menu

Genres / Hip-Hop / Hip Hop Album Top 10s (nu: the best of 2022)

zoeken in:

avatar van Johnny Marr
MAS schreef:

Rome Streetz - KISS THE RING

Bedankt om te namedroppen, viesch harde album wajo

avatar van Ralph.
ForWhomThePeteTolls schreef:
(quote)
(afbeelding)

You hollerin', "Top five," I only see top me
Award shows the only way you PEEPZ could rob me!!!

avatar van ForWhomThePeteTolls
Ralph. schreef:
(quote)

You hollerin', "Top five," I only see top me
Award shows the only way you PEEPZ could rob me!!!

Nee, gewoon nee!

avatar van Yestsida
1. Pusha T - It's Almost Dry
2. Denzel Curry - Melt My Eyez See Your Future
3. Zwangere Guy & Lander Gyselinck - Pourriture Noble
4. Metro Boomin - Heroes & Villains
5. Conway the Machine - God Don't Make Mistakes
6. Ransom - No Rest for the Wicked
7. JID - The Forever Story
8. Wiz Khalifa, Big K.R.I.T.(, Smoke DZA) & Girl Talk - Full Court Press
9. Lloyd Banks - The Course of the Inevitable 2
10. YG - I GOT ISSUES

Digital Roses Don't Die (Big K.R.I.T.), Mo Trill (Bun B & Cory Mo), Cheat Codes (Danger Mouse & Black Thought), MOERAS (STIKSTOF) en Tana Talk 4 (Benny the Butcher).

Deze zal het worden dit jaar, ik kan wel blijven schuiven. De top 2 staat in cement vast de overige 8 zijn echt wel aan elkaar gewaagd.

Vorige projecten waren leuk maar niets meer dus I GOT ISSUES was een heuse verrassing dit jaar. Heerlijk ongecompliceerde West Coast-gangsta rap van YG en een project dat haarzelf kan meten met de eerste twee studioalbums van de beste man.
The Course of the Inevitable was mijn favoriete album van 2021, haar opvolger vind ik ook goed maar het grijpt me toch een stuk minder dan het eerste deel. Het is sowieso goed dat Lloyd Banks terug actief bezig is met muziek en ook de paar gastbijdrages dat hij dit jaar uitgebracht heeft zijn top.
Full Court Press was nog zo'n verrassing! Als mensen het hebben over Kendrick Lamar, J. Cole of Drake zeg ik steevast Big K.R.I.T.... maar voor de andere 2 rappers hield ik mijn hart vast en de producer kende ik zelfs niet. Heerlijk zomers feelgood albumpje. Zijn soloplaat dit jaar, wat eigenlijk geen Hip Hop is, vond ik persoonlijk ook een aanrader!

The Forever Story van JID zet ik waarschijnlijk het minste op van mijn top 10 maar het is toch een subliem album. Top rapper, heerlijke producties en een gevarieerd plaatje... wat wil je nog meer?
Ransom... wat kan ik nog over die man zeggen wat ik de voorbije 2 jaren nog niet gezegd heb? Wat mij betreft puur qua rapkwaliteiten is dit de beste rapper momenteel. In zijn subgenre rappen er ook velen wat slomer en "stoerder" terwijl hij er iedereen uitrapt. Sinds 2020 is hij (mede door producer Nicholas Craven) bezig aan zijn renaissance als artiest en het soloalbum No Rest for the Wicked is de cumulatie van dit alles. De EP This Life Made Me en Chaos Is My Ladder waren dit jaar ook subliem.

Griselda viel dit jaar voor het eerst tegen vond ik. Westside Gunn werkt met producers waar ik geen liefhebber van ben, Rome Streetz was oké en Armani Caesar kon me niet bekoren. Zelfs dé ster Benny the Butcher leverde met Tana Talk 4 een album af dat mijn top 10 niet mogen halen heeft. Nog steeds een sterk album (hulde voor Johnny P's Caddy) maar ik heb het allemaal al eens eerder gehoord precies.
Eerder dit jaar dacht ik dat God Don't Make Mistakes hoger ging eindigen maar waar ik het nog steeds beluister zet ik het toch minder op dan eerst gedacht. Conway the Machine is mijn favoriete MC van het label en dit album is gevarieerd en introspectief maar brengt wederom niet veel nieuws met zich mee. What Has Been Blessed Cannot Be Cursed met Big Ghost dit jaar is jammer genoeg relatief kleurloos.

Na I GOT ISSUES en Full Court Press was Metro Boomin nog een positieve verrassing in 2022. Vooral zijn laatste album met 21 Savage vind ik ook geweldig maar van produceralbums verwacht ik steeds maar weinig, zijn debuutalbum was ook maar wat simpel. Na de moord op zijn moeder eerder dit jaar had ik verwacht dat het stil ging blijven rond deze producer... wat was ik verkeerd! Heroes & Villains is een parel waar alles lijkt te kloppen en als een dirigent gebruikt Young Metro de vocalisten als instrumenten in zijn symfonie.
Dit jaar heb ik minder naar (nieuwe) Belgische Hip Hop geluisterd dan vorig jaar maar Papa ZG bleef wat mij betreft ook dit jaar bewijzen de beste Nederlandstalige rapper te zijn. Hij begon zwakjes met de micro-EP BABA GUY maar MOERAS van STIKSTOF was wederom een schot in de roos. Pourriture Noble is een experiment met muzikant Lander Gyselinck en ik ben er helemaal weg van, vooral de zeer timide tracks waar Zwangere Guy de microfoon precies tegen zijn mond geplakt heeft zijn beeldmooi.

Denzel Curry was nog zo'n verrassing, wat is Melt My Eyez See Your Future voor een heerlijke LP! Ik was enkel nog maar bekend met zijn debuut uit 2013 maar toentertijd kon hij me nog niet overtuigen van zijn kwaliteiten. Na deze parel heb ik heel zijn discografie gecheckt en ik heb sindsdien niet meer achterom gekeken.

Vanaf de eerste luisterbeurt was eigenlijk al weer duidelijk dat Pusha T met It's Almost Dry weeral AOTY te pakken had. Veruit het album dat ik dit jaar het meeste heb gedraaid en nog steeds verveelt het me geen moment. Deze man maakt de producers waar hij mee samenwerkt nog beter en vice-versa. Ik kan niet geloven dat ik deze diamant niet zie in meerdere eindejaarslijstjes... niemand van Dead End Hip Hop had deze zelfs in zijn top 10!
De enige 4,5* dat ik dit jaar uitgedeeld heb, wat mij betreft staat het dit jaar op eenzame hoogte!



Persoonlijke sidenote: voor 2022 had ik mezelf de uitdaging opgelegd om voor elk album dat ik dit jaar beluister heb én dit jaar uitgekomen is een mening te schrijven en het is gelukt!

avatar van Nr.4
Zo, ben eruit.

Hoewel ik meer dan ooit albums uit andere genres heb aangeschaft, blijft hiphop altijd hofleverancier en het genre waar ik het meest van kan genieten.

Overigens ook heel veel hiphopalbums geluisterd waar ik heel weinig aan vond, ook als anderen dat blijkbaar fantastisch vinden (Denzel Curry, Little Simz, JID, Ab-Soul). Ook veel echt undergroundreleases gehoord waar ik vaak een paar tracks keihard van vind, maar gaandeweg van in slaap val.

Albums van Action Bronson, Che Noir, Conway & Big Ghost, Boldy James & Real Bad Man, Homeboy Sandman, Your Old Droog, Logic, Elzhi & Georgia Anne Muldrow, Pusha T, Meyhem Lauren & Daringer, Sol Messiah, Open Mike Eagle, Quelle Chris en Akhenaton & Nicholas Craven (aanrader!): allemaal tof, maar de top 10 niet gehaald.

Er is nog een handjevol albums onderweg, dus die heb ik nog niet meegeteld, evenals een aantal goede releases waar ik geen fysieke release van heb, omdat die er niet (meer) is of veel te duur is. Kans is mede hierdoor groot dat de top 10 nog wat zal veranderen in de nabije toekomst, maar voor nu is het onderstaande geworden.

1. Kendrick Lamar - Mr. Morale & The Big Steppers
Na een paar luisterbeurten gaf ik er niks om, maar zoals vaker bij Kendrick is het album enorm gegroeid en blijf ik er schitterende momenten in ontdekken. Op losse tracks zou mijn nummer 2 het zeker winnen van dit album, maar als geheel het meest interessante project van het jaar waar ik inmiddels ook met volle teugen van kan genieten. Ongekend hoe hij me elk album als het ware in kan trekken.

2. Danger Mouse & Black Thought - Cheat Codes
Supervette plaat, eigenlijk precies de hiphop waar ik van houd. Soulvolle producties en een meer dan kundige rapper, meer heb ik niet nodig. Deze bevat echt veel tracks die ik over jaren nog draai, dat weet ik zeker van bijvoorbeeld tracks als Because, Belize en Aquamarine.

3. Rafting Goods - Rafting Goods Volume 1
NL hiphop waar ik enthousiast van word, is schaars anno 2022. Ik vind het mooi dat er een movement is van MC's die gewoon willen rappen zonder poespas, waarvan er veel van verzameld zijn op deze plaat. Fijne afwisseling van stemmen en flows. Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik waarschijnlijk van weinigen van deze rappers een soloproject interessant genoeg zou vinden, dus deze krachtenbundeling is voor mij top. Statements over violen en Kerosine zijn favoriet.

4. Benny The Butcher - Tana Talk 4
Heb het idee dat ik een van de weinigen ben, maar ik vind dit Benny's beste plaat tot nu toe. De opener is sowieso een van mijn tracks van het jaar, maar ook de rest vind ik top. Benny is on fire, toffe beats, verder geen wensen.

5. Phife Dawg - Forever
Dat is nog eens een puik album van een overleden rapper, dat horen we helaas ook wel eens anders. De sound brengt bij mij eerder herinneringen van jaren '00 Little Brother terug dan dat ik het een ATCQ-album vind, maar dat maakt verder niet uit. Het past Phife goed, de gastbijdragen van veteranen als Redman en Busta vind ik tof en het geheel is gewoon erg smaakvol.

6. Meechy Darko - Gothic Luxury
Totaal onverwacht fan van deze van de Flatbush Zombie rapper met zijn gruwelijke gromstem. De energie die deze gast heeft, spat van de plaat en de moderne producties liggen me een stuk beter dan ik had gedacht. Een van de verrassingen van het jaar voor mij.

7. Freddie Gibbs - $oul $old $eperately
Nog een positieve surprise. Freddie laat horen dat hij me ook kan boeien als hij niet alleen met Madlib of Alchemist werkt. De openingstrack is super, Dark hearted is een van mijn tracks van het jaar.

8. Loyle Carner - hugo
Wederom een sfeervolle plaat van Loyle Carner. Is wat compacter, wat ik op zich wel toejuich, maar een enkele mindere track vind ik dan wel eerder storen. Over het algemeen echter sterke introspectieve rhymes, schitterend accent en een heel goed oor voor beats. Heb altijd het idee dat de beste man veel meer waardering verdient, tot ik dan zie dat hij drie dagen achter elkaar Paradiso uitverkoopt, dus dat zit gelukkig wel goed.

9. Tim Beumers & Mike Tibbert - Beumers & Tibbert
Als ik het goed zie, staat deze niet op MuMe? Sowieso heel weinig mensen over gehoord, maar ik ben erg happy met deze twee NL veteranen die, wellicht mede door hun Rafting Goods betrokkenheid, het plezier weer helemaal terug lijken te hebben. No nonsense grown man rap, keihard. Season 2 is ook al onderweg begreep ik.

10. CrimeApple & DJ Skizz - Breakfast in Hradec
Naast mijn geboorte- en woonplaats zou Hradec in Tsjechië wel eens de plaats kunnen zijn waar ik daarna het meest heb ontbeten in m'n leven, dus alleen al voor de titel zou ik deze een plekje gunnen. Het album zelf is een bevestiging van het idee dat CrimeApple vooral kan shinen als ie met DJ Skizz werkt. In de overvloed aan soortgelijke straatrap uit vooral NY is het bijzonder dat deze me wel bijblijft.

Al met al een sterk jaar wat mij betreft met veel goede platen en met een heel sterke nummer 1 en 2 die wel bij mijn favoriete platen gaan horen.

avatar van JayM
De beste wensen allemaal! Dat 2023 een prachtig jaar mag worden met veel toffe releases.

Terugkijkend op 2022 valt mij op dat mijn focus vooral lag op een select groepje artiesten. Natuurlijk heb ik veel meer gecheckt maar dat kon mij over het algemeen niet genoeg bekoren om überhaupt mee te dingen voor de toplijst. Helaas geen verrassende ontdekkingen gedaan, maar wel volop genoten van een aantal releases/re-issues. Ook ben ik selectiever geworden in mijn aankopen, waar vooral mijn portomenee en wederhelft erg blij mee zijn.

Laten we starten met de tegenvaller van het jaar, of misschien wel deze eeuw: Black Star - No Fear of Time. Waarschijnlijk mijn meest anticipated album van de laatste 2 decenia is er eentje die nog niet de voeten mag kussen van zijn voorganger. Hoewel het niet eens een slecht album is, ontbreekt alle chemie tussen de 3 uitvoerende artiesten, waardoor het overloopt in de middelmatigheid. Gevalletje snel vergeten.

Ook opmerkelijk, wederom een plaat waar ik enorm naar uitkeek en tevens grote kanshebber voor de koppositie dit jaar, Cheat Codes, is nog een afwezige in mijn lijst. Prima album met een aantal toffe tracks, maar het enthousiasme wat veel anderen hebben ontbreekt bij mij. Op het eind van de plaat ga ik me zelfs storen aan de manier hoe Black Thought zijn zinnen afmaakt. Met 2 iconen van dit formaat had ik op meer gehoopt.

Hoewel ik zoveel mogelijk up to date probeer te blijven en altijd op zoek ben naar toffe nieuwe dingen, schiet er ook weleens een plaat tussendoor of ben ik nog niet toegekomen aan het luisteren ervan. Raw Poetic & Damu The Fudgemunk - Space Beyond the Solar System en Awon & Soul.Dope.95 - Infinite Wisdom hebben bv nog niet de aandacht hebben gekregen om kans te maken op een plekje. Noemenswaardige albums die ik wel veel heb geluisterd, maar de top10 niet gehaald hebben zijn: Elucid - I Told Bessie, Quelle Chris - Deathfame, R.A.P. Ferreira - 5 to the Eye with Stars en The Musalini & 9th Wonder - The Don & Eye.

10. Open Mike Eagle - Component System with the Auto Reverse

Open Mike gaat back to basics en knalt er een behoorlijk traditionele plaat uit voor zijn doen. Toffe producties van oa Diamond D, Illingsworth en Quelle Chris. Een mooie Dilla-esque ode voor Doom en een super catchy 79th and Stony Island gaan er bij mij lekker in.

9. Roc Marciano & The Alchemist - The Elephant Man's Bones

Als liefhebber van fysieke releases baal ik enorm van de lange levertijden. Deze moet nog binnenkomen, geld overigens voor nog een paar uit deze lijst, dus grote kans dat er uiteindelijk nog wat plaatsen verschoven gaan worden in de nabije toekomst. De minimalistisch beats van uncle Al die, zoals altijd, rijk zijn aan details en een ijskoude Marci leveren met The Elephant Man's Bones een toffe plaat af. Kan niet wachten om Quantum Leap en Zig Zag Zig door mijn speakers te laten knallen.

8. Boldy James & Real Bad Man - Killing Nothing

Boldy schijnt (hier) een gevalletje love it or hate it te zijn. Ik ben groot fan van de man en behoort sinds enkele jaren tot één van mijn meest beluisterde artiesten. De vorige samenwerking met Real Bad Man deed mij niet zo veel, maar op Killing Nothing komen beide artiesten goed tot hun recht. Heerlijk duistere vibe, die versterkt wordt door de lome flow van Boldy, veel straatreferenties, maar ook schitterende beats zoals bijvoorbeeld op Sig Sauer en 5 Mississippi. Favoriet hier is het machtige All The Way Out.

7. Mickey Diamond - No Liquor Before Twelve

Detroit rapper Mickey Diamond is bezig een flinke reputatie op te bouwen. Hij knalt de ene na de andere release eruit, iets wat de mannen van Griselda ook doen. Alleen al voor 2022 waren dat 7 albums en 2 EP's. Net als bij Griselda heb ik bij Mickey Diamond dezelfde terughoudendheid qua aanpak. Kwaliteit boven kwantiteit all damn day. Maar wat Griselda nog niet is gelukt, lukt Mickey wel; een plek in mijn top 10 krijgen. Zelfs meerdere. En dan had hier ook Bangkok Adrenaline kunnen staan. No Liquor Before Twelve is een typische Mickey plaat: Lekker lomp spitten op harde, sample driven producties. Toffe beatswitches ook.

6. Curren$y & The Alchemist - Continuance

Dat album is gewoon een en al vibe. Hier heb ik ook geen zin om dingen te gaan ontleden. Lekkere beats, zomerse sfeer, Curren$y rapt ok, af en toe een toffe gastartiest. Een fijn album die vaak op staat als ik toe ben aan wat rust of thuis werk. He tried to hide that bitch in him, it came out, gender reveal hahaha

5. Nicholas Craven & Boldy James - Fair Exchange No Robbery

Jaja alweer Boldy James. Diversiteit ten top hier in deze lijst. Deze keer is het Nicolas Craven die de producties verzorgt. Vind Craven een prima producer, maar geen echte hoogvlieger. Zijn beats zijn gebouwd rondom samples en loops, maar niet alles hoeft moeilijk te zijn om lekker weg te luisteren. Ben altijd wel in voor een potje Scrabble.

4. Mickey Diamond & Big Ghost Ltd - Gucci Ghost

Ik heb een enorme hekel aan Gucci. En Prada. En schoudertasjes enzo. Allemaal dingen waar je kapitalen voor uitgeeft en je er nog steeds uitziet alsof je bent gaan shoppen op de vlooienmarkt in Turkije. Gucci Ghost is dan ook een uitzondering die wel hier in huis mag komen. Op de valreep van het jaar verscheen deel 1, maar ondertussen kwam net voor kerst ook nog deel 2 uit. Die laatste heb ik nog niet voldoende geluisterd om goed te kunnen beoordelen, dus wie weet komt deel 2 hoger op de lijst, maar feit is dat ik beide projecten erg tof vind. Mickey is gaan rondsnoepen in de bibliotheek van Big Ghost Ltd en heeft er een partij lekkere vieze boombap beats uitgevist. Zo een Vineyards in France had zo uit de stal van Muggs kunnen komen.

3. billy woods & Preservation - Aethiopes

Billy Woods, misschien wel de beste schrijver binnen het genre en inhoudelijk is Aethiopes waarschijnlijk ook het beste wat er dit jaar is uitgekomen. Het afsluitende tweeluik Smith + Cross en Remorseless is helemaal van buitengewone klasse. Preservation gooide in 2020 al hoge ogen met Eastern Medicine, Western Illness, waarop ook Woods te horen was, en deze keer laat ie me hopen op een Preservation + Boldy album.

2. Ka - Languish Arts

2 nieuwe projecten uitgebracht op dezelfde dag en beide hebben me in de greep gehouden vanaf de eerste luisterbeurt. Mensen klagen vaker over het ontbreken van drums (of snares) bij dergelijke artiesten, maar Ka is voor mij de enige waar ik die totaal niet mis. Zijn stem en content matter is voor mij het element wat kracht geeft aan de producties. Dit is voor mij net zo'n pure hip hop als boombap uit de jaren 80 en 90.

1. Ka - Woeful Studies

Ik denk dat het een verstandige zet is van Ka om zijn negende en tiende album bewust op te splitsen. Zowel commercieel gezien als qua luisterervaring. De minimale producties, Ka's monotome flow, bijna spoken word, en diepe gelaagdheid in de teksten maken zijn albums beter behapbaar in kleinere porties. Persoonlijk had het mij weinig uitgemaakt, beide albums staan met grote regelmaat op repeat en hebben by far de meeste indruk op mij gemaakt dit jaar. Reap!

avatar van MAS
MAS
Johnny Marr schreef:
(quote)

Bedankt om te namedroppen, viesch harde album wajo


Ik hoop het, want heb deze blind gekocht.

avatar van Flipm0de
Toegegeven, heb nog veel 2022 in mijn "te luisteren" lijste staan en ben dan ook erg benieuwd of ik in dit topic nog wat parels kan vinden.

Van wat ik wel geluisterd heb dit jaar kan ik al wel zeggen dat ik het een stuk beter jaar dan 2021 vond.

Grootste tegenvaller is zonder meer Kendrick Lamar die zijn dalende lijn doortrok met zijn nieuwe release. De hoop op een nieuw album van het niveau van GKMC of TPAB word steeds kleiner.

1. billy woods & Preservation - Aethiopes
Welverdiende #1 plek voor dit album. Waar Church mij aardig teleurstelde, is de productie op dit album fantastisch en geeft billy zoals gewoonlijk weer veel stof tot nadenken. Een album met een perfecte balans tussen enorme diepgang en een fijne sound. Elke luisterbeurt ontdek ik weer nieuwe dingen. Een klassieker in wording. Top track: Sauvage

2. Nas - King's Disease III
Recency bias? Wellicht. Nas fanboyism? Aanwezig. Kan wel zeggen dat dit mijn meest gedraaide album is van 2022. Aangezien het album pas twee maanden uit is mag dat verassend genoemd worden. Toptrack: Thun

3. Freddie Gibbs - $oul $old $eparately
Geen Madlib of Alchemist nodig deze keer. Freddie kan ook zonder superproducer een fantastisch project neerleggen. Een stuk minder rauw, dat wel, maar het klinkt heerlijk. Toptrack: Dark Hearted

4. Ka - Languish Arts / Woeful Studies
Waar Martyr's Reward mij niet wist te overtuigen, liggen deze albums mij een stuk beter dankzij de haunting producties en voornamelijk een meer gedreven Ka. Mocht er maar een album mee mogen doen voor de prijzen, dan graag de volle pond naar Languish Arts. Toptrack Languish Arts: Full Cobra, Toptrack Woeful Stories: My Only Home

5. Black Thought & Dangermouse - Cheat Codes
Als album vind ik het een beetje los zand, maar track voor track is dit topniveau. All killer, no filler. Toptrack: Aquamarine

6. Denzel Curry - Melt My Eyez See Your Future
Denzel blijft mij verassen met zijn diverse sounds. Ook op dit album vinden we weer een nieuwe Denzel die mij erg goed kan bekoren. Toptrack: Mental

7. Pusha T - It's Almost Dry
Banger, na banger, na banger. Pusha op zijn best en dit was een early contender voor AOTY. Uiteindelijk viel de replay waarde toch wat tegen om een plekje in de top 5 te krijgen. Toptrack: Diet Coke

8. Conway The Machine - God Don’t Make Mistakes
Conway en Boldy trokken de Griselda kar dit jaar. GDMM is niks nieuws onder de zon, maar wel de Griselda sound die we willen horen. Toptrack: Piano Love

9. Boldy James & Nicholas Craven - Fair Exchange No Robbery
Kan geen genoeg krijgen van Boldy. Of het nou op de rauwe producties zijn van Real Bad Man op Killing Nothing of de rustige producties van Nicholas Craven op Fair Exchange Robbery. En dan moet ik nog de projecten met Futurewave en Cuns nog checken... 4 albums in een jaar, deze man kan niet stil zitten. Toptrack: Power Nap

10. Sadistik X Kno - Bring Me Back When The World Is Cured
Kno blijft een enorm ondergewaardeerde producer in mijn ogen. Fantastische beats op dit project en ideaal voor Sadistik om op los te gaan met zijn verhalen. Toptrack: Disappear

avatar van JayM
Flipm0de schreef:

4. Ka - Languish Arts / Woeful Studies
Waar Martyr's Reward mij niet wist te overtuigen, liggen deze albums mij een stuk beter dankzij de haunting producties en voornamelijk een meer gedreven Ka. Mocht er maar een album mee mogen doen voor de prijzen, dan graag de volle pond naar Languish Arts. Toptrack Languish Arts: Full Cobra, Toptrack Woeful Stories: My Only Home
Beide mogen meedoen, maar als aparte entries. Ik begrijp dat Languish Arts je nummer 4 is, wordt Woeful Studies dan 5 en schuift de rest een plek op of..?

avatar van Flipm0de
JayM schreef:
(quote)
Beide mogen meedoen, maar als aparte entries. Ik begrijp dat Languish Arts je nummer 4 is, wordt Woeful Studies dan 5 en schuift de rest een plek op of..?

Dan laat ik Woeful Studies buiten de lijst vallen. Een plekje is genoeg voor Ka.

avatar van JayM
Met 16 lijsten binnen en ruim anderhalve week onderweg, nadert de ontknoping voor 2022. Ga de deadline een paar uur vervroegen, want anders moet ik de uitslag over het weekend tillen en er wordt natuurlijk al met zoveel spanning gewacht.

De deadline is as vrijdag 13u.

Hopelijk sluit iedereen weer aan deze ronde:
Gyzzz, niels94, Koenr, panjoe, jordidj1, Osiris Apis, shaadiq haynes, 3dwardVan3, principal2000, MJ_DA_MAN, lowieke, GarnalenPeller en heeft overmars89 ook nog zin om aan te haken.

avatar van Johnny Marr
JayM schreef:
(quote)
Beide mogen meedoen, maar als aparte entries. Ik begrijp dat Languish Arts je nummer 4 is, wordt Woeful Studies dan 5 en schuift de rest een plek op of..?

Dag JayM (JM),

Kan ik m'n nummer 10 nog aanpassen? Ik heb onlangs Ka - Woeful Studies beluisterd en die vind ik toch stukken beter dan het album van JID. Bij deze m'n nieuwe top 10:

1. Danger Mouse & Black Thought - Cheat Codes
2. Kendrick Lamar - Mr. Morale & The Big Steppers
3. Freddie Gibbs - $oul $old $eparately
4. Benny the Butcher - Tana Talk 4
5. Conway the Machine - God Don't Make Mistakes
6. Little Simz - No Thank You
7. Pusha T - It's Almost Dry
8. billy woods & Preservation - Aethiopes
9. Kae Tempest - The Line Is a Curve
10. Ka - Woeful Studies

Toch m'n lijssie wat te vroeg gedropt dus, sorry!

avatar van JayM
Johnny Marr schreef:
Kan ik m'n nummer 10 nog aanpassen? Ik heb onlangs Ka - Woeful Studies beluisterd en die vind ik toch stukken beter dan het album van JID.
Done

avatar van overmars89
Thanks JayM voor de uitnodiging.

Helaas niet veel tijd momenteel om mijn keuzes uit te lichten, maar dit is mijn Hip/Hop top 10:

De top 2 staan voor mij ver boven de rest. Voor de rest naar mijn inziens veel goede albums, maar weinig albums waar ik echt van ben gaan houden. Bijna elke rapper heeft betere platen gemaakt in zijn/haar carriere, behalve dus mijn top 2 & J.I.D.. That's just my opinion. . Rapper van het jaar.. 100% Boldy James.

1. Open Mike Eagle - Component System With The Auto Reverse
2. Boldy James & Nicholas Craven - Fair Exchange No Robbery
3. Avantdale Bowling Club - Trees
4. Kendrick Lamar - Mr. Morale & The Big Steppers
5. J.I.D. - The Forever Story
6. Loyle Carner - Hugo
7. Roc Marciano X The Alchemist - The Elephant Man's Bones
8. billy woods - Aethiopes
9. Quelle Chris - Deathfame
10. Little Simz - No Thank You

avatar van Johnny Marr
Fok, die andere Ka is ook al zo lekker... Genieten man...

avatar van Koenr
Ik liep door werk en andere drukte behoorlijk achter met het luisteren van nieuwe releases dit jaar, maar ik heb december kunnen gebruiken om e.e.a. nog even rustig in te halen, zeker wat betreft spul dat na de zomer is gedropt. Was weer een prima hip-hop jaar heb ik de indruk, en het was niet lastig om tot een fraaie top 10 (of 20) te komen. Grootste tegenvaller was de Lamar plaat die - hoewel zeker niet slecht - me toch wel heel weinig doet. Die Black Star plaat heb ik me uiteindelijk niet eens aan gewaagd. Anyway, deze 10 zijn het geworden:

01. Moor Mother - Jazz Codes
02. billy woods & Preservation - Aethiopes
03. Open Mike Eagle - Component System with the Auto Reverse
04. $ilkMoney - I Don't Give a Fuck About This Rap Shit, Imma Just Drop Until I Don't Feel Like It Anymore
05. Cities Aviv - Working Title for the Album Secret Waters
06. R.A.P. Ferreira - 5 to the Eye with Stars
07. MIKE - Beware of the Monkey
08. Lil Supa - Yeyo
09. Ghais Guevara - There Will Be No Super-Slave
10. Nicholas Craven & Boldy James - Fair Exchange No Robbery

avatar van JayM
Laatste reminder guys. Morgen ga ik rond 14u de balans opmaken. Wat voor die tijd binnen is doet mee met de lijst der lijsten.

Gyzzz, niels94, panjoe, jordidj1, Osiris Apis, shaadiq haynes, 3dwardVan3, principal2000, MJ_DA_MAN, lowieke en GarnalenPeller

avatar van niels94
Paar releases die ik nog wil checken, maar goed, komt-ie!

1. billy woods & Preservation - Aethiopes
2. Open Mike Eagle - Component System with the Auto Reverse
3. Danger Mouse & Black Thought - Cheat Codes
4. Quelle Chris - DEATHFAME
5. billy woods x Messiah Musik - Church
6. Ka - Woeful Studies (2022)
7. R.A.P. Ferreira - 5 to the Eye with Stars
8. Little Simz - No Thank You
9. Pusha T - It's Almost Dry
10. Earl Sweatshirt - Sick!

avatar van Kalikula
Toch even snel 2022 dingen checken. Geen top 10, maar dit viel mij op:

Cise Greeny, Phiik, and Lungs/Lonesword, Where Are The Bugs!? WHERE ARE THE BUGS!?

Leikeli47, Shape Up Shape Up

avatar van shaadiq haynes
There you go:

1. Quelle Chris - DEATHFAME
2. Zwangere Guy & Lander Gyselinck - Pourriture Noble
3. Homeboy Sandman - Still Champion
4. Open Mike Eagle - Component System with the Auto Reverse
5. Danger Mouse & Black Thought - Cheat Codes
6. Jermiside & The Expert - The Overview Effect
7. Kendrick Lamar - Mr. Morale & The Big Steppers
8. Roc Marciano & The Alchemist - The Elephant Man's Bones
9. Little Simz - No Thank You
10. Fly Anakin - Frank

Ook fijn:
Denzel Curry - Melt My Eyez See Your Future
Tom Caruana - Strange Planet
billy woods - Aethiopes

avatar van -SprayIt-
overmars89 schreef:
Rapper van het jaar.. 100% Boldy James.

3 februari in de Melkweg zie ik net!

avatar van overmars89
-SprayIt- schreef:
(quote)

3 februari in de Melkweg zie ik net!


Yes, zag 'm ook! met big ALCH!

avatar van JayM
-SprayIt- schreef:
3 februari in de Melkweg zie ik net!
Heel nice!

avatar van -SprayIt-
Wellicht een toffe gelegenheid voor een get-together met de connaisseurs uit dit topic?

avatar van Koenr
Ik kan die dag helaas niet vanwege het IFFR, was anders wel een hele leuke meet-up geweest.

Iemand nog andere hip-hop concerten op de agenda?

avatar van overmars89
-SprayIt- schreef:
Wellicht een toffe gelegenheid voor een get-together met de connaisseurs uit dit topic?


Ik ga sowieso! En waarschijnlijk alleen
Dus lijkt mij leuk!

Edit: Ik heb in ieder geval een ticket!

avatar van overmars89
Koenr schreef:
Ik kan die dag helaas niet vanwege het IFFR, was anders wel een hele leuke meet-up geweest.

Iemand nog andere hip-hop concerten op de agenda?


Ik heb alleen nog Sticks; Tolhuistuin 18 Februari

avatar van JayM
-SprayIt- schreef:
Wellicht een toffe gelegenheid voor een get-together met de connaisseurs uit dit topic?
Ben in overleg met vrienden of het haalbaar is qua werk/logistiek, maar wil zeker gaan. Zo ja, lijkt me dit een uitstekend plan

avatar van 3dwardVan3
Veel goede hiphop in 2022, dit waren mijn tien favorieten.

01 Roc Marciano & The Alchemist - The Elephant Man’s Bones
02 Apollo Brown & Philmore Green - Cost of Living
03 MIckey Diamond.& Big Ghost Ltd - Gucci Ghost
04 Metro Boomin - Heroes & Villains
05 Danger Mouse & Black Thought - The Rear View
06 Denzel Curry - Melt My Eyez See Your Future
07 Nas - King’s Disease
08 Ghettosocks & DK - Listen to the Masters
09 Diamond D - The Rear View
10 Thees Handz - Three’s Company

Gast
geplaatst: vandaag om 11:43 uur

geplaatst: vandaag om 11:43 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.