MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Oldies but goodies - meter

zoeken in:

Hou van veel soorten Jazz , maar de Free Jazz van Archie Shepp is voor mij meestal net 'n brug te ver.
Dit nummer, en ook de rest van het album, kan ik overigens wel waarderen, zit voor mij mede door de geweldige drumpartijen nog net voldoende structuur in.
7,5 , maar op vinyl via de muziekinstallatie zou dit zomaar hoger uit kunnen vallen.

wavanbuuren
6

Tommy Roe: 6,0
Archie Shepp: 2,5

Ast
4

6,5

Archie Shepp - Damn If I Know (The Stroller) scoort net een voldoende: 5,57. De song belandt op plek 56.

THEMAWEEK: ALBUM-OPENING TRACKS -- Dag #4

60. The Rolling Stones - Mother's Little Helper (1966)

Afkomstig van het album: The Rolling Stones - Aftermath (1966)

In 2002 werd dit nummer gecoverd door de Belgische Arno, maar wij gaan naar het origineel uit de 60s luisteren. Het was de opener van een album dat gezien wordt als een belangrijke mijlpaal uit de carrière van de Stones.

Zoals elk ander nummer op Aftermath werd ook deze opener door Jagger en Richards geschreven.

Nu ben ik geen groot Stones-fan, maar deze vind ik dan wel weer erg goed.

9,0

Ik aap mijn voorganger zowel qua mening als qua cijfer na.

Als klein jongetje was ik In 1966 was ik met m'n ouders op vakantie aan zee.
We stonden bij 'n ijscokarretje te wachten tot we aan de beurt waren voor 'n ijsje toen 'n groepje Jongens en meiden, nozem-achtige types met lange haren voor die tijd, voorbij kwamen met 'n transistor radio, (of cassetterecorder, dat mag ik kwijt zijn)
Uit die radio klonk Mother's little Helper.
Ik was totaal gebiologeerd, zowel door nozems als door de muziek.
Sindsdien was ik definief Stones fan.
Wordt eentonig: 9

Gaan wij een nieuwe lijstaanvoerder kronen?

Prachtig hoe zo'n herinnering bijna 60 jaar met je meereist, captain scarlet (overigens ook een mooie usernaam uit lang vervlogen tijden – wie hier zou hem (nog) kennen?).

59. Archie Shepp - Damn If I Know (The Stroller) (1968)
BoyOnHeavenHill schreef:
Ondanks diverse pogingen is jazz voor mij nog altijd een blinde vlek, en Archie Shepp is niet de wonderdokter die mij het licht gaat doen zien. Hier een onderbouwde mening over fomuleren is voor mij net zoiets als tekstanalyse geven van een gedicht in het Sanskriet, dus ik weet niet of het zin heeft als ik hier een cijfer aan plak. Maar vooruit: een 4.
Het zal rond de millenniumwisseling geweest zijn dat ik - iemand die jazz ook niet begreep, maar er vertrouwen in had dat eens het kwartje zou vallen - in Concerto (Amsterdam) de cd 'A Love Supreme' van John Coltrane opzette. En ja hoor: dáár viel dan eindelijk het kwartje. Er zouden er daarna nog een heleboel meer vallen.

Voor avantgarde/freejazz is dit nummer heel toegankelijk en meer blues dan jazz te noemen. Dan doet het volgende nummer op het album, 'Frankenstein', zijn songtitel meer eer aan de chaotische jazz (althans, de eer aan het monster van Frankenstein)..
Ik vind het een behoorlijk geweldig nummer trouwens, gave shit.
Dat contrabasintro van Ron Carter alleen al! En die snijdende saxerupties, prachtig!
Ik heb diverse albums van Archie, maar deze niet. Daar ga ik snel verandering in proberen te maken.
Ik zie trouwens dat de beste man, bijna 87, nog steeds very much alive is en in 2020 zelfs een nieuw album uitbracht. Cool.
8,5

60. The Rolling Stones - Mother's Little Helper (1966)
Vorige week kwam in een kringloop waar ik als vrijwilliger werk een puntgaaf exemplaar binnen van een eerste Britse persing van 'Aftermath'. Kringloopwinkel of niet, de prijs van €120,- werd in no time betaald door een liefhebber.
Zeker ook geen Stonesfan pur sang, maar dit is een hele fijne.
8,3

60. The Rolling Stones - Mother's Little Helper (1966) : 6,5

A love supreme is één van die jazzklassiekers die ik blind heb gekocht in de hoop dat de oren mij nu wel geopend zouden worden, maar ik blijf toch bij elke maandafrekening 25 cent te kort komen.

BoyOnHeavenHill schreef:
A love supreme is één van die jazzklassiekers die ik blind heb gekocht in de hoop dat de oren mij nu wel geopend zouden worden, maar ik blijf toch bij elke maandafrekening 25 cent te kort komen.
Dan is er toch juist een kwartje gevallen?
Mijn (tamelijk gescheiden) ingangen tot de jazz waren Dave Brubeck en Sarah Vaughan. Die al geprobeerd?

Gast
geplaatst: vandaag om 07:48 uur

geplaatst: vandaag om 07:48 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.