MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Oldies but goodies - meter

zoeken in:
Elton John; 8.0
Charles Wright & the Watts 103rd Street Rhythm Band: 8.0

Generiek 13-in-een-dozijn Soul nummer dat ik eigenlijk meteen vergeten ben nadat ik het hoor. Geen hook, geen originaliteit.... maar ja... die stem is wel sterk he. Ook lopende bank werkjes kunnen gewoon heel erg fijn klinken.

Wat een draak van een artiestennaam trouwens.

7

Stuk vroeger dan normaal vandaag, ik vertrek zo met Les de Groot richting Helmond, of all places, voor MY BABY. Heel veel zin in!

7,34 = plek 72 voor Charles Wright & the Watts 103rd Street Rhythm Band - Love Land

263. Harry James and His Orchestra with Kitty Kallen - I'm Beginning to See the Light (1945)

Afkomstig van het album: n.v.t. single only

Harry James mag onderhand ook wel eens voorbij komen hier. Deze man heeft zo ontzettend veel artiesten geïnspireerd en heeft meerdere million sellers op zijn naam staan.

Als bandleider, trompettist en acteur heeft hij hoge ogen geoogd in de muziekwereld en was hij vooruitstrevend op het gebied van techniek en toon. Trompettisten uit de 30s en 40s keken enorm naar hem op en het publiek liep weg met zijn muziek.

Wij gaan vandaag luisteren naar één van zijn hele grote hits. Dikke nummer 1-hit. Zangeres Kitty Kallen is degene die het vocale aspect van de song voor haar rekening neemt.

Ik hoop voor beide heren dat het concert geslaagd was? - Harry James is voor mij slechts een naam, Kitty Kallen daarentegen ken ik van het suikerzoete maar overheerlijke Little things mean a lot. Hun combinatie is aangenaam maar niet opzienbarend. 6.

Doe de groeten aan Buffy.

6

Harry James and His Orchestra with Kitty Kallen: 8.0
(met Allan Reuss op gitaar)

"hoge ogen geoogd", ik weet niet wat dat is, maar klinkt goed. "gegooid" uiteraard.

7,25

Yes, het concert was ontzettend goed BoyOnHeavenHill. Boppin' B eergisteren ook trouwens. Ja... we gaan naar nogal veel concerten

Shaky schreef:
"hoge ogen geoogd", ik weet niet wat dat is, maar klinkt goed. "gegooid" uiteraard.
Och, ik vond dat nou juist zo dichterlijk. Net zoals die fietser die problemen had met de Alpe d'Huez (net als ik trouwens) en die toen verzuchtte: "Het zit allemaal tussen je hoofd."

Het zou zo als songtekst gebruikt kunnen worden inderdaad.

Charles Wright & the Watts 103rd Street Rhythm Band: 6,5
Harry James and His Orchestra with Kitty Kallen: 6,0

Deze had ik even gemist, nog met terugwerkende kracht
Charles Wright & the Watts 103rd Street Rhythm Band:
8.25

Harry James and His Orchestra with Kitty Kallen - I'm Beginning to See the Light scoort 6,70 en staat op plek 154.

264. Black Sabbath - The Wizard (1970)

Afkomstig van het album: Black Sabbath - Black Sabbath (1970)

Geezer Butler, Tony Iommi, Ozzy Osbourne en Bill Ward schreven dit nummer samen en het is song 2 op hun 1e album. Dit album staat in de lijst 'Albums you need to hear before you die', dus laten we hen onder ons die het album nog niet kennen een dienst bewijzen door alvast één song hier in dit topic voor te schotelen. 

Het nummer is gebaseerd op Gandalf uit het Lord of the Rings boek en gaat ook daadwerkelijk over een tovenaar die zijn magie gebruikt op mensen die hij tegenkomt. 

Werkt die magie ook op ons?

262. Charles Wright & the Watts 103rd Street Rhythm Band - Love Land (1969)
IK dacht dit album te hebben, maar nee: ik heb alleen de opvolger 'Express Yourself'. Op basis van dit nummer schiet ik niet meteen uit de startblokken om dit album ook te scoren. Niet vervelend ofzo, maar zeker geen hoogvlieger. Beetje braafjes en timide. Of eigenlijk gewoon wat Shaky hierboven er al over schreef.
7

263. Harry James and His Orchestra with Kitty Kallen - I'm Beginning to See the Light (1945)
"Hoge ogen geoogst" had als alternatief ook nog wel ludiek geklonken.
Inspirator en millionseller ten spijt: ik hoor het er niet aan af.
Niet vervelend ofzo, maar zeker geen hoogvlieger deel 2.
Die ferme blazersuithalen en kittige Kitty (die alliteratie is te voor de hand liggend, doccie) halen het net uit de sleur.
6,5

264. Black Sabbath - The Wizard (1970)
Ha, is dit na Judas Priest de tweede metalband die in dit spelletje voorbijkomt?
En wederom fijn dat je kiest voor een deep cut en niet een uitgekauwd, afgekloven clichénummer.
Heerlijke kruisbestuiving van blues met protometal en geweldig aanstekelijk drumwerk van Bill Ward. En "Ossie Osbourne" [aldus de credits in de gatefoldhoes] had veel vaker mondharmonica moeten spelen.
Vage fanclip trouwens, ik zie wel heel veel Gandalf en zelfs Eddie van Iron Maiden passeren.
9

ff inhalen

Patsy Montana - 4
Elton John - 7
Charles Wright & the Watts 103rd Street Rhythm Band - 6,9
Harry James - 7,1
Black Sabbath - 6,6

B-kant van Paranoid maar altijd een flinke voorkeur voor de A-kant gehad. Die mondharmonica verpest het een beetje: 7,4

Black Sabbath - The Wizard: 8,0

262. Charles Wright & the Watts 103rd Street Rhythm Band - Love Land (1969) : 6

263. Harry James and His Orchestra with Kitty Kallen - I'm Beginning to See the Light (1945) : 5

264. Black Sabbath - The Wizard (1970) : 4,5

Ik blijf me verbazen over hoe ik er maar niet uitkom of de muziek van Black Sabbath nou heel simpel ís of alleen maar heel simpel klínkt. De mondharmonica hier is het enige dat de groep nog aan het verleden linkt, alvorens ze een geheel eigen geluid zouden ontwikkelen en daarmee op vele metal-genres en -afsplitsingen een invloed zouden gaan uitoefenen die niet overschat kan worden. 8.

Gast
geplaatst: vandaag om 02:51 uur

geplaatst: vandaag om 02:51 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.