menu

Genres / Hip-Hop / De hiphop top 100 van...

zoeken in:
Johnny Marr en ik zijn gewoon harde Weezy-fans hoor

Opvallend ook dat dit de eerste notering is voor King Push zijn ultieme banger

THA MOBB! En Numbers on the Boards Heeeeeerlijk, keep it up!

Kleine correctie: Numbers on the Board is 2 keer eerder genoemd, vergeten up te daten

Goed om te horen dat het in de smaak valt!

En Tha Mobb heb ik ook genoemd!

Ahhh...

Nooit verder gecheckt dan de eerste zoekpagina!

Zouden dus wel meer tussen kunnen zitten die ik gemist heb...

We beginnen met de tweede helft!
Niet heel veel tijd de afgelopen dagen om wat te schrijven, maar wil jullie niet te lang laten wachten.

Hip Hop lijstje MuMe on Spotify

50. Kool G Rap (ft. Nas) - Fast Life
Aantal keer genoemd: 1
Die eerste verse van Kool G Rap op deze track... kippenvel. Voeg daar een verse van de toen nog jonge GOAT aan toe en het kan niet mis gaan.

49. DangerDoom - Sofa King
Aantal keer genoemd: 4
DANGERDOOM was de eerste keer dat ik iets van MF DOOM hoorde en de humor, comics referenties, en unieke Danger Mouse producties lieten mij direct versteld staan. Omdat ik rond deze jaren (2004/2005) me echt ging verdiepen in Hip Hop heeft dit project altijd een speciaal plekje gehad en staat het zelfs boven Madvillain voor mij.

48. Jay Electronica - Exhibit C
Jay Electronica is een vreemde vogel in de Hip Hop wereld. Zijn talent is overduidelijk en weet altijd te boeien met zijn raps, maar heeft helaas nog nooit een album uit weten te brengen. Exhibit C stond ook al op Aerobag zijn lijstje en ook op die van mij kan hij niet ontbreken.

47. Royce Da 5'9" - Boom
Aantal keer genoemd: 2
Tsja... wat kan er nog gezegd worden over DJ Premier? Er kan met vrij gemak een top 100 gemaakt worden met alleen maar DJ Premier beats zonder dat het begint te vervelen. Een van zijn beste beats is naar een van mijn favoriete MCs gegaan: Royce Da 5'9". De energie op Boom spat er na 15 jaar nog steeds vanaf. Het jammere aan Royce is dat hij niet echt veel goede albums heeft weten te maken, maar stelt bijna nooit teleur als feature op tracks.

46. Blu & Exile - Dancing In The Rain
Aantal keer genoemd: 5
Afkomstig van het meesterlijke Below The Heavens dat in 2007 menig hip hop liefhebber hart sneller liet kloppen. Een prachtige jazzy beat van Exile en geweldige Blu op de mic. Op het hele album en ook op dit nummer stelt Blu zich heel open op en alles voelt heel intiem en autobiografisch aan. Die openheid is niet altijd vanzelfsprekend voor rappers en het maakt Blu daardoor heel relatable.

45. Tyler The Creator - GONE, GONE / THANK YOU
Aantal keer genoemd: 0
IGOR is het album van het jaar voor mij tot nu toe. Ik kan heel erg genieten van Tyler zijn oudere werk op Bastard en Goblin, maar de gelaagdheid, creativiteit, en volwassenheid die hij op IGOR laat zien is veel interessanter. Zowel de producties als de zang/raps worden alleen maar beter. Op GONE, GONE / THANK YOU gaat het over de acceptatie van het einde van een relatie. Het eerste deel van het tweeluik is heel euforisch en komt alles tot rust op het tweede deel met ook heerlijke teksten van Tyler:

Everybody making a choice according to plan and
We had two different blueprints, but understood influence
You opened up early on, I thought I had a permit
You started buildin' a bridge and turned it into a fence
Then my buildin' got tore down all because of your new tenant
I'll just buy up some new shit, never down with a lease

44. Common - Love Is...
Aantal keer genoemd: 3
We blijven even in de wat zachtere hoek met een parel van Common en J Dilla. Altijd al een enorme zwak gehad voor Common en het album Be staat wekelijks nog op. Dit is niet de laatste keer dat beide heren nog op de lijst voor gaan komen.

43. Smif-N-Wessun - Bucktown
Aantal keer genoemd: 7
Waar eerder al Heltah Skeltah voorbij kwam is het nu de beurt aan het andere duo van Duckdown. Steele en Tek gaan op dit nummer tekeer op een heerlijke productie (die saxofoon!). Voornamelijk Tek is niet te houden:

Got five MC's that wanna come test we
Got ya noses ready hangin ovah da trees
Bring on your sounds and get drowned by my massive
Kill your baaty boy and hold your lover for hostage
Knock knock, niggy knock, that's fo' shots empty
On a violator that was sent out to get me
I'm to' up from the flo' up, and everything's black
But still I'm on point ready to buck ain't nuttin sweet Jack
Bucktown, I represent it on the love love
Deeply rooted from my Timbs to my dick above
Don't sweat the bulge comin from my hip
Grip what ya did hit, when I let my tool click
Nowhere to run, ambush lurks in the dark
Heltah Skeltah smirks while you're gettin torn apart
Here come the rude bwoys with the ganja plants
Smif-N-Wessun, generals of the Boot Camp

42. Raekwon (ft. Nas, Ghostface Killah) - Verbal Intercourse
Het mag dan een Raekwon track zijn, het is Nas dat de show steelt. Raekwon en Ghostface hebben erg sterke verses, maar die eerste lines van Nas en zijn flow

Through the lights cameras and action, glamour glitters and gold
I unfold the scroll, plant seeds to stampede the globe
When I’m deceased, by then the beast arise like yeast
to conquer peace leaving savages to roam in the streets

41. Eric B & Rakim - My Melody
"The God MC". Een titel die Rakim zeker heeft verdiend. Op My Melody laat Rakim zien waarom hij door velen wordt gezien als een van de best MCs ooit met een van de bekendste lines in de hip hop geschiedenis:

I take seven emcees put 'em in a line
And add seven more brothers who think they can rhyme
Well, it'll take seven more before I go for mine
Now that's twenty-one emcees ate up at the same time

Daarnaast verdient ook de productie van Eric B op dit nummer zeker een vermelding, want zelfs na 30 jaar knalt het nog steeds erg hard.

Mooie drop! En ook leuk om ook zeer recente tracks terug te zien. Eigenlijk zijn Eric B/Rakim wel bizar weinig genoemd voor de rapgrootheden die ze zijn (Toch de test der tijd niet goed doorstaan?)

Om wat voor reden dan ook heb ik nog nooit naar blu & Exile geluisterd, maar dat ik ga een deze dagen zeker doen

Ik moet toegeven dat veel hip hop uit de jaren ‘80 voor mij ook verouderd klinkt door de vaak simpele producties. Buiten Rakim en Big Daddy Kane luister ik eigenlijk weinig albums van die tijd. Een Boogie Down Productions of EPMD heb ik bijvoorbeeld nooit echt heel tof gevonden, maar dat ze een enorme invloed hebben gehad staat buiten kijf.

De volgende 10 doen zich aan! Hopelijk volgen jullie het nog

Zal proberen de lijst af te ronden in de komende 3-4 dagen met posts van 10 per keer.

40. Goodie Mob - Cell Therapy
We beginnen in de dirrrrrty south met een van de beste groepen/duo's uit de regio. Nadat Outkast had al laten weten aan de hip hop wereld dat het zuiden iets te zeggen had, zette Goodie Mob dat nog wat extra kracht bij met de release van Cell Therapy en het hele Soul Food album.

39. Joey Bada$$ x Capital STEEZ - Survival Tactics
Wie had verwacht dat juist een 17 jarige Joey Bada$$ en zijn groep de golden era sound weer leven in zou blazen? Met de release van 1999 knalde Joey met een van de best mixtapes ooit de wereld in. En dat begon allemaal met de track Survival Tactics waar hij samen met Capital STEEZ op oorlogspad is.

38. Souls Of Mischief - 93' Til Infinity
Aantal keer genoemd: 11
Er is al zoveel gezegd over deze track. Hij kan bijna niet ontbreken op een top 100 lijstje.

37. Blackstar (ft. Common) - Respiration
Aantal keer genoemd: 9
Nog zo'n nummer die op vele lijstjes voorkomt. Dit is ook een van die tracks die ik vaak personen aanraad die zich wat willen verdiepen in Hip Hop muziek. Kiezen tussen de beste verse op dit nummer kan ik niet, allen zijn ze enorm goed. Enige reden waarom dit nummer niet hoger staat is omdat ik het al zo vaak geluisterd heb dat de magie er een beetje vanaf is.

36. Run The Jewels - Oh My Darling (Don't Cry)
Een van de leukste en meest interessante duo's van de afgelopen 10 jaar. Het begon allemaal met Killer Mike zijn solo album dat volledige door El-P geproduceerd was (R.A.P. Music) dat zo goed was dat ze samen een groep zijn gaan vormen. Alle drie de Run The Jewels albums zijn geweldig en dus was het lastig om een favoriet uit te kiezen, maar heb voor de geweldige Oh My Darling (Don't Cry) gekozen. Een keiharde beat, punchline na punchline, en gewoon 3,5 minuut genieten. Favoriete line is sowieso "You can all run naked backwards through a field of dicks" ...

35. Big L (ft. Fat Joe) - The Enemy
Alleen die beat zorgt al voor een hele duistere en akelige vibe... perfect voor Big L en Joey Crack om op los te gaan. Recht-voor-je-raap brag-and-boast rap. Weinig MCs hebben zo'n geweldige delivery als Big L en de beste man kon niet ontbreken op deze lijst.

34. Deltron 3030 - 3030
Aantal keer genoemd: 20 - Als ik goed heb geteld... is dit het meest genoemde nummer op de lijsten hier?
Na al dat geweldig in de vorige tracks is het tijd om tot rust te komen met het magische 3030 van Deltron 3030. Weinig producties kunnen me 7,5 minuut zo vast blijven houden. Gooi daarop de futuristische raps van Del tha Funkey Homosopien op en je wordt een hele andere wereld ingeslepen.

33. Masta Ace - Beautiful
Aantal keer genoemd: 6
Beautiful is mooi. Heel mooi. Afkomstig van het in de zomermaanden mijn meest gedraaide album A Long Hot Summer. Masta Ace is waarschijnlijk een van de meest constante rappers. Waar velen uit de jaren '80 of begin jaren '90 nauwelijks nog relevant zijn blijft Masta Ace maar strooien met goede albums (check A Breukelen Story ook even). Niet te stoer doen, gewoon jezelf blijven. Dat lijkt het motto van Ace en ik hou er van.

32. Big Pun - Beware
Wat kon deze man toch flowen. Lijkt oneindig door te kunnen gaan. Hij heeft meerdere classics op zijn naam staan, maar op deze track laat Big Pun aan mij zien dat hij zich kan meten met elke rapper. Daarnaast heeft hij natuurlijk ook een hele vette stem (Pun intended) wat het luisteren alleen maar aangenamer maakt.

31. Gza (ft. Inspectah Deck) - Cold World
Mijn favoriete Wu member. Liquid Swords is een van de weinig perfecte albums voor mij. Zo'n beetje elke track van het album had wel in mijn top 100 kunnen staan en dat maakt een keuze maken erg moeilijk. Uiteindelijk is Cold World het geworden. Vanaf de eerste sample, "I had a bad dream..." weet je waar je aan toe bent. Ijskoude productie van RZA en dodelijke raps van GZA en Inspectah Deck.

zo zeg, dikke update!

Heul dikke update idd. Survival Tactics, '93 til Infinity, Oh My Darling (Don't Cry), 3030 en Cold World Phoeh, jordidj1 zeg hier ook es wat van.

-SprayIt- (moderator)
Die Big Pun tracks is kneiterhard inderdaad, flowt als een malle. Mooie update met gasten die eigenlijk in elke top 100 moeten staan natuurlijk.

Holy shit! En dan ook nog Respiration

jordidj1 schreef:
Holy shit! En dan ook nog Respiration

Ja idd, die ging ik ook nog noemen, dik nummer

Johnny Marr schreef:
(quote)

Ja idd, die ging ik ook nog noemen, dik nummer

Net zo dik als Fat Joe?

-SprayIt- (moderator)
Ik verdiep mij nu in Capital STEEZ, ken zijn muziek nog niet echt goed. Triest aan zijn einde gekomen, wel een interessant verhaal.

jordidj1 schreef:
(quote)

Net zo dik als Fat Joe?

-SprayIt- (moderator)
Aardig wat namen die ook in deze zeer vermakelijke docu langskomen: Stretch and Bobbito: Radio That Changed Lives (2015) - MovieMeter.nl. Tip voor wie 'm niet gezien heeft.

Lekkere lijst. Fijn om Survival Tactics terug te zien, heerlijke track.

-SprayIt- schreef:
Aardig wat namen die ook in deze zeer vermakelijke docu langskomen: Stretch and Bobbito: Radio That Changed Lives (2015). Tip voor wie 'm niet gezien heeft.
Fantastische docu inderdaad.

En mooie titels weer Flipm0de. Ligt precies in mijn straatje.

We zijn aangekomen bij de top 30!
Bedankt zover voor het volgen en de reacties, word erg gewaardeerd

30. Big Daddy Kane - Set It Off
De smooth operator hemzelf. Samen met Rakim de koning van de oldschool hip hop in mijn ogen. Een van de beste flows, qua lyrics ver voor zijn tijd, en heel veelzijdig. Long Live the Kane staat vol met classic nummers en mijn persoonlijke favoriet: Set It Off.

29. CunninLynguists (ft. Tonedeff) - The Gates
Aantal keer genoemd: 11
Een pracht van een plaat. CunninLynguists staat garant voor kwaliteit en The Gates is de groep op zijn best. De productie van Kno is een om van te smullen. Tonedeff (als gast) en Deacon the Villain schilderen een geweldig verhaal - voornamelijk Tonedeff is ongeloofelijk op deze plaat.

Fun fact: Tonedeff had eerst een "te complexe" verse op dit nummer geschreven die hier geluisterd kan worden.

28. Atmosphere - Painting
Aantal keer genoemd: 9
Weer zo'n artiest die bijna nooit teleursteld. Slug op de microfoon en Ant op de beats. Eerder op de lijst al tegengekomen als onderdeel van de Dynospectrum groep, maar nu op zijn best als een duo. De beat klinkt zowel rustgevend als akelig kil en Slug schildert er op los.

27. J Dilla (ft. Common and D'Angelo) - So Far To Go
Dit is de versie die op J Dilla's The Shining staat. Niemand kan zo fantastisch (en af en toe tikkeltje ranzig) over sex rappen dan Common en dat op de beste beat die meneer Yancey ooit geproduceerd heeft (en dat zegt genoeg!). Gooi D'Angelo met zijn fantastische stem op de hook en je hebt een classic die in de avonduren helemaal goed tot zijn recht komt.

26. Lupe Fiasco - Hurt Me Soul
Na het debuut album van Lupe Fiasco was ik overtuigd dat hij een grootheid ging worden... helaas is dat het niet geworden, maar het debuut (en ook zijn tweede album) was fantastisch. De sounds en creativiteit van een Kanye met teksten van het niveau van Nas. Het derde verse op Hurt Me Soul was al goed genoeg voor een top 100 plaats.

25. Mos Def - Umi Says
Vrij verrast dat dit nummer nog niet eerder voorbij is gekomen op een lijstje. Prachtig is het beste woord om deze track te omschrijven. Een super fijne beat en Mos Def legt er enorm veel emotie in, zowel in zijn raps als in zijn zang. Shine your light on the world!

24. N*E*R*D - Provider
We blijven in deze 10 in de rustigere sferen met hét nummer van N*E*R*D. Of het echt onder hip hop valt is te betwisten, maar in mijn ogen wel. In de trend met #25 zit ook dit nummer vol met emotie. Zangkwaliteiten van Pharrel zijn niet geweldig, maar de emotie en teksten verbloemen dat volledig.

23. Cyne - Steady
Aantal keer genoemd: 14
Time Being staat al tijden in mijn top 10 albums aller tijden en Steady is voor mij het hoogtepunt. Jazzy Hip Hop op zijn best en beide MC's weten er heel goed raad mee.

22. Main Source (ft. Nas, Fatal, Akinyele) - Live at the BBQ
Voor de derde keer komt de GOAT in deze lijst voor. Dit keer met de beste feature ooit. Alles wat Nas in deze jaren aanraakte veranderde in goud. Het is een beetje jammer voor de rest dat Nas dit nummer opende, want hoe goed de andere verses ook zijn, ze vallen in het niet.

21. Freddie Gibbs & Madlib - Thuggin'
We sluiten dit deel af met Freddie Gibbs & Madlib, een duo dat ik in eerste instantie niet samen verwacht had, maar het werkt! Thuggin' is de eerste track van de heren en ik was gelijk verkocht. Hier op MuMe werd dit nummer ook overduidelijk gekozen als de beste op Pinata en dat is zeker verdiend.

Flipm0de komt tot wasdom!!

Mooie drop weer hoor, veel raakvlakken met mijn lijstje! Lupe Fiasco was ik helemaal vergeten, maar die verdient toch ook wat respect voor zijn consistente releases

So Far To Go

Ploppesteksel schreef:
So Far To Go

Vette ontdekking dit ja. Kende dit nog niet. Dope beat, dope spits, dope allround sfeertje.

#30,23 en 22 zijn om te likkebaarden! Ik vind Cyne helemaal de shit persoonlijk, en ik vraag me af of je ooit de Automaton (Four Tet Remix) gehoord hebt? Zo niet: hier!

ForWhomThePeteTolls schreef:
#30,23 en 22 zijn om te likkebaarden! Ik vind Cyne helemaal de shit persoonlijk, en ik vraag me af of je ooit de Automaton (Four Tet Remix) gehoord hebt? Zo niet: hier!

Die kende ik nog niet, maar een hele fijne ontdekking!

Nu komen de echt moeilijke beslissingen. Teveel nummers die voor mijn gevoel allemaal in de top 10 horen te staan, maar we gaan beginnen met de top 20.

20. The Roots - You Got Me
Aantal keer genoemd: 8
We beginnen de top 20 met de beste hip hop band: The Roots.
Met veel klassiekers in hun oeuvre is het moeilijk een favoriet aan te wijzen. Na lang tobben uiteindelijk gekozen voor het supper chille You Got Me. Ben best wel een sucker voor liefdesverhalen binnen in de hip hop en veel beter dan dit ga je het niet krijgen. De stem van Erykah Badu is om bij weg te dromen, de raps van Black Thought zijn enorm scherp, en de zachte beat heeft een heerlijk gitaarloopje erin zitten.

19. Sage Francis - Broken Wings
Eerder kwam Sage al voorbij in mijn lijst via het Non Prophets project en toen zei ik al dat ik Sage een van de beste schrijvers vind. Op Broken Wings komt al zijn talent naar voren. Het nummer is enigszins open voor je eigen interpretatie, maar voor mij is de "fairy" in dit verhaal altijd een metafoor voor de Hip Hop muziek/cultuur geweest. Een mooie ode.

18. Madvillain - Figaro
Weinig personen zullen denk ik Figaro aanwijzen als het best nummer op het meestwerk Madvillainy, maar deze track was voor mij dé reden om het album te checken. Voor mij zit de schoonheid van dit nummer in de eenvoud die het nummer uitstraalt. Met iets meer dan 2 minuten is het ook niet een hele lange track, maar elke seconde is genieten. "The rest is empty with no brain, but the clever nerd. The best emcee with no chain ya ever heard".

17. Gang Starr - Mass Appeal
Aantal keer genoemd: 7
Preemo is al veelvuldig voorbij gekomen en natuurlijk kan Gang Starr ook niet ontbreken op deze lijst. Met een discografie vol classics is het lastig een favoriet aan te duiden, maar na veel wikken en wegen bij ik uitgekomen bij Mass Appeal. De knallende beat van Premier past perfect bij Guru zijn monotone delivery.

16. Kanye West - Can't Tell Me Nothing
Kanye is in mijn ogen een van de meest interessante Hip Hop artiesten ooit. Hij zal nooit in de "best rapper" discussies worden genoemd, maar hij weet met elk album zichzelf steeds te vernieuwen en drukt zijn stempel duidelijk op het genre. Graduation vind ik zijn beste project en Can't Tell Me Nothing is Kanye ten top. Van de arrogantie ("I had a dream I could buy my way to heaven. When I awoke, I spent that on a necklace."), de ad-libs, de geweldige beat, tot de bijpassende video wat dit nummer nog een niveautje hoger brengt.

15. Jay-Z - D'Evils
Aantal keer genoemd: 6
Note: staat niet op de Spotify lijst
Van Kanye naar zijn grote broer. Ondanks dat Jay een groot aantal classics op zijn naam heeft staan, heeft niets zijn debuut weten te overtreffen. Het eerste verse D'Evils is het beste wat hij ooit geschreven heeft en dat met een delivery waar je u tegen zegt. En alweer een DJ Premier beat op deze lijst...

14. Kendrick Lamar - The Blacker The Berry
Aantal keer genoemd: 5
Kippenvel. Elke keer als ik dit nummer luister weer. Een van de meest krachtige nummers die ik ken en met de release To Pimp A Butterfly een van de beste Hip Hop albums aller tijden.

13. Smoothe Da Hustler (ft Trigga The Gambler) - Broken Language
Broken Language is Hip Hop in zijn puurste vorm. Smoothe en Trigga wisselen verse na verse (10 in totaal!) op een van de rauwste beats die ik ken. Naast de meer dan prima lyrics zijn het ook de stemmen van Smoothe en Trigga een grote reden dat ik dit nummer zo hoog in de lijst heb staan.

12. The Notorious B.I.G. (ft. Method Man) - The Wat
B.I.G. is een held. Er is niemand met zo'n natuurlijk talent als Biggie, alles lijkt zo simpel en effortless te gaan bij hem. Een beetje de Messi van de rap wereld. Ready to Die is een feilloos album en op The What wordt hij vergezeld door niemand minder dan Method Man die een van zijn beste verses ooit aflevert.

11. Nas - Nas Is Like
En daar is DJ Premier alweer... ditmaal met de GOAT uit Queens. Een combinatie die niet mis kan gaan en ik vind het dan ook een gemiste kans dat deze twee nooit samen een album hebben gemaakt. De manier waarop Nas Is Like wordt geopend is geweldig, met een van de mooiste samples, en de lines van Nas ("Freedom or jail, clips inserted, a baby's being born. Same time a man is murdered—the beginning and end". Sowieso is het hele eerste verse van Nas om te watertanden.

Nu er iemand Nas de GOAT noemt, vroeg ik me af... Is het niet eens iets om een dingetje te doen met mensen die een lijstje van Top MC's maken op volgorde, en dat er dan een MuMe-GOAT komt, wat hopelijk niet MaMa wordt.

ForWhomThePeteTolls schreef:
Nu er iemand Nas de GOAT noemt, vroeg ik me af... Is het niet eens iets om een dingetje te doen met mensen die een lijstje van Top MC's maken op volgorde, en dat er dan een MuMe-GOAT komt, wat hopelijk niet MaMa wordt.

Lijkt mij wel tof om te doen!

Gast
geplaatst: vandaag om 19:31 uur

geplaatst: vandaag om 19:31 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.