menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / De top 100 van... (jerome988)

zoeken in:
Geniaal nummer trouwens F.E.E.L.I.N.G.C.A.L.L.E.D.L.O.V.E

Gretz schreef:
Tunnels, dus toch.

Machtige mooie verhalen herman! Binnenkort maar eens je volledige top 100 achter elkaar beluisteren.

Ja, jullie voorspellingen waren erg goed. Sound and Vision had ook best in mijn lijst kunnen staan, absoluut een geweldig nummer en ik heb mijn min of meer verweesde weblog vernoemd naar een regel uit dat nummer.

Geweldige top 100 herman! Al ben ik een beetje verbaasd over de Belle & Sebastian-loosheid ervan. Verder zijn een hoop gezamenlijke artiesten gewoon wel langsgekomen, en kan ik ook aan de slag met een paar potentiële nieuwe ontdekkingen! Hulde!

De afwezigheid van The Smiths of R.E.M. vind ik nog opvallender, en ook The Sundays of The Charlatans had ik wel verwacht (gehoopt) naar aanleiding van het 1989/1990-topic, maar zeker een sterke top 100 verder, met inderdaad ook een schitterende nummer 1, en leuke verhalen erbij

En op 1 gewoon het beste nummer van een van m'n favoriete albums ooit. Ik hou van je, herman

al zal ik je grote liefde voor Pulp nooit gaan delen

Joerii is nu eigenlijk aan de beurt, daarna nclo en remcodulac. Heb zo'n voorgevoel dat we van de eerste twee niet echt een top-100 kunnen verwachten, maar misschien worden we positief verrast.

Ik ben er bang voor dat een leuk topic als de top 100 van aan het doodbloeden is.............

Anders nog even wachten tot aankomende zaterdag (dan is het een week na de post van hoi123) of één van de drie getagde users reageren of niet? Zo niet, dan de volgende op de lijst taggen?

Van Joerii en nclo zie ik het niet zo snel meer gebeuren, misschien kan remcodulac? Erg benieuwd naar zijn top 100, als ik z'n top 10 zo bekijk.

Het topic een tijd uit het oog verloren maar door de tag van herman weer met terugwerkende kracht zitten lezen. Mooi lijstje van een user met wie ik soms veel overeenkomsten zie maar soms ook totale tegenstellingen. dEUS niet in de top 10 herman, wel top 20 (Moondog Jr / Zita Swoon wel in die top 10: heb ik live altijd beter gevonden dan dEUS, die op cd weer mijn voorkeur geniet). Misschien was dEUS als voorprogramma van Magnapop in 1994 nog wel indrukwekkender, maar dat terzijde.

Van doodbloeden is wat mij betreft not geen sprake, maar:

- Ik zit nog te wachten op de reactie van Joerii en nclo (we blijven ze stug doortaggen).
- Ik heb al verzameld en weer gereduceerd; een hels karwei en ik ga sowieso een beetje valsspelen. Nu moet ik nog rangschikken en dat wordt allicht nog moeilijker.
- Dan nog clips opzoeken en iets erbij schrijven.
- En ik zal niet elke dag tijd hebben, dus het plaatsen kan een tijdje gaan duren.

Als mijn twee voorgangers in de lijst verstek laten gaan, dan kan ik na komend weekend beginnen en ben ik zeker een maand bezig, vermoed ik. Misschien zelfs wel een week of zes.

Ik kom na remco en ben ook al begonnen maar heb ook nog tijd nodig. Beetje lastig plannen als er twee users verstek laten gaan...

aERodynamIC schreef:
Het topic een tijd uit het oog verloren maar door de tag van herman weer met terugwerkende kracht zitten lezen. Mooi lijstje van een user met wie ik soms veel overeenkomsten zie maar soms ook totale tegenstellingen. dEUS niet in de top 10 herman, wel top 20 (Moondog Jr / Zita Swoon wel in die top 10: heb ik live altijd beter gevonden dan dEUS, die op cd weer mijn voorkeur geniet). Misschien was dEUS als voorprogramma van Magnapop in 1994 nog wel indrukwekkender, maar dat terzijde.

Tja, ik heb dEUS pas in 1999 voor het eerst live gezien geloof ik, dus ik ben wel een beetje jaloers. Zita Swoon heb ik nooit echt gezien helaas, maar dat zal er wel van komen.

Ben benieuwd naar de lijsten van Remco en Maarten. Zal verder maar niets over planning zeggen gezien de tijd die ik heb genomen.

Ik ben best bereid om een mooie top 100 samen te stellen. Hoewel ik weinig tot niet meer reageer op de fora van MusicMeter kan ik altijd genieten van de andere top 100's. Bovendien heb ik mezelf niet voor niets op die lijst gezet

nclo schreef:
Ik ben best bereid om een mooie top 100 samen te stellen. Hoewel ik weinig tot niet meer reageer op de fora van MusicMeter kan ik altijd genieten van de andere top 100's. Bovendien heb ik mezelf niet voor niets op die lijst gezet

Van mij mag je dan wel eerst

Is het alleen nog even wachten op bericht van Joerii.

Als joerii morgen nog niet heeft gereageerd dan begin ik er wel aan. Heb ik nog even de tijd om wat bijpassende verhaaltjes te schrijven voor mijn keuzes

Sorry allen, het zal vandaag door mijn studie nog niet lukken om aan mijn top 100 te beginnen. Ik beloof dat ik morgen de eerste stap zal hebben naar mijn nummer 1

nclo schreef:
Sorry allen, het zal vandaag door mijn studie nog niet lukken om aan mijn top 100 te beginnen. Ik beloof dat ik morgen de eerste stap zal hebben naar mijn nummer 1

Sorry allen voor mijn alsnog verlate begin. Het is een nogal drukke periode, dus ik zal in het vervolg er op letten dat ik geen beloftes zal maken die ik niet kan nakomen.

Wij noteren 13 maart 2016 als de eerste minuten worden gedraaid van Niels’ top 100. Ik heb geen limiet aan mezelf gesteld en plaats gewoon de 100 beste nummers naar mijn mening op MusicMeter. De eerste dagen zal ik per dag 5 genomineerden showen en misschien worden dat er per dag wel meer als ik meer tijd heb om aan mijn verhalen te werken. Is iedereen er klaar voor? Dan begin ik nu met de nummer 100.

100. The National - Don't Swallow the Cap
Album: Trouble Will Find Me
Jaar: 2013

Bij de release schoot deze plaat naar de top van de rotatielijst op MM. Niet onterecht, want The National heeft ten slotte al een goede status opgebouwd met albums zoals o.a. “The Boxer” die wij op een hoge positie terugvinden in de “MusicMeter top 250”. Dit is echter niet de reden waarom ik dit nummer heb gekozen als het startschot van mijn top 100. Ik heb dit nummer gekozen omdat dit nummer mij altijd een warm gevoel weet te geven. Alsof ik voor het haardvuur aan een cognac zit terwijl het buiten stormt en de warme klanken van The National mijn kamer binnenstroomt. Altijd als ik dit hoor voel ik de januarikou, maar tegelijkertijd de realisatie dat er ergens wel een haardvuur voor mij brandt dat mij wil opwarmen.

99. Kajiura Yuki - My Long Forgotten Cloistered Sleep
Album: Fiction II
Jaar: 2011

Wij kennen Yuki als een gerenommeerde componiste van de filmmuziek voor geanimeerde Japanse films. Het mooiste (en waarschijnlijk ook bekendste) voorbeeld is de soundtrack van de psychologische horrorminiserie Cossette no Shouzou (in Europa heet hij “Le Portrait De La Petit Cossette” ook zeker de moeite waard om te luisteren) en commercieel opzicht “Sword Art Online”. In Japan is zij echter ook een gerespecteerde freelance muzikant wiens muziek vooral in de richting van Enya gaat. Enya staat verrassend genoeg niet in deze lijst, maar haar Japanse evenknie is de eerste niet-Europese genomineerde. Het nummer wordt gezongen door de Amerikaanse zangeres Emily Bindiger en haar hoge stem en de strakke drums vormen samen een magische mix. Vervorm dat met typische oosterse instrumenten zoals de panfluit en je hebt een prachtig nummer dat mij altijd weet te raken. De tekst zelf vind ik nogal laagdrempelig, maar dat vind ik helemaal geen probleem als je naar het ritme en de perfectie in de compositie kan luisteren.

98. Metallica - Call of Ktulu
Album: Ride the Lightning
Jaar: 1984

En met een flinke donderslag verbreek ik het rustige begin. Wij draaien 180 graden in het genre en komen dan bij Metallica uit. Call of Ktulu is nog van het album het album Ride the Lightning en ik heb rond mijn 15de dit album grijsgedraaid. Metallica kan ik nog steeds wel waarderen, maar in veel mindere mate. Dit nummer is voor mij pure jeugdsentiment en een soort ode aan mijn vroegere zelf. Ik zou deze plaat namelijk niet meer uit mezelf opzetten, maar dat betekent niet dat ik het nummer nu afkeer.

97. Eagulls - Nerve Endings
Album: Eagulls
Jaar: 2014

Wij blijven een beetje in de distortion hoek, al verlaten wij wel de donkere wereld van heavy metal. Eagulls is het beste te beschrijven als postpunk revival maar dan nog een decibel of 10 harder. Het debuutalbums heeft indruk op mij gemaakt en dit nummer sprong er wel uit. Ik kan vooral genieten van die schreeuwerige stem van de zanger in combinatie met die enorm strakke drums.

96. Franz Ferdinand - This Fire
Album: Franz Ferdinand
Jaar: 2004

Franz Ferdinand is voor mij een band die ik graag wegcijfer. Ze maken altijd wel leuke muziek, maar ze ontbraken altijd in mijn top 100 lijstjes. Sinds kort ben ik echt geïnteresseerd geraakt in hun muziek en dan met name het album waar dit nummer afkomstig is. Het is heerlijk om met het refrein mee te blèren en te stampen op de immer strakke beat. Dit is echter de eerste, maar ook de laatste keer dat jullie Franz Ferdinand tegenkomen, omdat mijn interesse voor hen nog veel te vers en te pril is om mijn lijst er mee te vullen.

95. Howlin’ Wolf - Who’s Been Talkin'
Album: Howlin' Wolf
Jaar: 1962

Er moet ook blues in mijn lijst staan en Howlin’ Wolf is een van mijn favoriete bluesmuzikanten. Zijn zware, donkere stem gebruikt hij zo geweldig in dit nummer waardoor er een enorme kracht vanaf straalt. Ondanks het lage tempo is door dit nummer mede dankzij de bulderende Wolf zo vol van energie dat ik er altijd een kick van krijg en de adrenaline door mijn aderen begint te stromen. Wij zullen The Wolf nog wel vaker tegenkomen, want ik kan maar niet genoeg krijgen van die bulderende grote man.

Misterfool
Kajiura Yuki kende ik nog niet. Fijne muziek, hoewel het een tikkeltje te zoet voor mij is. Leuke start zo, nclo!

Mooie start met een prachtige nummer 100.

Sorry dat ik jullie zo lang heb moeten laten wachten voor mijn tweede update. Ik ben nogal in een drukke periode voor mijn studie. Die zal nog wel ff doorgaan, maar ik hoop tussendoor zoveel mogelijk updates te plaatsen.

94. Pulp - F.E.E.L.I.N.G.C.A.L.L.E.D.L.O.V.E
Album: Different Class
Jaar: 1995
Land: Engeland

Mijn voorganger had deze plaat op 1 staan, maar bij mij blijft hij steken op plaats 94. Pulp vind ik een heerlijke combinatie van British pop en een muziekgenre dat op extravagant gebied graag wat hoger wil liggen dan bands als Oasis en Blur. Ik kan vooral genieten van het refrein dat zo vreselijk contrastrijk is vergeleken met het couplet. Een soort sensuele spanning dat onverwachts wordt vervolgd met een explosie.

93. Adam Green - Jessica
Album: Friends of Mine
Jaar: 2003
Land: Verenigde Staten

Jessica Simpson/where has your love gone?/It’s not in your music, no.

Als je met deze zin begint dan verdien je al een plaatsje in mijn top 100. Adam Green is een poëet in hart en nieren en dat laat hij met deze teksten horen. Tel daarbij de simpele akoestische deuntjes en de melancholische viool die door het refrein zoemt op en je hebt een prima nummer. “Less is more” is zeker van toepassing bij dit nummer, want juist door de simpelheid en de rustige stem van Green wordt het nummer zo krachtig.

92. Rammstein - Seemann
Album: Herzeleid
Jaar: 1995
Land: Duitsland

In een tijd waarin Rammstein vooral bekend stond om zijn flamboyante acts en controversiële teksten komen ze aan met dit schone nummer. Deze voormalige Oost-Duitsers zijn minder bekend om hun ballades, maar juist die ballades zijn zo prachtig en ontroerend. Misschien een beetje cheesy, maar niet minder mooi. Till Lindemann laat zien een opvallende ontroerende stem te hebben.

91. Gorky - Mia
Album: Gorky
Jaar: 1992
Land: België

Wereldberoemd in België, in Nederland weten ze nog niet echt voet aan de grond te krijgen, maar sinds de dood van zanger Luc de Vos begint dat ook langzaam maar zeker te veranderen. Mijn sympathie (want dat krijg je als je die hese stem en die heerlijke teksten over het alledaagse leven hoort) begon al een aantal jaar geleden voor Gorki. En natuurlijk met dit nummer. Met prachtige teksten over Mia die staat voor het licht in deze verkilde maatschappij die geregeerd wordt door de middenstand.

90. John McCullagh - I'll Dance On Your Grave Mrs Thatcher
Album: I’ll Dance On Your Grave, Mrs. Thatcher
Jaar: 2009

Voordat ik wil beginnen met mijn betoog wil ik eerst melden dat ik niets tegen Thatcher heb of heb gehad. Ik ben geboren in de midden jaren 90 dus ik heb haar nooit bewust meegemaakt en ben van Nederlandse afkom en hoewel ik best veel Britten ken zou ik geen reden weten om haar te verafschuwen. Mijn keuze voor dit nummer is in de eerste plaats omdat het een heerlijk klassiek folk-nummer is, met bijpassende stem en heerlijke rebelse anarchistische tekst en (hoewel de nabestaanden van Thatcher het daar waarschijnlijk niet mee eens zullen zijn) zijn er genoeg prachtige liedjes gekomen uit de groeiende haat tegen de “Iron Lady”. Vooral alles dat uit Ierland kwam was doorspekt met haat en talent. Met dat talent en die haat maak je ten slotte toch nog prachtige nummers.

Komt er weer eens een update, nclo?

Week per update is vrij gortig inderdaad. Keep it up!

89. The Stranglers - Always the Sun
Album: Dreamtime
Jaar: 1986

Tot twee jaar terug vond ik dit een van de mindere werken van The Stranglers, totdat ik ze in Zwolle voor het eerst live heb mogen ervaren. Dit is nu typisch een nummer dat het goed doet bij live concerten en ondanks dat de mannen al een jaartje ouder worden en van de originele bezetting weinig meer over is, kon ik toch die spanning voelen die bij dit nummer hoort. Meebleren met "Always...always...always the suuuuuuuuuuun!" was voor mij toch het hoogtepunt van die avond.

88. Herman van Veen - Suzanne
Album: Alles
Jaar: 1971
Land: Nederland

Pas op nummer 88 vinden wij de eerste Nederlander in de lijst en ironisch genoeg nog met een nummer dat van origine Engelstalig is. Ik vind de teksten en de zang van Herman van Veen stiekem toch iets mooier dan de versie van Leonard Cohen. Van Veen heeft de gave om mensen te ontroeren en de vloek van Cohen is dat hij wel ontroerende nummers kan componeren, maar niet alles uit zijn nummers haalt zoals de artiesten die hem coveren dat wel doen. Ik vind "Suzanne" hier een goed voorbeeld van. Van Veen op zijn beurt kan ik net zo goed verafschuwen als liefhebben. Maakt hij liedjes over Alfred J. Kwak dan houd ik het voor gezien. Maar bij Suzanne vind ik hem weergaloos goed. Wij zullen hem nog later in de lijst tegenkomen en het zal een eervolle positie zijn.

88. Pink Turns Blue - Michelle
Album: Eremite
Jaar: 1989
Land: Duitsland

Ik heb veel meningen over Pink Turns Blue gehoord en mensen vinden het of geweldig, of om te kotsen. Ik hoor toch wel bij die eerstgenoemde groep, want ik vind toch wel dat deze Duitsers heel mooie muziek kunnen maken. Donker, traag en met die typische newwave sfeer. Misschien dat bands als The Cure dit al eerder hebben gedaan en al hun roem hebben verkregen, ik baseer de keuze van PTB boven The Cure op de lage stem van zanger Mic Jogwer. Die strakke drums en die onheilspellende stem van Jogwer zorgt er voor dat wij "Michelle" terugvinden op plaats 88.

87. Alice Cooper - Halo of Flies
Album: Killer
Jaar: 1971

De spanningsopbouw is al top 100 waardig en wat er daarna volgt is een prachtige samenwerking tussen de bas, de drums, de gitaren, de keyboards en Coopers rauwe ijzingwekkende stem. Ik vind vooral de relatie tussen de bas en de drums in dit nummer geweldig met als hoogtepunt de drumsolo natuurlijk. En het hele nummer lang is net zo spannend als een psychologische thriller van David Cronenburg (waar Alice Cooper een groot bewonderaar van is). De afsluiting geeft die laatste kick die als luisteraar wil horen, al is het een beetje abrupt.

86. John Watts - Dark Crowds of Englishmen
Album: Fischer-Z (alleen in de Deluxe uitgave)
Jaar: 2011

John Watts kennen wij vooral van Fischer-Z en daarbuiten heeft hij niet bepaald een roemrijke carrière gekend. In 2011 gaf hij maar toe dat hij niets is zonder zijn oude maatjes en coverde hij maar alle hits van zijn oude band. Een nummer bleef achter dat door Watts zelf was geschreven en dit liedje plaatste hij maar haast oneerbiedig achterin zijn coveralbum van Fischer-Z. Dat liedje heette "Dark Crowds of Englishmen" en het heeft tot vandaag weinig populariteit gekend (je kan hem niet eens op YouTube vinden, dus ik raad jullie aan om naar Spotify te gaan en daar het nummer te beluisteren). Ik vind het prachtig, want ondanks dat het nogal gedateerd klinkt hoorde ik een veel frissere Watts, maar vooral een andere. De tekst en de muziek is veel diepgaander en volwassener dan zijn werk met Fischer-Z. Zoals vaker staat hier de gewone man centraal die moest lijden omdat de mijnen sluiten. Ook Watts stond waarschijnlijk mee te bleren met nummer 90 van mijn lijst. Stiekem hoopte ik dat hij nog een album zou maken waarin hij in deze voet verder ging, maar helaas is die er nooit gekomen.

85. Dropkick Murphys - Rose Tattoo
Album: Signed and Sealed in Blood

Eigenlijk is het nogal over de top, maar tussen het bierslingeren en het tafeldansen kan ik best van de muziek van de Murphy's genieten. Hun platen zijn altijd solide, hun teksten slaan nog ergens op en live is het best een goede band. Rose Tattoo is zoals eerder gezegd een van de nummers die nogal over de top klinken, maar ergens klinkt wel die verbroedering waar zo op wordt gehamerd. Maar uiteindelijk wel zin in een biertje na een album van de Dropkick Murphy's, daar durf ik best voor uit te komen.

Leuk om terug te lezen over de Stranglers en John Watts. Toch niet de eerste namen die je verwacht bij iemand van jouw leeftijd. Heb je die via MuMe leren kennen?

Nee, John Watts kende ik al voor MuMe. Ik heb een vader die zojuist de 60 is gepasseerd en een uitgebreide platencollectie heeft, dus dan loop je wel eens voor (of achter, het is maar hoe je het bekijkt) op je generatiegenoten.

84. The Doors - Waiting for the Sun
Album: Morrison Hotel
Jaar: 1970

Om mijn oude lullen status dan maar hoog te houden gooi ik er The Doors in. Waiting for the Sun was een van de eerste nummers van The Doors die ik kende en nog steeds kan ik genieten van de sterke stem van Jim Morrison. Maar degene die voor mij echt de show steelt zijn Robbie Krieger en Ray Manzarek. Die hele opbouw die je in het nummer hoort is typerend voor The Doors. Kwalitatief is deze muziek van een heel hoog niveau.

83. The Flowers of Hell - Atmosphere
Album: Odes
Jaar: 2012
Land: Canada

Zoals jullie aan mijn avatar kunnen zien heb ik wel sympathie voor Joy Division. Maar deze keer ga ik toch met volle overtuiging voor de versie van The Flowers of Hell. De hoge stem kan het nummer goed gebruiken en het maakt het nummer helemaal zichzelf. Er wordt met veel respect naar het origineel gekeken, maar toch durft de band het aan om er een flinke draai aan te geven. Elke keer als ik dit hoor dan droom ik even weg, want dan weet je dat het een goed nummer is.

82. Portishead - Glory Box
Album: Dummy
Jaar: 1994

Eigenlijk durf ik bij dit nummer dezelfde bijschrift toe te passen als bij nummer 83. De hoge stem van zangeres Beth Gibbons in combinatie met distortion-gitaar (wij zullen deze combinatie vaker tegenkomen in mijn lijst) werkt heel goed. Aan de ene kant heel rustgevend, maar aan de andere kant vrij duister en onheilspellend. Triphop kan mij wel altijd bekoren, maar ik heb geen platen van Portishead, Lamp of Faithless. Waarom weet ik tot de dag van vandaag nog niet, maar misschien betekent dat de opname van dit nummer in mijn top 100 het startschop voor mijn interesse in dit genre.

81. The Handsome Family - Far From Any Road
Album: Singing Bones
Jaar: 2003

Laten we even allemaal eerlijk zijn: voor de HBO-serie "True Detective" had niemand opgemerkt dat deze band al ruim 20 jaar aan de weg timmert. Ik hoor ook bij die grote groep, maar sinds ik de intro heb gehoord ben ik vrij verslaafd geraakt aan dit nummer (ik heb overigens nog geen aflevering van de serie zelf gezien, dus geen spoilers alsjeblieft ). Uiteindelijk blijft dit gewoon een goed sfeervol nummer waarin de band weinig fout doet. Daarbij ben ik sowieso fan van zangers met zware stemmen, dus het is vrij logisch dat gelijk voor dit nummer viel.

80. Johnny Cash - The Man Comes Around
Album: American IV: The Man Comes Around (2002)
Jaar: 2002

Als we het toch over mannen met zware stemmen hebben, dan kan the Man in Black natuurlijk niet achterblijven. "The Man Comes Around" is Cash' laatste zelfgeschreven nummer, voordat hij zich boog over prachtige covers om zijn afscheid van het leven te vieren. Het nummer is niet bepaald triest, maar ik hoor hier een bepaalde snik in zijn stem waarin je de pijn hoort van een gebroken man. Zijn vrouw is dood en hij weet dat hij ook niet lang meer te leven heeft. Hij verlangt naar het hiernamaals als "The Man Comes Around". Die "Man" is natuurlijk niemand anders dan God. Cash' laatste levensjaren staat voor mij als zijn beste periode, waarin hij typische Amerikaanse country verruilt voor wat trieste en volwassen nummers. Tot aan zijn dood had hij talent in zijn vingers.

The Doors maakt je zeker geen oude lul, beste nclo. De muziek van The Doors vind ik misschien wel de meest tijdloze muziek ooit gemaakt. Je hebt ook een mooi nummer uitgekozen, het prachtige Waiting For The Sun .

Glory Box, zeker niet mijn favoriet van Portishead maar nog altijd niet van deze wereld zo mooi. Faithless zou ik wel niet als triphop bestempelen.

79. De Staat - Devil's Blood
Album: I_CON

De Staat is na hun nieuwste album "O" en hun optreden bij Giel hartstikke booming en ik ben een van de vele mensen die binnen no time zijn omgegaan van "mmm" naar "dit is pittig lekkere muziek". Dan worden ook oudere platen zoals I_CON interessant. Het beste nummer uit de lijst vind ik zonder twijfel Devil's Blood. Een heerlijk tempo met een verslavend ritme. Nergens voelt het nummer geforceerd en als luisteraar drijf je in de golven van de muziek. De synthesizer is de grote smaakmaker van dit nummer, maar de gitaarpartijen vind ik ook heerlijk.

78. Otis Redding - Stand By Me
Album: Pain In My Heart
Jaar: 1964

Ik had tot een maand geleden nooit verwacht dat ik Otis Redding in mijn lijst op zou nemen, maar nadat mijn ouders het meerdere malen in de woonkamer hadden afgespeeld (en ik deze man de komende tijd vaak genoeg zal horen met de Zwarte Lijst op komst) moet ik mij maar toegeven aan de muziek. Een straf was dat niet hoor, want ondanks zijn korte levensduur heeft Redding een enorm arsenaal aan mooie nummers achtergelaten. Van dit nummer zijn er meerdere versies, maar niemand weet het zo mooi uit te drukken als Otis.

77. Andre Manuel - Mien Natuur
Album: Natuurmonumenten: Mijn Natuur

Andre Manuel verwierf voor mij eerder bekendheid als muzikant dan als cabaretier en na zijn samenwerking met Typhoon ook voor de rest van het land. Hij was ook een van de muzikanten die best een nummer wilde schrijven voor de vereniging Natuurmonumenten. De vereniging zelf en wat zij deden vond ik een leuk initiatief, maar totaal niet boeiend. Hoe anders is dat bij de muziek van Andre Manuel, die in plat Twents zingt over zijn beleving op een slede door de sneeuw. Het ontroert me ergens wel en het doet je terugverlangen naar de tijd dat je met je vader de tijd daarvoor had.

76. The Sound - New Dark Age
Album: From the Lions Mouth
Jaar: 1981

Uit mijn hoge hoed van New Wave bands vis ik The Sound er uit en kies ik de afsluiter van hun mooiste album: From the Lions Mouth en het nummer New Dark Age. Het heeft een zeer sfeervolle spanningsopbouw die geweldig wordt aangevuld met de bijna epische drumpartijen.

75. Sad Lovers & Giants - Things We Never Did
Album: Les Années Vertes
Jaar: 1988

Wij blijven even in de newwave-hoek en komen terecht bij Sad Lovers & Giants. Ik kan niet altijd van hun muziek genieten, maar deze plaat gaf mij bij mijn eerste luisterbeurt een soort zalig gevoel mee. Alsof het de eerste lentedag van het jaar is, of alsof het je eerste vakantiedag is. Het is moeilijk te beschrijven, maar het geeft mij een warm gevoel dat gepaard gaat met de ervaring van de muziek. Hoe dan ook, het is een goed nummer.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:35 uur

geplaatst: vandaag om 12:35 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.