MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Maak Kennis met Metal Anno 2024

zoeken in:
Ik zie mijn kans schoon om hier eindelijk toch eens wat bij te dragen (mede door ProGNerD besloten hier toch maar gewoon eens in te gaan stapen).

Zoals ik het begrijp is het ongeveer elke 48 uur een nieuw nummer droppen van een nieuwe plaat. En alles moet in de spreadsheet toegevoegd worden. Volgens mij doe ik het dan allemaal goed, maar mocht het niet zo zijn dan hoor ik het wel

02-11: Nachtmystium - Survivors Remorse (ProGNerD / 9 / 7,88)
04-11: Serpent Column - Unto Works and Days (Apollo / 7 / 7,67)
07-11: Vokonis - Phantom Carriage (The_Cry / 6 / 7,42)
09-11: Lömsk - Shovels and ropes (ProGNerD / 4 / 7)
11-11: The Browning - Hivemind (Legian / 0 / 0)

Ik heb in de keren dat ik hier een beetje meekeek nog geen electronicore voorbij zien komen. Dus laat ik het dan maar eens doen. Een beetje afwisseling kan geen kwaad. Voor de liefhebbers hun laatste album duurt nog geen 30 minuten, dus dat is makkelijk eens te proberen.
The Browning - OMNI (2024) - MusicMeter.nl

Maak Kennis met Metal Anno 2024 - Spreadsheet

Voor de afwisseling is het zeker goed, maar heel erg vrolijk word ik niet van deze electronicore. Het nummer heb ik helemaal uitgezeten, maar daar zal het ook bij blijven. Kwalitatief is het volgens mij wel dik in orde.

5,5

4,5

Het hardstyle-stuk op het eind helpt het voor mij volledig om zeep, dus toch nog een punt aftrek daarvoor. Maar welkom legian!

Een brok energie, niets meer en niets minder. Elektronische muziek vind ik meestal betreurenswaardige bagger dan wel bijzonder saai (in dit geval beide), dus een combinatie met mijn minst geliefde "metal" genre is dan ook gedoemd te mislukken. Verschrikkelijk. Leuk voor de afwisseling, maar wat dit nog met metal te maken heeft?
2,0

Positieve voetnoot: leuk om je hier te zien, legian, hopelijk laat je je niet uit het veld slaan door de mindere cijfers om vaker wat te plaatsen.

odi
Lömsk : 7

The Browning : 3

Apollo Ik ben gewend dat muziek die ik leuk vindt niet gewaardeerd wordt door andere mensen. Ik ben wel wat kritiek, flauwe grappen en negatieve reacties gewend in dat opzicht. Zo makkelijk komen jullie niet van mij af

Even de eerdere nummers van deze maand inhalen.
Nachtmystium - Survivors Remorse: 6
Niet helemaal mijn ding, de wall of sound duurt me eigenlijk wat te lang. Zitten wel wat lekkere passages in, maar weet mij niet voldoende te trekken.

Serpent Column - Unto Works and Days: 3
Hier kan ik dan weer echt niets mee. Het klinkt als een grote onherkenbare brei van geluid dat veel te lang doorgaat.

Vokonis - Phantom Carriage: 8
hier kan ik dan wel weer veel mee. Heerlijke groove die ze erin hebben zitten. De tweede helft breekt het nummer ook lekker open. Deze ga ik eens opzoeken. Erg fijn deze.

Lömsk - Shovels and ropes:6.5
Het is hier wel een beetje een Black Metal hoekje zo hoor. Deze bevalt wat beter, is een stukje sfeervoller en de instrumentatie is deze keer ook te onderscheiden van elkaar. Sfeer weet mij wel redelijk te pakken. Vooral de zang verpest het voor mij hier.

The Browning - Hivemind: 8.5
Ik kan de combinatie van Deathcore en Hardstyle die The Browning gebruikt juist erg goed hebben. Heerlijke brok energie die ergens een kalmerend effect heeft bij mij. Past natuurlijk niet echt tussen de Black Metal liefhebbers hier Maar daarom juist.

The Browning - Hivemind: 8

Zelf ben ik enorm liefhebber van electronica binnen metal. Ook binnen black metal kan dat erg leuk uitpakken (The Kovenant), maar de term electronicore heb ik nog niet eerder gehoord. Voor mij mag het gewoon onder de grote noemer van industrial deathcore, maar hoe je het ook noemt, ik mag dit wel. Een korte stampende track waar de electronica een flinke injectie adrenaline meegeeft. Leuke verrassing, en welkom, legian!

Welkom legian, ik denk dat jij en The_CrY een goed duo gaan vormen op het gebied van muzieksmaak Ik heb veel vrienden die in de hardstyle wereld leven, ik heb het vroeger ook best veel geluisterd en mijn trainingsmaat zet het (helaas) ook altijd op tijdens het trainen. Ik kan er wel even naar luisteren maar zal er na een dag wel gek van worden eigenlijk.

Bijna alles wat core is kots ik dan weer echt uit, en ik val dan zelf niet over het stukje hardstyle wat langs komt maar, wel de rest .

3

09-11: Lömsk - Shovels and ropes (ProGNerD / 4 / 7)

Ik ken de formatie Lumsk (tip!) en er schijnt ook een band te zijn die Lomsk heet. Maar dit is dus Lömsk.
Zelfs ongebruikelijke bandnamen zijn tegenwoordig al reden tot verwarring.
Wel een lekkere pot melodieuze black. Niks nieuws, dus ik snap de Sjaak Afhaakactie van Apollo wel, maar ook allesbehalve vervelend. Ik snap dat ProGNerD het lastig vond welk nummer te kiezen, want per ongeluk luisterde ik de hele EP en alles speelt zich keurig netjes af in hetzelfde spectrum. Het specifieke nummer is wellicht net een tandje feller en grimmiger. Ze spelen precies in de bubbel die me bevalt, maar koopwaardig is een ander verhaal. Voor een uitverkoopprijsje ben ik wellicht te porren.
7,2

Dit is trouwens ook een Lömsk. Leuk voor in de kinderkamer.
https://media.karousell.com/media/photos/products/2024/5/2/ikea_ps_lomsk_swivel_armchair__1714610714_04918f26_progressive.jpg

11-11: The Browning - Hivemind (Legian / 0 / 0)

Ha, een welkom(e afwisseling)!
Ik vind het vaak wel lollig als bands ogenschijnlijk tegengestelde genres met elkaar combineren. Niet dat dit nu nieuw is - en daarbij heb ik The Browning volgens mij wel eens eerder geluisterd - maar ik vind het wel pakkend en catchy. Of ik dat van een volledig album ook vind? Maar voor drie minuutjes kan ik dit prima hebben. Juist die hardstyle-invloeden op het laatst (waar ik eigenlijk een tyfushekel aan heb) vind ik wel geinig om in een metalmix te horen.
7,2

02-11: Nachtmystium - Survivors Remorse (ProGNerD / 10 / 7,69)
04-11: Serpent Column - Unto Works and Days (Apollo / 8 / 7,09)
07-11: Vokonis - Phantom Carriage (The_Cry / 7 / 7,5)
09-11: Lömsk - Shovels and ropes (ProGNerD / 8 / 6,96)
11-11: The Browning - Hivemind (legian / 8 / 5,21)
13-11: Laudare - Offertorium (Apollo / 0 / 0)

Klein, maar krachtig project uit Duitsland: Laudare. Ontdekt door een reactie van ProGNerD onder het album, waarna ik al snel verknocht was aan dit album. Zeer diverse post-metal met een scala een stilistische invalshoeken, balancerend tussen uitersten, en een heerlijke flow in het album. Ik raad dan ook aan het hele album te luisteren, voor mij een van de beste van 2024.

Laudare - Offertorium: 6,8

Aparte muziek. De afwisseling tussen de rustigere, bijna folky passages, en de zwaardere uitbarstingen doen bijna verhalend aan. Dat de zanger zich beperkt tot praatzang en atonale schreeuwen zal in het totaalplaatje vast kloppen, maar persoonlijk vind ik dat net de zwakkere schakel. Het nummer bouwt ook niet echt naar een hoogtepunt toe waardoor ik niet dat yes-moment ervaar. Verder niet verkeerd. Mede door de aparte stijl denk ik dat ik het album zelf wel even ga beluisteren voor de totaalervaring.

En omdat ik nog niet op deze had gestemd:
Vokonis: 8

Blij dat je (eindelijk) bent aangehaakt legian.

Helaas kan het nummer me onvoldoende bekoren, maar we komen ongetwijfeld nog wel 's dichter bij elkaar in de buurt met nieuwe nominaties alhier; gewoon doorgaan...

The Browning - Hivemind: 5,5

Prog had hem mij ook getipt. Ik luister van de week even de hele plaat, en dan stem ik direct even op deze track!

Best lekker: 8

21-10: Thy Catafalque - Mindenevő (Dieter / 0 /0 )

BREAKING NEWS, STOP DE PERSEN

Hij is online, in volle glorie van 49 minuten.

En weer heb ik een heule, heuleboel in te halen zie ik weer! De afgelopen tijd ben ik wat minder actief geweest in verband met een verbouwing en bijkomende studiedrukte, maar bij deze de fameuze en welbekende inhaalslag.

21-10: Thy Catafalque - Mindenevő

Pfoe, we beginnen meteen lastig deze ronde. Waarom lastig? Omdat het Thy Catafalque betreft natuurlijk! Inventief, eigenzinnig, creatief, plak het predicaat erop dat je maar wilt. Na herhaalde luisterbeurten ben ik er nog steeds niet echt uit wat ik hiervan vind. Dat het kwalitatief meer dan snor zit, moge duidelijk zijn, maar ik vind het lastig precies uit te leggen waarom dat dan zo is. Soms zegt de muziek meer dan de woorden die ze begeleidt, vandaar dat ik het slechts laat bij een cijfer.

8

23-10: Ice Nine Kills ft. Shavo - A Work Of Art

Alles wat ik bij Thy Catafalque schreef, kan bij Ice Nine Kills de prullenbak in. Waar eerstgenoemde band kenmerkend creatief, eigenzinnig en progressief is, is Ice Nine Kills voorspelbaar, duf en flauw. Ik ben me ervan bewust dat deze gepopifiseerde versie van metal steeds meer zielen weet te winnen - iets waar ik zeker niet tegen ben - en ik durf er ook zeker voor uit te komen dat er wel degelijk een hele zwik aan dergelijke nummers is die ik goed tot fantastisch vind, maar met deze kan ik niet echt heel veel.

De komische en enigszins onverwachte muzikale accessoires stel ik dan wel weer erg op prijs. Zo'n apart pianoriedeltje, de clowntoeter, de verdwaalde blazers; het maakt dat ik net op een voldoende uit kan komen. Het is niet genoeg voor een voldoende, maar de score valt toch minder laag uit dan verwacht

5

25-10: Gaerea - Wilted Flower

Toch een gemiste kans dat je hier The Poet's Ballet niet hebt genomineerd, ProGNerD, dat valt me dan weer tegen van je... In eerste instantie wisten de singles van de nieuwste worp van Gaerea me niet echt te overtuigen, maar het volledige album slaat zoals vanouds weer in als een bom hier. Ik had ook niet anders verwacht, zeker niet gezien het feit dat Mirage in 2022 in de top drie van mijn jaarlijst mocht prijken.

Wilted Flower is Gaerea op zijn best. Inderdaad zijn meer elementen uit de post-metal hoorbaar in de sound van de band, iets dat ik zeker kan waarderen. Maar de kern van de sound van de band - namelijk om op belachelijke en ongehoorde wijze een allesverwoestende lading aan bruutheid te combineren met een naar-de-keel-grijpende emotionele bak melodie - blijft ook op Coma staan als een huis. Gaerea is hard op weg om één van mijn favoriete blackmetalcollectieven te worden. Dit album bevestigt dat nog maar eens.

8,4

27-10: SIG:AR:TYR - Beyond the Stars Unknown

De beschrijving bij het nummer intrigeerde me al meteen, ook zeker aangezien ik me de afgelopen dagen weer meer en meer op Moonsorrow (in het specifiek deze klasbak) aan het storten ben). Hoge verwachtingen dus, die ook absoluut worden ingelost. Mijn letterlijke reactie was, omdat ik jullie vanzelfsprekend maar wat graag in mijn authentieke (en daarom Fryske) gedachtegang mee wil nemen: "sodeju, wêr binne dizze lju mei dwaande, geweldich dit!".

Jij noemt Moonsorrow en Bathory, Apollo, en daar ik wil Enslaved nog wel aan dat rijtje invloeden toevoegen. Zeker geen copycat van één der drie genoemde bands, maar desalniettemin ook niet zó geniaal als die Noordse metallegendes. Fijne verrassing in ieder geval en dank voor de mooie tip, deze gaat nog vele rondjes draaien in de winter!

8,5

29-10: Blackbraid - Warriors

Kijk eens aan, Blackbraid! Dat is alweer een tijdje geleden zeg, mooi om deze band hier in dit topic voorbij te horen komen. Ergens in mijn herinnering ligt opgeslagen dat met name de langere nummers van deze band me ontzettend deugd doen, deden en hebben gedaan. Hoewel dit nummer enigszins kort en bondig is in lengte, gebeurt er toch weer van alles.

Ik houd van het verhalende karakter in de composities en de snerpende stemuitbarstingen van Jon Krieger, maar vooral de nostalgische native (ik heb er lang over nagedacht, maar ik kan werkelijk geen enkel woord vinden dat het gevoel beter beschrijft) aard van het riffwerk en de productie spreekt me ontzettend aan. Daardoor is de vergelijking met een band als Wayfarer vrij onontkomenlijk, maar Blackbraid onderscheidt zich toch door een grotere nadruk op metalcomponenten te leggen. Fijn nummer dit in ieder geval, smaakt zeker naar meer!

8,2

P.S.: Ik las iets over je mentale gesteldheid van de afgelopen zomer, Kondoro0614, mag ik je vragen hoe het nu met je gaat? Voel je vrij dit te negeren mits je geen behoefte hebt te antwoorden, maar ik denk dat het toch belangrijk is om naar elkaar om te kijken, zeker als het dit soort onderwerpen betreft. Hou je taai vriend!

02-11: Nachtmystium - Survivors Remorse

Ik blijf me verbazen en wil daarmee ook direct mijn bewondering uiten, ProGNerD, voor de steevaste kwaliteit die je levert als het gaat om nieuwe nominaties. Het begint bijna komisch te worden dat ik per band durf te voorspellen wanneer het gaat om een 'ProGNerD-nominatie'. Misschien komt dat ook wel omdat ik je smaak erg goed - en ook al wat langer - ken, maar in ieder geval mijn complimenten.

Ook dit nummer mag onder dat rijtje worden geschaard. Melodische blackmetal met een stevige dosis post-elementen, verrassende synthlijnen die het geheel veel diepgang en kleur bezorgen, en de spoken-word secties die het nummer nóg intenser aan laten voelen. Weer eentje voor op de lijst om verder te ontdekken in ieder geval, mijn dank is wederom groot!

8,2

04-11: Serpent Column - Unto Works and Days

De kussen-op-de-walkman-in-de-garage productie ontbrak nog op mijn bingokaart van vanavond. Check! Geweldige keuze overigens van de band, want het past perfect bij de gure, neerslachtige en oncomfortabele sfeer die over wordt gebracht.

Bijzonder hoe van dergelijke dissonante blackmetal toch een heel hypnotiserende en psychedelische - ik wil bijna het woord 'transcendaal' in de mond nemen, vast eentje die menig taalkundig hart hier wat sneller laat kloppen - werking uit kan gaan. Aan (atmo)sfeer geen gebrek in ieder geval, dit bakje met herrie mag ik erg graag!

Het artwork mag er trouwens ook zijn: een perfecte aristieke vertolking van wat de muziek zelf ook overbrengt.

8,1

07-11: Vokonis - Phantom Carriage

Nee, ook ik hoor hier geen Porcupine Tree in. Geen idee waar die vergelijking vandaan komt, maar enfin, sterk is dit in ieder geval wel. Zelf moest ik (ook) meer denken aan een verronkende en verstonende versie van Mastodon, gevolgd door een vettere en vollere productie.

Erg hoge draaibaarheidsfactor trouwens, ik heb 'm meteen drie keer achter elkaar afgespeeld en het verveelt echt geen moment. De woorden van laboomzaa spreken in dit kader boekdelen: "ik ga hier goed op"

8,2

09-11: Lömsk - Shovels and ropes

Deze pakt me toch beduidend minder na een lange trits aan sterke tot zeer sterke nummers. Het blijft allemaal wat oppervlakkig en saai, zonder ergens heen te gaan. Toch jammer, want opzich is de sfeer die de band neerzet helemaal niet zo verkeerd. Ik ben alleen op een gegeven moment blij dat het voorbij is, want die dikke zes minuten voelden aan als een dikke tien. Dat is nooit een goed teken.

6,4

11-11: The Browning - Hivemind

Absoluut niet mijn ding, maar stiekem toch een welkome verrassing na de usual genresuspects die hier voorbij komen. En ook van mijn kant een warm welkom legian, fijn dat je (eindelijk) aansluit!

4,7

13-11: Laudare - Offertorium

Wow... Wow... Wow... Ho even, stop, wacht, pauze. *diep ademhalend*. Laudare zeg je hè? Volslagen onbekend, maar man, man, man wat is dit verrekte geniaal zeg. Het is alweer een poos geleden dat ik dusdanig uit het veld werd geslagen bij het horen van nieuwe muziek. Het doet me in ieder geval deugd te kunnen opmerken dat dit veel te lange bericht afgesloten kan worden met de beste nominatie tot dusverre.

Eerlijk gezegd ben ik op moment van tikken een beetje flabbergasted door deze muziek, dus ik brei er maar snel een einde aan. Een definitief cijfer volgt nog, maar deze plaat gaat heel snel heel veel luisterbeurten krijgen en het moet gek lopen - mits de kwaliteit over de hele linie gewaarborgd wordt uiteraard, maar daar ga ik wel vanuit - wil deze niet in mijn jaarlijst verschijnen. Mijn dank is ontzettend groot Apollo, wat een fantastische track!!

Goed om weer van je te horen, ABDrums. Harde comeback met heerlijke schrijfsels en cijfers. Ben nu erg benieuwd waar Laudare gaat eindigen bij jou. Ik had precies hetzelfde gevoel bij de eerste luisterbeurt: adembenemend verrekte geniaal.

Apollo schreef:
Goed om weer van je te horen, ABDrums. Harde comeback met heerlijke schrijfsels en cijfers. Ben nu erg benieuwd waar Laudare gaat eindigen bij jou. Ik had precies hetzelfde gevoel bij de eerste luisterbeurt: adembenemend verrekte geniaal.

Ik ben as we speak de hele plaat aan het luisteren; echt niet normaal wat me hier overkomt. Blood Incantation mag voorzichtig gaan vrezen voor deze geduchte eindejaarslijstkandidaat... Nogmaals dank voor de tip, deze had ik echt voor geen goud willen missen.

13-11: Laudare - Offertorium (Apollo / 0 / 0)
Dit moet toch wel Noors zijn?
Oh nee, het is Duits.
Ik krijg namelijk nogal wat associaties met die Noorse scene uit de late 90s, early 00s met die bands als Solefald, Ved Buens Ende, Virus, Dødheimsgard enzo.
Die bands hadden vaak dezelfde zwakke schakel: de zang. Daar val ik nu ook over. Hij klinkt alsof-ie uit de (post-)hardcorehoek komt. Niks mis mee, integendeel, maar op de een of andere manier matcht het in mijn oren net niet helemaal lekker met de avantmetal. Een keer of vijf geluisterd en het gevoel blijft.
Toch een 8, want het is verder wel helemaal in mijn straatje en ga de band in de gaten houden. Kejjenagaan wat ik ervan zou hebben gevonden als het een zanger betrof die ik net zo hoog heb zitten als bijvoorbeeld Ronnie of Mikael Akerfeldt.

ABDrums schreef:
P.S.: Ik las iets over je mentale gesteldheid van de afgelopen zomer, Kondoro0614, mag ik je vragen hoe het nu met je gaat? Voel je vrij dit te negeren mits je geen behoefte hebt te antwoorden, maar ik denk dat het toch belangrijk is om naar elkaar om te kijken, zeker als het dit soort onderwerpen betreft. Hou je taai vriend!

Leuk dat je het vraagt vriend. Ik denk dat je het had gelezen over Soulcrusher? Althans daar ging het wel even iets minder. Twee jaar geleden een burn-out, en daarna kwamen de vele depressieve klachten. Om het even op te sommmen.

Maar, het gaat nu wel goed. Ik kom langzamerhand richting het punt dat we weer stappen gaan maken de maatschappij in. Nu er even goed achter komen wat ik wil doen later, en om het stress niveau laag te houden. Gelukkig gaat de sport gewoon goed, dat helpt ook. En reizen zoals laatst naar Zwitserland helpt toch de rust weer terug te laten komen.

Antwoord op je vraag: Ja! Het gaat goed, een stuk beter althans .

13-11: Laudare - Offertorium
De zang is ook voor mij de zwakke schakel, vooral in de rustige stukken klinkt het echt niet. Kies dan gewoon voor clean zang en niet dit halfbakken half schreeuwende gedoe. Wat erg jammer is want muzikaal zit dit zeker wel strak in elkaar.

6.2

Nominatie in voorbereiding. Later vanmiddag online, nog even geduld...

02-11: Nachtmystium - Survivors Remorse (ProGNerD / 11 / 7,74)
04-11: Serpent Column - Unto Works and Days (Apollo / 9 / 7,2)
07-11: Vokonis - Phantom Carriage (The_Cry / 9 / 7,63)
09-11: Lömsk - Shovels and ropes (ProGNerD / 9 / 6,9)
11-11: The Browning - Hivemind (legian / 10 / 5,19)
13-11: Laudare - Offertorium (Apollo / 7 / 7,61)
16-11: Minuala - Я есмь (ProGNerD / 0 / 0)

Het was weer een geweldige releasedag gisteren, met o.a. Djevel - Natt Til Ende en Thy Catafalque - XII: A Gyönyörű álmok Ezután Jönnek, maar helaas waren er hier al eerder vrijgegeven nummers van beide albums voorbijgekomen...

Maar gelukkig is er meer moois, zoals deze (voor mij nieuwe) ontdekking uit Rusland !
(Tip: luister deze 2e track van het album in combinatie met het intro)

Laudare - Offertorium: 8

Mooie, vrij unieke sound !

7,5 voor Minuala.

Laudare - Offertorium: 9
Minuala - Я есмь: 7,7

Minuala - Я есмь: 7,8

Gast
geplaatst: vandaag om 07:22 uur

geplaatst: vandaag om 07:22 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.