MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Album Top 10 Per Jaar #2

zoeken in:
zaaf
4. Het Zesde Metaal - Ploegsteert
https://www.musicmeter.nl/album/241043

Punten : 332
Nom. : 17 x
Nr. 1 van : Bonk, Gretz

Maakte iemand zich zorgen om Het Zesde Metaal? Nooit nodig geweest, aldoor in de top 10. Minidipje in het weekend, maar daarna weer tegen het podium aanleunend.

Het Zesde Metaal staat voor een combinatie van poëtische, spitsvondige teksten in het West-Vlaams met een eigenzinnig geluid en werd opgericht in 2005 door Wannes Cappelle met een eerste concert in juni. In 2006 bracht de band een eerste demo uit en moest het het vervolgens zoals ieder beginnend bandje (?) hebben van een handjevol optredens.

In april 2008 kwam hun eerste single Keuning van de jacht uit, samen met de clip, gemaakt door de IJslandse vrouw van Cappelle, Alda Berglind Egilsdottir.

De band ging samenwerken met producer Peter Vermeersch, die onder meer werkte met Flat Earth Society, Mad Dog Loose en dEUS. Deze samenwerking resulteerde in 2008 in het debuutalbum Akattemets. Naar aanleiding van dit album nodigt Raymond van het Groenewoud Cappelle uit voor zijn Radio 1 Sessie. Niettemin blijft Het Zesde Metaal een te goed bewaard geheim. Dat het supermoderne magazine Knack Focus Akattemets tot “meest onderschatte plaat van 2008” bombardeert, smaakt dan ook bitterzoet. Cappelle neemt even afstand van Het Zesde Metaal en leeft zich uit in het theater en als gitarist bij Roosbeef. Pas na vier jaar trommelt hij zijn band weer bijeen, zij het in een bijna volledig nieuwe bezetting. Cappelle krijgt in de studio o.a. versterking van Tom Pintens (piano) en Filip Wauters (elektrische gitaar, lapsteel, pedal steel). Bassist Robin Aerts is de producer van dienst.

Jaja, daar komt weer een platitude: een sympathieke plaat. Op zondagochtend is hij in huize zaaf best populair (hoorde ik, want dan werk ik nogal eens)

Met Het Zesde Metaal komen we pas bij het derde album wat daar het merendeel voorspeld werd Slechts drie albums werden vaker genoemd, en dus lijkt het erop dat we door de verrassingen heen zijn. Dit keer een maximale score voor chevy93, EttaJamesBrown en stardust_be. Laatstgenoemde breidt hiermee zijn voorsprong uit en niet lijkt hem nog in de weg te staan om dit keer uitgeroepen te worden tot de Nostradamus. De strijd om de podiumplekken is wel erg spannend.

1. stardust_be - 89 **
2. Teunnis - 74 *
3. ArthurDZ - 73
4. Gretz - 72
5. dix - 65
6. EttaJamesBrown - 57 **
7. Johnny Marr - 54 *
8. motel matches - 52
9. nico1616 - 50 *
10. Casartelli - 49 *
11. JoaMuse - 49
12. chevy93 - 38 *
13. vigil - 36
14. wibro - 35
15. herman - 34 *
16. GrafGantz - 31

Het is al met al toch wel een erg mooie top-10 aan het worden. Vanochtend weer eens het driehoekje geprobeerd en mijn stem zelfs verlaagd naar 2*. Waarschijnlijk komt er dus nog wel een "smetje" in deze top-10, benieuwd waar die gaat eindigen. De komende drie albums lijken me wel duidelijk.

Sympathieke plaat, maar voor mij zijn een paar losse nummers wel genoeg. Chromatics had ik dan weer erg hoog, fantastisch album maar wel zwaar op de hand dus niet voor elke dag...

Nou breekt mijn klomp: ik heb zomaar een plaat uit de top 10! Joepie!
The Chromatics heb ik op 12 staan. De band leerde ik kennen op de fantastische soundtrack van Cliff Martinez - Drive (2011)

Ik las overigens gisteren dat er op nog maar 15 plekken in Nederland klompen worden gemaakt, maar dat geheel terzijde.

Blij dat Chromatics zo hoog geraakt is, in mijn lijstje ook op de 5de plek. Mijn grootste gok bij de voorspelling maar is dus goed uitgedraaid. Van zesde metaal ken ik enkel de singles uit die plaat maar ik kon wel vermoeden dat er hier veel liefhebbers gingen zijn.

Het is in ieder geval een gevarieerde top 10, heel anders dan pakweg in 1972 of 1992. Maar meer dan 2 matches ga ik ook niet hebben, want met wat nog komen gaat heb ik ook niet zoveel, of er moet nog een Spaanse verrassing in de pijplijn zitten.

Zowel Anna von Hausswolff als Chromatics in mijn top 20, maar nooit verwacht hier...
De sympathieke Zesde Metalers zijn dan weer niets voor mij, zelfs al is Westvlaams mijn moedertaal.
Ploegsteert vind ik wel ontroerend, maar de rest blijft teveel steken in de Vlaamse klei...

zaaf
herman schreef:
Het is in ieder geval een gevarieerde top 10, heel anders dan pakweg in 1972 of 1992. Maar meer dan 2 matches ga ik ook niet hebben, want met wat nog komen gaat heb ik ook niet zoveel, of er moet nog een Spaanse verrassing in de pijplijn zitten.
Had bij jou nog wel hoop op een hiphopje...

zaaf schreef:
(quote)
Had bij jou nog wel hoop op een hiphopje...

Ik zie nu dat het hiphopje dat wellicht nog komt geen stem had van mij. Blijkbaar vergeten of per ongeluk weggehaald, maar anders had 'ie ook net niet mijn top 20 gehaald vermoedelijk. Waarschijnlijk was het de drank, drank, drank.

En die ene die Reagan rapte en Bernie Sanders steunde haalde het ook al net niet.

Casartelli (moderator)
Van Chromatics ken ik alleen het titelnummer en These Streets Will Never Be the Same en die zijn beide in orde. Maar nu hoor ik net van mijn mededeelnemer in zijn wittebroodsweken dat ik een eventuele Chromatics-albumverkenning toch beter elders kan beginnen. Van Het Zesde Metaal ken ik het hele album ook niet, maar ten minste vier nummers ervan zijn ons via de ladder wel opgedrongen. Door de computeroortjes een beetje een wisselend beeld, maar om dicht bij de topicorganisator te blijven: ze hadden een sympathiek optreden op Werchter dit jaar.

Chromatics is nauwelijks in beeld geweest voor mijn voorspelling. Het Zesde Metaal heeft de statistieken natuurlijk niet mee, maar de cultstatus daarvan wordt hier zo van de daken geschreeuwd dat-ie alsnog onontkoombaar werd, zowel voor mij als voor alle minus drie anderen kennelijk.

zaaf
herman schreef:
En die ene die Reagan rapte en Bernie Sanders steunde haalde het ook al net niet.
Dat leverde nog wel een amusante foto op
http://i.imgur.com/dpfVuWO.jpg

zaaf
3. Beach House - Bloom
https://www.musicmeter.nl/album/247006

Punten : 352
Nom. : 15 x
Nr. 1 van : wibro, ArthurDZ, LucM

Deze was niet onverwacht Bloom stond desondanks niet steeds in de top 10, want na een matige start werd het album hier en daar gepasseerd. Deze werkweek gaf een fikse boost en de strijd met het metaal werd gewonnen.

Tja heel veel nieuws valt jullie niet op de mouw te spelden, al lijkt het me wel leuk om een keer een totaal fakeverhaal op te dissen. Maar goed, Beach House is een brave act, ik zal haar braaf behandelen. Beach House is overigens de enige niet-debutant als top 10er.

Tijdens het toeren om Teen Dream te promoten werd over een periode van 2 jaar Bloom geschreven. Het opnemen in Sonic Ranch in Tornillo, Texas kostte de groep slechts zeven weken. West Texas omdat men gegrepen werd door het landschap tijdens een toer.

Chris Coady (jajaja, van de Yeah Yeah Yeahs) die ook Teen Dream deed, produceerde weer.
Victoria Legrand over Bloom: "To find a word or a set of words we felt curated the whole thing, Bloom was it. And it was based on feeling and just a belief in the word. It actually has more weight for me than it has an ethereal quality. It came about where it made sense. For things to feel right, it definitely has to sit for a while and I think that's why it's not ethereal for me. I associate that word with fleeting or not having any substance, I don't know. I'm just saying that for us there's a certain intensity with this record, and I think the word "bloom" is an attempt at that."

Het nieuwtje is er wat af, maar nog wel mooi hoor. Haalde mijn lijst niet, maar zat in de shortlist. Ook knap.

Casartelli (moderator)
Tot dusverre een toptien waar ik niet veel mee heb, maar ook niet veel tegen. Tot hier dan, want Beach House is toch wel behoorlijk vervelend, met dat zijige, kijk-ons-eens-sensueel-nietszeggend-zijn toontje, daar doet de best catchy-leadoff-track Myth niks aan af. Hoor ik daar de KLM-reclame? Braaf, zoals zijne zaafheid al zei.

Geen verrassing. Ik scoor hier net geen tweede sterretje, want ik had hem op 4 voorspeld.

Zoals onze spelleider al zei, deze komt niet onverwachts. Dus weer veel sterretjes uit te delen. Alleen EttaJamesBrown had hem pardoes over het hoofd gezien en daalt daardoor naar de onderste helft. Over de #1 van de top-10 was niet echt consensus, al lijkt alt-J de beste papieren te hebben.

1. stardust_be - 108 **
2. Teunnis - 94 **
3. Gretz - 92 *
4. ArthurDZ - 91
5. dix - 84
6. Johnny Marr - 72 *
6. motel matches - 72 *
8. JoaMuse - 69 *
8. nico1616 - 69 *
10. Casartelli - 68 *
11. EttaJamesBrown - 57 **
12. chevy93 - 56 *
13. wibro - 55 *
14. vigil - 54
15. herman - 53 *
16. GrafGantz - 50

Mijn nummer 7, best een goede plaat.
Maar zou in niet veel jaren de top 10 gehaald hebben.

zaaf
2. alt-J (∆) - An Awesome Wave
https://www.musicmeter.nl/album/251736

Punten : 426
Nom. : 19 x
Nr. 1 van : Dave82, 50tracks

The Awesome Wave kende een zeer slow start. Pas met 15 lijstjes een kijkje in de top 25, daarna ging het hard en werd de nummer 1 positie nog straf nagejaagd. Ondanks de meeste nominaties bleef deze echter buiten bereik.

Joe Newman, Gwil Sainsbury, Gus Unger-Hamilton en Thom Green ontmoetten elkaar op de Universiteit van Leeds en richtten samen in 2008 de band op. Eerst nog met de naam Daljit Dhaliwal (een Engelse nieuwslezeres), later Films, maar The Films bestonden al in de US, vervolgens werd het Delta (zoals te zien op de cover van hun debuutplaat) maar dan in de Apple-versie: alt-J.

Na afstuderen verhuisde de band naar Cambridge en werkten daar een aantal maanden aan een demo, waarmee ze een deal met Infectious Music afdwongen, in december 2011. De demo EP, ∆, werd ‘netjes’ gemaakt met producer Charlie Andrew en gereleased met de nummers Breezeblocks, Hand-Made, Matilda en Tessellate.

Het aparte geluid van de groep was ingegeven door het samenspelen in hun studentenflat waardoor het allemaal zachtjes moest (denk aan The xx) en is in eerste instantie een soort mix van folk en alternatieve rock.
Het debuutalbum An Awesome Wave is wat ingewikkelder en bevat meerdere muziekgenres en uitingen als folk, roffelende bas, aanstekelijke pop, hiphop-beats, triphopsferen, indierock, zware elektronische riffs en dit alles verweven met hartverscheurende intieme teksten, doorspekt met filmische en literaire verwijzingen naar The Good, the Bad and the Ugly, Luc Besson's Leon: The Professional (Matilda en archieftrack Léon) en Maurice Sendaks Max en de Maximonsters (Breezeblocks).

Heb deze vaak gedraaid na verschijnen maar er zit sleet op.

zaaf
1. Kendrick Lamar - good kid, m.A.A.d city
https://www.musicmeter.nl/album/268935

Punten : 474
Nom. : 18 x
Nr. 1 van : zaaf, Johnny Marr, west, bennerd, jordidj1, catchup, motel matches, Finidi

Jaman! Niet heel veel keren genoemd, het blijft hiphop, maar wel verdomd hoge scores! En terecht! En die Anna, in het begin van de race, didn't kill his vibe! 2012 is het jaar van Kendrick, dat leidt geen twijfel.

Kendrick Lamar Duckworth is in ’87 geboren in Compton, Californië, een voorstad ten zuidoosten van Los Angeles. Zijn ouders kwamen uit Chicago, Illinois. In 2003 bracht Kendrick zelf zijn eerste mixtape uit, Young Head Nigga In Charge onder de naam K. Dot. De mixtape zorgde voor genoeg aandacht om een platencontract met Top Dawg Entertainment te krijgen. Hij bracht twee jaar later een mixtape Training Day uit. Na het ontvangen van een co-sign van Lil’ Wayne bracht hij een derde mixtape uit op de beats van Tha Carter III van Lil' Wayne met de naam C4. Kort daarna besloot hij zijn stagename K. Dot op te geven en met zijn voornamen verder te gaan.

In 2010 toerde hij met Tech N9ne en Jay Rock op The Independent Grind Tour. Op 23 september 2010 kwam de mixtape O(verly) D(edicated) uit, met het nummer Ignorance is Bliss. Naar aanleiding hiervan wilde Dr. Dre met hem samenwerken.

Op 2 juli 2011 werd Section.80 uitgebracht, een conceptalbum gemaakt voor mensen die in de jaren '80 geboren zijn. Met tracks die gaan over Ronald Reagan en over de 'crack epidimic' in de States werd dit al snel duidelijk. Maar Lamar behandelt ook tal van andere onderwerpen op dit album en rapt vanuit verschillende perspectieven. Later dat jaar deed hij gastoptredens voor o.a. The Game, Tech N9ne, 9th Wonder en Drake.

Ook nadat Lamar na zijn debuut Section.80 had getekend voor grote jongens Interscope Records en Dr. Dre's Aftermath Entertainment gaf hij te kennen dat hij niet met high-profile producers in zee wilde, maar voornamelijk wilde optrekken met de mensen die hij al kende. Daar zaten dan wel al Dr. Dre en Pharrell bij, maar hij hield het nog enigszins low-profile door nogmaals te werken met Just Blaze, Hit-Boy, Scoop DeVille, Jack Splash en T-Minus, leden van Top Dawg's in-house production team.

De nieuwe plaat kreeg van Lamar voorlopig de naam Good Kid in a Mad City en behandelt Lamar’s tiererervaringen met drughandel op straat, rivaliserende bendes, armoede en het slecht behandelen van vrouwen. Hij behandelt de thematiek van verschillende kanten en heeft het ook over de invloed en effecten op personen en gezinnen.
Lamar: "The kid that's trying to escape that influence, trying his best to escape that influence, has always been pulled back in because of circumstances that be".
Later, na het verwerken van het acronym in de titel, zei hij over de betekenis: ”It has two meanings: "My Angry Adolescence Divided" and "My Angels on Angel Dust", that was me and it's the reason why I don't smoke. It was just me getting my hands on the wrong thing at the wrong time and being oblivious to it."

Hij werkte met een aantal mensen samen op het album, ook werd een poging gedaan met Lady Gaga. Zij twitterde dat ze aan het samenwerken was met Lamar op een track Partynauseous en dat deze al snel zou worden uitgebracht als single. Later kwam de tweet dat dit zou worden uitgesteld, nog later was de release van de baan en werd het nummer niet op de plaat gezet om redenen van “timing issues and creative differences”. Het nummer kwam uiteindelijk in een andere versie wel op het album onder de titel Bitch, Don't Kill My Vibe. Gaga bracht de versie met de samenwerking zelf alsnog uit, waarop Lamar zijn verbazing betoonde, maar ook zei blij te zijn met haar trots op hun samenwerking…

Ik ben er nog niet uit of het baanbrekend is, maar deze plaat is wel uniek in zijn soort en erg, erg goed. En integer. En goed.

zaaf
En de rest van de top 25:
11. Grimes - Visions
181 punten, 9 x genoemd

12. Dead Can Dance - Anastasis
180 punten, 9 x genoemd

13. Django Django - Django Django
172 punten, 9 x genoemd

14. John Talabot - ƒIN
171 punten, 9 x genoemd

15. DIIV - Oshin
165 punten, 8 x genoemd

16. Anathema - Weather Systems
165 punten, 7 x genoemd nr 1 van vigil

17. Glen Hansard - Rhythm and Repose
158 punten, 8 x genoemd

18. Burial - Kindred
155 punten, 7 x genoemd nr 1 van Teunnis

19. Asaf Avidan - Different Pulses
154 punten, 7 x genoemd nr 1 van aERodynamIC

20. Bruce Springsteen - Wrecking Ball
142 punten, 9 x genoemd

21. Lost in the Trees - A Church That Fits Our Needs
140 punten, 7 x genoemd

22. Sigur Rós - Valtari
136 punten, 7 x genoemd nr 1 van dynamo d

23. ‪Archive - With Us Until You're Dead
135 punten, 7 x genoemd

24. ‪Lana Del Rey - Born to Die‬ 
134 punten, 8 x genoemd nr 1 van Superbitch

25. Grizzly Bear - Shields
133 punten, 8 x genoemd

In dit geweld zijn nog 21 deelnemers niet genoemd met hun nummer 1. Hier hebben we het over: likeahurricane (28.), dix (29.), Renoir (38.), Lura (45.), Arno (46.), Casartelli (47.), johan de witt en Dwejkk_ (49.), Koenr (50.), Lying Mouth (52.), Niek (67.), nelis (73.), Rudi S (83.), chevy93 (86.), luigiford (95.), shinybeast (99.), herman (103.) en achtereenvolgens Ataloona, Brunniepoo, EttaJamesBrown en Hacker (144.)

zaaf
Voor de volledigheid nog even de top 25 op een rij:

2. alt-J (∆) - An Awesome Wave
3. Beach House - Bloom
5. Chromatics - Kill For Love
6. Anna Von Hausswolff - Ceremony
7. Frank Ocean - channel ORANGE
8. ‪Tame Impala - Lonerism‬ 
9. First Aid Kit - The Lion's Roar
10. Swans - The Seer
11. Grimes - Visions
12. Dead Can Dance - Anastasis
13. Django Django - Django Django
14. John Talabot - ƒIN
15. DIIV - Oshin
16. Anathema - Weather Systems
17. Glen Hansard - Rhythm and Repose
18. Burial - Kindred
19. Asaf Avidan - Different Pulses
20. Bruce Springsteen - Wrecking Ball
21. Lost in the Trees - A Church That Fits Our Needs
22. Sigur Rós - Valtari
22. ‪Archive - With Us Until You're Dead
24. ‪Lana Del Rey - Born to Die‬ 
25. Grizzly Bear - Shields

zaaf
2012 in al zijn schoonheid

2. DIIV - Oshin
3. Captain Murphy - Duality
4. SX - Arche
5. John Talabot - ƒIN
6. Mount Eerie - Clear Moon
7. Anna Von Hausswolff - Ceremony
8. Liars - WIXIW
9. Swans - The Seer
10. Matt Elliott - The Broken Man

11. Apollo Brown & O.C. - Trophies
12. White Rabbits - Milk Famous
13. Frank Ocean - channel ORANGE
14. Simian Mobile Disco - Unpatterns
15. Pepe Deluxe - Queen Of The Wave
16. Het Zesde Metaal - Ploegsteert
17. Andy Stott - Luxury Problems
18. Blondes - Blondes
19. Chromatics - Kill For Love
20. Austin Wintory - Journey

dix
Hip Hop op 1, dus. Volgend jaar black Metal

zaaf

Albums 2012
1. Damien Jurado – Maraqopa
2. Bob Dylan – Tempest
3. Malcolm Holcombe – Down the River
4. Chuck Prophet – Temple Beautiful
5. Het Zesde Metaal – Ploegsteert (4)
6. Gravenhurst – The Ghost in Daylight
7. Glen Hansard – Rhythm and Repose (17)
8. John Murry – The Graceless Age
9. Sharon Van Etten – Tramp
10. Matt Elliott – The Broken Man

11. Great Lake Swimmers – New Wild Everywhere
12. Alt-J – An Awesome Wave (2)
13. Beth Orton – Sugaring Season
14. Will Johnson – Scorpion
15. Sun Kil Moon – Among the Leaves
16. Perfume Genius – Put Your Back N 2 IT
17. Calexico – Algiers
18. Lost in the Trees – A Church That Fits Our Needs (21)
19. Beach House – Bloom (3)
20. The Walkmen – Heaven

dix
Graag ook aandacht voor dix' schaduwlijstje:

1. Andy Stott - Luxury Problems
2. Grimes - Visions
3. Swans - The Seer
4. Om - Advaitic Songs
5. Mount Eerie - Clear Moon / Ocean Roar
6. Actress - R.I.P.
7. Anna von Hausswolff - Ceremony
8. Dan Stuart - The Deliverance of Marlowe Billings
9. Shifted - Crossed Paths
10. Liars - WIXIW

11. Killing Joke - MMXII
12. Lichens - Lítiõ Fõlk
13. Matt Elliott - The Broken Man
14. Laurel Halo – Quarantine
15. Tindersticks - The Something Rain
16. JK Flesh - Posthuman
17. Scott Walker - Bish Bosch
18. Grizzly Bear - Shields
19. Het Zesde Metaal - Ploegsteert
20. Frida Hyvönen - To The Soul

Uiteraard geen Kendrick Lamar in mijn lijstje over 2012 zaaf

01. Malcolm Holcombe - Down the River
02. Black Prairie - A Tear in the Eye Is a Wound in the Heart
03. Phantom Limb - The Pines
04. The Humble Servants - Down the Bone
05. John Murry - Graceless Age
06. Daniël Lohues - Gunder
07. Heartless Bastards - Arrow
08. Mark Eitzel - Don't Be a Stranger
09. Snowgoose - Harmony Springs
10. Alex Highton - The Woodditton Wives Club

11. Kirsty McGee - Contraband
12. Dr. John - Locked Down
13. Van Morrison - Born to Sing: No Plan B
14. Heritage Blues Orchestra - And Still I Rise
15. Joe Driscoll & Sekou Kouyaté - Faya
16. Suzannah Espie - Sea of Lights
17. Kate Earl - Stronger
18. Howling Rain - The Russian Wilds
19. Het Zesde Metaal - Ploegsteert
20. Bill Fay - Life Is People

Hiphop op nummer 1 hier? Ben ik wel wakker?

1. Beach House - Bloom
2. Kendrick Lamar - good kid, m.A.A.d city
3. DIIV – Oshin
5. Chromatics - Kill for Love
6. Burial – Kindred
7. Leonard Cohen - Old Ideas
8. Tame Impala - Lonerism
9. Clock Opera - Ways to Forget
10. Bob Dylan – Tempest

11. Bruce Springsteen - Wrecking Ball
12. Foxygen - Take the Kids Off Broadway
13. The Vaccines - Come of Age
14. The Gaslight Anthem - Handwritten
15. Angus Stone - Broken Brights
16. Grimes – Visions
17. Guided by Voices - Class Clown Spots a UFO
18. Zita Swoon Group - Wait for Me
19. Killer Mike - R.A.P. Music
20. Balthazar – Rats

1. Saint Etienne - Words and Music by Saint Etienne
2. Wild Nothing - Nocturne
3. The Raveonettes - Observator
4. DIIV - Oshin
5. Bill Fay - Life Is People
6. Chromatics - Kill for Love
7. Beach House - Bloom
8. Lana Del Rey - Born to Die
9. Melody’s Echo Chamber - Melody's Echo Chamber
10. Paul Buchanan - Mid Air

11. Patti Smith - Banga
12. The Wake - A Light Far Out
13. Jens Lekman - I Know What Love Isn't
14. Leonard Cohen - Old Ideas
15. Go-Kart Mozart - On the Hot Dog Streets
16. Chairlift - Something
17. Frankie Rose - Interstellar
18. Mac DeMarco - 2
19. Dominique A - Vers les Lueurs
20. Purity Ring - Shrines

Gast
geplaatst: vandaag om 07:40 uur

geplaatst: vandaag om 07:40 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.