MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4

zoeken in:
# 2410 Queen & David Bowie - Under Pressure
Het oogappeltje van veel Queen- en Bowieliefhebbers, maar afgezien van dat ge-ni-a-le basloopje vind ik het nummer verder niet zo heel bijzonder of word ik er razend enthousiast van. Gewoon wel een aardig liedje.
7,5 (met een punt bonus voor de... nee, DE basloop)

# 2411 Queen & David Bowie - Under Pressure Rah Mix
Om er dan toch iets positief over te schrijven: die clip is, zeker voor die tijd, best spitsvondig in elkaar gezet. Je zou in eerste instantie toch even veronderstellen dat David en Freddie samen staan te zingen.
Ik vind de mix helemaal zo slecht nog niet. Het origineel schurkt soms een beetje tegen het langdradige en saaie aan, daar heeft deze versie geen last van. Het is een stuk energieker en bevat een paar grappige (drum- en vocale) vondsten. Echter, die allesbehalve fijne falsettofragmenten van Freddie schoffelen het cijfer fors en flink onderuit (zeker die opening, damn! ).
6,5

Ik had hier ook wel een of ander kutdeuntje van Vanilla Ice verwacht, of is die al langs geweest?

Under Pressure: 8,5
Under Pressure Rah Mix: 3,5

Queen & David Bowie - Under Pressure : 7,5
Queen & David Bowie - Under Pressure Rah Mix : 3

# 2410 Queen & David Bowie - Under Pressure: 8,0
# 2411 Queen & David Bowie - Under Pressure Rah Mix: 5,0

Ice Ice Baby van Vanilla Ice hadden we inderdaad al beoordeeld met een 5,63 EvilDrSmith. Dat is in ieder geval nog hoger dan de overbodige Under Pressure Rah Mix. Die krijgt van ons een 4,15.
De originele samenwerking van Queen & David Bowie behoort "tot de betere kruisbestuivingen uit de geschiedenis van de moderne muziek". Een 7,97 voor Under Pressure. Daarmee sta je nog maar net in onze Bowie Top 5. Morgen meer daarover.

Uiteraard eindigen we dit weekje David Bowie met zijn overlijden op 10 januari 2016 in New York. Twee dagen voor zijn overlijden bracht hij met het album Blackstar zijn muzikale testament uit met daarop de single Lazarus.

De opnames voor het albumvonden plaats in New York, met producer Tony Visconti en een jazzkwartet rond saxofonist Donny McCaslin. Die bezetting bepaalde in hoge mate het geluid van het album. Veel ruimte voor improvisatie, onregelmatige structuren en een prominente rol voor blazers. Bowie koos hier bewust voor na het horen van McCaslins band in een cluboptreden in Manhattan in 2014. Het resultaat was een album dat leunde op hedendaagse jazz en elektronica.

Tijdens de sessies was bekend dat Bowie ziek was. Hij onderging chemotherapie wegens leverkanker, maar de behandelingen sloegen aanvankelijk aan. Volgens Visconti was er in de zomer van 2015 sprake van voorzichtig optimisme. Dat verklaart mede waarom Blackstar niet als een gepland afscheid werd aangekondigd. Bowie werkte zelfs al aan nieuw materiaal toen het album vrijwel was afgerond.

Lazarus neemt binnen dat geheel een bijzondere plaats in. Het nummer werd niet alleen voor Blackstar geschreven, maar ook gebruikt in de gelijknamige musical Lazarus, die Bowie ontwikkelde met regisseur Ivo van Hove. De voorstelling ging in december 2015 in première in New York. De thematiek overlapt, een personage dat vastzit tussen leven en dood, niet in staat om te vertrekken, maar ook niet om te sterven. Daarmee sluit Lazarus direct aan bij de Bijbelse figuur die uit de dood terugkeert, een verwijzing die ook visueel wordt uitgewerkt.

De videoclip van Lazarus, opgenomen in november 2015, toont Bowie op bed, met verband voor zijn ogen waarin twee zwarte knopen zijn genaaid. Die figuur verschijnt ook in de clip bij het titelnummer Blackstar. De openingsregel “Look up here, I’m in heaven” kreeg na Bowies overlijden extra gewicht.

Het album als geheel werd na 10 januari 2016 vaak beschreven als een zorgvuldig geconstrueerd afscheid. Tegelijkertijd wijzen betrokkenen erop dat Bowie tot het einde plannen bleef maken. Lazarus is hoe dan ook onlosmakelijk verbonden geraakt met Bowies dood. Lazarus werd op de valreep de 30ste en laatste Bowie hit in de Top 40. Het nummer kwam in de week na zijn overlijden binnen op de 32e plek in de lijst, zakte de week daarna naar 38 om vervolgens weer te verdwijnen. Ook in de grote muzieklanden werd het een bescheiden hitje. In de Radio 2 Top 2000 staat het sinds 2016 genoteerd. In de laatste editie op 1404.

Een kleine kijk tip tot slot. Vanavond is ook de documentaire David Bowie: The Final Act te zien bij de NPO en ook via NPO Start. Ik heb deze nog niet gezien maar begrijp dat die de moeite waard is.

# 2412 David Bowie - Lazarus

Een bloedhekel aan deze voorbode toen het uitkwam. Bij StuBru werd het vaak gedraaid, Radio 1 ook. 'k Vind het vandaag de dag nog steeds geen oorstrelend nummer. But I get it, I really do. Het was voor mij ook niet het moment voor die song. Enfin - Mede dankzij het verhaal, de videoclip en respect voor Bowie in 't algemeen, toch een paar punten hoger nu.

5.5

Had destijds wel impact op mij, ik hoorde het precies en jaar geleden, een dag voor zijn overlijden. Wat een magistrale manier om je eigen verscheiden muzikaal te regisseren. De impact is wel wat minder geworden, maar het blijft een sterk nummer.

8,5

Zie de laatste (6de) aflevering van podcast De Laatste Dagen van David Bowie met alle betrokkenen aan t woord.

8,5

7,5

7,7

David Bowie/Queen - Under pressure 5,5

David Bowie/Queen - Under pressure (Rah mix) 5,5

David Bowie - Lazarus 7,4

8,2

9,5

David Bowie - Lazarus - 9
De eerste minuut is weergaloos en bezorgt mij telkens weer kippenvel. Dat waanzinnig hoge niveau wordt niet vastgehouden over de gehele lengte van de track. Maar het blijft een ontroerend meesterwerk.

https://www.framerated.co.uk/frwpcontent/uploads/2019/10/NightBreed02.jpg
Clips werken zelden nog voor mij (ik was er idolaat van in de 80's). Die knopen doen mij nogal denken aan het enigszins mislukte Clive Barker regie-avontuur Nightbreed. En ik mis ook een stuk van het nummer. Daarnaast is dit dan ook meer een albumtrack. Ik had net een tiende lager willen doen als gisteren (8,9) maar voor de forse edit gaat er nog een paar tienden extra af: 8,2

10

Ook na tien jaar nog.

Gast
geplaatst: vandaag om 08:15 uur

geplaatst: vandaag om 08:15 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.