MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Johan en Luigi's MuMeLadder 2019 Breakdown

zoeken in:
Close to the edge

Er zijn ook mensen hier die alleen maar opduiken om kritiek te geven ipv iets prijzen of zelf een mening te geven over een mooi nummer...

Ik ben het wel eens met de mannen. Een nummer met couplet en refrein hoeft niet meer dan een halve minuut te duren. En da's nog aan de lange kant.

luigifort schreef:
Er zijn ook mensen hier die alleen maar opduiken om kritiek te geven ipv iets prijzen of zelf een mening te geven over een mooi nummer...

Ach het valt toch best mee, over het algemeen hebben jullie een fantastisch publiek

1450. Caribou - Sun

Nog een keer Caribou. Deze heeft wel een lekkere summer-vibe en een goeie flow. Ook niks te lang. Alleen jammer van dat 'Sun' dat er een paar honderd keer doorheen wordt gevocaliseerd. Dat hadden we zo ook wel begrepen... Iets minder dan Odessa, zegt Johan. Voor mij een heel pak minder dan de vorige. Die vibe en flow is id wel lekker, maar bij elke strandtent in de zomer hoor je elk jaar duizenden van dit soort deuntjes, dus wat hier bijzonder aan moet zijn. (Johan: 6,2/Luigi: 5,8)

1449. Supertramp - Breakfast in America

Supertramp altijd vooral Supersaai gevonden. Maar deze is nog helemaal niet zo beroerd. Best leuke blazers en een leuke fluit en all around best een vlot muziekje. Die stem vind ik wel niet zo prettig om te horen. Maar al met al kan het er best mee door eigenlijk, zegt Johan. Ook weer zo'n band die je als kind geweldig vindt. Makkelijke en leuke manier om muziek te leren kennen. Mijn broer had een verzamelaar, School was zwaar fave, net als Logical Song. Deze is ook wel leuk. Pa-da-da-dam... (Johan: 6,6/Luigi: 8,5)

1448. The National - Day I Die

Ja, daar zijn ze weer, The National. Die gaan we nog vaak zien lijkt me. Ik mag ze eigenlijk altijd wel. In het begin wel wat meer dan de laatste tijd, waarin ze vaak wel heel samey klinken. Maar deze is dan een uitzondering, kan zeker wedijveren met hun sterke jaren 00-singles. Vooral muzikaal erg lekker wel, vocaal weer een beetje samey, zegt Johan. Nee, de National en ik gaat t nooit meer worden, net zoals AF. Het raakt me gewoon totaal niet, daarbij helpen de monotone vocals van Matt ook niet. AF, National, allemaal samey shit voor mij. Next! (Johan: 8,3/Luigi: 6,4)

1447. Sufjan Stevens - They Are Night Zombies!! They Are Neighbors!! They Have Come Back From The Dead!! Ahhhh!

Beetje apart nummer van Suf. Werkt wel goed op Illinoise en is zo los ook wel goed te pruimen, maar veel meer dan dat ook weer niet, zegt Johan. En ook Suf en ik is geen goeie combi over het algemeen. Het begin is tamelijk vervelend. De ondertoon is nog wel ok, maar de tierelantijnen staan me niet zo aan. Een aardige schets ofzo, meer niet. (Johan: 7,1/Luigi: 7,0)

1446. Bee Gees - Stayin' Alive

Toch wel een erg lekkere discohit. Als ik deze hoor begin ik altijd wel op een bepaalde manier te lopen.
Goeie boodschap ook. Vooral blijven leven, mensen, spreekt Johan de burgers van NL toe! Ja, geweldig, die tijd met films als SNF en Grease enzo en de muziek daaruit. Ben geen groot Bee Gees fan, maar deze is toch wel erg heerlijk. En je hebt gelijk Johan, it's hard to resist om niet mee te doen (Johan:7,9/Luigi: 8,6)

luigifort schreef:

Hm, slechtste update aller tijden wat mij betreft, enkel The National smaakt mij

Wat is samey precies? #luigifortbingo

Gretz schreef:

Dat is apart aangezien het ook door Johan de Witt wordt gezegd (chronologisch gezien zelfs een zin eerder)

Ja daar kwam ik mee
Dat het een beetje hetzelfde klinkt allemaal.
Bij The National met name door de zang.
Muzikaal is het wel redelijk divers.

Gretz schreef:

Verbastering van "the same" surimarokaanse straattaal wellicht

johan de witt schreef:
Ja daar kwam ik mee
Dat het een beetje hetzelfde klinkt allemaal.
Bij The National met name door de zang.
Muzikaal is het wel redelijk divers.

Ja, dit is een punt waar zelfs de grootste fans het in enige mate eens mee zullen zijn (ik dus ook). Voor mij ook de reden waarom het niet meteen liefde op de eerste gehoor was en ik nog een zekere aanloopperiode nodig had tot ik me écht fan durfde te noemen. De samey zangsound gaat ook niet snel veranderen, daar Matt nu al het maximale uit zijn stem haalt. Anderzijds schuilt er ook weer een kracht in, met name de herkenbaarheid en de sfeer De songteksten komen voor mij harder aan wanneer ze met een ingetogen en/of monotone stem worden overgebracht.

Ik geef jou in ieder geval dan de credits voor de term

Toen stond Stayin' Alive nog in de lijst.

Ja dat denk ik vrijwel iedere dag bij songs die sneuvelen. Dan hebben we die hier net besproken...

Volgens mij zijn er al zeker 100 gesneuveld.

Gretz schreef:
Zodat ik alvast de beste stukjes in de preselectie kan stoppen voor het nieuwe Ontknopingstopic (met jullie goedkeuren uiteraard)

johan de witt, luigifort: zal ik hier alvast een selectie maken met de grootste favorieten? Zeg maar alles wat gemiddeld 8 of hoger scoort en in 2020 nog steeds in de Ladder staat. Die plaats ik dan in het Ontknopingstopic 2020 bij de nummer die nog geen recensie hadden.

Lijst met MuMeLadder-noteringen zonder recensie - MusicMeterWiki - wiki.musicmeter.nl

1993. Throwing Muses - Bright Yellow Gun (Johan: 8,5/Luigi: 8,9)
1987. Simple Minds - Don't You (Forget About Me)* (Johan: 9,0/Luigi: 9,8)
1976. The Replacements - Androgynous* (Johan: 8,8/Luigi: 8,9)
1968. The Sound - Fatal Flaw (Johan: 8,6/Luigi: 8,9)
1955. The War On Drugs - Eyes To The Wind* (Johan: 8,5/Luigi: 9,9)
1942. Siouxsie And The Banshees - Christine (Johan 9,2, Luigi 9,0)
1937. Michael Kiwanuka - Tell Me a Tale (Johan: 7,1/Luigi: 8,4)
1919. John Cale - Paris 1919 (Johan: 8,8/Luigi: 9,1)

1897. Ride - Twisterella (Johan: 9,8/Luigi: 10)
1844. The Byrds - My Back Pages (Johan: 9,7/Luigi: 8,9)
1838. ABC - All Of My Heart* (Johan: 8,8/Luigi: 10)
1836. Daryl Hall & John Oates - Maneater (Johan: 8,3/Luigi: 8,5)
1805. R.E.M. - Welcome To The Occupation* (Johan: 9,6/Luigi: 8,9)

1796. Sonic Youth - Incinerate (Johan: 8,0/Luigi: 7,7)
1780. Echo and the Bunnymen - Nocturnal Me* (Johan: 9,9/Luigi: 8,7)
1739. Prefab Sprout - Appetite (Johan: 9,8/Luigi: 9,8)
1722. Snail Mail - Pristine (Johan: 8,3/Luigi: 8,2)
1713. The Gun Club - Sex Beat (Johan: 9,2/Luigi: 9,1)

1696. Duran Duran - The Reflex (Johan: 7,9/Luigi: 9,7)
1685. The War On Drugs - Holding On (Johan: 8,6/Luigi: 8,5)
1676. George Michael - Father Figure (Johan: 8,4/Luigi: 9,2)
1674. Heart - Alone (Johan: 8,2/ Luigi: 8,3)
1672. Sonic Youth - Kissability (Johan: 9,4/Luigi: 8,7)
1636. Interpol - C'mere (Johan: 8,4/Luigi: 8,8)
1630. The Smiths - Please, Please, Please, Let Me Get What I Want* (Johan: 9,9/Luigi: 9,4)
1622. Nirvana - In Bloom (Johan: 8,8/Luigi: 9,3)
1603. The Doors - Strange Days (Johan: 8,8/Luigi: 8,4)

1565. The Chameleons - View From A Hill (Johan: 8,5/Luigi: 9,9)
1536. Japanese Breakfast - Diving Woman (Johan: 7,9/Luigi: 8,3)
1531. PJ Harvey - The Wheel (Johan: 8,8/Luigi: 9,6)
1516. Françoise Hardy - Comment Te Dire Adieu (Johan: 8,9/Luigi: 8,6)

1494. a-ha - The Sun Always Shines On T.V. (Johan: 9,2/Luigi: 9,6)
1467. The Stone Roses - Waterfall (Johan: 9,6/Luigi: 9,4)
1458. Leonard Cohen - The Partisan (Johan: 9,1/Luigi: 9,9)

*R1-ladder is nog niet gespeeld

Uitgeschakeld:
1971. James - Sometimes (Johan: 9,4/Luigi: 8,6)
1952. Hazel O'Connor - Will You (Johan: 7,7/Luigi: 8,6)
1950. Kirsty MacColl - They Don't Know (Johan: 8,4/Luigi: 9,1)
1949. Orchestral Manoeuvres In The Dark - Messages (Johan: 9,0/Luigi: 7,9)
1940. Morrissey - Irish Blood, English Heart (Johan: 9,5/Luigi: 8,9)
1917. Wim de Craene - Rozane (Johan: 7,8/Luigi: 9,3)
1914. Teenage Fanclub - The Concept (Johan: 8,8/Luigi: 8,7)
1863. Lloyd Cole and the Commotions - Jennifer She Said (Johan: 9,5/Luigi: 8,8)
1740. The Sugarcubes - Birthday (Johan: 9,9/Luigi: 8,8)
1692. Echo & The Bunnymen – Rescue (Johan: 9,7/Luigi: 9,7)
1465. Suzanne Vega - Left Of Center (Johan: 8,3/Luigi: 8,9)
1446. Bee Gees - Stayin' Alive (Johan: 7,9/Luigi: 8,6)

Gretz schreef:

Ik geef jou in ieder geval dan de credits voor de term

En daar sta jij niet alleen mee , inmiddels breed gedragen

samey - Google zoeken

Gretz schreef:
(quote)

johan de witt, luigifort: zal ik hier alvast een selectie maken met de grootste favorieten? Zeg maar alles wat gemiddeld 8 of hoger scoort en in 2020 nog steeds in de Ladder staat. Die plaats ik dan in het Ontknopingstopic 2020 bij de nummer die nog geen recensie hadden.

Lijst met MuMeLadder-noteringen zonder recensie - MusicMeterWiki - wiki.musicmeter.nl

(quote)

Ja goed idee! Allemaal prachtige nummers ook.

johan de witt schreef:
(quote)

Ja goed idee! Allemaal prachtige nummers ook.

Helaas hebben meerdere songs de schifting in R1 niet overleefd, zie edit. Maar bij hernominatie in 2021 of later houden we jullie stukjes in het achterhoofd

Gretz schreef:
(quote)

Helaas hebben meerdere songs de schifting in R1 niet overleefd, zie edit. Maar bij hernominatie in 2021 of later houden we jullie stukjes in het achterhoofd

Iets van blij maken met een dooie mus

Gretz schreef:

(quote)

Ik tel toch maar mooi al 25 fijne recensies voor nummers die we in 2020 wél gewoon gaan tegenkomen. Dus deze breakdown is sowieso al behoorlijk vruchtbaar gebleken voor het nieuwe ontknopingstopic, waarvoor dank

Wrathchild1
Staying Alive...

Wrathchild1 schreef:
Staying Alive...

Wel binnen blijven dan.

Gretz schreef:
Ik tel toch maar mooi al 25 fijne recensies voor nummers die we in 2020 wél gewoon gaan tegenkomen. Dus deze breakdown is sowieso al behoorlijk vruchtbaar gebleken voor het nieuwe ontknopingstopic, waarvoor dank

Het zijn er zelfs al 34 in totaal, lekker bezig boys luigifort had zich eerder aangemeld om over meerdere faves een stukje te schrijven. Die had ik op de wiki even over het hoofd gezien, omdat zijn naam er immers al bij stond.
1993. Throwing Muses - Bright Yellow Gun (Johan: 8,5/Luigi: 8,9)
1987. Simple Minds - Don't You (Forget About Me)* (Johan: 9,0/ Luigi: 9,8)
1976. The Replacements - Androgynous* (Johan: 8,8/Luigi: 8,9)
1968. The Sound - Fatal Flaw (Johan: 8,6/Luigi: 8,9)
1955. The War On Drugs - Eyes To The Wind* (Johan: 8,5/Luigi: 9,9)
1942. Siouxsie And The Banshees - Christine (Johan 9,2, Luigi 9,0)
1937. Michael Kiwanuka - Tell Me a Tale (Johan: 7,1/Luigi: 8,4)
1919. John Cale - Paris 1919 (Johan: 8,8/Luigi: 9,1)

1897. Ride - Twisterella (Johan: 9,8/Luigi: 10)
1844. The Byrds - My Back Pages (Johan: 9,7/Luigi: 8,9)
1838. ABC - All Of My Heart* (Johan: 8,8/Luigi: 10)
1836. Daryl Hall & John Oates - Maneater (Johan: 8,3/Luigi: 8,5)
1805. R.E.M. - Welcome To The Occupation (Johan: 9,6/Luigi: 8,9)

1796. Sonic Youth - Incinerate (Johan: 8,0/Luigi: 7,7)
1780. Echo and the Bunnymen - Nocturnal Me* (Johan: 9,9/Luigi: 8,7)
1739. Prefab Sprout - Appetite (Johan: 9,8/Luigi: 9,8)
1722. Snail Mail - Pristine (Johan: 8,3/Luigi: 8,2)
1713. The Gun Club - Sex Beat (Johan: 9,2/Luigi: 9,1)

1696. Duran Duran - The Reflex (Johan: 7,9/Luigi: 9,7)
1685. The War On Drugs - Holding On (Johan: 8,6/Luigi: 8,5)
1676. George Michael - Father Figure (Johan: 8,4/Luigi: 9,2)
1674. Heart - Alone (Johan: 8,2/ Luigi: 8,3)
1672. Sonic Youth - Kissability (Johan: 9,4/Luigi: 8,7)
1636. Interpol - C'mere (Johan: 8,4/Luigi: 8,8)
1630. The Smiths - Please, Please, Please, Let Me Get What I Want* (Johan: 9,9/Luigi: 9,4)
1622. Nirvana - In Bloom (Johan: 8,8/Luigi: 9,3)
1603. The Doors - Strange Days (Johan: 8,8/Luigi: 8,4)

1565. The Chameleons - View From A Hill (Johan: 8,5/Luigi: 9,9)
1536. Japanese Breakfast - Diving Woman (Johan: 7,9/Luigi: 8,3)
1531. PJ Harvey - The Wheel (Johan: 8,8/Luigi: 9,6)
1516. Françoise Hardy - Comment Te Dire Adieu (Johan: 8,9/Luigi: 8,6)

1494. a-ha - The Sun Always Shines On T.V. (Johan: 9,2/Luigi: 9,6)
1467. The Stone Roses - Waterfall (Johan: 9,6/Luigi: 9,4)
1458. Leonard Cohen - The Partisan (Johan: 9,1/Luigi: 9,9)

*R1-ladder is nog niet gespeeld

Goed werk Hopelijk kunnen we de vijf die nog moeten in R1 in de lijst kunnen houden!

Wrathchild1
Rudi S schreef:
(quote)

Wel binnen blijven dan.

johan de witt schreef:
Goed werk Hopelijk kunnen we de vijf die nog moeten in R1 in de lijst kunnen houden!

Kissability zit op de grens van wel/niet doorgaan. In het laatste overzicht van El Ninjo is ie echter op raadselachtige wijze verdwenen

Leer mij El Ninjo en lotingen kennen, nee hoor geintje

Fan is een groot woord, maar ik kom zeker wel aan een kleine 10 leuke singles. En als (S)Miley nummers covers is ze sowieso werelds goed. Ga het eens opzetten

1445. Slowdive - Machine Gun

Een slowburner if there ever was one. Geldt misschien voor de hele shoegaze maar zeker voor deze. Wel mooi dit, maar ze hebben betere, urgentere. Dit sust me toch iets te veel in slaap.
Ik ken wel aardig wat van deze band, maar heb ze nog niet helemaal uitgeplozen zegt Luigi. Fijne shoegazeballad dit, lieflijk en met emotie, dit raakt me wel. Je hoort ook eens te meer dat CT de shoegaze begon (Johan 8,1, Luigi 9,1)

1444. Röyksopp & Robyn - Monument

Een fijne combi wel, deze twee. Robyn zingt mooi en het tapijt eronder, daar kan ze mooi op wegvliegen. Ik negeer wel even de laatste 6 minuten, want die slaan nergens op. De eerste 3,5 minuut is een fijne popsong.
Luigi zegt: ‘Muziek voor een toneelstuk lees ik. Misschien dat het dan beter werkt dan zo los. Maar de song begint aardig moet ik zeggen, aardige vibe wel, maar ook hier weer...waarom 10 minuten?’ (Johan 7,2, Luigi 6,1)

1443. The Last Shadow Puppets - Standing Next To Me

Oftewel The Scott Walkers. Ik vond dit wel een mooi side-project destijds met deze als beste. Erg fijne song.
Luigi zegt: Nog geen 2,5 min deze. Dat zie je tegenwoordig niet veel meer. Je ziet meteen dat songs ook urgenter zijn. Ms moeten we weer terug maar vinyl, worden bands gedwongen hun verhaal in max 44 min te doen ipv soms ellenlange excercities van 70+ min. Enfin, fijne gitaar en strijkers hier. Geen supersong, maar toch meer dan aardig. (Johan 8,6, Luigi 8,1)

1442. Warpaint - Undertow

Een MuMe-classic. Ik heb dit altijd wel een aardige song gevonden. Al duurt hij me net wat te lang aangezien hij me niet echt weet te raken waarschijnlijk. Wel aardig dus, maar niet super.
Meer dan aardige song wel van Warpaint, zegt Luigi. Vooral dat mysterieuze en ietwat donkere ondertoon. De song krijgt halverwege wat extra pit door janglegitaar en percussie. Erg fijne effort van ze (Johan 7,3, Luigi 8,9)

1441. Stevie Nicks - Edge Of Seventeen

Ja hier is de verleiding groot om te zeggen: Het is niks. Dat is wat unfair misschien. Er zit wel een bepaalde pit in en ze zingt aardig, maar dit soort vormeloze MOR is toch niet echt aan mij besteed. Hoor dan liever ballads van haar.
Die begingitaar doet Luigi denken aan Independent Women van Destiny's Child denken Hij is verder geen groot Stevie kenner btw. 17 schijnt de mooiste leeftijd te zijn, nou wie weet Aardige stamper wel dit van Nicksy, maar voor hem net te weinig bijzonder. (Johan 5,9, Luigi 7,6)

Slowdive en Puppets altijd een lekker maaltje.
De andere redelijk , magnetron maaltje zeg maar

Gast
geplaatst: vandaag om 03:47 uur

geplaatst: vandaag om 03:47 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.