MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Oldies but goodies - meter

zoeken in:
Betteye Lavette : 7,8 voor Let Me Down Easy van 'The Best Kept secret of Soul' die in Mei van dit jaar nog door Nederland tourde.

Zoals vrijwel elke Soul song scoort ook Bettye LaVette - Let Me Down Easy zeer goed: 7,97, en dat zet de song op de 8e plek in ons klassement.

169. Adamo - À demain sur la lune (1968)

Afkomstig van het album: Adamo - Adamo (1968)

Vandaag jullie favoriete Italiaanse Belg die in het Frans zingt. Vooral tussen 1963 en 1968 was hij niet weg te denken uit de Belgische hitlijsten. Niet dat hij het alleen daar goed deed, hij verkocht wereldwijd ontzettend veel platen. 

Ook in Nederland is hij altijd populair geweest en stond hij zelfs op een gegeven moment met 5 songs in de Top 2000. 

Salvatore nam zijn songs graag in meerdere talen op om een zo'n groot mogelijk publiek te kunnen aanspreken. Deze song werd dan ook meermaals in hetzelfde jaar opgenomen en uitgebracht. Wij gaan echter luisteren naar de versie die is aangevraagd.

Betteye Lavette: 8.5
Adamo: 5.0

169. Adamo - À demain sur la lune (1968) : 6

Hoe mooi gezongen ook, deze raakt me niet echt.
Hou meer van zijn eenvoudige liedjes zoals Tombe La Neige bijvoorbeeld.

Adamo - À demain sur la lune: 6,2

Niet alleen mooi gezongen maar ook prachtige melodie en tekst en die sitar op het einde maakt het af.

Cijfer: 9

169. Adamo - À demain sur la lune (1968): 8,5
168. Bettye LaVette - Let Me Down Easy(1965): 7,5

165. Nat Shilkret - Dancing with Tears in My Eyes (1930)
Ja, Ultravox natuurlijk. Zongen die ook niet ook over 'Vienna', de stad van de wals?
Ik houd totaal niet van de wals, zelden dat een walsritme mij pakt. Dat lukt ook deze Nat niet.
5

166. Ernie K. Doe - Mother in Law (1961)
Om het nu een kaknummer te noemen, vind ik wat al te boud (bout) [pun intended], maar ik begrijp Allen Toussaint wel een beetje dat het niet erg veel voorstelt. Het genre vind ik leuk, dus dan is het lastig om een laag cijfer te scoren, zelfs voor een grijze muis als deze.
6

167. Dean Reed - Don't Let Her Go (1960)
Ik leerde zijn naam kennen bij de tweede aflevering van Zomergasten, met de Grieks-Estlandse-Russische-Nederlandse schrijver Sana Valiulina. Zij verhaalde uitgebreid en erg enthousiast over deze zanger (die veel meer bleek te zijn dan alleen zanger: zie de reactie van captain scarlet), zodat ik getriggerd werd om er wat dieper in te duiken. Het liedje dat zij koos vond ik echter heel erg stom, dus ik heb wat zitten grasduinen naar wat ander werk van hem. Dit was een van de liedjes die ik het leukst vind.
De Rawhide-link begrijp ik wel, maar zo leuk als Frankie Laine is dit dan toch weer niet. Het doet me ook wat denken aan Joe Meeks 'Johnny Remember Me'. Ik vind de tempowisselingen tussen couplet en refrein erg smaakvol gedaan.
7,5

168. Bettye LaVette - Let Me Down Easy
Op zo'n stem kan je toch niets anders doen dan er stapelverliefd op worden?
Ik weet ook niet wat voor instrument het is: op de studioversie zijn het strijkers, maar hier? Geen (bas)fluit, maar een fagot of klarinet zou zomaar kunnen?
Dank nomineerder (wie?).
8,8

169. Adamo - À demain sur la lune (1968)
Een jaar of tien geleden was ik op het Roadburn festival bij een of andere graftakketeringherriemetalband. Direct na hun oorverdovende optreden draaide de dj het nummer 'Inch Allah' van Adamo (dankjewel Shazam!). Het contrast met de blinde herrie van daarvoor was zó groot dat het liedje knalhard bij me binnen kwam. Harder dan die metalband. Ik weet dan ook niet meer welke band dat was, maar 'Inch Allah' heeft sindsdien een speciaal plekje in mijn muziekhart.
Hoe alleraardigst ook, dat lukt met dit nummer niet. Bij lange na niet.
6,3

Romantischer dan dit wordt het niet... 10.

Plek 87 voor Adamo - À demain sur la lune met 6,87 gemiddeld.

170. Elvis Presley - Never Been to Spain (1972)

Afkomstig van: Elvis Presley - Elvis: As Recorded at Madison Square Garden (1972)

Three Dog Night scoorde begin 1972 een dikke hit in de US en Canada met deze song en later dat jaar was het Elvis die het nummer tijdens zijn memorabele Madison Square Garden concerten live ten gehore bracht. 

Dat live album was het eerste van twee live albums dat Elvis in 2 jaar zou uitbrengen, en beide albums staan hoog in de lijst 'best verkochte live albums van de 70s'.

EvilDrSmith schreef:
Ja, Ultravox natuurlijk. Zongen die ook niet ook over 'Vienna', de stad van de wals?

Bijna goed, maar neen...

https://i.imgur.com/1hZIu0K.jpeg

Ik heb veel moeite met de latere galmende Elvis, en de compositie sprankelt ook niet erg. 4.

Nu ik Graceland bezocht heb twee weken geleden luister ik toch weer anders naar zijn nummers.
Waar ik vroeger juist meer van de vroege Elvis nummers hield, daar is dat nu omgeslagen naar het latere werk.

8

Bettye LaVette: 7,5
Adamo: 7,0
Elvis Presley: 7,0

Adamo 6
Elvis 10

Gast
geplaatst: vandaag om 20:40 uur

geplaatst: vandaag om 20:40 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.