menu

Genres / Hip-Hop / De hiphop top 100 van...

zoeken in:
Heltah Skeltah en Jeru!!

Grappig die Pacewon track pakken voor zoiets. Vind dat ook wel een aanstekelijk nummer. Verder vind ik Come Clean en Statik zo dope dat er geen Jeru-track bij in de buurt komt. Op zijn verse op I'm the Man na... Maar dat is dan mijn eigen mening, die ik ongevraagd toch geef!

Na de vorige, weer een zeer geinige lijst.

Btw: Ik vind Benny niks... maar dat ligt meer aan de productie en de teksten. Spitten kan hij idd wel. Zal er echter nooit iets van kopen!

Rick Ross Jeru ook altijd goed, vast en zeker ook in een donkere stenen kelder

Hip Hop lijstje MuMe on Spotify

In de tweede helft van deze top 100 gaan we wat meer "classics" uit de gouden jaren krijgen, maar voor nu blijven we even 00s en 10s hangen.

90. The Left - The Melody
Aantal keer genoemd in dit topic: 1
Apollo Brown heeft dit decennium heel wat albums geproduceerd en vrijwel zonder ook maar een misser. Het project van The Left was mijn eerste aanraking met Apollo en is nog steeds mijn favoriete collab. Dit nummer heeft zo'n fijne productie, de "just listen to the melody" vocals op het refrein, de zoemende (?) stem als sample, de soul sfeer, en uiteraard de vertrouwde boom bap. De productie is dan ook de voornaamste reden van dit nummer op mijn lijst al doet Journalist 103 het zeker niet verkeerd op de mic.

89. El-P - The Full Retard
Aantal keer genoemd in dit topic: 2
Wat een energie in dit nummer! De synthesizers en drums klinken fantastisch en El-P zijn verses gaan vreselijk hard, brag en boast op zijn best. Vaak zijn de producers vrij matige rappers (zie: RZA, J Dilla, Black Milk...), maar El-P is enorm scherp met zijn teksten en laat dat op dit nummer ook weer zien. De videoclip is ook wel de moeite waar trouwens

88. Devin the Dude (ft. Snoop Dogg & Andre 3000) - What a Job
Aantal keer genoemd in dit topic: 0
Na het geweld van El-P moeten we even bijkomen en wie kan dat beter dan Devin the Dude. Eerste aanraking met Devin was in het voorprogramma van een Nas concert en sindsdien ben ik verkocht. Hij heeft een unieke stijl en ondanks dat hij vaak over dezelfde topics rapt, weet hij toch altijd weer creatief uit de hoek te komen. De keuze tussen Lacville 79 was moeilijk, maar veel relaxter dan What a Job kan het bijna niet. Een nummer over het "zware" leven als hip hop artiest. De akoestische gitaar, warme sounds, zachte zang van Devin, en een paar heerlijke verses. Devin heeft zelfs Andre 3000 weten te strikken voor een verse, en wat voor een! Ondertussen uitgegroeid tot een van mijn favoriete Andre 3000 verses ooit.

87. The Diplomats - Dipset Anthem
Dipset... in mijn jongere dagen grijs gedraaid. Juelz Santana, Jim Jones, Hell Rell, JR Writer, en natuurlijk Cam'ron. Alles uit het Dipset kamp vond ik geweldig. Dit nummer bevat alles wat ik wil van Dipset en ook vandaag de dag kan ik hier nog echt van genieten. De nostalgie spat er vanaf. Juelz Santana pakt de eerste twee verses en rijmt er op los en Cam'ron komt als altijd met zijn typische langzame flow. Zoals verwacht zijn de teksten niet heel diepgaand, maar recht-voor-je-raap teksten in een Harlem jasje.

86. DMX (ft. The Lox & Jay-Z) - Blackout
We blijven even in de nostalgische mood met 5 MCs waardoor ik Hip Hop ben gaan luisteren. Ik ben een fan van posse cuts en dit is er een om van te genieten. DMX, Jay-Z en The Lox hebben allen een grote invloed gehad op mijn hip hop smaak met de agressieve en donkere stijl uit New York. Van alle 5 is de verse van Styles P die er voor mij uitspringt met Jay-Z net daarachter.

Had vandaag wat meer tijd dus wat extra nummers.
Ik moet zeggen dat ik vrij verrast ben dat er op mijn lijstje tot nu toe veel "unieke" nummers op staan die niet op andere lijsten terug komen... Of dit positief of negatief is laat ik in het midden

85. Finale - Heat
Aantal keer genoemd: 0
In 2009 kwam er voor mij de onbekende naam "Finale" naar voren die een album met producties van J Dilla, Black Milk, Nottz, Oddisee, Kev Brown, Khrysis, en Flying Lotus had uitgebracht: A Pipe Dream and a Promise
Een album vol met geweldige producties, maar ook zeker een geweldige MC. Finale heeft een erg fijne stem en flow om naar te luisteren en op geen enkel moment wordt hij ondergesneeuwd door de producties. Op Heat kan Finale werken met een knallende beat van J Dilla en hij stelt niet teleur met een paar fantastische lines:

Flood the game so heavy South Asia look like a puddle in the park/
Leave a mark/ like two preteens makin' hickey's in the dark/
Padlock your door like Joe Clark/, every exit closed off

En dan het kippenvel momentje aan het eind "J... Dilla! J... Dilla! J... Dilla!"

84. 50 Cent - Many Men (Wish Death)
Je kan zeggen wat je wilt, maar GRODT is in mijn ogen zeker een moderne classic met een grote invloed op de Hip Hop cultuur.
Waar fifty voor zijn Aftermath debuut ook al liet zien dat hij een erg fijne flow heeft en ook prima kan rappen, komt het op GRODT met de top-notch beats helemaal naar voren. Op Many Men verteld hij over de gevaren waar hij mee te maken heeft en alles klinkt heel overtuigend - mede doordat het natuurlijk echt gebeurd is. De detail waarmee hij rapt en de sfeer die hij neerzet is top.

83. Xzibit - At The Speed Of Life
Aantal keer genoemd: 4
Qua stem geluid vind ik Xzibit een van de best ooit hebben en verveeld nooit. Op zijn gelijknamige album staat het zeer goede At The Speed Of Life. Heerlijke oldschool beat en een scherpe Xzibit. Zoals hij zelf zegt "There was a time it was all about beats and rhymes". Dat is dit precies.

82. Dizzee Rascal - Cut 'Em Off
Ik ben niet de grootste Grime kenner/liefhebber, maar zo nu en dan gaat dat er prima in. Waar Stormzy en Skepta tegenwoord grote successen hebben was daar vroeger Dizzee Rascal. Voor mensen die alleen Dizzee Rascal kennen van de Dance tracks zullen zich versteld staan hoe zijn eerste albums klinken. Boy In Da Corner is een klassiek Grime album met bijna alleen maar goede nummers. Wellicht is Cut 'Em Off niet de meest voor de hand liggende keus, maar is veruit mijn favoriet.

81. Scarface - I Seen A Man Die
Aantal keer genoemd: 1
Weinig MCs kunnen zoveel emotie leggen in hun raps als Scarface in zijn hoogtijdagen. Op The Diary staan een aantal parels en had eerst No Tears in mijn top 100 staan maar uiteindelijk toch voor I Seen a Man Die gekozen. Scarface lijkt af en toe meer op spoken word dan op rappen, maar toch flowt het heerlijk. Die unieke stijl komt ook op dit nummer sterk naar voren met storytelling op zijn best. "I could never see a man cry 'til I seen a man die"... akelig (/prachtig) duister.

80. Big K.R.I.T. - Boobie Miles
De uit Atlanta afkomstige KRIT is een van de weinige moderne MCs die de oude dirty south zo fijn weet te mixen met jazz en soul beats. Soms gaat KRIT enorm hard a la Bun B en de andere keer weer zo smooth als Andre 3000. Dit nummer valt in de laatste categorie en is van mijn favoriete album/mixtape van hem: 4eva 'n a Day. Daarnaast is het ook erg te bewonderen dat hij ook nog eens zelf zijn beats produceerd, wat hem nog wat bonus punten opleverd! In andere lijstjes regelmatig KRIT tegen gekomen, maar lijkt wel alsof iedereen een andere favoriet heeft - wat voor mij alleen maar een positief signaal is dat KRIT heel veelzijdig en bijna garant staat voor kwaliteit.

79. Reflection Eternal - Memories Live
Aantal keer genoemd: 2
Ik kan dit niet beter verwoorden dan dat aerobag al in zijn lijst heeft gedaan, dus ik quote hem even!

"Naar Reflection Eternal luisteren voelt altijd als met een goede vriend afspreken in een kroeg, zeker als het refrein ‘Bringing back sweet memories’ is. Reflection Eternal is de samenwerking tussen Talib Kweli (Black Star) en producer Hi-Tek. Zijn flows zijn plezant en laidback en de beat laat je constant licht met je hoofd meedeinen, terwijl de teksten even nostalgisch als poëtisch zijn."

78. Benny The Butcher - '97 Hov
The Butcher is coming! Sorry ForWhomThePeteTolls, maar kon Benny niet van deze lijst afhouden
Vorig jaar voor het eerst in aanraking gekomen met Benny the Butcher en de hele Griselda movement en sindsdien ben ik verkocht. Veel invloeden van de boom bap tijd en keiharde raps waar Benny overduidelijk de beste MC is. Deze track bestaat uit twee delen met een productie van Daringer op de eerste helft en een enorm harde productie van The Alchemist op de tweede helft. Op beide delen doet Benny zijn ding met quotable na quotable.

77. The D.O.C. (ft. N.W.A.) - The Grand Finale
Een van de laatste momenten van Ice Cube bij N.W.A. en wat voor een... het mag dan een track op The D.O.C. zijn album zijn maar Ice Cube gaat hier helemaal los. Met veel nummers uit de jaren '80 merk je dat de sounds echt heel oud (in negatieve zin) klinken, maar met dit nummer is dat helemaal niet het geval.

76. Non-Prophets - The Cure
Een collab van Sage Francis en Joe Beats onder de naam van Non-Prophets. Helaas is het bij een album gebleven in 2003, maar wel een parel van een album vol met sterke nummers. The Cure is voor mij het absolute hoogtepunt. Sage Francis laat hier zien een van de beste schrijvers te zijn met een diep (en donker) verhaal over liefde dat meerdere luisterbeurten vergt om echt te snappen wat Sage probeert te zeggen. En dat alles over een prachtige productie van Joe Beats met subtiele synthesizers, trompetten, en zelfs oerwoud geluiden (slissende slang, apengeluiden, en zingende vogels) dat alles samenbrengt.

"Now I look for air pockets to pick, walk with a stick, start picking locks with it
Opening up heart-shaped lockets with little arguments
Tawdry trinkets start to split and contradict
Those who say one thing but think the opposite"

Non-Prophets

Flipm0de schreef:
Of dit positief of negatief is laat ik in het midden

Positief, uiteraard.

Zeker positief, een lijstje van de bewandelde paden is ook maar een saai tripje. De domtoren is mooi natuurlijk, maar als je hem voor de duizendste keer langs ziet komen is hij ook niet zo speciaal meer

Dizzee Rascal, Big K.R.I.T., The Butcher en reflection eternal helemaal mooi

en Non Prohets fijne kennismaking (alhoewel Sage Francis mij niet vreemd is)

aerobag schreef:
De domtoren is mooi natuurlijk, maar als je hem voor de duizendste keer langs ziet komen is hij ook niet zo speciaal meer

Mooi verwoord

Ik heb nog nooit de Domtoren gezien

Excuses voor de stilte afgelopen dagen, weining tijd gehad om iets te schrijven, maar vandaag nummer 75 t/m 71 en we gaan wat verder de geschiedenis in. Wellicht dat ik later vandaag of anders morgen wat meer nummers kan delen.

75. Dr. Octagon - Earth People
Iedereen zijn favoriete doctor van Jupiter is al veelvuldig in lijstjes naar voren gekomen en hij kon ook niet ontbreken in die van mij. Kool Keith is vaak een hit or miss voor mij. Hij heeft veel matige projecten uitgebracht, maar daarnaast ook twee classics in Critical Beatdown en Dr. Octagonecologyst. Op dit nummer komt Dan the Automater met een geweldig abstracte beat die perfect is voor Keith zijn sc-fi brag-and-boast teksten.

74. Dynospectrum - Southside Myth
Rhymesayers is een van mijn meest favoriete labels met een herkenbare sound en staat vaak garant voor kwaliteit. Dit album is mijn favoriet uit de begindagen met een mooi duistere vibe waar dit nummer een mooi voorbeeld van is. Het is een typische Ant beat en alle MCs hebben stuk voor stuk geweldige verses waarvan die van Swift (a.k.a. Mr. Gene Pool) er bovenuit steekt.

73. Nine (ft. Smooth Da Hustler) - Make Or Take
Aantal keer genoemd: 3
Een tijdloze beat, mooi chorus van Smooth Da Hustler, en Nine die met veel emotie laat weten dat hij er alles aan gaat doen om het te maken: "Shed tears in the mind for being blind, only thing left for me now is crime or rhyme". Rauwere hip hop dan dit krijg je het bijna niet.

72. Snoop Doggy Dogg - Gz and hustlas
Mijn favoriete album dat geproduceerd is door Dr. Dre is niet zijn eigen, maar het debuut van Snoop Doggy Dogg: Doggystyle. Een album dat vol met top 100 waardige nummers staat, maar uiteindelijk voor Gz And Hustlas gekozen. G Funk op zijn best. Het persona van Snoop altijd al kunnen waarderen met zijn arrogantie, relaxte flow, en de geweldige sfeer die hij weet neer te zetten.

71. Makaveli (2Pac) (ft. The Outlawz) - Hail Mary
We blijven in het westen. Ik zal mezelf nooit een grote fan van 2Pac noemen, maar zijn invloed op het genre kan niet ontkent worden en hij heeft natuurlijk ook genoeg goede nummers gemaakt. Het beste van 2Pac is in mijn ogen het prachtige Hail Mary. Waarmee hij zijn eerste verse begint is denk ik een van de bekendste lines ooit en zet de toon van het nummer: "I ain't a killer, but don't push me". Iedereen kent dit nummer denk ik wel dat ik er verder weinig over hoef te zeggen.

Hail Mary voor de eerste keer in een lijstje Vreemd, geweldig nummer. Mss wel Pacs beste!

Mijn verbazing was ook groot toen ik 'em nergens op een lijstje kon vinden!

Keith

Keith

-SprayIt- (moderator)
Keith

O ja, Keith

Keith kan altijd op veel liefde rekenen op MuMe

Flipm0de schreef:
Keith kan altijd op veel liefde rekenen op MuMe
zijn greatest hits editie alhier had nochtans vorig jaar slechts vijf deelnemers

70. Army Of The Pharaohs - Seven
Aantal keer genoemd: 7
Als je wat agressie kwijt wilt zijn er weinig hip hop artiesten/groepen die beter zijn dan AOTP. De groep wijzigt vaak van leden, maar de sound blijft hetzelfde. Op Seven krijgen we in totaal acht verses van Planetary, Chief Kamachi, King Size, Reef the Lost Cause, Doap Nixon, Demoz, Celph Titled, en Vinnie Paz op de beste beat die Ill Bill (en Sicknature) ooit heeft gemaakt. Celph Titled is altijd mijn favoriete MC geweest van de AOTP projecten en dat laat hij hier ook weer zien met punchline na punchline.

69. Eminem - Just Don't Give A Fuck
Muzikaal heeft Eminem me de laatste 15 jaar niet weten te overtuigen, mede vanwege zijn slechte keus voor beats, maar in zijn hoogtijdagen waren er weinig MCs die interessanter en/of beter waren dan Mashall Mathers. De beat op dit nummer is moeilijk te omschrijven, maar past perfect bij Eminem om iedereen te laten dat hij geen fuck geeft.

68. Intelligent Hoodlum (Tragedy Khadafi) - Grand Groove
Intelligent Hoodlum (a.k.a. Tragedy Khadafi) voor het eerste tegen gekomen op het album van Capone-n-Noreaga en pas veel later heb ik zijn albums geluisterd, maar erg blij dat ik dat gedaan heb. Op zijn tweede album, Tragedy: Saga of a Hoodlum, staan een aantal pareltjes op waaronder dit nummer. Het nummer ademt Queens en de sample van Isaac Hayes' Ike's Mood wordt op de beste manier gebruikt.

67. J. Cole - Return Of Simba
Note: ontbreekt op de Spotify playlist
Sinds het begin een fan geweest van J Cole. Zijn eerste mixtapes zijn bijna allemaal classics in mijn ogen. Helaas heeft hij dezelfde magie nog niet op een album weten te brengen, want op zijn albums staan toch te vaak nietszeggende fillers. Dit nummer is geproduceerd door J Cole zelf en doet me sterk denken aan een mix van Nas (qua lyrics) en Jay-Z (qua delivery/flow) en een groter compliment kan ik bijna niet geven.

66. Clipse - Chinese New Year
Coke rappers Pusha T en Malice gaan tekeer op een geweldige beat van The Neptunes vol met synthesizers. De combo van Clipse en Pharrell/Neptunes is veelvuldig een succes gebleken en alles komt prachtig samen op Hell Hath, No Fury dat de 5 mics van The Source zeker verdiende.

zaaf schreef:
(quote)
zijn greatest hits editie alhier had nochtans vorig jaar slechts vijf deelnemers

Ja maar ik denk dat door jou veel mensen hem hebben ontdekt, waarvoor mijn grote dank

Flipm0de schreef:

70. Army Of The Pharaohs - Seven
Aantal keer genoemd: 7
Als je wat agressie kwijt wilt zijn er weinig hip hop artiesten/groepen die beter zijn dan AOTP. De groep wijzigt vaak van leden, maar de sound blijft hetzelfde. Op Seven krijgen we in totaal acht verses van Planetary, Chief Kamachi, King Size, Reef the Lost Cause, Doap Nixon, Demoz, Celph Titled, en Vinnie Paz op de beste beat die Ill Bill (en Sicknature) ooit heeft gemaakt. Celph Titled is altijd mijn favoriete MC geweest van de AOTP projecten en dat laat hij hier ook weer zien met punchline na punchline.

69. Eminem - Just Don't Give A Fuck
Muzikaal heeft Eminem me de laatste 15 jaar niet weten te overtuigen, mede vanwege zijn slechte keus voor beats, maar in zijn hoogtijdagen waren er weinig MCs die interessanter en/of beter waren dan Mashall Mathers. De beat op dit nummer is moeilijk te omschrijven, maar past perfect bij Eminem om iedereen te laten dat hij geen fuck geeft.

68. Intelligent Hoodlum (Tragedy Khadafi) - Grand Groove
Intelligent Hoodlum (a.k.a. Tragedy Khadafi) voor het eerste tegen gekomen op het album van Capone-n-Noreaga en pas veel later heb ik zijn albums geluisterd, maar erg blij dat ik dat gedaan heb. Op zijn tweede album, Tragedy: Saga of a Hoodlum, staan een aantal pareltjes op waaronder dit nummer. Het nummer ademt Queens en de sample van Isaac Hayes' Ike's Mood wordt op de beste manier gebruikt.

67. J. Cole - Return Of Simba
Note: ontbreekt op de Spotify playlist
Sinds het begin een fan geweest van J Cole. Zijn eerste mixtapes zijn bijna allemaal classics in mijn ogen. Helaas heeft hij dezelfde magie nog niet op een album weten te brengen, want op zijn albums staan toch te vaak nietszeggende fillers. Dit nummer is geproduceerd door J Cole zelf en doet me sterk denken aan een mix van Nas (qua lyrics) en Jay-Z (qua delivery/flow) en een groter compliment kan ik bijna niet geven.

66. Clipse - Chinese New Year
Coke rappers Pusha T en Malice gaan tekeer op een geweldige beat van The Neptunes vol met synthesizers. De combo van Clipse en Pharrell/Neptunes is veelvuldig een succes gebleken en alles komt prachtig samen op Hell Hath, No Fury dat de 5 mics van The Source zeker verdiende.

#69 sla ik maar even over!

ForWhomThePeteTolls schreef:
(quote)

#69 sla ik maar even over!

Dan draai je #70 maar lekker twee keer, omg, wat een song. Word nog steeds helemaal wild van die beat

jordidj1 schreef:
(quote)

Dan draai je #70 maar lekker twee keer, omg, wat een song. Word nog steeds helemaal wild van die beat

Absolute beuker, die en Battle Cry gaan altijd op redelijk wat lomper volume dan de rest van de AOTP-tracks. Absoluut een enorm dope collectief!

Beetje laat maar: Keith

Eminem en ik hebben ook nooit geklikt, dus ik luister samen metForWhomThePeteTolls wel even extra hard naar 70.

En #66 natuurlijk. Intelligent Hoodlum trouwens nieuw voor mij en leuke ontdekking!

Laatste dagen wat minder tijd, maar voor het slapen gaan toch nog wat kunnen schrijven

65. AZ - Rather Unique
We beginnen vandaag met een fijn de fijnste stemmen in de hip hop wereld: AZ
Bekend geworden voornamelijk door zijn geweldige verse op Life's A Bitch van Nas, maar ook zijn debuut album mag er zijn met Rather Unique als een tijdloze uitschieter. De beat van Pete Rock had ook zomaar op Illmatic kunnen staan.

64. Mos Def, Pharoahe Monch, & Nate Dogg (Lyricist Lounge) - Oh No
Een nummer afkomstig van de Lyricist Lounge Volume 2 van het Rawkus label. Zowel Pharoahe en Mos Def rijmen er op los en Nate Dogg die zijn typische ding doet op het refrein. Dit nummer brengt me echt terug in de tijd en nostalgie is ook zeker een reden waarom dit nummer in de top 100 staat.

63. Group Home - Livin Proof
De mannen van Group Home zijn niet de reden dat dit nummer in mijn top 100 staat, daar zijn hun raps toch niet speciaal genoeg voor. De grote reden is de meesterlijke beat van DJ Premier. Elke keer wanneer deze beat er in knalt gaat mijn hart een stukje sneller kloppen.

62. M.O.P. - Stick to Ya Gunz
We blijven in de Premier hoek en deze keer met de schreeuwende mannen van M.O.P.
Verreweg het beste nummer van M.O.P. en enorm vette bijdrage van Kool G Rap.

61. N.W.A. - Straight Outta Compton
Met enige schaamte moet ik toegeven dat ik dit nummer heb ontdekt toen de Ali G film uit kwam in 2002 waar het gebruikt werd in de intro...
De film heeft weinig indruk achter gelaten, maar gelukkig heeft het mij aangezet om de N.W.A. muziek in te duiken en uiteindelijk er met veel plezier er doorheen gebladerd. Straight Outta Compton is hét N.W.A. nummer is geldt ook vandaag nog steeds als een van de beste voorbeelden van classic westcoast gangster rap. De beat knalt en Eazy E, MC Ren, en Ice Cube rappen allen enorm krachtig.

Die verse van G Rap

We gaan er iets meer vaart achter zetten met de laatste 10 tracks uit de eerste helft!

60. Vakill - Sickplicity
Wie is de punchline koning? Een veelgestelde vraag binnen hip hop, maar je zult niet vaak de naam Vakill horen in de discussies. Niet terecht in mijn ogen. Helaas heeft hij maar drie albums weten uit te brengen in de afgelopen 16 jaar, voornamelijk zijn eerste twee albums zou ik een "classic" stempel geven. Op Sickplicity laat hij zien waarom hij een van mijn favoriete punchline kings is.

59. Binary Star - Reality Check
Eerder kwam One.Be.Lo al een keer solo voorbij, maar nu met zijn compaan Senim Silla in de vorm van Binary Star. Het album Masters of the Universe is zo'n album dat ik altijd wel kan opzetten, of ik nou met veel aandacht er naar luister of gewoon op de achtergrond. Het nummer Reality Check is het absolute hoogtepunt en verveeld nooit. Een mooie dromerige productie doet me voelen alsof ik ergens in het universum rondzweef en zowel One.Be.Lo als Senim Silla leveren prachtige verses.

58. The Doppelgangaz - Doppel Gospel
Ik weet niet precies wat ik nou zo speciaal vind aan dit duo, maar toen ik Doppel Gospel hoorde was ik gelijk verkocht. De donkere sfeer is een goede match voor de donkere en af en toe zieke teksten van EP en Matta ov Fact. Ze hebben duidelijk veel invloeden uit de jaren '90, maar met een grote hoeveelheid creativiteit weten ze er iets unieks van te maken. Een van de fijnste ontdekkingen in de laatste 10 jaar.

57. Killer Mike - God in the Building
Iedereen kent natuurlijk al het goede werk van Killer Mike samen met El-P, maar ook zonder El-P heeft Killer Mike geweldige dingen weten te maken. God In The Building schreeuwt Dirty South en er wordt een duister, heet, arm, en rauw beeld geschetst.

56. Lil' Wayne - Tha Mobb
Misschien voor velen een vreemde keuze, want ik verwacht niet dat er veel Lil' Wayne liefhebbers hier zijn. Persoonlijk ben ik ook niet de grootste fan, maar zal niet ontkennen dat hij echt wel goed kan rappen. Op het Tha Carter II album laat hij dit ook veelvuldig zien en voornamelijk op de intro track Tha Mobb. Heerlijke delivery en punchline na punchline voor 5 minuten lang op een ideale beat voor Weezy.

55. Pusha T - Numbers On The Boards
Pusha kwam in het vorige lijstje al voor samen met zijn broeder, maar ook solo weet hij ook hele dikke tracks neer te zetten. Een hele vette a-typische en minimalistische beat waar Pusha fantastisch op flow. Probeer hier maar eens stil op te zitten...

54. Nujabes (ft. Cise Starr) - Lady Brown
De Japanse meester producer is er helaas niet meer, maar heeft oh zo veel fantastische muziek achtergelaten. Het neemt je mee naar een andere wereld en alles staat even stil als dit nummer draait. Dit is mijn favoriete productie van Nujabes en klinkt ideaal voor Cise Starr zijn stijl.

Fun fact: zowel Nujabes als J Dilla zijn geboren op 7 februari 1974... een prachtige dag voor muziek

53. Brother Ali - Room With A View
Mijn favoriete album van Brother Ali is Shadows on the Sun en hoe dit nummer het album opent kan niet beter. Waar Brother Ali vaak gevoelig, diep, rustig, en met veel emotie rapt is dit nummer juist een waar hij met veel agressie en woede de problemen in de maatschappij aankaart.

52. Bop Alloy (ft. Cise Starr & Mr. SOS) - Another Day In The Life
Soms komt er zo'n album langs waarvan je niet heel veel verwacht, maar het je volledig wegblaast. Het eerste album van Bop Alloy (Substantial & Marcus D) is er zo'n een. Another Day in the Life is een van de vele hoogtepunten. Een prachtige piano loop en beat waarvan ik altijd een glimlach op mijn gezicht krijg.

51. Looptroop - The Struggle Continues
Er zijn weinig artiesten die ik zo grijs heb gedraaid als Looptroop. De formatie uit Zweden doet me heel erg denken aan werk van Little Brother en CunninLynguists. Vrij luchtige en jazzy instrumentals en erg fijne raps. Ook na 15 jaar staat het album (en dit nummer) The Struggle Continues nog regelmatig op en het heeft nog steeds dezelfde magie.

-SprayIt- (moderator)
Leuk weetje over Seba en J, oh en Killer Mike

Gast
geplaatst: vandaag om 04:03 uur

geplaatst: vandaag om 04:03 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.