MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De Album Top 100 van (Dim)

zoeken in:
trebremmit schreef:
Even wat mensen taggen die ik wel eens in andere topics tegenkom, die dit misschien ook willen volgen. andré

Ik volg!

96. Fear Factory - Remanufacture (1997)

https://www.musicmeter.nl/images/cover/6000/6026.jpg?cb=1560473381

In de jaren negentig was ik toch vooral een alto, die ook van metal hield, totdat ik alto verantwoorde acts zoals The Prodigy, Chemical Brothers en Underworld ontdekte, maar daarover later meer. Zo'n metalband waar ik wel fan van was was Fear Factory, die in 1995 Demanufacture maakte.
Toen in 97 Junkie XL aardig populair was en ik Satururday Teenage Kick erg goed vond, kwam ik erachter via de oor volgens mij, dat hij ook remixen had gemaakt voor Fear Factory en dat die op Remanufacture uitkwamen. Uiteindelijk de cd gekocht en het bleken maar drie remixen te zijn van hem, want de grote man was Rhys Fulber die er een stuk of zes maakte en wel de sfeer bepaalde. Ook de Nederlandse gabber dj Dano maakte een keiharde versie van T-1000, wat wel grappig was, want vrienden van mij waren toen gabber en dit nummer vonden we allemaal vet.
Remanufacture is dus mede jeugdsentiment, maar als ik het tegenwoordig opzet kan ik er nog volop van genieten dus het verdient wel een plaats in mijn top 100. Volgens mij ben ik wel een van de weinige mensen trouwens die dit enorm tof vinden, want de scores hier en op RYM liegen er niet over.

Die lage score zal wel door gabberhatende metalheads komen. Zelf ken ik FF niet zo goed, maar die Dano-remix sprak me destijds wel aan. Ik luisterde toen ook wel veel digital hardcore, dat zit wel in de buurt ervan denk ik? Al zit daar ook breakbeat/drum and bass bij.

Digital Hardcore is meer Atari Teenage Riot, terwijl Dano toch echt van de keiharde gabber was.

Er staat trouwens maar 1 gabber nummer op, de rest is meer industrial/ big beat.

95. Wöljager - Van't Liëwen un Stiäwen (2016)

https://www.musicmeter.nl/images/cover/543000/543033.jpg

Wöljager is een alias van Marcel Dreckmann, de zanger van de Duitse black metal band Helrunar. Hier geen black metal, maar dark folk en wel in het münsteran platt, het dialect uit Münsterland. De titel betekent Van het Leven en de Dood, en het hele album gaat over een oude sage uit die streek, de zogenaamde spökenkieker, iemand die alleen maar ellende aan ziet komen.
Het is moeilijk te verstaan toch heeft het enige overeenkomsten met Drents en kan ik er soms een beetje van verstaan. De sfeer is somber en melancholisch, het geheel is akoestisch met gitaar en viool, spannende muziek ook wel.

Tot nu toe allemaal onbekend terrein voor mij

Wöljager klinkt erg goed, houd heel erg van dit soort folk.

Heb ook Windhand even kort geluisterd en dat vind ik ook tof. Zal binnenkort eens goed gaan zitten voor beide albums.

Leuk om kennis te maken door zo'n lijst met albums waar ik echt nog helemaal nooit van gehoord had.

Ben benieuwd wanneer de eerste komt die ik ken

Waarom wachten op iets wat je kent?

Orchard van Windhand is echt een keiharde bazentrack. Bedankt voor de toffe tip, man!

94. Aril Brikha - Ex Machina (2007)

https://www.musicmeter.nl/images/cover/100000/100259.jpg

De in Zweden wonende Iraniër Aril Brikha maakt techno, niet de hard beukende variant, maar meer de warme, minimale met veel Detroit invloeden variant. Je zou het luistertechno kunnen noemen, maar sommige tracks doen het ook wel goed op de dansvloer vermoed ik.
Bij mij doet dit album het vooral goed door de mooie synths, de lekkere baslijntjes en de warme melodielijnen, bovendien is dit alles zeer goed geproduceerd.
Ik zit nooit in een trein, maar het lijkt mij de ideale soundtrack als je de winterse landschappen aan je voorbij ziet trekken, de machine op de hoes is volgens mij ook een sneeuwschuif voor op een trein.

trebremmit schreef:
97. Silicon Scally - Mr. Machine (2002)

Het is een behoorlijk obscuur album

Slechts 3 stemmen zie ik: jij, ik en nog iemand die ik niet ken. Zonde, want dit is heel fijne electro. Niet m'n favoriet van Carl overigens, dat is nog altijd deze "compilatie" waar jij dan weer niet op gestemd hebt: Carl A. Finlow - Electrilogy + (2003) - MusicMeter.nl. Flink beïnvloed door Kraftwerk ook, hij verzorgde ooit de afterparty in de HMH toen ze daar waren voor de tour voor 'Tour de France Soundtracks'. De tijd vliegt, ondertussen alweer bijna 20 jaar geleden.

Tevens: Aril Brikha , toevallig afgelopen weekend voor het eerst sinds lange tijd weer eens naar geluisterd. Niet naar Ex Machina overigens, maar naar deze: Aril Brikha - Winter EP (2007) - MusicMeter.nl. Vooral het titelnummer is prachtig, m'n favoriete track van Aril.

Die compilatie ken ik niet, zet hem op mij nog te luisteren lijst.

Winter ken ik wel, prachtige track inderdaad, zal zo even stemmen op die ep.

Ik moet zeggen dat ik Brikha zijn laatste albums niet echt ken, waar hij meer de ambient kant op gaat, hij lijkt wel een beetje in de vergetelheid te raken.

Over Brikha gesproken, ik heb in een ver verleden (januari 2015) een Zweedse Top 100 gepresenteerd hier op MuMe, met Kept Within (track 10 van Ex Machina) op plek 58 en Winter zelfs op plek 18! Was vroeger geloof ik een beetje een fanboy

93. Ryker's - Brother Against Brother (1994)

https://www.musicmeter.nl/images/cover/169000/169884.jpg?cb=1628696647

De volgende hardcore act in mijn top 100 is Ryker's, een band die zijn hoogtepunt beleefde in de jaren negentig met veel optredens, o.a op Lowlands 1997 waar ik ook bij was Volgens mij was het de vans warped tour waar ze meer toerden, het was op een buitenpodium. Dit album heb ik daar toen gekocht volgens mij, maar helemaal zeker weet ik dat niet meer, kan ook op pinkpop zijn geweest waar ik datzelfde jaar ook was.
Maar goed, dit is ook veel jeugdsentiment en misschien trekt niet iedereen het, want het is nogal rommelig. lomp en rauw, maar de drummer is echt geweldig en de basgitaar herken je direct, verder is Kid-D de zanger en die klinkt ook als schuurpapier, heerlijk.
Tegenwoordig bestaan ze nog maar zonder de zanger en ik volg ze niet echt meer, ouwe kerels die nog hardcore spelen vind ik ook een beetje lachwekkend, het is toch vooral een jeugdig genre vind ik.

Ik heb op z'n tijd van die buien, dan mag ik heel graag van mezelf een of enkele Kraftwerk albums achter elkaar draaien. Heerlijk. Ik heb weer zo'n momentje deze week. Nu wordt de muzikale omlijsting alleen niet door de meesters zelf verzorgd, maar door de stevige Kraftwerk referenties bij Silicon Scally - Dark Matter (bij ontbreken van mr. machine deze dan maar beluisterd...) en Anthony Rother (wat ik heb kunnen vinden van Hacker). Leev knad trebremmit! Vaak naar met Kraftwerk vergelijkbare muziek gezocht en niet gevonden, maar dit zijn 2 geweldige tips. Benieuwd naar je overige 92 suggesties. Ik hoef er niks van te kennen, vermaak me prima tot nu toe.

Tony als je al die electro wat aan Kraftwerk doet denken mooi vindt is er nog veel te ontdekken.
Mijn favoriete electro nummer is deze Underground Resistance - The Final Frontier, maar ook een Dopplereffekt, Arpanet of Drexciya uit Detroit zijn tof. In Nederland had je ook veel toffe acts op het label Bunker zoals Legowelt, I-F, en Rude 66.

92. Circle - Prospekt (2000)

https://www.musicmeter.nl/images/cover/74000/74230.jpg

Circle is een band uit het Finse Pori, en daar heb je een hele scene met bandjes, veel leden spelen ook in andere bands uit die stad en zo leerde ik Circle kennen via Pharoah Overlord. Zo rond 2006 leerde ik dit allemaal kennen toen ik nog veel op het forum van fok zat, daar heb je een stonerrock topic en daar kwamen goede tips in voor. Tegenwoordig ben ik meer in de electronische muziek, maar ik kan nog steeds met veel plezier naar dit soort gefreak luisteren, wat ze doen is eindeloos een riff herhalen met daarover een flinke dosis space en psychedelica, je zou het ook onder krautrock kunnen zetten. Heerlijk zoals je er in wordt getrokken, hypnotiserend zeg maar, knap ook hoe ze het toch spannend weten te houden.

Nooit van gehoord, maar omschrijving klinkt interessant. Gaat op de lijst!

trebremmit schreef:
De volgorde moet je niet al te serieus nemen, en het komt voor dat een 4 sterren album hoger staat dan een 4,5 sterren. Dat komt omdat ik meer gevoel heb bij sommige albums uit mijn jongere jaren, muzikaal hoor ik wel dat het minder is maar er zitten herinneringen aan en ik draaide albums toen veel vaker omdat er nog geen internet was en daardoor ken ik ze van voren naar achteren. Maar goed, laat ik beginnen met de nummer 100 en 99.

100. Snapcase - Progression Through Unlearning (1997)

Snapcase heb ik helemaal gemist in de jaren negentig, ook al was ik toen wel in de hardcore, maar deze band en dit album lijkt een beetje vergeten.

Wat grappig: dit album van Snapcase is nu juist zo'n album dat ik in de jaren negentig heb leren kennen en waar ik warme herinneringen aan bewaar, precies op de manier zoals je hierboven hebt beschreven. Ik had het destijds op een cassettebandje staan en vele jaren later heb ik ook de cd in huis gehaald, voornamelijk uit nostalgische overwegingen. Ik draai het album nauwelijks nog en heb het gewaardeerd met 'slechts' 3,5 sterren, maar ik vind het nog altijd een zeer prettig idee dat het album bij mij in de kast staat. Dat geldt wel voor meer albums uit deze hoek overigens, bijvoorbeeld Betty van Helmet en Rude Awakening van Prong.

91. Sasha & John Digweed - Northern Exposure (1996)

https://www.musicmeter.nl/images/cover/113000/113474.jpg?cb=1645317419

In mijn top 100 komen twee mixalbums voor, opzich moeilijk te vergelijken met een normaal album, maar deze Northern Exposure en de andere, die ik nog geheim houd, zijn zo knap gemaakt en nemen je mee op een reis, heel anders dan een standaard dj mix.
Sasha en Digweed zijn bekende Engelse progressive dj's, wereldberoemd in Engeland maar ook daarbuiten, alhoewel dat genre in Nederland volgens mij niet zo groot was toen. Ze hebben dit gemixt met vinyl en later in de studio met pro tools bewerkt als ik het goed heb, daardoor klinkt het waarschijnlijk ook zo strak. Maar buiten dat is de trackkeuze fenomenaal, je hoort downtempo/ ambient house/ progresive house en trance, zo'n beetje alle genres die toen in MTV's Chill Out Zone voorbijkwamen. Het is heerlijk zweven en relaxen op deze muziek, bedenk er nog wat beelden bij dat je over landschappen en wolken vliegt en het plaatje is compleet.

Interessant leesvoer, ook en juist omdat ik eigenlijk nauwelijks iets ken. Hier en daar heb ik wat beluisterd, al ligt het meeste niet echt binnen mijn interessegebied. Die van Wöljager is wel een interessante tip. En ik moest wel even glimlachen toen ik het stuk over Fear Factory las. Je moet erbij zijn geweest, tussen de alto's in de jaren negentig, om echt te weten hoe groot die band toen was. Ik kan Demanufacture en Obsolete nog steeds ongeveer woordelijk meezingen, heb zelfs even overwogen om die laatste in mijn eigen top 100 op te nemen (gaat waarschijnlijk niet gebeuren).

Sasha & John Digweed. Wat een tijden. Deze moet ik toch nog eens opzetten.
Thuis luisterden en mixten mijn broer en ikzelf de ene progressive trance plaat na de andere. Lange zwevende mixen in een stroom van synths. Heerlijke tijden.

Sasha heb ik de laatste 10jaren uit het oog verloren, maar is nu toch ook terug op mijn radar verschenen met nieuwer degelijk werk. John bevindt zich voor mij nog in het verleden.

Benieuwd wat die andere mix is. Ik vermoed ook trance, maar misschien wat recenter. James Holden?

remcodurez schreef:
Sasha & John Digweed. Wat een tijden. Deze moet ik toch nog eens opzetten.
Benieuwd wat die andere mix is. Ik vermoed ook trance, maar misschien wat recenter. James Holden?

Sasha & Digweed is idd wel even terug in de tijd - Sasha - Fabric99 uit 2018 is trouwens de een-na-laatste Fabric, oude serie.
James Holden - At the Controls, of anders Balance 05; Nick Warren - Balance 018? Ben benieuwd wat er nog gaat komen en verheug me iig, hopelijk, op een paar (voor mij) bekenden

trebremmit schreef:
94. Aril Brikha - Ex Machina (2007)

Laatst de Free Gift van Ableton gedownload van zijn bekendste nummer Groove La Chord.

Leuk om in Ableton te zien hoe eenvoudig een goed nummer kan zijn.

trebremmit schreef:
98. Anthony Rother - Hacker (2002)

Electro legende!

Zijn debut had ik niet direct mee, na zijn hitje Father was ik pas helemaal verkocht bij het horen van When The Sun Goes Down. 2005

Van het genoemde album: Dualis .

90. Gridlock - Trace (2001)

https://www.musicmeter.nl/images/cover/6000/6983.jpg

Ongeveer een jaar geleden is Mike Wells overleden, in het RIP topic was er niet veel aandacht voor, drie berichtjes maar, helaas maar ook wel begrijpelijk want electronica is niet heel populair op musicmeter. Toch heeft Wells met Gridlock in de idm/gllitch/ambient uniek spul gemaakt samen met Mike Cadoo. Harde industriele beats met daarover prachtige soundscapes, de combinatie tussen die twee maakt het hele spannende muziek, laat je meevoeren door ijskoude spookachtige landschappen. Bij deze dus mijn nummer negentig, een verlaat eerbetoon aan Wells.

89. The Timewriter - Jigsaw Pieces (1998)

https://www.musicmeter.nl/images/cover/699000/699503.jpg?cb=1509032628

Van de vrieskou van Gridlock gaan we nu naar een ondergaande zon, warm weer en het strand. The Timewriter is de Duitser Jean F. Cochois, een enorm bezige producer, hij heeft ontzettend veel gemaakt en gemixt, o.a onder zijn Jeremy alias zijn een paar legendarische ep's uitgekomen.
Jigsaw Pieces is deep house met veel samples, diepe bassen en mooie synths, gelukzalige muziek voor mij, en met dit album haal je de zon in huis met dit koude weer.

Prachtige albums van Gridlock en The Timewriter, en daarvoor een heel aantal die ik toch eens zou moeten gaan checken. Nu al een interessante lijst!

Interessante lijst. Ook goed te zien dat er animo is voor een top 100 albums.

Gast
geplaatst: vandaag om 10:13 uur

geplaatst: vandaag om 10:13 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.