MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Album Top 10 Per Jaar #2

zoeken in:
dix
Ook bij de voorspellingen zijn de lijnen gesloten en kan er geteld worden. Graf neemt direct al een voorsprong door zijn uitmuntende lijst. jordidj1 en motel matches lopen in de proloog juist een achterstand op door hun bizarre podiumkeuzes. De rest geeft maar weinig op elkaar toe.

Graf 0
Johnny Marr 0
wibro 0
Hacker 0
Casartelli 0
Chevy93 0
Teunnis 0
nico1616 0
JoaMuse 0
herman 0
EttaJamesBrown 0
vigil 0
Gretz 0
dix 0
stardust _be 0
motel matches 0
Jordidj1 0

Genadeloos krijg ik direct al de rode lantaarn toegeslingerd.

zaaf
https://www.musicmeter.nl/album/499480

Punten : 210
Nom. : 10
Nr. 1 van : niemand

CHVRCHΞS blijft het goed doen hier. Het debuut overtrof deze prestatie maar 2 platen uitbrengen en beide top 10 scoren is indrukwekkend. De top 10 had na zo'n 30 lijsten zijn beslag gekregen, de plaatsen werden hier en daar nog gewisseld, maar niet dit album. Stijf op 10.

Zes weken na het uitgebreid toeren ter promotie van hun debuutplaat begon CHVRCHΞS begin 2015 met het werken aan de opvolger in dezelfde studio, waar het instrumentarium inmiddels stevig was geüpgraded dankzij het succes van Like the Bones.
Cook: ""We kind of took Alucard over. We wanted to go right back to where it all started. Partly, I guess, superstitiously. There’s something in the room that we didn't want to lose, and we’d rather invest the money that we had available into upgrading the gear and patching it all in — just making it exactly the way we wanted it, rather than giving it to some other studio and another producer in LA or wherever.”

Door dat succes durfde de groep wat meer de experimenteren op deze tweede. De nadruk echter bleef op de composities en de groep koos in die lijn voor een makkelijker drum-oplossing dan de samples die ze gebruikten op Bones: er werden loops geschreven voor een Dave Smith Instruments Tempest analoge drum machine en voor de Roland TR-8.

Terwijl Doherty in de studio aan de instrumentals werkte, kon Mayberry in een via internet aangeschafte zangcabine met dat deel aan de slag. Die cabine stond in de ruimte van engineer David Simpson, die de kamer afstond op voorwaarde dat hij mocht helpen met het album van CHVRCHΞS.

Doherty: "great guy, a supreme talent. He’s the only person that we trusted to come in and take charge of some of the technical aspects of what we were doing."

De songs werden gemaakt volgens het principe: een losse instrumentale track bouwen met zijn drieën, Mayberry die de teksten ging maken en van het geheel een demo-track opnemen. Zo schreef de groep zo'n 30 demo's. De opnamen vonden plaats in een vast stramien van 5 dagen per week, 6 uur per dag.
In een democratisch proces werden de keuzes gemaakt welke track op het album diende te verschijnen en welke niet. Alleen over Afterglow had men dispuut. Uiteindelijk werden de opnames vertraagd, de drums weggelaten en de zang opnieuw opgenomen met een Mayberry in vorm. De take werd ingevoegd, met achtergrondgeluiden en al en de track werd als afsluiter toegevoegd.

Best leuk hoor, maar mij pakt het niet echt. Top 10 vind ik wat straf.

Ai, ik ben niet bijbelvast genoeg. Zal vanavond eens weer naar de kerk gaan.

Deze zag ik ook niet aankomen, zeker niet in zo'n sterk jaar. Maar ja, ik ben dan ook de man van de bizarre podiumkeuzes, dus wat weet ik er van

dix
zaaf schreef:
Top 10 vind ik wat straf.

Dat vond het complete deelnemersveld dus ook. Omdat het hier een plaat betreft uit het zogenaamde electronic / pop genre heeft Graf er wel degelijk aan gedacht. Daarmee neemt hij enige afstand van de rest:

Graf 0
...
Johnny Marr 0
wibro 0
Hacker 0
Casartelli 0
Chevy93 0
Teunnis 0
nico1616 0
JoaMuse 0
herman 0
EttaJamesBrown 0
vigil 0
Gretz 0
dix 0
stardust _be 0
motel matches 0
Jordidj1 0

Ja, vreemd om deze in de top 10 te zien. Niet zo sterk als het debuut en scoort ook minder op MuMe dus die heb ik logischerwijs gepasseerd. Maar gelukkig heeft iedereen dat gedaan waardoor ik nog altijd fier aan kop sta ?

Verrassend! Veel minder sterk dan hun debuut ook.

In mijn top 10, maar voor de voorspellingstop 10 heb ik deze niet echt overwogen.

Casartelli (moderator)
Had verwacht deze wel in mijn top-20 opgenomen te hebben, heb het nog even gecheckt... maar nee dus. Heb hem op 3,5* en heb zelfs wel eens de moeite genomen favoriete nummers aan te vinken (Never Ending Circles, Keep You on My Side, Down Side of Me). Ik had geloof ik ook al wel gezegd dat ik dit een wat sterker jaar vond dan 2014.

Gemiddelde 3,62* uit 117 stemmen en derhalve geen moment in beeld geweest voor de voorspelling.

De singles zijn wel aardig, maar zeker niet overtuigend genoeg om het album eens te beluisteren. Dus niet in mijn lijst en gezien het gemiddelde/stemmen ook niet in beeld geweest voor de voorspelling.

Aha, mijn nummer 3. De lijst is nu al beter dan die van 2014. Net ietsje minder dan hun fantastische debuut.

Overwogen voor de voorspelling (vanwege eerder genoemde redenen; vrouw, electroindiepop etc.), maar dat leek me al te bont. Blijkbaar toch niet.

zaaf
9. The Slow Show - White Water
https://www.musicmeter.nl/album/469013

Punten : 239
Nom. : 11
Nr. 1 van : EttaJamesBrown, LucM

Deze plaat bivakkeerde steeds op het randje van de top 10, soms erin, soms eruit. Toen de top 10 bepaald was stond het album ruimschoots binnen boord, maar zakte aan het eind nog wat plekjes.

The Slow Show bestaat uit Rob Goodwin (zang en gitaar) Fred Kindt (keyboard), Joel Byrne McCullough (leadgitaar), Chris Hough (drums) en James Longden (bas). Ze komen uit Manchester en kennen elkaar van de fanclub aldaar van The National. De band werd in 2010 opgericht.

Aanvankelijk brengt de band nauwelijks beroering. Ze verkrijgen jaren na oprichting een contractje bij het Duitse platenlabel Haldern Pop Recordings.

Er worden straffe thema's aangeroerd, de single Brother gaat over een gesprek tussen Goodwin en zijn grootvader waarin zijn opa vertelt dat hij als 16-jarige jongen zijn broer verloor aan kanker. Bloodline gaat over een geadopteerd familielid dat op zoek gaat naar haar biologische ouders. God Only Knows is geen cover van de Beach Boys, maar een lied over oud worden met je de mensen waar je van houdt.

Goodwin: "Silence is the loudest noise you can possibly have in music. Whether on an album or at a concert, silence brings tension and an uncomfortable feeling that’s so powerful".

The National in het kwadraat. Dat is uit mijn mond geen aanbeveling.

Niet in mijn top 20, maar wel voorspeld in de top 10. Op plek 7. Mijn eerste puntjes zijn binnen.

Deze viel net af in mijn voorspelling. Ik heb ze vaak geprobeerd maar het wil niet beklijven (terwijl ik de national wel goed vind). Een doodsaai concert op bks deed ze helemaal de das om. Ik mag toch hopen dat de bovenste 8 beter zijn (en dat ik ze wel voorspeld heb?)

Deze saaie band had ik ook al niet verwacht. Wat is er mis met jullie? ?

zaaf schreef:
Goodwin: "Silence is the loudest noise you can possibly have in music.

Daar hadden ze t bij moeten laten

Chvrches op 10 is inderdaad vreemd. Ik was grote fan van het debuut maar de tweede viel mij zo tegen dat ik geen moment heb overwogen om deze in mijn voorspelling op te nemen.

The Slow Show wel verwacht, typische MuMe band die bv. op RateYourMusic niets doet, maar hier om mysterieuze redenen sterk scoort.

Wat mij betreft terecht in de top 10
Het is wat dik aangezet, maar mij doet het wel wat.

3, 4 nummers van The National gaat soms nog wel, hier houdt het bij 1 (Long Way Home) al op.
Omdat het een typische MuMe-lieveling is had ik hem wel voorspeld.

?? zijn we al begonnen?

Een paar nummers van The Slow Show voorbij horen komen in de Witte Trui en dat was wel aardig, dus ik dacht: check het album even. Maar dat was erg moeilijk om uit te zitten zo saai. Wel mooi allemaal, maar alleen bijv. Dresden horen is genoeg voor mij.

dix
80% van het deelnemersveld maakte ruimte voor The Slow Show, sommigen schoven 'm zelfs in de richting van het podium. Johnny Marr had realistische verwachtingen en pakt daarmee een ster en ook de leiding. Graf heeft ook in deze editie te vroeg gepiekt en maakt de meest spectaculaire klassementsduikeling ooit vertoond sinds de introductie van dit spelletje:

Johnny Marr 20 *
nico1616 19
herman 19
vigil 19
dix 18
JoaMuse 18
stardust _be 18
Casartelli 18
wibro 18
Hacker 17
Chevy93 17
Jordidj1 17
Gretz 16
EttaJamesBrown 15
Teunnis 0
motel matches 0
Graf 0

dix

Kop op Graf. Als ik jou lijst zo bekijk dan zie ik nog wel een paar kansen om punten binnen te halen waar alle andere deelnemers met 0 achterblijven

Casartelli (moderator)
Dat is de tweede keer dat ik ten onrechte vermoed een album wel in mijn top-20 te hebben. Misschien heb ik per ongeluk wel een lijst van favoriete restaurants ingediend of zo. Wel merkwaardig (ik neem maar vast even een voorschotje) dat wat hier nog saai heet straks bij Sufjan ineens intens en emotioneel gaat heten.

In de voorspelling dus op 7.

Casartelli schreef:
Wel merkwaardig (ik neem maar vast even een voorschotje) dat wat hier nog saai heet straks bij Sufjan ineens intens en emotioneel gaat heten.

Nou en of!

zaaf
8. Steven Wilson - Hand. Cannot. Erase.
https://www.musicmeter.nl/album/470328

Punten : 257
Nom. : 10
Nr. 1 van : jordidj1, Bonk

En weer een Steven Wilson product in onze top 10. Niet onverwacht toch? Na een valse start was hij immer in de top 10 te vinden. Meestal een beetje hoger, maar ook hij werd niet beloond door de laatste stemmers.

Het vierde album van Steven Wilson solo zou muzikaal beinvloed zijn door Kate Bush's The Dreaming en is tekstueel geïnspireerd door het treurige verhaal over Joyce Carol Vincent, een jonge vrouw die stierf in Londen en wiens dood en overblijfselen ruim twee jaar lang niet werden opgemerkt.

Wilson: "The basic story, or concept of the record – it's about a woman growing up, who goes to live in the city, very isolated, and she disappears one day and no one notices. There's more to it than that. Now, what's really interesting about this story is that your initial reaction when you hear a story like that is, 'Ah, little old bag lady that no one notices, no one cares about.' Vincent wasn't like that. She was young, she was popular, she was attractive, she had many friends, she had family, but for whatever reason, nobody missed her for three years."

Het album is opgenomen in september 2014 in de AIR Studios in Londen. Alle medewerkers van het voorgaande album van Wilson zijn weer present al is de rol van blazer Theo Travis beperkt tot 1 track, volgens Wilson omdat het album minder jazzy is dan het vorige. Volgens Wilson is het materiaal reflectiever dan ooit en bevat het naast de vaste dosis prog ook elementen van elektronische muziek en pop. Naast Wilson zingt ook Ninet Tayeb lead op het album.

Heb ik al eerder gerept over de remixes van Wilson? Die zijn goed hoor! Zonder gekheid, er zitten momenten in deze plaat dat mijn oren zich spitsen, er zitten er evenveel dat ik gapend afhaak.

Huh? Nu al?

Gast
geplaatst: vandaag om 10:57 uur

geplaatst: vandaag om 10:57 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.