MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De top 100 van... (Shaky)

zoeken in:
herman schreef:
Grappig, de video van Sing (met de food fight) is destijds echt heel vaak op MTV geweest. Maar dat was dan nog voor jou/jullie tijd blijkbaar.

Toen keek ik nog alleen naar TMF

Mjuman schreef:

Nog wat tips voor ons Geert en anderen die Travis waarderen
The La's - The La's (1990)
The Beautiful South - Welcome to The Beautiful South (1989) en voorgangers: The Housemartins - London 0 Hull 4 (1986)

Ook The Sundays (zeker het debuut) verdienen om te worden genoemd

Met het album van The La's en het debuut van The Sundays ben ik bekend (There She Goes, Timeless Melody, Can't Be Sure ), die andere twee namen zeggen me nog weinig. Ik ga het zeker even opzoeken, dank

Waarschijnlijk ken je de bassist van The Housemartins wel

Vette knul hoor

Titmeister schreef:
Waarschijnlijk ken je de bassist van The Housemartins wel

Alleen als ie slimmetjes heeft gehaald bij 't Kruidvat.

Er is een vergelijkbaar geval Freur - Doot Doot (Live 1983) - YouTube

Mjuman schreef:
(quote)

Alleen als ie slimmetjes heeft gehaald bij 't Kruidvat.

Er is een vergelijkbaar geval Freur - Doot Doot (Live 1983) - YouTube

Die gaat ie zaterdag als het goed is live zien draai ter voorbereiding vast deze knaller.

Nu hebben we Franks topic wel weer genoeg gekaapt...

DjFrankie (moderator)
Morgen weer een update Komt nog veel leuk spul voorbij.

DjFrankie schreef:
Morgen weer een update Komt nog veel leuk spul voorbij.

Jazeker, minder zwaar/Gothisch dan gedacht, maar ja met een weeromslag weet je nooit wat er uit de lucht komt.

Lekkere lijst. Fischer-z is ook fijn. Aantal keren live gezien. Nooit begrepen dat de doorbraak in Engeland er nooit is gekomen.

DjFrankie (moderator)
Nummers 55-51

55. The Horrors - Sea Within A Sea 2009

Een hele rare band, begonnen als garage punkband waarna de transformatie naar psychedelische postpunk volgde. Sea Within A Sea is een lang nummer met krautrock elementen. De holle stem van Badwan past hier precies bij. Heb ze toen ook nog live gezien in Doornroosje. Daarna werd het helaas steeds meer electronisch en na Luminous ben ik afgehaakt. Jammer want de sound op Primary Colours was geweldig. Ze zoeken nog steeds een eigen geluid.

54. Dead Kennedys - Holiday in Cambodia 1980

Is er een punkzanger met een goeie stem. Jazeker, Jello Biafra. Geweldige drive in hun muziek. In 1985 kocht ik de LP Frankenchrist, en bij dat album zat een poster van DK. Dus ik die opgehangen op mijn kamer. Maar daar was mijn moeder niet blij mee. Ik zei nog: Mam je begrijpt het niet, dat is een poster van Dead Kennedys dat is punk. Hij mocht blijven hangen. Ik vind ook dat hun muziek nog steeds erg actueel is. Er is ook genoeg om je boos over te maken of niet Jello. En ze waren van grote invloed op de punkscene in de jaren '80. Hieronder nog een plaatje van de desbetreffende poster
https://www.popsike.com/pix/20140923/171471746503.jpg

53. A Place To Bury Strangers - I've Lived my Life to Stand In The Shadow Of Your Heart 2009

Over drive gesproken, en energie. Dan kom je bij A Place To Bury Strangers uit. Al diverse keren live gezien en het blijft een feest. Een bak herrie die toch op de een of andere manier harmonisch klinkt. Of zoals ook wel wordt gezegd The Jesus and the Mary Chain on speed. Dit is denk ik uit de begin periode wel hun meest toegankelijke nummer. Tegenwoordig is het allemaal wat braver. En ik hoop bij een volgend concert WesleyX16 te ontmoeten. Kunnen we samen uit ons dak gaan

52. Therapy? - Die Laughing 1994

Weer zo’n enorme oorwurm en meezinger. Therapy? Leverde natuurlijk met hun 2de album Troublegum een superplaat af, daarna zou het helaas niet meer beter worden. Hoewel ze nog steeds bestaan en ook nog steeds muziek maken uitbrengen is het niet meer de band uit begin jaren 90. Hoewel ze live nog altijd genoeg energie hebben, 2 jaar terug nog live gezien en vooral gitarist Michael McKeegan maakte veel indruk. Deze song hakt er in. Mijn tip: als je even een dije hebt, draai dit nummer dan keihard. Het werkt therapeutisch. Ik wordt er in ieder geval erg vrolijk van.

51. The Exploding Boy - London 2009

Post-punk, deze keer uit Zweden. En ja weer leren kennen in de alt 152. Deze keer was sokra degene die dit in bracht. Dit is weer zo’n nummer dat bij mij precies de juiste snaar weet te raken. Vanaf het eerste moment dat ik dit hoorde wist ik dat dit bij mij heel hoog zou scoren. The Black Album, die hierna zou komen is in zijn geheel nog een stuk beter, maar dit nummer wordt nergens geëvenaard. Voor de liefhebber weer dus. Ze hebben inmiddels 5 albums met in totaal 12 stemmen, dat is eigenlijk wel heel erg weinig ;-( O , ja vernoemd naar een B-kant van The Cure, en dat is ook een geweldig nummer.

Had ik al gespamt voor de alt 152? Bij deze Hier klikken aub staan de 12 finalisten waaruit een ieder zijn top 10 kan samenstellen. Het voorwerk is gedaan, de beste nummers blijven open. Je hebt tot zondag de tijd om je top 10 in een PM naar mij te sturen. Einde bericht.

DjFrankie schreef:
Nummers 55-51

Een hele rare band, begonnen als garage punkband waarna de transformatie naar psychedelische postpunk volgde. Sea Within A Sea is een lang nummer met krautrock elementen. De holle sten van Badwan past hier precies bij. Heb ze toen ook nog live gezien in Doornroosje. Daarna werd het helaas steeds meer electronisch en na Luminous ben ik afgehaakt. Jammer want de sound op Primary Colours was geweldig. Ze zoeken nog steeds een eigen geluid.

Inderdaad wel een opvallende band. Ik ben op een gegeven moment ook wel afgehaakt, maar ze hebben iig toch een stuk of 5 wereldnummers gemaakt. Ik denk dat ik Still Life en Moving Further Away van de plaat erna zelfs nog iets beter vind.

Dat nummer van A Place to Bury Strangers is ook geweldig! Dead Kennedies heb ik pas rond 2000 ontdekt met o.a. Holiday in Cambodia. Waanzinnig nummer ook.

DjFrankie schreef:

Ze zoeken nog steeds een eigen geluid.

Ik ben snel verveeld, dus dat vind ik nu net zo leuk aan deze band. Bij elk nieuw album ben ik benieuwd wat ze nu weer bij elkaar gejat hebben

Tot nog toe bevalt hun laatste worp uit 2017 me het meest, maar Sea Within a Sea is denk ik inderdaad hun beste nummer.

Hallo, Still Life?!

DjFrankie (moderator)
Johnny Marr schreef:
Hallo, Still Life?!
Ook nog een goed nummer

DjFrankie (moderator)
50- 46

50. Wipers- Youth Of America 1981
Deze band leren kennen door hoe kan het ook anders Oldfart . Jaren geleden was hij samen met pjh1967 en L_T_B bij onze popkwis in Venray. Als team De Blije Vegertjes Jan met zijn Wipers Shirt maakte me attent op zijn favoriete band. Ik was namelijk net iets te jong om dit te kennen van vroeger. Wat een energie straalt er van dit numer af zeg. Geweldig complete trip dit numer. Het gitaarspel van Sage is hier geweldig.

49. Coldplay - Lovers In Japan 2008

Coldplay ja, en uit 2008. Hierna werd het wat mij betreft allemaal veel minder. Al zal popkwismaatje adri1982 het hier niet mee eens zijn. Dit nummer is zo’n nummer waarop je helemaal los kan gaan. Ik had dat vroeger ook met Clocks, maar die heb ik teveel gehoord. Ik zat ook nog met White Shadows in mijn hoofd, vind die wel vergelijkbaar met Lovers, zelfde drive. En had ik al verteld dat er ook een Buckland in Coldplay zit? Juist die broer van de gitarist van The Domino State.

48. The Field Mice - If You Need Someone 1990

Tsa ook ik heb van die nummers die me herinneren aan een oude liefde. Begin 90’er jaren kocht ik veel indie verzamelaars waaronder deze Indie Top 20 Volume 08. Hier waren er een heleboel van en daar stonden geweldige voor mij toen onbekende nummers op. Met mijn lief van toen deze veel gedraaid. En beide waren we helemaal gek van dit nummer van The Field Mice. Als ik dit hoor komen ook de herinneren daaraan weer terug. Prachtig nummer, goeie tekst.

47. New Order - Dreams Never End 1981

Erfenisplaat van Joy Division. Samen met Ceremony klinkt dit nog heel erg richting die band. Niet erg want ook Summer kan prima zingen. Zoals veel bands in die tijd vind ik de eerste platen erg goed, maar wordt het later na pakweg 1984 allemaal een stuk minder, lees o.a. U2, Cure, Police, Duran Duran, Simple Minds en ook New Order. De bevlogenheid is weg, de ziel is eruit. Gelukkig staan er dan weer andere bandjes op die dat wel nog hebben.

46. Uni_Form - The Liar 2010

Post punk uit Portugal deze keer. En dat ze goed hebben geluisterd naar Interpol dat hoor je zo. In 2010 bracht Interpol hun zwakste broeder uit. In datzelfde jaar was er op Mume een prijsvraag van reptile71. De prijs was Mirrors van Uni_form. Hoewel ik niet gewonnen heb was ik wel nieuwsgierig hierna en ik was meteen fan. Dit was de plaat die Interpol had moeten maken maar verzuimde. Nu kwam die dus uit Portugal. Pilot en Shadows zijn ook 2 ijzersterke nummers. Tegenwoordig zitten de leden in een nieuwe groep, She Pleasures Herself, verwijzing naar She Wants Revenge.

DjFrankie (moderator)
Nummers 45 - 41

45. Interpol - Heinrich Maneuver! 2007

Omdat het verschil tussen 45 en 46 gering is, Interpol meteen erachter aan. Gekozen voor dit nummer, omdat dit ontzettend lekker in het gehoor ligt. Catchy vooral, een meezinger, ja ook. Mijn vriendin heeft Interpol ook pas sinds kort leren kennen, eigenlijk net voor Best Kept Secret. Ook zij kiest voor dit nummer, maar helaas het werd daar niet live gespeeld.

44. Pulp - Common People 1995

Ik hoorde dit nummer op de radio, een dag later op de fiets naar Venray (ik woonde in een dorpje vlakbij) en naar de lokale platenboer. CD –single gekocht en daar zat een stripboekje bij https://www.pulpwiki.net/pulpwiki/uploads/Pulp/CommonPeopleComic1.jpg hier werd de gehele songtekst via een strip verhaal uitgebeeld. Gaaf dat had ik nog nooit gezien. Nummer maakte nog meer indruk , en ook 24 jaar later heeft dit nog niks aan kracht ingeleverd, de emotie in Cocker’s stem de figuurlijke explosie in het nummer, schitterend. Dit moet terug in de top 20 van de Mume ladder.

43. Still Corners - The Trip 2013

Leren kennen via stoepkrijt, van deze electronica wordt ik vrolijk. Ik moet er wel bij zeggen dat ik toen ook het album heb gekocht, maar de rest kan niet aan deze Trip tippen. Hier klopt het voor mij. Het intro eerst dat gitaartje dat erbij komt en dan die prachtige zwoele stem die het afmaakt. Nummer heeft ook al eens meegedaan met de Alt 152, het werd zelfs 2de. Moest het alleen afleggen tegen Mélissa Laveaux – Postman.

42. Of Montreal - The Past Is A Grotesque Animal 2007

Heette het vorige nummer The Trip, nou deze is een trip. Een echte musicmeter ladder ontdekking. De opbouw in dit nummer is geweldig gewoon. Dit lange nummer raast als het ware langs, om en door je heen. De ietwat nasale zanger past hier ook perfect, met zijn opbouwende steeds fellere zang. Dit nummer met al die geluiden lijkt een mengeling van 70’s op hol geslagen krautrock met wave elementen. Erg goed gedaan.

41. Glasvegas -Geraldine 2008

Denk niet dat iemand deze had verwacht in de top 50. Een bombatische plaat van een band die in de vergetelheid is geraakt. Ik kan me ook voorstellen dat deze zanger bij sommige geforceerd overkomt met dat Schotse accent. Ik hou wel van een beetje bombast in een nummer mits goed gebracht. Zoals hier dus, ook de tekst van dit nummer is briljant. Helaas is het al een tijd stil rond deze band.

Ik ben even een week op vakantie en we zijn al bij de bovenste helft. Lekker tempo! Tijdens een 12 uur lange treinreis had ik mooi de gelegenheid om de lijst te beluisteren. Best veel nummers die ik nog niet kende. Ook blij met Side van Travis, ook mijn absolute favoriet van die band. Valt qua vrolijkheid wel wat uit de toon bij de rest van de lijst

Verdorie, je bent al over de helft! Je had me ook eerder mogen taggen, hoor. Toffe lijst tot nu toe.

DjFrankie schreef:
43. Still Corners - The Trip 2013

Nummer heeft ook al eens meegedaan met de Alt 152, het werd zelfs 2de. Moest het alleen afleggen tegen Mélissa Laveaux – Postman.
En na een correctie in de puntentelling werd het toch nog eerste.

DjFrankie (moderator)
motel matches schreef:
Ik ben even een week op vakantie en we zijn al bij de bovenste helft. Lekker tempo! Tijdens een 12 uur lange treinreis had ik mooi de gelegenheid om de lijst te beluisteren. Best veel nummers die ik nog niet kende. Ook blij met Side van Travis, ook mijn absolute favoriet van die band. Valt qua vrolijkheid wel wat uit de toon bij de rest van de lijst

Ik moet eind volgende week klaar zijn, vertrek dan 3 weken naar Madagascar

Sunderland kan zijn lijst alvast updaten

Een gratis Pulp stripboekje

Waarom heb ik die destijds niet gehad

Ik ook niet ?

Ik wel, erg leuk ding inderdaad!

Glasvegas - long time no hear. Band won in 2009 met het debuutalbum de Mercury Prize - destijds veel gedraaid, inmiddels afgestoten. Mercury Prize is geen garantie voor succes (Elbow?); PJ Harvey uitgezonderd - komt die nog Frank?

Ja die van Field Mice is zalig ja
Past id wel voor bij een lief
Top die indie verzamelalbums, kende ik niet...
Pulp en New Order ook tof

vigil schreef:
Een gratis Pulp stripboekje

Waarom heb ik die destijds niet gehad

Omdat je te common was

DjFrankie (moderator)
En de nummers 40 -36

40. Tool - Sober 1993

Briljante herrie, JA // Ben ik Tool fan, NEE . Ik heb ze ook nog nooit live gezien en dat gaat ook niet gebeuren. Wel maakte ze Sober met die geweldige videoclip. Dit nummer straalt power uit er gebeurt iets zowel muzikaal alsmede de drama in de stem van Maynard. Dat samen maakt een wereldnummer. Wellicht komt dat ook omdat Tool hier nog vrij toegankelijk was, en met de verdere albums steeds verder ging experimenteren.

39. White Lies - Death 2009

Goed geluisterd naar het intro van Rebellion Lies deze heren. Ze kwamen snel (pinkpop 2009 een te kleine tent). En vielen weer net zo vlug naar beneden (live op op Nirwana Tuinfeest in 2017). Daar zaten een aantal platen tussen die het niveau van het debuut absoluut niet haalden. Maar terug naar Death, terug naar de jaren ’80. Dit nummer straalt ondanks de titel positieve energie uit, tenminste voor mij.

38. Crocodiles - Mirrors 2010

Had ik al verteld van de alternatieve 152. O ja dit is er weer 1. In 2011 genomineerd door vaste deelnemer the viking. Ik was zo blij met deze ontdekking geweldig. Weer zo'n nummer met een lang intro, climax, gave stem. Niks nieuws weer maar o zo lekker. Jesus and Mary Chain on speed. Zanger Brandon Welchez is by the way net gescheiden van Dum Dum Girl Kristin Kontrol. Ook een leuke band trouwens.

37. Clan Of Xymox - Stranger 1985

Uit Nederland en wereld beroemd in Polen. Van hun debuut plaat vol met synthi-wave. Lekker voor de liefhebbers. Clan of Xymox is ook een band die nog regelmatig hier te bewonderen is, ik zag ze onlangs nog in Helmond. Zaal half gevuld met 50-tigers die hun jeugd herbeleefde, geweldig. Klinkt nog ongeveer net als 35 jaar geleden, okay we zijn wat ouder, maar Clan of Xymox live is altijd een feestje. Stranger is ja komt ie weer … een nummer met een lang intro wat zich ontpopt tot een ontzettend lekker swingnummer.

36. CHVRCHES - Recover 2013

En synthipop van nu. Tsa CHVRCHES, band met zangeres Lauren Mayberry, aanstekelijk vrolijk huppelend zangeresje met een lekker stemgeluid. Het debuut vind ik geweldig. Recover heeft een stukje in de lyrcis nl: I 'll give you one more chance to say we can change or part ways. Dat zingt zo lekker en bleef vanaf de eerste luisterbeurt hangen. Is dit hun beste nummer wellicht niet, wel hun lekkerste.

DjFrankie schreef:
39. White Lies - Death 2009

Goed geluisterd naar het intro van Rebellion Lies deze heren. Ze kwamen snel (pinkpop 2009 een te kleine tent). En vielen weer net zo vlug naar beneden (live op op Nirwana Tuinfeest in 2017). Daar zaten een aantal platen tussen die het niveau van het debuut absoluut niet haalden. Maar terug naar Death, terug naar de jaren ’80. Dit nummer straalt ondanks de titel positieve energie uit, tenminste voor mij.

Ik weet niet of ze echt gevallen zijn... Misschien qua albums, maar ik zag ze ook in 2017 en iedereen tot achterin de zaal zong alles keihard mee. Ik vond het zelf niet zo boeiend, maar o.a. Death is wel een goed nummer. Maar doe mij dan toch maar Clan of Xymox

DjFrankie schreef:
50- 46

50. Wipers- Youth Of America 1981
Deze band leren kennen door hoe kan het ook anders Oldfart . Jaren geleden was hij samen met pjh1967 en L_T_B bij onze popkwis in Venray. Als team De Blije Vegertjes Jan met zijn Wipers Shirt maakte me attent op zijn favoriete band. Ik was namelijk net iets te jong om dit te kennen van vroeger. Wat een energie straalt er van dit numer af zeg. Geweldig complete trip dit numer. Het gitaarspel van Sage is hier geweldig.

Mooiste nummer uit je top 100 tot nu toe, bij mij stond ie op 12.

Edit: oh wacht, A Place To Bury Strangers is nog net wat beter.

herman schreef:
(quote)

Ik weet niet of ze echt gevallen zijn... Misschien qua albums, maar ik zag ze ook in 2017 en iedereen tot achterin de zaal zong alles keihard mee. Ik vond het zelf niet zo boeiend, maar o.a. Death is wel een goed nummer. Maar doe mij dan toch maar Clan of Xymox

Ze hebben vorig naar natuurlijk wel een behoorlijke comeback gemaakt (in Nederland althans) met Time to Give.

Aha. Was een beetje langs me heen gegaan dat ze zo populair waren, na het tweede album had ik er niets meer van gehoord.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:56 uur

geplaatst: vandaag om 14:56 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.