MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Classic Albums (1997-2000)

zoeken in:
Die heb ik toch ook wel eens eerder gehoord, maar niet echt vaak. Het meest valt me nog op dat het later is gesampled in Cappella's U Got 2 Let The Music. Wel een heerlijk nummer overigens van Alphaville, ik ga ook nog een vierde beluisteren.

Sounds Like a Melody heeft zelfs nog in de MuMe Ladder gestaan, geloof ik. Of heeft sowieso meegedaan, want daar ken ik het nummer van.

Verder zou ik Summer in Berlin nog willen noemen. Lekker melancholisch, maar net zoals Forever Young met een des te sterkere tekst.

Feel how your heart beats like a
Heavy machine
The sound of the traffic is like a
Silent dream

Of..
Summer in berlin, it's alright
The day feel so tired from the led in the air and the fire in the sky

Victory Of Love is trouwens ook een pareltje

chevy93 schreef:
Bruce Springsteen - Nebraska (1982)
Speciaal voor Arthur. Omdat het misschien wel zijn beste album is, van Bruce dan, he.

Ach chevy, wat ben je toch een lieverd En mijn beste album, die moet ik inderdaad nog maken.

Mocht je nog albums willen zoeken uit deze periode?
Kijk een op dit forum item op MuMe:

OORdelen

In willekeurige volgorde presenteer ik u de door vigil verkozen 10 platen voor de eerste helft van de jaren tachtig.

Depeche Mode - Some Great Reward
Depeche Mode - Some Great Reward (1984)

Met dit album vond Depeche Mode eindelijk hun echte eigen stijl. Teksten zijn donker en sterk en de muziek is dansbaar, genietbaar, typisch 80’s maar toch niet gedateerd.

Luistertip: YouTube - Depeche Mode - Blasphemous Rumours (Official Video)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Fischer-Z - Red Skies over Paradise
Fischer-Z - Red Skies over Paradise (1981)

Warme muziek en koude teksten, het kan bewees John Watts met zijn Fischer-Z. DE band was niet echt heel productief maar wist toch een aantal zeer goede platen te maken waarvan deze maatschappelijk kritische de beste was.

Luistertip: YouTube - Fischer-Z - Red Skies Over Paradise

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Frankie Goes to Hollywood - Welcome to the Pleasuredome
Frankie Goes to Hollywood - Welcome to the Pleasuredome (1984)

Het kindje van Trevor Horn. Niet heel vreemd dat hij trots is op deze plaat. Commercieel en verantwoord! Een goede zanger en fantastische muziek verwerkt in een soort conceptalbum. En dat sloeg aan, sterker nog dat sloeg enorm aan. De eerste drie singles van dit album bereikte allemaal de 1ste plaats in de charts.

Luistertip: YouTube - Frankie Goes To Hollywood - Welcome To The Pleasuredome (Original Full Length Album Version)

Jean Michel Jarre - Les Chants Magnétiques
Jean Michel Jarre - Les Chants Magnétiques (1981)

Jarre maakte synthesizer muziek die het zowel goed deed in een album concept als mede in de hitlijsten. Concerten waren sensationeel en grensverleggend. Dit album is de laatste van het openingstrio welke Jarre wereldfaam bezorgde.

Luistertip: YouTube - Jean Michel Jarre - Magnetic Fields 2

Joe Jackson - Body and Soul
Joe Jackson - Body and Soul (1984)

Joe Jackson was min of meer (en tegen wil en dank) al een wereldster toen hij dit album uitbracht. Voor mij het beste wat ome Joe te brengen heeft. Zo sfeervol, zo mooi geproduceerd, zo Joe Jackson!

Luistertip: YouTube - JOE JACKSON - You Can't Get What You Want (Till You Know What You Want)

Marillion – Fugazi
Marillion - Fugazi (1984)

Waarschijnlijk het onbekendste album van Marillion vanuit de Fish periode, al is onbekend ook maar relatief natuurlijk. Het meest agressiefste album wat de heren met onze Schotse reus opnamen.

Luistertip: YouTube - Marillion - Fugazi

Orchestral Manoeuvres in the Dark - Architecture & Morality
Orchestral Manoeuvres in the Dark - Architecture & Morality (1981)

Zowel commercieel als mede creatief het hoogtepunt van deze band uit Liverpool. Deze plaat mag natuurlijk niet ontbreken in de begin jaren 80 lijst en zeker niet in een lijst welke door mij is ingediend.

Luistertip: YouTube - O.M.D. - Georgia (Architecture & Morality)

Rush – Signals
Rush - Signals (1982)

De jaren ’80 waren goed voor Rush en daarom ook goed voor ons. Tussen 1980 en 1987 schotelde de band ons maar liefst zes albums voor. De ene nog beter dan de andere maar er kan maar 1 album de beste zijn van het stel

Luistertip: YouTube - Subdivisions - Rush

Simple Minds - Sons and Fascination
Simple Minds - Sons and Fascination (1981)

Fantastisch album uit de beste periode van de band. Mysterieus, gelaagd, sferisch en alles op de juiste plaats.

Luistertip: YouTube - SIMPLE MINDS Seeing Out The Angel

Vangelis - Antarctica
Vangelis - Antarctica (1983)

Ver voor de BBC earth uitzendingen werden er al docu’s gemaakt over natuur. Zo ook eentje over Antarctica en wie mocht de bijbehorende muziek schrijven? Juist onze bebaarde Griekse vriend Vangelis. Prachtig sfeervol album van een man met een toch niet misselijke catalogus

Luistertip: YouTube - Vangelis - Theme from Antarctica

vigil schreef:
In willekeurige volgorde presenteer ik u de door vigil verkozen 10 platen voor de eerste helft van de jaren tachtig.
Wat een toeval dat ze dan ook nog eens alle 10 op alfabet staan!

chevy93 schreef:
(quote)
Wat een toeval dat ze dan ook nog eens alle 10 op alfabet staan!

Ssstt niet alles verklappen

Ik heb er tien gevonden uit een lijst van zeker wel 30.
In willekeurige volgorde:

1. Chris de Burgh - The Getaway (1983)

(afbeelding)

Het beste album van deze zanger. Met het prachtige Borderline.
Een concept album over het zinloze van oorlog. Geproduceerd door Rupert Hine.
Ik ben een fan van zijn stem.

Luistertip:
Borderline

2. Dire Straits - Love over Gold (1982)

(afbeelding)

Mijn favoriete DS album. Met top nummers als Telegraph Road, Love over Gold en Private Investigation.

Luistertip:
Telegraph Road

3. Yazoo - Upstairs at Eric's (1982)

(afbeelding)

Vince Clarke en Alison Moyet vormen een prima combinatie. Fijne beats en prima ballads.
Prijsnummers zijn natuurlijk Don't Go, Only You en Winter Kills.
Ik heb fijne herinneringen aan dit album.

Luister tip:
Winter Kills

4. U2 - The Unforgetable Fire (1984)

(afbeelding)

Mijn favoriete U2 album. Geproduceerd door Daniel Lanois en Brian Eno.
Met geweldige nummers als het titel nummer, A Sort of Homecoming en Pride.

Luistertip:
Complete album

5. ABC - The Lexicon of Love (1982)

(afbeelding)

Een album vol hits en ik draai dit nog steeds regelmatig.
Show Me, Poison Arrow, The Look of Love allemaal top.
Favoriete nummer is All of my Heart.
Martin Fry is de grote man van deze band.
Ook jeugdsentiment.

Luistertip:
All of My Heart

6.The Sound - From the Lions Mouth (1981)

(afbeelding)

Geweldig rock album. Lekkere bass, wat raakvlakken met the Cure. Sombere, donkere sound.
Zanger Adrian Borland pleegde in 1999 zelfmoord.
Een album met een zeer hoog gemiddelde op MuMe van 4,21 en 117 in de MuMe top 250.

Luistertip:
Alle nummers van het album

7. Tears for Fears - The Hurting (1983)

(afbeelding)

Geweldig debuutalbum van deze band met het duo Ronald Olazabal en Curt Smith.
Met prima songs als The Hurting, Pale Shelter en Mad World.
Ook Watch Me Bleed kan mij bekoren.

Luistertip:
Watch Me Bleed

8.Sade - Diamond Life (194)

(afbeelding)

Jeugdzonde? In 1984 ontmoette ik mijn toenmalige vrouw. Fijne herinneringen aan. Ik heb nog dansles gehad op Smooth Operator (Cha Cha Cha). Lekkere zwoele stem van Sade. Prima album voor de avond. Lekker op de bank met een wijntje erbij. Ook Your Love is King en Hang on to Your Love zijn lekkere nummers.

Luister tip:
Smooth Operator

9.Roxy Music - Avalon (1982)

(afbeelding)

Stijlvol album van Roxy Music. Met hits als More Than This, Avalon en The Main Thing.

Luistertip:
Avalon Originele clip

10. Black Sabbath - Mob Rules (1981)

(afbeelding)

En als tegengas op de enkele zoete albums hierboven een klassieker van BS.
Ik denk zelf het beste BS album zonder Ozzy. Maar wel met wijlen Ronnie Dio.
Klein van stuk maar groot van stem. Top nummers:The Sign of the Southern Cross en ook Over and Over
Wat een energie straalt dit album uit.

Luistertip:
Sign of the Southern Cross

Albums die ook het vermelden waard zijn:
Big Country - The Crossing
Jon & Vangelis - The Friends of Mr. Cairo
DIO - Holy Diver
Phil Collins - Face Value
Vangelis - Chariots of Fire
Eloy - Time to Turn
Soft Cell - Non-Stop Erotic Cabinet
Alan Parsons Project - Eye in the Sky
Talk Talk - It's My Life

Ik denk dat de helft van mijn top 10 al in het spel zit: dat ziet er dus positief uit.
Kan ik de helft van mijn nominatielijstje vullen met pareltjes van de reservebank.

Ik had een lijstje van 23 albums waaruit ik moeilijk kon kiezen. Daarvan zijn er nu al 10 genoemd en van de overige 13 weet ik in elk geval zeker, dat ze van dazzler 5 sterren krijgen. Zal ik nu de gok nemen en die andere 10 nomineren? Of gewoon nog even wachten.

Ik heb natuurlijk geen enkele zeggenschap bij gebrek aan inschrijving, maar ik heb wel een Top 10, teruggebracht naar een, uit mijn hoofd, top 10 van mijn meest gedraaide albums uit die tijd. Zonder aanzien des persoons.

Te beginnen met Tin drum van Japan:

(afbeelding)

Canton

Waarbij ik buitengewoon geïmponeerd was door het instrumentale Canton. Alle zangkunsten van David Sylvian ten spijt. Geweldige symbiose tussen electronica, newwave en oosterse klanken. Het album opende begin jaren '80 een deur die ik nog niet had vermoed.

Misschien is dit wel mijn nummer één:

(afbeelding)

Redemption song

Somewhere in Afrika van Manfred Mann's earth band. Nog een artiest die (bekende) westerse rock, symfonische in zijn geval, op ijzingwekkende wijze liet samensmelten met Zuid Afrikaanse traditonele muziek. Het werd één grote aanklacht tegen het apartheidsregime in felle bewoordingen, waar menigeen, toen Afrikaanse muziek mode werd, nog een puntje aan kon zuigen.

Nog meer opstand:

(afbeelding)

New years day

War van U2 was voor mij de definitieve doorbraak van U2. De single New Years day maakte een diepe indruk. De, zal ik het newwave noemen, muziek van U2 oversteeg het genre door de (bewuste) bühne aspiraties van Bono. Hij slaagde met zijn missie er in om, wat toen nog niet goed was gelukt, newwave bovenaan te krijgen bij het platenkopende publiek.

De tegenhanger:

(afbeelding)

Nostalgia

Brilliant trees van David Sylvian is de tegenhanger omdat de inmiddels ex-zanger van Japan een ongehoord relaxte maar buitengewoon aangenaam album uitbrengt dat na Tin Drum opnieuw een soort van verpletterende werking heeft. Relaxte electronica newwave is het kort samen te vatten, met geweldige composities. Gecombineerd met Sylvian's vocalen een hoogtepunt uit 1984

Dan voor sommigen wellicht een tegenvaller:

(afbeelding)

The roof is leaking/ Droned

Niet het overbekende In the air tonight, maar mijn favoriete deel van het album, The Roof is leaking gekoppeld aan het nummer dat daarna komt, Droned. Geweldige spanning, een zinderende omgeving. Phil Collins, frontman van Genesis, komt met een album dat geheel afwijkt van wat wij gewend waren van deze symfonische giganten. En dat botst dan voor velen.

Dat het een soloalbum is waar hij zelf mag weten wat hij doet, wordt dan vaak op die manier niet zo ervaren. Maar ik blijf er bij dat wat hij hier heeft neergezet van grote klasse is. Hij had niet moet denken dat een aftreksel van het niveau Face Value voor Genesis ook aardig zou kunnen wezen. Maar dat is een andere discussie.

Een comeback:

(afbeelding)

Seven days

De man nog van Woodstock gaf twee weken terug nog een ijzingwekkend goed concert in Amsterdam. Vooral te danken aan te comeback die hij mocht meemaken via Sheffield Steel. Berooid, aan de drank, vanaf halverwege de jaren '70 zag het er slecht voor hem uit. Maar zijn unieke stemgeluid was niet vergeten en werd eindelijk op de juiste wijze gekoppeld aan covers uit (rock-)muziek die hij als geen ander kon brengen. Het ene album lukt dat beter dan het andere maar anno 2013 staat het concept nog als een huis.

Van een geheel andere orde:

(afbeelding)

In high places

Nog een man die op een iets ander (succesvol) spoor terecht kwam. Mike Oldfield veroverde met zijn aanpassingen aan veranderde tijden zijn concept van Tubular Bells naar Crises. Daar wordt ook zeer verschillend over gedacht maar uiteindelijk denk ik dat ik Crises toch vaker heb gedraaid in mijn leven dan Tubular Bells. Niet alleen vanwege de kortere, gezongen songs waarvan Moonlight shadow een wereldhit werd, maar ook vanwege de instrumentale titelsong. In high Places is een aanstekelijk nummer gezongen door Jon Anderson.

De modieuze man:

(afbeelding)

The Silver Gun

Ik heb iets met artiesten die het blijkbaar eens over een andere boeg gooien. Robert Palmer deed met Pride een zeer smaakvolle greep naar de macht, ook weer uit een geheel ander vaatje tappend dan we kenden van de MOR van Double fun of de newwave klanken van Clues. Spannende electronica, gecombineerd met rock, wat caraïbische inbreng en uiteindelijk behoorlijk dansbaar.

Nog meer oud talent:

(afbeelding)

Young girls heart

Dit album zal als het zwakste van allemaal te boek staan maar ik vind het een heerlijk zomers album met de sterkste en geweldigste niemandalletjes ooit door een artiest geschreven. Dat is ook een gave. Commercieel een groot succes, door de nummer één hit Abracadabra. En het luistert zo heerlijk onbekommerd weg.

Wie Miller's imposante carriere heeft gevolgd, zal zich waarschijnlijk vertwijfeld hebben afgevraagd waar Steve Miller hier naar toe wilde. Maar God's wegen zijn ondoorgrondelijk en als de nummers goed zijn, mag Miller van mij ook best wel eens een keer de zonnige kant op.

(afbeelding)

The Journey

Dit album mag hier dan misschien onder 3*** scoren (geheel ten onrechte) maar White Flames van Snowy White behoort bij mij tot één van de meest gedraaide albums in deze periode. De ex sessiegitarist van Thin Lizzy en Pink Floyd scoorde met Birds of Paradise (ook van dit album) een wereldhit maar het instrumentale The Journey is ook mooi, vooral het tweede gedeelte.

Hoi, musician.

Voor mij geen probleem als je meespeelt.
De eerste ronde loopt immers nog tot dinsdagavond.
Dus al wie nog wil kan voor die deadline alsnog aansluiten.

(afbeelding)
Ultravox – Rage in Eden (1981)

Voor mij hun beste album; de ideale mix tussen de koude synths van Vienna en de meer mainstream pop/rock van de twee opvolgers. The Voice is waarschijnlijk wel bekend, maar alle andere nummers zijn minstens van hetzelfde niveau. De volgende drie zelfs beter:

Rage in Eden
I Remember (Death in the Afternoon)
Your Name (Has Slipped My Mind Again

(afbeelding)
Thomas Dolby – The Golden Age of Wireless (1982)

Een beetje een ondergesneeuwde artiest. Ook bij mijzelf, want ik ken niets van de man van na 1988. En dat terwijl hij in 2011 nog een album heeft uitgebracht. Moet ik toch eens gaan checken. Maar om te beginnen mag dit album wel eens bekender worden, want er staat meer goeds op dan alleen She Blinded Me with Science:

Weightless
Europa and the Pirate Twins
Airwaves

(afbeelding)
Klein Orkest – Het Leed Versierd (1982)

Vreemd dat er nog geen nederpop is genoemd. Begin jaren 80 waren er toch heel wat populaire groepen: Het Goede Doel, Frank Boeijen Groep, Doe Maar! Mijn persoonlijke favoriet uit die tijd is toch het bandje van Harrie Jekkers, misschien wel omdat daar toen al iets van een cabarettoets in zat:

Laat Mij Maar Alleen
Ellie
't Lijk

(afbeelding)
Billy Joel – The Nylon Curtain (1982)

Meest Beatlesque album van Billy Joel. Vooral bekend van Goodnight Saigon, maar de voorafgaande single, Pressure, vond ik eigenlijk leuker. Nooit hoger gekomen dan de tipparade, vreemd genoeg. Hieronder geflankeerd door de twee fijnste albumnummers, met een bijdrage van de juffrouw van de speaker op Schiphol:

Laura
Pressure
Scandinavian Skies

(afbeelding)
China Crisis – Working with Fire and Steel (1983)

Heerlijk album, vooral bekend door het heerlijk lome Wishful Thinking. De rest van het album haalt met gemak hetzelfde niveau, waarbij de onderstaande selectie naar mijn mening een goede doorsnede geeft van wat je ervan kunt verwachten:

Animals in Jungles
Here Comes a Raincloud
The Gates of Door to Door

(afbeelding)
The Blue Nile – A Walk across the Rooftops (1983)

Voor mij is Tinseltown in the Rain de ultieme Vara's Verrukkelijke Vijftien track. Op basis van deze single het album aangeschaft, waar ik dan vreemd genoeg even aan moest wennen. Vreemd, want zo veel verschilt de rest niet van Tinseltown. Maar daar kwam ik later pas achter. Maar oordeel gerust zelf:

Tinseltown in the Rain
Stay
Easter Parade

(afbeelding)
Heaven 17 – The Luxury Gap (1983)

Strikt genomen is Penthouse and Pavement quintessentiëler (om dat woord maar eens te gebruiken) als album in de H17-catalogus. Maar ik vind deze gewoon leuker. Dus wat doe je dan. Van Temptation kan ik vreemd genoeg geen albumversie vinden op YouTube, maar dat geeft dan weer de gelegenheid wat anders voor het voetlicht te brengen:

Crushed by the Wheels of Industry
Let Me Go
Come Live with Me

(afbeelding)
Benny Andersson / Tim Rice / Björn Ulvaeus – Chess (1984)

Met het verscheiden van ABBA kregen de jongens BB hun handen vrij om zich eens op wat anders te richten en genoemde handen dus maar eens ineen te slaan met Tim Rice, bekend van zijn samenwerking met Andrew Lloyd Webber (Jesus Christ Superstar en Evita o.a.). Dit leidde niet alleen tot het heerlijk over the top One Night in Bangkok, maar ook tot bijvoorbeeld het volgende:

Quartet (a Model of Decorum and Tranquillity)
The American and Florence / Nobody's Side
Pity the Child

(afbeelding)
R.E.M. – Reckoning (1984)

Ik zie nu, data Murmur hier een hoger gemiddelde heeft dan Reckoning. Dat snap ik niet helemaal. Voor mij is Murmur als geheel een mooi album, maar zonder echte stand-out songs. Deze hier, daarentegen, is ook mooi als geheel én heeft uitschieters, namelijk deze drie:

So. Central Rain
Pretty Persuasion
Camera

(afbeelding)
Everything But the Girl – Eden (1984)

In 1984 was daar opeens het heerlijk zomerzwoele poppy jazzy geluid van Each and Everyone. Om de daaropvolgende winter weer in de vergetelheid te raken. Het zou tot halverwege de jaren 90 duren voor ik erachter kwam dat er op het “bijbehorende” album nog veel meer van dat moois staat. En dat deze zomerse muziek een fraai contrast vormt met de sombere teksten. Zoals bijvoorbeeld in Bittersweet en Even So:

Each and Everyone
Bittersweet
Even So

1. Camel - Nude

(afbeelding)

Na een aantal mindere albums keert Camel terug naar wat ze het beste kunnen: het conceptalbum. In dit geval gebaseerd op het verhaal van een Japanse militair die tijden WO II verzeild raakt op een eilandje, en die door zijn leger vergeten wordt, waardoor het einde van de oorlog aan hem voorbij gaat. Susan Hoover (de vrouw van Camelfrontman Andy Latimer) gebruikte dit gegeven om het verhaal van Nude te schrijven, wat resulteert in één van de hoogtepunten van het oeuvre van Camel.
Luistertip: Landscapes

2. Marillion - Script for a Jester's Tear

(afbeelding)

Dat deze in mijn lijstje staat zal niet veel mensen verbazen. Met dit album begon mijn interesse in muziek serieuze vormen aan te nemen. Met dank aan de onvolprezen Wim van Putten, met zijn LP-show, waar ik kennis maakte met dit album. De teksten, de muziek, de uitklaphoes, prachtig.
Luistertip: He Knows, you Know

3. Rush - Moving Pictures

(afbeelding)

The Camera Eye is lang één van mijn favoriete nummers geweest, en nog steeds is het de moeite waard. Tom Sawyer, Red Barchetta en YYZ, allemaal nummers die tot het beste van Rush behoren.
Luistertip: Red Barchetta

4. Big Country - The Crossing

(afbeelding)

De tragiek van een overweldigend debuut.
Luistertip: Lost Patrol

5. Asia - Asia

(afbeelding)

Het begrip supergroep kreeg een nieuwe betekenis bij de groep Asia: Wetton, Downes, Howe en Palmer. Bombastisch geweld, maar lekker!
Luistertip: Only Time Will Tell

6. Eloy - Time to Turn

(afbeelding)

Duitse symfonische rock. Niet bekend bij het grote publiek, wellicht dat het 'lichte' accent van zanger Frank Börnemann een rol speelt, maar als je daar doorheen luistert is dit een prima album.
Luistertip: End of an Oddyssey

7. Gandalf - Magic Theatre

(afbeelding)

Een dan iets heel anders: de Oostenrijkse toetstenist Gandalf. Zeker in zijn eerste jaren vond ik dit zeer de moeite waard. Ook weer ontdekt door de LP Show, mooie combinatie van ritmische en sfeervolle muziek.
Luistertip: Entrance/The Corridor of th...

8. Pseudo Echo - Autumnal Park

(afbeelding)

Mijn vervanger. Lang geleden een nummer gehoord, weer via de LP Show. Helaas had ik de naam niet helemaal goed gehoord, alleen iets met Echo erin. En dat is lastig zoeken, zonder google! Uiteindelijk ben ik hem jaren later bij toeval in een uitverkoopbak tegen gekomen, nog steeds de moeite waard, als is het wel érg jaren '80.
Luistertip: From the Shore
En mocht je er geen genoeg van kunnen krijgen: het complete album.

9. Jean Michel Jarre – Les Concerts en Chine

(afbeelding)

In 1981 mocht Jean Michel Jarre als eerste Westerse artiest optreden in China. Het album dat daaruit voortvloeide bevat een combinatie van zijn meest bekende nummers, en een aantal nieuwe nummers. De luistertip is een bewerking van een traditioneel Chinees muziekstuk, uitgevoerd samen met een Chinees orkest.
Luistertip: Fishing Junks at Sunset

10. Peter Gabriel – Plays Live

(afbeelding)

Ik ben geen heel groot fan van Peter Gabriel, maar dit album mag niet ontbreken. Misschien nog wel beter dan de studioversies.
Luistertip: San Jacinto

Duke mag al niet meer, Jester. Komt namelijk uit 1980

Bijna alle favoriete albums van mij zijn al genomineerd, deze 10 doe ik er nog bij:

Elvis Costello & The Attractions - Imperial Bedroom (1982)
Elvis Costello is een ontzettend ondergewaardeerde artiest op MuMe. Dit is zijn beste en meest veelzijdige album, alle nummers zijn raak met scherpe en humoristische teksten.

R.E.M. - Murmur (1983)
Meesterlijk debuut dat je alsmaar meer waardeert, mysterieus en magisch, en het zal zeker niet hun laatste meesterwerk worden.

Simple Minds - New Gold Dream (81-82-83-84) (1982)
Hun magnum opus, sfeervol en dromerig en geen enkel zwak moment. Helaas heeft Simple Minds dat niveau lang niet meer kunnen halen.

Echo & The Bunnymen - Ocean Rain (1984)
Eén van de beste new wave-bands in de jaren '80, meeslepend, pastoraal en avontuurlijk.

The Rolling Stones - Tattoo You (1981)
Dit album heb ik opgenomen omdat dit het laatste echt goede Stonesalbum is. Hier klinken ze nog bezield en naturel waarbij ze terugkeren naar de blues en rock waarin ze op hun best zijn.

Iron Maiden - The Number of the Beast (1982)
Iron Maiden was zowat de vaandeldrager van de metalscene in de jaren '80 en dit vind ik hun beste album, even strak als melodieus.

Doe Maar - 4US (1983)
De Nederpop zat in de eerste helft van de jaren '80 op haar hoogtepunt. Doe Maar was zowat de vaandeldrager en hoort beslist in de lijst thuis.

The Nits - Omsk (1983)
Op Engelstalig vlak waren Nits dan weer de interessantste jaren '80-band. Zeer sfeervolle, schilderachtige muziek, ook zeer goed geproduceerd met een heldere klankkleur.

T.C. Matic - L'Apache (1982)
Ook België leverde in de eerste helft van de jaren '80 interessante muziek. Heel aparte sound: rauw, hoekig en erg dansbaar.

De Kreuners - Er Sterft een Beer in de Taïga (1982)
Op Nederlandstalig vlak waren de Kreuners de prinsen van de Vlaamse rock. Dit heeft nog niets aan kracht en frisheid ingeboet en de songs hier staan nog steeds als een huis.

Ik mis nog het debuut van TC Matic, Let It Be van The Replacements en Double Nickles On The Dime van Minutemen

ArthurDZ schreef:
Duke mag al niet meer, Jester. Komt namelijk uit 1980

Dat krijg je als je in meerdere spelletjes met de jaren '80 bezig bent.

Niet erg, was toch al geen topper. Ik ga nadenken over een vervanger.

ArthurDZ schreef:
Ik mis nog het debuut van TC Matic, Let It Be van The Replacements en Double Nickles On The Dime van Minutemen

Nee, ik geloof niet dat ie daar tussen staat.

cheklist 1ste ronde

- ArthurDZ *
- chevy93 *
- dazzler *
- Dwejkk_
- herman *
- Jester *
- LucM *
- musician *
- Papartis *
- remcodulac *
- vigil *

We wachten dus nog op Dwejkk_.

herman was de allereerste.

Ik heb m'n lijstje compleet gemaakt met Pseudo Echo. 6 stemmen op deze site, dus die kan wel wat extra aandacht gebruiken!

Klopt, herman was de eerste dit keer.

Als Dwejkk_ zich morgenavond niet heeft aangemeld, gaan we zonder hem door.
Hij heeft gelukkig nog tijd tot 18.00u, want ik heb zelf een bijzonder drukke dag,.

Die Dwejkk_ is goed met inschrijven voor diverse topics maar daar blijft het zo te zien bij. Het Tiptopper-topic is twee maanden onderweg nu en daar geeft ie ook taal noch teken.

Jester schreef:
8. Pseudo Echo - Autumnal Park
(afbeelding)

Mijn vervanger. Lang geleden een nummer gehoord, weer via de LP Show.
Luistertip: From the Shore
En mocht je er geen genoeg van kunnen krijgen: het complete album.

Dat klinkt helemaal niet verkeerd!

GrafGantz schreef:
Die Dwejkk_ is goed met inschrijven voor diverse topics maar daar blijft het zo te zien bij. Het Tiptopper-topic is twee maanden onderweg nu en daar geeft ie ook taal noch teken.

Verdorie, had ik dat geweten, dan had ik Let It Be van The Replacements zelf genomineerd. Maar ik dacht, het is Dwejkk's nummer 2...

Vervang hem nog snel. Ik ben toch nog maar net begonnen aan het maken van een inventaris.

Dwjekk is te laat, dus we rekenen niet meer op hem voor deze editie.

Ik zit nu wel wat in de problemen qua tijdsdruk.
Ik probeer de rondes van dit spel te laten eindigen op dinsdag
omdat het voor mij de enige dag in de week is dat ik dit er nog kan bijnemen.

Maar de deadline wordt zelden door iedereen gehaald,
daarom wordt het stilaan een beetje zwaar om dit topic te blijven runnen.

Hopelijk lukt het me nog om de volgende ronde voor middernacht in de steigers te zetten.

Dan vervang ik Bryan Adams - Reckless (leuk album, maar geen essentiële, onmisbare classic) nog snel door Let It Be van The Replacements.

(afbeelding)

Een heerlijk fris, compromisloos plaatje vol humor en leuke gitaardeuntjes. Een beetje vergelijkbaar met de vroege REM, maar nog net een stukje losser en minder serieus.

Androgynous

En zeker niet stoppen omdat de deadlines af en toe niet gehaald worden, dazzler! Ik vind dit een van de leukste topics van de site, zeker ronde 1 waarin langzaam maar zeker de startlijst wordt samengesteld. Je kan het tijdsschema altijd een beetje losser hanteren als je dat beter uitkomt, wij wachten wel.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:02 uur

geplaatst: vandaag om 14:02 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.