MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / De hiphop top 100 van...

zoeken in:
zaaf
Divine Styler _o_

nedbed
Erg hard die van Rubberoom.

Noname

Gelijk maar door naar de volgende 50, de (nog grotere) big boys zullen we maar zeggen.

50. Busdriver - Imaginary Places (2002)
Aantal keer genoemd in dit topic: 0
Vorige update was Busdriver nog bijgestaan door een paar net zo knotsgekke collega’s, maar hier spit hij geheel zelf zijn bars. Busdriver blinkt uit in originaliteit en onconventionele flows. Wie verzint het ook om over een licht versnelde sample van Bach te gaan rappen en dan ook nog eens de melodie te matchen met je rapflows. In een woord genieten. Busdriver is een van dé meest innovatieve rappers in de scene.

49. King Geedorah - Fazers (2003)
Aantal keer genoemd in dit topic: 2
King Geedorah is natuurlijker een van de vele artiestennamen van Daniel Dumile aka MF DOOM. Fazers vind ik een van de karakteristieke songs waar de esthetiek van MF DOOM perfect tot zijn recht komt. Track start met een sample uit een film uit de Godzilla movie-verse, waar ook de naam King Geedorah vandaan komt. De beats, de teksten alles geeft die typerende stripboeken vibes af. Maar ondertussen zijn de rhymes en productie gewoon van buitenaardse kwaliteit, hier kan ik geen genoeg van krijgen.

48. Aesop Rock - Dorks (2016)
Gelukkig genoeg Aesop Rock in iedereens lijsten en ook ik koester het werk van de man met de meest (bewezen) uitgebreide vocabulary dan welke rapper dan ook. Zijn oude werk is geweldig, maar zijn nieuwste albums zijn ook waanzinnig. Dorks was voor een gevalletje You Had Me At Hello. Als je zo opent: Question: If I died in my apartment like a rat in a cage/ Would the neighbors smell the corpse before the cat ate my face? dan heb je een plek in mijn top 100 al binnen, De beat is grandioos en onheilspellend. De tekst een betoog tegen de muziekmedia die soms meer een verschil probeert te maken dan de artiest zelf

47. Justice System - Trouble on my Mind (1994)
Als je van cool jazz houdt én van hiphop, dan heb ik hier een gouden tip voor je. Het album “Rooftop Soundcheck” van Justice System is dan precies wat jij nodig heb: Smooth jazz rap van de allerbovenste plank. Album zit ook vol met verwijzingen: Zo komen bijvoorbeeld Lovin’ Spoonfull en Donna Summer langs. Trouble on my Mind kent dan weer een verwijzing naar Public Enemy. Het nummer swingt heerlijk weg en kent sterke instrumentatie. De band is na het album echter gedropt door hun label, wat hooguit schandalig is. Deze mannen hadden nog veel meer in hun mars.

46. Q-Tip - Move/Renaissance Rap (2008)
Aantal keer genoemd in dit topic: 1
Q-tip is natuurlijk een van de muzikale genieën achter A Tribe Called Quest, geroemd om zijn machtige jazz producties. Nu is het net de ironie dat Move het enige nummer op zijn solo album “The Renaissance” is die niet door Q-tip zelf, maar door J-Dilla geproduceerd is. Deze track bestaat uit twee delen, waar move een funky geheel is, is Renaissance Rap meer laid-back met minder uitgesproken raps. Wat beide delen van het nummer gemeen hebben is dat er verschrikkelijk veel gevoel in zit, met tegelijk moderne als oldskool vibes.

Hip Hop top 100 MuMe volglijst (Niet op spotify: Track 98 - 89 - 64)

Huge big up voor Justice System, zeer ondergewaardeerd en overlooked album. Ze hebben volgens mij nog een (overigens zeer teleurstellend volgens velen) album gedropt na "Rooftop Soundcheck". Ik checkte even op Discogs, maar ze hebben er 2 die allebei niet supergoedkoop worden aangeboden... Toch maar eens gaan checken op YouTube of Spotify.... Btw: ik verwacht wel meer dope jazzy ish nu, hopelijk wordt dat geen teleurstelling!

Ps: Volgens het almachtige discogs (en mijn schijfje zelf) is het album uit 1994 en niet 1999.

Lekker hoor. Inmiddels behoorlijk wat tips om tzt. uit te pluizen.

ForWhomThePeteTolls schreef:
Huge big up voor Justice System, zeer ondergewaardeerd en overlooked album. Ze hebben volgens mij nog een (overigens zeer teleurstellend volgens velen) album gedropt na "Rooftop Soundcheck". Ik checkte even op Discogs, maar ze hebben er 2 die allebei niet supergoedkoop worden aangeboden... Toch maar eens gaan checken op YouTube of Spotify.... Btw: ik verwacht wel meer dope jazzy ish nu, hopelijk wordt dat geen teleurstelling!

Ps: Volgens het almachtige discogs (en mijn schijfje zelf) is het album uit 1994 en niet 1999.

1994, je hebt helemaal gelijk. Tweede album heb ik gemist, zal eens neuzen op soulseek en zelf oordelen in hoe teleurstellend het is.

Weer vele fijne tracks! En bedankt voor de Dilla, een top 100 zonder deze baas kan toch bijna niet

45. есть есть есть - Осень (2011)
Een bijzondere track uit Rusland. есть есть есть (есть betekent “Yes, Sir!”) is een driekoppige muziekgroep uit St Petersburg en hebben een totaal eigen kijk op hiphop. осень (herfst) is een bijna 8 minuten-durende flow wat voelt als een doorlopend verhaal. Waar Russisch muziek soms nogal eens grauw kan zijn, is de productie hier juist behoorlijk kleurrijk en optimistisch. Als Google Translate mij niet in de steek laat, gaat de tekst over een man die geniet van een stressvrije herfstdag in het bos, terwijl hij zich los schudt van de cynische en gemoderniseerde wereld. De instrumentatie met blazers begint speels, maar breidt zich gaande weg verder uit tot een euforische uitbarsting.

44. Shabazz Palaces - Are You... Can You... Were You? (Felt) (2011)
Shabazz Palaces bestaat uit multi-instrumentalist Tendai Maraire en Ishmael Butler (bekend als Butterfly van Digable Planets). Samen hebben ze begin dit decennium een surrealistisch hiphop project opgericht. Alles is behoorlijk down-tempo met hypnotiserende ritmes, maar daardoor wordt je getransporteerd naar de hiphop wereld van Butler. Want in een zee van hiphop, is Shabazz palaces zijn eigen eilandje, met slechts drie inwoners: jij, Butler en Maraire.

43. Kids See Ghosts - Reborn (2018)
Kid Cudi leek zijn creatieve kunsten kwijt te zijn, maar laat het maar aan Kanye West over om het beste uit zijn kameraad te halen. Kids See Ghosts was vorig jaar een zeer geslaagd project van de twee. Reborn kent een van de meest pakkende refreinen (gezongen door kid Cudi) die ik ooit gehoord heb in een hiphop song. Een refrein die symbool staat voor de psychische struggles die beide rappers doorgemaakt hebben. De verse van zowel Kanye als Cudi is strak en emotioneel. De aandoenlijke instrumentatie en gemoffelde drumbeats maken dit voor mij na een jaar al een moderne klassieker.

42. Nas - The World Is Yours (1994)
Aantal keer genoemd in dit topic: 4
Zoals jullie misschien al een klein beetje gemerkt hebben, toon ik niet altijd even veel respect voor wat in de volksmond de echte hiphop klassiekers genoemd worden. Een van de zogenoemde klassiekers waar ik het wel totaal mee eens ben is “Illmatic”. De artiest Nas behoeft hier natuurlijk geen introductie. The World is Yours kent zo’n chille jazzpiano setting en Nas klinkt zo natuurlijk op dit nummer. Die kleine tempo variaties in zijn flow zijn ongematched door andere rappers. Terecht beschouwd als een klassieker.

41. CunninLynguists Ft. Tonedeff - The Gates (2006)
Aantal keer genoemd in dit topic: 11
Hiphop is voor mij persoonlijk niet echt een genre wat me echt emotioneel weet te raken, maar als er een nummer gevoelens in me los kan maken is het wel deze van CunninLynguists. Deze hiphop groep heeft sowieso bij een plekje in mijn persoonlijke hall of hiphop-fame, met een zeer uitgebreide en kwalitatieve discografie. Verhalen overbrengen kunnen ze als de beste met de meest melodieuze producties van de hiphop scene. Het verhaal van The Gates speelt zich af voor de hemelpoorten en grijpt je bij de keel, maar ik denk niet dat ik mijn lofzang te veel hoef uit te breiden: In dit topic is dit nummer al behoorlijk geliefd.

Reborn Sowieso een leuk rijtje weer. Ik loop wel een paar dagen achter met meeluisteren, hopelijk de komende dagen ergens wat tijd.

madmadder schreef:
Reborn Sowieso een leuk rijtje weer. Ik loop wel een paar dagen achter met meeluisteren, hopelijk de komende dagen ergens wat tijd.

Wees niet bang, de lijst gaat nergens heen. Sowieso iedereen bedankt die de moeite neemt om mee te luisteren

40. Rjd2 - Ghostwriter (2002)
Aantal keer genoemd in dit topic: 3
RJD2 is ooit in de picture bij mij gekomen door de briljante serie Mad Man. Deze producer creëert aansprekende beats, met zeer uitgesproken en catchy soundscapes. Zijn debuutalbum “Deadringer” is een van mijn favoriete instrumental hiphop albums. In Ghostwriter is een repeterend gitaarloopje de rode draad, maar er gebeurt zoveel om heen. Sprankelende synthesizers, galmend geneurie en verspringende beat. Productie is echt top notch zullen we maar zeggen. Als de blazers er zich ook nog eens mee gaan bemoeien wordt het helemaal een groot feest.

39. Curse ov Dialect - Bury Me Slowly (2006)
Curse Ov Dialect is een hiphop groep uit Down-Under, gevestigd in Melbourne. De groep verkreeg faam door een mix van culturele invloeden te gebruiken, waaronder arabische en Indiase muziekstromingen, maar ook strijkinstrumenten uit middeleeuws Europa. Deze instrumentatie komt in Bury Me Slowly ook terug, soms maar enkele seconden, maar als geheel is het gewoon geniaal. Het nummer is opzwepend en elke luisterbeurt ontdek je weer wat nieuws. De accenten van de rappers zijn even wennen, maar deze groep is zeker het luisteren waard.

38. The Pharcyde - Passin' Me By (1992)
Aantal keer genoemd in dit topic: 11
Pharcyde is natuurlijk ook zo’n groep die eigenlijk in niemands top 100 mag ontbreken. Van mijn kant hier geen deep cut. Passin’ Me By wordt door velen als beste nummer bestempeld en ik ben het daar helemaal mee eens. De jazz productie is buitensporig strak en aanstekelijk, de beats dansen zo je oren in. Een heerlijk bescheiden tekst gebracht met stralende flows.

37. Milo & Kenny Segal - Zen Scientist (2015)
Binnen de abstracte hiphop scene is Milo toch wel de koning van de spirituele slow hiphop, met teksten over alledaagse zaken, interne reflectie en soms totaal nerdy. Hij heeft meerdere sterke albums uitgebracht, maar de door Kenny Segal geproduceerde “So The Flies Don’t Come” is een persoonlijke favoriet. Die dromerige stem van Milo op Zen Scientist en de net zo ingetogen maar sfeervolle tonen, dit nummer heb ik vaak op repeat staan. Milo lets my soul fly.

36. Run The Jewels - Legend Has It (2016)
Run The Jewels is toch een van spannendste en meest consistente acts van dit decennium en live ook nog eens ijzersterk. El-P en Killer Mike barsten van de chemie en samen gaan ze me toch ongelooflijk hard, de ultieme get hyped rap. Tot nu toe vind ik hun derde album hun beste, met Legend has It als het brandende middelpunt. Een beat die erg dwars door je heen snijdt met raps waar je niet om heen kan. AND THE CROWD GOES RTJ!

The Pharcyde, Milo en Rjd2 in één post ?

Fijn om Kids See Ghosts te zien, dat is toch echt wel een top album. Toch vreemd dat de vorige Cudi albums echt heel slecht waren terwijl die man duidelijk goede muziek kan maken - al komt dat ook grotendeels door Kanye.

35. Loco Locass - Libérez nous des Libéraux (2004)
Franstalige hiphop van deze groep uit Quebec, waarbij veel van de teksten schijnen te gaan over het uitgesproken verlangen om van Franstalig canada een apart land te maken. Deze track is geschreven als tegengeluid nadat de Liberalen de verkiezingen in 2002 wonnen, het refrein luidt dan ook “Bevrijd ons van de liberalen”. De politieke boodschap even buiten beschouwing gelaten, ben ik behoorlijk onder de indruk van de speelse en slim opgebouwde flows van dit nummer. Pop-elementen worden slim verwerkt in deze protestsong, met een refrein waarvoor je absoluut geen franse taalknobbel hoeft te hebben.

34. Mobb Deep - Survival Of The Fittest (1995)
Aantal keer genoemd in dit topic: 7
Kijk eens aan, weer een klassieker die ik absoluut als dergelijke durf te bestempelen. De zware piano-tonen zorgen voor een beklemmende sfeer en de beat is precies wat deze track nodig heeft. De verses van beide rappers snijden als een mes door warme boter en als ze samen komen in het refrein is het helemaal ijzersterk. In mijn ogen is dit nummer even sterk als en misschien wel beter dan Shook Ones, Part 2, volgens vele toch wel dé nummer 1 van Mobb Deep.

33. Death Grips - I've Seen Footage (2012)
Als er één hiphop groep is waar je tegenwoordig niet meer omheen komt is het Death Grips. Love it or hate it, met hun experimentele noisy sound zetten ze de hele hiphop scene op zijn kop. Alhoewel ik al hun albums kan waarderen, kom ik toch het vaak terug bij hun eerste officiële langspeler, waar de sound echt nog knettervers is. Dat album staat vol parels die mijn top 100 zo binnen kunnen lopen, maar de keuze is gevallen voor het iconische I’ve soon footage. Die swingende instrumentals als een sirene en de stem van MC Ride die in het ideale kader wordt geplaatst. Wat een geweldige innovatieve en compromisloze groep is dit toch.

32. Jedi Mind Tricks - Heavenly Divine (2004)
“Violent By Design” is een hardcore hiphop feest van jewelste, maar de dramatische instrumentatie maakt het helemaal af. Ik vind de beats/instrumentals op dat album misschien wel een van de allerbeste. Op Heavenly Divine is de dynamiek tussen rappers Vinnie Paz en Jus Allah in zijn volle glorie aanwezig, de rappers wisselen elkaars zinnen moeiteloos af. De teksten zijn mij vaak wat te bekrompen, maar het totaalpakket is indrukwekkend.

31. Cannibal Ox - Pigeon (2001)
Aantal keer genoemd in dit topic: 5
El-P brengt voor Cannibal Ox weer eens zijn A-game, maar deze man valt eigenlijk nooit tegen. Die subtiele, maar tegelijk bedrukkend koude atmosfeer is inmiddels El-P’s karakteristieke sound geworden en unmatched door andere producers. De teksten zijn van uitzonderlijk hoge kwaliteit en worden door Vast Aire en Vordul Mega feilloos afgeleverd. Voor een verdere analyse van het nummer zou ik de toplijst van niels94 teruglezen, hij heeft er een interessant stuk geschreven bij zijn nummer 1.

30. Dj Shadow - Building steam with a grain of salt (1996)
Aantal keer genoemd in dit topic: 7
Als het om instrumentele hiphop gaat is er toch een album de overduidelijke nummer 1: DJ Shadow’s Endtroducing… Dit album kent zoveel aandacht voor detail van een man die muziek ademt. Een album vol met obscure samples van de diepste b-sides, dusdanig verwerkt dat de samples hun hele eigen gerecyclede leven gaan leiden. Building Steam is amazing, van de karakteristieke piano tonen tot de gemixte effecten tot de ideale spoken word samples. Diepe buiging voor DJ Shadow.

29. Viktor Vaughn Feat. Apani B - Let Me Watch (2003)
Aantal keer genoemd in dit topic: 6
Die MF Doom, wat een discografie heeft deze man toch achter zijn naam staan. Als Viktor Vaughn brengt Doom toch wel net iets anders op tafel dan we van hem gewend zijn. De toon is naargeestiger en zijn flows net even een versnelling hoger. De productie op Can I Watch is dan juist weer teder. Samen met Apani B openbaart zich een verhaal van tienerliefde waarin Vaughn dan misschien niet een super badguy is, maar sowieso wel een fuckboy. De flow op dit nummer is een implosie van kwaliteit.

28.Freddie Gibbs & Madlib - Crime Pays (2019)
Behoeft dit duo nog een introductie? Gibbs & Madlib zorgen er eigenhandig voor dat de gangster-rap niet ten onder gegaan is in de 10’s. "Pinãta" en "Bandana", beide albums zijn absolute toppers. Beide mannen halen ook het beste in elkaar naar boven. Ik heb het al eerder gezegd maar Madlib is de GOAT als het om productie gaat, zo ook op Crime Pays. Dit nummer blies mij van de sokken al tijdens de eerste luisterbeurt. Madlib levert de beats en Freddie hoeft ze alleen maar in te koppen. Dat doet hij dan ook keihard, zoals op het einde als Freddie los gaat en bar na bar spit, terwijl de treffende instrumentals van Madlib vrolijk door deinzen op de achtergrond.

27. Company Flow - Collude/Intrude (1997)
Wéér een project waar El-P bij betrokken is geweest. Samen Met Bigg Jus en Mr. Len vormden zij Company Flow en brachten het baanbrekende album “Funcrusher Plus” uit, een album die omschreven wordt als een van de belangrijkste spelers voor de erkenning van hiphop als een ware kunstvorm (maar dat was het natuurlijk al lang). Collude/Intrude is een van de sterkste nummers op dat album, met een futuristische sound en een keiharde beat. Het zou later de blauwdruk zijn voor vele andere projecten van El-P en toch blijft dit in retrospect gewoon zonder moeite overeind staan.

26. Tyler The Creator - 911 / Mr.Lonely (2017)
Tyler is een rapper waarvan zijn progressie als artiest publiekelijk hoorbaar en zichtbaar is. Waar zijn eerdere werk ook al bangers en eigenzinnige invalshoeken kenden, was het tevens ongefocust. Op “Flower Boy” (en dit jaar ook “Igor”) komt alles samen, een perfectie fusie van hiphop en neo-soul. Who Dat Boy is ook een zeer strak nummer, maar 911/Mr lonely vind ik een melancholisch meesterwerkje en een voorbeeld hoe Tyler zich de afgelopen jaren ontwikkeld heeft. Overvloed aan sterke melodieën, zeer rijke en aanstekende instrumentatie en nog steeds die eigenwijze kenmerken van de Tyler’s raps.

Hip Hop top 100 MuMe volglijst (Niet op spotify: Track 98 - 89 - 64 - 27)

zaaf
wat een lekkere snoepjes, veel bekend en bemind, sommige minder of niet bekend en zeker interessant.

25. Blackalicious - Chemical Calisthenics (2002)
Ik heb een grote voorliefde voor groepen die zichzelf niet al te serieus nemen en de clichés van hun genre op de hak nemen, maar ondertussen stiekem schitterende producties leveren (zie ook Ween). Blackalicious is wat mij betreft zo’n groep. De teksten zijn niet zo hard en “cool” als je van rappers verwacht, maar de flows gaan genadeloos snel. De tracks van Blackalicious zijn soulfull, speels en gewoonweg een genot om naar te luisteren. Chemical Calistenics is een persoonlijke favoriet van mij. Productie van Dj Cut Chemist (toepasselijke naam ook) gaat perfect samen met de hilarische maar pijlsnelle raps. De tekst met metaforen en verwijzingen naar chemische componenten vind ik als onderzoeker geweldig natuurlijk (al is het maar deels mijn vakgebied).

24. Edan Feat. Mr. Lif - Making Planets (2005)
Een bijzondere samenwerking tussen Edan en Mr. Lif. Het bombastische en spacey intro verklapt al dat dit niet zomaar een hiphop nummer gaat zijn. De transitie van het intro naar de funky beat is zo smooth als een babyhuidje terwijl Edan zijn verse met veel kunde begint te spitten. Opnieuw volgt een hypnotiserende transitie waarna het aan Mr. Lif is om met gepaste energie over de pulserende en opzwepende muziek een verrukkelijk strakke verse te leveren. Zeldzaam goed opgebouwd hiphop nummer.

23. Kanye West - POWER (2010)
Dit nummer is mijn persoonlijke hype nummer. Als ik een belangrijke presentatie moet geven of vlak voor een wedstrijd, luister ik altijd dit waanzinnige nummer om in de winning mood te komen. Kanye is zo heerlijk zelfingenomen op dit nummer dat het voelt alsof je de hele wereld aan kan. (I don’t need yo pussy bitch/I’m on my own dick). De productie van dit album is natuurlijk ook magistraal. De inmiddels legendarische sample van 21st schizoid man is behoorlijk ambitieus, maar wat mij betreft helemaal op zijn plaats. Zeg wat je wilt van de persoon Kanye, maar muziek maken kan hij wel.

22. Quelle Chris - Buddies (2017)
Quelle Chris is een van mijn favoriete hiphop artiesten van de afgelopen 5 jaar. Hij heeft alle ingrediënten om mijn volle aandacht te verdienen: innovatieve productie met een mix van verschillende stylen, uitzonderlijke flows, goed gevoel voor ritme en een flinke dosis humor. Buddies vind ik gewoon al geweldig om het concept van het nummer: Quelle Chris die tegen zichzelf rapt over hoe hij graag zichzelf is. Ondertussen is de jazz productie subliem. De mixing van de stem van Quelle Chris maakt het helemaal af, het wordt echt een soort interne monoloog.

21. De La Soul - Stakes is High (1996)
Kiezen tussen je favoriete De La Soul nummer is kiezen tussen je favoriete kind (al heb ik geen kinderen, maar ik kan het me voorstellen), een onmogelijke opgave. De La Soul toch wel de koningen van de clean good fun hiphop, maar ze zijn zoveel meer dan dat. Pioniers binnen het genre en meesters van de flow. Ik luister graag naar hun speelse goedgemutste flow, maar het bloedserieuze nummer Stakes is High heeft toch de lijst gehaald. De flows zijn weer uitmuntend terwijl de drie mannen hun kritieken over de samenvattingen overwegen, geholpen door de productie door niemand minder dan J Dilla.

Hip Hop top 100 MuMe volglijst (Niet op spotify: Track 98 - 89 - 64 - 27 - 21)

Tja, minste nummer van MBDTF, maar scoort desondanks gewoon een 10 bij mij. Wat een lijstje zeg, big up

Ben momenteel weer helemaal hip-hophyped, goed dat dit topique weer leven bevat .

Laatste twee lijstjes zijn volledig in mijn straat. Kanye, Tyler, DJ Shadow, Freddie & Madlib, Company Flow, en een van mijn favoriete Dilla beats.

jordidj1 schreef:
Tja, minste nummer van MBDTF, maar scoort desondanks gewoon een 10 bij mij. Wat een lijstje zeg, big up

Ben momenteel weer helemaal hip-hophyped, goed dat dit topique weer leven bevat .

Heb je je lijstje al af? Volgende week ga ik het druk krijgen, dus ga mijn lijst dit weekend afmaken

aerobag schreef:
(quote)

Heb je je lijstje al af? Volgende week ga ik het druk krijgen, dus ga mijn lijst dit weekend afmaken

Hmmm, ik heb liever dat iemand voorgaat. mASTROg?

Ik zag dat Johnny Marr al 10 jaar een lijstje in de oven heeft zitten

aerobag schreef:
Ik zag dat Johnny Marr al 10 jaar een lijstje in de oven heeft zitten

Ik ben een beetje de Tool van dit topic. Nog drie jaar geduld dus

20. Dr.Octagon - Blue Flowers (1996)
Aantal keer genoemd dit topic: 2
Helemaal terug bij nummer 85 (The Streets) onthulde ik al dat er drie hiphop albums verantwoordelijk zijn geweest voor mijn liefde voor hiphop. Graag zou ik nummer 2 willen voor stellen: “Dr. Octagon”. Hoe dit album nu precies ooit op mijn MP3-spelertje terecht gekomen is, is mij nu enigszins een raadsel, maar het zal vast te maken gehad hebben met de chaos die Limewire heette. Enigszins wat misplaatst tussen bands als Dire Straits en The Beatles, stond dit album toch mooi maar even mijn aandacht te vangen. Hoewel ik als jonge tiener de flows en de muzikaliteit niet 100% kon waarderen, wist ik wel dat dit een bijzonder album was. Vandaag de dag geniet ik nog steeds met volle teugen van de uitzinnige onheilspellende productie van Blue Flowers en de dramatische flows van Kool Keith aka Dr. Octagon. Unieke rapper, uniek conceptalbum.

19. Open Mike Eagle - (How Could Anybody) Feel at Home (2017)
Mijn favoriete hipster-hopper. De beste man gaat ook al weer 10 jaar mee, maar twee jaar geleden overtrof hij zichzelf met het album “Brick Body Kids Still Day Dream”. De sfeer op deze track is buitenaards goed, met een continue flow die boekdelen spreekt, het refrein is haast niet meer uit je hoofd te krijgen. Het nummer is een ode aan de oude buurt waar Mike Eagle opgroeide, die in de loop van tijd veranderd is en daarmee Mike Eagle verwilderd achter laat. Een moderne creatieve mastermind, heel benieuwd of hij zijn laatste album nog gaat overtreffen.

18. Main Source - Looking At The Front Door (1991)
Als jij mij nou zou vragen wat een echte klassieker is, dan zal “Breaking Atoms’ waarschijnlijk mijn eerste antwoord zijn. Dit album kan ik in een woord omschrijven: Geniaal. De Productie is zo verzorgd en funky, Looking at the Front Door is daar natuurlijk een perfect voorbeeld van. De gesampelde hook (van Donald Byrd) en de gesampelde drums (van Detroit Emeralds) gaan hand in hand en vormen een heerlijk geluid bij deze oldskool rapflows, vooral de verse van Large Professor vind ik erg strak. Funfact: Toevallig las ik laatst in een interview dat dit de favoriete hiphop song van Pusha T is.

17. Immortal Technique - Obnoxious (2003)
In de categorie absoluut knetterhard, deze enorme banger van Immortal Technique. Toegegeven, bij deze artiest had ik de grootste moeite met de keuze voor zijn beste nummer. Point of no return, Peruvian cocaine, Leaving The Past… ik had ze allemaal wel een plek gegund. Maar de pure gecontroleerde agressie die in de tekst en de flows zit van dit nummer, trokken mij over de streep. De begeleidende muziek die die Felipe Andres Coronel gebruikt is altijd veel subtieler dan zijn flows, maar dat maakt zijn werk voor mij juist zo’n succes. Het is zo rauw en goudeerlijk, kunnen veel van zijn collega’s een voorbeeld aan nemen.

16. Nujabes feat. shing02 - luv(sic.) pt. 3 (2005)
Aantal keer genoemd in dit topic: 4
Nujabes komt met verschillende nummers in veel lijsten voor en dat dit forum deze man een warm hart toedraagt is wat mij betreft helemaal terecht. Deze artiest is ons helaas veel te snel ontnomen. De productie op Luv(sic) is zo fijngevoelig, met zoveel aandacht voor details. De instrumentals doen me heel kwetsbaar aan, terwijl de raps, enigszins wat bedolven onder de instrumentals, een continue sterk ritmische flow betreft. Prachtige track van een artiest waarvan je aan alles merkt dat muzikaal talent daar zijn aderen stroomde.

Hip Hop top 100 MuMe volglijst (Niet op spotify: Track 98 - 89 - 64 - 27 - 21)

zaaf
Keith

jordidj1 schreef:
(quote)

Hmmm, ik heb liever dat iemand voorgaat. mASTROg?

Ik heb mijn lijst zo goed als af, dus ik kan na Aerobag wel los.

Flipm0de schreef:
(quote)

Ik heb mijn lijst zo goed als af, dus ik kan na Aerobag wel los.

Dope! Stem maar ff af met mastro.

Yooo aerobag,

paar gigantische pareltjes erbij... VV met Apani B, Octagon, Main Source en Edan + Mr.Lif met een zeldzaam meesterwerkje, IT, DJ Shadow. Ben benieuwd hoe het gaat eindigen. Zeer a-generiek lijstje...in tegenstelling tot die van mij! Propjes en ik blijf m uiteraard volgen.

15. Kendrick Lamar - Sing About Me, I'm Dying Of Thirst (2012)
Aantal keer genoemd in dit topic: 1 (boks jordidj1)
Ergens las ik ooit een recensie die beweerde dat “Hiphop eindelijk zijn Pink Floyd heeft gevonden”. Ik ben het niet helemaal eens met de vergelijking, maar feit is wel dat Kendrick zowel door de puristen als het grote publiek omarmd is. Toevallig zag ik laatst dat zelfs De Wereld Draait Door een item over hem had. Als je daar als moderne hiphop artiest genoemd wordt, dan weet je echt dat niemand om je heen kan. Ook ik ben van mening dat “How To Pimp A Butterfly” een mijlpaal is voor de hiphop, maar toch ga ik voor een track van “Good Kid, M.A.A.D. City." 12 minuten lang genieten van de hoogste kwaliteit hiphop, Kendrick is zo goed in het overbrengen van een verhaal. De productie is ook weer watertanden.

14. Techno Animal - Cruise Mode 101 (2001)
Techno Animal is een Brits hiphop duo, die zich voornamelijk gespecialiseerd heeft in de industriële hiphop. Het eerste wat meteen opvalt aan de band zijn de uitgetrokken metaalklinkende soundscapes gedompeld in een ocean van distorsie. Cruise Mode 101 is de opener van hun beste en laatste album “Brotherhood of the Bomb”. Een vlammende beat zet meteen de toon, terwijl een ijzige distorsie en pulserende elektronische tonen de keiharde setting helemaal afmaken. De energie van de flows matched de beats, wat dit voor een zeer intense luisterbeurt maakt.

13. Illogic - 1000 Whispers (2004)
Illogic is een diverse artiest die ik vooral wil roemen om zijn teksten. 1000 whispers start allereerst met een dialoogsample van John C. Reilley uit de film Magnolia, gevolgd door die repeterende en pulserende gitaarsound uit The Who’s “Won’t Get Fooled Again”. Illogic is een getalenteerde rapper met een unieke delivery van zijn teksten die vol zitten met mysterieuze metaforen. Teksten oprecht het dichtste bij poezie wat hiphop kan zijn, Illogic is onnavolgbaar.

12. Sonic Sum - Velour 80 Grit: (1999)
Een van mijn persoonlijke parels die grotendeels nog onbekend is bij het grote publiek. Sonic Sum is een New-Yorkse hiphop groep die in 1999 het album “Sanity Annex” uitbracht en alhoewel ze initieel bedolven werden onder positieve kritieken, zijn ze nooit van de grond gekomen. De productie op het album is subliem en zijn tijd ver vooruit. Nu spreek ik vaak in superlatieven in deze top 100, maar voor dit album wil ik het nog wel een keer aanzetten: De productie is ècht bovenklasse. Neem bijvoorbeeld de opening track Velour 80 Grit: Hypnotiserende en zeer rijke instrumentals, een natuurlijke flow en sterke abstracte tekst. Als je een ding meeneemt uit deze top 100, laat het dan een luisterbeurt voor dit album zijn.

11. Aceyalone - Guidelines (1998)
Dit nummer komt van het geweldige album “A Book of Human Language” die ik iedereen wil aanraden. Het doet me dan ook deugd dat ik tracks van dit album bij anderen in de top 100 zag staan. Aceyalone was een van de MC’s betrokken bij het geniale hiphop collectief Freestyle Fellowship. De flows op dit album zijn zo ongelofelijk sterk, Aceyalone is absoluut niet bang om van de bewandelde paden af te wijken. Ook om de productie is dit album een luisterbeurt meer dan waard. The Guidelines start met een aanstekelijk bassloopje, breidt zich uit met tintelende tonen en een subtiel achtergrondkoor en ontaard in een continue flow met eigenzinnige tempoverschillen en een ongekende nadruk op articulatie.

Hip Hop top 100 MuMe volglijst (Niet op spotify: Track 98 - 89 - 64 - 27 - 21 - 14 - 12)

Gast
geplaatst: vandaag om 19:31 uur

geplaatst: vandaag om 19:31 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.