MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Mijn favoriete Suede album

zoeken in:
johan de witt schreef:
Misschien nog leuk, als het topic blijft groeien, om op vrijdag te eindigen met een gezamenlijke eindlijst op basis van ieders top-5. Zo blijft het game-element ook aanwezig waar het in dit forumgedeelte toch om draait.

Als iemand zich hiervoor geroepen voelt, mag ie zeker zijn gang gaan.
Lijkt me een goed idee maar ik heb er helaas de tijd niet voor.

vigil schreef:
(quote)

De postbus sowieso

"They're one of Ireland's biggest ever bands, or according to their tax return: one of the Netherland's least succesful green grocers"

~ Frank Skinner

1. 101 (1989)
5,0* (stem uitgebracht 30 oktober 2005)
https://www.musicmeter.nl/images/covers/19000/19982.jpg?cb=1572149697

De voorwaarden van dazzler lieten het toe om een live album op te nemen, anders was alles een plekkie opgeschoven en was Songs of Faith and Devotion (1993) op de 5e stek terechtgekomen.
Maar het beste live album ooit (wederom, van wat ik allemaal ken/beluisterd heb) is voor mij toch echt "101". Natuurlijk makkelijk, want een veredelde greatest hits verzameling op dat moment, maar wat een prachtversies. Bij de eerste beluistering brachten vooral Things You Said, Never Let Me Down Again, Stripped, A Question of Lust en Everything Counts me in hoger sferen. Een muzikale belevenis die ik daarna nog maar zelden ervaren heb. Alles (de liefde voor 101) zal ook wel zijn oorsprong hebben in het feit dat het het eerste cd exemplaar is geweest wat ik van de mannen heb aangeschaft.

Nu wil ik de meeste andere albums niet onbenoemd laten, waarbij op haast elk album wel een magnifiek nummer staat, maar de albums in hun geheel zijn zeker niet van het niveau wat de top 5 wel heeft.

Songs of Faith and Devotion (1993) : Walking in My Shoes

Ultra (1997) : It's No Good (fantastische clip natuurlijk)

Exciter (2001) : Freelove (top 5 materiaal)

Playing the Angel (2005) : Precious (wederom top 5 materiaal)

Sounds of the Universe (2009) : Wrong

Delta Machine (2013) : Heaven

Spirit (2017) : Going Backwards (sterke single)

Best nog blij met die vierde plaats van mijn nummer 1.
En als ik Black Celebration niet meetel staat de top 5 in mijn top 6.

Dankjewel luigifort.

Een zeer duidelijke top-3, de rest heeft de helft van het aantal punten, of minder.

Dank idd, mooi om zo een mooie albumweek af te sluiten. Op naar een nieuwe

U2 - MusicMeter.nl

Een weekendje tijd om je rangschikking vast te leggen.
"Jouw" vijf favorieten zijn niet noodzakelijk "de" vijf beste platen.
Zondagavond gaan we van start. Live albums en compilaties doen mee.
https://i.postimg.cc/Nf2ZBLR8/U2-II.jpg

Intrigerend toch die parallellen tussen U2 en Depeche Mode.
En dan heb ik het niet enkel over Corbijn of Berlijn maar ook over hun groei en metamorfoses.

DE GROEI

Boy - Speak & Spell
October - A Broken Frame
War - Construction Time Again
The Unforgettable Fire - Some Great Reward

DE VOLWASSENHEID

The Joshua Tree - Black Celebration
Rattle & Hum - Music For The Masses / 101
Achtung Baby - Violator

DE METAMORFOSES

Zooropa - Songs Of Faith And Devotion
Pop - Ultra
All That You Can't Leave Behind - Exciter

DE TERUGVAL

How To Dismantle An Atomic Bomb - Playing The Angel
No Line On The Horizon - Sounds Of The Universe
Songs Of Innocence - Delta Machine
Songs Of Experience - Spirit

Beiden exact 14 studio albums.
Wat wordt U2's tegenhanger van Memento Mori?

Voer voor discussie. Ga jullie gang.

Bijzonder om de albums zo naast elkaar te zien, kan me er grotendeels wel in vinden. En als ik steeds moest kiezen uit de 2 zou het worden.

Boy
A Broken Frame
Construction Time Again
The Unforgettable Fire

Bij de Volwassenheid zou ik nauwelijks kunnen kiezen eigk, zeker de eerste 2 niet. Achtung Baby zou wel voor Violator gaan.

Tussen Zooropa en SoFad kan ik ook niet kiezen.
Ultra
Exciter

Playing the Angel
No Line on the Horizon
Songs of Innocence
Songs of Experience

Wint U2 nipt...maar eigk toch DM, want De Terugvalalbums "hello hello" zijn van beiden zwaar ondermaats.

Ik heb met U2 een stuk minder dan met DM (sorry FJ…), dus bovenstaande keuzes zouden makkelijk zijn. Neemt niet weg dat U2 genoeg goeie songs heeft natuurlijk. Voor mij meestal niet genoeg om een heel album te boeien. Ik zie dat ik vrijwel alle albums die ik van ze heb op 3,5* heb staan. Niet slecht, dus een top-5 moet wel lukken, maar het enthousiasme zal wellicht een stukje minder zijn dan in voorgaande edities.

Zal het gebrek aan synths wel zijn
Nog een bepaalde periode dat je de band vrij veel draaide?

Bij mij meestal tussen maart en mei.

luigifort schreef:
Zal het gebrek aan synths wel zijn
Nog een bepaalde periode dat je de band vrij veel draaide?

Dan geef ik teveel weg waarschijnlijk
Maar dat zal dan sws mijn groeitijd zijn geweest.
Als volwassene en metamorfosus was ik met hele andere dingen bezig. Misschien dat ik in mijn terugvalfase er weer meer in zal horen

Jouw terugvalfase

Ja, die is op dit moment ingezet

Bij mij wint op alle fronten DM wel, ze hebben meer topalbums en de terugval was veel minder groot.

Dat U2 een paar fraaie albums heeft is overigens wel duidelijk hoor, een Top 5 is geen probleem

Overigens is Playing the Angel echt geen terugval album. Uitstekend album met ook hier op Mume een meer dan prima gemiddelde.

In alle opzichten eens met de vorige spreker. Playing the angel was mijn nummer 6 of 7 geweest.

Kom in the end ook op 0 - 14 uit. Zo vind ik met name Sounds of the Universe een album wat (veel) beter had gekund - de beste tracks waren de bonustracks - maar dat toch wel heel veel beter uitpakt dan No line on the horizon.

Heb wel eens een Spotify lijstje van U2 tracks gemaakt maar daar stonden uiteindelijk verrassend weinig album tracks op. En dat terwijl ze ooit best aardige albums hebben gemaakt. Een top 5 samenstellen voor komende week moet daarom wel lukken.

Casartelli (moderator)
dazzler schreef:
DE GROEI

Boy - Speak & Spell
October - A Broken Frame
War - Construction Time Again
The Unforgettable Fire - Some Great Reward

DE VOLWASSENHEID

The Joshua Tree - Black Celebration
Rattle & Hum - Music For The Masses / 101
Achtung Baby - Violator

DE METAMORFOSES

Zooropa - Songs Of Faith And Devotion
Pop - Ultra
All That You Can't Leave Behind - Exciter

DE TERUGVAL

How To Dismantle An Atomic Bomb - Playing The Angel
No Line On The Horizon - Sounds Of The Universe
Songs Of Innocence - Delta Machine
Songs Of Experience - Spirit

Beiden exact 14 studio albums.
Wat wordt U2's tegenhanger van Memento Mori?

Voer voor discussie. Ga jullie gang.
Ik snap de verleiding om de discografie in gelijke delen met (ongeveer) matchende jaren te splitsen, maar bij U2 begon de metamorfose toch echt met Achtung Baby en niet met Zooropa en de terugval (of voor mijn part: de consolidatie) met All That You Can't Leave Behind. En misschien de volwassenheid ook al wel met The Unforgettable Fire.

Casartelli, nu je er toch bent, kun je meteen de topictitel aanpassen

Casartelli schreef:
Ik snap de verleiding om de discografie in gelijke delen met (ongeveer) matchende jaren te splitsen, maar bij U2 begon de metamorfose toch echt met Achtung Baby en niet met Zooropa en de terugval (of voor mijn part: de consolidatie) met All That You Can't Leave Behind. En misschien de volwassenheid ook al wel met The Unforgettable Fire.

Ik ben het grotendeels met je eens. De vergelijking is niet waterdicht. Achtung Baby is het begin van de metamorfose bij U2. Toch was All That You Can't Leave Behind commercieel nog steeds een groot succes. The Unforgettable Fire is voor mij nog steeds vintage U2 met een producersduo dat meer uit de groep wist te halen. Vanaf The Joshua Tree heeft de band zelf het vertrouwen om door te stoten naar... the masses.

Casartelli (moderator)
dazzler schreef:
Vanaf The Joshua Tree heeft de band zelf het vertrouwen om door te stoten naar... the masses.
Deze gun ik je.

All That You Can't Leave Behind is voor mij vooral ook een poging tot terugkeer naar het geluid waar ze hun grootste hits mee scoorden, na een periode met meer elektronica en andere experimenteerdrift. Zo'n scherpe terugkeer zie ik bij Depeche Mode niet (misschien wel met Precious als nummer, maar niet in totale albumtermen). Wat dat aangaat vind ik de vergelijking met R.E.M.'s Reveal sterker. De rest van die parallel laat ik even liggen, want de R.E.M.-politie leest mee.

Casartelli schreef:
Wat dat aangaat vind ik de vergelijking met R.E.M.'s Reveal sterker. De rest van die parallel laat ik even liggen, want de R.E.M.-politie leest mee.

INDERDAAD!!!
Deze gun ik je zeker niet
Eens kijken wat hoofdinspecteur johan de witt erover te zeggen heeft

Haha daar dacht ik gisteren al aan toen ik die twee discografieën naast elkaar gelegd zag worden. Ook een band met 14 albums en ook eentje die een duidelijke metamorfose onderging in de 90s met Monster. Zowel muzikaal als visueel. Up zou je ook een metamorfoseplaat mogen noemen, maar Hi-Fi ertussen is dan weer echt vintage R.E.M. qua sound.

De laatste vier zou ik geen Terugval- maar eerder Terugkeer-albums noemen dan. Een poging tot terugkeer naar de oude sound, de oude magie, wat soms beter lukt en soms wat minder. Ik kan dit niet vergelijken met de laatsten van U2 of DM, daarvoor ken ik die niet goed genoeg.

En bij R.E.M. ook je faves in de groeifase

De groei- en de volwassen fase is me even lief
De metamorfose- en terugkeerfase wel íets minder ja, maar heeft ook z’n charmes.

Maar ze komen vast nog aan bod hier.

hhmmm Pet Shop Boys hebben ook precies 14 albums, El Salvador is all over the place

Maar onze Dazz kennende zal hij hun, zoals eigenlijk altijd, wel overslaan

Die synthband trekt ie dan niet?

Gast
geplaatst: vandaag om 17:03 uur

geplaatst: vandaag om 17:03 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.