Muziek / Muziekgames / Oldies but goodies - meter
zoeken in:
1
geplaatst: 25 februari 2024, 03:17 uur
Shaky schreef:
Volgens mijn leerlingen is alles boven de 20 "echt oud meneer'.
Meneer Berry hield niet van oldies. Voor deze pedorocker waren jonge meisjes de goodies. Hij had er een hele schoolklas vol mee: “Oh baby doll, ‘”Sweet little rock and roller”, “Almost grown”, “Sweet sixteen” , “Little Marie”, “Childhood sweetheart”, “Little queenie”, “The Little Girl From Central”, “Sweet Little Sixteen”, etc. etc. Volgens mijn leerlingen is alles boven de 20 "echt oud meneer'.
Je moet echt voorzichtig zijn als je met al die titels van Chuck Berry gaat googelen want voor je het weet staat de zedenpolitie voor je deur. In 1961 werd Chuck zelf veroordeeld vanwege gerommel met een 14-jarig meisje.
Maar goed, smaken verschillen en muzikaal vallen ook diverse overeenkomsten op. "Sweet Little Sixteen" smaakt heel erg naar "The Little Girl From Central" uit 1955 en dat smaakt heel erg naar “Route 90” van Clarence Garlow uit 1953 (heerlijke piano!) en als de dame in "Sweet Little Sixteen" in 1963 zelf al weer een echte oldie is van boven de 20, dan komen de Beach Boys met weer een vergelijkbare smaakervaring, "Surfin' USA".
Dat is allemaal muziek die mijn voorkeur geniet.
8
0
geplaatst: 25 februari 2024, 14:58 uur
Marzipaintree schreef:
Je moet echt voorzichtig zijn als je met al die titels van Chuck Berry gaat googelen want voor je het weet staat de zedenpolitie voor je deur. In 1961 werd Chuck zelf veroordeeld vanwege gerommel met een 14-jarig meisje.
(quote)
Meneer Berry hield niet van oldies. Voor deze pedorocker waren jonge meisjes de goodies. Hij had er een hele schoolklas vol mee: “Oh baby doll, ‘”Sweet little rock and roller”, “Almost grown”, “Sweet sixteen” , “Little Marie”, “Childhood sweetheart”, “Little queenie”, “The Little Girl From Central”, “Sweet Little Sixteen”, etc. etc. Je moet echt voorzichtig zijn als je met al die titels van Chuck Berry gaat googelen want voor je het weet staat de zedenpolitie voor je deur. In 1961 werd Chuck zelf veroordeeld vanwege gerommel met een 14-jarig meisje.
Er zal een heleboel zijn wat ik niet weet over heel veel wereldsterren, maar ik kan zulke achtergrondinfo niet loskoppelen van de muziek, dus ik onthou mij in deze van stemmen.
0
geplaatst: 25 februari 2024, 18:28 uur
7,65 voor Chuck Berry - Sweet Little Sixteen en daarmee hebben we een nieuwe (voorlopige) nummer 1.
14. Buddy Greco - Around the World (1961)
Afkomstig van het album: Buddy Greco - I Like It Swinging (1961)
In een topic over oldies komen uiteraard de nodige Italiaans-Amerikaanse zangers voorbij. De maatpakken, de drankjes, de moeiteloze manier van zingen alsof het allemaal zo gemakkelijk is, de cool cats van weleer.
Laat Buddy maar de spits afbijten voor dit genre waar ik geen genoeg van kan krijgen. Met meer dan 60 albums op zijn naam en de nodige singles in de Adult Contemporary Chart heeft Buddy altijd een grote following gehad, wel voornamelijk in de US en UK. Tijd om hem nu op het Europese vasteland ook de aandacht te geven die hij verdient.
Deze classic werd ook opgenomen door onder anderen Bing Crosby, Frank Sinatra, Nat King Cole en Matt Monro.
14. Buddy Greco - Around the World (1961)
Afkomstig van het album: Buddy Greco - I Like It Swinging (1961)
In een topic over oldies komen uiteraard de nodige Italiaans-Amerikaanse zangers voorbij. De maatpakken, de drankjes, de moeiteloze manier van zingen alsof het allemaal zo gemakkelijk is, de cool cats van weleer.
Laat Buddy maar de spits afbijten voor dit genre waar ik geen genoeg van kan krijgen. Met meer dan 60 albums op zijn naam en de nodige singles in de Adult Contemporary Chart heeft Buddy altijd een grote following gehad, wel voornamelijk in de US en UK. Tijd om hem nu op het Europese vasteland ook de aandacht te geven die hij verdient.
Deze classic werd ook opgenomen door onder anderen Bing Crosby, Frank Sinatra, Nat King Cole en Matt Monro.
0
geplaatst: 25 februari 2024, 20:32 uur
14. Buddy Greco - Around the World (1961) : 7
Niet helemaal mijn genre, maar deze vind ik nog wel aardig.
Niet helemaal mijn genre, maar deze vind ik nog wel aardig.
0
geplaatst: 25 februari 2024, 21:51 uur
Oeh, dit is iemand die door mijn vader indertijd over het hoofd is gezien, want ik ben Buddy Greco nooit in zijn easy-listening-collectie tegengekomen. Dit is verder wel een aardig liedje met een stug doorwerkende drummer, maar de zang lijkt me niet apart of individueel genoeg om serieuze concurrentie te vormen voor de door Shaky genoemde toppers. Misschien had mijn vader gewoon wel genoeg aan Frank, Dino en Nat. Een 5.
1
geplaatst: 26 februari 2024, 00:06 uur
Chuck Berry - Sweet Little Sixteen
Veel artiesten worden op hun oude(re) dag gezapiger, langzamer, slapper en minder bevlogen. Zo niet Chuck, want op deze opname (ik vermoed (eind) jaren 70) zal Chuck zo'n 20 jaar ouder zijn, maar er zit in deze versie veel meer pit en drive. Die zou bij mij zeker een halve punt hoger scoren.
7,3
Buddy Greco - Around the World: bij de eerste maten dacht ik: is dit een 78-toeren cover van Nina Simones 'My Baby Just Cares For Me'?
Ook mij zegt de naam maar slechts heel vaagjes iets.
Eerste indruk: zingen kan-ie wel. Al heeft hij (voor mij) niet iets speciaals in zijn timbre, frasering of expressie wat ik wel hoor bij een Frank Sinatra of Sammy Davis Jr. Het tempo en de energie spreken me wel aan.
...
Nadat ik het nummer een keer of vijf heb geluisterd, begin ik toch best enthousiast te raken. Ook over zijn stem: hij legt er meer detail, flair en passie in dan ik in eerste instantie dacht te horen.
I like it, I like it, I like it!
7,5
Niet gedacht dat ik een of andere crooner een hoger cijfer zou geven dan de focking originele king of rock & roll! Ik word écht oud, potdomme....
Veel artiesten worden op hun oude(re) dag gezapiger, langzamer, slapper en minder bevlogen. Zo niet Chuck, want op deze opname (ik vermoed (eind) jaren 70) zal Chuck zo'n 20 jaar ouder zijn, maar er zit in deze versie veel meer pit en drive. Die zou bij mij zeker een halve punt hoger scoren.
7,3
Buddy Greco - Around the World: bij de eerste maten dacht ik: is dit een 78-toeren cover van Nina Simones 'My Baby Just Cares For Me'?
Ook mij zegt de naam maar slechts heel vaagjes iets.
Eerste indruk: zingen kan-ie wel. Al heeft hij (voor mij) niet iets speciaals in zijn timbre, frasering of expressie wat ik wel hoor bij een Frank Sinatra of Sammy Davis Jr. Het tempo en de energie spreken me wel aan.
...
Nadat ik het nummer een keer of vijf heb geluisterd, begin ik toch best enthousiast te raken. Ook over zijn stem: hij legt er meer detail, flair en passie in dan ik in eerste instantie dacht te horen.
I like it, I like it, I like it!
7,5
Niet gedacht dat ik een of andere crooner een hoger cijfer zou geven dan de focking originele king of rock & roll! Ik word écht oud, potdomme....

1
geplaatst: 26 februari 2024, 00:32 uur
Over oud gesproken. Ik kan mij de film “Around The World in 80 days” uit 1956 goed herinneren waar deze muziek voor is gemaakt. De instrumentale versie van Victor Young hoort daarbij. Mij bleef vooral bij hoe knap het was om destijds (de film speelt in de 19e eeuw naar het boek van Jules Verne) in 80 dagen de wereld rond te gaan.
De vroege versie van de Mills Brothers uit 1956 waardeer ik zeer. Meer moeite heb ik met de trage Nederlandstalige versie van Willy Alberti uit 1957 dat een kleine hit in Nederland werd, hij maakt het zichzelf ook niet makkelijk door het in een hoog register te zoeken, vooral als hij Boeoeoeoedapest bezoekt.
De versie van Buddy Greco is mijn favoriet. Het is wat Shaky stelt, de moeiteloze manier van zingen. Greco heeft een uitstekend gevoel voor timing en dat bij dit tempo. Dit maakt zijn prestatie des te indrukwekkender, en dat past weer helemaal bij die film.
7,7
De vroege versie van de Mills Brothers uit 1956 waardeer ik zeer. Meer moeite heb ik met de trage Nederlandstalige versie van Willy Alberti uit 1957 dat een kleine hit in Nederland werd, hij maakt het zichzelf ook niet makkelijk door het in een hoog register te zoeken, vooral als hij Boeoeoeoedapest bezoekt.
De versie van Buddy Greco is mijn favoriet. Het is wat Shaky stelt, de moeiteloze manier van zingen. Greco heeft een uitstekend gevoel voor timing en dat bij dit tempo. Dit maakt zijn prestatie des te indrukwekkender, en dat past weer helemaal bij die film.
7,7
0
geplaatst: 26 februari 2024, 00:45 uur
Marzipaintree schreef:
Over oud gesproken. Ik kan mij de film “Around The World in 80 days” uit 1956 goed herinneren waar deze muziek voor is gemaakt.
Dat is nou eens leuke, goede vintage filmtip. Die heb ik boven op zolder op dvd liggen: ga ik deze week weer een kijken. (Misschien neem ik het boek dan meteen ook wel mee van zolder, heb ik na mijn tiende ook nooit meer herlezen)Over oud gesproken. Ik kan mij de film “Around The World in 80 days” uit 1956 goed herinneren waar deze muziek voor is gemaakt.
0
geplaatst: 26 februari 2024, 16:23 uur
The Troggs: 6,8
The Marvelettes: 6,3
Chuck Berry: 6,5
Buddy Greco: 6,0
The Marvelettes: 6,3
Chuck Berry: 6,5
Buddy Greco: 6,0
* denotes required fields.