MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De Album Top 100 van (Dim)

zoeken in:
2. Smashing Pumpkins - Siamese Dream (1993)

https://www.musicmeter.nl/images/cover/0/481.jpg?cb=1574452850

Favoriete track:

In 1991 zat ik zoals eerder vermeld volop in mijn ontdekkingsfase van 'alternatieve muziek'. Ik verslond het blad Oor. Daar las ik een klein stukje over Gish van Smashing Pumpkins. Ik besloot het album te kopen en na een tijd raakte ik er dusdanig verslingerd aan dat ik echt fan van de band werd. T-shirts, singles, posters, noem maar op.....

In die periode was de band nog helemaal neit zo groot en gingen alle ogen op een gegeven moment uit naar Nirvana.

Ik wilde de band persé zien op Ein Abend in Wien, maar niemand die meewilde en ik liet het dan ook maar gaan (op datzelfde festival stond ook ene Nirvana trouwens, die toen nog niet bekend waren).

Gelukkig kon ik het in 1992 goedmaken door de Pumpkins op het Metropolis festival te zien. Billy nog met lang haar en de helft van de set bestond uit onbekende nummers (later allemaal op Siamese Dream terechtkomend).

Na Prince is dit toch wel de band geweest van wie ik het meest en intens fan ben geweest.

Het wachten op de opvolger van Gish was bijna niet te doen. Zelden zo uitgekeken naar nieuw werk van een band. En het was het wachten waard. Siamese Dream was alles waar ik op hoopte.

Het concert dat volgde in Vredenburg ook. De zaal kolkte. Wat een ervaring, wat een sfeer.

Als ik Siamese Dream nu weer hoor komt dat gevoel gewoon weer naar boven, iets wat ik bij andere bands uit die tijd veel minder heb.

Mellon Collie and the Infinite Sadness vond ik ook werelds, maar helaas hield het daarna op. Mijn liefde bekoelde ook wel. Af en toe een concertje meepikken en toch de nieuwe albums nog braaf kopen, maar wat Billy nu doet is bijna lachwekkend te noemen.

Heel erg jammer. Maar goed. We hebben altijd Siamese Dream nog en dat neemt niemand meer af.

Aaaa die top 3 van je is zo krankzinnig geniaal geweldig moet dat geweest zijn om de Pumpkins in hun prime live te zien!

Johnny Marr schreef:
Aaaa die top 3 van je is zo krankzinnig geniaal geweldig moet dat geweest zijn om de Pumpkins in hun prime live te zien!

Hier het hele optreden. Ik heb dit niet gefilmd hoor. Maar bizar dat het er in z'n geheel op staat. Ik stond helemaal vooraan tegen het hek.

https://www.youtube.com/watch?v=x7ML4ryNNH0&t=910s

Ze waren zo stoned als een garnaal En dan die bloemetjesjurken. Geweldig was het. Ik ving trouwens nog een drumstokje van James, maar die ketste weer uit mijn handen in het gewoel. Het kon me niet schelen. Ik ging uit mijn dak.

1. Prince - Sign 'O' the Times (1987)

https://www.musicmeter.nl/images/cover/0/100.jpg?cb=1668154343

Favoriete track:

Deze keer geen lang verhaal. Dat heb ik al op diverse andere plekken gedaan.
Sign O' the Times is mijn favoriete album ooit. Nou ja, als ik er eentje moet aanwijzen, want er zijn zoveel albums die ik goed vind. Ze staan in deze top 100, maar ook andere albums van artiesten die in deze lijst staan horen daarbij, maar omdat ik mezelf een regel heb opgelegd zijn die hier niet eens te vinden.

Door Purple Rain als 14-jarige ventje fan geworden en elk jaar was het feest met een nieuw album. In 1986 liep ik het Ahoy concert wegens vakantie mis (ervan uitgaande dat ik aan kaarten had kunnen komen), maar in 1987 was het dan raak met een concert in Utrecht, inmiddels verschenen in de SOTT deluxe box (lucky me).

Op dit album komt alles samen: elke stijl van de man, alle energie. Het is ongelooflijk. Prince heeft me door diverse periodes in mijn leven gesleept. Positieve en negatieve. Dit album vat het allemaal samen.

Dus mocht dat onbewoonde eiland en slechts 1 album mee mogen nemen ooit bewaarheid worden: dan gaat het deze worden.

Dit was het dan..... hopelijk een leuke start van een nieuw topic naast het echt geweldige 'de top 100 van...'

Ik hoop dat trebremmit er klaar voor is en dat het topic niet stil gaat vallen. cosmic kid gaf aan niet te willen beginnen.

Dit is volgens mij de wachtrij:

- cosmic kid
- trebremmit
- Barney Rubble
- zaaf
- Sandokan-veld

Aangezien ik de smaak te pakken heb start ik vanavond met een ander topic: 80 x 80's

Hopelijk zie ik jullie ook daar

Mooie lijst Eric, genoten van je verhalen met veel herkenning en hier en daar een fijne herinnering!

Mooi begin van dit topic, dank en hulde aERodynamIC!

Ik was destijds ook helemaal mee met dat debuut van Revere, en ook de opvolger mag er wezen. Verder ook mijn favoriet van The Smiths, bij Sigur Rós is het constant stuivertje wisselen met de titelloze. En ook Homer J. Simpson was er bij tijdens de hoogdagen van Billy Corgan en zijn Pumpkins.

Mag ik me hier ook bij aansluiten? Ben een echte album luisteraar en mooie verhalen aERo.

Zou zelf ook wel zo'n top100 in elkaar willen zetten dus sluit ook aan bij de wachtrij. Maar of ik dergelijke lange en interessante verhalen kan schrijven durf ik niet te zeggen. Is dat een vereiste in dit topic?

Dit is volgens mij de wachtrij:

- cosmic kid
- trebremmit
- Barney Rubble
- zaaf
- Sandokan-veld
- Reijersen

Mooi begin van dit topic, aERo! Als ik uitgekeken ben op mijn huidige luisterprojecten zal ik eens overwegen mijn bijdrage hier te leveren, maar dat kan nog wel even duren.

Erg leuk om die stukken te lezen. Top Eric!

cosmic kid (moderator)
Mooi topic, mooie start, Eric. Het is dat het me nu toch niet uitkomt maar anders had ik zeker graag doorgepakt.

Ik sluit mezelf even onderaan:

- trebremmit
- Barney Rubble
- zaaf
- Sandokan-veld
- Reijersen
- Comsic Kid

cosmic kid (moderator)
Mooi topic, mooie start, Eric. Het is dat het me nu toch niet uitkomt maar anders had ik zeker graag doorgepakt.

Ik sluit mezelf even onderaan:

- trebremmit
- Barney Rubble
- zaaf
- Sandokan-veld
- Reijersen
- Cosmic Kid

Reijersen schreef:
Zou zelf ook wel zo'n top100 in elkaar willen zetten dus sluit ook aan bij de wachtrij. Maar of ik dergelijke lange en interessante verhalen kan schrijven durf ik niet te zeggen. Is dat een vereiste in dit topic?

Het mooie aan het top 100 topic met nummers is dat iedereen er z'n eigen draai aan geeft. Dat maakt het voor mij juist ook zo boeiend en tot één van mijn favoriete topics, ondanks dat ik ook meer een album liefhebber ben.

Gewoon doen. En jij bepaalt gewoon zelf wat je wel of niet kwijt wilt en hoe je het aanpakt toch?!

Bedankt aERodynamIC

Ik ben bijna zover, denk dat ik morgen wel begin.

Thanks Eric, boel mooie verhalen weer

ohmusica
Leuk en interessant om te lezen, aERodynamIC Met maar liefs 41 albums uit jouw lijst heb ik wel een of andere klik (of gehad). Ieder ontwikkelt een eigen 'muziek-dna' lijkt het wel, jouw eigen verhaal maakt dat goed zichtbaar.

Goed, mijn album top 100 dus, na een dance, metal en song top 100 wordt dit de vierde keer dat ik een lijst presenteer. Op andere sites heb ik wel eens een album top 100 gemaakt maar dan zonder er wat bij te vertellen, en dat is toch wel heel andere koek. De volgorde moet je niet al te serieus nemen, en het komt voor dat een 4 sterren album hoger staat dan een 4,5 sterren. Dat komt omdat ik meer gevoel heb bij sommige albums uit mijn jongere jaren, muzikaal hoor ik wel dat het minder is maar er zitten herinneringen aan en ik draaide albums toen veel vaker omdat er nog geen internet was en daardoor ken ik ze van voren naar achteren. Maar goed, laat ik beginnen met de nummer 100 en 99.

100. Snapcase - Progression Through Unlearning (1997)

https://www.musicmeter.nl/images/cover/2000/2693.jpg

Snapcase heb ik helemaal gemist in de jaren negentig, ook al was ik toen wel in de hardcore, maar deze band en dit album lijkt een beetje vergeten. Onterecht want het is een soort Refused zonder electronica, ze toerden toen ook met die band. Het valt onder metalcore en wat opvalt is de snaredrum, veel op de voorgrond en hoog gestemd, en de zanger die de longen uit zijn lijf schreeuwt. Verder is het vol gas met een dosis energie, ook liefhebbers van een Fugazi, Helmet of Quicksand kunnen dit wel waarderen denk ik.

99. Windhand - Soma (2013)

https://www.musicmeter.nl/images/cover/379000/379428.jpg

Loodzware, slepende, repeterende, fuzzy riffs, deze band zit in het stonerdoom genre en is vergelijkbaar met Electric Wizard of een Acid King. Wat mij aanspreekt is dat niet alleen je gemoedstoestand er door kan veranderen, maar als je het een beetje op volume draait je het ook lichamelijk voelt, net al bijvoorbeeld een Sunn O))). De zangeres is Dorthia Cottrell, en die valt op door de occulte en hypnotiserende zang, mooi zoals ze zweverig over de zware metal zingt.

Herkenbaar van die normering (4* die je hoger wil zetten dan 4,5*). Daar was ik ook wel wat mee aan het worstelen. Maar lijstjes zijn gewoon altijd leuk.

Deze van jou zal er eentje worden die voor mij voornamelijk uit onbekend werk bestaat. Ben benieuwd!

Misschien dat cosmic kid of een van de andere mods de topictitel kan aanpassen?

Ik denk dat je ongeveer de helft wel kent.

98. Anthony Rother - Hacker (2002)

https://www.musicmeter.nl/images/cover/1000/1987.jpg

De opvolger van Kraftwerk, zo zie ik deze Duitser wel een beetje, hij maakt electro, en dat gaat vooral over futurisme met computers, robots en technologie. Maar volgens mij gaat heel veel electro daarover, zie bijvoorbeeld Arpanet en Dopplereffekt, dus of dat nou zo speciaal is, maar het zal ook wel komen door zijn liefde voor Kraftwerk. Hacker is donker en redelijk hard door de beats die ook nog eens als een machine klinken, maar soms ook weer mooi of emotioneel door de melodielijnen. Waan je in een wereld waar de macht is overgenomen door computers en robots, deze spreken je toe via stemmen die vervormt zijn met de vocoder, even zit je in andere wereld. Dit album staat alleen op bandcamp en niet op spotify.

HACKER | Anthony Rother - anthonyrother.bandcamp.com

Morgen weer verder!

Even wat mensen taggen die ik wel eens in andere topics tegenkom, die dit misschien ook willen volgen.
-SprayIt- panjoe Don Cappuccino pureshores T.O. andré Poeha thelion remcodurez Mausie

Leuk, ik volg! Naast de beschrijving van de muziek zelf vooral benieuwd naar jouw persoonlijke ervaringen met de albums. Begint verrassend, kijk uit naar het vervolg, ga zeker ontdekkingen doen.

Ohh interessant begin! Van Rother ken ik een andere die ik geweldig vind, Snapcase heb ik lang niet gehoord, wordt weer eens tijd. Windhand ken ik niet, dat ga ik eens opzoeken.

Na het interessante begin van de nieuwe lijst wil ik nog wel even aERodynamIC bedanken voor de mooie lijst en reis. De verhalen met veel plezier gelezen!

Meteen een volgend interessant lijstje in dit topic Naar de nummer 100 ben ik bijvoorbeeld meteen best wel heel nieuwsgierig. Maar nummer 98 is toch gewoon Face Value van Phil Collins?

Rother is toch wel een beetje een held van me, dus een uitstekend begin. Met schreeuwerige hardcore heb ik niets dus je nummer 100 laat ik aan me voorbij gaan. De beschrijving bij nummer 99 bevalt me wel, dus die gaat op de luisterlijst. Stiekem verwacht ik best veel leuke tips uit deze top 100 te halen, dus hoop dat je me niet teleurstelt

-SprayIt- schreef:
Leuk, ik volg! Naast de beschrijving van de muziek zelf vooral benieuwd naar jouw persoonlijke ervaringen met de albums. Begint verrassend, kijk uit naar het vervolg, ga zeker ontdekkingen doen.

Nou heb ik niet bij ieder album een persoonlijke ervaring, maar er zullen best nog wel wat ervaringen voorbij komen, maar meer anekdotes ofzoiets. Ik ben niet zo van het delen van mijn prive, prima als anderen dat wel doen, maar ik niet.

Ik volg

97. Silicon Scally - Mr. Machine (2002)

https://www.musicmeter.nl/images/cover/116000/116860.jpg

Ook dit is weer een electro album, en wel van de Brit Carl Finlow. Het staat niet ver van Rother af dit, sterker nog het lijkt er wel aardig op, maar voor mij geeft Mr. Machine meer het gevoel van science fiction, dus meer in de ruimte, of dat ook de bedoeling was weet ik niet maar het is puur mijn gevoel.
Het is een behoorlijk obscuur album, tot een tijdje terug stond het nog op bandcamp, maar daar is het helaas afgehaald. Op youtube staan de meeste nummer wel, maar niet allemaal. Hoogtepunten vind ik The Love Inside en Entron, maar de hele rit is het diepe, emotionele en gedachtenstimulerende electronica, verdient zeker meer erkenning en zou ook op een spotify moeten staan!

Gast
geplaatst: vandaag om 08:41 uur

geplaatst: vandaag om 08:41 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.