MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Prog Ladder Intermezzo

zoeken in:
Tja, als prog-related toch nog even open staat.... dan maak ik graag gebruik van de gelegenheid om de beste band ooit (ik heb maar besloten niet aan mijn smaak te twijfelen ) met een geweldig (prog)nummer nog even onder de aandacht te brengen, gewoon omdat het kan. Het was natuurlijk ook een geweldige liveband, dus het is geen straf om dan maar een live-video te nemen. Dus bij deze:

Buiten kindred spirits nog geen treffers zo te zien
wel veel bands die ik ook heb maar dan met andere nummers.

Ik heb er al wat meer, waaronder de nummer 13. Wat mij de betreft de mooiste van Nightwish zover ik weet.
Ik hoorde laatst iemand op het werk zeggen over Floor Jansen nadat ze bij het grote publiek bekend is geworden door dat Avrotros-programma, dat ze beter kan stoppen met dat (voor haar) onbekende metalbandje, want ze zou toch veel meer publiek trekken als ze gewoon solo zou gaan.
Ik heb haar toch maar even laten zien hoe groots de concerten van Nightwish zijn en hoeveel man dat onbekende metalbandje gaan zien wereldwijd.

Casartelli (moderator)
Tech/Extreme Prog Metal

Die kerstprogspecial laten we even zitten; de komende periode kunnen we ons hier buigen over het derde en laatste metalen genre: Tech/Extreme Prog Metal.

Veel meer nog meer dan bij de Experimental / Post Metal (waarvan we de special al een tijd geleden hadden en waarvan we ook de toplijsten inmiddels kennen) is dit het domein van bands om iets aan te lang plakkende visite te doen. Progarchives somt wat substromingen op, maar mijn affiniteit met het gebeuren is ook te gering om daar nog een zinvolle synthese op los te laten.

Toch bevat de Prog Top 300 nog 7 Tech/Extreme Prog Metal nummers, waarvan er 6 voor rekening van 1 band komen. Daarmee hebben we inmiddels aan 289 nummers een progetiketje gehangen. Met de 7 erbij die overal buiten vielen, hebben we er hierna dus nog een schamele 4 te gaan.

Nu in de Prog Top 300
Oceans Of Slumber
Opeth

Ooit in de Prog Top 300
-

Ooit bijna in de Prog Top 300
Anciients
Death
Edge of Sanity
Gorguts
Leprous
Mastodon
Meshuggah
Osiris
Portal
Voivod

Terugbladeren
Crossover Prog
Neo-Prog
Symphonic Prog
Heavy Prog
Experimental / Post Metal
Progressive Metal
Eclectic Prog
Psychedelic/Space Rock
Prog Related

Casartelli (moderator)
Daarmee mogen er ook lijstjes Prog Related ingediend worden.

Verder wacht ik nog op de volgende lijstjes:

Eclectic Prog
50tracks
Alicia
Bonk
Brunniepoo
chevy93
Finidi
Jacoto
meesterdch
meneer
Papartis
Rudi S
uffing

Psychedelic/Space Rock
50tracks
Alicia
Bonk
Brunniepoo
chevy93
Finidi
Jacoto
meesterdch
meneer
Noordpool
Papartis
Rudi S
uffing
vigil

Overigens mag ieder ander ook een lijstje indienen, maar ik heb me nu even beperkt tot de mensen die al in dit topic gereageerd hebben.

De deadline voor Eclectic Prog zet ik op vrijdag 27 december 23:59

Tech/Extreme Prog metal:
Een van de betere bands in dit genre, uit Noorwegen:

Leprous - The Price (2015)

Casartelli (moderator)
Casartelli schreef:
De deadline voor Eclectic Prog zet ik op vrijdag 27 december 23:59
Zie ook de herinnering in het parallelle topic.

Met Tech/Extreme Prog Metal kan ik zelf ook vrij weinig... behalve dan met die band die 86% van de noteringen in de Top 300 voor zijn rekening neemt. Hier een erg fraai ende gevoelig oudje van ze:

Hoi Casper en medeproggers. ik kijk regelmatig naar dit topic maar ik heb zowel de tijd als de kennis niet om dit jaar lijstjes in te leveren. Na een aantal jaren echt intensief met de Prog Ladder te hebben meegedaan ben ik nu vooral met andere muziek bezig. Of op een andere manier. En juist dat gaat niet altijd de Prog kant op. Ik hou er van om ook andere stromingen te ontdekken of gewoon eens even een pauze te nemen in een bepaalde stroming. Juist dat doet mij goed om juist eens even buiten de gebaande paden te luisteren. Natuurlijk, ik heb mijn progmomenten (Valkenburg, IQ concert of tips van Maurice (meesterdch) te beluisteren en ook daar geniet ik van. En ik vind het ook lekker om zomaar eens bij geheel andere albums te reflecteren of te reviewen.

Geen lijstjes van mij dus. En aan de ene kant voel ik mij dan wat schuldig omdat Casper mij er netjes bij betrekt maar ook gewoon even eerlijk van mijn kant. En om nou helemaal niks van mij te laten horen vind ik ook niet echt 'netjes'. Vandaar dit bericht.

Een mooie jaarwisseling allemaal gewenst en we komen elkaar zeker soms hier op MuMe tegen of in De Boerderij !

Naast Opeth mijn favoriete band in het genre Tech/Extreme Prog metal:
Between the Buried and Me.

Zeer aardig lijstje tot nu toe, niet echt heel variërend al is de dominantie wel door drie grootheden die binnen hun eigen oeuvre met behoorlijk artistiek succes vele kanten op gingen.

Casartelli (moderator)
vigil schreef:
Zeer aardig lijstje tot nu toe, niet echt heel variërend al is de dominantie wel door drie grootheden die binnen hun eigen oeuvre met behoorlijk artistiek succes vele kanten op gingen.
En de nummers 2 en vooral 1 zullen evenmin voor heel grote verrassingen gezorgd hebben.

Ik moet ook wel zeggen dat er geen eerdere editie was (nou vooruit, Symphonic Prog komt in de buurt) waarbij elk van de 3 bovenste artiesten voor mij persoonlijk nog zo artiesten van het heden zijn, d.w.z. dat ik er echt nog in aan het verkennen ben, regelmatig nieuwe schoonheid ontdek, etc.. Een erg prettige editie dus, al zeg ik het zelf.

Casartelli (moderator)
Prog Folk

Dan is het nu tijd voor iets anders dan dat metalen geweld: de komende paar weken richten we ons op Prog Folk.

Bij de jaren '70 artiesten hier is de altijd wat pejoratief aandoende geitenwollensokken-associatie nooit heel ver weg. Gryphon, Strawbs en Trees horen waarschijnlijk tot het archetypischte wat de substroming te melden heeft. Grote naam Jethro Tull had wat mij betreft ook met Eclectic Prog meegekund (hoeveel Prog Folk bands hebben er nu helemaal een heavy metal Grammy gewonnen?), terwijl ik aan de andere kant onder de Symphonic Prog gefilede bands als Harmonium en Renaissance hier verwacht zou hebben. Soit. Recenter artiesten als Iona, Karnataka en Mostly Autumn komen niet als grote verrassing, het tamelijk Neoprog aandoende Red Jasper dan wel weer een beetje. Andermaal: soit.

Of het de geringere affiniteit van de populatie hier is of toch de hier en daar wat fronsen oproepende inkadering... de Prog Top 300 kent slechts 2 Prog Folk bands, die elk met 1 nummer in de lijst staan. Daarmee hebben inmiddels 298 nummers een etiketje.

Nu in de Prog Top 300
Jethro Tull
The Decemberists

Ooit in de Prog Top 300
Iona
Karnataka

Ooit bijna in de Prog Top 300
Comus
Eden
Gryphon
Jack O' The Clock
Los Jaivas
Mostly Autumn
Motis
Red Jasper
Spirogyra
Strawbs
Trees

Terugbladeren
Crossover Prog
Neo-Prog
Symphonic Prog
Heavy Prog
Experimental / Post Metal
Progressive Metal
Eclectic Prog
Psychedelic/Space Rock
Prog Related
Tech/Extreme Prog Metal

Casartelli (moderator)
Daarmee mogen er ook lijstjes Tech / Extreme Prog Metal ingediend worden.

Verder wacht ik nog op de volgende lijstjes:

Psychedelic/Space Rock
50tracks
Alicia
Bonk
Brunniepoo
chevy93
Finidi
Jacoto
meesterdch
Noordpool
Papartis
Rudi S
uffing
vigil

Prog Related
50tracks
Alicia
Bonk
Brunniepoo
chevy93
Finidi
Jacoto
meesterdch
Noordpool
Rudi S
uffing
vigil

Overigens mag ieder ander ook een lijstje indienen, maar ik heb me nu even beperkt tot de mensen die al in dit topic gereageerd hebben. Ik lees tussen de regels dat ik meneer wel uit de taglijst mag halen. Bij deze. Maar blijf vooral meelezen.

De deadline voor Psychedelic/Space Rock zet ik op vrijdag 17 januari 23:59

Het zijn momenteel niet de subgenres waar ik het meeste mee heb, maar het zij zo. Bij de vorige categorie heb ik nog even overwogen om iets van Circles te plaatsen, maar dat vond ik eigenlijk toch niet goed genoeg om te delen als tip.

Ook in de progfolk ken ik weinig. Behalve dan Midlake, maar eerlijk gezegd is dit weer zo'n band die ik niet direct tot de prog gerekend zou hebben, maar dat ligt dus blijkbaar aan mij.
Hoewel ik The Trials of Van Occupanther hun beste album vind, is Winter Dies (afkomstig van The Courage of Others) het beste nummer wat ik van ze ken. En laat dat nu alleen al qua titel een mooi nummer zijn voor deze tijd van het jaar. Of het prog is, ach wat doet het er toe, maar beslist u zelf maar.

Casartelli (moderator)
Midlake - Winter Dies: Ja, dat voelt wel een beetje als een stretch om Midlake hier mee te laten doen. Van de andere kant... als The Decemberists ook mogen... Enfin, best fraaie muziek waar ik, zoals zo vaak, net te weinig naar luister.

Casartelli (moderator)
Een wat minder lieftallige versie van (prog) folk noemen we acid folk. Een grote naam daarin (ook wel buiten de progcommunity alhier) is Comus, met hun cultklassieker First Utterance. Drip Drip en Song to Comus hebben eerder zonder succes aan de Prog Ladder meegedaan, dus vandaag breng ik The Herald maar eens onder de aandacht.

Er zijn topics op deze site te vinden waar je je leven niet meer zeker bent als er gemeld wordt dat Dead can Dance een echte Progfolk formatie is

Casartelli (moderator)
Niet alleen op deze site. Als mijn geheugen me niet bedriegt, zijn er ook op PA zelf de nodige woorden over gevallen toen ze aldaar net toegevoegd waren.

Tussen de vele voor mij onbekende namen die ik in de Prog Folk lijst van PA zag staan, viel mijn oog op een naam die ik wel ken, Roy Harper.
De beste man was in de jaren 70 en 80 met zijn talloze uitgebrachte albums al heel erg productief. Zijn laatste studioalbum is van 2013 zag ik. (!)
Mijn kennis van zijn muziek stamt meer uit de begin jaren 80. Daarom van het album The Unknown Soldier uit 1980 hier een duet met Kate Bush en o ja, er wordt ook nog een gitarist bij naam genoemd.
Waar kennen we die toch van…?

Roy Harper & Kate Bush – You (1980)

Casartelli (moderator)
Roy Harper - You: Mijn kennis van Roy Harper begint en eindigt met het feit dat het origineel van Anathema's Hope voor zijn rekening komt. Misschien moet ik daar eens wat aan gaan doen, want dit klinkt beslist fraai. Met de erkenning dat er naast een herkenbare Kate Bush inderdaad ook een bijzonder herkenbare David Gilmour in zit.

Casartelli (moderator)
Iemand die ook goed naar David Gilmour geluisterd lijkt te hebben, is Bryan Josh. Mij is even ontschoten welk nummer van Mostly Autumn ooit een mislukte gooi naar eeuwige Prog Ladderroem gedaan heeft, maar voor mij zitten de hoogtepunten van deze band al tamelijk vroeg in het repertoire. Zoals met dit nummer van hun debuut:

Casartelli schreef:
Roy Harper - You: Mijn kennis van Roy Harper begint en eindigt met het feit dat het origineel van Anathema's Hope voor zijn rekening komt.

Dat hij Floyd's Have a Cigar inzingt zal toch ook wel bekend zijn neem ik aan

Casartelli (moderator)
Nou je het zegt...

Casartelli schreef:
Recenter artiesten als Iona, Karnataka en Mostly Autumn komen niet als grote verrassing, het tamelijk Neoprog aandoende Red Jasper dan wel weer een beetje. Andermaal: soit.

Nou, met Davey Dodds hadden ze toch wel een zanger die een verdomd interessante mix van punk, neoprog én folk wist te brengen. Komt ook wel door het gebruik van de (dwars)fluit.

Met de afnemende invloed van Dodds werd de band voor mij minder interessant, opvolger David Clifford is op zijn best een gemiddelde zanger. Dodds staat in maart in het voorprogramma van Pendragon, ben daar erg benieuwd naar...

Zie ik op PA daar toch eventjes Wovenhand tussen staan.
De band die de door de duivel achterna gezeten David Eugene Edwards opstartte na 16 Horsepower. Het hellevuur heeft de man volgens mij zelf in een ver verleden aangestoken.

Prog folk, dat is nou weer wel een subgenre waar ik warm voor loop, al geeft Casartelli prima aan hoe discutabel de indeling van PA ook hier is. Het is in ieder geval een subgenre waar ik zelf wel een redelijk helder beeld bij heb en met veel van de genoemde bands heb ik ook wel een klik.

Jacoto plaatst een prachtig nummer, al heeft Harper naar mijn mening nog wel mooiere dingen gemaakt. Stormcock bijvoorbeeld, maar zijn laatste worp, uit 2013 alweer inderdaad, is ook zeer de moeite waard.

Mostly Autumn is hier ook wel een favoriet, maar daar zijn de folkelementen grotendeels wel verdwenen. Hoewel, in 2015 zag ik ze in Amstelveen. Was al een geweldig optreden, maar Anne-Marie Helder en Chris Johnson speelden in de toegiften nog even een kleine folkset. Dit schreef ik er toen over.

Sowieso een fijne zanger, Chris Martin: Mostly Autumn - Changing lives - YouTube. Van die plaat heeft het prachtige epic Sight of Day volgens mij ook wel eens meegedaan aan de progladder.

En dan een van de beste folkbands van de afgelopen twee decennia, The Unthanks. Hier met twee covers van progklassiekers

Maar eigenlijk is hun eigen werk veel leuker

Andere één van de beste folkbands van de laatste jaren. En deze staat zelfs op Progarchives...

The Moulettes

Helaas erg veel wisselingen in de bandsamenstelling gehad, waar ze niet altijd sterker uitgekomen zijn...

En dan sluit ik af met een derde 'één van de beste bands van de afgelopen twee decennia': Jack O'The Clock:

Niet per sé heel toegankelijk. Een mix van klassiek, folk en progressieve rock, maar wel een mix met veel avant-gardistische elementen. Redemptions of the Old City I was in het jaar van verschijnen zelfs mijn favoriete plaat en de voorganger doet daar eigenlijk niet veel voor onder.

Casartelli (moderator)
Red Jasper - Magpie: mijn Red Jasperkennis beperkt zich tot het 2e en 3e album, maar dit is dus van het debuutalbum. Op die volgende twee albums deden ze het wel met dezelfde Davey Dodds, wiens zang ik overigens altijd een tikkeltje potsierlijk vind (jammer, want het instrumentale vind ik doorgaans goed in orde). Misschien is deze inderdaad een tikkeltje folkier, al zou ik het nog steeds houden op Neoprog met wat folkinvloeden (misschien wel juist vanwege dat vleugje punk). Prettig nummer verder wel en een album vol korte Red Jaspernummers klinkt op zich niet verkeerd.

Red Jasper - England's Green and Pleasant Land: eerst maar even wat onduidelijkheid aan de kaak stellen. Dit is dus de titel van de debuut-EP uit 1987. Daar staat geen titelnummer op, maar de titel duikt wel op het livealbum (Action Replay) uit 1992 op. Samenvoeging van een paar nummers van die ep? Het potentieel klinkt erin door, maar 't is wel een beetje door de brakke geluidskwaliteit heenluisteren.

Wovenhand - Kingdom of Ice: uit de periferie van 16 Horsepower en dat is ook wel een beetje te horen, vooral zodra David Eugene Edwards zijn strot opent. Men neemt de vrijheid om dit op zich best fijne nummer in de livevertolking flink op te rekken. Naar mijn mening misschien net iets te flink.

Mostly Autumn - Irish Rover: Te live? Te Iers? Meh...

Mostly Autumn - Changing Lives: een goedmakertje. Echt veel heb ik van Mostly Autumn verder ook niet gevolgd, maar de tendens van minder folk en meer gewoon generieke symfo was wel bekend. Het levert hoe dan ook best een fraai nummer op (waar ik bij blinde beluistering vast niet automatisch de juiste bandnaam op geplakt had, dat dan weer niet).

Meer volgt...

Gast
geplaatst: vandaag om 16:05 uur

geplaatst: vandaag om 16:05 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.