MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / De Nationale Popquiz (en popquizzen in het algemeen)

zoeken in:
Beste duel van het seizoen, je kiest het wel uit

Quiz was easy, te easy. Slechts 4 fout van de 180, en toch slechts 4e… Één plek boven Sonic Death Monkey en eentje achter Ranboy’s team. Winnaar had 1 fout.

Beste nummer van de dag?

Beste nummer Jive to the beat van Arno. Beste cover Vijf Voor Twaalf van de Kecks (origineel 1999).

Het was niet echt een quiz voor Gretz geweest: vrijwel alle nummers waren van voor zijn geboorte.

Johnny’s Potpourri deel 1

Poek schreef:

Het was niet echt een quiz voor Gretz geweest: vrijwel alle nummers waren van voor zijn geboorte.

Haha, dat vermoedde ik al

Rob is na 1989 praktisch gestopt met het verzamelen van vinylsingles?

Nee Disco 2000 was de laatste denk ik

Net even mijn eigen collectie bekeken, en daar komt de laatste uit 2006

johan de witt schreef:
Johnny’s Potpourri deel 1

??

Zat Wipers erin?

Gisteren Johnny ook voorbij horen komen, net als flink aantal andere Amsterdamse smartlappen. Met deze instant classic van dit (toekomstige) fenomeen als absolute hoogtepunt

Tot de doooohoooohooood

Morgen moet wel beter dan tegen PEC...

johan de witt schreef:
Nee Disco 2000 was de laatste denk ik

Klopt, het enige nummer in de quiz van na m'n geboorte

Wie is er morgen ook live bij de grote finale van de St. Paul Popquiz in TivoliVredenburg?

Ik ben er online live bij!

Iemand die morgenavond zin heeft om de Donny Benét’s Bubbling Bitch Boys (Cc jordidj1, adri1982) te komen vergezellen in station Zuid @ Den Bosch? We zoeken nog een vierde teamlid!

Gretz schreef:
Iemand die morgenavond zin heeft om de Donny Benét’s Bubbling Bitch Boys (Cc jordidj1, adri1982) te komen vergezellen in station Zuid @ Den Bosch? We zoeken nog een vierde teamlid!

Ging lekker pik

jordidj1 schreef:
(quote)

Ging lekker pik

Eerste plaats, met de tiebreaker in ons voordeel!

Geen Korsakoff dit jaar helaas. Hopelijk volgend jaar weer.

Gelukkig gaat Rob van Zandvoort wel door, aanstaande maandag zijn we (Psychedelic Fours) er weer.

Team Cutting Edgy Bitch House zoekt nog één teamgenoot voor de Dansende Beren-quiz volgende week vrijdag 11 maart in Gent. Misschien Vlamingen hier die met ons (Arrie, ArthurDZ en mezelf) willen meespelen?

Gisteren was de Minus One te Gent(je) weer de hotspot voor een van de leukste quizzen die het Vlaamse popcircuit rijk is: die van de Dansende Beren. De vijfde quiz in successie. Hoofdmoot is de muziek van het afgelopen kalenderjaar, dus dan zit je bij mij wel goed

Plastic Bitch House kon in tegenstelling tot editie #4 slechts 50% afvaardigen (Arrie & I), waardoor we de hulp in hadden geschakeld van de Artisanale ArthurDZ en de Aerobische Arno. Omdat Arthur een van de dragende muzikale krachten is bij Cutting Edge werd ons gelegenheidsteam omgedoopt tot Cutting Edgy Bitch House.

Zoals we intussen gewend zijn bevatte de Berenhoogmis weer enorm veel toffe muziek, met een duidelijke focus op de alternatieve gems waarmee het blog is uitgegroeid tot de grootste in haar soort in het Nederlandstalige taalgebied. Leuke toevoeging aan deze editie was de 'anderstalige' ronde, waar de meeste Hollandse faffies ook voorbij kwamen (Meau ♡, Froukje ♡, Goldband ♥︎, Spinvis ♥︎). Enige minpunt waren de generieke gitaarrockdeuntjes van bands/artiesten die al lang en breed over hun hoogtepunt heen zijn (Weezer, Foo Fighters, Imagine Dragons, Bastille etc.). Het gemiddelde niveau lag van de topteams lag een stuk hoger dan de uitgestelde editie van 2020, waardoor we ondanks een score van 75% t.o.v. 63% in editie #4 toch een plekje moesten inleveren en uiteindelijk 7e werden.

De Buis van Eustachius (met o.a. stardust_be en gerre) - waar ik bij andere quizzen vaak onderdeel van uitmaak - eindigde op een verdienstelijke 3e plaats. Hiermee lukte het hen helaas niet om de titel van 2020 te prolongeren.

Nog een eervolle vermelding voor De Bende van 91, het team van Johnny Marr, dat ook al vele edities present is. En props voor de Trollenkelder, ook zonder sloten tequila altijd geschikt voor een goede after.

Gretz schreef:
Plastic Bitch House kon in tegenstelling tot editie #4 slechts 50% afvaardigen (Arrie & I), waardoor we de hulp in hadden geschakeld van de Artisanale ArthurDZ en de Aerobische Arno. Omdat Arthur een van de dragende muzikale krachten is bij Cutting Edge werd ons gelegenheidsteam omgedoopt tot Cutting Edgy Bitch House.
Topavondje! Voor herhaling vatbaar. Ik was blij dat ik er niet helemáál voor spek en bonen bij zat met jullie indrukwekkende kennis van recente muziek. Ik hou toch nog niet iets meer van muziekquizzen die alle periodes betrekken.

Gretz schreef:
Enige minpunt waren de generieke gitaarrockdeuntjes van bands/artiesten die al lang en breed over hun hoogtepunt heen zijn (Weezer, Foo Fighters, Imagine Dragons, Bastille etc.).

Behoorlijk gewaagde uitspraak dit, Imagine Dragons heeft nooit een hoogtepunt gehad.

Don Cappuccino schreef:
(quote)

Behoorlijk gewaagde uitspraak dit, Imagine Dragons heeft nooit een hoogtepunt gehad.

Bastille toch ook niet. Gekke Geert!

Johnny Marr schreef:

Bastille toch ook niet. Gekke Geert!

[insert melodramatische drumcirkel]

BUT IF YOU CLEAUSE YOUR EYES

Vandaag de Bossche Popquiz gespeeld, voor mij voor het eerst sinds 2019 (een online editie in 2021 niet meegerekend). Leuk om weer een hoop bekende gezichten te zien. En motel matches die er (voor het eerst in DB denk ik) met de hoofdprijs vandoor ging met Bananadrama & The Funboy Three.

De quiz zelf was ook dik in orde, met traditionele elementen als popcrypto's, connecties, een theorieronde. Mooi vond ik de jaarlijkse themaronde, die dit jaar in het teken stond van oud-juryvoorzitter Bert van de Kamp. Volgens mij een van de weinige die we nagenoeg foutloos hadden. En ook een muziekronde waarin je duo's hoorde en die moest koppelen aan een bijbehorende foto èn ook nog de overleden artiest van het tweetal moest aangeven. De vraag was dan ook: wie van de 2 is Kim? En wie Mel? En wie Sam en wie Dave?

Op de heenweg had ik wat oponthoud (er liep iemand op het spoor) waardoor ik het begin (en blijkbaar een fragment van Wire) miste, maar wel nog het R.I.P. topic alhier kon doornemen. Dat leverde later dan wel weer wat punten op die ik anders niet had geweten. Met zijn drieën haalden we zo toch nog de top 10.

Al met al een mooie middag, en met de Leidse Popquiz en een Posthoornquiz in het verschiet is er ook weer genoeg om naar uit te kijken.

DjFrankie (moderator)
Welke van Wire herman

Mijn team had hem niet en ik heb hem zelf niet gehoord... was in een ronde waarin geteld werd, dus wellicht 12XU.

Volgens mj niet. Het aftellen zat in de nummers zelf (à la Ramones: 'one two three four!'). Ik herinner me de titel niet maar volgens mij was het niet 12XU.

We misten je wel, Frank!

Dan was het misschien de albumtitel: 154?

Ook tof was de duoquiz zaterdagmiddag van Silent_shout en curufin - toch Gretz? We hebben ons goe geamuseerd!

En 's avonds de Goedkoopzat-quiz was ook top, de naam van de quiz mocht je gerust letterlijk nemen, of niet dan El Ninjo?

Johnny Marr schreef:
Dan was het misschien de albumtitel: 154?

Nogmaals: het tellen zat in het nummer zelf. Nummers waarin wordt afgeteld voor het nummer begint.

Gast
geplaatst: vandaag om 05:40 uur

geplaatst: vandaag om 05:40 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.