menu

Genres / Hip-Hop / De hiphop top 100 van...

zoeken in:
hij gaat hard! mASTROg opschieten!

heb je tip ter harte genomen, omdat je Aceyalone noemt

zaaf schreef:
hij gaat hard! mASTROg opschieten!

heb je tip ter harte genomen, omdat je Aceyalone noemt

Ik zag hem ook in jou lijstje staan, waarvoor hulde Ik ga sowieso straks nog wat oude lijstjes langs en voor mij onbekende nummers opspeuren. Klein goudmijntje hierzo

Aceyalone! Wat een geniale rapper is dat toch. Ik ga maar eens snel achter dat album aan! Hopelijk is het net zo tof als All Balls Don't Bounce. Dit nummer smaakt in ieder geval al vast naar meer.

10. Billy Woods & Kenny Segal - Checkpoints (2019)
Aantal keer genoemd in dit topic: 0
"Hiding Places” van Billy Woods en Kenny Segal is mijn meest beluisterde hiphop albums van dit jaar. Even voorstellen: Kenny Segal is een Amerikaanse hiphop producer met een klassieke muziekopvoeding. Hij heeft veel samengewerkt met een aantal grootheden binnen de hipsterhop scene, zoals Milo, Open Mike Eagle en hiphop groep Armand Hammer. De Amerikaanse rapper Billy Woods is onderdeel van Armand Hammer. Woods was geboren in Amerika, maar heeft een groot deel van zijn leven in Afrika gewoond, zijn specialiteit: snijdende en passievolle raps.
De bombastische soundscape op Checkpoints zijn overdonderend, Kenny Segal is de meester van producties die overlopen van de sfeer. De tekst vol met verwijzingen zijn zo clever en de manier waarop Billy Woods zijn raps openbaart laten mij met open mond achter. Wat een geweldig duo.

9. Souls of Mischief - Live And Let Live (1993)
’93 Till Infinity wordt even 11 keer genoemd hier, maar ik moet zo nodig weer koppig doen. Begrijp me niet verkeerd, dat nummer ís absoluut een klassieker en had zeer waarschijnlijk in mijn top 100 als ik niet een zelfopgelegde ‘1 nummer per artiest/project’ regel hanteerde.
Wat mij betreft is de instrumentatie op Live and let Live net zo aanstekelijk als ’93 Till Infinity, al is het wat subtieler. Het gebruik van de blaasinstrumentatie tijdens het karakteristieke refrein en de trompetsolo op het einde zijn voluit genieten. De flows van de rappers zijn veel vrijer en demonstreren het indrukwekkende bereik en de dynamiek van de 4 rappers tot in de puntjes. Ze hebben het niveau van het debuutalbum nooit te weten evenaren, maar is in mijn boekje tot een van dé beste jazz rap albums.

8. Uochi Toki - Gettandomi in ambigue immedesimazioni non richieste ma richieste, (2008)
Ik hoor jullie denken: Moeten we nu echt naar 14 minuten durende Italiaanse hiphop track luisteren? Luisteren is vrijwillig natuurlijk, maar ik raad het toch aan. Zoals in bijna elk genre ontwikkelt zich op een gegeven moment een avant-garde/progressieve stroming. Progressieve hiphop lijkt nog niet echt zijn weg gevonden te hebben, maar deze Italiaanse mannen hebben toch zeker een bewonderenswaardige eerste stap durven te zetten. Een wirwar van avant-garde jazz instrumentatie, wisselende ritmes in beats en een continue flow. Helaas spreek ik geen Italiaans en moet ik het met google translate doen, maar in Italie wordt deze band de hemel in geprezen voor het filosofische karakter van de teksten. Dit nummer volgt de rapper, terwijl hij in een café zit en onder andere gender verschillen, alcoholisme en de betekenis van een artiest zijn aan de kaak stelt. Ik weet dat het allemaal pretentieus aan doet en dat het niet voor iedereen is, maar ik vind dit dus absoluut smullen.

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://open.spotify.com/user/Tim Otten/playlist/26hgxIygyTnIijp7BsdLQJ

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

Hip Hop top 100 MuMe volglijst (Niet op spotify: Track 98 - 89 - 64 - 27 - 21 - 14 - 12)

7. Deltron 3030 - Mastermind (2000)
Aantal keer genoemd in dit topic: 6
In de context van de trilogie van albums die mijn hiphop vlam hebben aangewakkerd. Dames en heren, nummer 3 en de belangrijkste: “Deltron 3030”. Eerder beschreef ik al de belangrijke rol die “Original Pirate Material” en “Dr. Octagon” gespeeld hebben in mijn waardering voor hiphop, maar Deltron 3030 is het album geweest wat mij helemaal over de streep getrokken heeft. Hierna besloot ik eens een flinke duik in het genre te nemen.
Deltron 3030 is natuurlijk een geweldig samenwerking tussen een paar behoorlijke creatieve breinen. De productie van Dan the Automator is haarscherp en weet perfect de futuristische sfeer te vangen waar dit conceptalbum voor gaat. De stem van Del the Funky Homosapien is ontzettend fresh en hij schudt flows uit zijn mouw alsof hij het in de kinderwieg al deed. Mastermind is wat mij betreft hét meestwerkje op dat album. De epische achtergrondmuziek, het scratchen en de uitzonderlijke flauw, absoluut subliem!

6. Dälek - Opiate the Masses (2005)
Aantal keer genoemd in dit topic: 1
Excuseer mijn taalgebruik, maar Dälek vind ik echt fucking amazing. Ik ben altijd wel te paaien voor een stevig industrial album. Ik vind dat de zware soundscapes gevuld met distorsie perfect kunnen samengaan met de rap en ritmes van hiphop. “Absence” is daarvan misschien wel het beste bewijs, en het is daarom ook een van mijn favoriete hiphop albums.
Opiate the masses start met een dreunende beat die dwars door je trommelvliezen snijdt. De elektronische noise is grauw, maar kent toch de nodige melodieuze tonen. De raps en de spoken word zijn net zo recht voor zijn raap als de ocean van geluid die de luisteraar opgediend krijgt. De tekst is een groot betoog tegen de maatschappelijk rol van religie. De mixing in het tweede deel van de track is ook van hoog niveau, net als de flows van de raps. Een enerverend en overdonderend geheel!

Morgen de ontknoping!

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

Hip Hop top 100 MuMe volglijst (Niet op spotify: Track 98 - 89 - 64 - 27 - 21 - 14 - 12)

Del

Inderdaad, Del

Voor Dalek moet ik echt in de juiste stemming zijn, maar dit is wel een erg fijne track.

Kijk uit naar de laatste 5! Heel moeilijk om te gokken wat nog gaat komen, de hele lijst was verre van standaard en heb er van genoten!

mASTROg

Ben je klaar met je lijstje of zal ik na aero gaan?

Flipm0de schreef:
mASTROg

Ben je klaar met je lijstje of zal ik na aero gaan?

Ik ben nog bezig met het opmaken van de potentiële nummers, dus brand maar los hoor

5. A Tribe Called Quest - Check The Rhime (1991)
Aantal keer genoemd in dit topic: 4
Bijna alles wat deze mannen uitgebracht hebben is een genot om naar te luisteren. Niet alleen domineerden ze de scene in de jaren 90, in 2015 kwamen ze met een comeback die volledig hun relevantie weer bewees, alleen om al die broekies even te laten zien hoe je het varkentje hoort te wassen. Hoeveel hiphop groepen hebben dit voor elkaar weten te boksen?
Check the Rhime is qua rapflows en het gebruik van jazz-instumentals dè ultieme hiphop-track. Dat wisten ze zelf toen ook al (Are you on point, phife? / All the time tip) De beat is zo smooth als fluweel, met af en toe het inhouden van het tempo voor die extra bite. De transitie met de trompetten laat de muzikale productie van Q-tip glanzen. Misschien wel de beste (in ieder geval meest consistente) hiphop groep ooit.

4. Danny Brown - Ain't It Funny (2016)
Aantal keer genoemd in dit topic: 3
Kanye en Kendrick doen het uiteraard alleraardigst, maar wat mij betreft is deze man de beste hiphop artiest van de laatste 10 jaar. Wat een stroom aan geniale albums heeft Danny Brown weten af te leveren. Zijn unieke stem is natuurlijk het eerste wat opvalt, maar hoe zijn stem weet om te vormen om zowel de gekste als de gevoeligste raps bij de luisteraar over te laten komen, is zeer bewonderenswaardig. Daarnaast zijn de producties van zijn nummers kleine kunstwerkjes an sich, zeker op zijn magnus opum (tot nu toe) "Atrocity Exhibition".
Ain’t It Funny is Danny op zijn best, met een in your face beat, tot in de puntjes verzorgde (maar totaal doorgedraaide) productie en een enorme dosis humor. Het hele liedje lijkt een grote schreeuw om hulp van Danny, wat in de clip (geregisseerd door Jonah Hill) ook inderdaad naar voren komt. Ain’t It Funny is dynamisch en laat je achter met rare nasmaak in de mond, maar het blijft een ongekende luisterervaring.

3. Freestyle Fellowship - Inner City Boundaries (1993)
Freestyle Fellowship is een vierkoppig hiphop collectief bestaande uit Aceyalone, Myka 9, P.E.A.C.E. en Self Jupiter. In 1991 en 1993 heeft deze groep twee zeer creatieve en unieke albums uitgebracht, waarin duidelijk wordt dat de groepsnaam zeer terecht uitgekozen is.
De reden dat dit nummer van mijn kant op zoveel waardering kan rekening: De onwaarschijnlijk gevarieerde, originele en aanstekelijke flows. Zelden heb ik artiesten op deze wijze zien spelen met vocale ritmes, toch even dè fundatie van hiphop. Ik zou zelfs durven stellen dat tot op de dag vandaag deze groep nog steeds in dit aspect ongeëvenaard is. Aceyalone kwam al eerder langs in mijn top 100 en zijn flows zijn top notch, maar ik wil ook de enorme snelheid benadrukken waarmee Myka 9 zijn raps weet af te vuren. Wat een gevoel voor ritme en melodie heeft deze man. De laidback jazz instrumentals vormen het perfecte podium voor de rappers om hun excentrieke kunsten te vertonen. De teksten zijn even gevat als de flows, een enorme hiphop klassieker.

2. Digable Planets - Black Ego (1994)
Ik ben enigszins verbaasd dat ik de enige ben die Black Ego in zijn lijstje heeft staan en dat de uit New-York afkomstige Digable Planets überhaupt maar 3 keer genoemd is door andere users. Ze hebben toch echt wel twee ijzersterke albums uitgebracht met zeer verfijnde jazz als basis.
Black Ego is ook zeer zeker jazz rap, al wordt hier meer gebruik gemaakt van een mix tussen cool jazz en dark jazz. Het nummer opent met een fascinerend rollend gitaar loopje in het gezelschap van sprankelende synthesizers. Vervolgens start een sample van een aanhouding waar Butterfly zelf zijn stem over heen geplakt heeft. Vooral de prominente jazz drum die daarna volgt laat dit nummer voor mij tot de absolute buitencategorie behoren. Ook de raps, die in het refrein zelfs gefluisterd worden, maken ondanks de zachte intonatie een stevige impact. Jazz rap op zijn allerrijkst.

1. Madvillain - All Caps (2004)
Aantal keer genoemd in dit topic: 7
Deze zagen jullie vast al aankomen, aangezien het album “Madvillainy” inmiddels al een tijdje verankerd in mijn top 10 staat. Wat mij betreft is dit momenteel dan ook hét muzikale hoogtepunt in de hiphop wereld, met twee artiesten op dat moment in hun absolute prime. Madlib is een echte muzikale kameleon, haast moeiteloos lijkt hij de rapper waarmee hij samenwerkt aan te kunnen voelen, om vervolgens een productie in elkaar te zetten waar desbetreffende rapper op een op-maat-gemaakt voetstuk gezet wordt. Het moet dan toch ook heerlijk zijn om met zo’n producer samen te werken. Daniel Dumile verdient natuurlijk dan ook alle complimenten hoe hij de beats/instrumentals matched met net zulke sterke flows en lyrics. Laten we niet vergeten dat deze man in een tijdspan van 2003 tot 2004 maar liefst 5 kwalitatief ijzersterke albums uitgebracht heeft. Natuurlijk onder al zijn rap-aliases met hun eigen persona (MF DOOM, King Geedorah, Viktor Vaugh en Madvillain).
Ik zou het hele album kunnen nomineren, maar All Caps vangt toch wel dé kenmerkende MF DOOM sound. De majestueuze instrumentals, die stripboek atmosfeer en die monotone maar oorstrelende zware stem. Twee meesters aan het werk.

Hip Hop top 100 MuMe volglijst (Niet op spotify: Track 98 - 89 - 64 - 27 - 21 - 14 - 12 - 3)

erg fijne lijst aero. valt nog wel wat uit te checken, maar het gros bevalt me al erg goed.
thanks!!

Iedereen die meegeluisterd heeft en gereageerd heeft: Ontzettend bedankt. Hoop dat jullie genoten hebben van deze top 100. En als iemand nog aanbevelingen op basis van mijn top 100: Heel graag! er is altijd nog genoeg te ontdekken.

Hieronder nog overzicht van mijn top 100:

1. Madvillain – All caps (2004)
2. Digable Planets – Black Ego (1994)
3. Freestyle Fellowship - Inner City Boundaries (1993)
4. Danny Brown – Ain’t It Funny (2016)
5. A Tribe Called Quest – Check The Rhime (1991)
6. Dälek – Opiate The Masses (2005)
7. Deltron 3030 – Mastermind (2000)
8. Uochi Toki – Gattendomi iIn Ambigue Immedesimazioni non richiesti ma richieste, (2010)
9. Souls Of Mischief – Live and Let Live (1993)
10. Billy Woods & Kenny Segal – Checkpoints (2019)
11. Aceyalone – The Guidelines (1998)
12. Sonic Sum - Velour 80 Grit: (1999)
13. Illogic – 1000 Whispers (2004)
14. Techno Animal - Cruise Mode 101 (2001)
15. Kendrick Lamar – Sing About Me, I’m Dying of Thirst (2012)
16. Nujabes feat. Shing02 – Luv(sic.) pt3 (2005)
17. Immortal Technique – Obnoxious (2003)
18. Main Source – Lookin At The Front Door (1991)
19. Open Mike Eagle – How can anyone feel at home (2017)
20. Dr. Octagon – Blue flowers (1996)
21. De La Soul - Stakes is High (1996)
22. Quelle Chris – Buddies (2017)
23. Kanye West – Power (2010)
24. Edan Feat Mr. Lif – Making Planets (2005)
25. Blackalicious – Chemical Calistenics (2002)
26. Tyler The Creator – 911/Mr lonely (2017)
27. Company Flow - Collude/Intrude (1997)
28. Freddie Gibbs & Madlib – Crime Pays (2019)
29. Viktor Vaughn feat. Apani B – Can I watch (2003)
30. DJ shadow – Building Steam With A Grain of Salt (1996)
31. Cannibal Ox – Pigeon (2001)
32. Jedi mind trick – Heavenly Divine (2004)
33. Death Grips – I’ve Seen Footage (2012)
34. Mobb Deep – Survival of the fittest (1995)
35. Loco Locass – Liberez-Nous Des Libëraux (2004)
36. Run The Jewels – Legend Has It (2016)
37. Milo & Kenny Segal – Zen Scientist (2015)
38. Pharcyde – Passin’ Me By (1992)
39. Curse Ov Dialect – Bury me slowly (2006)
40. RJD2 – Ghostwriter (2002)
41. Cunninlynguists – The Gates (2006)
42. Nas - the world is yours (1994)
43. Kids See ghosts – Revive (2018)
44. Shabazz Palaces – Are you… Can you… Were you? (felt) (2011)
45. есть есть есть – осень (2011)
46. Q-tip – Move/Renaissance Rap (2008)
47. Justice System – Trouble On My Mind (1994)
48. Aesop Rock – Dorks (2016)
49. King geedorah – Fazers (2003)
50. Busdriver – Imaginary Places (2002)
51. Flying Lotus feat. Kendrick Lamar – Never Catch Me (2014)
52. Gang Starr Feat. Inspetah Deck – Above the Clouds (1998)
53. Divine Styler – Grey Matter (1992)
54. Reflection Eternal – Memories Live (2000)
55. Rubberoom – Smoke (1999)
56. Busdriver & Radioinactive with daedelus – Glorified Hype Man (2003)
57. Redman – Tonight’s Da Night (1992)
58. The Avalanches – Frontier Psychiatrist (2000)
59. Black Sheep – Flavor of the Month (1991)
60. Noname – Diddy Bop (2016)
61. MF DOOM feat. Count Bass D – Potholderz (2004)
62. Lil Ugly Mane – Uneven Compromise (2012)
63. Killer Mike – Don’t Die (2012)
64. Solo Los Solo - Un Golpe De Suerte (2001)
65. Ka – Conflicted (2016)
66. The Roots Feat. Erykah Baduh & Eve – You Got Me (1999)
67. WWW – Lexicon (2006)
68. GraveDiggaz – Diary of a Madman (1984)
69. Atmosphere – Yesterday (2008)
70. Avantdale Bowling Club – Years Gone By (2018)
71. Blockhead – Insomniac Olympics (2004)
72. Kill The Vultures – Shake Your bones (2015)
73. Deep Puddle Dynamics – June 26th, 1998 (1999)
74. Pyhimys – Paranoid (05) (2011)
75. Black Milk – What it’s worth (2014)
76. Brother Ali – Uncle Sam Goddamn (2007)
77. The Beatnigs – (The xperience of us all) Street fulla nigs (1988)
78. Malibu Ken – Tuesday (2019)
79. Quasimoto – Microphone Mathematics (2000)
80. Grammatik – Kazdy ma chwile (2000)
81. Vince Staples – Big Fish (2017)
82. Jay Electronica – Exhibit C (2009)
83. Grandmaster Flash – The Message (1982)
84. clipping. – Blood on The Fang (2019)
85. The Streets – Turn The Page (2002)
86. Fresku – Moeiteloos (2019)
87. Cypress hill – how I could just kill a man (1991)
88. Prefuse 73 – Storm Returns (2003)
89. cLOUDDEAD - I promise never to get paint on my glasses again, pt. 1 (2001)
90. Eric B. & Rakim – I Ain’t no joke (1987)
91. Mr. Lif – Return of the B-Boy (2002)
92. Pete Rock & C.L. Smooth – I Get Physical (1994)
93. Outkast – B.O.B. (2000)
94. CYNE – First Person (2003)
95. Typhoon – Zo Niet Mij (2007)
96. Anderson .Paak – Bubblin’ (2018)
97. K-The-I??? – Broken Love Letter (2006)
98. Organized Konfusion - Bring It On(1994)
99. Buck 65 – Blood Of A Young Wolf (2005)
100. GZA – Liquid Swords (1995)

Hip Hop top 100 MuMe volglijst (Niet op spotify: Track 98 - 89 - 64 - 27 - 21 - 14 - 12 - 3)

een flink deel van mijn aanbevelingen staan in mn top 100, maar ik wil Sadistik specifiek benoemen. al vinden sommigen hem vervelend.

Zo je hebt er goed vaart achter gezet, maar mooie afwisselende lijst! Veel persoonlijke favorieten erin, maar ook genoeg check materiaal. Leuk om eens wat meer ‘wereld-hip-hop’ te ontdekken, al merk ik dat ik stevig blijf vastgeroest in de us scene. Snap zelf weinig van de populariteit van Death Grips. Vaak geprobeerd en zelfs live gezien, maar het enige effect wat ze op me hebben is dat ik gillend wegren. Had nooit solo werk van Aceyalon gecheckt, dus daar ga ik achteraan. En mss nog eens proberen of bij Cannibal Ox het kwartje valt. Kom daar maar niet in ondanks dat ik Company Flow of El-P’s solo-/productiewerk enorm dig. Als je Del en Souls of Mischief tof vind, zou je Hieroglyphics’ 3rd Eye Vision eens kunnen proberen. Dope project van de heren.

zaaf schreef:
een flink deel van mijn aanbevelingen staan in mn top 100, maar ik wil Sadistik specifiek benoemen. al vinden sommigen hem vervelend.

Sadistik is geniaal, zijn slotverse op "The Exception to Everything" is zo krachtig en voor mij iets wat ik bij mijn afscheidsfeestje van deze planeet wil laten spelen... Vooruit dan maar, ik pleurt de hele track hier neer. "The Balancing Act" is een absoluut meesterwerk!

https://www.youtube.com/watch?v=Zl5We8KuVHo

Mooie afsluiter aero! Veel variatie en veel nieuwe tracks om te checken. Je hebt de lat hoog gelegd voor de rest

Zal proberen morgen of anders maandag mijn eerste deel te delen.

Wat een briljante nummer 1, perfecte afsluiter van een mooie top 100! Bedankt, aerobag!

Lekker lijstje hoor, AeroBagBak. Big up

Na een enorm slachtveld is dan eindelijk mijn top 100 klaar om los te gaan...

Het zal een heel andere lijstje worden als die van AeroBagBak, maar door ook maximum 1 nummer per artiest/project (m.u.v. 1...) te kiezen hoop ik toch genoeg variatie er in te hebben.

Om het samenstellen van de top 100 iets makkelijker te maken heb ik alleen Engelstalige nummers er in staan en ook geen volledige instrumentals.

Ben erg benieuwd hoe jullie de lijst gaan vinden!

Geen Opgezwolle dus. Ben desalniettemin heel erg benieuwd, Flipm0de!

Johnny Marr schreef:
Geen Opgezwolle dus. Ben desalniettemin heel erg benieuwd, Flipm0de!

Misschien Made In NL wel. Toch nog een stukje Engels

jordidj1 schreef:
Lekker lijstje hoor, AeroBagBak. Big up

Volgens mij moet ik mijn naam maar eens laten aanpassen. Ooit eens verzonnen 10 jaar geleden als een samensmelting tussen In The Aeroplane Over The Sea van Neutral Milk Hotel en Airbag van Radiohead, maar hiphop is dan natuurlijk ondragelijk onvertegenwoordigd

Flipm0de schreef:

Om het samenstellen van de top 100 iets makkelijker te maken heb ik alleen Engelstalige nummers er in staan en ook geen volledige instrumentals.

Had je het jezelf moeilijker gemaakt om Nederlandse nummers wel toe te laten dan?

Hier zijn dan de eerste 5 tracks!

Spotify lijst is er natuurlijk ook voor de liefhebbers:
Hip Hop lijstje MuMe on Spotify

100. Motown 25 - Elzhi Ft Royce Da 5'9"
We beginnen in Detroit met Elzhi en Royce op een meesterlijke beat van de heer Black Milk in zijn begintijd.
Elzhi heeft naar mijn mening alles wat een MC nodig heeft en dat laat hij hier duidelijk zien met een van mijn favoriete verses.
Daarnaast heb ik een enorme zwak voor Royce die bijna niet te betrappen is op een slechte feature en dit zal ook niet de laatste keer zijn dat hij in de lijst voor gaat komen.

99. Rhyme Asylum - The Art of Raw
Een van de weinig non-Amerikaanse nummers op de lijst, de heren van Rhyme Asylum uit Londen.
De groep heeft twee albums uitgebracht waarvan "Solitary Confinement" al jaren lang grijs wordt gedraaid.
Recht voor je raap hardcore hip-hop met donkere beats en teksten dat je bloed doet pompen!

98. Mic Geronimo - The Natural
Ik begon Hip-Hop te luisteren vanaf het jaar 1999 en de eerste jaren voornamelijk geluisterd naar rappers als 50 Cent, DMX, The Game, Nelly, en dergelijke. Pas later in de geschiedenis gedoken, maar wat ben ik blij dat ik dat gedaan heb! De "Golden Era" en de hele boom bap sound heeft me gepakt en nooit meer los gelaten. Mic Geronimo zijn debuut album heeft naar mijn mening nooit de shine gekregen die het zou verdienen, maar het gelijknamige nummer kon niet in mijn top 100 ontbreken.

97. One Be Lo - Enecs Eht No Kca
Een van de eerste rappers die mij werd aangeraden toen ik me wilde verdiepen in de "underground" hip hop in de tijd dat S.O.N.O.G.R.A.M. was uitgebracht (eind 2005?). Deze track was toen al de track die me wist te overtuigen van One Be Lo zijn kwaliteit en is in de loop der jaren alleen maar beter gaan klinken. Een heerlijk soulvolle beat die de stem en lyrics van One Be Lo perfect complimenteert.

96. Ghostface Killah - One
Na GZA is Ghostface mijn favoriete member van Wu-Tang. Niet zozeer op Wu-Tang albums, maar hij is verreweg degene met de meeste constante albums van kwaliteit. De beste man heb ik regelmatig op verschillende lijstjes gezien, maar tot mijn verbazing dit nummer op geen enkele. Waar "Ironman" mijn favoriete album is, is dit het beste solo nummer wat Ghostface heeft gemaakt in mijn ogen. Een tijdloze beat van Juju van The Beatnuts en Ghost klinkt fantastisch met als hoogtepunt zijn tweede verse.

aerobag schreef:
(quote)

Had je het jezelf moeilijker gemaakt om Nederlandse nummers wel toe te laten dan?

Niet heel veel dat in de top 100 zou komen, maar een Opgezwolle, Winne, of Typhoon had zeker niet misstaan

Boombap

JayM schreef:
Boombap

Is het een voorbarige conclusie als ik denk dat jij de Griselda-wave en dergelijke niet digt? (Waarin ik je 110% gelijk geef overigens)

ForWhomThePeteTolls schreef:
(quote)

Is het een voorbarige conclusie als ik denk dat jij de Griselda-wave en dergelijke niet digt? (Waarin ik je 110% gelijk geef overigens)

Benny is een baas!

ForWhomThePeteTolls schreef:

Is niet mijn ding nee, maar meer wegens oververzadiging en gebrek aan kwaliteitscontrole. Vond bv die laatste 2 van Benny wel dope.
Edit: haha Flipm0de was me al voor

Hip Hop lijstje MuMe on Spotify

95. PaceWon & Mr. Green - Children Sing
Aantal keer genoemd in dit topic: 6
Afkomstig van een van de beste hip hop albums uit 2008 en dit nummer staat ook vandaag nog steeds als een huis. Typische Mr. Green boom bap beat met vocal samples die vlekkeloos in elkaar lopen. PaceWon is nooit een hoogstaande MC geweest, maar zijn stem en flow maakt heel veel goed. Op dit nummer bewaart hij het beste voor het laatst met een heerlijk 3e verse.

94. Heltah Skeltah Ft. O.G.C. - Leflaur Leflah Eshkoshka
Duckdown! Heltah Skeltah! O.G.C.!
Heltah Skeltah heeft een paar dikke classics onder hun naam met als hoogtepunt dit fantastische nummer. Sean Price (Ruck) is voor mij een van de beste MCs aller tijden. Een heerlijke beat met de harde duck down sounds en geweldige verses van "The Fab 5". Rock zijn stem klinkt ook perfect op de chorus en Sean Price steelt de show met zijn verse:

I control the masses with metaphors that’s massive
Don’t ask if the nigga Ruck’ll bash shit like Cassius
I’m drastic, when it comes to verbs I be flipping
‘Cause herbs just be shitting off the words I be kicking
I scold you, double-headed sword for the petty
But I told you bitch niggas that heads ain’t ready
Now I’ll mold you back to the bitch that you are
Fucking with the Ruckus, get bruised, battered, and scarred

93. Rick Ross - Mafia Music
Ik hou van mafioso rap en dit nummer is daar een mooi voorbeeld van. Rick Ross zijn sterkste punt is zijn oor voor beats en dat laat hij ook hier weer zien met een prachtige productie. Daarnaast ligt zijn stem ook erg fijn in het gehoor en gaat hij hier 4 minuten lang los zonder pauze. Ross is een baas.

92. Jay Rock Ft. Ab-Soul - No Joke
We gaan over naar het TDE kamp met deze banger van Jay Rock en Ab-Soul. Een veel rauwere stem als die van Jay Rock ga je niet snel vinden. Veel hardere gangster rap ook niet. Helaas geen verse van Ab-Soul, maar met zijn schreeuwerige stem op de chorus levert hij toch een mooie bijdrage aan dit nummer. Rustig zitten ga je niet doen tijdens dit nummer.

91. Jeru The Damaja - Me Or The Papes
Aantal keer genoemd in dit topic: 2
De eerste DJ Premier beat op de lijst, maar zeker niet de laatste. Jeru heeft veel nummers om uit te kiezen, met 99.9 Percent en Come Clean als twee andere classics, maar Me Or The Papers is degene die het vaakst bij mij op staat. Jeru een aantal jaar geleden een keer live moge aanschouwen in een erg sfeervolle club (lees: donkere stenen kelder) in Budapest en zelfs op wat oudere leeftijd wist hij een hele dikke show neer te zetten.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:56 uur

geplaatst: vandaag om 15:56 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.