MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Album Top 10 Per Jaar

zoeken in:
Mijn nummer 10. Mochten enkel Sleep en Storm op het album hebben gestaan was dit m'n nummer 1 geweest, en misschien zelfs m'n nummer 1 allertijden. Twee waanzinnig sterke nummers.

Casartelli (moderator)
Mijn nummer 12, ook de enige GYBE die ik op cd heb. De meeste aantrekkingskracht heeft de band reeds lang verloren, maar dit is, ondanks zijn 87 minuten een betrekkelijk coherent werkje met weinig echt loze ruimte, zoals die op de voorganger meer aanwezig was.

zaaf wellicht kun je voor het nageslacht het YT-fragment nog vervangen door een nummer dat wel op het album staat, bijvoorbeeld deze

Ik vermoed dat ik deze ook te hoog voorspeld zou hebben.

vigil schreef:
(quote)

Het bericht is heel duidelijk maar toch vraag ik t maar even na... Dus je hebt een Top 20 ingestuurd van alleen maar 4,5* en hoger over het jaar 2000?

Even nagekeken, en ik heb op de plekken 17 t/m 20 albums met 4* staan. Maar dat is vooral omdat ik EP's normaal gesproken schrap voor dit spel, anders had ik makkelijk een top 25 met minstens 4,5* kunnen insturen. De paar 4* albums die het gehaald hebben zijn albums die ooit een half of zelfs heel punt hoger gestaan hebben. Soort van 4+ sterren dus

zaaf
Casartelli schreef:
zaaf wellicht kun je voor het nageslacht het YT-fragment nog vervangen door een nummer dat wel op het album staat, bijvoorbeeld deze
Done. Dank.

Geweldig album, hadden we dit spel in 2003 gespeeld had ie zeker bij mij op 1 gestaan. Met een ander album uit 2002 zo ongeveer het laatste album dat ik helemaal grijs heb gedraaid. Het concert in Paradiso dat jaar is ook wel een van de beste die ik ooit bezocht heb. Twee uur lang non-stop overdonderen en daarna pas ruimte voor ademhalen en applaus...

Wel apart dat het in dit topic zo ondergewaardeerd wordt, ik had deze toch zeker in de top 5 verwacht.

zaaf
Rudi S schreef:
Tja die top 250 is `het volk`en hier spelen de kenners, dat moet je wel meenemen.
...

Enige vijf sterren album van het jaar voor mij. Vooral Sleep is weergaloos. Het heeft daarna wel een poos geduurd voor ik Antennas to Heaven kon waarderen; na een uur was ik het vaak wel een tikje beu. Maar dat kwartje is een paar maanden terug gevallen, waarmee het album hier op #1 terechtkomt.

Yo La Tengo hier op #4, ook een fijn album.

De kenners zitten ook wel eens mis In de top 250 staat deze zelfs boven Coldplay zie ik, had ik niet verwacht.

Maar afgaande op stemmen/gemiddelde scoort deze wel extreem goed.

Heb ooit voor een ander leuk topic een lang stuk geschreven over GYBE's EP dat grotendeels ook wel van toepassing is op dit album. 2000 was voor mij toch wel het jaar van GYBE en At The Drive-In...

De Site >> Gebruikers >> Essentiële Albums Voor je Eigen Muzikale Reis

herman schreef:

Wel apart dat het in dit topic zo ondergewaardeerd wordt, ik had deze toch zeker in de top 5 verwacht.

Vreemd inderdaad. Vandaar dat ik 'm op 5 had voorspeld.

dix
herman schreef:
Twee uur lang non-stop overdonderen en daarna pas ruimte voor ademhalen en applaus...

Dat vat het probleem wel aardig samen. Krachthonkmuziek voor crusties

dix schreef:
(quote)

Dat vat het probleem wel aardig samen. Krachthonkmuziek voor crusties

Is er ook een thumbs down-knop op MuMe?

Kijk mijn nummer 3 GYBE. Had 'm inderdaad nog wat hoger ingeschaald hier, ook als je naar de jaarlijst op waardering hier op MM kijkt.

zaaf
8. 16 Horsepower - Secret South
https://www.musicmeter.nl/album/3551

Punten : 346
Nom. : 19
Nr. 1 van : niemand

Deze van de 16pk deed het aanvankelijk sterk, met constante steun bleef hij rond plek 4 à 5 maar daarna werd het wat stiller rond het geheime zuiden.

Dit album onderscheidt zich van eerder werk door van aanstekelijke, hypnotiserende, voortstuwende, up-tempo country-achtige, hillbilly nummers (quote Dridge) naar de melodischer folkrichting te schuiven. De begeleiding is spaarzamer en Edwards kan zijn zieleroerselen vrijelijk te berde brengen.
En die bevatten kortweg religieuze angst en de kastijding ermee. Zoals Edwards jaren geleden in een interview al aangaf: "We're all sinners."

De plaat wordt gemaakt zonder de ons inmiddels bekende John Parish (hello Polly) en Jeffrey-Paul Norlander en met gitarist Steve Taylor en een trits vrouwelijke violisten, waaronder Edwards' dochter Asher.

Een anekdote die leuk is om te vermelden, rond het laatste nummer van de plaat Straw Foot:
In de Amerikaanse burgeroorlog haalde men boeren van het platteland om ze te laten meedraaien in het leger. Een probleempje was dat die boeren ongeschoold waren en links en rechts niet goed uit elkaar konden houden. Omdat manschappen zichzelf snel moesten verplaatsen, wilden de officieren de soldaten laten marcheren. Dat gaat echter niet zo gemakkelijk als je het verschil tussen links en rechts niet weet en je met een groep een willekeurig been kiest om mee te beginnen..

Dan maar niet marcheren? Nee, de officieren bedachten daar wat op: de boeren konden wél het verschil zien tussen stro en hooi. Dus bond men aan de ene voet stro en aan de andere voet hooi. En daardoor konden ze toch marcheren. Hayfoot! Strawfoot! Hayfoot! Strawfoot!

Vind ik persoonlijk de mooiste van de band. Ik ben niet zo van de aanstekelijke, hypnotiserende, voortstuwende, up-tempo country-achtige, hillbilly nummers.

Echt? Tgoh, weer niet zien aankomen Wist niet dat de band hier zó populair was.

Ook deze kende ik niet, en dus niet in mijn lijst.

Wel veel voorspeld (9 keer) en twee keer op de exact juist plek, door herman en motel matches. Die stonden onderaan, en staan nu opeens bovenaan

Het blijft dus erg spannend:

34* herman 20
34* motel matches 20
34 dix 15
34 wibro 19
33 EttaJamesBrown 18
33 Gretz 18
33 vigil 18
31 GrafGantz 14
30 Joezer49263 14
16 deric raven
16 Johnny Marr

nou ja vier en half honderd stemmen met een gemiddelde van 4,13. Dat lijkt me toch ook weer niet zo'n enorme verrassing.

In mijn lijst op 16 en in de voorspelling op 6

dix
Eerste 16PK waar de zang niet op je zenuwen werkt. Ik heb 'm daarom ook maar op plek 16 gezet.

Casartelli (moderator)
Het leek mij wat flauw om hem ook maar op 16 te zetten, dus heb ik hem op 14 gezet.

vigil schreef:
Het kan nog alle kanten op, nu maar hopen op U2

Het zou me zeer verbazen als die het toch gehaald heeft.
Laag gemiddelde. Veel U2-fans vinden het ook maar een matige plaat.

Goh! Deze van 16 Horsepower had ik niet verwacht.
Wederom een prima plaat. Meer ingetogen en richting folk idd.
Viel net buiten mijn daverende 10.
Mooi dat ie er in staat.

bikkel2 schreef:
Viel net buiten mijn daverende 10.

Wel bij jouw Alle 30 Goed?

U2 is 1 keer voorspeld in elk geval.
Ik zeg niet door wie

johan de witt schreef:
U2 is 1 keer voorspeld in elk geval.
Ik zeg niet door wie

Dan zeg ik ook niks

Ook mijn favoriete 16 HP album dit, op plek 9 hier

vigil schreef:
Het kan nog alle kanten op, nu maar hopen op U2

Met mijn punten moet het toch lukken, wat mij betreft een heel sterk album.
Staat dus hier erg hoog.
16 pk doet het hier ook goed.

Bij mij op nummer 10 en ook mijn favoriete HP plaat.

Bij mij op nummer 18 en ook mijn favoriete HP plaat.

Uitstekende plaat van 16 HP, de beste die ze gemaakt hebben. Leuk dat ie de lijst haalt.

zaaf
7. PJ Harvey - Stories from the City, Stories from the Sea
https://www.musicmeter.nl/album/1137

Punten : 363
Nom. : 18
Nr. 1 van : niemand

Nou jaaa over Polly gesproken… Toch ook een voorspelling van jewelste. Deze verhalenbundel kwam van ver, pas na een lijstje of 15 in de top 20 en dringend en wrikkend perste ze zich tussen de zware jongens.

Terwijl PJ in NY was om als actrice te werken voor een film van Hal Hartley (The Book of Life) werd zij door de stad geïnspireerd, schreef er diverse songs en het jaar erop ging ze er voor een aantal maanden wonen.
In de pers daarentegen hield ze vol dat ze niet bezig was met 'my New York album', want er werden ook nummers geschreven in Londen en thuis, in Dorset.

Zoals genoegzaam bekend staan er bijdragen van jongeheer Yorke op met wie Harvey in '92 kennis had gemaakt en contact had gehouden. Ze vond het interessant een ander karakter op de plaat op te voeren.

Polly over het album: "It's very different musically to the first couple of albums. It's very melodic, and it's much rounder and fuller. The earlier albums were very black and white in some sense, very extreme. Melodically, this is much more sophisticated than those records. It kind of feels like a combination of every album I've made so far rolled into one."

PJ kwam niet eerder zo dicht bij Bush en Smith. Dicht bij mijn lijst dan ook. Maar niet erin.

Polly hier op vier.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:39 uur

geplaatst: vandaag om 04:39 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.