menu

Muziek / Algemeen / Algemene muziekgerelateerde ergernissen

zoeken in:
Toch is het wel een beetje schrijnend, ze kunnen alleen maar zingen met autotune, zonder is het vals.

Zangtechniek is niet alles wat een nummer maakt gelukkig. Verre van dat. Ik kan het heel goed begrijpen dat artiesten die niet gezegend zijn met een zuivere engelenstem zich focussen op andere aspecten. Het schrijven van aansprekende teksten, het maken van goede beats, mooie melodieën bijvoorbeeld.

Autotune is zeker geen slechte uitvinding geweest.

Ehh maar dat alles heeft Ronnie Flex ook niet.

Ik vind zelf autotune wel grappig als je dat een keer voor een nummertje wilt gebruiken, maar als je er afhankelijk van bent vind ik het wel erg armoedig worden.

Ik gruwel van autotune, puur vanwege de klank.

Maar eigenlijk is dat raar: hoe geniaal is het niet dat er een uitvinding is die zuiver zingen voor iedereen mogelijk maakt? Waarom word het als een doodzonde ervaren dat mensen die niet kunnen zingen dat nu wel doen? Vindt men het misschien eng dat het gat tussen artiest en luisteraar wordt geslecht, op dezelfde manier dat "echte" muzikanten vroeger gruwden van punk ("dat kan mijn zusje van twee ook")?

Misterfool
Tsja, het probleem van autotune is dat het een artiest (vaak) minder authentiek laat klinken. Uiteindelijk gaat het in muziek voornamelijk om persoonlijkheid. Autotune-artiesten zijn in dat opzicht het vleesgeworden massaproduct.

trebremmit schreef:
Ehh maar dat alles heeft Ronnie Flex ook niet.

Vind jij. Blijkbaar zijn het voor veel mensen wel aansprekende melodieën, ritmes, etc.

Misterfool schreef:
Tsja, het probleem van autotune is dat het een artiest (vaak) minder authentiek laat klinken. Uiteindelijk gaat het in muziek voornamelijk om persoonlijkheid. Autotune-artiesten zijn in dat opzicht het vleesgeworden massaproduct.

Is maar net hoe je authenticiteit definieert. Ik zie niet in waarom het zou afdoen aan de authenticiteit. Ik vind Ronnie Flex toch wel heel duidelijk een eigen persoonlijkheid hebben. Sterker nog: de autotune kan daar juist aan bijdragen.

trebremmit schreef:
Toch is het wel een beetje schrijnend, ze kunnen alleen maar zingen met autotune, zonder is het vals.

Geen problemen mee, want het levert voor mij een hoop toffe muziek op.

Misterfool
Meh, ik vind het maar een vat opgewarmde treurnis eigenlijk en de top 40 staat vol met dat soort drek. . Dat dit verder gewoon mijn eigen subjectieve mening is, hoef ik hopelijk niet steeds te vermelden.

Misterfool schreef:
Meh, ik vind het maar een vat opgewarmde treurnis eigenlijk en de top 40 staat vol met dat soort drek. .

Alweer subjectief, dus verder niet relevant voor de discussie.

Misterfool
Nee, want jouw mening is zo ontzettend objectief, kereltje.
"De kwaliteit van de muziek" lijkt me bij uitstek een subjectieve maatstaf en daar reageer ik op. Ik vind autotune dus wel degelijk indicatief voor muziek waar ik van gruwel.

Misterfool schreef:
Nee, want jouw mening is zo ontzettend objectief, kereltje.

Ik snap gewoon niet waarom het af zou doen aan de authenticiteit (hoezo zou Flex geen persoonlijkheid hebben, hij heeft toch een heel eigen stijl en herkenbaar geluid)? Je kan toch een oprechte muzikant zijn terwijl je autotune gebruikt?

Verder snap ik niet wat het probleem is dat meer mensen muziek kunnen maken, die wél creativiteit in zich hebben maar niet goed zuiver kunnen zingen. Lijkt me juist positief.

En daarvoor vind ik de mening dat het allemaal kut is totaal niet relevant.

Misterfool
Laten we twee dingen uit elkaar houden. Ja, er zijn vast en zeker artiesten die met autotune creatieve muziek weten te maken. De creativiteit zit dan echter niet in de zang, maar in de andere aspecten van de muziek.

De autotune produceert desalniettemin een lelijk, plastieken, nep geluid dat mijn inziens behoorlijk emotieloos is. Dat bedoel ik met authenticiteit. Een muzikant die niet altijd de noten weet te halen, klinkt natuurlijker. Er zit een zeker stukje menselijkheid in de muziek. Dat mis ik compleet bij dit soort artiesten. Overigens mis ik die authenticiteit ook bij een zangeres als Beyoncé, waar de focus op techniek de muziek ook plastiek doet aanvoelen. Autotune is in dat opzicht de andere kant van hetzelfde spectrum.

In Flex zijn geval hoor ik die persoonlijkheid ook niet. Wat ik hoor is een top 40-rapper die met autotune zijn gebrek aan muzikaliteit tracht te maskeren. Daarnaast vind ik de muziek behoorlijk geforceerd.

Arrie schreef:
(quote)

Vind jij. Blijkbaar zijn het voor veel mensen wel aansprekende melodieën, ritmes, etc.

Iedereen geeft hier zijn mening, Arrie.

Verder ben ik het wel eens met Misterfool.

Arrie schreef:
(quote)

Is maar net hoe je authenticiteit definieert. Ik zie niet in waarom het zou afdoen aan de authenticiteit. Ik vind Ronnie Flex toch wel heel duidelijk een eigen persoonlijkheid hebben. Sterker nog: de autotune kan daar juist aan bijdragen.

Eens, ik vind dat het bij bepaalde genres (o.a. pop, r&b en hiphop) gewoon erg goed werkt. Artiesten moeten er dan wel voor waken dat ze beter niet live kunnen zingen zonder autotune-apparaat, omdat de nummers dan totaal anders gaan klinken.

Ja, dan hoor je hoe ze echt (= authentiek) klinken.

Kronos schreef:
Ja, dan hoor je hoe ze echt (= authentiek) klinken.

Laten we de mastering van nummers dan ook maar meteen helemaal afschaffen, dat gaat immers ten kosten van de authenticiteit, hoe de nummers écht zijn opgenomen.

En waarom nog instrumenten gebruiken ter ondersteuning van de zang? Laat iedereen lekker a capella gaan zingen, is veel authentieker.

Wel grappig dat jij ineens over afschaffen begint.

Autotune mag hoor. En ik mag vinden dat het afbreuk doet aan de authenticiteit.

Of wil je eigenlijk verschillende meningen afschaffen?

Vandaag is een trieste dag waarop ik herdenk dat Dire Straits 40 jaar geleden is opgericht. #kutleven

Omschrijf je ergernis.

Ik erger me aan peperdure superdeluxe edities
met meerdere versies van hetzelfde album, maar zonder alle bijhorende bonustracks.

Ik bedoel met die bijhorende bonustracks geen onuitgegeven demo's of live-tracks,
maar alle officieel (op vinyl) verschenen b-kantjes en extended versies of remixen.

Als je dan toch voor een box met zoveel mogelijk tracks gaat
en daar een behoorlijk prijskaartje aanhangt, zorg dan voor volledigheid.

Ik erger me ook aan deluxe versies van albums
die worden teruggeroepen omdat er foute versies opstaan.
Alsof er geen mensen bij de platenmaatschappij werken met kennis van zaken.

dazzler: commercie is altijd een onderdeel van de pop(ulaire) cultuur geweest, met uitwassen zoals hier door jou (en ook elders) beschreven. Hoogtijdagen de feestdagen of ander memorabels, iets dat ons prikkelt om opnieuw te kopen.

Pardon reeds! Populaire cultuur - dat waren Ja zuster, nee zuster en Okkie Trooy ook en als er iets is waar men bij Beeld en Geluid in Hilversum spijt van heeft is het wissen van de - destijds dure - banden waarop de beelden van deze series stonden; er is gewoon heel veel verloren gegaan dat eigenlijk deel uitmaakte van "ons nationaal AV-archief". Het moraal van het verhaal: wees zuinig op je geschiedenis.

En daar ligt de link met de gegronde klacht van dazzler. Het is regelmatig treurig om te zien hoe er dingen op cd's worden gekwakt, er een 'mooie' box omheen wordt gefutseld en vervolgens een prijs van zeg 50 pleuro's voor wordt gevraagd, sub specie de liefhebber betaalt 't wel. Zonder probleem kan ik meerdere voorbeelden noemen.

Die serieuze klacht is tweeledig en betreft zowel het hoe (afwerking, zorgvuldigheid, volgorde, kwaliteit) als het wat (volledigheid, relevantie). Flink aantal boxen hier in huis, maar zelfs bij fraaie boxjes zoals de earbooks van Miles Davis heb ik klachten: waarom moet een bepaald nummer meteen gevolgd worden door alle alternate takes? Ben ik erin geïnteresseerd om alle 4 versies achter elkaar te horen als ik naar een album wil luisteren? Op de eerste plaats ben ik luisteraar/liefhebber en vervolgens pas geïnteresseerd in alt. takes. Het principe om het originele album intact te houden vind ik heel belangrijk - zet alle extra's maar op aparte schijfjes, liefst chronologisch.

Snap het wel - de platenmaatschappijen willen de koe nog even extra uitmelken zolang het nog kan, maar zorg dat wel voor een net en goed eindproduct.

Fraaie box-sets zijn om te wantouwen, archieven om te koesteren.
Men geeft nooit alles weg, men houdt het liefst wat achter de hand. Neil Young is in dit verband te prijzen die zijn hele muzikale archief online heeft gezet.

Bij Wand - Plum:

Ja, klopt. Die gasten bij VERA waren echt strontvervelend. Heb er al contact over gehad. Ze gaan er zeker iets mee doen. Hadden na het voorprogramma al aangesproken moeten worden. ik heb ze zelf ook aangesproken, maar het hielp eigenlijk niets.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:40 uur

geplaatst: vandaag om 04:40 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.