MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Prog Ladder Intermezzo

zoeken in:
Casartelli schreef:
Mostly Autumn - Irish Rover: Te live? Te Iers? Meh...

Eens, dit was ook vooral bedoeld om te laten zien dat ze nog steeds echte folk kunnen spelen als ze daar zin in hebben. Live was dit leuk, als filmpje niet echt.

Casartelli (moderator)
The Unthanks - Mount the Air: ja, die covers laat ik maar even voor wat ze zijn. Dit draait wel aardig op de achtergrond, maar ik weet even niet precies wat ik ermee aan moet. De zangeres doet me wat aan Björk denken; dat mag. Hoewel het orkestrale geluid betrekkelijk vol is, heb ik toch een beetje associaties met die wat drogere kant van de Zweedse prog (pakweg Dungen) waar ik niet zo veel mee kan. Maar goed, dat was één liedje...

Moulettes - Glorious Year: ik heb het album waar dit het openingsnummer van is met een zuinige 3,0* gewaardeerd. Dat zal hem dan in de rest gezeten hebben, want dit is toch heus een heel prettig liedje.

Casartelli (moderator)
Jack o'The Clock - Ten Fingers: ja, een beetje kijk-ons-eens-artistiekerig doen zit hier wel in. Enfin, zo heb ik in elk geval geleerd dat Jack o'The Clock ook alweer zeven albums meedraait, ik had me tot nog toe pas aan één album gewaagd. Lastig om hier na één keer luisteren een oordeel over te vellen.

Jack o'The Clock - .22, or Denny Takes One for the Team: en dit nummer was dus afkomstig van dat ene album. Wat een beetje latente extra vertrouwdheid al niet vermag... fijn nummer toch wel.

Casartelli (moderator)
Canterbury Scene

Het is nu tijd geworden voor de eerste van enkele subgenres met een duidelijke geografische afbakening: de Canterbury Scene.

Rond deze stad was, met name in de jaren '70, een aantal Britser dan Britse bands actief in een bepaald niche met wortels in voornamelijk de psychedelische rock en de jazz-rock. Bekendste vertegenwoordigers waren Caravan, Gong en (The) Soft Machine. En omdat ook bij een geografische afbakening uitzonderingen de regel bevestigen: onze eigen Supersister blies ook een respectabel partijtje mee.

Niche zei ik al... de Prog Top 300 moet het op dit moment met 1 hele Canterburynotering doen. Daarmee zijn inmiddels 299 nummers ingedeeld.

Nu in de Prog Top 300
Caravan

Ooit in de Prog Top 300
The Soft Machine

Ooit bijna in de Prog Top 300
Gong
Hatfield and The North
Khan
Robert Wyatt
Steve Hillage
Supersister
The Winstons

Terugbladeren
Crossover Prog
Neo-Prog
Symphonic Prog
Heavy Prog
Experimental / Post Metal
Progressive Metal
Eclectic Prog
Psychedelic/Space Rock
Prog Related
Tech/Extreme Prog Metal
Prog Folk

Casartelli (moderator)
Daarmee mogen er ook lijstjes Prog Folk ingediend worden.

Verder wacht ik nog op de volgende lijstjes:

Psychedelic/Space Rock
50tracks
Alicia
Bonk
chevy93
Finidi
Jacoto
meesterdch
Noordpool
Papartis
Rudi S
uffing
vigil

Prog Related
50tracks
Alicia
Bonk
chevy93
Finidi
Jacoto
meesterdch
Noordpool
Rudi S
uffing
vigil
Brunniepoo heeft aangegeven geen lijstje Prog Related in te dienen. Hij mag zich uiteraard nog bedenken.

Tech/Extreme Prog Metal
50tracks
Alicia
Bonk
Brunniepoo
chevy93
Finidi
Jacoto
meesterdch
Noordpool
Papartis
Rudi S
uffing
vigil

Overigens mag ieder ander ook een lijstje indienen, maar ik heb me nu even beperkt tot de mensen die al in dit topic gereageerd hebben.

Deadline Psychedelic/Space Rock: vrijdag 17 januari 23:59 (jawel, dat is dus eind deze week)

Ik pas even. Kan geen zinnige top 10/20 meer maken of er komen tien of twintig nummers van mijn favoriete band Pink Floyd (Psychedelic/Space Rock) of minder favoriet Opeth (Tech/Extreme Prog Metal) in te staan. Verder hou ik eigenlijk ook niet van het laatstgenoemde subgenre . Ook 'Prog Folk' is een subgenre waar ik heel weinig mee kan. Misschien kom ik nog wel met een lijstje 'Prog Related'. Ik blijf wel meelezen, want nieuwe muziek ontdekken blijft natuurlijk erg leuk!

Helaas ga ik de deadline ook niet redden. De Psychedelic/Space Rock is ook niet mijn favoriete en dus ook niet bekendste genre en ik wil altijd wel met een echt representatieve lijst (voor mijn smaak dan ) komen. Ik ben nog niet in de gelegenheid geweest om bij te luisteren en te overdenken en dat heeft veel te maken met dat het de komende twee dagen Eurosonic in deze mooie stad is en het inluisteren daarvoor net wat belangrijker geacht werd. Sorry Na dit weekend haak ik weer met liefde aan.

mag er nog progrelated worden gepusht?

Zo ja dan bij deze, zo nee dan toch...

Godley & Creme - Out in the Cold

Godley & Creme zijn (natuurlijk) bekend vanuit 10CC waar ze het artistiek verantwoorde deel van de groep vormde. Altijd in voor een muzikaal experiment, tenminste niet alleen muzikaal ook qua videoclips waren ze vaak hun tijd vooruit en maakte ze voor menig superster (ze waren tenslotte duur) een mooie cultureel verantwoorde videoclip. Dit nummer komt van hun ernstig onderschatte album Godley & Creme - Birds of Prey (1983) - MusicMeter.nl uit 1983.

Godley & Creme - Out in the Cold - YouTube

Casartelli (moderator)
vigil schreef:
mag er nog progrelated worden gepusht?
Nou, vooruit dan maar

Godley & Creme - Out in the Cold: een blinde vlek voor mij. Van 10cc heb ik de hoofdlijnen inmiddels redelijk onder de knie, maar met het 'solowerk' van het zojuist benoemde artistiek verantwoorde deel van de groep ben ik nauwelijks* bekend. Er zitten wat echo's in van hoe het officieel eveneens Prog Related Styx zich een weg door 1983 baande. Op het eerste gehoor niet meteen enorm aan mij besteed.

* eigenlijk gewoon niet (een weinig bevredigende beluistering van Consequences daargelaten), maar nu gaat vast weer blijken dat ze ook een keer een hitje gemaakt hebben dat ik ook gewoon ken

Casartelli (moderator)
Canterbury zei mij lang nogal weinig, maar het is muziek die mij de laatste jaren meer is gaan aanspreken. Een en ander vooral via de geijkte namen (waar ik later misschien ook nog wel een clipje van deel), maar ik begin even met Khan. Al heeft het, met aanwezigheid van Steve Hillage en Dave Stewart, wel een hoog Canterbury-family-treegehalte - via dit tweetal heb je zo de helft van de scene te pakken.

Casartelli schreef:
(quote)
Nou, vooruit dan maar
* eigenlijk gewoon niet (een weinig bevredigende beluistering van Consequences daargelaten), maar nu gaat vast weer blijken dat ze ook een keer een hitje gemaakt hebben dat ik ook gewoon ken

4x de Top 40 behaald waarvan dit de bekendste 2 (beide dik Top 10), Cry ook qua revolutionaire videoclip (Voor die tijd) welke ook nog door Michael Jackson is gekopieerd voor een hit uit jouw tijd. De andere ligt qua sound t dichtst uit hun 10cc periode.

Godley & Creme - Cry - YouTube

Godley & Creme - An Englishman In New York - YouTube

Casartelli (moderator)
Die laatste titel associeer ik toch vooral met Sting, maar dit blijkt inderdaad ook een (ander) overbekend nummer te zijn. Best archetypisch ook wel, zo achteraf bezien.

Cry idem dito. Op een of andere manier gewoon nooit een artiestennaam aan deze nummers gelinkt.

Casartelli (moderator)
Casartelli schreef:
Canterbury zei mij lang nogal weinig
Daar zijn dan ook weer gunstige uitzonderingen op. Dit nummer van Caravan greep mij meteen bij de kladden, lang voordat de genialiteit van Grey and Pink boven kwam drijven.

Casartelli (moderator)
Post Rock/Math Rock

We gaan nu verder met een subgenre dat eigenlijk twee subgenres in één is: Post Rock en Math Rock.

Enige scherpslijperij over beide termen valt op Progarchives te lezen, maar een opmerkelijk gemeenschappelijk element is (kennelijk) de grote invloed van het album Spiderland van Prog Related groep Slint. Hoewel de invloeden ook wel verder teruggaan in de tijd, is Post Rock/Math Rock toch vooral een aangelegenheid van de jaren '90 en later. Voorts is het een hoek van de muziek waar voor de zangvrezenden een hoop te kiezen is. Signature bands zijn op MusicMeter populaire groepen als Explosions in the Sky, Godspeed You! Black Emperor en Sigur Rós.

Die laatste mag ook nog met 1 nummer meedoen in de Prog Top 300 en daarmee is nu de hele lijst van een etiketje voorzien. Dat wil niet zeggen dat we hierna klaar zijn... nog lang niet.

Nu in de Prog Top 300
Sigur Rós

Ooit in de Prog Top 300
Junius

Ooit bijna in de Prog Top 300
Explosions in the Sky
Godspeed You! Black Emperor
Jakob
Jambinai
Magyar Posse
Midas Fall
Swans
Toe
Ulver
Yndi Halda

Terugbladeren
Crossover Prog
Neo-Prog
Symphonic Prog
Heavy Prog
Experimental / Post Metal
Progressive Metal
Eclectic Prog
Psychedelic/Space Rock
Prog Related
Tech/Extreme Prog Metal
Prog Folk
Canterbury Scene

Casartelli (moderator)
Daarmee mogen er ook lijstjes Canterbury Scene ingediend worden.

Verder wacht ik nog op de volgende lijstjes:

Prog Related
50tracks
Alicia
Bonk
chevy93
Finidi
Jacoto
meesterdch
Rudi S
uffing
Brunniepoo heeft aangegeven geen lijstje Prog Related in te dienen. Hij mag zich uiteraard nog bedenken.

Tech/Extreme Prog Metal
50tracks
Bonk
Brunniepoo
chevy93
Finidi
Jacoto
meesterdch
Papartis
Rudi S
uffing
vigil
Alicia heeft aangegeven geen lijstje Extreme/Prog Metal in te dienen. Ze mag zich uiteraard nog bedenken.

Prog Folk
50tracks
Bonk
Brunniepoo
chevy93
Finidi
Jacoto
meesterdch
Noordpool
Papartis
Rudi S
uffing
vigil
Alicia heeft aangegeven geen lijstje Prog Folk in te dienen. Ze mag zich uiteraard nog bedenken.

Overigens mag ieder ander ook een lijstje indienen, maar ik heb me nu even beperkt tot de mensen die al in dit topic gereageerd hebben.

Deadline Prog Related stel ik bij deze vast op vrijdag 7 februari 23:59

Subgenre-indelingen zijn maar bijzonder en zullen altijd wel discutabel blijven, denk ik. Maar goed, het gaat mij meer om het ontdekken en delen van mooie muziek. Bij de bands kwam ik Long Distance Calling tegen en laat dat nou één van de weinige instrumentale bands zijn die ondanks het (bijna volledig) ontbreken van zang toch zijn nummers geregeld bijzonder boeiend weet te houden. Laatste albums ben ik ze wat uit het oog verloren, maar het titelloze album herbergt veel moois. Met dit als sterkste nummer:

Casartelli (moderator)
Long Distance Calling - Into the Black Wide Open: ik heb op aanraden van vigil dit album ook eens aangeschaft. Het enthousiasme was niet meteen helemaal daar; vond het in eerste instantie toch vooral een hoop instrumentaal spierballenvertoon. Gaandeweg is dat wel wat ten positieve bijgetrokken. Sterker nog: dit nummer zal (ook) in mijn top-20 staan.

Casartelli (moderator)
Hoe zullen we het volgende muziekje, van de Amerikaanse band Cul de Sac eens duiden? Surf-post-rock? Lekker hoor, al zeg ik het zelf.

Mssr Renard
Casartelli schreef:
Daarmee mogen er ook lijstjes Canterbury Scene ingediend worden.

Lees ik dit goed?
En hoe ziet zo'n lijstje er dan uit? Liedjes of albums? Of bands?

En mag ik dan ook voor de andere subgenres iets indienen. Ik heb nl. een Progarchives account.

Casartelli (moderator)
Mssr Renard schreef:
Lees ik dit goed?
En hoe ziet zo'n lijstje er dan uit? Liedjes of albums? Of bands?

En mag ik dan ook voor de andere subgenres iets indienen. Ik heb nl. een Progarchives account.
Het gaat om een toplijst (minimaal 10, maximaal 20) van liedjes van artiesten die volgens het heilige Progarchives onder het subgenre in kwestie ingedeeld staan. Dat kan dus nog voor de subgenres die in die post genoemd staan en er zullen er de komende maanden nog een aantal volgen. Een aantal andere subgenres hebben we al afgewerkt, met dit resultaat.

Mssr Renard
Casartelli schreef:
(quote)
Het gaat om een toplijst (minimaal 10, maximaal 20) van liedjes van artiesten die volgens het heilige Progarchives onder het subgenre in kwestie ingedeeld staan. Dat kan dus nog voor de subgenres die in die post genoemd staan en er zullen er de komende maanden nog een aantal volgen. Een aantal andere subgenres hebben we al afgewerkt, met dit resultaat.

Dat ik Spacerock aan mij heb laten voorbijgaan zeg

Welke subsubgenres mag ik nog aan deelnemen. Van postrock ken ik geloof ik alleen Oceansize.

Casartelli (moderator)
Mssr Renard schreef:
Van postrock ken ik geloof ik alleen Oceansize.
En die is dan ook nog bij de Psychedelic/Space Rock ingedeeld.

Mssr Renard
Casartelli schreef:
(quote)
En die is dan ook nog bij de Psychedelic/Space Rock ingedeeld.

Lang leve Progarchives

Casartelli (moderator)
Intussen komt de lijstjesdeadline voor Prog Related dichterbij.

Voor de Post Rock/Math Rock verblijd ik ons nog even met een clipje van Blueneck.

Mssr Renard
Ik snap er echt helemaal niets van.
Ik heb de eerste paar posts van juni 2019 doorgenomen en tot mij laten doordringen, maar ik weet niet wat de bedoeling nu is.
Ik denk dat ik maar mee lees (ik zag dat anderen dat ook al zeiden) en dan nieuwe muziek ontdek.
Vooral nieuwe muziek is mij vaak onbekend.

Wij hebben ook een verkort cursusje moeten volgen hoor om de puntentelling te snappen maar uiteindelijk komt dat wel goed

Maak gewoon een mooi Progfolk lijstje (Top 20 max) met de namen die je tegenkomt op Progarchives en lever deze bij Casper in. Bij de uitslag zie je vanzelf hoe t werkt

Mssr Renard
Ik vind postrock een interessant maar ook moeilijk label. Het lijkt gaan om herhaling, lange stukken die hetzelfde thema uitwerken en uitbouwen (een link met spacerock is dan ook vaak gelegd). Door de link met mathrock denk je dan ook snel aan syncopaties, tegendraadse ritmes. Helaas verdwijnt daardoor de melodie, die ik juist zo graag hoor ik muziek. Ik moet dan ook vaak denken aan drones en djent (niet mijn genres).

Ik meen dat Talk Talk ook onder postrock valt, maar die laatste platen van hun vond ik niet zo interessant. Oceansize en Amplifier vond ik wel erg gaaf, maar die heten op Progarchives geen postrock.

En toen ineens moest ik denken aan Tortoise, een bandje dat ik altijd al wilde uitpluizen, maar nooit echt heb gedaan. Hier een clipje, ik ben benieuwd, wat jullie ervan vinden:

Casartelli (moderator)
vigil schreef:
Maak gewoon een mooi lijstje (Top 20 max) met de namen die je tegenkomt op Progarchives en lever deze bij Casper in. Bij de uitslag zie je vanzelf hoe t werkt
If all in life were that simple... van Mssr Renard heb ik inmiddels enkele fraaie lijstjes binnen. Last call voor Prog Related (deadline morgenavond), daar zit ook nog wel een lijstje in, toch 50tracks, Alicia, Bonk, chevy93, Finidi, Jacoto, meesterdch, Rudi S, uffing?

Mssr Renard
Progrelated is Queen, Kate Bush, David Bowie toch?

Gast
geplaatst: vandaag om 06:12 uur

geplaatst: vandaag om 06:12 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.