Muziek / Muziekgames / Album Top 10 Per Jaar
zoeken in:
1
geplaatst: 25 februari 2017, 14:49 uur
Nick en AT wordt het inderdaad...
Veel moois derhalve in de 11-25
Veel moois derhalve in de 11-25

0
Telamon
geplaatst: 25 februari 2017, 14:53 uur
Arrested Development
En Pavement, zijn de nrs 3 en 2.
Die krijgen de zaafbonus.
En Pavement, zijn de nrs 3 en 2.
Die krijgen de zaafbonus.
0
zaaf
geplaatst: 25 februari 2017, 14:58 uur
3. Nick Cave & The Bad Seeds - Henry’s Dream
https://www.musicmeter.nl/album/2634
Punten : 412
Nom. : 19 x
Nr. 1 van : Lying Mouth, nico 1616
Aanvankelijk nog enigszins in het spoor van nummer 1, maar die ging er driest vandoor. En net toen Nick zich in plek twee berustte, stoof een kwajongen langs.
De vorige van Cave, onze 1990 nummer 1, was met een zonnige Cave opgenomen. En uiteraard was die monterheid van relatief korte duur; tegen de tijd dat hij aan de opvolger toe was, was hij weer zijn ouwe grumpiness zelf.
Hoewel hij alweer uit Brazilië vertrokken was, had hij nog wel de wens om een plaat te maken in de geest van de straatmuzikanten aldaar: gedreven, ruw, amuzikaal soms. Maar ja, hij had ook een producer ingehuurd, die weliswaar ervaring had met live-in-de-studio, maar toch een ander idee had hoe met de songs om te gaan. Of, in Cave's woorden: "a fucking nightmare". En de zaak opnemen in een rock studio in Californië hielp ook niet.
Als 'repercussie' nam hij subiet een live-plaat op, Live Seeds, om de songs recht te doen op de manier zoals hij dat wilde.
Maar de fans omarmden Henry's Dream, om zijn directheid en tegelijk tederheid. Dus enige nuance in zijn opinie was te verwachten en die kwam ook: "I had the sound for this album in my head. I had been in Brazil and walking around I would hear musicians on the street playing extremely brutal, atonal songs, bashed out on broken-down acoustic guitars . . . I wanted to capture that on Henry's Dream. We failed -- but found something else instead."
Op deze plaat zijn voor het eerst als Bad Seeds te horen Martyn P. Casey (bas) en Conway Savage (keyboard en zang), laatstgenoemde mocht direct opdraven in het zinderende duet met Cave in When I First Came to Town.
De jaren 90 Cave vind ik de gaafste Cave, maar deze Cave is niet mijn fave Cave. Die komt dus nog, ooit. Staan weer mooie nummers op deze plaat.
https://www.musicmeter.nl/album/2634
Punten : 412
Nom. : 19 x
Nr. 1 van : Lying Mouth, nico 1616
Aanvankelijk nog enigszins in het spoor van nummer 1, maar die ging er driest vandoor. En net toen Nick zich in plek twee berustte, stoof een kwajongen langs.
De vorige van Cave, onze 1990 nummer 1, was met een zonnige Cave opgenomen. En uiteraard was die monterheid van relatief korte duur; tegen de tijd dat hij aan de opvolger toe was, was hij weer zijn ouwe grumpiness zelf.
Hoewel hij alweer uit Brazilië vertrokken was, had hij nog wel de wens om een plaat te maken in de geest van de straatmuzikanten aldaar: gedreven, ruw, amuzikaal soms. Maar ja, hij had ook een producer ingehuurd, die weliswaar ervaring had met live-in-de-studio, maar toch een ander idee had hoe met de songs om te gaan. Of, in Cave's woorden: "a fucking nightmare". En de zaak opnemen in een rock studio in Californië hielp ook niet.
Als 'repercussie' nam hij subiet een live-plaat op, Live Seeds, om de songs recht te doen op de manier zoals hij dat wilde.
Maar de fans omarmden Henry's Dream, om zijn directheid en tegelijk tederheid. Dus enige nuance in zijn opinie was te verwachten en die kwam ook: "I had the sound for this album in my head. I had been in Brazil and walking around I would hear musicians on the street playing extremely brutal, atonal songs, bashed out on broken-down acoustic guitars . . . I wanted to capture that on Henry's Dream. We failed -- but found something else instead."
Op deze plaat zijn voor het eerst als Bad Seeds te horen Martyn P. Casey (bas) en Conway Savage (keyboard en zang), laatstgenoemde mocht direct opdraven in het zinderende duet met Cave in When I First Came to Town.
De jaren 90 Cave vind ik de gaafste Cave, maar deze Cave is niet mijn fave Cave. Die komt dus nog, ooit. Staan weer mooie nummers op deze plaat.
1
Casartelli (moderator)
geplaatst: 25 februari 2017, 15:01 uur
Casartelli schreef:
Ik heb erop gelet, maar zowel Gorky als Aphex en dan geen Nick Cave lijkt me hier toch iets te avontuurlijk
Ik had overigens alle drie in mijn voorspelling, dus dat was er ook minstens één mis. Nick Cave had ik zelfs op 2 voorspeld. Die iets te hoge inschatting heeft er vast iets mee te maken dat hij naar mijn bescheiden mening tot de meest overschatte artiesten hier op MuMe behoort.Ik heb erop gelet, maar zowel Gorky als Aphex en dan geen Nick Cave lijkt me hier toch iets te avontuurlijk
0
geplaatst: 25 februari 2017, 15:02 uur
TORI!! 
Nick Cave ook leuk, al heeft ie mijn lijstje net niet gehaald.

Nick Cave ook leuk, al heeft ie mijn lijstje net niet gehaald.
0
geplaatst: 25 februari 2017, 15:03 uur
De kwajongen is Aphex Twin, die op 2 zal staan. En we krijgen een automatische winnaar voor de mensen.
0
geplaatst: 25 februari 2017, 15:04 uur
Cave op 10 hier, en we zitten op MuMe dus in het voorspellijstje had ik hem zelfs op 3 (bonuspunt!!).
0
Telamon
geplaatst: 25 februari 2017, 15:09 uur
Wat RH en AF voor de zero's zijn, is NC voor de ninties.
#kuddeschapen
#kuddeschapen
0
geplaatst: 25 februari 2017, 15:11 uur
Aah...de Caveman 
Uiteraard hoog in mijn Top 10, op 4 in dit geval.
Briliantje wederom.
Roger Waters en R.E.M Top2 ?
Jammer dat het magistrale album van " De Kerk"
ontbreekt.
Je weet niet wat je mist gewoon.

Uiteraard hoog in mijn Top 10, op 4 in dit geval.
Briliantje wederom.
Roger Waters en R.E.M Top2 ?
Jammer dat het magistrale album van " De Kerk"
ontbreekt.
Je weet niet wat je mist gewoon.

0
geplaatst: 25 februari 2017, 15:21 uur
Lastig dit, heb zelf AFX op 2 in m'n lijstje, maar in m'n voorspelling heb ik Waters op 2. Dus ik weet niet zo goed waar ik nu op moet hopen, ik kan die bonuspunt eigenlijk best wel goed gebruiken 

0
geplaatst: 25 februari 2017, 15:24 uur
GrafGantz schreef:
Lastig dit, heb zelf AFX op 2 in m'n lijstje, maar in m'n voorspelling heb ik Waters op 2. Dus ik weet niet zo goed waar ik nu op moet hopen, ik kan die bonuspunt eigenlijk best wel goed gebruiken
May the best man win!

1
geplaatst: 25 februari 2017, 15:29 uur
Ik zie Rodos & Lucius en Dageraad wel hoog komen, maar denk je echt dat Vandaag ook hoge ogen gaat gooien?
Of had je een andere RH in gedachten?

0
geplaatst: 25 februari 2017, 15:44 uur
Laat het ALSJEBLIEFT Roger Waters niet zijn zeg... Mag er zelfs niet aan denken. Brrrrr... Zeg zoiets niet mensen :S
0
geplaatst: 25 februari 2017, 15:46 uur
0
zaaf
geplaatst: 25 februari 2017, 15:51 uur
2. Aphex Twin - Selected Ambient Works 85-92
https://www.musicmeter.nl/album/122
Punten : 416
Nom. : 18 x
Nr. 1 van : wibro, herman, Teunnis
De eerste helft randje top 10 en en geweldige tweede helft met mooie scores bracht deze prima runnerupplek.
Richard David James is in '71 in Limerick in Ierland in goede gezondheid geboren. Hij bracht zijn jeugd door in Cornwall en terwijl hij voor ingenieur studeerde, bouwde hij naam op als discjockey. Hij verscheen in de lessen vaak met koptelefoon op. Over zijn studie zei hij dan ook "music and electronics went hand in hand".
Een bevriende DJ, Grant Wilson-Claridge, kwam erachter dat James tapes van zijn eigen muziek draaide bij zijn sets en stelde voor samen platen te gaan maken.
Maar James was en is een eenling en was al bezig als AFX met zijn eerste EP, Analogue Bubblebath. Wel hielp leeftijdsgenoot en DJ Tom Middleton hem met de track En Trance To Exit. De plaat deed het goed, mede dankzij de ruime airplay die hij kreeg bij Kiss FM, een belangrijk Londens radiostation.
In '91 richtten James en Wilson-Claridge om acid te promoten Rephlex Records op. Onder de naam Bradley Strider bracht hij daar muziek op uit. Zeker in die tijd waren de aliassen niet van de lucht en maakte hij ook nog muziek als Polygon Window and Power-Pill (die op deze site niet als alias van RDJ staat vermeld, maar als 'zelfstandige' artiest), voor verschillende labels ook.
Van eerder opgenomen materiaal, aangevuld met recent geschreven werk werd de goed ontvangen en in latere jaren als pionierswerk bejubelde SAW 85-92 uitgebracht.
Erg fraaie en creatieve plaat, die ik hoog heb zitten en staan.
https://www.musicmeter.nl/album/122
Punten : 416
Nom. : 18 x
Nr. 1 van : wibro, herman, Teunnis
De eerste helft randje top 10 en en geweldige tweede helft met mooie scores bracht deze prima runnerupplek.
Richard David James is in '71 in Limerick in Ierland in goede gezondheid geboren. Hij bracht zijn jeugd door in Cornwall en terwijl hij voor ingenieur studeerde, bouwde hij naam op als discjockey. Hij verscheen in de lessen vaak met koptelefoon op. Over zijn studie zei hij dan ook "music and electronics went hand in hand".
Een bevriende DJ, Grant Wilson-Claridge, kwam erachter dat James tapes van zijn eigen muziek draaide bij zijn sets en stelde voor samen platen te gaan maken.
Maar James was en is een eenling en was al bezig als AFX met zijn eerste EP, Analogue Bubblebath. Wel hielp leeftijdsgenoot en DJ Tom Middleton hem met de track En Trance To Exit. De plaat deed het goed, mede dankzij de ruime airplay die hij kreeg bij Kiss FM, een belangrijk Londens radiostation.
In '91 richtten James en Wilson-Claridge om acid te promoten Rephlex Records op. Onder de naam Bradley Strider bracht hij daar muziek op uit. Zeker in die tijd waren de aliassen niet van de lucht en maakte hij ook nog muziek als Polygon Window and Power-Pill (die op deze site niet als alias van RDJ staat vermeld, maar als 'zelfstandige' artiest), voor verschillende labels ook.
Van eerder opgenomen materiaal, aangevuld met recent geschreven werk werd de goed ontvangen en in latere jaren als pionierswerk bejubelde SAW 85-92 uitgebracht.
Erg fraaie en creatieve plaat, die ik hoog heb zitten en staan.
0
geplaatst: 25 februari 2017, 15:57 uur
Bij mij op 13, ook omdat ik de plaat zowaar nog niet zolang goed ken. Had ook top 10 kunnen zijn. Wel logisch dat 'ie in de gezamenlijke lijst hoog staat.
Dat kan je niet zeggen van Nick Cave. Wat vond ik dat een tegenvallende plaat zeg voor hem. Maar ja: op de hoes staat toch echt Nick Cave, dus staat 'ie te hoog hier...
Dat kan je niet zeggen van Nick Cave. Wat vond ik dat een tegenvallende plaat zeg voor hem. Maar ja: op de hoes staat toch echt Nick Cave, dus staat 'ie te hoog hier...

0
geplaatst: 25 februari 2017, 15:58 uur
Zeer aangename verrassing. Ik begon er al aan te twijfelen of Aphex Twin de top 10 wel zou halen. Op nummer 2 had ik 'm namelijk nooit verwacht. 
Nick Cave bij mij op nummer 6 trouwens.

Nick Cave bij mij op nummer 6 trouwens.
0
geplaatst: 25 februari 2017, 16:00 uur
Aphex Twin en Morphine, 2 uit mijn short list . al iets minder mainstream dan 1991 ?
0
geplaatst: 25 februari 2017, 16:01 uur
Gewoon de Mozart van de moderne tijd ofzo. Eén van de grootste ontdekkingen die ik heb gedaan de afgelopen jaren op muziekvlak. Bij mij op 5 maar moest eigenlijk nog hoger hebben gestaan.
2
Casartelli (moderator)
geplaatst: 25 februari 2017, 16:08 uur
Een tiende plek had ik de goede man toegedicht in mijn voorspelling, wellicht ook wat misleid door het vaak gebruikte frame van het o zo rockistische Musicmeter. Maar goed, in de puntentelling van vigil maakt het, als je de plaat eenmaal hebt, nu eenmaal niet uit of je er 1 of 8 plekken naast zat
.
Ken het album zelf verder niet. Ik zie dat er een tweetal bekende nummers opstaat: het ietwat melodieuze, maar wel vrij generieke Heliosphan en het nauwelijks beluisterbare Xtal. Maar de genialiteit zit vast in die andere elf nummers
.Ken het album zelf verder niet. Ik zie dat er een tweetal bekende nummers opstaat: het ietwat melodieuze, maar wel vrij generieke Heliosphan en het nauwelijks beluisterbare Xtal. Maar de genialiteit zit vast in die andere elf nummers

2
geplaatst: 25 februari 2017, 16:11 uur
Casartelli schreef:
het nauwelijks beluisterbare Xtal.
het nauwelijks beluisterbare Xtal.
Grapjas. Eén van de beste muziekstukken ooit op plaat gezwierd. Brengt me volledig tot rust.
1
geplaatst: 25 februari 2017, 16:13 uur
Casartelli schreef:
Ken het album zelf verder niet. Ik zie dat er een tweetal bekende nummers opstaat: het ietwat melodieuze, maar wel vrij generieke Heliosphan en het nauwelijks beluisterbare Xtal. Maar de genialiteit zit vast in die andere elf nummers
Dat zijn nu net de twee prijsnummers. Pestkop.
0
zaaf
geplaatst: 25 februari 2017, 16:13 uur
1. R.E.M. - Automatic for the People
https://www.musicmeter.nl/album/365
Punten : 751
Nom. : 31 x
Nr. 1 van : GrafGantz, dynamo d, ArthurDZ, Film Pegasus, johan de witt, Bonk, Casartelli, luigifort, Johnny Marr
Hier is maar 1 woord voor, soeverein.
De werkwijze van het vorige album was de band goed bevallen, maar ze wilden uiteraard geen Out Of Time deel II maken. Als het even kon zou het weer een harder rockalbum worden. Vanaf juni '91 ontmoetten de drie instrumentalisten elkaar meermalen per week in de oefenruimte met een week per maand vrij "om lekker fis te blijven".
Tijdens die repetities poogden ze weliswaar stevige en snellere rocknummers te schrijven, maar meer dan 6 kwamen er niet uit de pen. De demo's werden vervolgens gemaakt - voor Stipe - en nam men de vertrouwde instrumenten daarvoor weer op, á la vorige plaat inderdaad. Volgens Buck bevatten die demo's zo'n dertig nummers.
Begin '92 kreeg Stipe de demo's en in een interview met Rolling Stone beschreef hij de nieuwe nummers als veelal mid-tempo, prettig gestoord en op orgel gebaseerd met minder drums.
Doordat dat rockalbum er niet in zat, werd door de keuzes uit het materiaal, de arrangementen en de teksten van Stipe het verschil met het vorige album op een andere manier gemaakt: meer ingetogen en tekstueel is de dood het centrale thema.
De groep besloot op 30 maart de eindopnamen met co-producer Scott Litt op te nemen in de Bearsville Studios in Woodstock, New York. De band nam de overdubs op in Miami en New York. De strings zijn opgenomen in Atlanta. Drive, The Sidewinder Sleeps Tonite, Everybody Hurts en Nightswimming bevatten strijkersarrangementen van John Paul Jones.
De albumhoes is ontworpen door Anton Corbijn.
Voor mij wel de fijnste niet-I.R.S. plaat van hen, maar ook voor deze plaat geldt: een aantal nummers prachtig en een aantal mis.
https://www.musicmeter.nl/album/365
Punten : 751
Nom. : 31 x
Nr. 1 van : GrafGantz, dynamo d, ArthurDZ, Film Pegasus, johan de witt, Bonk, Casartelli, luigifort, Johnny Marr
Hier is maar 1 woord voor, soeverein.
De werkwijze van het vorige album was de band goed bevallen, maar ze wilden uiteraard geen Out Of Time deel II maken. Als het even kon zou het weer een harder rockalbum worden. Vanaf juni '91 ontmoetten de drie instrumentalisten elkaar meermalen per week in de oefenruimte met een week per maand vrij "om lekker fis te blijven".
Tijdens die repetities poogden ze weliswaar stevige en snellere rocknummers te schrijven, maar meer dan 6 kwamen er niet uit de pen. De demo's werden vervolgens gemaakt - voor Stipe - en nam men de vertrouwde instrumenten daarvoor weer op, á la vorige plaat inderdaad. Volgens Buck bevatten die demo's zo'n dertig nummers.
Begin '92 kreeg Stipe de demo's en in een interview met Rolling Stone beschreef hij de nieuwe nummers als veelal mid-tempo, prettig gestoord en op orgel gebaseerd met minder drums.
Doordat dat rockalbum er niet in zat, werd door de keuzes uit het materiaal, de arrangementen en de teksten van Stipe het verschil met het vorige album op een andere manier gemaakt: meer ingetogen en tekstueel is de dood het centrale thema.
De groep besloot op 30 maart de eindopnamen met co-producer Scott Litt op te nemen in de Bearsville Studios in Woodstock, New York. De band nam de overdubs op in Miami en New York. De strings zijn opgenomen in Atlanta. Drive, The Sidewinder Sleeps Tonite, Everybody Hurts en Nightswimming bevatten strijkersarrangementen van John Paul Jones.
De albumhoes is ontworpen door Anton Corbijn.
Voor mij wel de fijnste niet-I.R.S. plaat van hen, maar ook voor deze plaat geldt: een aantal nummers prachtig en een aantal mis.
0
geplaatst: 25 februari 2017, 16:14 uur
Helaas de makke van veel wat er mij in de 90's is ontgaan.
Ik ken de naam, maar nooit in verdiept.
Kan er dus tot dusver niets mee.
Wekt wederom tot nieuwsgierigheid.
Ik zie het maar weer als een inhaalrace.
Of het mijn smaak is weet ik niet, maar proberen kan altijd.
Ik ken de naam, maar nooit in verdiept.
Kan er dus tot dusver niets mee.
Wekt wederom tot nieuwsgierigheid.
Ik zie het maar weer als een inhaalrace.
Of het mijn smaak is weet ik niet, maar proberen kan altijd.
0
zaaf
geplaatst: 25 februari 2017, 16:14 uur
En de rest van de top 25:
11. Roger Waters - Amused to Death
269 punten, 11 x genoemd
12. Pavement - Slanted and Enchanted
258 punten, 12 x genoemd
13. Red House Painters - Down Colorful Hill
244 punten, 12 x genoemd nr 1 van Renoir , Dwejkk_
14. The Jayhawks - Hollywood Town Hall
238 punten, 12 x genoemd
15. The Cure - Wish
225 punten, 12 x genoemd
16. Peter Gabriel - Us
224 punten, 11 x genoemd
17. PJ Harvey - Dry
214 punten, 11 x genoemd
18. Neil Young - Harvest Moon
195 punten, 10 x genoemd nr 1 van nelis , HugovdBos
19. Lemonheads - It's a Shame About Ray
195 punten, 9 x genoemd nr 1 van J.J. Wever
20. The Pharcyde - Bizarre Ride II The Pharcyde
192 punten, 10 x genoemd
21. Sugar - Copper Blue
188 punten, 10 x genoemd
22. Tom Waits - Bone Machine
188 punten, 10 x genoemd
23. Gorky - Gorky
186 punten, 10 x genoemd
24. Dr. Dre - The Chronic
179 punten, 9 x genoemd nr 1 van bennerd
25. The God Machine - Scenes from the Second Storey
163 punten, 7 x genoemd nr 1 van dix , shinybeast
Er vielen slechts 10 nummers 1 buiten de boot: de nummers 1 van likeahurricane (28), Joezer49263 (32), zaaf (35), EttaJamesBrown (39), vigil (45), Telamon en catchup (46), andré (59), Brunniepoo en deric raven (107)
11. Roger Waters - Amused to Death
269 punten, 11 x genoemd
12. Pavement - Slanted and Enchanted
258 punten, 12 x genoemd
13. Red House Painters - Down Colorful Hill
244 punten, 12 x genoemd nr 1 van Renoir , Dwejkk_
14. The Jayhawks - Hollywood Town Hall
238 punten, 12 x genoemd
15. The Cure - Wish
225 punten, 12 x genoemd
16. Peter Gabriel - Us
224 punten, 11 x genoemd
17. PJ Harvey - Dry
214 punten, 11 x genoemd
18. Neil Young - Harvest Moon
195 punten, 10 x genoemd nr 1 van nelis , HugovdBos
19. Lemonheads - It's a Shame About Ray
195 punten, 9 x genoemd nr 1 van J.J. Wever
20. The Pharcyde - Bizarre Ride II The Pharcyde
192 punten, 10 x genoemd
21. Sugar - Copper Blue
188 punten, 10 x genoemd
22. Tom Waits - Bone Machine
188 punten, 10 x genoemd
23. Gorky - Gorky
186 punten, 10 x genoemd
24. Dr. Dre - The Chronic
179 punten, 9 x genoemd nr 1 van bennerd
25. The God Machine - Scenes from the Second Storey
163 punten, 7 x genoemd nr 1 van dix , shinybeast
Er vielen slechts 10 nummers 1 buiten de boot: de nummers 1 van likeahurricane (28), Joezer49263 (32), zaaf (35), EttaJamesBrown (39), vigil (45), Telamon en catchup (46), andré (59), Brunniepoo en deric raven (107)
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.