MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4

zoeken in:
# 2405 Gary Moore & Phil Lynott - Out In The Fields: 7,0

Gary Moore & Phil Lynott - Out In The Fields : 7

Een 7,39 voor Gary Moore & Phil Lynott en hun Out In The Fields.

Vrijdag is het 10 jaar geleden dat David Bowie overleed. Dus tijd voor een weekje Bowie en zijn invloeden. We beginnen met het nummer dat precies 50 jaar geleden in de eerste week van 1976 op de 20ste plaats de hoogste binnenkomer was in de Top 40: Golden Years. De single was een week eerder Alarmschijf en bleef uiteindelijk negen weken genoteerd met als hoogste positie de 6e plaats.

Golden Years was het eerste nummer dat Bowie afrondde voor Station to Station en werd enige tijd zelfs gezien als mogelijke titeltrack van het album. Golden Years sluit aan bij de soul- en funk invloeden op Young Americans, maar met een strakkere en mechanischere benadering die terug te vinden is op Station to Station. De gitaar-riff is gebaseerd op The Horse van Cliff Nobles, terwijl het refrein verwantschap vertoont met Happy Years van The Diamonds. Daarnaast zijn elementen uit doo-wop, funk en vroege disco te horen met percussie zoals handclaps en woodblocks.

Bowie verklaarde later dat hij Golden Years aanvankelijk schreef met het idee het aan Elvis Presley te geven. Beide artiesten stonden destijds onder contract bij RCA Records en er was contact tussen hun managements, maar Presley nam het nummer niet op. Presley stuurde Bowie wel een korte persoonlijke boodschap, die Bowie zijn leven lang bewaarde. Bowies toenmalige echtgenote Angela Barnett stelde op haar beurt dat het nummer voor haar was geschreven, terwijl ook zangeres Ava Cherry door betrokkenen werd genoemd als mogelijke inspiratiebron.

Ter promotie van Golden Years trad Bowie op 4 november 1975 op in Soul Train. Hij mimede daar Golden Years en Fame en was een van de eerste witte artiesten die in het programma verschenen. Bowie was tijdens de uitzending zichtbaar onder invloed. Zoals Bowie later zelf bevestigde was dit een periode van intensief cocaïnegebruik.

De beelden van Soul Train werden later gebruikt als promotionele videoclip voor de single. Golden Years werd wereldwijd een hit: top 10-noteringen volgden in zowel het Verenigd Koninkrijk als de Verenigde Staten. Sinds de start van de NPO Radio 2 Top 2000 staat Golden Years er jaarlijks in genoteerd, met als hoogste positie plaats 576 in het jaar van Bowies overlijden.

# 2406 David Bowie - Golden Years

5.5

7,5

8,3

Hij heeft veel meer betere dan mindere

6

6,2

Angel - 7
Falco - 4
Waldo - 4,5
Gary & Phil - 7,2
Bowie - 7,4

7,3

Aha, nu weet ik van wie Iggy Pop het heeft om zo erbarmelijk slecht te playbacken tijdens zijn legendarische 'Lust For Life'-performance in Top Pop. Zijn maatje Bowie doet het mogelijk nog hondsberoerder (zelfs al lopen beeld en geluid mogelijk net niet helemaal synchroon). Ik ken de teksten niet, maar ik zou het in de eerste take nog geloofwaardiger doen.

Het broeierig funky gehalte is lekker, maar dat gewak-wak-wak kan hij beter overlaten aan Alfred Jodokus.
6,5

Heerlijk nummer en zeker geen mindere Bowie

8.5

Falco - 5,3
Mozart - 2,9
Gary & Phil - 6,1
Bowie - 8,4

50tracks

9

6,5

Gary moore 7
David Bowie 8,2

Oh was dat 10 jaar geleden al weer. Dat was ook een maandag. Ik mag altijd wat langer weekend houden. En ik dacht mooi dan begin ik op maandagochtend eens met het nieuwe Bowie-album. Nog nooit iemand zo briljant zijn eigen dood zien regisseren. Ik denk dat ie nog aardig gelachen heeft dat niemand door had dat het zijn zwanenzang was.

Station to Station is een geweldig album. Het 10 minuten + titelnummer, het als een locomotief doordenderende TVC 15. Twee prachtige ballads (Word on a Wing, Wild Is the Wind). Stay is dan een beetje de plaspauze. En dan hebben we nog de single. Die valt een beetje weg tussen de betere nummers. Het is een beetje voortborduren op Fame. Een iets mindere Bowie-single is altijd nog: 7,8

David Bowie - Golden Years : 6

David Bowie - Golden Years - 8
Ah, we hebben een weekje Bowie tegoed. Ik verheug mij.

8.25

Gast
geplaatst: vandaag om 09:53 uur

geplaatst: vandaag om 09:53 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.