menu

Mijn Updates +
Muziek / Algemeen / Spotify

zoeken in:
Ik vind wel dat als je een witte trui wilt kopen je dat eigenlijk gewoon bij de winkel moet doen en niet via de post.

Verhaal is iets complexer dan dat.

chevy93 schreef:
Spotify wil muziek afspelen. Last.fm wil scrobbelen..

Spotify is een zwaar verliesmakend bedrijf dat vooral wil dat je een Premium abo neemt. Muziek is alleen de service waarmee ze geld willen verdienen. Als ze meer kunnen verdienen met het aanpassen van titels (en of scrobbles) dat zullen ze dat wel WILLEN, maar ze zijn afhankelijk van anderen.

Als Spotify scrobbelen belangrijk had gevonden, hadden ze vast al die irritante toevoegingen als (Remastered), (2011 Mix) etc. weggehaald, zodat je 10 verschillende versies scrobbelt.

De rechthebbenden < artiesten / labels / gedelegeerd verantwoordelijke > die zijn de eigenaar van de data inclusief de titels (en dus ook verantwoordelijk voor de notatie daarvan). Bijvoorbeeld Nana Adjoa heeft 'een mannetje' die de data op Spotify plaatst en daarbij kunnen ook fouten gemaakt worden. Wat in dit voorbeeld ook gebeurde en daarna is rechtgezet nadat ze erop attent was gemaakt. Je wil niet weten hoeveel credits incompleet of incorrect zijn op Spotify waardoor er een lange tijd een dure rechtszaak in de lucht hangt.

Bovendien:
Last.fm bestond al voor Spotify zover ik weet. Last.fm verdient geld met het verkopen van data aan bedrijven zoals Spotify waar die hun diensten verbeteren / verfijnen / op maat maken. Beiden hebben dus belang dat gegevens overeenkomen / correct zijn. Zaken als titels die afwijken (remastered), remastered 2011 of spelfouten zullen beiden willen voorkomen. Maar ja de rechthebbenden moeten daarvoor dus aan het werk gezet worden. Met 30 (?) miljoen nummers een hele opgaaf.

Verder... zijn zowel Last.fm als Spotify stukken programmatuur dat, als het goed is, continue in ontwikkeling is en ook weer draait op diverse besturingssystemen, die OOK continue in ontwikkeling zijn. Dus dat er dingen regelmatig niet 100% werkt is eerder een zekerheid dan een uitzondering. Het zou onredelijk zijn om bugs / onregelmatigheden alleen bij Last.fm neerleggen. Daar werken geen helderzienden en als er dus een verandering in Spotify niet wordt doorgegeven kan LFM er ook pas achteraf iets mee doen. Heb ooit zelf zijdelings bij een software ontwikkelingsproject aangeschoven en problemen door miscommunicatie / misverstanden zijn gemakkelijk gemaakt.

Witte Trui > zoek het nummer op, op Last.fm en speel het daar af dan weet je zeker dat het gescrobbeld wordt (alleen niet gekoppeld aan het bijbehorende album).

E-Clect-Eddy schreef:
Witte Trui > zoek het nummer op, op Last.fm en speel het daar af dan weet je zeker dat het gescrobbeld wordt (alleen niet gekoppeld aan het bijbehorende album).

Nou ja, kijk het enige wat Spotify goed doet is het feit dat ze een database met niet-dynamische URI's hebben en dat is voor het maken van playlists bij games hier op MusicMeter ontzettend handig. De rest van het verhaal is één grote clusterfuck van ontzettend aftandse software (die clients.. zowel de Windows als de Android versie.. damn! ), geprogrammeerd door klaarblijkelijk enorm incapabele figuren, maar de onderliggende database, die is fantastisch.

E-Clect-Eddy schreef:
Spotify is een zwaar verliesmakend bedrijf dat vooral wil dat je een Premium abo neemt. Muziek is alleen de service waarmee ze geld willen verdienen.
Ja, zo ken ik er nog wel een paar...

Last.fm bestond al voor Spotify zover ik weet.
Irrelevant. Bovendien is last.fm geflopt als streaming service concurrent van Spotify.

Last.fm verdient geld met het verkopen van data aan bedrijven zoals Spotify waar die hun diensten verbeteren / verfijnen / op maat maken.
Dat vraag ik me af. Of ze daadwerkelijk veel geld verdienen aan dataverkoop aan Spotify. Nog even los van de vraag wat eigenlijk het verdienmodel is van last.fm, want de afgelopen jaren wordt regelmatig de vraag opgeworpen hoe levensvatbaar het bedrijf is.

Maar ik beweer ook niet dat Spotify geen belang heeft bij last.fm, alleen dat het omgekeerde belang een veelvoud is. Spotify kan ook prima haar eigen databeheer doen. Andersom heeft last.fm anno 2019 weinig bestaansrecht als één van de grootste muziekdiensten niet meer te scrobbelen is.

Het zou onredelijk zijn om bugs / onregelmatigheden alleen bij Last.fm neerleggen. Daar werken geen helderzienden en als er dus een verandering in Spotify niet wordt doorgegeven kan LFM er ook pas achteraf iets mee doen.
Dat ben ik met je eens, maar de verantwoordelijkheid ligt nog altijd bij last.fm. Als ik bij de Albert Heijn iets wil kopen, maar het is niet geleverd, ga ik niet de leverancier de schuld geven, maar de Albert Heijn. ZIJ willen mij een dienst/product leveren. Dat zij dat niet kunnen vanwege problemen met de leverancier is niet mijn probleem als consument. Ze kunnen het uitleggen, en daar kan ik wel of geen begrip voor tonen, maar het blijft het probleem van de Albert Heijn.

En zo is de core business van last.fm het scrobbelen. Als zij die dienst niet aan mij kunnen leveren, omdat Spotify de data verkeerd aanlevert (= leverancier), is dat het probleem van last.fm. Waar ik als consument begrip voor kan tonen of niet en ik kan Spotify ook stom vinden, maar het probleem ligt nog altijd bij last.fm. Zeker aangezien Last.fm vele malen meer belang heeft bij Spotify dan andersom.

Onweerwolf
... één grote clusterfuck van ontzettend aftandse software (die clients.. zowel de Windows als de Android versie.. damn! ), geprogrammeerd door klaarblijkelijk enorm incapabele figuren, maar de onderliggende database, die is fantastisch.

Even reageren op "aftandse software" en "incapable figuren": Spotify is een zwaar verliesmakend bedrijf en dan kan het zijn dat er een financiële rem zit op zaken zoals personeel. Je kan dan of te weinig of niet de juiste mensen hebben of beiden, weet ik uit ervaring. Bedrijfscultuur (eilandjes-cultuur en gooi-over-de-schutting-cultuur). kan ook een belemmerende factor zijn en hoe groter het bedrijf / organisatie hoe meer dat speelt. Een probleem voor bedrijven die snel groeien. Heb dat meegemaakt. niks nieuws.

"Aftandse software"
Last.fm is nu ruim 3 jaar geleden aan de 2e of 3e incarnatie van zijn dienst begonnen en veel van wat er eerder was is er nog steeds niet. Hier is een gebrek aan geld de beperkende factor om alle gebruikerswensen te kunnen realiseren. Veel gebruikers van LFM zijn toen afgehaakt maar de onderliggende software was veroudert en dan moet je dat aan de kant schuiven en opnieuw beginnen. Misschien geldt dit ook voor Spotify maar is men bang dat vele betalende klanten zullen afhaken. Als verliesmakend bedrijf heb je die luxe dus niet, dan kan je kopje onder gaan. Daarvan worden dan weer vooral de 'kleine' artiesten de dupe. Maar kan me haast niet voorstellen dat ze geen geld hebben voor verbeteringen van hun software. Het correct vullen van die database is een ander verhaal die in een eerder post al werd beschreven.

In principe moet je alle software beschouwen als in een staat van FLUX ergens tussen het voldoen aan de minimum en maximum van gebruikerswensen (dat geldt dus ook voor Spotify, Deezer, iTunes, Tidal etc). Alles is zeg maar BETA en alles werkt zolang het werkt. Doordat er continue kleine en grote veranderingen worden doorgevoerd is stabiliteit altijd lastig te garanderen. Het werkt grotendeels totdat er een grote bug de kop op steekt. Als een bug/probleem genoeg mensen treft dan komt het hoog op de prioriteitenlijst en zal het eerder opgelost worden dan een klein bug / probleem die slechts enkelingen treft of irriteert.

Niemand is verplicht Spotify te gebruiken, er zijn zat alternatieven. Iedereen kiest dat wat het beste bevalt en de minste irritatie's geeft. Ik zat eerst bij Deezer en de overstap naar Spotify was lastig. Een handige optie van Deezer zit niet in Spotify maar deze is weer uitgebreider in zijn aanbevelingen.

vroegah... had je andere irritatie's, eerst een transistorradiootje, toen de Walkman (met auto-reverse), daarna de mp3-speler: luisterplezier werd beperkt door de batterijen /accu. Er is altijd wel iets dat irritatie veroorzaakt... dat zorgt voor innovatie's maar vervangt ook de ene irritatie voor de andere.

Het is wel fijn dat er streaming-services zijn!

Spotify heeft steeds gezegd dat ze groei (welke nog steeds bijzonder imposant is) prefereert boven winst. Daarbij heb ik niet het idee dat ze verlegen zijn om investeerders. Overigens heeft Spotify in Q3 haar eerste kwartaalwinst behaald: Spotify turns Q3 profit - Business Insider - businessinsider.com

Ik heb ook niet het idee dat ze verlegen zitten om geld om softwareverbeteringen door te voeren. Spotify is aanmerkelijk verbeterd in de afgelopen jaren. Met name de zoekfunctie is drastisch sneller geworden. Maar ook het gebruik van Spotify op third-party hardware is behoorlijk toegenomen en verbeterd (Sonos, smart tv etc.). En als het goed is komt er binnen afzienbare tijd ook hardware voor in de auto uit: Tweakers

Zodra Spotify met zijn eigen hardware komt en/of dataverbruik geen probleem meer is, stap ik (vrijwel) volledig over op Spotify, want in hun kern (d.w.z. muziek streamen) is het een geweldig platform.

En niet te vergeten: binnenkort kun je zelfs bepaalde artiesten blokkeren. Spotify is ermee aan het testen met een beperkte groep gebruikers. En naar verluidt is het ingegeven door de toestanden rond R. Kelly.
Zelf draai ik voornamelijk hele - zelfgekozen - albums, dus ik vermoed dat ik er niet veel mee ga doen als het eenmaal zover is. Maar ik snap dat het handig is als je irritante artiesten uit een voorgeprogrammeerde playlist kunt weren. Het wachten is daarna natuurlijk op een ranglijst met de meest geblockte artiesten...

Addertje onder het gras is dan wel weer dat je alleen kunt blokkeren 'met opgaaf van redenen'. En dat is weer handig voor adverteerders, die dan gepersonaliseerde advertenties op je af kunnen vuren...

update 1.0.98.78 van de desktopversie wordt uitgerold.

Ditmaal wel visuele verschillen. de iconen voor Home / Bladeren / Radio zijn groter en aangepast (volgens mij had 'bladeren' ook een andere titel.

Ook nieuw. Als je nu een nummer sleept naar een afspeellijst dan kleurt die lijst even groen op.

Zo te zien kan je nog geen acts blokkeren.

Zo, er is zeker weer een 'update' geweest.

Ik dacht dat dit programma niet nog slechter kon worden dan het al was maar dat had ik even goed mis. Vandaag besloot Spotify Android om de controle over de knoppen op mijn Bluetooth koptelefoon over te nemen. Ik was nietsvermoedend naar een podcast aan het luisteren via MediaMonkey. Drukte even op pauze en daarna weer op play. Weg podcast en opeens begint Spotify te spelen. Ik had Spotify al twee dagen niet gebruikt maar blijkbaar draait het gewoon op de achtergrond mee om op het meest vervelende moment moeilijk te kunnen gaan doen. Saillant detail is daarbij verder dat de Spotify niet eens correct werkt met de buttons op mijn Bluetooth apparaat. Want op pauze drukken betekent bij Spotify 2 seconden stilte en dan weer gewoon verder spelen.

Kutapp.

Ja zoiets had ik laatst ook. Weet niet zeker of dat door die update komt, ik had het vorige week. Nogal onhandig in ieder geval.

Maar eens even kijken of ik met Automate een simpel scriptje kan schrijven om Spotify volledig te processkillen als ik klaar ben met het gebruik er van.

bennerd (moderator)
Zie ik het nu verkeerd of heeft de mobiele Spotify-app al een tijdlang geen rubriek meer met persoonlijk aanbevolen nieuwe albums? Ik mis het. Release Radar en New Music Friday doen het niet voor me.

bennerd schreef:
Zie ik het nu verkeerd of heeft de mobiele Spotify-app al een tijdlang geen rubriek meer met persoonlijk aanbevolen nieuwe albums? Ik mis het. Release Radar en New Music Friday doen het niet voor me.

Nee, die rubriek is volgens mij echt al een hele lange tijd weg. Release Radar gaf altijd precies de relevante releases voor mij weer, maar een paar maanden geleden veranderde dat na een update. Hierdoor heb ik al een aantal releases gemist van artiesten waar ik vaak naar luister. Redelijk irritant.

Voor de rest heb ik overigens weinig te klagen over Spotify; het programma is door de jaren heen uitgegroeid tot mijn beste vriend.

bennerd (moderator)
Ik ben nog steeds een grotere fan van Apple Music, maar heb er tweemaal een bug in gehad waardoor het gehele OS er onder te lijden valt (“bug” is hier “foutje waardoor je het programma helemaal niet kan gebruiken”). De tweede keer was na een upgrade. Dan ben je er wel klaar mee.

Spotify is saaier en lelijker, maar het werkt tenminste voorspelbaar.

bennerd schreef:

Dat heeft Spotify nog steeds. Onder "Zoeken" en daarna "Ontdekken" selecteren. Dan krijg je eerst "Aanbevolen voor jou" en daarna "Nieuwe relseases voor jou". En daaronder nog een hele reeks "Omdat je naar X hebt geluisterd" en varianten daarop. Of bedoel je iets anders?

bennerd (moderator)
Vroeger had je in die lijst nog een groepje recommendations met enkel albums die maar heel recentelijk gereleased waren. Op iOS is die niet meer te vinden.

Bizar. Die functionaliteit hebben ze dan goed verstopt. De 'nieuwe releases voor jou' heb ik wel gemist, maar bleek er gewoon nog te zijn.

IK zie nu ook dat in de sectie RADIO (desktopversie) eerder beluisterde radiostation zijn verdwenen en alleen nog 10 aanbevelingen staan.

Die zijn dan weer gebaseerd op de keren dat ik per abuis op de knop "Ga naar Artiestenradio" of "Ga na Albumradio" heb geklikt maar niet gebruik van heb gemaakt.

Geen probleem voor mij want ik luister daar nagenoeg nooit naar.. alleen soms om de kijken hoe de functionaliteit werk en wat er dan aangeboden wordt.

en nog een update 1.0.99 ...dat is rap, geen idee dat er een kritieke bug in zat.

Weer een aanpassing aan in de sectie Radio (desktopversie) - stations zijn niet meer op nummers gebaseerd maar op artiesten, zoals het daarvoor ook al was.

en update 1.10.237 van de desktopversie

Een kleine visuele verandering... als je een nummer sleept naar een afspeellijst worden de lijsten die niet beschikbaar zijn anders weergegeven... de helderheid van de woorden in de titels wordt gedempt.

Wat me van de week al eerder was opgevallen (voorbeeld Y La Bamba - Mujeres) is dat de overgang tussen nummers 'vloeiender' is geworden. Dat wil zeggen, nummers die naadloos in elkaar overgaan op CD deden dat niet zo mooi bij het afspelen op Spotify (bij Deezer was dat destijds al iets beter). Geen idee sinds welke update dit zo is en/of dit gewoon toeval is.

Ook even getest met een paar nummers van Pink Floyd - The Dark Side of the Moon (1973) en ik kon de overgangen (mini-/micro pauzes) niet meer horen

Het viel me eigenlijk al op sinds de vorige update dat de kwaliteit van de stream minder is. Het is soms net alsof ik naar een stream in lagere bit-rate luister en ook hoor ik meer imperfecties.

De single van bis - Sound of Heartbreak klonk (technisch) beter dan de versie die ik nu luister die op het nieuwe album staat Bis - Slight Disconnects (2019)

Iemand anders al zoiets opgevallen?

Machiel
Ik gebruik Spotify voor het samenstellen van 'verzamelalbums' per artiest. Ik koop bijna nooit reguliere albums, omdat ik vaak maar een paar nummers van een album mooi vind. Heb dan ook slechts 36 cd's hier thuis, waarvan de meeste verzamelaars zijn.

update 1.11.348 van de desktopversie wordt uitgerold ...wederom geen visuele veranderingen die meteen opvallen.

Wel last van een 'bug', al een paar weken staat de sectie "Aanbevolen voor jou" vast. Jammer en helaas want daar vielen vaak releases op van acts die ik minder frequent luister en werk van aanverwante acts.

geplaatst:
nieuw bug in Spotify ontdekt: de wachtrij 'loopt vast' als je een nieuwe verplaatst terwijl net een nummer is afgelopen en het volgende begint. Hierna was het niet meer mogelijk om de wachtrij uit te breiden

Proefondervindelijk was de oplossing vrij eenvoudig. De wachtrij wissen, met de wis-knop. Hiermee werd ook een andere bug opgelost. De sectie "aanbevolen voor jou" stond al weken vast, terwijl die normaal dagelijks automatisch bijgewerkt wordt. Na het wissen van de wachtrij werkt dat ook weer.

Die zijn dus blijkbaar met elkaar verbonden, niet geheel onlogisch. Zoeken naar vergelijkbare muziek, op basis van wat je voor de komende uren in de wachtrij hebt staan. Had liever dat ze aanbevelingen doen op basis van je luistergeschiedenis... dat zal minder dynamisch zijn maar wel dichter bij je persoonlijke smaak liggen.

geplaatst:
Sinds de laatste update valt Spotify steeds stil op mijn Galaxy S8, als het scherm in 'slaapstand' gaat. Ik heb nu ingesteld dat het scherm na tien minuten op zwart gaat, dat scheelt al wel, maar is natuurlijk nog geen oplossing. Ik lees in de play store dat dit veel vaker voorkomt. Hopelijk snel een nieuwe update.

geplaatst:
Dat geldt dan weer niet overal.
Op mijn Moto G5 plus heb ik daar geen last van. Gisteren in de auto bij mijn broertje was dat op zijn Samsung Galaxy S5 Mini ook geen probleem.

Misschien de app gewoon eens opnieuw installeren? Wie weet, Simon77.

geplaatst:
Rogyros schreef:
Dat geldt dan weer niet overal.
Op mijn Moto G5 plus heb ik daar geen last van. Gisteren in de auto bij mijn broertje was dat op zijn Samsung Galaxy S5 Mini ook geen probleem.

Misschien de app gewoon eens opnieuw installeren? Wie weet, Simon77.
Klopt, heb ik gister inderdaad maar gedaan, nadat ik dit ergens had gelezen als mogelijke oplossing. Werkt inmiddels weer.

geplaatst:
Top!

geplaatst:
Homers helpen elkaar altijd uit de brand. Ik zie overigens dat dat niet jullie enige overeenkomst is: blijkbaar is Homer een 41-jarige man met een voorliefde voor classic rock. Weten we dat ook weer.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:43 uur

geplaatst: vandaag om 18:43 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.