MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / De Nationale Popquiz (en popquizzen in het algemeen)

zoeken in:
Klinkt toch wel als een leuke quiz! Cool Girl is het tweede favoriete nummer van m'n dochter. Bad Reputation zit in Shrek, dus die kennen we ook ? En leuk om Pete and the Pirates in een quiz te horen.

Edit: en Bad Reputation is de tune van de serie Freaks and Geeks.

Arrie schreef:
Naar jouw mening of waren ze ook echt het slechtst geraden?

Naar mijn mening (maar die is erg betrouwbaar ). De andere nummers waren van het niveau Bicycle Race, Girls Just wanna have fun, Love is a battlefield etc.

Op de valreep vanavond de naar mijn mening slechtste popquiz van 2017 meegemaakt.

* De muziekkeuze was niet erg inspirerend (al was ik waarschijnlijk niet de beoogde doelgroep)
* Artiesten niet alfabetisch. Dat is vaak geen goed teken.
* De quizmaster praatte steeds door de fragmenten heen, alsof Gijs Staverman zijn grote voorbeeld is.
* En wat zei hij b.v. tijdens het nummer New Rules van Dua Lipa? "Dit zou wel eens New Rules van Dua Lipa kunnen zijn"
* Van het nummer January, February koos hij de versie van Mr Steel. Bij het nakijken: "Ok, Dutch Steel Band is een half punt"
En meer van dat soort foutjes.
* Van tien albums moest je het jaartal raden voor vijf punten per stuk. Veel te veel.

Het werd rechterrijtje voor mijn team....

Waar was die quiz?

De Cantine in Amsterdam. Wisselende quizmakers, deze maand was dus niet zo’n succes.

motel matches schreef:
De quiz gisteravond in het kader van de dag van de popquiz was niet onaardig. Meer dan de helft bestond uit grote hits die ook door de incidentele popquizzers zonder al te veel moeite opgeschreven konden worden, maar er waren gelukkig ook nog wat fragmenten waarmee de ‘fanatieke’ quizzers zich konden onderscheiden.; een aantal obscuurdere hitjes (Glass Tiger, Uncle Kracker, Electric 6) en nog wat alternatievere nummers (Grandaddy, Gun Club, Ol’ Dirty Bastard, Pete & the Pirates, M.I.A). Wel iets teveel inwisselbare hedendaagse zangeresjes naar mijn smaak (Rita Ora, Tove Lo, Kelly Clarkson, Sia, Katy Perry, Taylor Swift), want daar wordt een mens niet gelukkig van. Uiteindelijk wisten we in Hoofddorp te winnen met, ik dacht, 207 punten.

Vreemdgegaan. Met het team waarmee we doorgaans de 3 imaginary Boys quiz spelen nu in kroeg Rabarber in Utrecht de Dag vd popquiz quiz gedaan. 215 punten. gescoord en gewonnen. Echte R&R highschool kwis; veel intikkers, weinig nerd materiaal.
Vizier staat nu op zondag in Den Bosch, die is (nu er geen Nationale quiz meer is) toch wel de leukste quiz om te spelen (en te winnen

Gisteren de traditionele Korsakoff-quiz gespeeld, in de kerkzaal van de Posthoornkerk. We stonden na een sterk begin nog bovenaan bij de eerste tussenstand, maar werden nog ingehaald door de Psychedelic Fours (gefeliciteerd nog motel matches, luigifort, johan de witt en bikkel2) en Wir Sind Armand van Helden. Verder ook nog de Outsiders en Vinyl Young op volle oorlogssterkte, dus het niveau lag hoog. Ook de muziek was tof, lekker gevarieerd en met ook wat verrassende nummertjes. Altijd goed om mijn favoriete Violent Femmes-nummer (Add It Up) te horen, maar ik werd ook wel blij van Critical Mass en Ol' Dirty Bastard/Kelis, Verder ook wat namen waar ik nog nooit van gehoord had (Slim Dusty en The Tits). Al met al een mooie gezellige avond gehad.

Weet iemand trouwens nog hoe dat Yardbirds-nummer heette? Klonk erg tof, maar was volgens mij geen single en ik zie het ook niet zo gauw op een regulier album staan.

I'm Still Sad of zoiets dacht ik...

Oja, Still I'm Sad idd. Deed me een beetje aan See My Friends van The Kinks denken, ook zo'n atypisch nummer voor die band uit die tijd.

Casartelli (moderator)
luigifort schreef:
I'm Still Sad of zoiets dacht ik...
Ja, zo heette die. Is door Rainbow nog tweemaal gecoverd: een keer instrumentaal en een paar decennia later met zang.

Onderhoudende quiz, waar over diversiteit in genres en tijd weinig te klagen was. Het raden van de titels werd soms wel een beetje triviaal, aangezien elke ronde aan een emoticon opgehangen was en de titel meestal te horen was.

Ja, wel jammer dat we het soms net niet goed konden verstaan. Bij Pantera twijfelden we tussen Fucking Asshole en Fucking Hostile. Uiteindelijk die eerste opgeschreven.

Casartelli (moderator)
herman schreef:
Bij Pantera twijfelden we tussen Fucking Asshole en Fucking Hostile. Uiteindelijk die eerste opgeschreven.
Daar kwamen jullie vast niet mee weg

Maar het hangt dan wel erg op de welwillendheid van je nakijker. Toen wij bij Tame Impala - Desire Be Desire Go bij de titel alleen Desire op hadden geschreven, kregen we toch de volle mep voor de titel (in een ronde die in zijn geheel aan verlangen en aanverwanten gewijd was). Ik denk niet dat ik daar zelf zo soepel was geweest.

herman schreef:
Vinyl Young op volle oorlogssterkte,

Still I'm Sad is trouwens wel een single geweest, want hij heeft zelfs gewoon de Top 40 gehaald.

Arrie schreef:
Still I'm Sad is trouwens wel een single geweest, want hij heeft zelfs gewoon de Top 40 gehaald.

Volgens Wikipedia was het een b-side en op de top 40 site staat het hoesje van Evil Hearted You erbij. Wel grappig dan, ik vond dit veel beter klinken dan Evil Hearted You.
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Yardbirds_discography#Original_singles_1964%E2%80%931968

Tame Impala hadden wij helemaal niet, net als Tom Petty. Verder wel goed gespeeld geloof ik

Leuke, afwisselende en onderhoudende quiz verder!

Sorry Dimitri, blijkbaar niet goed gekeken. Wij zaten ook aan de andere kant van de kerk.

Casartelli schreef:
Daar kwamen jullie vast niet mee weg

Maar het hangt dan wel erg op de welwillendheid van je nakijker. Toen wij bij Tame Impala - Desire Be Desire Go bij de titel alleen Desire op hadden geschreven, kregen we toch de volle mep voor de titel (in een ronde die in zijn geheel aan verlangen en aanverwanten gewijd was). Ik denk niet dat ik daar zelf zo soepel was geweest.

Ja, onze nakijker was iets minder welwillend, want wij kregen voor hetzelfde antwoord geen punt. En ook wel terecht, zelf zou ik dat ook niet goed hebben gerekend.

Overigens had ik ons totaal nog een half puntje naar beneden bijgesteld ivm dat hele punt voor Desire. Ergens anders kregen we weer niets waar ik toch een half puntje zou hebben gegeven. Vandaar.

Wij (Wir Sind Armand van Helden met naast mezelf ranboy , Arrie en Dwejkk_ in de gelederen) hadden dan weer een zwak middenstuk (ronde 3 was onze mindere ronde) maar wel een sterk eindschot waardoor we uiteindelijk nog 2e werden....tot opluchting van Arnout op 1,5 punt want in de laatste ronde hadden we echt bij het inleveren van de antwoorden op het laatste moment The Dickies fout veranderd.

Verder wel leuk dat Kevn Kinney voorbij kwam en bij die Pub with No Beer wist ik zeker dat de voornaam van de zanger Slim was maar was kon ik niet meer op z'n achternaam komen.

Felicitaties aan de Psychedelic Fours , erg goed gespeeld !!!

Ronde 5 was voor ons de minste ronde, de andere rondes waren vrij gelijkwaardig...

Stil I'm sad is natuurlijk ook nog gecovered door Boney M... Boney M. - Still I'm sad 1977 - YouTube
Het origineel vind ik erg mooi.

Casartelli schreef:
(quote)
Ja, zo heette die. Is door Rainbow nog tweemaal gecoverd: een keer instrumentaal en een paar decennia later met zang.
.

Op Rainbow's weergaloze live plaat On Stage uit 76/77 staat Still i'm sad ook. Met Ronnie James Dio op de vocalen.

DjFrankie (moderator)
Morgen zal er ws weer een live stream zijn van de Bossche popkwis met veel mumeters

Check de site van de W2

Home | Willem Twee - willem-twee.nl

Cannondale schreef:
(quote)

Klinkt goed! Team De Schuit heeft zich ingeschreven

Klasse mannen! keurig gedaan vandaag 5e plek van de 26 deelnemende teams en daardoor toch wat concertkaartjes kunnen winnen. Zelfs maximale score in mijn eigen "High" ronde. Geen drugs maar high in de titels bij nummers van Madrugada, the Cure, Radiohead, Janis Ian, A-ha en Broken Bells.
De 3 Kings gingen er weer met de titel vandoor en bleven de We don't care Bears bijna 20 punten voor.
Hopelijk zien we jullie weer terug bij de volgende quiz begin april. Andere teams zijn natuurlijk dan ook altijd welkom!

Vanavond was ook weer de traditionele Bossche Popquiz. 45 teams waaronder een paar hele sterke. Creatief als altijd en soms erg moeilijk. Eigenlijk al meteen slikken bij de eerste ronde met vrijwel alleen maar hardrock en aanverwanten. Later ook een bizar moeilijke ronde waarbij je liedjes moest koppelen aan tattoos van de desbetreffende artiesten. Ik geloof dat we er 3 (Herman Brood, Flaming Lips, Sinead O'Connor) zeker wisten van de plusminus 25... Nooit geweten hoe de enkel van Georgina Verbaan eruit ziet... Miste in het algemeen wel een beetje de wat frissere indie (eigenlijk alles zonder gitaren), hiphop, dance en soul. Aan het einde kwam er wel een Nederlandse hiphopronde met allemaal 2017-nummers langs, maar dat was voor veel teams aanleiding om eens lekker te gaan ouwehoeren, dus verspreid over de quiz was beter geweest. Maar wel tof om 3 keer duurder eens zo hard te horen. De pinguinradio-ronde was ook tof, had ook wel wat langer mogen duren dan 5 fragmenten. Ook wel wat bizar moeilijke connecties (Bijbelboeken die niemand goed had en shirtsponsors van voetbalclubs die ik toevallig goed had gegokt omdat ik dat wist van Wet Wet Wet en er verder geen logische connectie was).

Al met al een behoorlijke slijtageslag, waarbij Leiden Calling uiteindelijk net wist te winnen van de Outsiders. Verder het team van DjFrankie 5e en wij 6e.

25 februari alweer de volgende popquiz in Den Bosch. Die was vorig jaar erg leuk, dus daar zijn we ook weer bij:
https://www.facebook.com/events/140474729972532/

herman schreef:
Maar wel tof om 3 keer duurder eens zo hard te horen.

Vier keer duurder zelfs! (vier keer! vier keer!)

Ik schreef net ergens anders dit, even copy/paste:

Het was bij momenten ook wel erg lastig hoor. Was nog maar één keer eerder bij deze quiz geweest, jaren geleden, maar obv de status van de quiz viel ie me wat tegen. Voelde chaotisch aan omdat er té veel tempo in zat, had meer variatie gemogen (ik heb wel heel veel gitaren gehoord) en een excuushiphopronde maakt de rest van de quiz niet minder eenzijdig. Bovendien: verspreid die hiphop gewoon door de hele quiz, dat is ook wat prettiger voor mensen die er niks mee hebben. En sommige dingen waren gewoon écht te moeilijk. Zo'n live-ronde met allemaal lokale en/of obscure artiesten wordt bijna niemand blij van, toch? En zo'n tattoo-ronde vond ik enorm leuk bedacht maar is in de praktijk wel erg moeilijk.

Ach ja, ik heb me verder best vermaakt hoor.

Ik vond het wel wat hebben om te beredeneren wat bepaalde artiesten voor tattoo zouden hebben. Ik vond het bijvoorbeeld best leuk dat ik goed wist in te schatten wat Harry Styles voor tattoo heeft (en leuk dat ze voor Kiwi kozen en niet Sign of the Times). Heel tof dat ze Lil Peep in die ronde hebben gestopt (was voor mij dan weer de enige zekerheid wat betreft tattoo).

Sowieso waren er echt wel meer leuke keuzes gemaakt, en hebben ze een hoop leuke ideeën dus de potentie is er, maar ik vind het er uiteindelijk niet helemaal uitkomen.

Ik sluit me aan bij al het bovenstaande. Ben nu even te moe (door de quiz ) om een heel verhaal te typen. De Alternative quiz Is trouwens de 24e herman.

De enige tattoo die ik zeker wist was van Jared Leto. Heb deze foto ook helemaal niet naast m'n beeldscherm hangen op werk

De 24ste idd! Heb het even aangepast.
En 4 keer duurder idd.

De vermoeidheid is hier ook wel toegeslagen...

Gast
geplaatst: vandaag om 18:55 uur

geplaatst: vandaag om 18:55 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.