MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De top 100 van... (Shaky)

zoeken in:
Kijk, hiervoor volg ik dit soort topics. Wat een heerlijke ontdekking

Tot over +/- 3 jaar..!

- jassn
- stoepkrijt
- thelion
- jspr_g
- dumb_helicopter
- Bardt1980
- Ataloona
- Sunderland
- Gretz
- Corporal Clegg
- HugovdBos
- Film Pegasus
- luigifort
- arcade monkeys
- cosmic kid
- angelin
- Morthûl
- panjoe
- Motel Matches
- DjFrankie
- AstroStart
- ArthurDZ
- Poek
- Finidi
- Sundance
- Chevy
- jordidj1
- uffing
- 123poetertjes
- Outlaw104

Fijne ontdekking, dat Do Make Say Think. 'Knusse post-rock', dat maakte me nieuwsgierig. Het roept niet direct post-rockassociaties bij me op, maar ik snap de link. Er bestaat ook zoiets als indietronica, dat lijkt hier wel op.

Hmm, blijkbaar wordt er in IJsland ook wel eens wat minder boeiende muziek gemaakt. Het kan niet altijd raak zijn. Die is voor je begeleidende verhaaltje.

stoepkrijt schreef:
Hmm, blijkbaar wordt er in IJsland ook wel eens wat minder boeiende muziek gemaakt. Het kan niet altijd raak zijn. Die is voor je begeleidende verhaaltje.

Tja, kan het niet iedereen naar de zin blijven maken Toch bedankt!

76 Interpol – Pioneer to the falls
Album: Our Love to Admire (2007)

Our love to admire is waarschijnlijk niet Interpol's beste album, maar herbergt voor mij zeker wel hun beste nummer. Want man man, wat kreeg ik de rillingen over mijn rug toen ik de opener van dit album voor het eerst hoorde. Ik denk ik dat ik geen duisterder nummer ken dan Pioneer to the Falls. Dit prachtig uitgewerkte nummer ademt in al zijn schoonheid voor mij pure evilness uit. En die gitaarsolo die komt na Paul Bank's woorden: "But here comes the fall" klinkt iedere keer weer magisch.

Ondanks dat ik het gevoel had dat het nummer over een moord moest gaan, heb ik nooit precies geweten waar het nummer nu precies over ging. Tot ik het verhaal las van mijn voorganger. Waarvoor dank!

Grafmat schreef:

Imette St. Guillen vertrekt rond 3:30 in de nacht van 24 februari 2006 vanuit nachtclub Pioneer na een discussie met een vriendin over wel of niet naar huis gaan richting een andere nachtclub: The Falls. Van daaruit zal ze worden meegenomen door een uitsmijter, verkracht en vermoord...

Gruwelijk verhaal, wist niet dat het allerbeste nummer van Interpol over een moord ging (Niet zo'n) fijn weetje!

Johnny Marr schreef:
Gruwelijk verhaal, wist niet dat het allerbeste nummer van Interpol over een moord ging (Niet zo'n) fijn weetje!

Mocht je geïnteresseerd zijn, hier staat het complete verhaal: Murder of Imette St. Guillen - Wikipedia - en.wikipedia.org

75 Clann Zú – Five Thousand More
Album: Rua (2003)

Waarschijnlijk gaat bij het horen van de naam Clann Zú niet meteen bij iedereen een belletje rinkelen.
Niks om je voor te schamen, ik heb deze band een aantal jaren geleden ook per toeval ontdekt via Spotify.
Je kent die functie wel, wanneer je op een artistenpagina zit, dan kun je in het rechter rijtje 'vergelijkbare artiesten' selecteren. Die functie werkt niet altijd helemaal lekker, maar zo nu en dan doe ik hiermee een leuke ontdekking.

Je voelt hem al aankomen, het Australische Clann Zú is zo'n ontdekking. Nou ja, de zanger heeft zijn roots in Ierland liggen en dat is overduidelijk te horen. Deze band brengt een bonte mix aan stijlen als rock, Keltische folk, electronic en klassiek. Helaas is de band niet meer bij elkaar. Ik had ze graag eens live aan het werk willen zien.

Ik zat nog in dubio welk nummer ik wilde gaan plaatsen in mijn top 100. Er zijn namelijk twee uitschieters voor mij. Maar uiteindelijk heb ik gekozen voor het nummer Five Thousand More. De opbouw van DJ Shadow-achtige beats, strijkers, zang en dramatiek maken dit een van hun sterkste nummers.

* edit: Ik kom net tot de ontdekking dat de band niet meer op Spotify staat Deze zullen jullie dus moeten missen in mijn spotifylijst.

74 The Prodigy – Breathe
Album: The Fat of the Land (1997)

Mijn allereerste vinylsingeltje was er een met een grote zilver-zwarte kattenkop erop die je toegrijnst. Ik was in die tijd helemaal weg van The Prodigy's "Out of Space" welke toen de hitlijsten betrad. Dit geluid had ik als 13-jarig jochie nog niet eerder gehoord. Een soort van electronische punk met rave- en breakbeatinvloeden, daar wilde ik meer van weten. Eenmaal bij de platenzaak aangekomen was de single helaas uitverkocht. Ze hadden in de aanbiedingenbak nog wel een oud singeltje van ze liggen genaamd Charly. Ik geloof dat ik deze single echt letterlijk grijs gedraaid heb, evenals hun daaropvolgende debutalbum Experience.

Op vinyl en cd draai ik The Prodigy niet veel meer. Ik blijf The Prodigy een act vinden die live het beste tot zijn recht komt. Want wat een energie komt er iedere keer weer vrij wanneer deze heren het podium betreden. Ik geloof dat ik ze inmiddels wel acht keer live aan het werk heb gezien. (Dit werd trouwens ook gevoed door een goede vriend van me die je gerust tot fanboy mag rekenen. Iedere keer laat ik me toch weer overhalen en is het toch weer feest.)

Toch ben ik op muzikaal gebied vanaf Fat of the Land afgehaakt. Met Music for the Jilted Generation als hun beste album, valt mijn keuze toch op het nummer Breathe (het was wel een nek-aan-nek race met Poison moet ik zeggen). De gitaren in combinatie met die kung-fu-achtige samples en Maxim en Keith die tegen elkaar in zingen vind ik daarom een van hun sterkte nummers. Het is natuurlijk Liam Howlett die verantwoordelijk is voor de muziek. Maar bij dit nummer heb je het gevoel dat ze allemaal hun steentje bijdragen, met succes!

73 The Gathering – In Motion #1
Album: Mandylion (1995)

Toen ik nog in mijn 'Alternatievere' periode zat, liet een klasgenoot mij kennis maken met de meer gothische kant van de metalmuziek. Hij liet me bands horen als Type O Negative, Paradise Lost en The Gathering. "Hier, dit is wel een mooie instapper voor jou" zei hij toen ik het album Mandylion van hem aannam. Hij bleek geen ongelijk te hebben. Ik werd direct verliefd op het prachtige stemgeluid van Anneke van Giersbergen en het haast sprookjesachtige geluid dat de band wist te produceren. Het was midden in de winter en telkens wanneer ik opener Strange Machines hoor, zie ik mezelf weer met verkleumde handen al fietsend naar school met mijn oortjes in. Anno 2018 heeft het album nog steeds niet aan kwaliteit ingeboet en kan ik met zekerheid zeggen dat ik Mandylion tot een van de beste Nederlandse metal-albums reken.

Je zou daarom ook verwachten dat ik Strange Machines in mijn top 100 zou plaatsen. Hoewel ik het nummer heel hoog heb zitten - vooral vanwege het jeugdsentiment - vind ik In Motion #1 net wat beter. Mede omdat het nummer zo lekker meeslepend is en Anneke hier aan het einde van het nummer vocaal heb beste uit de verf komt:

"Make me cry in vain
Leave one tear
Touch my face with your sigh
Leave me against the stream
One hundred worlds will see me
Passing by..."

Mandylion is fantastisch!

72 Alt-J – Breezeblocks
Album: An Awesome Wave (2012)

Een van de jongste noteringen in mijn top 100. In de tijd dat An Awesome Wave uitkwam ontketende zich een ware hype rondom deze band. Alt-J had namelijk een heel eigen geluid. De aantrekkelijke mix van rock, electronica, de neuriënde zangstijl van Joe Newman en het 'nerdy' mysterie rondom de driehoek sloegen niet alleen aan bij het hipsterpubliek. En hoewel ik een liefhebber ben van de basgitaar, heb ik het gebruik hiervan bij deze band totaal niet gemist.

Op An Awesome Wave stonden tal van pareltjes als Taro, Tesselate, Mathilda en Breezeblocks. Maar ook hier en daar wat fillers. Het was toen in ieder geval genoeg om dit album te noteren als favoriete album van 2012. Het nummer Breezeblocks is bij mij altijd licht favoriet gebleven. Er zitten tal van leuke wendingen in dit nummer, zowel vocaal als instrumentaal. Toen ik het nummer voor het eerst hoorde moest ik wel even gniffelen; horen meer mensen namelijk het nummer Hilversum III van Herman van Veen terug in het Xylofoon deuntje?

71 Decades – Tonight Again
Album: Decades (2013)

Op MuMe speel ik al wat jaartjes mee met De Alternatieve Top 152, een spel waar deelnemers nummers mogen nomineren met minder dan 20 stemmen. Het doel hierbij is niet persé om te winnen maar juist om nieuwe muziek te ontdekken. En heel af en toe kom je dan een nummer tegen die je zo goed gaat vinden dat ie zelfs doorstoot naar je top 100. Waarvoor dank DjFrankie

Decades is niet de meest originele Post-Punk/Waveband die ik ken. Maar wel een album die ik sindsdien steeds vaker ben gaan draaien en is uitgegroeid tot een van mijn favoriete albums uit het genre. Helaas is ook deze band niet meer bij elkaar.

Leuke (nou ja, leuke... misschien niet het meest gelukkige woord voor dit nummer) ontdekking, die Clann Zú!

En ik wil van de gelegenheid gebruik om nog even reclame te maken voor de uitzending van mijn top 100, die vanavond om 20:00 uur begint en om 01:00 eindigt, en morgen vanaf 15:00 uur verder gaat tot een uur of 11 's avonds. Ten bate van de effectiviteit maar even wat mensen taggen die mijn top 100 gevolgd hebben...

Simon77, stoepkrijt, kaj_666, Bonk, Bruno_6, deric raven, Rudi S, Arrie, jerome988, Shaky, Finidi, jordidj1, musicborst, Funky Bookie, JoaMuse, Johnny Marr, nelis, GrafGantz, chevy93, Teunnis, -SprayIt-, Bravejester, Hedser, Gretz, Bardt1980, Misterfool, vigil, johannesA, VladTheImpaler, Sundance, notsub, Nicolaib88, laxus11, legian, herman, ArthurDZ, Poek, Outlaw104, Gebruiker43757, motel matches, SirNoodle, staralfur, lennon:

Luisteren jullie mee..?

Luisteren via: Orinoco Radio -> vanaf een uur of 19:00 is daar muziek te horen, nu nog niet...
Meebabbelen tijdens de uitzending kan hier. of - als je geen flash kunt gebruiken met deze instructie.

Hopelijk tot vanavond!

Ik ga zeker meeluisteren wanneer ik kan Grafmattie!!

Ah, is alweer even geleden dat ik zo’n uitzending heb meegemaakt. Ik tune zeker even in!

70 Beach Boys – God Only Knows
Album: Pet Sounds (1966)

God Only Knows is het mooiste liefdesliedje ooit gemaakt...punt!
En ik weet het, ik zal hier zeker niet de enige in zijn. En net als het gevoel van verliefdheid onverklaarbaar is, vind ik het erg moeilijk te omschrijven waarom dit nummer voor mij dé ultieme ode aan de liefde is.
Behalve dat ik de tekst en de muziek zeer goed op elkaar vind afgestemd, is de manier waarop Brain Wilson zijn stem gebruikt erg aandoenlijk. En samen met die kenmerkende surfsound - wat mij toch een gevoel van vakantie geeft - geeft het horen van het eerste couplet mij iedere keer weer dat gelukzalige gevoel.

"I may not always love you
But long as there are stars above you
You never need to doubt it
Ill make you so sure about it

God only knows what I'd be without you"

Geweldig nummer inderdaad. Mag wat mij betreft terugkomen in de reguliere MuMeLadder.

Heerlijke updates weer. Leuk geschreven en ook erg gevarieerd qua muziek.

Ik ga Project 2000 ook eens opzoeken.

Decades klinkt ook lekker hoor! Uiteraard vaker gedaan en niet het beste in dat genre, maar ik vind het wel zwaar ok!

DjFrankie (moderator)
Grafmat schreef:
Decades klinkt ook lekker hoor! Uiteraard vaker gedaan en niet het beste in dat genre, maar ik vind het wel zwaar ok!

Muziek >> Muziekgames >> Alternatieve Top 152 #2 Is weer begonnen deze week ✌️️

God Only Knows wordt trouwens niet door Brian gezongen maar door zijn broer Carl. Schitterend nummer uiteraard

Dat zegt Bardt1980 ook niet, hij vind hoe Brian zijn stem gebruikt aandoenlijk.
Misschien vind hij het wel fijn dat Brian niet zingt.

Leuk om Tonight Again weer eens terug te horen! Ik heb genoeg mooie ontdekkingen gedaan in de Alt. Top 152, maar de meeste liedjes luister ik eigenlijk nooit meer. Zonde eigenlijk.

Bardt1980 schreef:
76 Interpol – Pioneer to the falls
Album: Our Love to Admire (2007)

En deze staat ook in de top-100 van Grafmat, die momenteel gedraaid wordt op Orinoco Radio. Komen er nog mensen gezellig mee luisteren/chatten?

#np: 82. Interpol – Pioneer to the falls

Johnny Marr schreef:
God Only Knows wordt trouwens niet door Brian gezongen maar door zijn broer Carl. Schitterend nummer uiteraard

Klopt inderdaad, my bad! Was altijd in de veronderstelling dat het nummer door Brian gezongen werd.
Ik moet ook eerlijkheidshalve bekennen dat ik ook niet de grootste Beach Boys kenner ben.

Bedankt voor alle reacties tot nu toe trouwens. Het is toch nog best pittig iedere dag een aantal stukjes te schrijven zonder het gevoel te krijgen dat je op een gegeven moment in herhaling valt.

Ik ga nu effe genieten van een weekendje Utrecht met moeder de vrouw. Aankomende maandag weer een rijtje nieuwe updates!

Ik ben geen uitgesproken fan van The Beach Boys, maar als je God Only Knows hoort, snap ik waarom men het altijd heeft over die strijd met The Beatles.

Dag 2 van mijn top100 ben ik zojuist gestart. Gisteravond was het al heel leuk met een aantal MuMe-leden erbij! Maar mag altijd meer bij natuurlijk...

Luisteren : Stream
Chatten: Chat

#nowplaying: nummer 57 - Iron Maiden - The Rime of the Ancient Mariner

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 10:01 uur

geplaatst: vandaag om 10:01 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.