MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Album Top 10 Per Jaar

zoeken in:
Allemaal Feyenoord City

GrafGantz schreef:
Rotterdam? Schipluiden zal je bedoelen.

Die gast is gek man!

al is een duik in de vijver misschien nog niet eens zo'n slecht idee

Rudi S schreef:
Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat Spinvis het niet haalt, die moest anders toch al voorbij zijn geweest.

Als Mr. Bagagedrager de Top 10 niet haalt is er 1 persoon die we daarvan de schuld kunnen geven. Diegene die al het hele 2002 feestje ontbreekt.

Gretz schreef:
Jantje Contant en/of de mannelijke Eefje de Visser gaan mogelijk nog een sleutelrol vervullen.

Zet ik mijn contante geld toch op Jantje.
Erik zal op 11 zijn gestrand.
Ik eis wel een hertelling

Gretz schreef:
(quote)

Als Mr. Bagagedrager de Top 10 niet haalt is er 1 persoon die we daarvan de schuld kunnen geven. Diegene die al het hele 2002 feestje ontbreekt.

Nou als die nu niet meer voorbij komt ligt dat zeker niet aan 1 man hoor

zaaf
3. Spinvis - Spinvis
https://www.musicmeter.nl/album/453

Punten : 493
Nom. : 24 x
Nr. 1 van : Rudi S, johan de witt

Deze editie steeds hoog te vinden en schoof van halverwege de top 10 langzaam nog wat plaatsjes op.

Erik de Jong groeit op in een muzikale omgeving. Zijn moeder speelt hawaïgitaar en ukelele en zijn vader gitaar. Op vijftienjarige leeftijd, in 1976, wordt De Jong het jongste bandlid in de punkband van zijn broer, Blitzkrieg en later The Duds. Hij speelt ook in de Utrechtse bands Hi Jinx en Judy Nylon. Een vast instrument bespeelt De Jong niet. Als de drummer niet kan, mag hij drummen en als de bassist niet kan, mag hij bassen.
Later gaat De Jong naar het conservatorium om slagwerk te studeren. Als hij tot de ontdekking komt niet echt een instrumentalist te zijn, stapt hij over op de richting arrangement en compositie. Hij raakt verslingerd aan elektronica en drumcomputers en doet opdrachten voor films en documentaires.
Onder de naam J.D. Traven is hij op 4 maart 1995 op het podium van Tivoli te zien tijdens het festival Onutrechtse Toestanden en brengt hij in eigen beheer het nauwelijks verkrijgbare Falling Ever So Softly uit.

Na jaren experimenteren, opnemen, knippen en plakken op een computer in zijn woning in Nieuwegein heeft de inmiddels veertiger eindelijk een cassette met schetsen van drie nummers die hij verstuurt naar platenmaatschappij Excelsior. Labelbaas Ferry Roseboom is direct enthousiast over de - door De Jong zelf benoemde - singer-sample-songwritermuziek en twee weken later besluit Excelsior Spinvis te tekenen.

Het in 2002 uitgekomen lofi-debuut laat eenvoudig klinkende maar zeer zorgvuldig gearrangeerde popmuziek en opzienbarende teksten horen. Smalfilm en Bagagedrager worden kleine hitjes

Collageplaat die ik al snel koesterde. Nog steeds wel.

Goed werk zaaf

Prima
Moest ook wel op 3.
Was op de ontbrekende lijst ook wel 1 geweest schat ik zo.

zaaf
Ik weet niet, maar als iemand dat kan schatten...

Het blijft een mooi verhaal, deze plaat. Zo veel als eerder draai ik hem niet meer, maar het blijft een originele plaat. Spinvis schalt nog met regelmaat door huize Bonk, zeker de laatste tijd, maar dan zijn het vaker andere albums van deze man. Door het sterke jaar net aan in mijn lijst, op nummer 20.

Je droomt wel vaker van een feest
maar hier ben je nog nooit geweest
Iedereen kijkt naar ❌❌❌ en een vent zeurt aan je kop.

125 vigil? +0
124 wibro +18
116 EttaJamesBrown?? +13
116 Casartelli +14
113 dix? +19
109 Gretz? +17
106 johan de witt? +20
101 Johnny Marr? +15
100 GrafGantz? +15
99 herman +15
91 motel matches +19
90 KoenR? +0
86 ArthurDZ +16

Met 11 kompanen drinken we limonadeglazen wodka en is het feestje buitengewoon fijn. johan de witt staat even in het middelpunt der belangstelling wanneer hij een mooie gouden ster krijg opgespeld. Er wacht ons in 2002 een mogelijk nog spannendere ontknoping dan in de Giro/Eredivisie. vigil behoudt zeer nipt de leiding, maar eerste achtervolger wibro staat op de kleinst mogelijk achterstand. Alles is nog mogelijk! Gaat de wisselbeker naar Schipluiden of toch alsnog naar Nijmegen?

Ik verbaas me wel over het feit dat de Vierde Amerikaanse Jantje Contant het zoveel slechter doet als de Derde Amerikaanse Jantje Contant. De albumstatistieken zouden anders vermoeden. Zouden zijn grootste fans zijn afgehaakt?

Gretz schreef:
(quote)

Die zijn gemiddeld 18 jaar wachten gewend, dus dat zullen een of twee traantjes minder worden dan.

De Amsterdammers die ik ken daar hoor ik bar weinig van, maar hier durven ze nog steeds.
Jullie weten dat eindelijk gevonden is waar die 3 XXX voor staan: geen beker, geen schaal, geen Europa League. Wij zijn Ajax, Wij zijn alweer tweede.

Spinvis vind ik tegenwoordig net wat minder dan vroeger, maar nog steeds goed voor plek 10 bij mij.

zaaf
west schreef:
De Amsterdammers die ik ken daar hoor ik bar weinig van, maar hier durven ze nog steeds.
Je vrienden kies je uit, je muzikale familie niet.

west schreef:

Jullie weten dat eindelijk gevonden is waar die 3 XXX voor staan: geen beker, geen schaal, geen Europa League. Wij zijn Ajax, Wij zijn alweer tweede.

Maar net zoals vaak hier is de tweede plaats mooier dan de eerste

dix
Spinvis ... zeker niet in mijn lijst, toch maar wel voorspeld. Ik vertrouw die gast niet. Nerd uit Nieuwegeinse zolderkamer, het zal best maar het ligt er ietsje te dik op. Volgens mij gaat er achter de artiest Spinvis een zelfbewuste blonde vrouw met ferme borsten schuil. Bij detectiveschrijvers zie je dat immers ook.

zaaf
Ik ga langzaam maar gezwind naar de ontknoping. Zo spannend is die nou ook weer niet en de plas lonkt.

zaaf
2. Sigur Rós - ( ) 
https://www.musicmeter.nl/album/2035

Punten : 602
Nom. : 23 x
Nr. 1 van : likeahurricane, Manfield, Johnny Marr, nico1616, HugovdBos, Gretz

Startte overtuigend als koploper, maar werd na een dag of 2 ingelopen en al bleven ze in het spoor, bij 2 bleef het.

Na een wereldwijde toer startte Sigur Rós in begin 2001 met hun derde album. De productie hiervoor was wederom in handen van Ken Thomas, met wie de bandleden een nieuwe opnamelocatie gingen zoeken. Aanvankelijk wilden de bandleden de opnamen in een afgedankte NAVO-basis op een berg in Noord-IJsland doen. Na inspectie bleek dit plan wel erg onpraktisch. Later werd in Álafoss een verlaten zwembad gevonden. Het werd omgebouwd tot opnamestudio en kreeg de naam Sundlaugin. Hier werd het gehele album opgenomen. 

Veel van de nummers die opgenomen zouden worden, werden in 2000 al live gespeeld. Georg Hólm vertelde in februari 2001 dat de stijl van het nieuwe album niet veel ging verschillen van Ágætis Byrjun; het enige verschil was dat ze "langer en beter" werden. Ook werd bekendgemaakt dat het gehele album in een eigen pseudotaal: 'Vonlenska' (Hooplands) gezongen werd.

De nummers die voor en tijdens de opnamen live gespeeld werden, kregen titels als Untitled #8 en The Pop Song. Veel nummers waren in het begin erg lang en werden daardoor volgens Thomas langdradig: "[De nummers waren] langer dan normaal, waarbij er niet veel gebeurde. Live kwamen we daar nog mee weg, maar in de studio klonk het nogal saai. Dus probeerden we ze korter te maken of om stukjes op andere plaatsen te laten herhalen."

Alle nummers ontstonden uit liveopnamen en werden later bewerkt en gedubd. Ook strijkkwartet Amiina nam haar stukken op door live te improviseren. Voor de opnamen werd het pc-gebaseerde programma Soundscape gebruikt, in plaats van Pro Tools (dat de voorkeur genoot van Ken Thomas), omdat Jónsi alleen met Soundscape overweg kon.
In september 2001 begon Sigur Rós een Amerikaanse toer, die tot het einde van het jaar duurde. Het jaar erop werd verder gewerkt aan het album; in maart werden de strings opgenomen, in mei werden de vocalen van Jónsi opgenomen. Een maand later waren de opnamen afgerond en vertrok de band naar Engeland om daar het album te mixen in de Real World Studio's van Peter Gabriel in Bath.

De nummers op ( ) hebben net als het album zelf geen titel. De bandleden refereren aan het album met Svigaplatan (Het Haakjesalbum) of The Untitled Album.

Soms probeer ik het nog, laatst nog op shuffle want ik kwam maar niet voorbij het halverwegepunt. Maakt niks uit.

Yu sailon on, yu saile
Yu saifon, ailon non, yu sa
Yu sailon on, yu saile
Yu saifon, ailon non, yu sa

145 vigil?? +20
144 wibro? +20
136 Casartelli? +20
135 EttaJamesBrown?? +19
133 dix?? +20
129 Gretz?? +20
126 johan de witt?? +20
121 Johnny Marr?? +20
120 GrafGantz?? +20
118 herman +19
111 motel matches? +20
110 KoenR?? +20
106 ArthurDZ? +20

Uiteraard werden de haakjes door iedereen op #1 of #2 voorspeld. Een elftal users krijgt er een ster bij.
In huize vigil gaat de IJslandse vlag uit en wordt de overwinning alvast gevierd met een haka. Dit kan niet meer fout (toch?)

zaaf
1. Interpol - Turn on the Bright Lights
https://www.musicmeter.nl/album/161

Punten : 642
Nom. : 27 x
Nr. 1 van : GrafGantz, nelis, motel matches, bikkel2, Finidi, 50tracks

Ondanks de meerderheid der stemmen, was de race om de koppositie best spannend. Na een paar dagen runnerup geweest te zijn nam Interpol het stokje blijvend over.

De band is opgericht in NYC door gitarist Daniel Kessler en zijn makker drummer Greg Drudy. Kessler was op zijn manier op zoek naar medemuzikanten en tijdens een lesje filosofie, waar hij Dengler ontmoette, was de vraag of deze een instrument bespeelde al snel aan de orde. De vraag werd overigens bevestigend beantwoord (bas en toetsen).
Op zijn zoektocht stuitte Kessler later op Paul Banks, die hij eerder in Frankrijk had ontmoet en deze sloot aan, ook al botste het geregeld tussen hem en Dengler.

De band had het ook lastig met het vinden van een bandnaam: "I got to the point where I was like, 'Guys, we're getting decent crowds, but like... we don't have a name so no one knows who to go see again,'" aldus de slimme Kessler. De band overwoog Las Armas en The French Letters, voor de keuze op Interpol viel.

Na de release van hun EP Fukd ID No. 3 verliet Drudy de band om zich te wijden aan het pittiger materiaal van Hot Cross en zijn eigen label Level Plane Records. Kessler haalde Sam Fogarino binnen, een verkoper in een vintage klerenwinkel die net uit de muziek was gestapt.

Na het zelfstandig uitbrengen van een aantal EP's tekende de band begin 2002 voor Matador Records, een deel van de independent Beggars Group. De eerste release aldaar was de gelijknamige EP met versies van PDA en NYC. Kort erop volgde het hier bejubelde Turn On the Bright Lights.

Ik hoor hier en daar wel wat moois, maar verder gaat het het ene oor in en het andere uit.

west schreef:
Spinvis vind ik tegenwoordig net wat minder dan vroeger

Hier ook... heb toen wel veel gedraaid, maar was er na een jaar of 2 wel helemaal klaar mee. Ik weet nog dat ik het album voor het eerst in een tijd weer hoorde in 2005 en Spinvis toen ook live zag en ineens had ik het er eigenlijk helemaal mee gehad. Sindsdien heb ik het nooit meer opgezet.

Verder een mooie top 2. Songs: Ohia moet ik nog eens goed voor gaan zitten; Coldplay vond ik destijds ronduit verschrikkelijk. Ben er nu wel wat milder over, maar meer dan 3* zal het nooit worden.

Interpol destijds live in de bovenzaal van Paradiso gezien. Hoewel dat goed was, heb ik nooit het idee gehad dat ze zo groot zouden worden.

zaaf
En de rest van de top 25:
11. Johnny Cash - American IV: The Man Comes Around 
273 punten, 11 x genoemd nr 1 van Niek

12. Bruce Springsteen - The Rising
261 punten, 12 x genoemd nr 1 van Brunniepoo

13. Peter Gabriel - Up
248 punten, 11 x genoemd nr 1 van Arno

14. Beck - Sea Change
225 punten, 11 x genoemd

15. Tom Waits - Alice 
206 punten, 10 x genoemd

16. Archive - You All Look the Same to Me
193 punten, 9 x genoemd nr 1 van vigil

17. The Libertines - Up the Bracket 
185 punten, 8 x genoemd

18. The Flaming Lips - Yoshimi Battles the Pink Robots 
173 punten, 9 x genoemd nr 1 van EttaJamesBrown , andré

19. David Bowie - Heathen
153 punten, 8 x genoemd

20. The Doves - The Last Broadcast
152 punten, 8 x genoemd

21. Saybia - The Second You Sleep
144 punten, 8 x genoemd

22. Opeth - Deliverance
142 punten, 7 x genoemd

23. Low - Trust
138 punten, 6 x genoemd

24. The Streets - Original Pirate Material
134 punten, 6 x genoemd nr 1 van ArthurDZ

25. William Basinski - The Disintegration Loops I
131 punten, 6 x genoemd

Er vielen 15 nummers 1 buiten de boot: die van dix (28), Lura (30), Casartelli (36), zaaf (44), Lying Mouth (45), shinybeast (46), wibro en J.J. Wever (67), Teunnis en Koenr (85), bennerd (101) en achtereenvolgens Dwejkk_, Joezer49263, Cellulord en Superbitch (120)

zaaf
Voor de volledigheid nog even de top 25 op een rij:

1. Interpol - Turn on the Bright Lights
2. Sigur Rós - ( ) 
3. Spinvis - Spinvis
4. Songs: Ohia - Didn't It Rain
5. Coldplay - A Rush of Blood to the Head 
6. Wilco - Yankee Hotel Foxtrot
7. Porcupine Tree - In Absentia
8. Boards Of Canada - Geogaddi
9. Damien Rice - O 
10. Queens Of The Stone Age - Songs For The Deaf
11. Johnny Cash - American IV: The Man Comes Around 
12. Bruce Springsteen - The Rising
13. Peter Gabriel - Up
14. Beck - Sea Change
15. Tom Waits - Alice 
16. Archive - You All Look the Same to Me
17. The Libertines - Up the Bracket 
18. The Flaming Lips - Yoshimi Battles the Pink Robots 
19. David Bowie - Heathen
20. The Doves - The Last Broadcast
21. Saybia - The Second You Sleep
22. Opeth - Deliverance
23. Low - Trust
24. The Streets - Original Pirate Material
25. Bright Eyes - Lifted Or the Story Is in the Soil, Keep Your Ear to the Ground 

zaaf
Mijn bouillabaisse

1. Atmosphere - God Loves Ugly
2. Beck - Sea Change
3. Songs: Ohia - Didn't It Rain
4. Simian - We Are Your Friends
5. Enon - High Society
6. Boards Of Canada - Geogaddi
7. The Streets - Original Pirate Material
8. Elvis Costello - When I Was Cruel
9. The Roots - Phrenology
10. Archive - You All Look the Same to Me

11. Adrian Borland - Harmony And Destruction
12. Spinvis - Spinvis
13. Clinic - Walking With Thee
14. Lemon Jelly - Lost Horizons
15. Sonic Youth - Murray Street
16. El-P - Fantastic Damage
17. Anouar Brahem - Le Pas du Chat Noir
18. Sasha - Airdrawndagger
19. Queens Of The Stone Age - Songs For The Deaf
20. Count Bass D - Dwight Spitz

Dit was de mijne:

1. Boards of Canada - Geogaddi
2. Sigur Rós - ( )
3. Godspeed You! Black Emperor - Yanqui U.X.O.
4. Felix da Housecat - Kittenz and Thee Glitz
5. Metro Area - Metro Area
6. Closer Musik - After Love
7. Out Hud - S.T.R.E.E.T. D.A.D.
8. The Cooper Temple Clause - See This Through and Leave
9. Amon Tobin - Out from Out Where
10. Swayzak - Dirty Dancing
11. Interpol - Turn on the Bright Lights
12. The Coral - The Coral
13. Nils Petter Molvær - NP3
14. Low - Trust
15. DJ Shadow - The Private Press
16. Do Make Say Think - & Yet & Yet
17. Motorpsycho - It's a Love Cult
18. The Cinematic Orchestra - Every Day
19. Alexander Kowalski - Progress
20. The Music - The Music

En de mijne:

1. The Streets - Original Pirate Material
2. Interpol - Turn on the Bright Lights
3. Johnny Cash - American IV: The Man Comes Around
4. Broken Social Scene - You Forgot It in People
5. Wilco - Yankee Hotel Foxtrot
6. Queens of the Stone Age - Songs for the Deaf
7. Bruce Springsteen - The Rising
8. Spinvis – Spinvis
9. Coldplay - A Rush of Blood to the Head
10. Tom Waits – Alice
11. Primal Scream - Evil Heat
12. David Bowie – Heathen
13. The Libertines - Up the Bracket
14. Eminem – The Eminem Show
15. Beck - Sea Change
16. Sigur Rós - ( )
17. Damien Rice – O
18. Sonic Youth – Murray Street
19. Atmosphere – God Loves Ugly
20. Songs: Ohia - Didn't It Rain

Surprise, sometimes, will come around
Surprise, sometimes, will come around
I will surprise you sometime
I’ll come around
Oh, I will surprise you sometime
I’ll come around, when you're down

165 vigil??? +20
164 wibro?? +20
156 Casartelli?? +20
154 EttaJamesBrown?? +19
153 dix??? +20
149 Gretz??? +20
146 johan de witt??? +20
141 Johnny Marr??? +20
140 GrafGantz??? +20
137 herman +19
131 motel matches?? +20
130 KoenR??? +20
126 ArthurDZ?? +20

Hetzelfde laken een pak als bij de ( ). 11 perfecte voorspellingen en nog tweemaal 19 punten. Er verandert derhalve helemaal niets meer aan de stand. De felicitaties gaan naar vigil, een dikverdiende overwinning! De wisselbeker komt nu jouw kant op.

Winnaars ATT voorspelcompetitie

1992: herman (oude puntentelling)

Invoering van het 20-puntensysteem:
1993: EttaJamesBrown
1994: Joezer49263
1995: johan de witt
1996: johan de witt
1997: johan de witt
1998: luigifort
1999: johan de witt
2000: Gretz
2001: Gretz
2002: vigil

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 05:22 uur

geplaatst: vandaag om 05:22 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.