MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Album Top 5 per jaar (Metal)

zoeken in:
Ik was er niet bewust bij maar hier op discogs gaat het toch wel over 1981 als releasedatum. Ook de cijfertjes in het plaatje geven dat jaartal aan.

Cured
Ok, is goed. Ik let daar ook niet altijd precies op en volg de MM indeling qua jaar normaal, maar iig bedankt Edwynn.

Edwynn schreef:
Ik was er niet bewust bij maar hier op discogs gaat het toch wel over 1981 als releasedatum. Ook de cijfertjes in het plaatje geven dat jaartal aan.

Het album zou volgens de officiële site in april 1980 uit zijn gebracht op Liquid Flames en in 1981 op Enigma Records, terwijl jouw link toch duidelijk de Liquid Flames variant met 1981 erop laat zien. De band zelf heeft het er ook over dat de baspartijen pas in december 1980 zijn opgenomen, dus lijkt me toch dat het album uit 1981 komt. Zet het album dus mooi in de lijst hier

35 Iron Maiden – Killers +5
29 Black Sabbath - Mob Rules
25 Ozzy Osbourne - Diary of a Madman
21 Venom - Welcome To Hell
16 Riot - Fire Down Under
11 Saxon - Denim And Leather
7 Holocaust - The Nightcomers +1
5 Cirith Ungol - Frost And Fire +4
4 Loudness - The Birthday Eve +2
4 Raven - Rock Until You Drop
4 Tygers of Pan Tang - Spellbound +3
3 Picture - Heavy Metal Ears
1 Demon - Night Of The Demon

Deadline: maandag 20.00 uur !

Ik wil niet lullig doen, naar Night of the Demon staat niet op MuMe als metalalbum. Als we hem toch mee gaan tellen, wil in mijn lijstje nog graag veranderen (Demon op 4, Ozzy schuift plaatsje op, Killers gaat er dan uit).

Cured
Night Of The Demon staat er inderdaad niet in. Punt en album vervalt gewoon en de rest blijft zo. Moet dat nog even verwijderen.

Cured
Stand:

35 Iron Maiden – Killers
29 Black Sabbath - Mob Rules
11 Saxon - Denim And Leather
7 Holocaust - The Nightcomers
5 Cirith Ungol - Frost And Fire
4 Loudness - The Birthday Eve
4 Tygers of Pan Tang - Spellbound

Deadline: maandag 20.00 uur !

Hier ben ik dan!

38 Iron Maiden – Killers +3
33 Black Sabbath - Mob Rules +4
12 Saxon - Denim And Leather +1
12 Holocaust - The Nightcomers +5
7 Cirith Ungol - Frost And Fire +2
4 Loudness - The Birthday Eve
4 Tygers of Pan Tang - Spellbound

Deadline: maandag 20.00 uur

'Mob Rules' en 'Killers' zullen wel de meest bekende albums zijn in het rijtje, maar het debuut van Holocaust schat ik nog wat hoger in. Hoewel het voor plaatsen 1 & 2 sowieso close is. 'Killers' volgt op lichte achterstand (zeker niet m'n favoriet van Iron Maiden), en daarna komen Cirith Ungol (die ik ken van het album dat hierop zou volgen) en de derde van Saxon. Fijn.

Cured
Bedankt AOVV voor jouw top 5 waarmee de eindstand is bereikt van het jaar 1981, waarbij 'onbekenden' Holocaust (hier op MM trouwens goed gewaardeerd) en Riot (ook) het knap deden naast de grote(re) namen van toen. Daarnaast namen we in de destijdse samenstelling ook afscheid van 3 prominente bandleden uit de Top 3 met hun laatste bijdrage in die bezetting : een zanger die naar de achtergrond zou verdwijnenverdween, een zanger die solo zou gaan en een zeer talentvol en invloedrijk gitarist die zijn nog jonge leven zou verliezen bij een tragisch ongeluk...

Nu direkt volgt de Top 5.

Cured
5. Fire Down Under - (Riot) : 16 punten, hoogste notering nummer 2 (2x)

(afbeelding)

notsub schreef:
Mijn kennismaking met Riot was destijds op een verzamelaar en ik herinner me dat dit best een harde plaat was. Met de hedendaagse techniek wordt dit tegenwoordig natuurlijk eenvoudig omvergeblazen, maar de intensiteit van de nummers staat nog steeds overeind. Je hoort hier duidelijk een gedreven band, die er plezier in heeft. Of het nu gaat om het felle Fire Down Under of het midtempo Altar Of The King, het komt allemaal overtuigend over. Flashbacks is een verzameling live-geluiden, samengeplakt tot een nummer.

Cured
4. Welcome To Hell - (Venom) : 21 punten, hoogste notering nummer 1 (2x)

(afbeelding)

exodus schreef:
Evolutionair heeft Venom voor een revolutie gezorgd in de toenmalige matalwereld. (maar dat hebben andere en vele bands daarna ook...en vaak veel beter!) Maar veranderingen, en zeker grote veranderingen gaan niet altijd zachtzinnig, soms moet dat bruut, ruw...en wie weet inherent hieraan: chaotisch! Conform de theorie van de oer-knal....alsof die zo mooi geslepen als een diamatje zijn of haar werk deed. Volgens mij pure woeste natuurlijke oerkrachten en lelijk als de pest. Zo lelijk dat het weer ontroerend mooi wordt van eerlijke puurheid! Welcome to Hell!

Cured
3. Diary Of A Madman - (Ozzy Osbourne) : 26 punten , hoogste notering nummer 1 (4x)

(afbeelding)

iggy schreef:
Rhoads is en blijft een van mijn favorieten gitaristen ooit. Ik heb een enorm zwak voor deze man. Ozzy werd eigenlijk gezien als ZIJN sideman. En in wezen zie ik dat nog zo. Want mijn man is Rhoads. Hij bepaalt hij dirrigeerd hij organiseert. De nummers zijn over het het algemeen net een tikkeltje minder dan Rhoads zijn debuut eeeh Ozzy zijn debuut. Maar het scheelt bitter weinig. Ozzy kwaakt er wederom heerlijk op los. Roads knalt er gemeen,vies,subtiel,hard en vooral geweldig op of in. Prachtige riffs. Wat een geweldenaar is dit toch!

En wij maar denken wat gaat de de volgende plaat geven.........

Cured
2. Mob Rules - (Black Sabbath) : 33 punten, hoogste notering nummer 1 (1x)

(afbeelding)

gigage schreef:
Sterke opvolger van Heaven & hell, en dat één jaartje later. Waar zie je dat nog. Jammer dat aan deze succesformule toen snel een einde kwam. Of misschien ook niet. Nu heeft het 2 pareltjes opgeleverd en is de (onvermijdelijke) teloorgang ons bespaard gebleven. Deze mob rules is een tikkie steviger dan H&H en misschien ook wel sterker individueel beoordeeld. Alleen geldt het niet voor alle songs (zoals country girl, hoewel niet slecht maar valt een beetje uit de toon bij de rest). Must have!!

Cured
1. Killers - (Iron Maiden) : 38 punten, hoogste notering nummer 1 (4x)

(afbeelding)

uffing schreef:
We schrijven begin 1981 als Iron Maiden de opvolger van het titelloze debuutalbum naar buiten komt. We maken kennis met gitarist Adrian Smith als nieuw bandlid en nemen (naar later zou blijken) afscheid van Paul Di'Anno als zanger.

Het hele album is in elkaar geknutseld door hoofdman Harris (met uitzondering van Killers waar Paul Di'Anno de tekst voor schreef). De hoofdmoot van dit album stamt nog uit de tijd voordat het debuutalbum uitkwam, hoewel het hier daadwerkelijk pas voor het eerst op plaat wordt gezet.

De plaat trapt fantastisch af met het instrumentale intro 'The Ides of March' wat bijna naadloos overgaat in Wrathchild. Van dit album is dit nummer het vaakst in setlist voorbij gekomen. Wellicht dat ik het daarom toch een van de mindere nummers hier vind.

Ook hier krijgen, zoals later bij bijna alle Maiden albums, alvast een voorproefje van onze lesjes in literatuur en geschiedenis. Murders in the Rue Morgue is gebaseerd op het gelijknamige korte verhaal van Edgar Allen Poe. Genghis Khan verwijst naar deze Mongoolse krijgsheer (in de snelle stukken zie ik die legers wel aan komen stormen), terwijl in Prodigal Son met een beetje fantasie het verhaal van de verloren zoon uit de bijbel kan worden gehaald.

Opvallend is het dat dit het enige Maiden album is met twee instrumentaaltjes. Dit waren er bijna drie geweest, aangezien Killers aanvankelijk ook was bedoeld als instrumentaal nummer. Paul Di'Anno schreef er een tekst bij. In eerste instantie week die af van de tekst zoals die op het album is terechtgekomen. Op Live at the Rainbow is deze tekst nog te horen.

Tot slot nog even een speciale vermelding voor drummer Clive Burr, die op sommige nummers werkelijk een aantal fenomenale partijen wegslaat (Genghis Khan ).

Conclusie: Een meer dan waardige opvolger van het debuut.

Cured
Goed, dat was 1981.

Vanaf morgen beginnen we met 1982: zal de top 5 weer (relatief) duidelijk zijn of is/zijn er één (of twee?) kraker(s) , maar zit de rest dicht op elkaar?

Het is wederom een mooie top 5 geworden Cured, waarbij ik het opvallend vind dat zowel Motorhead en Saxon het niet gehaald hebben (beiden een keer zesde) terwijl ze toen toch zeker erg populair waren.

Cured
Ja,beide net een plaatsje te laag . Ik had Ace Of Spades wel net erin verwacht, hoewel Saxon ook populair was destijds.

Cured
[img][/img]

Cured
1982:

5 The Number Of The Beast +5
4 Screaming For Vengeance +4
3 Black Metal +3
2 Wiped Out +2
1 Metal On Metal +1

Gelieve alleen de albumtitels te vermelden (graag meequoten)

Deadline: donderdag 20.30 uur

De laatste 2 plekken moest ik nog even iets voor beluisteren, maar het had net zo goed wat anders kunnen zijn (Accept bijvoorbeeld)

Hmm, 1982 was vooral het jaar van een tweetal bruut gave EP's. Die doe ik er niet bij want geen albums.

10 The Number Of The Beast +5
7 Screaming For Vengeance +3
5 Black Metal +2
4 Restless And Wild +4
3 Wiped Out +1
1 Metal On Metal

15 The Number Of The Beast +5
9 Screaming For Vengeance +2
6 Black Metal +1
4 Battle Hymns +4
4 Restless And Wild
3 Queen of the Reich +3
3 Wiped Out
1 Metal On Metal

Edwynn schreef:
Hmm, 1982 was vooral het jaar van een tweetal bruut gave EP's. Die doe ik er niet bij want geen albums.l

Eén van die Ep's doe ik er wel bij, omdat die simpelweg niet genegeerd kan worden. Die andere die Edwynn bedoelt is vermoedelijk die van Avatar, ook niet mis.

De nummer 1 is hier onbetwist en gaat vermoedelijk dit jaar met overmacht winnen. Mijn nummer 2 is een jeugdliefde (of jeugdzonde, zo je wilt). Vooral het titelnummer is van ongekende schoonheid. Uiteraard mag ook het album waar later een subgenre haar naam aan ontleende niet ontbreken.

18 The Number Of The Beast +3
9 Screaming For Vengeance
8 Wiped Out +5
6 Black Metal
4 Battle Hymns
4 Restless And Wild
3 Queen of the Reich
4 Devil Soldier +4
2 Diamond Dreamer +2
1 Filth Hounds of Hades +1
1 Metal On Metal

Dat Number of the Beast 1982 gaat winnen, lijkt me weinig verrassend. Zelf vind ik dat ook een goede plaat, maar ik draai hem eigenlijk nooit. Voor mij is Wiped Out van Raven echter het beste album uit dat jaar. Ook Loudness kwam met een hele aardige plaat op de proppen.

Queensrÿche (niet Queen Of The Reich want da's een nummer ) bedoelde ik uiteraard. En daarnaast Mercyful Fate. Legendarische releases. Maar er staat 'album top 5' en ja, dan vul ik albums in. Geen EP's, singles, tapes, draaiorgelperforaten en watdiesmeerzij. Zo ben ik gewoon.

Cured
Juiste stand:

13 The Number Of The Beast -5
7 Screaming For Vengeance -2
8 Wiped Out
5 Black Metal -1
4 Restless And Wild
4 Devil Soldier
2 Diamond Dreamer
1 Filth Hounds of Hades
1 Metal On Metal

Die punten van Uffing zijn er (tijdelijk) uit, want daar zit een E.P. tussen en we hadden afgesproken alleen (normale) albums voor de duidelijkheid en eenvormigheid. Je mag uiteraard in je toelichting die (met klem) noemen, maar we zijn nu al een tijdje bezig en we moeten er nou niet meer aan gaan sleutelen, want dan is het hek van de dam en is het niet eerlijk naar anderen (voorgaande E.P. s en users) toe.

Ik neem aan dat men dat men daar begrip voor heeft. Het is ook meer een lijst en wie nou wint is van minder belang ; het gaat o.a. meer om (her)nieuw(d)e aandacht door actieve users voor mensen die wat minder bekend met bepaalde peiodes van de Metal zijn of anderzijds.

I rest my case

Wiped out komt met stip op mijn vijfde plek binnen. Voor de rest, zie mijn eerder motivatie.

Juiste stand:

18 The Number Of The Beast +5
10 Screaming For Vengeance +3
9 Wiped Out +1
7 Black Metal +2
4 Battle Hymns +4
4 Restless And Wild
4 Devil Soldier
2 Diamond Dreamer
1 Filth Hounds of Hades
1 Metal On Metal

Edit: Hoe zit het met live-albums?

Cured
Bedankt voor je wijziging.

uffing schreef:
Edit: Hoe zit het met live-albums?
Alleen (zie 1e bericht) normale albums, zoals je die kunt aanvinken bijv. bij de zoekfunctie in een jaar met Metal als minimale genre-aanduiding.

Mijn all time favoriete album natuurlijk bovenaan. Verder waren het moeilijke keuzes, te veel om uit te kiezen, en we zitten pas in 1982. Ondanks goede platen van Venom, ManOwaR en Raven, vallen ze net buiten de punten. De genoemde EP's door Edwynn zijn natuurlijk zeker de vermelding waard. Queensrÿche zal de komende jaren nog vaker in mijn lijstjes gaan voorkomen. Verder nog een sterk debuut van Virgin Steele dit jaar.

23 The Number Of The Beast +5
14 Screaming For Vengeance +4
9 Wiped Out
7 Black Metal
6 Devil Soldier +2
5 Restless And Wild +1
4 Battle Hymns
3 Virgin Steele +3
2 Diamond Dreamer
1 Filth Hounds of Hades
1 Metal On Metal

Sir Spamalot (crew)
1982:

28 The Number Of The Beast +5
16 Screaming For Vengeance +2
13 Wiped Out +4
9 Devil Soldier +3
7 Black Metal
6 Restless And Wild +1
4 Battle Hymns
3 Virgin Steele
2 Diamond Dreamer
1 Filth Hounds of Hades
1 Metal On Metal

Voor mij The Number of the Beast van Iron Maiden het meesterwerk van 1982, op de voet gevolgd door de legendarische EP's van Mercyful Fate en Queensrÿche maar ik volg ook de regels van deze topic: enkel normale albums. Ik vermeld nog tevens de mooie live-albums van Saxon, The Eagle Has Landed, en MSG met One Night at Budokan. De rest van de top tien wordt ingevuld met door mij fel gewaardeerde albums, ook al omdat er bijzondere herinneringen aan hangen, het is een deel van mijn vroege jeugd.

Bij The Number of the Beast onthoud ik vooral de vier fantastische nummers, het titelnummer, Children of the Damned, The Prisoner en het o zo mooie Hallowed Be Thy Name. Fantastisch is het drumwerk van Clive Burr (RIP), de rest kan men lezen bij mijn "“review/mening/lap tekst"” bij dit album.

1982:

33 The Number Of The Beast +5
19 Screaming For Vengeance +3
13 Wiped Out
10 Restless And Wild + 4
9 Devil Soldier
7 Black Metal
4 Battle Hymns
3 Virgin Steele
3 Metal On Metal +2
2 Diamond Dreamer
1 Filth Hounds of Hades
1 Death Penalty +1

1982:

33 The Number of the Beast
20 Screaming for Vengeance +1
16 Wiped Out +3
13 Devil Soldier +4
10 Restless and Wild
9 Black Metal +2
5 Iron Fist +5
4 Battle Hymns
3 Virgin Steele
3 Metal on Metal
2 Diamond Dreamer
1 Filth Hounds of Hades
1 Death Penalty

Deadline: donderdag 20.30 uur.

1982:

38 The Number of the Beast +5
22 Screaming for Vengeance +2
16 Wiped Out
13 Devil Soldier
13 Restless and Wild +3
9 Black Metal
8 Battle Hymns +4
5 Iron Fist
4 Metal on Metal +1
3 Virgin Steele
2 Diamond Dreamer
1 Filth Hounds of Hades
1 Death Penalty

Deadline: donderdag 20.30 uur.

Gast
geplaatst: vandaag om 05:21 uur

geplaatst: vandaag om 05:21 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.