
15. José Prates - Tam... Tam... Tam...! (1958)
17. Amon Tobin - Out from Out Where (2002)
18. Elis Regina - Elis (1966)
19. Gal Costa - Gal Costa (1969)
20. Baden Powell & Vinícius de Moraes - Os Afro Sambas (1966)
21. Lula Côrtes e Zé Ramalho - Paêbirú (1975)
22. Fabiano do Nascimento - Dança Dos Tempos (2015)
23. Caetano Veloso - Caetano Veloso (1969)
24. Pedro Santos - Krishnanda (1968)
25. Jorge Ben - Fôrça Bruta (1970)
26. Novos Baianos - Acabou Chorare (1972)
27. Gui Boratto - Chromophobia (2007)
28. Boogarins - Manual (2015)
29. Amon Tobin - Bricolage (1997)
30. Caetano Veloso - Caetano Veloso (1971)
31. Jorge Ben - Solta o Pavão (1975)
32. Sergio Mendes & Brasil '66 - Equinox (1967)
33. Metá Metá - Gira (Trilha Sonora Original Do Espetáculo Do Grupo Corpo) (2017)
34. Antonio Carlos Jobim - The Composer of Desafinado, Plays (1963)
35. Ana Frango Elétrico - Little Electric Chicken Heart (2019)
36. Tom Zé - Estudando o Samba (1976)
37. João Gilberto - João Gilberto (1973)
38. Arthur Verocai - Arthur Verocai (1972)
39. Antônio Carlos Jobim - The Wonderful World of Antonio Carlos Jobim (1965)
40. Nara Leão - O Canto Livre de Nara (1965)
41. Lô Borges - Lô Borges (1972)
42. Astrud Gilberto - Look to the Rainbow (1966)
43. Milton Nascimento - Milton (1970)
44. Sergio Mendes - Brasileiro (1992)
45. Sessa - Estrela Acesa (2022)
46. Mutantes - A Divina Comedia Ou Ando Meio Desligado (1970)
47. Gal Costa - Índia (1973)
48. Rodrigo Amarante - Drama (2021)
49. Caetano Veloso - Araçá Azul (1972)
50. Elza Soares - A Mulher do Fim do Mundo (2015)
2
geplaatst: 7 maart 2025, 15:19 uur
GrafGantz schreef:
We hebben met z'n allen weinig liefde voor Ricardo Donoso.
We hebben met z'n allen weinig liefde voor Ricardo Donoso.
Voor je nummer 1 daarentegen... (nouja, ook niet genoeg blijkbaar).
2. CSS - Cansei de Ser Sexy (2005)
3. Céu - Tropix (2016)
4. Dillon - This Silence Kills (2011)
5. Os Mutantes - Os Mutantes (1968)
6. Lô Borges - Lô Borges (1972)
7. Jorge Ben - África Brasil (1976)
8. Amon Tobin - Out from Out Where (2002)
9. Lula Côrtes e Zé Ramalho - Paêbirú (1975)
10. Amon Tobin - Supermodified (2000)
11. Tom Zé - Todos Os Olhos (1973)
12. Bebel Gilberto - Bebel Gilberto (2004)
13. Kaatayra - Inpariquipê (2021)
14. Caetano Veloso - Transa (1972)
15. Novos Baianos - Acabou Chorare (1972)
16. Chico Buarque - Construção (1971)
17. Bacamarte - Depois Do Fim (1983)
18. Ana Frango Elétrico - Me Chama de Gato Que eu Sou Sua (2023)
19. Marcos Valle - Previsão Do Tempo (1973)
20. Arthur Verocai - Arthur Verocai (1972)
Het was ondanks de computerproblemen (altijd wat blijkbaar) weer een mooie presentatie EvilDrSmith
1
geplaatst: 7 maart 2025, 15:30 uur
1. Sepultura - Beneath the Remains
2. Caetano Veloso - Transa
3. Novos Baianos - Acabou Chorare
4. Lula Côrtes e Zé Ramalho - Paêbirú
5. Bríi - Corpos Transparentes
Bedankt dokter, en sorry voor de beperkte lijst. Nochtans vind ik Brazilië één van de mooiste muzieklanden, maar ik ken er helaas nog veel te weinig van. Ik zal deze lijst eens verder uitspitten!
Wel jammer (en heel vreemd) dat je niks kan met Novos Baianos. Hoe dan?
2. Caetano Veloso - Transa
3. Novos Baianos - Acabou Chorare
4. Lula Côrtes e Zé Ramalho - Paêbirú
5. Bríi - Corpos Transparentes
Bedankt dokter, en sorry voor de beperkte lijst. Nochtans vind ik Brazilië één van de mooiste muzieklanden, maar ik ken er helaas nog veel te weinig van. Ik zal deze lijst eens verder uitspitten!
Wel jammer (en heel vreemd) dat je niks kan met Novos Baianos. Hoe dan?
1
geplaatst: 7 maart 2025, 15:33 uur
1. Maria Rita - Maria Rita (2003)
2. Stan Getz & João Gilberto - Getz/Gilberto (1964)
3. Mutantes - A Divina Comedia Ou Ando Meio Desligado (1970)
4. Bebel Gilberto - Tanto Tempo (2000)
5. Sergio Mendes & Brasil '66 - Sergio Mendes and Brasil '66 (1966)
6. Metá Metá -MetaL MetaL (2012)
7. Lula Côrtes e Zé Ramalho - Paêbirú (1975)
8. Caetano Veloso - Transa (1972)
9. Sophia Chablau e Uma Enorme Perda de Tempo - idem (2021)
10. Novos Baianos - Acabou Chorare (1972)
11. Chico Science & Naçăo Zumbi - Da Lama Ao Caos (1994)
12. Antonio Carlos Jabim - Stone Fever (1970)
13. Ana Franga Elétrico - Ma Chama de Gato Que eu Sou Sua (2023)
14. Jorge Ben - A Tábua de Esmeralda (1974)
15. Gal Costa - Gal Costa - Năo Identificado (1969)
16. Cartola - Cartola (1976)
18. Nená Vasconcelos - Saudades (1979)
19. Os Mutantes - Os Mutantes (1968)
20. Antonio Carlos Jabim - Wave (1967)
10 matches dan ben ik bel behoorlijk mainstream.
Bedankt, doctor voor weer een mooie en orginele presentatie!
2. Stan Getz & João Gilberto - Getz/Gilberto (1964)
3. Mutantes - A Divina Comedia Ou Ando Meio Desligado (1970)
4. Bebel Gilberto - Tanto Tempo (2000)
5. Sergio Mendes & Brasil '66 - Sergio Mendes and Brasil '66 (1966)
6. Metá Metá -MetaL MetaL (2012)
7. Lula Côrtes e Zé Ramalho - Paêbirú (1975)
8. Caetano Veloso - Transa (1972)
9. Sophia Chablau e Uma Enorme Perda de Tempo - idem (2021)
10. Novos Baianos - Acabou Chorare (1972)
11. Chico Science & Naçăo Zumbi - Da Lama Ao Caos (1994)
12. Antonio Carlos Jabim - Stone Fever (1970)
13. Ana Franga Elétrico - Ma Chama de Gato Que eu Sou Sua (2023)
14. Jorge Ben - A Tábua de Esmeralda (1974)
15. Gal Costa - Gal Costa - Năo Identificado (1969)
16. Cartola - Cartola (1976)
18. Nená Vasconcelos - Saudades (1979)
19. Os Mutantes - Os Mutantes (1968)
20. Antonio Carlos Jabim - Wave (1967)
10 matches dan ben ik bel behoorlijk mainstream.
Bedankt, doctor voor weer een mooie en orginele presentatie!
1
zaaf
geplaatst: 7 maart 2025, 15:50 uur
1. Jorge Ben - Fôrça Bruta (1970)
2. Tom Zé - Todos Os Olhos (1973)
3. Ana Frango Elétrico - Little Electric Chicken Heart (2019)
4. Racionais MC's - Sobrevivendo No Inferno (1997)
5. Novos Baianos - Acabou Chorare (1972)
6. Yoñlu - Yoñlu (2008)*
7. Nara Leão - Nara (1964)
8. Milton Nascimento & Lô Borges - Clube da Esquina (1972)
9. Kaatayra - Inpariquipê (2021)
10. Clara Nunes - Brasil Mestiço (1980)
11. BK - Castelos & Ruínas (2016)
12. Céu - Tropix (2016)
13. Caetano Veloso - Livro (1997)
14. João Gilberto - Chega de Saudade (1959)
15. Chico Buarque - Construção (1971)
16. Gal Costa - Gal Costa (1969)
17. Os Mutantes - Os Mutantes (1968)
18. Maria Luiza Jobim - Azul (2023)*
19. Gilberto Gil - Expresso 2222 (1972)
20. Amon Tobin - Supermodified (2000)
*niet in MuMe database
viva EvilDrSmith, sim!
2. Tom Zé - Todos Os Olhos (1973)
3. Ana Frango Elétrico - Little Electric Chicken Heart (2019)
4. Racionais MC's - Sobrevivendo No Inferno (1997)
5. Novos Baianos - Acabou Chorare (1972)
6. Yoñlu - Yoñlu (2008)*
7. Nara Leão - Nara (1964)
8. Milton Nascimento & Lô Borges - Clube da Esquina (1972)
9. Kaatayra - Inpariquipê (2021)
10. Clara Nunes - Brasil Mestiço (1980)
11. BK - Castelos & Ruínas (2016)
12. Céu - Tropix (2016)
13. Caetano Veloso - Livro (1997)
14. João Gilberto - Chega de Saudade (1959)
15. Chico Buarque - Construção (1971)
16. Gal Costa - Gal Costa (1969)
17. Os Mutantes - Os Mutantes (1968)
18. Maria Luiza Jobim - Azul (2023)*
19. Gilberto Gil - Expresso 2222 (1972)
20. Amon Tobin - Supermodified (2000)
*niet in MuMe database
viva EvilDrSmith, sim!
0
geplaatst: 7 maart 2025, 16:48 uur
1. Stan Getz & João Gilberto - Getz / Gilberto (1964)
2. Bebel Gilberto - Tanto Tempo (2000)
3. Arthur Verocai - Arthur Verocai (1972)
4. Caetano Veloso - Caetano Veloso (1971)
5. Antonio Carlos Jobim - Stone Flower (1970)
6. Bebel Gilberto - Bebel Gilberto (2004)
7. Werther - Werther (1970)
8. Astrud Gilberto - Verve Jazz Masters 9 (1993)
9. Manduka - Manduka (1972)
10. Tiago Iorc - Reconstrução (2019)
2. Bebel Gilberto - Tanto Tempo (2000)
3. Arthur Verocai - Arthur Verocai (1972)
4. Caetano Veloso - Caetano Veloso (1971)
6. Bebel Gilberto - Bebel Gilberto (2004)
7. Werther - Werther (1970)
8. Astrud Gilberto - Verve Jazz Masters 9 (1993)
9. Manduka - Manduka (1972)
10. Tiago Iorc - Reconstrução (2019)
0
geplaatst: 7 maart 2025, 17:42 uur
mijn top 20 Brazilië:
1. Jota Quest - La Plata
2. Jota Quest - Até Onde Vai
3. Jota Quest - Oxigȇno
4. Jota Quest - Jota Quest
5. Jota Quest - De Volta Ao Planeta
6. Jota Quest - Discotecagem Pop Variada
7. Lucas Santtana - O Deus Que Devasta Mas Também Cura
8. Jota Quest - Pancadélico
9. Jota Quest - Funky Funky Boom Boom
10. Jota Quest - Dias Mejores
11. Jota Quest - Folia & Caos
12. Sergio Mendes - Brasileiro
13. Os Mutantes - Haih Or Amortecedor
14. Chico Buarque - Construção
15. Morelenbaum² / Sakamoto - Casa
16. Francis Albert Sinatra & Antonio Carlos Jobim - Francis Albert Sinatra & Antonio Carlos Jobim
17. Os Mutantes - Tecnicolor
18. Os Mutantes - Mutantes
19. Sergio Mendes - The Beat of Brazil
20. Jota Quest - MTV Ao Vivo
1. Jota Quest - La Plata
2. Jota Quest - Até Onde Vai
3. Jota Quest - Oxigȇno
4. Jota Quest - Jota Quest
5. Jota Quest - De Volta Ao Planeta
6. Jota Quest - Discotecagem Pop Variada
7. Lucas Santtana - O Deus Que Devasta Mas Também Cura
8. Jota Quest - Pancadélico
9. Jota Quest - Funky Funky Boom Boom
10. Jota Quest - Dias Mejores
11. Jota Quest - Folia & Caos
12. Sergio Mendes - Brasileiro
13. Os Mutantes - Haih Or Amortecedor
14. Chico Buarque - Construção
15. Morelenbaum² / Sakamoto - Casa
16. Francis Albert Sinatra & Antonio Carlos Jobim - Francis Albert Sinatra & Antonio Carlos Jobim
17. Os Mutantes - Tecnicolor
18. Os Mutantes - Mutantes
19. Sergio Mendes - The Beat of Brazil
20. Jota Quest - MTV Ao Vivo
2
geplaatst: 7 maart 2025, 17:59 uur
Ik heb mij in kunnen houden om Frank Sinatra of Stan Getz op 1 te zetten. Was geen vanzelfsprekendheid:
1. Antonio Carlos Jobim - Stone Flower (1970)
2. João Gilberto - Chega de Saudade (1959)
3. Sergio Mendes & Brasil '66 - Sergio Mendes and Brasil '66 (1966)
4. Francis Albert Sinatra & Antonio Carlos Jobim - Francis Albert Sinatra & Antonio Carlos Jobim (1967)
5. Stan Getz & João Gilberto - Getz / Gilberto (1964)
6. Antonio Carlos Jobim - Wave (1967)
7. Caetano Veloso - Transa (1972)
8. João Gilberto - O Amor, O Sorriso E a Flor (1960)
9. Marcos Valle - Marcos Valle (1970)
10. Marcos Valle, Ali Shaheed Muhammad & Adrian Younge - Marcos Valle JID003 (2020)
11. Morelenbaum² / Sakamoto - Casa (2002) (wellicht tip voor dynamo d?)
12. Novos Baianos - Acabou Chorare (1972)
13. Tom Zé - Estudando o Samba (1976)
14. Arthur Verocai - Arthur Verocai (1972)
15. Elza Soares - A Mulher do Fim do Mundo (2015)
16. Jorge Ben - Samba Esquema Novo (1963)
17. Kaatayra - Inpariquipê (2021)
18. Lula Côrtes e Zé Ramalho - Paêbirú (1975)
19. Milton Nascimento - Clube da Esquina 2 (1978)
20. Milton Nascimento & Lô Borges - Clube da Esquina (1972)
Was weer fijn doc
1. Antonio Carlos Jobim - Stone Flower (1970)
3. Sergio Mendes & Brasil '66 - Sergio Mendes and Brasil '66 (1966)
4. Francis Albert Sinatra & Antonio Carlos Jobim - Francis Albert Sinatra & Antonio Carlos Jobim (1967)
5. Stan Getz & João Gilberto - Getz / Gilberto (1964)
6. Antonio Carlos Jobim - Wave (1967)
7. Caetano Veloso - Transa (1972)
8. João Gilberto - O Amor, O Sorriso E a Flor (1960)
9. Marcos Valle - Marcos Valle (1970)
10. Marcos Valle, Ali Shaheed Muhammad & Adrian Younge - Marcos Valle JID003 (2020)
11. Morelenbaum² / Sakamoto - Casa (2002) (wellicht tip voor dynamo d?)
12. Novos Baianos - Acabou Chorare (1972)
13. Tom Zé - Estudando o Samba (1976)
14. Arthur Verocai - Arthur Verocai (1972)
15. Elza Soares - A Mulher do Fim do Mundo (2015)
16. Jorge Ben - Samba Esquema Novo (1963)
17. Kaatayra - Inpariquipê (2021)
18. Lula Côrtes e Zé Ramalho - Paêbirú (1975)
19. Milton Nascimento - Clube da Esquina 2 (1978)
20. Milton Nascimento & Lô Borges - Clube da Esquina (1972)
Was weer fijn doc
0
geplaatst: 7 maart 2025, 21:56 uur
Mijn top 6 ziet er toch wel heel anders uit.
1. Céu - Tropix (2016) [17]
2. João Gilberto - O Amor, O Sorriso E a Flor (1960) [19]
3. Astrud Gilberto - The Astrud Gilberto Album (1965)
4. CéU - CéU (2005)
5. Pepe Romero - Villa-Lobos (1988)*
6. Baden Powell - À Vontade (1964)
7. Gal Costa - Gal Costa (1969) [6]
8. Chico Buarque - Construção (1971) [3]
9. Nara Leão - Nara (1964) [5]
10. Antonio Carlos Jobim - The Composer of Desafinado, Plays (1963)
11. João Gilberto - Chega de Saudade (1959) [9]
12. Sabrina Malheiros - Equilibria (2005)
13. Jorge Ben - Samba Esquema Novo (1963)
14. Marisa Monte - Verde Anil Amarelo Cor de Rosa E Carvão (1994)
15. Elza Soares - A Bossa Negra (1961)
16. Elis Regina - Elis (1966)
17. Garoto - Viva Garoto (2013)*
19. Daniela Mercury - O Canto da Cidade (1992)
20. Seu Jorge - Músicas Para Churrasco, Vol. 2 (2015)
1. Céu - Tropix (2016) [17]
2. João Gilberto - O Amor, O Sorriso E a Flor (1960) [19]
3. Astrud Gilberto - The Astrud Gilberto Album (1965)
4. CéU - CéU (2005)
5. Pepe Romero - Villa-Lobos (1988)*
6. Baden Powell - À Vontade (1964)
7. Gal Costa - Gal Costa (1969) [6]
8. Chico Buarque - Construção (1971) [3]
9. Nara Leão - Nara (1964) [5]
10. Antonio Carlos Jobim - The Composer of Desafinado, Plays (1963)
11. João Gilberto - Chega de Saudade (1959) [9]
12. Sabrina Malheiros - Equilibria (2005)
13. Jorge Ben - Samba Esquema Novo (1963)
14. Marisa Monte - Verde Anil Amarelo Cor de Rosa E Carvão (1994)
15. Elza Soares - A Bossa Negra (1961)
16. Elis Regina - Elis (1966)
17. Garoto - Viva Garoto (2013)*
19. Daniela Mercury - O Canto da Cidade (1992)
20. Seu Jorge - Músicas Para Churrasco, Vol. 2 (2015)
0
geplaatst: 7 maart 2025, 23:03 uur
1. Marcos Valle - Previsão Do Tempo (1973)
3. Tim Maia - Nobody Can Live Forever (2012)
6. V/A - O Samba (1989)
7. Tom Zé - Tom Zé (1972)
8. Lula Côrtes e Zé Ramalho - Paêbirú (1975)
9. Gal Costa - Gal Costa (1969)
10. Virgínia Rodrigues - Nós (2000)
11. Marcos Valle - Marcos Valle (1970)
12. Astrud Gilberto - Look to the Rainbow (1966)
13. Nara Leão - Nara (1964)
14. Bola Sete - Tour de Force (1964)
15. Astrud Gilberto - Now (1972)
16. Os Mutantes - Os Mutantes (1968)
17. Dom Um Romão - Dom Um Romão (1974)
18. Tetine - Let Your X's Be Y's (2008)
19. Sylvia Telles - Bossa · Balanço · Balada (1963)
20. Amon Tobin - How Do You Live (2021)
Fantastisch muziekland!
3. Tim Maia - Nobody Can Live Forever (2012)
6. V/A - O Samba (1989)
7. Tom Zé - Tom Zé (1972)
8. Lula Côrtes e Zé Ramalho - Paêbirú (1975)
9. Gal Costa - Gal Costa (1969)
10. Virgínia Rodrigues - Nós (2000)
11. Marcos Valle - Marcos Valle (1970)
12. Astrud Gilberto - Look to the Rainbow (1966)
13. Nara Leão - Nara (1964)
14. Bola Sete - Tour de Force (1964)
15. Astrud Gilberto - Now (1972)
16. Os Mutantes - Os Mutantes (1968)
17. Dom Um Romão - Dom Um Romão (1974)
18. Tetine - Let Your X's Be Y's (2008)
19. Sylvia Telles - Bossa · Balanço · Balada (1963)
20. Amon Tobin - How Do You Live (2021)
Fantastisch muziekland!
* denotes required fields.