MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de Top 40-meter

zoeken in:

Beatles 5,9
All Saints 8,8
Jim Diamond 2,2
Racoon 1,5

Oh ja. Wat had ik ook al weer ooit geschreven over die song?
Marzipaintree schreef:
Het intro, twee keer aftellen onderbroken door blaasinstrumenten. Dan een snelle basloop die klinkt als een hart die sneller gaat kloppen alsof je vanuit volledige rust zo hard mogelijk moet wegrennen. En dan start de muziek, in een razend tempo.
Is er ooit iets hiervoor geweest dat vergelijkbaar is? Het tempo, de met regelmaat terugkerende gitaarrif, de explosieve trompetten, de beukende drums. Dit behoort tot het mooiste intro van 1966.
En dan het na na na. Eigenlijk vind ik het een storend element. Het haalt het tempo uit de song. Maar het is om de spanning op te voeren want deze gospelbreak mondt uit in een geweldige saxofoonsolo.

Het nummer is een cover van Chris Kenner maar er is zoveel aan verbeterd.
Jullie kennen mij inmiddels. Dit gaat nog eindeloos door. De liefhebbers kunnen de quote aanklikken.

Laat ik hier verder kort zijn:
9

Queen vind ik in de jaren 70 fantastisch.
In de jaren 80 een heel stuk minder.
En in de jaren 90 ronduit vervelend.

Op basis van die regel hadden ze dit 10 jaar eerder moeten uitbrengen.
7

Kende ik niet. Leuk dansplaatje. Lekkere stem.
Matige clip.
Slappe tekst. Maar wel met veel likes.
Mijn thermometer schommelde tussen de 5 en de 7.
Laat Inna maar pieken: 7

Die hadden een hele actieve en grote fanclub destijds in Noord-Brabant. Daar kon je lid van worden. En die gingen in 1969 massaal naar de platenwinkel om deze single te kopen.
Volgens de bassist van de band zou Veronica's Rob Out gezegd hebben zo'n 'kutplaatje' als Cha-la-la dat wil ik niet op nummer één in de top 40 hebben. Ik zie de voormalige alarmschijf Oh Well van Fleetwood Mac daar veel liever. Ook al omdat Oh Well beter was voor de internationale uitstraling die Veronica wil hebben.
Volgens de Brabantse krant BN de Stem is het bijzonder hoe deze vier eenvoudige Brabantse jongens toch nog door weten te dringen in de dan volledig door de Randstad gedomineerde wereld van de hits.

Ja hoor, heel bijzonder. In 1968 hadden we de Limburger Heintje Simons nog op nr. 1 in de jaarlijst van de Veronica top 40 zien prijken. En het jaar daarvoor haalde de Brabantse Heikrekels nog de eerste plek van die lijst.

Ooit was ik geneigd een hateclub voor deze groep op te richten. Maar laat ik mij nu beperken tot een passend cijfer:
2
Goed gekozen volgnummer Shaky

Rudi S schreef:
Ik ben in een goede bui.

Ik inmiddels niet meer. Dit nummer werd sinds 1964 veelvuldig gecoverd onder het motto Together again again.
Het origineel van Buck Owens heeft mijn voorkeur.
Emmylou zingt het goed maar maakt het voor mij niet veel beter.
6

bikkel2 schreef:
Vermoeiende toestand. Ik word oud, ben het al.
Is Catarac niet een oogaandoening als je ouder wordt?
Far East Movement klinkt ook niet echt fris anno 2020.
5,6

Shaky schreef:
Vandaag terug naar de seventies met een band die als een wervelwind door de Top40 ging:
225. Creedence Clearwater Revival - Born On The Bayou
Met een nummer uit de sixties. Maar wel een heel goed nummer.
8,9

Shaky schreef:
Ik vermoed een beetje een 'love it or hate it-plaat',
226. Annie Lennox - Why
Ik haat dit nummer. En niet een beetje. Daarom een 2-tje.

Shaky schreef:
Dat het echt niet alleen de wat minder geijkte artiesten zijn die een hit scoren die niet verder komt dan de rode lantaarn in de Top 40, bewijst het nummer van vandaag.
228. The Beatles - I Should Have Known Better
Als ze met de top 40 in september 1964 waren begonnen dan hadden ze waarschijnlijk nr. 1 gestaan.
Maar ja, achteraf weet je alles beter.

Hier was inderdaad meer uit te halen geweest.
7

Slaapverwekkend dit. Maar dat kan ook aan het tijdstip liggen.
5

Ik stop nu en ga slapen.

Marzipaintree schreef:
(quote)
Ik pas.
Die komen er dan mogelijk genadig vanaf, als ik je dikke onvoldoendes bij sommige andere nummers zie.

Zie dankzij Marzipaintree dat ik Inna gemist heb. Dat kan natuurlijk niet. Een 10 voor Hot.

En een 7.5 voor Emmylou Harris.

Racoon: 6,5

Racoon: 5

wavanbuuren
Niet bepaald het beste wat Racoon heeft gedaan.

5

Annie Lennox - 6.8
Zedd & Kehlani - 6.8 (leukste wat Zedd heeft gedaan, vond ik vorig jaar ook al)
The Beatles - 6.5 (niet mijn favoriete periode van de kevers)
All Saints - 7
Jim Diamond - 6,5
Racoon - 4 (ik ben een stuk milder dan een aantal jaren terug, maar ik vind er nog steeds weinig aan)

Alle wat latere stemmen zijn bijgewerkt, het klassement is weer helemaal up-to-date.

Na nr. 250 komt de tussenstand weer voorbij.

Er kan natuurlijk nog gewoon gestemd worden op de huidige plaat: Racoon - Don't Give up the Fight en op eerdere platen (richt je een beetje op niet meer dan 10 platen inhalen om het eerlijk te houden).

Poeha schreef:
Die komen er dan mogelijk genadig vanaf, als ik je dikke onvoldoendes bij sommige andere nummers zie.
Gemiddeld zit ik met mijn laatste 10 cijfers op een 6,0. Alleen Annie en the Shuffles scoren een zware onvoldoende.

Bij mij komt "Why" binnen als een zeurende tandartsboor zonder verdoving.
Muziek voor masochisten. Like walkin on broken glass.
Annie's nummer doet mij pijn. Maar wellicht ligt het niet aan Annie.
I may be blind, I may be viciously unkind

Ik zie dat Annie bij jou wel goed scoort. Dat mag je jezelf gelukkig prijzen.

Ik kende deze niet.
Dit vind ik op het eerste gehoor niet slecht.
Trekt mijn 10-nummer gemiddelde nog iets omhoog.
6,5

Shaky schreef:
In deze tijden van wereldwijde paniek moeten we allemaal wat soepeler met de regels omgaan (10 dagen inhaal-max), support your locals enzo
Shaky schreef:
Er kan natuurlijk nog gewoon gestemd worden op de huidige plaat: Racoon - Don't Give up the Fight en op eerdere platen (richt je een beetje op niet meer dan 10 platen inhalen om het eerlijk te houden).
Dank Shaky. Ik weet dat ik wat ondeugend achter liep maar je kan natuurlijk altijd nog mijn te achterstallige stemmen negeren.
En ik beloof je dat ik niet meer dan 10 platen per keer inhaal.

Racoon - Don't Give up the Fight
5,5

Nou vooruit, deze dan ook nog.
6,9

het zij je vergeven Marzipaintree, batteraaf die je me bent.

Shaky schreef:
batteraaf

Dat woord kende ik nog niet.
Ik heb het gezocht en gevonden in dit Vlaamse woordenboek. Handig hier voor de toekomst. Staat ook platte drets in.

Zo leren we allemaal elke dag bij dankzij MusicMeter.

Racoon - Don't Give up the Fight

6,3

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:11 uur

geplaatst: vandaag om 22:11 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.