MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Het MuMe Top 1000 Project #2 - Discussietopic

zoeken in:

Toch niet goed genoeg naar de tekst van Shake It Off geluisterd blijkbaar

Ik vraag me af hoeveel van die boze voicemailberichtjes van Gretz afkomstig zijn. Ik denk toch minstens 3 of 4.

910. Bill Callahan - Sometimes I Wish We Were an Eagle (2009)
Callahan is de gift that keeps on giving. De folk zanger had onder de noemer Smog al genoeg prachtplaatjes uitgebracht, maar gaat daar in de ’00 en ‘10s vrolijk mee verder. Gelukkig maar, want het is steeds maar weer kwaliteit wat hij aflevert en het beste moest nog komen blijkbaar. Het bekende recept, maar telkens met genoeg variatie om de luisteraar geboeid te houden. Op dit album verbetert Callahan zijn eigen sound en wordt hij de ‘rustgevende songs met een laag van verwondering’-vibes volledig meester.
4*

909. John Talabot - ƒin (2012)
Fijne collectie van house nummers die grooven, glinsteren en ritmisch heen en weer deinzen. Een laidback aanpak van de bekende house beats, met de nadruk op ambiance. Op dit album mis ik net even de uitschieters, de échte onderscheidende tracks, die collega’s in het genre wel hebben.
3,5*

908. Johnny Cash - At San Quentin (1969)
Prachtige live plaat. Je hoort die charisma van Cash gewoon door je koptelefoon sijpelen. Je beleeft die spanningen en de on-stage capriolen van Cash alsof je er zelf bij bent. Een gevangenis is eigenlijk ook het perfecte toneel voor zijn rauwe sound. Nog een stukje energieker dan Folsom. (Die zal er ook wel in staan dan?)
4*

907. Roger Waters - The Pros and Cons of Hitchhiking (1984)
Waters gunt zichzelf duidelijk wat artistieke vrijheid op dit album en het levert een ietwat bizar maar zeer meeslepend concept album op. Af en toe raakt Waters me wel kwijt, met wat ongecontroleerde composities die zich niet zo lekker ontvouwen. Ik kan me echter wel goed voorstellen dat dit album sommige luisteraars totaal bij de lurven kan grijpen. De gitaar van Clapton is een mooie rode draad en Als Waters zich even helemaal laat gaan, daar kan ik wel erg van genieten.
3*

906. Placebo - Sleeping with Ghosts (2003)
Album opent met voldoende bravoure en het nodige gitaargeweld. Na 5 nummers dropt het niveau, kent nog een opleving bij Special Needs, maar belandt in een spiraal van nummers die zich onvoldoende weten te onderscheiden en daardoor niet blijven plakken. Zo proberen met elektronische touches de neerslachtige sound nog leven in te blazen, maar het komt niet volledig uit de verf.
3*

EttaJamesBrown schreef:
(quote)

Blijkbaar een lastig probleem om op te lossen? Ik mis de korte toelichtingen wel, want dan heb je direct een beeld van het genre van onbekende albums.
Als het goed is is het opgelost. Ik zal proberen om in de komende updates weer wat recensies bij te voegen. Dat heeft nog wel wat voeten in de aarde, dus verwacht zeker niet dat bij ieder album een stukje tekst komt. Ter illustratie: 643 van de 1000 albums zijn nog zonder recensie. Waarvan overigens 409 in de tweede helft van de lijst.

811: The Rolling Stones - Aftermath.
Helaas had ik mijn lijst niet in orde anders had deze zeker wat hoger gestaan.
Mijn absolute nummer 1.

Genoemd door 2 gebruikers: hoi123 (15), hoi123 (17)
Ja, zo werkt het niet.

Even fixen.

Casartelli (moderator)
chevy93 schreef:
798. Dr. John - Gris-Gris (1968)
834,41 punten
Genoemd door 5 gebruikers: herman (84), Thomas Langerak (85), aerobag (222), aerobag (229), Barney Rubble (287)

[...]

796. Girl Band - Holding Hands with Jamie (2015)
835,27 punten
Genoemd door 2 gebruikers: hoi123 (15), hoi123 (17)
Nou nou...

Haha, bij Girl Band gaat iets fout lijkt me.
In dit geval stond bij hetzelfde id bij Learning van Perfume Genius, dus vandaar twee keer erin.

Volgende editie moet denk ik maar een check in gaan bouwen of men geen dubbele id heeft in de eigen lijst..

Oh oh chev, ik heb een hoi123 gepulled, mijn excuses

aerobag schreef:
Oh oh chev, ik heb een hoi123 gepulled, mijn excuses
Om precies te zijn heb je er 14.

https://i.gyazo.com/1d5f85f035eb4440fa5c2d9af492a820.png

Sorry voor het pullen van een aerobag, chevy!

Haha, oei.

Ik had er 2 jaar geleden ook 1 bij Tortoise herinner ik me (die staat dit jaar gelukkig wel legaal in de lijst!).

Hopelijk ben ik dit jaar wel secuur genoeg geweest.

chevy93 schreef:
Volgende editie moet denk ik maar een check in gaan bouwen of men geen dubbele id heeft in de eigen lijst..
Ik heb maar even preventief hier naar gekeken. Gelukkig, want ik vond nog zo'n 20 momenten waarop er twee id's in hetzelfde lijstje stonden. In ongeveer de helft van de gevallen betrof het daadwerkelijk dubbele albums, in de rest van de gevallen een slordigheid dat er bij een album het verkeerde id terechtgekomen is.

Koenr schreef:
Hopelijk ben ik dit jaar wel secuur genoeg geweest.
Nee.

Ugh, weer 2 jaar blijven zitten.

Het is eerder gezegd, maar zo’n dynamische - haast wel organische - nummer 1000 maakt het spel extra leuk!

Dubbele noteringen kun je makkelijk controleren in een spreadsheet door de albums een keer alfabetisch te zetten.

Dankzij de correctie is mijn favoriete ABBA-album zowaar op #1000 terechtgekomen. Verder zijn nog drie zangeressen uit mijn top 60 gepasseerd: Suzanne Vega, Nina Simone en Carole King.

Al die dubbelingen hebben nog wel wat voeten in de aarde. Geen wereldschokkende veranderingen, maar bv. deze twee albums staan er nu wel in (dat betekent dat plek 1000 weer bij Power Windows ligt):

Broken Social Scene - You Forgot It in People (2002) (#966)
Weyes Blood - Titanic Rising (2019) (#931)

Daarnaast zakken/stijgen er wat albums. De stijgers komen nog, maar zoals verwacht zakt Dr. John dus. Hij staat nog wel in de lijst, maar nu op #959. Er zijn geen albums uit de lijst gevallen (behalve dus ABBA en Klaus Schulze, die er eigenlijk überhaupt niet in stonden, volgt u het nog?).

Een andere daler die nog niet langsgekomen is, is: Stan Getz & João Gilberto - Getz / Gilberto (1964)
Die stond initieel op #756, maar zakt nu naar plek #915.

Superbitch schreef:
Dubbele noteringen kun je makkelijk controleren in een spreadsheet door de albums een keer alfabetisch te zetten.
Of door letterlijk de functie te gebruiken die ervoor gemaakt is dubbele waarden te markeren.

https://i.gyazo.com/bfba3a8ca5ee9fc95ffd8f6a19d18cfd.png

Nou, volgens mij ben ik weer helemaal bij.

Superbitch schreef:
Dankzij de correctie is mijn favoriete ABBA-album zowaar op #1000 terechtgekomen.
En door alle andere correcties weer op plek 1002 terechtgekomen.

Dat krijg je ervan als je andere van malafide praktijken beschuldigd, blijk je zelf de grootste boosdoener te zijn. De schuld in de schoenen van een ander schuiven blijkt de beste bliksemafleider hé, totdat wedstrijdcommissaris Chevy er lucht van krijgt. (Bedankt voor je eindeloze geduld chev)

En dan word ik ook nog eens beloond met de binnenkomst van Weyes Blood en Broken Social Scene. Beide uit mijn eigen lijst. Ze waren nog onder de leeftijd van 18 jaar natuurlijk, dus die probeerden met een fake-id de top 1000-club binnen te treden....

En door deze correcties komt New Model Army de top 800 binnen. Daar word ik weer blij van

aerobag schreef:
Dat krijg je ervan als je andere van malafide praktijken beschuldigd, blijk je zelf de grootste boosdoener te zijn. De schuld in de schoenen van een ander schuiven blijkt de beste bliksemafleider hé, totdat wedstrijdcommissaris Chevy er lucht van krijgt. (Bedankt voor je eindeloze geduld chev)
Voor straf moet je alle 1000 (+ een beetje) beluisteren!

You Forgot It In People toch in de lijst, zwaar terecht! Mijn eigen nummer 284

Jemig, ik snap er helemaal geen hout meer van.
Best wel knap hoe die dubbele ID's ontstaan, voeren jullie die manueel in ofzo? Dat lijkt me echt monnikenwerk namelijk

chevy93, als ik nog wat modskills moet inzetten laat je 't maar weten

ArthurDZ schreef:
You Forgot It In People toch in de lijst, zwaar terecht! Mijn eigen nummer 284

Zijn de mensen het toch niet vergeten

chevy93 schreef:
(quote)
En door alle andere correcties weer op plek 1002 terechtgekomen.

Het is een samenzwering.

jordidj1 schreef:
chevy93, als ik nog wat modskills moet inzetten laat je 't maar weten
Graag een voetbaltopic. x

Ik zal ze gelijk maar introduceren dan, de nieuwkomers, allemaal in mijn eigen top 500:

966. Broken Social Scene - You Forgot It in People (2002)
dit album is voor mij net een muzikaal plakboek, door een paar creatievelingen met veel plezier in elkaar geknutseld. klapperende gitaren, catchy hooks, melancholische zanglijnen, dromerige ambiences, alles wordt moeiteloos samengebracht tot een gebalanceerd en zowel rockend als luchtig geheel.
4*

959. Dr. John - Gris-Gris (1968)
Af en toe heb je van die albums die qua ambiance op hun geheel eigen eiland lijken te leven. Gris-Gris is voor mij zo'n album. Medicijnman John neemt je mee naar zijn eiland vol exotische fauna en bedwelmende dampen, om je vervolgens te hypnotiseren met betoverende percussie en zijn soulvolle vocalen.
4*

931. Weyes Blood - Titanic Rising (2019)
Op de albumpagina een uitgebreidere recensie van mijn kant, hier de conclusie:
Mering heeft een zeer ontwikkeld gevoel voor melancholische melodieën en een uitmuntend inzicht in het schrijven van meeslepende maar compact nummers. De combinatie van de ambient-achtige synthpartijen en traditionele instrumentatie is een absolute schot in de roos. Album of the year 2019? Zeker een waardige kandidaat.
4*

915. Stan Getz & João Gilberto - Getz / Gilberto (1964)
Misschien wel dé Bossa Nova klassieker. Zuivere, oorstrelende muziek gemaakt om op een zomeravond totaal te ontspannen, liefst in een hangmat op een strand, met een kokosnoot in de hand en het geluid van zacht deinende golven op de achtergrond. Een waar 'Life's Good' album.
4*

Ik durf mijn 'recensie' dan ook niet op de albumpagina te plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 00:10 uur

geplaatst: vandaag om 00:10 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.