MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / Hip Hop Album Top 10s (nu: the best of 2024)

zoeken in:
MAS
Na jarenlang diep in de NL hiphop te hebben gezeten, begon ik rond 2007 steeds meer Amerikaanse hiphop te luisteren. In eerste instantie veel oldschool en underground shit, want uiteraard was ik direct een echte hiphop purist. Daardoor ken ik helaas relatief weinig mainstream dingen uit deze periode. Een ander verschil met de jaren na deze periode is, is dat ik de meeste (niet NL) albums pas achteraf beluisterd hebt. Dat is toch een andere ervaring als wanneer je een album checkt als het uitkomt.

Als eerste HM's wat verzamelaars die niet in een top 10 thuis horen, maar zeker de moeite waard zijn:

In het einde van de jaren 00' waren er een hoop (Europese) labels die onuitgebrachte oldschool hiphop uitbrachen op vinyl, zoals Diggers With Gratitude en Vinyl Addicts. Opvallend is dat er van Lord Finesse extreem veel onuitgebracht kwaliteits materiaal was. Deze EP's komen allemaal uit die hoek en zijn zeker de moeite waard:

Lord Finesse - Rare & Unreleased Vol. 2
Lord Finesse - Rare Selections EP Vol. 1
Lord Finesse - Rare Selections EP Vol. 2
Lord Finesse - Rare Selections EP Vol. 3
Lord Finesse & DJ Mike Smooth - The Funky Maneuver EP
The Juice Crew EP
Main Source - Lost Science

Daarnaast is de verzamelaar Homegrown 2007 het vermelden waard, omdat deze goed weergeeft hoe de Nederlandse hiphop zich aan het onwikkelen was in deze periode. Ten slotte is Innovative Life een super dope project met het vroegere electro werk van (N.W.A. lid) Arabian Prince.

panjoe (moderator)
Ik heb ook zeker nog het nodige gemist uit dit toffe jaar, en dan bedoel ik niet de bizar obscure niet-Westerse platen waar zaaf en Koenr straks nog mee op de proppen gaan komen, die ongetwijfeld ook heel gaaf zijn overigens, maar wél bijvoorbeeld The Evil Jeanius uit de bubbling under van -SprayIt-, die ik destijds wel op mijn radar had staan maar nooit ben gaan luisteren.

Afijn, hier zal ik het mee moeten doen:

1. Atmosphere - Sad Clown Bad Spring 12
2. Vordul Mega - Megagraphitti
3. Flying Lotus - Los Angeles
4. Evidence - The Layover EP
5. Atmosphere - When Life Gives You Lemons, You Paint That Shit Gold
6. Jake One - White Van Music
7. Dela - Changes of Atmosphere
8. Mighty Joseph - Empire State
9. S.Maharba - S.Maharba
10. The Roots - Rising Down

Die Sad Clown is slechts een EP'tje, maar over de gehele lengte gewoon zo sterk dat hij in mijn lijst nog een stuk boven dat MuMe-lievelingetje eindigt. Ben het overigens met JayM eens dat You Can't Imagine duidelijk hun beste album is.

JayM schreef:
Even een huishoudelijke mededeling: ivm drukte door mijn verhuizing heb ik op dit moment geen tijd om daarnaast ook dit forum in goede banen te leiden. Onze welbekende grandmaster zaaf gaat daarom tijdelijk het stokje van mij overnemen. Wel blijf ik trouw mijn lijstjes droppen en lees zoveel mogelijk mee.

Succes G, en we faxen!

zaaf
10. The Jonesz - Season One
Zeer jazzy, zeer relaxed, deze Canadese hiphop met Poolse roots.

9. CYNE - Pretty Dark Things
Niet zo sterk als hum 2009 album, maar Cultivating Your New Experience valt eigenlijk nooit tegen. Dit album onderscheidt zich in mijn beleving door het wat meer laten doorschemeren van de Christelijke overtuigingen van de rappers en een duidelijke Afrobeat-invloed.

zaaf schreef:
(quote)
jij redt de 40 ook niet?

Wel tot een top 3 als ik Kanye zou meerekenen, maar dat doe ik niet, want geen hiphop.

zaaf
hier spreekt de kenner. maar je hebt ook geen zin om nog wat ekte 2008 hiphop te beluisteren?

zaaf schreef:
maar je hebt ook geen zin om nog wat ekte 2008 hiphop te beluisteren?

Toch wel, Flying Lotus - Los Angeles. Maar ook dat is geen ekte hiphop.

zaaf
jammer.

Thanks voor al je bijdragen, JayM! En thanks voor het overnemen, zaaf!

4*
1. Flying Lotus - Los Angeles

3,5*
2. Grip Grand - Brokelore
3. 40 Cal. - Mooga
4. Madlib - Beat Konducta Vol. 5: Dil Cosby Suite
5. Heltah Skeltah - D.I.R.T. (Da Incredible Rap Team)
6. Samiyam - Rap Beats Vol. 1
7. Lil' Wayne - Tha Carter III
8. Z-Ro - Crack

3*
9. Uyama Hiroto - A Son of the Sun
10. The Game - LAX

FlyLo wint dit jaar wel overduidelijk, hoor. Ekte hiphop bestaat niet. Of toch niet in dit geval. Ik moet opportunistisch zijn. Vroeger had Weezy dit gewonnen, maar er is pijnlijk genoeg een pack aan het groeien op mijn back. Sorry aan de vijf jaar jongere mezelf. Die backpack merk je aan de nummer 2 ook. Veel instrumentale hiphop alweer, met 1, 4, 6 en 9. Het moet maar niet zo'n interessant subgenre zijn.

De moddervette raps zitten dan weer bij Heltah Skeltah (P!) en 40 Cal.. Een jaarlijst van mij is geen jaarlijst als Z-Ro er niet ergens in staat te loeren en The Game krijgt de voorkeur op andere hekkensluiters omdat ik LAX echt stiekem wel een erg leuke plaat vind. Geen goede, wel een leuke.

Ik kom ook aan 40 albums... Ik ga niet 11-40 rangschikken, daarom ram ik die in de HM's:

Heltah Skeltah - D.I.R.T.
Cyne - Pretty Dark Things
The Roots - Rising Down
Black Milk - Tronic
The Loyalists - Redemption
Angry Mic - Intervention (MP3 album)
Dagha - The Divorce
Guilty Simpson - Ode to the Ghetto
J-Live - Then What Happened?
Prolyphic & Reanimator - The Ugly Truth
Nicolay & Kay - Time:Line
Fat Jon the Ample Soul Physician - Repaint Tomorrow
eMC -The Show
Large Professor - Main Source
Murs & 9th Wonder - Sweet Lord
Outerspace - God's Fury
Reef the Lost Cauze - The Stress Files
Common Market - Tobacco Road
Atmosphere - When Life Gives YOu Lemons, You Paint that Shit Gold
Awon - Beautiful Loser
9th Wonder & Buckshot - The Formula
Ugly Duckling - Audacity
The Problem Addicts- The Dark Side of Oz
MarQ Spekt - Pretty Weapons
9th Wonder & Jean Grae - Jeanius
Jean Grae - The Orchestral Files
Ill Bill - The Hour of Reprisal
L.E.O. - Spiritual Intelligence
Grip Grand - Brokelore
Johnson & Jonson - Johnson & Jonson

Verder werden er al enkele oudere dingen die werden uitgebracht in 2008 gementioned...daaraan wil ik toevoegen:
Mr.Lif - Sleepyheads 3
Freddie Foxxx - Crazy Like a Foxxx
Tuff Crew - DJ Too Tuff's Lost Archives

Ik edit het nog even omdat ik net zie dat Fun DMC van PUTS ook uit 2008 komt, die wil ik nog wel even een heel speciale mention geven, daar PUTS een van de dopeste undergroundacts van de laatste 25 jaar zijn!

Zie een tag, maar het is te warm om op internet te zitten

panjoe (moderator)
Kan cosmic kid of Casartelli wellicht het jaartal in de titel aanpassen naar 2008?

zaaf
panjoe schreef:
Kan cosmic kid of Casartelli wellicht het jaartal in de titel aanpassen naar 2009?
Liever nog: misschien wil cosmic kid of Casartelli het jaartal zelfs wel op 2008 zetten, dat stemt beter overeen met de stand van zaken

thanks panjoe

panjoe (moderator)
Oeps.

Ralph. schreef:
Zie een tag, maar het is te warm om op internet te zitten

Ga dan op je stoel zitten!

Hmm ik kom wel aan de 40, maar bij lange na niet allemaal honourable mentions waard. Dat decennium was ik dan ook wel veel tijd kwijt aan het opsporen van obscure hiphop artiesten.

Sterker nog, ik merk dat ik voor 2008 moeite heb om een sterke top-10 samen te stellen. Er waren dan ook wel een aantal "high-profile" miskleunen in dit jaa; Common met UMC, Nas met Untitled en super group the Mighty Underdogs met Droppin' Science Fiction.

Beginnende met de Honourable Tracks van 2008 albums;
Doomtree - Drumsticks
410 Pharaohs - Fresh - Labtekwon's flow is erg fijn, en een simpele maar catchy beat
Melodious Monk - Ain't Nothing Changed - dat piano-loopje doet 't 'm voor mij op een of andere manier
Wax & EOM - The Adventures of Larry & Tina - Prima storytelling van Wax, maar vooral de beat van EOM steelt de show

Honourable mentions;
Azeem - Air Cartoons
Common Market - Tobacco Road
Little Vic - Each Dawn I Die

En dan de eerste vijf van m'n top-10:
10. Everliven Sound - Freedom
Ik zet 'm eigenlijk nooit meer op, maar toentertijd toch nog best vaak gedraaid. Original Rudeboys blijft een lekkere track.
09. Johnson&Jonson - Johnson&Jonson
Voor wat dit had moeten zijn, met de teaser/intro van dit album, heeft het de belofte niet waard gemaakt. Toch fijn plaatje.
08. Knonam - Length of the Blade
Fijn (en tevens het enige) album van Knonam - allicht meer een mixtape te noemen - wat in het teken staat van 80s samples, en wat mij betreft werkt het thema prima.
07. Cecil Otter - Rebel Yellow
Ondergesneeuwd lid van het Doomtree-kamp. Doet me het meest denken aan het, mijns inziens, geslaagde hiphop-folk-country mix album Li(f)e van Sage Francis. De titeltrack bevalt mij het meest.
06. Pacewon & Mr. Green - The Only Color That Matters Is Green
Ik keek zeer uit naar dit album, toen Eye of The Needle en Children Sing gereleased waren als zoethoudertjes voor het album. Zeer effectief sample gebruik en lekker beukende beats, met een prima rappende Pacewon.

Top 10 maar doen, heb ik dat gedaan iig. Jwz...

1. Sadistik - The Balancing Act
2. Elzhi - The Preface
3. Dela -Changes of Atmosphere
4. Pacewon & Mr. Green - The Only Color That Matters is Green
5. Blue Sky Black Death & Jean Grae - Evil Jeanius
6. Dr.Dooom - Dr.Dooom 2
7. Reks - Grey Hairs
8. Invincible - Shape Shifters
9. Vordul Mega - Megagraphitti
10. Viro the Virus - The Sharpest Blade

Waardoor de oorspronkelijke #10: Vast Aire - Deuces Wild buiten de punten valt... Maar wel de meest Honorable mention upon all mentions van 2008

zaaf
8. Kamau - Non Ducor Duco
Skateboarder met niet veel output als MC en beatbakker, maar met een flinke gedrevenheid Braziliaanse hiphop op de kaart te zetten. Zijn soloplaat (hierna bracht ie slechts wat EP's uit) is een zeer sterk boombap album met goedgeproduceerde beats.

7. Prolyphic & Reanimator - The Ugly Truth
Een voor mij veel prettiger variant op het geluid van Sage Francis. Meer hiphop en meer flow. De beats blijven verrassend, maar Prolyphic is voor mij van sterke meerwaarde.

zaaf
Ik vraag nu maar vriendelijk aan Soledad of brajoapau om het jaartal in de titel op 2008 te zetten...

zaaf schreef:
8. Kamau - Non Ducor Duco
Skateboarder met niet veel output als MC en beatbakker, maar met een flinke gedrevenheid Braziliaanse hiphop op de kaart te zetten. Zijn soloplaat (hierna bracht ie slechts wat EP's uit) is een zeer sterk boombap album met goedgeproduceerde beats.

7. Prolyphic & Reanimator - The Ugly Truth
Een voor mij veel prettiger variant op het geluid van Sage Francis. Meer hiphop en meer flow. De beats blijven verrassend, maar Prolyphic is voor mij van sterke meerwaarde.

Ik heb die Ugly Truth nog gesigned door Prolyphic... Dope album inderdaad!

Thanks JayM voor de organisatie tot dusver en thanks zaaf voor het overnemen van het stokje. Bij deze trap ik m'n 2008 lijstje af. Komen langzaam maar zeker volop in de jaren van nostalgische herinneringen, zie ik wel aan mijn verrassende nummer 1.

10. Immortal Technique - The 3rd World
Eerlijk gezegd viel deze me na Revolutionary Vol.2 behoorlijk tegen, maar ik zat te veel in de fan-modus om dat toe te geven. Inmiddels kan ik van deze wel behoorlijk genieten, omgeven door herinneringen aan liveshows van IT waarbij ik me toch deel voelde van een revolutionaire beweging haha. Kan me nog voor de geest halen dat hij shows startte met die Golpe de Estado track en dan was ik verkocht. Staan nog wel meer echte knallers op en qua overtuigingskracht welhaast ongeëvenaard.

9. Evidence - The Layover EP
Toevallig van de week nog gedraaid in afwachting van z'n nieuwe album. Heerlijk relaxte EP van EV, de meest consistente MC voor mij. The far left vind ik zo'n heerlijke track en Solitary confinement is qua lyrics gruwelijk herkenbaar.

Die Evidence stond bij als Mixtape genoteerd, misschien klopt mijn eigen administratie niet (was al een paar keer het geval!).

zaaf
hoe kan dat nou, jij bent toch administreur?

zaaf schreef:
hoe kan dat nou, jij bent toch administreur?

Ik ben Hustler en on the side doe ik wat pimping erbij...

You’re not wrong MacDaddy. Oorspronkelijk uitgebracht als mixtape en uiteindelijk als originele release. Was zelf deze vergeten mee te nemen anders had ie mijn lijst zeker gehaald.

8. Jake One - White Van Music
Een nogal bont gezelschap aan gastartiesten, maar de beats van Jake One in deze periode vond ik dermate tof dat ik dit wel een zeer geslaagd producersalbum kan noemen. Vette bijdragen van onder andere MF DOOM, Brother Ali, Freeway, Bishop Lamont en Busta Rhymes. Jake One ben ik inmiddels helemaal kwijt geraakt, maar de boombap beats op White Van Music waren wel aan mij besteed.

7. eMC - The Show
Vergeleken met de voorgangers van Masta Ace solo was het wat minder natuurlijk, maar vind dit toch een sterke plaat van zijn groep met Stricklin, Punchline en Wordsworth. Los genoeg toffe tracks, leuk concept en ik ben nog altijd fan van de boze merch guy.

zaaf
6. Sagopa Kajmer - Kötü İnsanları Tanıma Senesi
Och och och wat heerlijk, met zomerweer dit opzetten. De taal, de beats, klassehiphop met een briesje om de oren.

5. Horrorshow - The Grey Space
Zeker zo mooi als het 2009-album Flipm0de!

MAS
1. Atmosphere - When Life Gives You Lemons, You Paint That Shit Gold
2. Q-Tip - The Renaissance
3. Sadistik - The Balancing Act
4. The Program - The Article
5. Kohfie Konnect - HETISZOVER

6. Heltah Skeltah - D.I.R.T. (Da Incredible Rap Team)
7. M.O. & Brakko - Catharsis
8. Pacewon & Mr. Green - The Only Color That Matters Is Green
9. Snowgoons - Black Snow
10. Jedi Mind Tricks - A History Of Violence

MAS schreef:
3. Sadistik - The Balancing Act

Deze verwacht ik ook wel top 3 bij zaaf, wat mij betreft kan dit album niet genoeg liefde krijgen. Niet echt alledaagse raps en ook de productie van met name Emancipator en Equilibrium zijn niet bepaald standaard. Het begint eigenlijk al met het niet alledaagse (voor Hip Hop) artwork.
Ik ga deze kans aangrijpen om de joint te promoten die op mijn uitvaart gedraaird zal worden, of misschien dat ik het dan laat inkorten tot het 3de couplet. Even te tekst pompen van dat couplet, ik het natuurlijk over The Exception to Everything. Luister en lees de gespoilerde de tekst van het derde couplet en je begrijpt misschien waarom ik zo sterk hier aan hecht...

I remember somebody once asked me if I ever thought about regret... the answers no. Because when this masquerade is finally over I want to be remembered for who I am. Not who I was or who I wanted to be, cus this right here, this is me, so follow thisEven though I've never called it perfect

When I die, I want to know it all was worth it
I want to know that I tried my best with
Embracing every moment that I was blessed with
Every life, every death, every time that I wept
Every moment, every person, every lie that I said
Every night, every day, every time every place
Every kiss, every wish, every side of the maze
Every cut, every bruise, every love that I'd lose
Every time that I broke and the times that I grew
Every drop of rain that these clouds would spew
To help form the man that I amounted to
And I'm thankful, that I am who I am
And I've been where I've been and I came out grateful
When it's finally time to make an exit
Just know, that I don't regret a single second

MAS
ForWhomThePeteTolls schreef:

Tuff Crew - DJ Too Tuff's Lost Archives

Nice! Deze ga ik eens checken.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:28 uur

geplaatst: vandaag om 04:28 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.