menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / De top 100 van... (jerome988)

zoeken in:
cosmic kid (moderator)
Indrukwekkend verhaal, schitterend nummer .

Momenteel ben ik bezig met het samenstellen van mijn Top 2000 en alhoewel het nog wel even zal duren eer dat die af is, is de kans erg groot dat Viorar héél hoog staat

https://www.mupload.nl/img/m837g0h8qees.png

Prince & the Revolution – The Beautiful Ones

Dit zal voor sommigen misschien onverwacht zijn. Prince niet op één? Nee, we behandelen hier mijn top 100 aan nummers. Een top 100 waar ik lang niet aan heb willen beginnen omdat ik veel meer een album-man ben. Maar als ik er dan toch aan begin moet ik het goed doen en dan voelt het toch beter om een andere artiest op die eerste plaats te laten eindigen. Het gaat immers om het nummer.

Prince is natuurlijk alles voor mij. Op mijn veertiende hoorde ik When Doves Cry en dat beschouw ik als één van de beste nummers ooit. Sterker, When Doves Cry had deze positie bezet als Prince nog leefde. Daarover zo meer. Toen Purple Rain de volgende single werd was ik om en werd fan voor het leven.
Mijn eerste Prince concert zag ik in 1987 in Utrecht: de Sign O' the Times Tour in Utrecht. Nog steeds één van de allermooiste gebeurtenissen en ervaringen in mijn leven. Ik kan echt niet omschrijven hoe dat toen voelde. Dat is echt onmogelijk.

Prince heb ik daarna nog vele malen gezien: een aftershow in Rotterdam, een intieme set in Paradiso of een magistrale show in De Kuip. Live staat deze man voor mij ver boven iedereen verheven. Zelfs de laatste keer dat ik hem live zag (Ziggo Dome 2014) was die spanning er weer. Bij Prince was ik altijd nerveus, voelde ik een zinderend gevoel in mijn hele lijf. Die man maakte altijd wat in mij los.

Ik heb ook altijd veel steun gehad aan zijn muziek: in goede en slechte tijden. Prince was het maatje waar ik altijd van op aan kon. Dat zijn albums me steeds minder deden naarmate de jaren verstreken deed daar niks aan af.

Toen Bowie in januari 2016 overleed deed dat wat met me, en gelijk bedacht ik me hoe dat dan zou zijn als Prince zou komen te overlijden. Maar ach: die zag ik dik in de tachtig nog wel in blues-clubs spelen of zo. Die zou nog wel even meegaan. En toen was er ineens dat bericht over een noodlanding die gemaakt moest worden en waar gemeld werd dat Prince het bijna niet overleefde. Toen was de schrik er toch wel even met de dood van Bowie nog vers in het geheugen.

Maar niks aan het handje hoor: Prince liet zich snel daarna weer zien alsof er niks aan de hand was, maar ik bekeek hem ineens anders. Eigenlijk zag hij er al een tijd slecht uit: enorm vermagerd, vermoeid, minder sprankelend, altijd die wandelstok bij hem en waarom toch ineens een piano-solo-show? Was dat echt wat hij wilde of kwam het beter uit met zijn gezondheid? Er rezen twijfels bij mij.

En toen was het 21 april 2016. Ik zat gezellig een wijntje te drinken bij de kapper (ja, dat kan bij mijn kapper) en ineens kwamen er allemaal berichtjes op mijn telefoon binnen die ik even negeerde, maar ik werd ook gebeld en dus nam ik op. Of ik het gehoord had: Prince was overleden.......

Ik weet nog hoe onwerkelijk dit bericht was, hoe dit totaal niet binnen kwam, maar die berichtjes bleven maar binnenkomen. Iedereen wist immers dat ik zo'n enorm grote fan was.

Nog steeds doet het zeer als ik live beelden zie. Ik mis hem oprecht. 'Flauwekul' is me nogal eens verweten. Je kent de man niet eens dus stel je niet aan. Klopt helemaal. Maar dat is het ook niet. Zijn dood deed me keihard beseffen hoe betrekkelijk het leven is. Met zijn dood ging er een stuk van mijn jeugd verloren. Het brokkelde af, het kwam hard binnen. Een mooi stukje uit mijn eigen leven komt in een ander licht te staan.
Het is niet meer afwachten of zijn nieuwe album me weer zo weinig doet waardoor ik de jaren '80 klassiekers maar weer eens opzet, het is nooit meer de spanning voorafgaand aan een concert, nooit meer het gelukzalige gevoel tijdens zo'n optreden. Alles is vergankelijk.

Vanaf die dag ontstond er een nieuwe Prince nummer één: The Beautiful Ones van het album Purple Rain.

Sometimes It Snows in April kon niet toepasselijker zijn: een nummer over de dood en dat terwijl Prince in die maand overleed: het werd hét rouw-nummer voor velen. Maar voor mij was het juist The Beautiful Ones:

"The beautiful ones
You always seem to lose"

Het nummer met voor mij de mooiste oerschreeuw ooit in de muziek, de emotie spat ervan af.

Ik heb hier de langere versie geplaatst die vast niet iedereen kent: ik zou zeggen beluister het eens.

En als klein extraatje zo'n moment waar het bij mij om draait, dit is alles wat ik wil (en wat een herinneringen heb ik aan deze tour... wie kan er nu niet verliefd worden op Sheila E.):

Nu dan Silverfuck?

https://www.mupload.nl/img/5bc8k4rqr.png

The Smashing Pumpkins – Thru the Eyes of Ruby

En dan komt het moment om je favoriete nummer aller tijden aan te wijzen. Dat is echt niet te doen, maar toch.... het moet. Part of the deal.

Thru the Eyes of Ruby van The Smashing Pumpkins is een nummer waar een regelrecht aERo-proof stempel op kan.

Zeg nu zelf: Aparte stem? Check. Theatraal? Check. Rock? Check. Het gaat van hard naar zacht en heeft heel veel emoties in muziek die ik waardeer, verpakt in ruim zeven minuten.

Ja dit is een echte silverfuck! Hoe vaak ik echt helemaal uit mijn dak gegaan ben op dit nummer durf ik niet te zeggen. Hoeveel woede ik hiermee heb kunnen kanaliseren, hoe vaak ik met de grootst mogelijke grijns op mijn smoel heb gelopen door deze muzikale brok dynamiet. Ik weet het al niet meer.

Mijn Pumpkins-reis begon al vroeg door het lezen van een vrij korte, ietwat weggestopte recensie in het blad OOR. Gish kwam in huis en sloeg in eerste instantie niet eens gelijk aan. Het was grunge die de muzikale wereld veroverde en de Pumpkins hingen er een beetje bij. Ze vielen ook niet onder die noemer, kwamen niet uit Seattle maar Chicago, en het was net even anders. Wel hadden ze dezelfde soort hard-zacht dynamiek waar Nirvana om geroemd werd.

Ik voelde iets voor deze band zoals ik dat als 12-jarige voelde voor Doe Maar en wat ik daarna had met Prince. Ik werd fan van de band. Een heel groot fan mag ik wel zeggen. Ik was inmiddels wat ouder (ten tijde van Gish 21): nog ietwat jong voor de grote mensenwereld, maar te oud om nog als puber bestempeld te worden. De tijd van vrijheid zoals genoemd bij Pearl Jam. Een veilig vacuüm.

De band zou optreden tijdens het Rotterdamse Ein Abend in Wien festival in 1991 en ik wilde daarheen. Helaas kreeg ik geen vrienden mee, dus ik liet het maar gaan. Gelukkig werd dat een jaar later goed gemaakt met mijn eerste Pumpkins concert op het Metropolis festival, ook in Rotterdam.

Dat was me nogal een optreden (voor wie zin heeft staat hier het volledige Metropolis concert):

Ik stond helemaal vooraan en het was de eerste keer dat ik een concert meemaakte waar gepogood werd. Er werd zo hard gesprongen en gedanst dat de wormen massaal uit de grond kwamen. Menig crowdsurfer kwam over me heen, en ik heb aardig wat legerkistjes in mijn nek gekregen. Maar man, man, man wat een beleving was dat.

Een jaar later verscheen Siamese Dream (tijdens het Metropolis concert werden al wat nummers van dat album gespeeld, wat voor ons totaal onbekend was op dat moment) en ik deed het dunnetjes over in Vredenburg, Utrecht.

Hierna volgde nog meer te gekke concerten van deze band.

Terug naar Thru the Eyes of Ruby, afkomstig van Mellon Collie and the Infinite Sadness. Hoe moet ik eigenlijk mijn favoriete nummer verder nog omschrijven? Muziek moet je voelen, moet je beleven en eigenlijk is dat niet uit te leggen.

Dat gaat op voor alle 100 nummers die ik de afgelopen weken heb laten passeren. Wat je echt voelt is niet in woorden te vangen. Ik hoop dan ook dat ik dat met wat persoonlijke ervaringen en belevingen een beetje heb kunnen onderbouwen.

Het waren stukjes die spontaan in me naar boven kwamen op het moment van schrijven. Gevoelsmatiger dan dat kon ik het niet maken. Ik zou nu misschien weer andere dingen vermeld hebben, toegevoegd of juist weggelaten.
Ik schrijf zoals ik muziek beleef: de stukjes kunnen vast doordachter, foutjes aangepast, maar ach... ik weet niet hoe ik het anders had moeten doen.

Ik vond het moeilijk om een top 100 samen te stellen, maar had niet gedacht er zoveel plezier aan te beleven. Hopelijk heb ik de volgers er mee kunnen vermaken.
Dat het geen spannende top 10 is geworden is hoe het is. Jullie voorspellingen wezen dat al uit. Ik ben nogal voorspelbaar op deze site

Dankjulliewel voor het volgen. Succes Poek met jouw lijst: ik kijk er naar uit.

Dan rest mij nog de volledige lijst te vermelden.

1. The Smashing Pumpkins – Thru the Eyes of Ruby
2. Prince & the Revolution – The Beautiful Ones
3. Sigur Rós - Viðrar Vel Til Loftárása
4. Revere – Maybe in Time
5. Marc Almond – Only the Moment
6. The Smiths – There Is a Light That Never Goes Out
7. Pearl Jam - Alive
8. The Irrepressibles – In This Shirt
9. Nick Cave & the Bad Seeds – The Mercy Seat
10. Radiohead – Let Down
11. Kate Bush – Hello Earth
12. Nakhane – In the Dark Room
13. Saybia – The Day after Tomorrow
14. Tori Amos – 1000 Oceans
15. David Bowie – Blackstar
16. dEUS – Gimme the Heat
17. Suede – Still Life
18. Sufjan Stevens – Chicago
19. Joni Mitchell – Both Sides Now
20. Antony and the Johnsons – River of Sorrow
21. Nick Drake – Day Is Done
22. Pixies – Debaser
23. Janelle Monaé – Cold War
24. This Mortal Coil – Song to the Siren
25. Echo & the Bunnymen – The Killing Moon
26. John Grant – Marz
27. Perfume Genius - Hood
28. Lloyd Cole & the Commotions – Rattlesnakes
29. Massive Attack – Inertia Creeps
30. The Doors – The Crystal Ship
31. Morrissey – Everyday Is Like Sunday
32. Depeche Mode – Everything Counts
33. The Cure – In Between Days
34. 2 Belgen – Lena
35. Pink Floyd – Comfortably Numb
36. Dungen - Du E För Fin För Mig
37. Soft Cell – Say Hello, Wave Goodbye
38. Moondog Jr. – TV Song
39. R.E.M. – Drive
40. Arcade Fire – Intervention
41. Madonna – Live to Tell
42. Scott Walker – Duchess
43. Marvin Gaye – What’s Going On
44. Underworld – Born Slippy .NUXX
45. Sia – Breathe Me
46. Mercury Rev – Goddess on a Hiway
47. Tom Waits – Martha
48. The Mission – Tower of Strength
49. Talk Talk – I Believe in You
50. Rufus Wainwright – The One You Love
51. Alice e Battiato – I Treni Di Tozeur
52. Portishead – It’s a Fire
53. The Cult – She Sells Sanctuary
54. ABBA – The Visitors
55. Japan – Nightporter
56. Gabby Young & Other Animals – Fear of Flying
57. The Slow Show - Bloodline
58. Spinvis – Kom Terug
59. Charles Mingus - Better Get Hit In Yo' Soul
60. Tears for Fears – Mad World
61. Queen – The Prophets Song
62. Dead Can Dance – The Host of Seraphim
63. Nina Simone – Four Women
64. Belle and Sebastian – I’m Waking Up to Us
65. Bow Wow Wow – The Man Mountain
66. Heiðrik – This Ship Has Sailed
67. Stuart Warwick – Sailors
68. The Beatles – I Am the Walrus
69. The Pogues – Thousands Are Sailing
70. Jimi Hendrix Experience – Bold as Love
71. Love – Alone Again Or
72. Amy Winehouse – Love Is a Losing Game
73. Leftfield – Open Up
74. The Sisters of Mercy – Temple of Love
75. PJ Harvey – Down by the Water
76. Muse – Knights of Cydonia
77. The Associates – Breakfast
78. Otis Redding – Hard to Handle
79. Asaf Avidan – Conspiratory Visions of Gomorrah
80. Scott Matthew – In the End
81. John Coltrane – Blue Train
82. Siouxsie and the Banshees – Cities in Dust
83. Anna von Hausswolff – Mountains Crave
84. Miles Davis – So What
85. Duncan Laurence – Arcade
86. Françoise Hardy – Tous Les Garçons et les Filles
87. Ivo Dimchev – I Can Not
88. Jill Jones – Mia Bocca
89. Kacey Musgraves – Slow Burn
90. The Chemical Brothers – Hey Boy Hey Girl
91. Donny Hathaway – A Dream
92. George Michael – Heal the Pain
93. London Grammar – Strong
94. Jon Campbell – Black Widow
95. Morphine – I’m Free Now
96. The The – Uncertain Smile
97. Marillion – Fantastic Place
98. Yma Sumac – Taki Rari
99. Patrick Wolf - Together
100. Killing Joke – Love Like Blood
101. Henryk Górecki – Lento, Sostenuto Tranquillo Ma Cantabile (from Symphony no. 3)

Mooie lijst aERo!

Poek schreef:
Vijftig nummers geplaatst, twee overeenkomsten met mijn komende top 100. Volgens de Erminiostatistiek worden dat er dan totaal vier. Ik ben benieuwd wat de andere twee zullen zijn

En het zijn er inderdaad vier geworden (naast behoorlijk wat artiesten die in mijn top 100 staan met een ander nummer staan).

aERodynamIC schreef:

Nou aERo, als je dan toch graag persoonlijke verhalen toevoegt: hoe zit dat dan met die dark room?

Mensen, er zijn grenzen......

Ik heb geen grenzen, iemand geinteresseerd in mijn darkroomverhaal? Iets met kettingen.

Poek schreef:
Ik heb geen grenzen, iemand geinteresseerd in mijn darkroomverhaal? Iets met kettingen.

Ja doe maar. Lijkt me een mooie start voor je lijst

Pretenders wellicht? YouTube

Of de (mindere) mozcover, die lijkt me wel iemand voor de dark room.

Morgen!

Prachtige lijst, aERodynamIC!

aERodynamIC Dank je wel voor je mooie persoonlijke vertelsels bijgevoegd aan je zeer fraaie lijst.

Mooie lijst en fantastische begeleidende verhalen, Eric!

Mooie lijst aERodynamIC.
Herkenbaar verhaal bij Prince

Heb genoten van je lijst en van je verhalen!

Dank je aERodynamIC.
Veel al door jou bekend gemaakte artiesten.
Eric, de verhalen geven het de meerwaarde. Mooie lijst.

Het was weer erg interessant om deze reis te volgen. Ik kende heel veel niet, maar dat maakt dit topic ook zo fijn; telkens weer ontdekkingen doen. Thanks aERodynamIC

Het is een erg fraaie lijst geworden, aERodynamIC! Het was erg fijn om mee te lezen, zeker ook door je smeuïge manier van vertellen. Jammer dat het er alweer op zit!

Prachtig gedaan aERo! Mooie liedjes en bijzondere verhalen. There Is A Light in je top 10 en The Beautiful Ones en Ruby als top 2, veel mooier wordt muziek niet inderdaad

Goed gedaan aERodynamIC! Met plezier meegelezen.

titan (crew)
aERodynamIC schreef:

Nu keek ik regelmatig naar de muziek-bewegingen van titan omdat ik er vaak wat tussenuit kon pikken (en ik mag hopen hij van mij).

Jazeker, nog steeds!

In totaal trouwens 9 overeenkomsten met mijn eigen top 100.

Mijn darkroomverhaal (heeft niet veel met muziek te maken, wel SFW):

Ergens einde vorige eeuw was ik naar een meeting/IRL in Amsterdam. Op een gegeven moment waren we nog met een klein groepje over, ik weet niet hoe klein, maar minstens drie personen: J. (een lesbische vrouw), H. (een homosexuele man) en ik (en ik vermoed nog één a twee andere personen). We wilden nog wel ergens heen en H. vroeg of we het leuk vonden als hij ons de darkroom van (als ik me goed herinner) homodisco Exit. J. en ik vonden dat wel wat. Hij nam ons mee en we kwamen in een verlichte ruimte (huh, licht?) waarin mannen zaten (in mijn herinnering kleedkamerachtig, dus dat iedereen tegen een muur zat). De bedoeling was dan dat als je als je een geschikt iemand zag je die persoon kon uitnodigen door een deur te gaan naar een ruimte waar het wel donker was. Vlak bij de uitgang was ook nog een gedeelte met rinkelende kettingen: ik kon me wel een voorstellng maken van wat daar gebeurde.

En toen ging ik dus weer terug naar de (chain) gang.

On topic: ik hoop dat wat mensen een gokje willen wagen over mijn top 100 door de volgende vragen te beantwoorden:

1. Hoe eigengereid is mijn top 100? Oftewel, hoeveel nummers staan erin die nooit eerder in iemands top 100 hebben gestaan?
2. Hoe goed geïntegreerd ben ik op MusicMeter? Oftewel, hoeveel van de 29 artiesten uit de ladderfinale staan er in mijn lijst?

jordidj1 Mijn naam in de topic, ah toe?

Ok.

1. 80
2. 1

edit: 25 is wel wat weinig. ik gok 80

Wilde gok.

1. 10
2. 4

1: 53
2: 7

61
3

Ook nog een compliment aan aERodynamIC voor zijn top 100. Ik heb de lijst met veel plezier gevolgd. Lekker tempo ook.

1. 27
2. 13

1. 0
2. 29

1. 70
2. 20

Naam beroep: archivaris

Als De Artsen in je top 100 staan trakteer ik je bij de volgende popquiz op een biertje. Of thee.

Gast
geplaatst: vandaag om 06:22 uur

geplaatst: vandaag om 06:22 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.