Muziek / Muziekgames / Classic Albums (1997-2000)
zoeken in:
0
geplaatst: 23 mei 2013, 22:07 uur
03. Joy Division - Closer (1980)

30 punten (9/6/4/2/1 + 8 )

30 punten (9/6/4/2/1 + 8 )
Snoeperd schreef:
Het verschil tussen Closer en Unknown Pleasures is niet groot. Ik ga toch voor Closer, het testament van Ian Curtis. Vooral het drieluik Twenty Four Hours, The Eternal en Decades is een van de meest emotievolle stukjes muziek die ik ooit hoorde. Klassieker!
Het verschil tussen Closer en Unknown Pleasures is niet groot. Ik ga toch voor Closer, het testament van Ian Curtis. Vooral het drieluik Twenty Four Hours, The Eternal en Decades is een van de meest emotievolle stukjes muziek die ik ooit hoorde. Klassieker!
ArthurDZ schreef:
Het album uit deze top 10 waar ik het minste naar luister, ook al heb ik deze op 5* staan. Deze draai ik dan ook alleen als ik op mijn slechtst ben, voor extra effect. Één van de depressiefste mooiste platen ooit!
Het album uit deze top 10 waar ik het minste naar luister, ook al heb ik deze op 5* staan. Deze draai ik dan ook alleen als ik op mijn slechtst ben, voor extra effect. Één van de depressiefste mooiste platen ooit!
Zephyr schreef:
Zwaar erfgoed van een band die maar kort bestond. Maar wat een nalatenschap is Closer. Heftig, pijnlijk, indringend, confronterend.
Zwaar erfgoed van een band die maar kort bestond. Maar wat een nalatenschap is Closer. Heftig, pijnlijk, indringend, confronterend.
dazzler schreef:
Dan eindig ik bij wijze van inclusio met het Joy Division album dat ik net iets minder
indrukwekkend vind dan het debuut, al is kant 2 de sterkste plaatkant die JD ooit maakte.
De echo in Heart and Soul, de harde confrontatie in 24 Hours, de begrafenisstemming op The Eternal
en last but not least het eindeloos witte sneeuwtapijt in Decades, een top 10 aller tijden song.
Here are the young men, a weight on the their shoulders ...
De band die het ritme van de punk vertraagde om de vervreemding tekstueel te kunnen duiden.
Het verhaal van Joy Division was kort, maar wellicht daarom zo krachtig. Zocht Ian Curtis op UP nog
naar een gids om in de spelonken van de menselijke ziel af te dalen, dan wordt hij zelf die gids op C.
This is the way step inside, take my hand and I'll show you what was and will be ...
Dan eindig ik bij wijze van inclusio met het Joy Division album dat ik net iets minder
indrukwekkend vind dan het debuut, al is kant 2 de sterkste plaatkant die JD ooit maakte.
De echo in Heart and Soul, de harde confrontatie in 24 Hours, de begrafenisstemming op The Eternal
en last but not least het eindeloos witte sneeuwtapijt in Decades, een top 10 aller tijden song.
Here are the young men, a weight on the their shoulders ...
De band die het ritme van de punk vertraagde om de vervreemding tekstueel te kunnen duiden.
Het verhaal van Joy Division was kort, maar wellicht daarom zo krachtig. Zocht Ian Curtis op UP nog
naar een gids om in de spelonken van de menselijke ziel af te dalen, dan wordt hij zelf die gids op C.
This is the way step inside, take my hand and I'll show you what was and will be ...
0
geplaatst: 23 mei 2013, 22:12 uur
Het lijkt erop dat Unknown Pleasures en Closer elkaar een beetje hebben tegengehouden.
0
geplaatst: 23 mei 2013, 22:12 uur
02. Kate Bush - The Kick Inside (1978)
De nummer 1 van Snoeperd.

38 punten (10/7/6/5/4 + 6)
De nummer 1 van Snoeperd.

38 punten (10/7/6/5/4 + 6)
Snoeperd schreef:
Kate Bush is voor mij denk ik de beste vrouwelijke artiest die ik ken. Met The Kick Inside wist ze een sprookjeswereld te creëren waarin ze zelf de ijsprinses was. Schitterend sprookjesachtig album met veel alltime-favorieten erop.
Kate Bush is voor mij denk ik de beste vrouwelijke artiest die ik ken. Met The Kick Inside wist ze een sprookjeswereld te creëren waarin ze zelf de ijsprinses was. Schitterend sprookjesachtig album met veel alltime-favorieten erop.
LucM schreef:
Haar debuut maakte meteen indruk op mij vooral door haar lenige hoge stem. Daarnaast heeft het album aparte, mystieke en oosterse sfeer.
Haar debuut maakte meteen indruk op mij vooral door haar lenige hoge stem. Daarnaast heeft het album aparte, mystieke en oosterse sfeer.
Papartis schreef:
Wat is dit? Is die stem wel echt? Ja die is echt zo. Dat herinner ik me toen dit album net uit was. Een dame die ook nog goed kon dansen. Sensationeel album destijds. En waren we toe niet allemaal verliefd op Kate? Ik wel.
Wat is dit? Is die stem wel echt? Ja die is echt zo. Dat herinner ik me toen dit album net uit was. Een dame die ook nog goed kon dansen. Sensationeel album destijds. En waren we toe niet allemaal verliefd op Kate? Ik wel.
Zephyr schreef:
Onovertroffen debuut. Plaat met een enorme impact. Mysterieus; sprookjesachtig; hemelse vocalen. Jonge vrouw verovert mijn (ook nog jonge) muziekhart.
Onovertroffen debuut. Plaat met een enorme impact. Mysterieus; sprookjesachtig; hemelse vocalen. Jonge vrouw verovert mijn (ook nog jonge) muziekhart.
0
geplaatst: 23 mei 2013, 22:17 uur
01. Fleetwood Mac - Rumours (1977)
De nummer 1 van ArthurDZ en chevy93.

42 punten (10/10/3/3/2/1/1 + 12)
De nummer 1 van ArthurDZ en chevy93.

42 punten (10/10/3/3/2/1/1 + 12)
ArthurDZ schreef:
Eigenlijk is Darkness On The Edge Of Town mijn nummer 1, maar door een vreemde speling van het lot heeft die de finale niet gehaald. Dan maar deze ex-top 10-plaat op nummer 1. Rumours is een album met twee gezichten. Het vrolijke, uitgelatene van nummers als Don’t Stop en I Don’t Wanna Know contrasteert mooi met de meer sinistere nummers als The Chain en Gold Dust Woman, de treurige stukken als Songbird en Dreams, en de boze nummers als Second Hand News en Go Your Own Way. Heb ik nu zonet drie vierde van het album genamechecked?
Eigenlijk is Darkness On The Edge Of Town mijn nummer 1, maar door een vreemde speling van het lot heeft die de finale niet gehaald. Dan maar deze ex-top 10-plaat op nummer 1. Rumours is een album met twee gezichten. Het vrolijke, uitgelatene van nummers als Don’t Stop en I Don’t Wanna Know contrasteert mooi met de meer sinistere nummers als The Chain en Gold Dust Woman, de treurige stukken als Songbird en Dreams, en de boze nummers als Second Hand News en Go Your Own Way. Heb ik nu zonet drie vierde van het album genamechecked?
chevy93 schreef:
Ongekend meesterwerk. Er is al zoveel geschreven over dit album (inclusief door mijzelf). Ik zou zeggen, kijk hier naar mijn
Ongekend meesterwerk. Er is al zoveel geschreven over dit album (inclusief door mijzelf). Ik zou zeggen, kijk hier naar mijn
Snoeperd schreef:
Over fantastische popalbums gesproken. Deze mag er ook zeker zijn. Rumours is een mijlpaal in de popmuziek en niet onterecht met nummers als Go Your Own Way, Dreams en vooral The Chain!
Over fantastische popalbums gesproken. Deze mag er ook zeker zijn. Rumours is een mijlpaal in de popmuziek en niet onterecht met nummers als Go Your Own Way, Dreams en vooral The Chain!
LucM schreef:
Perfecte pure-popplaat dat overeind blijft staan, afwisselend zonder ook maar één zwak moment.
Perfecte pure-popplaat dat overeind blijft staan, afwisselend zonder ook maar één zwak moment.
dazzler schreef:
Het wonder van dit album (en eigenlijk ook dat van ABBA) zit in het feit
dat mensen die elkaars bloed kunnen drinken hun muzikale professionaliteit
laten zegevieren op de onderlinge conflicten. Die conflicten bieden wellicht zelfs bruikbare inspiratie.
En dan zingt zo'n artieste hoe zij over die ander denkt die ondertussen mee bast of gitaar speelt.
Minstens zo straf is dat de drie verschillende bandleden, waaronder de twee vrouwen,
met eigen songmateriaal op de proppen komen en deze drie invalshoeken het totaalplaatje
enkel maar rijker maken. Haal één van de bandleden weg en de magie verdwijnt.
Tenslotte werden de vier singles op totaal verschillende plaatsen grote hits.
Zo mag de Benelux trots zijn op die nummer 1 voor Go Your Own Way en boerde Don't Stop
in het kielzog van die hit niet slecht. In Amerika waren Dreams en You Make Loving Fun de toppers.
Het wonder van dit album (en eigenlijk ook dat van ABBA) zit in het feit
dat mensen die elkaars bloed kunnen drinken hun muzikale professionaliteit
laten zegevieren op de onderlinge conflicten. Die conflicten bieden wellicht zelfs bruikbare inspiratie.
En dan zingt zo'n artieste hoe zij over die ander denkt die ondertussen mee bast of gitaar speelt.
Minstens zo straf is dat de drie verschillende bandleden, waaronder de twee vrouwen,
met eigen songmateriaal op de proppen komen en deze drie invalshoeken het totaalplaatje
enkel maar rijker maken. Haal één van de bandleden weg en de magie verdwijnt.
Tenslotte werden de vier singles op totaal verschillende plaatsen grote hits.
Zo mag de Benelux trots zijn op die nummer 1 voor Go Your Own Way en boerde Don't Stop
in het kielzog van die hit niet slecht. In Amerika waren Dreams en You Make Loving Fun de toppers.
0
geplaatst: 24 mei 2013, 10:09 uur
+1

En ik ben ondertussen al wat albums aan het luisteren voor volgende editie!

0
geplaatst: 24 mei 2013, 11:40 uur
CLASSIC ALBUMS 1981-1984
heavy metal - new wave - synthpop ...
intekenlijst 5de editie
Wie speelt er drie weken lang mee met deze voor velen onder ons vruchtbare periode?
- dazzler
-
-
We starten op dinsdagavond 28 mei om 21.00u.
CLASSIC ALBUMS editie 1977-1980
disco - punk - reggae ...
04. Dire Straits - Dire Straits (1978)
05. Joy Division - Unknown Pleasures (1979)
06. The Cure - Seventeen Seconds (1980)
07. Supertramp - Even in the Quietest Moments... (1977)
08. Rush - Permanent Waves (1980)
09. Pink Floyd - The Wall (1979)
10. Elvis Costello & The Attractions - This Year's Model (1978)
CLASSIC ALBUMS editie 1973-1976
classic rock - country rock - progrock ...
01. Pink Floyd - The Dark Side of the Moon (1973)
02. Bruce Springsteen - Born to Run (1975)
03. Supertramp - Crime of the Century (1974)
04. Pink Floyd - Wish You Were Here (1975)
05. Stevie Wonder - Songs in the Key of Life (1976)
06. Bob Dylan - Blood on the Tracks (1975)
07. Genesis - Selling England by the Pound (1973)
08. Eagles - Hotel California (1976)
09. Camel - Mirage (1974)
10. Mike Oldfield - Tubular Bells (1973)
CLASSIC ALBUMS editie 1969-1972
folk - hardrock - singer-songwriters ...
01. Marvin Gaye - What's Going On (1971)
02. Dusty Springfield - Dusty in Memphis (1969)
03. Led Zeppelin - Led Zeppelin IV (1971)
04. The Rolling Stones - Exile on Main St. (1972)
05. Crosby, Stills, Nash & Young - Déjà Vu (1970)
06. David Bowie - Ziggy Stardust (1972)
07. The Velvet Underground - The Velvet Underground (1969)
08. The Doors - L.A. Woman (1971)
09. Led Zeppelin - Led Zeppelin II (1969)
10. Deep Purple - Made in Japan (1972)
CLASSIC ALBUMS editie 1966-1968
british beat - psychedelic rock - soul ...
01. The Beatles - Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band (1967)
02. The Doors - The Doors (1967)
03. The Velvet Underground - The Velvet Underground & Nico (1967)
04. The Beach Boys - Pet Sounds (1966)
05. Simon & Garfunkel - Parsley, Sage, Rosemary and Thyme (1966)
06. The Beatles - Revolver (1966)
07. The Rolling Stones - Beggars Banquet (1968)
08. Love - Forever Changes (1967)
09. Otis Redding - Otis Blue / Otis Redding Sings Soul (1965)
10. Bob Dylan - Blonde on Blonde (1966)
heavy metal - new wave - synthpop ...
intekenlijst 5de editie
Wie speelt er drie weken lang mee met deze voor velen onder ons vruchtbare periode?
- dazzler
-
-
CLASSIC ALBUMS editie 1977-1980
disco - punk - reggae ...
04. Dire Straits - Dire Straits (1978)
05. Joy Division - Unknown Pleasures (1979)
06. The Cure - Seventeen Seconds (1980)
07. Supertramp - Even in the Quietest Moments... (1977)
08. Rush - Permanent Waves (1980)
09. Pink Floyd - The Wall (1979)
10. Elvis Costello & The Attractions - This Year's Model (1978)
CLASSIC ALBUMS editie 1973-1976
classic rock - country rock - progrock ...
01. Pink Floyd - The Dark Side of the Moon (1973)
02. Bruce Springsteen - Born to Run (1975)
03. Supertramp - Crime of the Century (1974)
04. Pink Floyd - Wish You Were Here (1975)
05. Stevie Wonder - Songs in the Key of Life (1976)
06. Bob Dylan - Blood on the Tracks (1975)
07. Genesis - Selling England by the Pound (1973)
08. Eagles - Hotel California (1976)
09. Camel - Mirage (1974)
10. Mike Oldfield - Tubular Bells (1973)
CLASSIC ALBUMS editie 1969-1972
folk - hardrock - singer-songwriters ...
01. Marvin Gaye - What's Going On (1971)
02. Dusty Springfield - Dusty in Memphis (1969)
03. Led Zeppelin - Led Zeppelin IV (1971)
04. The Rolling Stones - Exile on Main St. (1972)
05. Crosby, Stills, Nash & Young - Déjà Vu (1970)
06. David Bowie - Ziggy Stardust (1972)
07. The Velvet Underground - The Velvet Underground (1969)
08. The Doors - L.A. Woman (1971)
09. Led Zeppelin - Led Zeppelin II (1969)
10. Deep Purple - Made in Japan (1972)
CLASSIC ALBUMS editie 1966-1968
british beat - psychedelic rock - soul ...
01. The Beatles - Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band (1967)
02. The Doors - The Doors (1967)
03. The Velvet Underground - The Velvet Underground & Nico (1967)
04. The Beach Boys - Pet Sounds (1966)
05. Simon & Garfunkel - Parsley, Sage, Rosemary and Thyme (1966)
06. The Beatles - Revolver (1966)
07. The Rolling Stones - Beggars Banquet (1968)
08. Love - Forever Changes (1967)
09. Otis Redding - Otis Blue / Otis Redding Sings Soul (1965)
10. Bob Dylan - Blonde on Blonde (1966)
0
geplaatst: 24 mei 2013, 11:41 uur
CLASSIC ALBUMS 1981-1984
intekenlijst 5de editie
- dazzler
- ArthurDZ
intekenlijst 5de editie
- dazzler
- ArthurDZ
0
geplaatst: 24 mei 2013, 13:55 uur
CLASSIC ALBUMS 1981-1984
intekenlijst 5de editie
- dazzler
- ArthurDZ
- Papartis
Ik heb uit deze periode al weer een aantal mooie albums gevonden die kans maken op mijn top 10.
intekenlijst 5de editie
- dazzler
- ArthurDZ
- Papartis
Ik heb uit deze periode al weer een aantal mooie albums gevonden die kans maken op mijn top 10.
0
geplaatst: 24 mei 2013, 18:35 uur
CLASSIC ALBUMS 1981-1984
intekenlijst 5de editie
- dazzler
- ArthurDZ
- Papartis
- LucM
intekenlijst 5de editie
- dazzler
- ArthurDZ
- Papartis
- LucM
0
geplaatst: 24 mei 2013, 18:39 uur
CLASSIC ALBUMS 1981-1984
intekenlijst 5de editie
- dazzler
- ArthurDZ
- Papartis
- LucM
- Chevy
Volgende week is de 80s-editie van dat andere spel, dus wederom een mooie overlap.
Ik zou op Thriller willen gokken, maar als het deelnemersveld gelijk blijft, ben ik benieuwd waar deze gaat eindigen.
intekenlijst 5de editie
- dazzler
- ArthurDZ
- Papartis
- LucM
- Chevy
Volgende week is de 80s-editie van dat andere spel, dus wederom een mooie overlap.

Ik zou op Thriller willen gokken, maar als het deelnemersveld gelijk blijft, ben ik benieuwd waar deze gaat eindigen.

0
geplaatst: 24 mei 2013, 20:11 uur
CLASSIC ALBUMS 1981-1984
intekenlijst 5de editie
- dazzler
- ArthurDZ
- Papartis
- LucM
- Chevy
- Dwejkk_
intekenlijst 5de editie
- dazzler
- ArthurDZ
- Papartis
- LucM
- Chevy
- Dwejkk_
0
geplaatst: 24 mei 2013, 20:44 uur
CLASSIC ALBUMS 1981-1984
intekenlijst 5de editie
- dazzler
- ArthurDZ
- Papartis
- LucM
- Chevy
- Dwejkk_
- vigil
In de 80's periode kan ik natuurlijk niet ontbreken
Dazzler moet wel elke ronde nog even uitleggen wat precies de bedoeling is want ik heb het verder niet heel intensief gevolgd.
intekenlijst 5de editie
- dazzler
- ArthurDZ
- Papartis
- LucM
- Chevy
- Dwejkk_
- vigil
In de 80's periode kan ik natuurlijk niet ontbreken

Dazzler moet wel elke ronde nog even uitleggen wat precies de bedoeling is want ik heb het verder niet heel intensief gevolgd.
0
Zephyr
geplaatst: 26 mei 2013, 12:42 uur
Uh, nou nee, dat album is van 1987, dus mag pas de volgende aflevering meedoen 

0
geplaatst: 27 mei 2013, 10:42 uur
Ik zou toch graag 10 spelers tellen in deze vijfde editie. Meer mag ook natuurlijk.
0
geplaatst: 27 mei 2013, 17:14 uur
CLASSIC ALBUMS 1981-1984
intekenlijst 5de editie
- dazzler
- ArthurDZ
- Papartis
- LucM
- Chevy
- Dwejkk_
- vigil
- herman
Ik ga voor de herkansing, vorige week had ik inderdaad geen tijd. Mooi opgelost van dazzler. Ik had Rumours en The Kick Inside niet in mijn top 10 gezet (en Closer op 1), maar ik geloof niet dat het had uitgemaakt.
intekenlijst 5de editie
- dazzler
- ArthurDZ
- Papartis
- LucM
- Chevy
- Dwejkk_
- vigil
- herman
Ik ga voor de herkansing, vorige week had ik inderdaad geen tijd. Mooi opgelost van dazzler. Ik had Rumours en The Kick Inside niet in mijn top 10 gezet (en Closer op 1), maar ik geloof niet dat het had uitgemaakt.
0
geplaatst: 28 mei 2013, 21:01 uur
Acht is wel wat weinig. Zal ik dan ook nog een keertje meedoen?
- dazzler
- ArthurDZ
- Papartis
- LucM
- Chevy
- Dwejkk_
- vigil
- herman
- remcodulac
- dazzler
- ArthurDZ
- Papartis
- LucM
- Chevy
- Dwejkk_
- vigil
- herman
- remcodulac
0
geplaatst: 28 mei 2013, 22:01 uur
CLASSIC ALBUMS 1981-1984
1ste RONDE nominatie
Bedoeling is om 10 favoriete platen aan het deelnemersveld voor te stellen.
Probeer wat reclame te maken voor je keuzes door bijvoorbeeld luisterlinks te plaatsen.
Duikt een album meermaals op in de 9 lijstjes, dan krijgt het per extra nominatie 2 bonuspunten.
Deadline 1ste ronde is dinsdag 4 juni om 21.00u.
Dit zijn de 9 deelnemers die zich engageerden voor deze 5de editie.
- ArthurDZ
- chevy93
- dazzler
- Dwejkk_
- herman
- LucM
- Papartis
- remcodulac
- vigil
1ste RONDE nominatie
Probeer wat reclame te maken voor je keuzes door bijvoorbeeld luisterlinks te plaatsen.
Duikt een album meermaals op in de 9 lijstjes, dan krijgt het per extra nominatie 2 bonuspunten.
Dit zijn de 9 deelnemers die zich engageerden voor deze 5de editie.
- ArthurDZ
- chevy93
- dazzler
- Dwejkk_
- herman
- LucM
- Papartis
- remcodulac
- vigil
0
geplaatst: 28 mei 2013, 23:26 uur
Lastig om het spits af te bijten. Ik hoop dat iemand anders Power, Corruption & Lies nog noemt.
1. Brian Eno & David Byrne - My Life in the Bush of Ghosts (1981)
Na Remain in Light maakten David Byrne en Brian Eno deze plaat, die nog een stapje verder ging qua experiment. My Life is een spannend amalgaan van experiment, ambient, dans- en wereldmuziek en tevens één van de eerste platen met veelvuldig gebruik van samples en field recordings. Mijn favoriet is The Carrier, maar Regiment lijkt me een representatiever keuze.
Trackpick: Regiment
2. Kraftwerk - Computer World (1981)
Eén van de meest invloedrijke albums ooit, volgens mij. Kraftwerk heeft er hier al legendarische albums opzitten, maar hier wisten ze pas echt goed de Europese electronische muziek aan de Amerikaanse funk te koppelen en zo menig technoproducer uit die tijd te beinvloeden. In een boek dat ik ooit las, werd Computer World ... 2 het eerste Detroit Techno-nummer genoemd. Nu was Sharevari wellicht net wat eerder, maar het zegt toch wel wat.
Trackpick: Computer World ... 2
3. New Order - Movement (1981)
Na het overlijden van Ian Curtis ontstond Joy Division. Movement laat een band horen die zoekt naar een nieuw geluid, een nieuw idioom. Die zullen ze later pas echt vinden (qua geluid maakt de band grote stappen in de jaren hierna), maar het grillige en emotionele van dit album heeft me altijd erg aangesproken. Qua emotie kan dit album voor mij de vergelijking met de twee Joy Division-albums aan.
Trackpick: Doubts Even Here
4. Scars - Author! Author! (1981)
Een album dat ik pas een jaar of drie geleden heb ontdekt. Post-punk uit Glasgow, De band hield het helaas bij één album, maar dat is wel een hele goede. Venijnige teksten, mooie gitaarlijnen en diepe bassen. Hoogtepunt is het maniakale Obsessions, met een grandioze versnelling.
Trackpick: Obsessions
5. The Human League - Dare! (1981)
Het beste synthpopalbum ooit gemaakt, denk ik. De single Don't You Want Me is wereldberoemd en had zo een cover van een vergeten northern soul-hit uit de jaren '60 kunnen zijn. Verder een plaat boordevol ijzersterke liedjes met geweldige hooks. En af en toe flink dramatisch, zoals dit nummer over de moord op JFK.
Trackpick: Seconds
6. Antena - Camino del Sol (1982)
Een mini-album, maar wat voor één! Camino del Sol is één van de beste nummers ooit gemaakt. Dit album klinkt als Young Marble Giants (de band die het patent heeft op het geluid van the xx) die bossanova-plaatjes covert (en dat deden ze ook letterlijk, met hun versie van The Girl from Ipanema). Echt een balearenklassieker.
Trackpick: Camino del Sol
7. Maximum Joy - Station M.X.J.Y. (1982)
Het enige minpunt van dit album is dat de fantastische single Stretch er niet opstaat. Dat is wat mij betreft misschien wel de dansbaarste post-punk die er ooit gemaakt is. Maar goed, gelukkig is dit album verder ook erg lekker. Verplichte kost voor mensen die graag blazers in hun wave horen. Onderstaand nummer heb ik ook nog wel eens gebruikt in een mixje voor een ander musicmetertopic.
Trackpick: Do it Today
8. Rational Youth - Cold War Night Life (1982)
Dat dit album nog steeds maar 15 stemmen heeft, verbaast me wel. De opener alleen al zou toch een klassieker moet zijn: heerlijke wave met een geweldige synthline. Ergens tussen Kraftwerk en Cybotron. Zoals iemand bij het album post: "Beter dan eender welk werk van een 'synthpop legende' " en misschien ben ik het daar nog wel mee eens ook.
Trackpick: Close to Nature
9. Echo & The Bunnymen - Ocean Rain (1984)
Een plaat die de ene periode extreem goed valt en me de andere weer wat tegenstaat. Momenteel ga ik voor het eerste. Veel uptempo-nummers met strijkers, de konijnenmannen schuwen het Grote Geluid niet. Hoogtepunt voor mij is de afsluiter, het titelnummer, dat me eens overviel toen het plotseling op de radio voorbij kwam. Schitterend als je onverwachts zulke fraaie muziek voor je kiezen krijgt. "Screaming from beneath the waves", wat zingt McCulloch het toch ook heerlijk intens.
Trackpick: Ocean Rain
10. The Smiths - The Smiths (1984)
Wat mij betreft het beste Smiths-album, maar dat komt ook omdat ik deze inmiddels van haver tot gort ken en veruit het meest gedraaid heb (al heeft The Queen is Dead ook wel eens een week op repeat gestaan). Het ene liedje is nog beter dan het andere. Daarnaast bewijst Marr zich als één van de beste gitaristen allertijden en Morrissey zich als één van de beste zangers. Zijn manier van intoneren om daarmee teksten kracht bij te zetten is wat mij betreft onovertroffen, al komt Jarvis Cocker in de buurt. De hits zullen bij velen wel bekend zijn, dus ik kies voor een wat onbekender nummer. Suffer Little Children gaat over de slachtoffers van The Moors Murderers, die in de eerste helft van de jaren '60 kinderen misbruikten en vermoorden in de omgeving van Manchester. Geen vrolijke kost, inderdaad.
Trackpick: Suffer Little Children
1. Brian Eno & David Byrne - My Life in the Bush of Ghosts (1981)
Na Remain in Light maakten David Byrne en Brian Eno deze plaat, die nog een stapje verder ging qua experiment. My Life is een spannend amalgaan van experiment, ambient, dans- en wereldmuziek en tevens één van de eerste platen met veelvuldig gebruik van samples en field recordings. Mijn favoriet is The Carrier, maar Regiment lijkt me een representatiever keuze.
Trackpick: Regiment
2. Kraftwerk - Computer World (1981)
Eén van de meest invloedrijke albums ooit, volgens mij. Kraftwerk heeft er hier al legendarische albums opzitten, maar hier wisten ze pas echt goed de Europese electronische muziek aan de Amerikaanse funk te koppelen en zo menig technoproducer uit die tijd te beinvloeden. In een boek dat ik ooit las, werd Computer World ... 2 het eerste Detroit Techno-nummer genoemd. Nu was Sharevari wellicht net wat eerder, maar het zegt toch wel wat.
Trackpick: Computer World ... 2
3. New Order - Movement (1981)
Na het overlijden van Ian Curtis ontstond Joy Division. Movement laat een band horen die zoekt naar een nieuw geluid, een nieuw idioom. Die zullen ze later pas echt vinden (qua geluid maakt de band grote stappen in de jaren hierna), maar het grillige en emotionele van dit album heeft me altijd erg aangesproken. Qua emotie kan dit album voor mij de vergelijking met de twee Joy Division-albums aan.
Trackpick: Doubts Even Here
4. Scars - Author! Author! (1981)
Een album dat ik pas een jaar of drie geleden heb ontdekt. Post-punk uit Glasgow, De band hield het helaas bij één album, maar dat is wel een hele goede. Venijnige teksten, mooie gitaarlijnen en diepe bassen. Hoogtepunt is het maniakale Obsessions, met een grandioze versnelling.
Trackpick: Obsessions
5. The Human League - Dare! (1981)
Het beste synthpopalbum ooit gemaakt, denk ik. De single Don't You Want Me is wereldberoemd en had zo een cover van een vergeten northern soul-hit uit de jaren '60 kunnen zijn. Verder een plaat boordevol ijzersterke liedjes met geweldige hooks. En af en toe flink dramatisch, zoals dit nummer over de moord op JFK.
Trackpick: Seconds
6. Antena - Camino del Sol (1982)
Een mini-album, maar wat voor één! Camino del Sol is één van de beste nummers ooit gemaakt. Dit album klinkt als Young Marble Giants (de band die het patent heeft op het geluid van the xx) die bossanova-plaatjes covert (en dat deden ze ook letterlijk, met hun versie van The Girl from Ipanema). Echt een balearenklassieker.
Trackpick: Camino del Sol
7. Maximum Joy - Station M.X.J.Y. (1982)
Het enige minpunt van dit album is dat de fantastische single Stretch er niet opstaat. Dat is wat mij betreft misschien wel de dansbaarste post-punk die er ooit gemaakt is. Maar goed, gelukkig is dit album verder ook erg lekker. Verplichte kost voor mensen die graag blazers in hun wave horen. Onderstaand nummer heb ik ook nog wel eens gebruikt in een mixje voor een ander musicmetertopic.
Trackpick: Do it Today
8. Rational Youth - Cold War Night Life (1982)
Dat dit album nog steeds maar 15 stemmen heeft, verbaast me wel. De opener alleen al zou toch een klassieker moet zijn: heerlijke wave met een geweldige synthline. Ergens tussen Kraftwerk en Cybotron. Zoals iemand bij het album post: "Beter dan eender welk werk van een 'synthpop legende' " en misschien ben ik het daar nog wel mee eens ook.
Trackpick: Close to Nature
9. Echo & The Bunnymen - Ocean Rain (1984)
Een plaat die de ene periode extreem goed valt en me de andere weer wat tegenstaat. Momenteel ga ik voor het eerste. Veel uptempo-nummers met strijkers, de konijnenmannen schuwen het Grote Geluid niet. Hoogtepunt voor mij is de afsluiter, het titelnummer, dat me eens overviel toen het plotseling op de radio voorbij kwam. Schitterend als je onverwachts zulke fraaie muziek voor je kiezen krijgt. "Screaming from beneath the waves", wat zingt McCulloch het toch ook heerlijk intens.
Trackpick: Ocean Rain
10. The Smiths - The Smiths (1984)
Wat mij betreft het beste Smiths-album, maar dat komt ook omdat ik deze inmiddels van haver tot gort ken en veruit het meest gedraaid heb (al heeft The Queen is Dead ook wel eens een week op repeat gestaan). Het ene liedje is nog beter dan het andere. Daarnaast bewijst Marr zich als één van de beste gitaristen allertijden en Morrissey zich als één van de beste zangers. Zijn manier van intoneren om daarmee teksten kracht bij te zetten is wat mij betreft onovertroffen, al komt Jarvis Cocker in de buurt. De hits zullen bij velen wel bekend zijn, dus ik kies voor een wat onbekender nummer. Suffer Little Children gaat over de slachtoffers van The Moors Murderers, die in de eerste helft van de jaren '60 kinderen misbruikten en vermoorden in de omgeving van Manchester. Geen vrolijke kost, inderdaad.
Trackpick: Suffer Little Children
0
geplaatst: 29 mei 2013, 09:05 uur
CLASSIC ALBUMS 1981-1984
1ste RONDE nominatie
Duikt een album meermaals op in de 10 lijstjes, dan krijgt het per extra nominatie 2 bonuspunten.
Dit zijn de 10 deelnemers die zich engageerden voor deze 5de editie.
- ArthurDZ
- chevy93
- dazzler
- Dwejkk_
- herman
- LucM
- Papartis
- remcodulac
- vigil
- Jester
Ik was deze even vergeten, maar dit een mooie periode in mijn muzikale carriere.
1ste RONDE nominatie
Duikt een album meermaals op in de 10 lijstjes, dan krijgt het per extra nominatie 2 bonuspunten.
Dit zijn de 10 deelnemers die zich engageerden voor deze 5de editie.
- ArthurDZ
- chevy93
- dazzler
- Dwejkk_
- herman
- LucM
- Papartis
- remcodulac
- vigil
- Jester
Ik was deze even vergeten, maar dit een mooie periode in mijn muzikale carriere.
0
geplaatst: 29 mei 2013, 16:23 uur
Ik zei het al in het MuMe-top 40 van de jaren '80-topic, maar de eighties zijn misschien wel mijn favoriete muziekdecennium. Zowel de wat minder bekende/minder toegankelijke indie/new wave, als de grote poprockblockbusters uit die tijd kunnen op mijn voorkeur rekenen. Mede hierdoor is mijn nominatielijstje deze keer ook een beetje een lijst van extremen geworden.
Hopelijk heb ik alles juist ingeschat, en worden mijn andere topfavorieten nog door anderen genomineerd.
A Flock Of Seagulls – A Flock Of Seagulls (1982)

Bekender om het kapsel van de zanger dan om de muziek. Geheel onterecht, want het debuutalbum van A Flock Of Seagulls is synthpop van een zeldzame frisheid, en met een zeer goede productie (zelfs Phil Spector was onder de indruk). Dit rockt ook een stuk meer dan andere synthesisermuziek uit die jaren.
Space Age Love Song
Bruce Springsteen – Born In The USA (1984)

Dit is wat ik eerder bedoelde met poprockblockbuster. Want dat is deze millionseller zeker. En dat zonder de oprechtheid en intensiteit van de artiest zelf te schaden, laat staan de kwaliteit. Op dat vlak toch wel een van de grootste tour-de-forces uit de rockgeschiedenis.
No Surrender
Bryan Adams – Reckless (1984)

Misschien wel het eerste album waar ik in zijn geheel helemaal gek van was. Deze plaat bestaat dan ook uit zes ijzersterke singles, en nog vier zo'n beetje even goede albumtracks. Iedereen die niet geloofd dat Bryan ook gewoon lekker kon rocken, moet deze plaat eens in zijn geheel beluisteren. En met Heaven staat hier en passant zijn enige écht bloedstollende ballad op, samen met Straight From The Heart van het album dat hieraan vooraf ging.
One Night Love Affair
Lloyd Cole & The Commotions - Rattlesnakes (1984)

De Schotse versie van The Smiths: net iets minder zwartgallig, en nog net iets intellectueler (met al die literatuurreferenties). Een heerlijk los, rammelend plaatje dat binnen de kortste keren een glimlach op je gezicht weet te toveren.
Rattlesnakes
Prince & The Revolution – Purple Rain (1984)

Nog zo'n album uit die tijd dat heel commercieel en tegelijkertijd ook heel erg goed is. Voor mij zonder twijfel zijn beste album. Lekker veelzijdig ook.
Computer Blue
Sonic Youth – Confusion Is Sex (1983)

Het eerste full album van een van de meest originele bands uit de rockmuziek. Een van hun minder toegankelijke albums misschien, maar eenmaal je doorhebt waar je op moet letten (sfeer en klank in plaats van liedjes) laat dit album je niet meer los.
Protect Me You
Talking Heads – Stop Making Sense (1984)

Eigenlijk wilde ik geen livealbums nomineren, maar voor deze parel moét ik gewoon een uitzondering maken. Deze plaat swingt, deze plaat stuitert, deze plaat betoverd van het eerste tot het laatste nummer. Dat de meeste nummers hier beter uit de verf komen dan op de platen waar ze oorspronkelijk vandaan komen, zegt genoeg.
Girlfriend Is Better
The Birthday Party – Prayers On Fire (1981)

De eerste band van Nick Cave, en nog het meeste te vergelijken met zijn latere zijproject Grinderman, hoewel Nick nergens meer als een vampier klonk dan bij The Birthday Party.
Nick The Stripper
The The – Soul Mining (1983)

Echt zo'n typische New Wave-plaat. Heel erg typisch voor het genre, maar tegelijkertijd ook erg goed.
The Sinking Feeling
Tom Watis – Swordfishtrombones (1983)

Afsluiten doe ik met Tom Waits. Dit was het eerste album waarop hijzelf de volledige artistieke controle had. Dit is dan ook een regelrechte stijlbreuk met zijn voorgaande pianorockalbums. Het is allemaal een stuk bizarder, zowel qua instrumentatie als songteksten. Maar de verandering van richting pakte goed uit, want dit is een van de beste platen uit zijn carrière.
Swordfishtrombones
En Dazzler, het zijn er deze keer wel degelijk tien
Hopelijk heb ik alles juist ingeschat, en worden mijn andere topfavorieten nog door anderen genomineerd.
A Flock Of Seagulls – A Flock Of Seagulls (1982)

Bekender om het kapsel van de zanger dan om de muziek. Geheel onterecht, want het debuutalbum van A Flock Of Seagulls is synthpop van een zeldzame frisheid, en met een zeer goede productie (zelfs Phil Spector was onder de indruk). Dit rockt ook een stuk meer dan andere synthesisermuziek uit die jaren.
Space Age Love Song
Bruce Springsteen – Born In The USA (1984)

Dit is wat ik eerder bedoelde met poprockblockbuster. Want dat is deze millionseller zeker. En dat zonder de oprechtheid en intensiteit van de artiest zelf te schaden, laat staan de kwaliteit. Op dat vlak toch wel een van de grootste tour-de-forces uit de rockgeschiedenis.
No Surrender
Bryan Adams – Reckless (1984)

Misschien wel het eerste album waar ik in zijn geheel helemaal gek van was. Deze plaat bestaat dan ook uit zes ijzersterke singles, en nog vier zo'n beetje even goede albumtracks. Iedereen die niet geloofd dat Bryan ook gewoon lekker kon rocken, moet deze plaat eens in zijn geheel beluisteren. En met Heaven staat hier en passant zijn enige écht bloedstollende ballad op, samen met Straight From The Heart van het album dat hieraan vooraf ging.
One Night Love Affair
Lloyd Cole & The Commotions - Rattlesnakes (1984)

De Schotse versie van The Smiths: net iets minder zwartgallig, en nog net iets intellectueler (met al die literatuurreferenties). Een heerlijk los, rammelend plaatje dat binnen de kortste keren een glimlach op je gezicht weet te toveren.
Rattlesnakes
Prince & The Revolution – Purple Rain (1984)

Nog zo'n album uit die tijd dat heel commercieel en tegelijkertijd ook heel erg goed is. Voor mij zonder twijfel zijn beste album. Lekker veelzijdig ook.
Computer Blue
Sonic Youth – Confusion Is Sex (1983)

Het eerste full album van een van de meest originele bands uit de rockmuziek. Een van hun minder toegankelijke albums misschien, maar eenmaal je doorhebt waar je op moet letten (sfeer en klank in plaats van liedjes) laat dit album je niet meer los.
Protect Me You
Talking Heads – Stop Making Sense (1984)

Eigenlijk wilde ik geen livealbums nomineren, maar voor deze parel moét ik gewoon een uitzondering maken. Deze plaat swingt, deze plaat stuitert, deze plaat betoverd van het eerste tot het laatste nummer. Dat de meeste nummers hier beter uit de verf komen dan op de platen waar ze oorspronkelijk vandaan komen, zegt genoeg.
Girlfriend Is Better
The Birthday Party – Prayers On Fire (1981)

De eerste band van Nick Cave, en nog het meeste te vergelijken met zijn latere zijproject Grinderman, hoewel Nick nergens meer als een vampier klonk dan bij The Birthday Party.
Nick The Stripper
The The – Soul Mining (1983)

Echt zo'n typische New Wave-plaat. Heel erg typisch voor het genre, maar tegelijkertijd ook erg goed.
The Sinking Feeling
Tom Watis – Swordfishtrombones (1983)

Afsluiten doe ik met Tom Waits. Dit was het eerste album waarop hijzelf de volledige artistieke controle had. Dit is dan ook een regelrechte stijlbreuk met zijn voorgaande pianorockalbums. Het is allemaal een stuk bizarder, zowel qua instrumentatie als songteksten. Maar de verandering van richting pakte goed uit, want dit is een van de beste platen uit zijn carrière.
Swordfishtrombones
En Dazzler, het zijn er deze keer wel degelijk tien

0
geplaatst: 30 mei 2013, 11:30 uur
Alphaville - Forever Young (1984)
Forever Young is een onerkende parel. Iedereen kent Forever Young en Big in Japan, maar ook de rest mag er zijn. Het is moeilijk uit te leggen wat de kracht van dit album is. De nummers klinken gewoon catchy, maar niet in de zin van Get Lucky (Daft Punk) of Penny Lane.
Summer in Berlin
Bruce Springsteen - Nebraska (1982)
Speciaal voor Arthur. Omdat het misschien wel zijn beste album is, van Bruce dan, he.
Geen swingende ritmes, maar ingetogen (folk staat er bij het album) nummers. En dan heb ik het nog niet eens over die teksten gehad.
Camel - Nude (1981)
Omdat.. prog.
Lies
Dire Straits - Alchemy (1984)
Alchemy, na Made in Japan misschien wel het beste (officiële) live-album. Met name de uitvoering van Sultans of Swing heeft zoveel power! Maar vergeet ook zeker de prachtige uitvoering van Tunnel of Love niet.
Dire Straits - Love over Gold (1982)
Love Over Gold, na Crime of the Century, mijn favoriete album. Telegraph Road is een ongeëvenaard epos. Alleen al vanwege dat nummer minimaal bij de beste 10!
Marillion - Script for a Jester's Tear (1983)
Het titelnummer gaat door merg en been, en voor wie dacht dat Bruce mooie teksten kon schrijven, Fish kan er zeker ook wat van!
So I'll hold our peace forever when you wear your bridal gown
In the silence of my shame the mute that sang the sirens' song
Michael Jackson - Thriller (1982)
Thriller, moet ik daar serieus nog een toelichting bij geven?
Stevie Ray Vaughan and Double Trouble - Texas Flood (1983)
Blues op zijn hoogtepunt, dan denkt men aan B.B. King, Howlin’ Wolf of Muddy Waters. Maar in de jaren ’80 was daar opeens Texas Flood. Het debuut van ene Stevie Ray Vaughan die ons dubbel problemen ging bezorgen. De man stierf helaas al op 35-jarige leeftijd in 1990. Hij liet ons achter met een aantal parels, waarvan dit de bekendste is.
Lenny
The Cure - Faith (1981)
Ik zweer bij Faith. Zwartgallig en donkerder klonken ze niet. Het album duurt lekker kort en is perfect voor dit gruizige weer.
Rape me like a child
Christened in blood
Painted like an unknown saint
There's nothing left but hope
Your voice is dead
(van het titelnummer overigens... goh weer een titelnummer? Ja!)
Toto - Isolation (1984)
Geen softrock en zwijmelballads. Wel hard(ere) rock met de bekende Toto-productie (perfect!)
Isolation
Forever Young is een onerkende parel. Iedereen kent Forever Young en Big in Japan, maar ook de rest mag er zijn. Het is moeilijk uit te leggen wat de kracht van dit album is. De nummers klinken gewoon catchy, maar niet in de zin van Get Lucky (Daft Punk) of Penny Lane.
Summer in Berlin
Bruce Springsteen - Nebraska (1982)
Speciaal voor Arthur. Omdat het misschien wel zijn beste album is, van Bruce dan, he.
Geen swingende ritmes, maar ingetogen (folk staat er bij het album) nummers. En dan heb ik het nog niet eens over die teksten gehad.

Camel - Nude (1981)
Omdat.. prog.
Lies
Dire Straits - Alchemy (1984)
Alchemy, na Made in Japan misschien wel het beste (officiële) live-album. Met name de uitvoering van Sultans of Swing heeft zoveel power! Maar vergeet ook zeker de prachtige uitvoering van Tunnel of Love niet.
Dire Straits - Love over Gold (1982)
Love Over Gold, na Crime of the Century, mijn favoriete album. Telegraph Road is een ongeëvenaard epos. Alleen al vanwege dat nummer minimaal bij de beste 10!
Marillion - Script for a Jester's Tear (1983)
Het titelnummer gaat door merg en been, en voor wie dacht dat Bruce mooie teksten kon schrijven, Fish kan er zeker ook wat van!
So I'll hold our peace forever when you wear your bridal gown
In the silence of my shame the mute that sang the sirens' song
Michael Jackson - Thriller (1982)
Thriller, moet ik daar serieus nog een toelichting bij geven?

Stevie Ray Vaughan and Double Trouble - Texas Flood (1983)
Blues op zijn hoogtepunt, dan denkt men aan B.B. King, Howlin’ Wolf of Muddy Waters. Maar in de jaren ’80 was daar opeens Texas Flood. Het debuut van ene Stevie Ray Vaughan die ons dubbel problemen ging bezorgen. De man stierf helaas al op 35-jarige leeftijd in 1990. Hij liet ons achter met een aantal parels, waarvan dit de bekendste is.
Lenny
The Cure - Faith (1981)
Ik zweer bij Faith. Zwartgallig en donkerder klonken ze niet. Het album duurt lekker kort en is perfect voor dit gruizige weer.
Rape me like a child
Christened in blood
Painted like an unknown saint
There's nothing left but hope
Your voice is dead
(van het titelnummer overigens... goh weer een titelnummer? Ja!)
Toto - Isolation (1984)
Geen softrock en zwijmelballads. Wel hard(ere) rock met de bekende Toto-productie (perfect!)
Isolation
0
geplaatst: 30 mei 2013, 13:21 uur
Welk nummer raad je aan te luisteren van Alphaville, naast de twee hits?
0
geplaatst: 30 mei 2013, 13:23 uur
Sounds Like a Melody natuurlijk, al was dat volgens mij ook een vrij bekende single. Ik neem tenminste aan dat je met "de twee hits" doelt op de titeltrack en Big in Japan...
0
geplaatst: 30 mei 2013, 14:16 uur
Klopt. Sounds Like a Melody is een bekende titel, maar kan me daar geen nummer bij indenken. Ga hem eens luisteren.
0
geplaatst: 30 mei 2013, 14:28 uur
Grote hit inderdaad maar wel vergeten bij het "grote" publiek. Dit in tegenstelling tot de 2 andere klappers van de band.
* denotes required fields.