Muziek / Toplijsten en favorieten / Prog Ladder Intermezzo - de toplijsten
zoeken in:
1
geplaatst: 15 maart 2020, 00:44 uur
Jacoto schreef:
Ik kan me nog herinneren dat ik rond 1980 in zijn geboortestreek op vakantie was (was dat niet Reading?) en daar zijn net uitgebrachte live dubbel lp (Exposed) heb gekocht.
(quote)
Ja, is misschien wel een idee om dat eens te doen. De beginjaren vind ik interessanter dan zijn latere werk.Ik kan me nog herinneren dat ik rond 1980 in zijn geboortestreek op vakantie was (was dat niet Reading?) en daar zijn net uitgebrachte live dubbel lp (Exposed) heb gekocht.
Reading is inderdaad waar hij geboren is

Exposed, zeer mooie live dubbel lp

0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 15 maart 2020, 21:04 uur
4
Gong - Forever Reoccurring [20:37]

The Universe Also Collapses | 2019 | Verenigd Koninkrijk
Prog Top 300 noteringen:
2018: ---
2017: ---
2016: ---
2015: ---
[i]Het is toch wel opmerkelijk dat we een van de grootste namen (of op zijn minst: met de grootste cumulatieve personeelslijst) van de Canterbury Scene slechts in deze prelijst tegenkomen. Maar het is wat het is: vier deelnemers stuurden in totaal zeven Gongnummers in en daarvan gooide, eveneens opmerkelijk, deze bijdrage uit 2019 de hoogste ogen.[/i
Gong - Forever Reoccurring [20:37]

The Universe Also Collapses | 2019 | Verenigd Koninkrijk
Prog Top 300 noteringen:
[i]Het is toch wel opmerkelijk dat we een van de grootste namen (of op zijn minst: met de grootste cumulatieve personeelslijst) van de Canterbury Scene slechts in deze prelijst tegenkomen. Maar het is wat het is: vier deelnemers stuurden in totaal zeven Gongnummers in en daarvan gooide, eveneens opmerkelijk, deze bijdrage uit 2019 de hoogste ogen.[/i
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 15 maart 2020, 22:27 uur
En dan gaan we verder met de nummer top 24:
24
Khan - Hollow Stone (Escape of the Space Pirates) [8:59]

Space Shanty | 1972 | Verenigd Koninkrijk
Prog Top 300 noteringen:
En zo hebben we ook nog een beetje Gong in de hoofdlijst… of in elk geval Steve Hillage en Dave Stewart (nee, niet die van de Eurythmics). Khan kan met hun swingende Space Shanty technisch bijgeschreven worden bij de Canterbury-eendagsvliegen. Het slotnummer van de plaat schopt het tot een 24e plek in onze toplijst.
24
Khan - Hollow Stone (Escape of the Space Pirates) [8:59]

Space Shanty | 1972 | Verenigd Koninkrijk
Prog Top 300 noteringen:
En zo hebben we ook nog een beetje Gong in de hoofdlijst… of in elk geval Steve Hillage en Dave Stewart (nee, niet die van de Eurythmics). Khan kan met hun swingende Space Shanty technisch bijgeschreven worden bij de Canterbury-eendagsvliegen. Het slotnummer van de plaat schopt het tot een 24e plek in onze toplijst.
0
geplaatst: 16 maart 2020, 00:29 uur
Zowel van Gong als van Khan heb ik andere tracks.
Van Gong op 14 heb ik er eentje gekozen uit het album Flying Teapot uit 1973 en van Khan uit hetzelfde album als hierboven genoemd op 15.
Van Gong op 14 heb ik er eentje gekozen uit het album Flying Teapot uit 1973 en van Khan uit hetzelfde album als hierboven genoemd op 15.
0
geplaatst: 16 maart 2020, 09:25 uur
Dit was dan wel weer mijn hoogste Gong-bijdrage (van de vier). Geweldig nummer, geweldige laatste plaat sowieso.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 16 maart 2020, 10:56 uur
23
Kevin Ayers - Song for Insane Times [4:01]

Joy of a Toy | 1969 | Verenigd Koninkrijk
Prog Top 300 noteringen:
Ook (inmiddels wijlen) zanger/(bas)gitarist Kevin Ayers heeft op zeker moment aan het Gongfeestje meegedaan, maar bovenal heeft hij ook een flinke solocarrière op zijn naam. Van het eerste van in totaal dertien albums vinden we het nummer Song for Insane Times op nummer 23.
Kevin Ayers - Song for Insane Times [4:01]

Joy of a Toy | 1969 | Verenigd Koninkrijk
Prog Top 300 noteringen:
Ook (inmiddels wijlen) zanger/(bas)gitarist Kevin Ayers heeft op zeker moment aan het Gongfeestje meegedaan, maar bovenal heeft hij ook een flinke solocarrière op zijn naam. Van het eerste van in totaal dertien albums vinden we het nummer Song for Insane Times op nummer 23.
0
geplaatst: 16 maart 2020, 11:34 uur
Juist..., da's een leuke. 
Van K.A. heb ik twee nummers in mijn lijst, deze op 13 en een andere op 3.
Ik kan nog zeggen dat ik de trotse bezitter ben van dit album en zelfs een tijdje geleden nog in mijn handen heb gehad. De lp lag ergens op de vliering in een doos die al lang het daglicht niet meer heeft gezien.
Gelijk bij release in 1969 heb ik ‘m toen gekocht, in die tijd was ik al behoorlijk fan van zijn aparte muziek.

Van K.A. heb ik twee nummers in mijn lijst, deze op 13 en een andere op 3.
Ik kan nog zeggen dat ik de trotse bezitter ben van dit album en zelfs een tijdje geleden nog in mijn handen heb gehad. De lp lag ergens op de vliering in een doos die al lang het daglicht niet meer heeft gezien.
Gelijk bij release in 1969 heb ik ‘m toen gekocht, in die tijd was ik al behoorlijk fan van zijn aparte muziek.
0
geplaatst: 16 maart 2020, 11:51 uur
11. KEVIN AYERS - Song for Insane Times
12. EGG - A Visit to Newport Hospital
Volgende!
Volgende!
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 16 maart 2020, 12:01 uur
22
Matching Mole - O Caroline [5:05]

Matching Mole | 1972 | Verenigd Koninkrijk
Prog Top 300 noteringen:
Zou de echte Soft Machine nog komen? Eerst kijken we even naar de Franse vertaling Machine Molle, naar goed Brits gebruik verbasterd tot Matching Mole. De band is opgericht door Robert Wyatt nadat hij Soft Machine verlaten had. Rare jongens, die Britten. O Caroline, het openingsnummer van het titelloze debuut werd nog op single uitgebracht. Het levert hier een 22e plek op.
Matching Mole - O Caroline [5:05]

Matching Mole | 1972 | Verenigd Koninkrijk
Prog Top 300 noteringen:
Zou de echte Soft Machine nog komen? Eerst kijken we even naar de Franse vertaling Machine Molle, naar goed Brits gebruik verbasterd tot Matching Mole. De band is opgericht door Robert Wyatt nadat hij Soft Machine verlaten had. Rare jongens, die Britten. O Caroline, het openingsnummer van het titelloze debuut werd nog op single uitgebracht. Het levert hier een 22e plek op.
0
geplaatst: 16 maart 2020, 12:07 uur
Aha..., de ontdekker van Mike Oldfield zelfs.
Ik wist wel van zijn samenwerking met M.O. maar wat precies wist ik niet meer. Hij heeft ook zo veel projecten achter zijn naam staan. En idd wat Casartelli al schreef... Wijlen Kevin Ayers
Matching Mole met O Caroline heb ik op 11.
Ik wist wel van zijn samenwerking met M.O. maar wat precies wist ik niet meer. Hij heeft ook zo veel projecten achter zijn naam staan. En idd wat Casartelli al schreef... Wijlen Kevin Ayers

Matching Mole met O Caroline heb ik op 11.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 16 maart 2020, 13:47 uur
21
Egg - A Visit to Newport Hospital [8:28]

The Polite Force | 1971 | Verenigd Koninkrijk
Prog Top 300 noteringen:
Daar is Dave Stewart nogmaals, ditmaal met het trio Egg dat hij samen met Clive Brooks en Mont Campbell als min-of-meer-doorstart van Arzachel oprichtte. Het tweede van in totaal drie albums, The Polite Force, wordt over het algemeen als hun beste beschouwd. Het openingsnummer van die plaat, A Visit to Newport Hospital vinden we in onze lijst op 21.
Egg - A Visit to Newport Hospital [8:28]

The Polite Force | 1971 | Verenigd Koninkrijk
Prog Top 300 noteringen:
Daar is Dave Stewart nogmaals, ditmaal met het trio Egg dat hij samen met Clive Brooks en Mont Campbell als min-of-meer-doorstart van Arzachel oprichtte. Het tweede van in totaal drie albums, The Polite Force, wordt over het algemeen als hun beste beschouwd. Het openingsnummer van die plaat, A Visit to Newport Hospital vinden we in onze lijst op 21.
0
geplaatst: 16 maart 2020, 14:02 uur
11. KEVIN AYERS - Song for Insane Times
Volgende!
Volgende!
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 16 maart 2020, 15:18 uur
20
Caravan - Where But for Caravan Would I Be [9:01]

Caravan | 1968 | Verenigd Koninkrijk
Prog Top 300 noteringen:
Tijd voor Caravan. Ik geef vast geen heel grote verrassing weg als ik zeg dat dit niet de laatste keer zal zijn dat we de legendarische band rond Pye Hastings tegen gaan komen. We beginnen met hun debuutplaat uit 1968… daarmee blijft hij de debuutplaten van Genesis, Jethro Tull, King Crimson en Yes niet allemaal kwalitatief voor, maar kwantitatief in elk geval wel. Where But for Caravan Would I Be is de charmante afsluiter van de titelloze.
Caravan - Where But for Caravan Would I Be [9:01]

Caravan | 1968 | Verenigd Koninkrijk
Prog Top 300 noteringen:
Tijd voor Caravan. Ik geef vast geen heel grote verrassing weg als ik zeg dat dit niet de laatste keer zal zijn dat we de legendarische band rond Pye Hastings tegen gaan komen. We beginnen met hun debuutplaat uit 1968… daarmee blijft hij de debuutplaten van Genesis, Jethro Tull, King Crimson en Yes niet allemaal kwalitatief voor, maar kwantitatief in elk geval wel. Where But for Caravan Would I Be is de charmante afsluiter van de titelloze.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 16 maart 2020, 16:26 uur
19
Caravan - The Dabsong Conshirtoe [18:00]

Cunning Stunts | 1975 | Verenigd Koninkrijk
Prog Top 300 noteringen:
En meteen nog maar een Caravan. Daar de band, ondanks wat langere onderbrekingen, grotendeels actief gebleven is, is het wat vreemd om over de nadagen te praten, maar met Cunning Stunts was de klassieke progtijd van Caravan grotendeels wel over. Grotendeels, want op de B-kant vonden we nog wel deze achttien minuten klokkende tour de force. Wederom, ik geef vast geen enorme verrassingen weg als ik zeg dat volgende Caravannoteringen zich binnen het zojuist gecreëerde tijdinterval bevinden.
Caravan - The Dabsong Conshirtoe [18:00]

Cunning Stunts | 1975 | Verenigd Koninkrijk
Prog Top 300 noteringen:
En meteen nog maar een Caravan. Daar de band, ondanks wat langere onderbrekingen, grotendeels actief gebleven is, is het wat vreemd om over de nadagen te praten, maar met Cunning Stunts was de klassieke progtijd van Caravan grotendeels wel over. Grotendeels, want op de B-kant vonden we nog wel deze achttien minuten klokkende tour de force. Wederom, ik geef vast geen enorme verrassingen weg als ik zeg dat volgende Caravannoteringen zich binnen het zojuist gecreëerde tijdinterval bevinden.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 16 maart 2020, 18:15 uur
18
National Health - Squarer for Maud [11:52]

Of Queues and Cures | 1978 | Verenigd Koninkrijk
Prog Top 300 noteringen:
In de hoogtijdagen van de punk had Dave Stewart (met onder meer Alan Gowen, Phil Miller en Pip Pyle) toch nog een bandje dat de grenzen tussen symfo en jazzrock verder verkende: National Health. Op hun tweede album was het een grotendeels instrumentaal avontuur geworden. Van die tweede plaat vinden we Squarer for Maud op nummer 18.
National Health - Squarer for Maud [11:52]

Of Queues and Cures | 1978 | Verenigd Koninkrijk
Prog Top 300 noteringen:
In de hoogtijdagen van de punk had Dave Stewart (met onder meer Alan Gowen, Phil Miller en Pip Pyle) toch nog een bandje dat de grenzen tussen symfo en jazzrock verder verkende: National Health. Op hun tweede album was het een grotendeels instrumentaal avontuur geworden. Van die tweede plaat vinden we Squarer for Maud op nummer 18.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 16 maart 2020, 19:46 uur
17
Caravan - Winter Wine [7:36]

In the Land of Grey and Pink | 1971 | Verenigd Koninkrijk
Prog Top 300 noteringen:
En daar is dan, na wat inleidende schermutselingen, het meest legendarische Canterburyalbum. Wellicht worden er nog wat troeven vastgehouden, maar hier is vast dat fraaie, lyrische tweede nummer op de plaat: Winter Wine.
Caravan - Winter Wine [7:36]

In the Land of Grey and Pink | 1971 | Verenigd Koninkrijk
Prog Top 300 noteringen:
En daar is dan, na wat inleidende schermutselingen, het meest legendarische Canterburyalbum. Wellicht worden er nog wat troeven vastgehouden, maar hier is vast dat fraaie, lyrische tweede nummer op de plaat: Winter Wine.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 16 maart 2020, 21:08 uur
16
Supersister - Pudding and Gisteren Music for Ballet [21:00]

Pudding en Gisteren | 1972 | Nederland
Prog Top 300 noteringen:
Tijd voor de enige uitzondering op de geografische dominantie in onze toplijst. Vanuit de Beatstad vormden Robert Jan Stips, Sacha van Geest, Marco Vrolijk en Ron van Eck de binnen Nederland volstrekt unieke band Supersister, die met nog een flinke handvol internationale uitzonderingen tot het Canterburycircus gerekend wordt. We beginnen met het album met de titel die vast behulpzaam is geweest bij de internationale ambities... en daarvan dan het titelnummer dat de gehele B-kant van de elpee vulde.
Supersister - Pudding and Gisteren Music for Ballet [21:00]

Pudding en Gisteren | 1972 | Nederland
Prog Top 300 noteringen:
Tijd voor de enige uitzondering op de geografische dominantie in onze toplijst. Vanuit de Beatstad vormden Robert Jan Stips, Sacha van Geest, Marco Vrolijk en Ron van Eck de binnen Nederland volstrekt unieke band Supersister, die met nog een flinke handvol internationale uitzonderingen tot het Canterburycircus gerekend wordt. We beginnen met het album met de titel die vast behulpzaam is geweest bij de internationale ambities... en daarvan dan het titelnummer dat de gehele B-kant van de elpee vulde.
0
geplaatst: 16 maart 2020, 21:17 uur
Blokje Caravan was te verwachten, ik heb er zelf ook 2 instaan. Maar wel andere titels, op 2 en 12.
Ook met Supersister doe ik mee op 4 en 8, eveneens met andere liedjes.
Ook met Supersister doe ik mee op 4 en 8, eveneens met andere liedjes.
0
geplaatst: 16 maart 2020, 21:20 uur
Twee erg fijne tracks die ik ook heb opgenomen, 3 x Caravan vind ik wat veel maar ik denk dat er nog wel minimaal eentje komt
0
geplaatst: 16 maart 2020, 22:00 uur
Dabshirt Conshirtoe had ik op achttien, nog drie van mijn Caravan-noteringen in de strijd.
Egg staat al langer in mijn aandacht, maar misschien moet ik daar toch maar eens concreter maken...
Egg staat al langer in mijn aandacht, maar misschien moet ik daar toch maar eens concreter maken...
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 16 maart 2020, 22:16 uur
15
Hatfield and The North - Shaving is Boring [8:46]

Hatfield and The North | 1974 | Verenigd Koninkrijk
Prog Top 300 noteringen:
Dave Stewart, Phil Miller, Pip Pyle en Richard Sinclair. We zijn ze allemaal al eerder tegengekomen in deze lijst, maar in deze samenstelling heetten ze Hatfield and The North. Symfonische jazzrock waar de humor misschien nog wat dikker bovenop ligt dan bij de rest van de scene. Al is de titel van dit nummer natuurlijk gewoon een waarheid als een koe.
Hatfield and The North - Shaving is Boring [8:46]

Hatfield and The North | 1974 | Verenigd Koninkrijk
Prog Top 300 noteringen:
Dave Stewart, Phil Miller, Pip Pyle en Richard Sinclair. We zijn ze allemaal al eerder tegengekomen in deze lijst, maar in deze samenstelling heetten ze Hatfield and The North. Symfonische jazzrock waar de humor misschien nog wat dikker bovenop ligt dan bij de rest van de scene. Al is de titel van dit nummer natuurlijk gewoon een waarheid als een koe.
0
geplaatst: 16 maart 2020, 22:35 uur
Dat vond ik wel aardige relaxte muziek.
Ben uiteindelijk uitgekomen bij het album The Rotters' Club uit 1975, waarvan mijn gekozen track op 10 staat.
Ben uiteindelijk uitgekomen bij het album The Rotters' Club uit 1975, waarvan mijn gekozen track op 10 staat.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 17 maart 2020, 00:36 uur
14
Steve Hillage - The Glorious Om Riff [7:47]

Green | 1978 | Verenigd Koninkrijk
Prog Top 300 noteringen:
Was er leven na Khan en (de eerste periode van) Gong? Voor Steve Hillage kennelijk wel, in de vorm van een solocarrière. Zijn vierde album leverde onder meer het nummer Sea Nature, dat ruim een kwarteeuw later door RPWL nog eens in het zonnetje werd gezet. Niettemin wordt het album kennelijk vooral gememoreerd om het slotnummer, dat hier een 14e plek behaalt.
Steve Hillage - The Glorious Om Riff [7:47]

Green | 1978 | Verenigd Koninkrijk
Prog Top 300 noteringen:
Was er leven na Khan en (de eerste periode van) Gong? Voor Steve Hillage kennelijk wel, in de vorm van een solocarrière. Zijn vierde album leverde onder meer het nummer Sea Nature, dat ruim een kwarteeuw later door RPWL nog eens in het zonnetje werd gezet. Niettemin wordt het album kennelijk vooral gememoreerd om het slotnummer, dat hier een 14e plek behaalt.
1
geplaatst: 17 maart 2020, 08:15 uur
De mainstream award gaat waarschijnlijk mijn kant op, wederon beide in mijn lijst! Steve Hillage zelfs mijn nummer 1!
Kennelijk tot verbazing van de spelleider
Kennelijk tot verbazing van de spelleider

0
geplaatst: 17 maart 2020, 08:50 uur
Voor die award doe ik ook goede zaken, want ook bij mij staat Steve Hillage in de lijst.
Niet op 1, maar – en verschil moet er zijn – op 20 en ook nog eens met een ander nummer.
Niet op 1, maar – en verschil moet er zijn – op 20 en ook nog eens met een ander nummer.

0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 17 maart 2020, 10:18 uur
13
Robert Wyatt - Catholic Architecture [5:12]

Dondestan | 1991 | Verenigd Koninkrijk
Prog Top 300 noteringen:
Dat Robert Wyatt ook solo de lijst zou halen, zagen de meesten waarschijnlijk wel aankomen. Op dit latertje van de man die nooit écht lang weggeweest is, hadden dan vast weer minder mensen geld ingezet. Na het pseudofrans van Soft Machine hebben we nu pseudospaans voor Where Are They? Nou, op nummer 13 dus.
Robert Wyatt - Catholic Architecture [5:12]

Dondestan | 1991 | Verenigd Koninkrijk
Prog Top 300 noteringen:
Dat Robert Wyatt ook solo de lijst zou halen, zagen de meesten waarschijnlijk wel aankomen. Op dit latertje van de man die nooit écht lang weggeweest is, hadden dan vast weer minder mensen geld ingezet. Na het pseudofrans van Soft Machine hebben we nu pseudospaans voor Where Are They? Nou, op nummer 13 dus.
2
geplaatst: 17 maart 2020, 10:41 uur
Juist..., dat is mijn nummero 1.
Daar hoefde ik niet lang over na te denken bij het samenstellen van mijn lijst.
Als nominatie in de Progladder van een paar jaar geleden ontdekt. En ik weet ook nog van wie die nominatie was.
Daar hoefde ik niet lang over na te denken bij het samenstellen van mijn lijst.
Als nominatie in de Progladder van een paar jaar geleden ontdekt. En ik weet ook nog van wie die nominatie was.

0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 17 maart 2020, 13:07 uur
12
Caravan - L'Auberge du Sanglier / a Hunting We Shall Go / Pengola / Backwards / a Hunting We Shall Go [Reprise] [9:46]

For Girls Who Grow Plump in the Night | 1973 | Verenigd Koninkrijk
Prog Top 300 noteringen:
Het werd wel weer eens tijd voor Caravan. Van het laatste album van hun klassieke periode hebben we hier het slotnummer, dat niet alleen in lengte en waardering het centrale stuk van het album is (al is op mijn cd-versie Memory Lain / Hugh / Headloss ook één nummer en dan springt-ie er al wat minder uit), maar bij gebrek aan een overkoepelende titel is deze opsomming van deeltitels ook de grootste mond vol uit de lijst.
Caravan - L'Auberge du Sanglier / a Hunting We Shall Go / Pengola / Backwards / a Hunting We Shall Go [Reprise] [9:46]

For Girls Who Grow Plump in the Night | 1973 | Verenigd Koninkrijk
Prog Top 300 noteringen:
Het werd wel weer eens tijd voor Caravan. Van het laatste album van hun klassieke periode hebben we hier het slotnummer, dat niet alleen in lengte en waardering het centrale stuk van het album is (al is op mijn cd-versie Memory Lain / Hugh / Headloss ook één nummer en dan springt-ie er al wat minder uit), maar bij gebrek aan een overkoepelende titel is deze opsomming van deeltitels ook de grootste mond vol uit de lijst.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 17 maart 2020, 14:43 uur
11
Hatfield and the North - Mumps [20:23]

The Rotters' Club | 1975 | Verenigd Koninkrijk
Prog Top 300 noteringen:
Ook het andere album van Hatfield and The North mag meedoen. Het slotnummer is een twintig minuten durend feestje met een gitaar/toetsen balans om van te smullen.
Hatfield and the North - Mumps [20:23]

The Rotters' Club | 1975 | Verenigd Koninkrijk
Prog Top 300 noteringen:
Ook het andere album van Hatfield and The North mag meedoen. Het slotnummer is een twintig minuten durend feestje met een gitaar/toetsen balans om van te smullen.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 17 maart 2020, 18:51 uur
10
Caravan - Can't Be Long Now / Francoise / for Richard / Warlock [14:17]

If I Could Do It All Over Again, I'd Do It All Over You | 1970 | Verenigd Koninkrijk
Prog Top 300 noteringen:
Er ontbrak nog een klassiek Caravanalbum, maar die kunnen we nu ook afstrepen. Het centrale stuk van If I Could Do It All Over Again, I'd Do It All Over You trapt de toptien af (waarbij ik een inzending die alleen van "For Richard" gewag maakte maar meegeteld heb).
Caravan - Can't Be Long Now / Francoise / for Richard / Warlock [14:17]

If I Could Do It All Over Again, I'd Do It All Over You | 1970 | Verenigd Koninkrijk
Prog Top 300 noteringen:
Er ontbrak nog een klassiek Caravanalbum, maar die kunnen we nu ook afstrepen. Het centrale stuk van If I Could Do It All Over Again, I'd Do It All Over You trapt de toptien af (waarbij ik een inzending die alleen van "For Richard" gewag maakte maar meegeteld heb).
* denotes required fields.