Muziek / Muziekgames / Oldies but goodies - meter
zoeken in:
0
geplaatst: 9 november 2025, 02:32 uur
440. Brook Benton - Endlessly (1959)
Jammer dat er een einde komt aan de Brook Benton week. Net als in “Rainy night in Georgia”voelt het alsof dan de hele wereld op zijn eind komt.
7,5
Jammer dat er een einde komt aan de Brook Benton week. Net als in “Rainy night in Georgia”voelt het alsof dan de hele wereld op zijn eind komt.
7,5
0
geplaatst: 9 november 2025, 02:33 uur
441. Jeff Beck Group - The Hangman's Knee (1969)
Goed gezongen en gespeeld maar compositorisch niet echt opvallend. Maar ik ben nooit zo’n enorme Rod fan geweest, ook niet toen hij ging zeilen. Toch een:
7
Goed gezongen en gespeeld maar compositorisch niet echt opvallend. Maar ik ben nooit zo’n enorme Rod fan geweest, ook niet toen hij ging zeilen. Toch een:
7
3
geplaatst: 9 november 2025, 02:44 uur
442. Willeke Alberti - Spiegelbeeld (1963)
Ik begin steeds meer een hekel aan die top 40 te krijgen. Het bijbehorende Hitdossier wordt door sommige hitparade gelovigen als een bijbel beschouwd.
Voor 2 januari 1965 bestond er niks, de radio was woest en ledig en Joost schiep een top 40 in zeven dagen. Sindsdien worden al die lijstjes angstvallig als intellectueel eigendom gezien op straffe van een advocatenkantoor.
Ik zie al dat ik copyright ga vragen voor al mijn beoordelingen hier, laat staan al die teksten. Ik zou mezelf niet meer in de spiegel durven zien.
5
Shaky schreef:
Ze stond 18x in de Nederlandse Top 40, maar wist nooit een nummer 1-hit te scoren; wel bleef ze twee keer steken op twee.
Gelukkig had ze voor die tijd wel veel succes. Dit stond in bijna alle Nederlandse pre-top 40 hitparades nr. 1. Haar stijl doet mij denken aan de Connie Francis van zes jaar eerder. Ze stond 18x in de Nederlandse Top 40, maar wist nooit een nummer 1-hit te scoren; wel bleef ze twee keer steken op twee.
Ik begin steeds meer een hekel aan die top 40 te krijgen. Het bijbehorende Hitdossier wordt door sommige hitparade gelovigen als een bijbel beschouwd.
Voor 2 januari 1965 bestond er niks, de radio was woest en ledig en Joost schiep een top 40 in zeven dagen. Sindsdien worden al die lijstjes angstvallig als intellectueel eigendom gezien op straffe van een advocatenkantoor.
Ik zie al dat ik copyright ga vragen voor al mijn beoordelingen hier, laat staan al die teksten. Ik zou mezelf niet meer in de spiegel durven zien.
5
1
geplaatst: 9 november 2025, 02:51 uur
443. Charley Patton - Pony Blues (1929)
6
EvilDrSmith schreef:
wat doet die foto van die twee mokkels daar nou ineens tussen, rond 1'34"?
Die dames kregen de blues nadat ze hun pony eraf hebben geknipt. wat doet die foto van die twee mokkels daar nou ineens tussen, rond 1'34"?
6
0
geplaatst: 9 november 2025, 02:53 uur
444. Lys Assia - Auf der Heide, da Blühten die Rosen.
Dit nummer doet mij sterk aan Eddy Arnolds "Bouquet of roses" uit 1947 denken. In Nederland bekend als "Boeketje rode rozen" van Eddy Christiani. Blijkbaar van de heide geplukt.
4
Dit nummer doet mij sterk aan Eddy Arnolds "Bouquet of roses" uit 1947 denken. In Nederland bekend als "Boeketje rode rozen" van Eddy Christiani. Blijkbaar van de heide geplukt.
4
0
geplaatst: 9 november 2025, 02:56 uur
445. Tótem - Biafra (1971)
Biafra, daar was in 1969 veel compassie voor in Nederland. Ik kan mij nog herinneren dat wij in één week wel drie verschillende Biafra collectes aan de deur kregen. Mijn moeder verzuchte na de derde keer, alweer Biafra.
Deze muziek wil ik wel vaker naar luisteren.
7,3
Biafra, daar was in 1969 veel compassie voor in Nederland. Ik kan mij nog herinneren dat wij in één week wel drie verschillende Biafra collectes aan de deur kregen. Mijn moeder verzuchte na de derde keer, alweer Biafra.
Deze muziek wil ik wel vaker naar luisteren.
7,3
0
geplaatst: 9 november 2025, 03:08 uur
Shaky schreef:
Nog even extra genieten van Zuid-Amerikaanse klanken alvorens ik mijn vrouw vannacht naar Schiphol moet brengen omdat haar toeristenvisum afloopt. Wanneer ze weer hiernaartoe kan komen is vooralsnog onduidelijk. Sja...de regels in Nederland maken het leven er niet altijd leuker op
.
Dat is inderdaad niet leuk. Jullie moeten zo snel mogelijk een MVV regelen bij de Nederlandse ambassade in Ecuador. Dat is niet de voetbalclub maar een Machtiging tot Voorlopig Verblijf. Als je kan aantonen dat jullie huwelijk echt en duurzaam is dan krijg je die zeker. Nog even extra genieten van Zuid-Amerikaanse klanken alvorens ik mijn vrouw vannacht naar Schiphol moet brengen omdat haar toeristenvisum afloopt. Wanneer ze weer hiernaartoe kan komen is vooralsnog onduidelijk. Sja...de regels in Nederland maken het leven er niet altijd leuker op
. Ze heeft tot elke dag hier trouw meegestemd dus inmiddels mag geen twijfel meer bestaan over dat jullie bij elkaar horen. Dat gaat goed komen.
446. Margie Bowes - Little Miss Belong to No One (1961)
6,7
0
geplaatst: 9 november 2025, 07:24 uur
Daar heb ik zelf ook van genoten, heerlijke songs. Binnenkort weer een nieuwe songwriters-week.
0
geplaatst: 9 november 2025, 07:25 uur
Marzipaintree schreef:
"Ze stond 18x in de Nederlandse Top 40, maar wist nooit een nummer 1-hit te scoren; wel bleef ze twee keer steken op twee."
Gelukkig had ze voor die tijd wel veel succes. Dit stond in bijna alle Nederlandse pre-top 40 hitparades nr. 1.
"Ze stond 18x in de Nederlandse Top 40, maar wist nooit een nummer 1-hit te scoren; wel bleef ze twee keer steken op twee."
Gelukkig had ze voor die tijd wel veel succes. Dit stond in bijna alle Nederlandse pre-top 40 hitparades nr. 1.
Zeker, en voor die pre-Top 40 hebben we juist dit topic. Voor Top 40 songs hebben we al een ander topic.
0
geplaatst: 9 november 2025, 07:29 uur
Marzipaintree schreef:
Dat is inderdaad niet leuk. Jullie moeten zo snel mogelijk een MVV regelen bij de Nederlandse ambassade in Ecuador. Dat is niet de voetbalclub maar een Machtiging tot Voorlopig Verblijf. Als je kan aantonen dat jullie huwelijk echt en duurzaam is dan krijg je die zeker.
Dat is inderdaad niet leuk. Jullie moeten zo snel mogelijk een MVV regelen bij de Nederlandse ambassade in Ecuador. Dat is niet de voetbalclub maar een Machtiging tot Voorlopig Verblijf. Als je kan aantonen dat jullie huwelijk echt en duurzaam is dan krijg je die zeker.
Was het maar zo simpel.
0
geplaatst: 9 november 2025, 07:32 uur
Marzipaintree schreef:
Als voorbeeld laat ik "Little girl" (1948) horen en zien (en die oldie krijgt van mij een tien).
Als voorbeeld laat ik "Little girl" (1948) horen en zien (en die oldie krijgt van mij een tien).
Oef.... die is niet best en zou bij mij de voldoende niet halen, en dan houd ik in tegenstelling tot een aantal juist wel van Nat Cole.
0
geplaatst: 9 november 2025, 07:51 uur
Shaky schreef:
Flop-jaar:
Met 3 songs bij de laatste 6 plaatsen kan 1966 ons tot nu toe niet echt bekoren.
Flop-jaar:
Met 3 songs bij de laatste 6 plaatsen kan 1966 ons tot nu toe niet echt bekoren.
Laatst schreef EvilDrSmith al dat 1971 zijn op één-na-favoriete muziekjaar is. Ik heb geen flauw idee wat mijn favoriete muziekjaar is. Nooit over nagedacht eigenlijk. Uroloog, welk jaar verslaat '71 voor jou?
Mag ik meteen een oproep doen?
Laat me JOUW favoriete muziekjaar eens weten, dan doen we binnenkort het thema favoriete muziekjaren van het onvolprezen deelnemersveld aan Oldies but Goodies.
Marzipaintree schreef:
1966 beschouw ik als het mooiste muziekjaar ooit. En wat doet Shaky? Die komt met Eddy Wally, Rex Gildo en Heino aanzetten.
1966 beschouw ik als het mooiste muziekjaar ooit. En wat doet Shaky? Die komt met Eddy Wally, Rex Gildo en Heino aanzetten.
Je begrijpt natuurlijk wel dat jij met zo'n onverdiende provocatie Freddy Quinn kan verwachten uit dat vreselijke jaar.....

1
geplaatst: 9 november 2025, 09:09 uur
Shaky schreef:
Laat me JOUW favoriete muziekjaar eens weten, dan doen we binnenkort het thema favoriete muziekjaren van het onvolprezen deelnemersveld aan Oldies but Goodies.
1982

Maar ik vind de periode aan het begin van de sixties ook geweldig (1960-1963). Tussen de Rock 'n' Roll en The Beatles.
1961 wordt het voor mij!!
1
geplaatst: 9 november 2025, 09:32 uur
Super, staat genoteerd! De komende twee weken heb ik al klaar staan, maar daarna gaan we een weekje 'favoriete jaartallen' doen. Marzi (1966) en Wendy (1961) staan al op. Overige deelnemers; geef jouw favoriete oldies-jaar door en ik zorg voor een song uit dat jaar. Als iemand hetzelfde jaar als favoriet heeft: geen enkel probleem! Dan komt dat jaar gewoon vaker voorbij.
0
geplaatst: 9 november 2025, 11:09 uur
440. Brook Benton - Endlessly (1959) 7,3
441. Jeff Beck Group - The Hangman's Knee (1969) 6,7
442. Willeke Alberti - Spiegelbeeld (1963) 3
443. Charley Patton - Pony Blues (1929) 7,1
444. Lys Assia - Auf der Heide, da Blühten die Rosen (1952) 3
445. Tótem - Biafra (1971) 6
446. Margie Bowes - Little Miss Belong to No One (1961) 7,8
441. Jeff Beck Group - The Hangman's Knee (1969) 6,7
442. Willeke Alberti - Spiegelbeeld (1963) 3
443. Charley Patton - Pony Blues (1929) 7,1
444. Lys Assia - Auf der Heide, da Blühten die Rosen (1952) 3
445. Tótem - Biafra (1971) 6
446. Margie Bowes - Little Miss Belong to No One (1961) 7,8
1
geplaatst: 9 november 2025, 11:36 uur
Tis wellicht wat standaard, maar ik ga voor 1969.
En een 7,8 voor Margie.
En een 7,8 voor Margie.
0
geplaatst: 9 november 2025, 11:38 uur
Edgar18 schreef:
1969
1969
Mijn leerlingen zouden nu in een deuk liggen. Enkel bij (19)67 zou het geschreeuw, gejoel en manisch gebulder van het lachen nog harder zijn....

0
geplaatst: 9 november 2025, 16:55 uur
Onbekend maakt onbemind(er)? Zuinige cijfers voor de relatief onbekende Margie Bowes. Wat een dijk van een plaat! Country? Mn aarsch. Hier zit doo-wop, r&b, soul en rockballad in. Helemaal top. Meteen mijn playlist op.
9,5
9,5
1
geplaatst: 9 november 2025, 18:11 uur
7,53 voor Margie Bowes - Little Miss Belong to No One, plek 76.
447. Bodkin - Plastic Man (1972)
De 21 jarige Doug Rome was de Hammond speler van deze Schotse band en tevens de songwriter van hun originals. Een mix van duistere organ-rock en blues, binnen het vroege progressieve rock-genre, zorgde voor een trouwe schare fans, maar doorgebroken bij het grote publiek zijn deze mannen nooit. Er was begin jaren 70 dan ook wel heel erg veel competitie van soortgelijke bands (met betere contracten, contacten en simpelweg: geld), en na dit ene album hielden de mannen het eigenlijk ook wel voor gezien.
Dit topic leent zich bij uitstek voor het uit de vergetelheid trekken van artiesten en bands. Laat ons maar eens gaan luisteren naar onze Schotse rockers.
De 21 jarige Doug Rome was de Hammond speler van deze Schotse band en tevens de songwriter van hun originals. Een mix van duistere organ-rock en blues, binnen het vroege progressieve rock-genre, zorgde voor een trouwe schare fans, maar doorgebroken bij het grote publiek zijn deze mannen nooit. Er was begin jaren 70 dan ook wel heel erg veel competitie van soortgelijke bands (met betere contracten, contacten en simpelweg: geld), en na dit ene album hielden de mannen het eigenlijk ook wel voor gezien.
Dit topic leent zich bij uitstek voor het uit de vergetelheid trekken van artiesten en bands. Laat ons maar eens gaan luisteren naar onze Schotse rockers.
2
geplaatst: 9 november 2025, 18:24 uur
De concurrentie had vooral ook betere zangers en composities, maar het genre ligt me wel, zodat ze wegkomen met een 7.
Ik heb geen duidelijk favoriet jaar, maar wel een favoriete periode, de tweede helft van de jaren'60 en begin jaren '70. Zowel 1966 als 1969 zouden in aanmerking kunnen komen. Ik kies voor 1968, omdat die nog niet genoemd is.
Ik heb geen duidelijk favoriet jaar, maar wel een favoriete periode, de tweede helft van de jaren'60 en begin jaren '70. Zowel 1966 als 1969 zouden in aanmerking kunnen komen. Ik kies voor 1968, omdat die nog niet genoemd is.
1
geplaatst: 9 november 2025, 18:50 uur
Bodkin - Plastic Man (1972) :
Mijn favoriete muziekjaar is het jaar daarvoor: 1971.
Dit klinkt overigens nog erg 1971. 8,2
Voor 'n originele persing van dit album plus hoes met het originele artwork in goede staat moet je tegenwoordig 'n tweede hypotheek nemen.
Mijn favoriete muziekjaar is het jaar daarvoor: 1971.
Dit klinkt overigens nog erg 1971. 8,2
Voor 'n originele persing van dit album plus hoes met het originele artwork in goede staat moet je tegenwoordig 'n tweede hypotheek nemen.
0
geplaatst: 9 november 2025, 19:29 uur
Shaky schreef:
.....De komende twee weken heb ik al klaar staan, maar daarna gaan we een weekje 'favoriete jaartallen' doen. ..... geef jouw favoriete oldies-jaar door en ik zorg voor een song uit dat jaar. Als iemand hetzelfde jaar als favoriet heeft: geen enkel probleem! Dan komt dat jaar gewoon vaker voorbij.
.....De komende twee weken heb ik al klaar staan, maar daarna gaan we een weekje 'favoriete jaartallen' doen. ..... geef jouw favoriete oldies-jaar door en ik zorg voor een song uit dat jaar. Als iemand hetzelfde jaar als favoriet heeft: geen enkel probleem! Dan komt dat jaar gewoon vaker voorbij.
Tot nu toe:
Marzipaintree: 1966
Wendyvortex: 1961
Les de Groot: 1956
Edgar18: 1969
Justus18: 1968
Captain Scarlet: 1971
* "een weekje" wordt uiteraard uitgebreid wanneer meer dan 7 mensen zich melden.
Ik ben ze alvast aan het voorbereiden (ik werk graag een tijd vooruit); er komen wat pareltjes langs dus bedankt voor het doorgeven van jullie topjaren!
2
geplaatst: 9 november 2025, 20:19 uur
De Iron Man wordt de Plastic Man. Black Sabbath meets Deep Purple. Als ze anno nu een doom band waren begonnen hadden ze nog aardig wat potten kunnen breken. Geen idee of ik ze wel eens eerder gehoord had, maar meteen promotie naar de favorietenlijst: 8,8
0
geplaatst: 10 november 2025, 16:49 uur
Lekker nummertje dit. Ik heb het album nog nooit beluisterd, maar dat ga ik binnenkort zeker doen.
7,5
7,5
3
geplaatst: 10 november 2025, 17:38 uur
446. Margie Bowes - Little Miss Belong to No One (1961)
Ik sluit me aan bij de opmerkingen hierboven, maar die laag brommende mannenstem waar het nummer onder meer mee begint mag niet onvermeld blijven. Cool, het lijkt bijna wel een basso profondo.
7,2
Ha, Bodkin! In de jaren dat ik mijn LP's op de zolder van mijn ouders wegzette (gelukkig niet wegdeed) en ik volledig was gefocust op cd's, of hooguit een keer een LP in de ramsj of kringloop kocht, was een heruitgave van deze Bodkin plaat een van de weinige platen (misschien wel de enige) die ik rond de millenniumwisseling nieuw kocht. Het origineel was toen al volstrekt onvindbaar én onbetaalbaar. Ik werkte toen in een platen- en cd-zaak en ik kende deze obscure band niet, maar ik vond de verpakking zo fantastisch (uitklapbaar tot een omgekeerd kruis), dat de muziek wel goed móest zijn. En dat bleek hun mix van Deep Sabbath, Black Heep en Uriah Purple gelukkig ook te zijn. Kant A vind ik nog een stukkie gaver.
8,3
https://i.discogs.com/T9NM1ILWtbUFhgxDpeQ_1jxmxDjnNSy2cFDWbx0XYYk/rs:fit/g:sm/q:90/h:600/w:509/czM6Ly9kaXNjb2dz/LWRhdGFiYXNlLWlt/YWdlcy9SLTI2MDcz/NjktMTQwNTI3MTE2/MC01MzY0LmpwZWc.jpeg
Ik ben het trouwens (wederom) eens met Captain Scarlet. Zowel zijn opmerking dat dit nog erg "1971" klinkt (bizar dat je het verschil van één enkel jaar kan horen, maar ik snap hem), als ook dat 1971 dus bijna mijn favoriete jaar is.
Eigenlijk ex aequo met 1970 en daarna op de voet gevolgd door 1984, 1983, 2001, 1972, 1991, 2020 (corona deed ook goede zaken!) en tenslotte 1969.
(Net buiten mijn Top 10 van gaafste muziekjaren: 1986, 1991, 1973, 2021, 1976, 2002, 2007 en 2011)
Heb ik alleen mijn favoriete jaar nog niet genoemd en dat is 1990 (ook omdat ik dat jaar heel erg bewust heb beleefd en ik bloedfanatiek was met luisteren en concerten bezoeken).
Maar die dingt (voorlopig) nog niet mee in dit spelletje.
Zet voor mij maar 1970 neer, anders begin ik zo op een kloon van Captain Scarlet te lijken.
Ik sluit me aan bij de opmerkingen hierboven, maar die laag brommende mannenstem waar het nummer onder meer mee begint mag niet onvermeld blijven. Cool, het lijkt bijna wel een basso profondo.
7,2
Ha, Bodkin! In de jaren dat ik mijn LP's op de zolder van mijn ouders wegzette (gelukkig niet wegdeed) en ik volledig was gefocust op cd's, of hooguit een keer een LP in de ramsj of kringloop kocht, was een heruitgave van deze Bodkin plaat een van de weinige platen (misschien wel de enige) die ik rond de millenniumwisseling nieuw kocht. Het origineel was toen al volstrekt onvindbaar én onbetaalbaar. Ik werkte toen in een platen- en cd-zaak en ik kende deze obscure band niet, maar ik vond de verpakking zo fantastisch (uitklapbaar tot een omgekeerd kruis), dat de muziek wel goed móest zijn. En dat bleek hun mix van Deep Sabbath, Black Heep en Uriah Purple gelukkig ook te zijn. Kant A vind ik nog een stukkie gaver.
8,3
https://i.discogs.com/T9NM1ILWtbUFhgxDpeQ_1jxmxDjnNSy2cFDWbx0XYYk/rs:fit/g:sm/q:90/h:600/w:509/czM6Ly9kaXNjb2dz/LWRhdGFiYXNlLWlt/YWdlcy9SLTI2MDcz/NjktMTQwNTI3MTE2/MC01MzY0LmpwZWc.jpeg
Ik ben het trouwens (wederom) eens met Captain Scarlet. Zowel zijn opmerking dat dit nog erg "1971" klinkt (bizar dat je het verschil van één enkel jaar kan horen, maar ik snap hem), als ook dat 1971 dus bijna mijn favoriete jaar is.
Eigenlijk ex aequo met 1970 en daarna op de voet gevolgd door 1984, 1983, 2001, 1972, 1991, 2020 (corona deed ook goede zaken!) en tenslotte 1969.
(Net buiten mijn Top 10 van gaafste muziekjaren: 1986, 1991, 1973, 2021, 1976, 2002, 2007 en 2011)
Heb ik alleen mijn favoriete jaar nog niet genoemd en dat is 1990 (ook omdat ik dat jaar heel erg bewust heb beleefd en ik bloedfanatiek was met luisteren en concerten bezoeken).
Maar die dingt (voorlopig) nog niet mee in dit spelletje.
Zet voor mij maar 1970 neer, anders begin ik zo op een kloon van Captain Scarlet te lijken.
0
geplaatst: 10 november 2025, 17:46 uur
Welk jaar zal ik voor je noteren voor onze themaweek binnenkort EvilDrSmith?
* denotes required fields.