MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / 80 x 80's

zoeken in:
78. The Creatures - Boomerang (1989)

https://www.musicmeter.nl/images/cover/29000/29772.jpg

Okay, Siouxsie kwam al eerder voorbij, maar hier in een andere gedaante. twijfelgeval wellicht, maar het kon nog net vond ik

deric raven schreef:
Meer percussie, maar duidelijk Siouxsie.

Stephen en Ellie van Revere coverden ooit een nummer van dit album. Vond ik wel tof.

Minder tof is dat alleen deric en ik een reactie bij dit album geplaatst hebben:

aERodynamIC schreef:
Een wat exotischer versie van Siouxsie and the Banshees, minder ijzig, minder wave en daardoor soms ook wat luchtiger ook al is het experiment nooit ver weg.
Gelukkig ver weg genoeg om mij te doen laten afhaken: integendeel. Lekkere plaat die me ergens een beetje doet denken aan Marc and the Mambas.

Ik loop flink achter….toch hierbij:

The Mission - Children (1988)

Ik was bij dit album al weer afgehaakt. Oud schoolvriend Marco (en op school Kak II lid), fanatisch Mission aanhanger, nog niet. Ik introduceerde de band destijds (86 denk ik) in de vriendengroep met de eerste EP met daarop ‘Serpent’s Kiss’. En dat viel in de smaak. Niet vreemd want de Sisters waren ook geliefd onder mijn maten (althans bij een aantal - het was een vreemd clubje, Madonna en Prince werden ook gedraaid). ‘Gods Own Medicine’ toen behoorlijk grijs gedraaid (maar niet zo erg als Love van The Cult). Dat album draai ik niet meer. Die eerste EP’s nog wel eens. Hier verzameld: The Mission - The First Chapter (1987).

aERodynamIC schreef:
(afbeelding)

Nog drie albums uit 1989 te gaan voordat we naar deel 2 switchen.

WAAAAAAAT…..ik protesteer…we kunnen niet door….hebben geen Surfer Rosa gehad!! (kom niet met Doolittle aanzetten)

Vind jij Pixies in dit rijtje van 80 passen? Voor mij was die band een omslag naar een totaal andere muziekwereld in die tijd

Maar gelukkig ga ik de teugels vanaf zondag wat laten vieren, dus wie weet!

aERodynamIC schreef:
Vind jij Pixies in dit rijtje van 80 passen? Voor mij was die band een omslag naar een totaal andere muziekwereld in die tijd

Dat is zo. En grappig, want wil net een bericht tikken dat ook aan dat gevoel - voor mij dan - refereert.

Vond de Pixies toen trouwens behoorlijk niksig. Al dat geschreeuw. ….Het besef daalde pas ver in de jaren 90 in….

Surfer Rosa / Come On Pilgrim werkt voor mij als een krachtige Ibuprofen…neem het zelden tot me. Maar als…daar verhaal ik in deel 2 wel over.

REM - Green (1988)

Kak II lid Rob was er als de eerste in onze club bij. Hij introduceerde in 86 een nieuwe band met het album ‘Lifes Rich Pageant’. Vond het aardig, maar niet meer dan dat. Mede gymnasiast en alternativo Roel drukte mij op het hart dat new wave toch echt dood was. REM was de “nieuwe wereld”! Ik was niet overtuigd. Toen in augustus/september 87 kwam ‘Document’. Het duurde even, maar inderdaad indrukwekkend. In het najaar van 87 samen met het fraaie ‘Calenture’ van The Triffids gekocht. New wave was inderdaad zo dood als een pier…

Pixies markeerde die nieuwe wereld nog meer…(al vond ik het toen niks).

The Church - Starfish (1988)

Prachtplaat! Toen en nu. Kennen jullie dat? Dat muziek van die krachtige beelden en gevoel oproept, alsof het gisteren was? Soms gerelateerd aan volstrekt nietszeggende momenten. Nou, dat heb ik dus met ‘Under the Milky Way’: het was een zonnige dag, ik zat achter mijn bureau in mijn studentenkamertje, aan het inlezen voor het college van de volgende dag, het nummer komt langs op de radio (VARA?) en ik raak afgeleid, staar naar buiten, een paar minuten weg dromend. Ik zie het bureau en de omgeving zo weer voor me…muziek die een moment in de tijd vangt en bevriest.

Chameleon Day schreef:
Kennen jullie dat? Dat muziek van die krachtige beelden en gevoel oproept, alsof het gisteren was? Soms gerelateerd aan volstrekt nietszeggende momenten.

Absoluut, dat is het mooie aan muziek. Zeker, zoals nu met een goed glas erbij.

Starfish, nog steeds een geweldig album (vol met beelden en herinneringen).
The Church, de band die ik het vaakst live heb gezien. Heb zelf een album vastgesteld met 20 topnummers uit hun omvangrijke oeuvre.
Pixies, heb ik nog steeds niks mee. REM is wel een favoriete band geworden, maar dat heeft een tijdje geduurd. Gelukkig heeft mijn Duitse (ex)vriendin destijds goed geholpen, anders waren de vroege jaren aan mij voorbij gegaan.

Chameleon Day schreef:
New wave was inderdaad zo dood als een pier…

The House of Love - The House of Love (1988)

Niet alleen dat. In 1988 werd de hele pop / alternative muziek door de VPRO officieel dood verklaard! Ik weet het nog goed. De VPRO wees nog op de Belgische New Beat die wat hoop zou brengen, maar dat was het dan ook. ….

… en je had the House of Love. Deze band was volgens John Peel de “next big thing”, de voorloper van een nieuwe golf van Britse bands die nieuw leven zouden brengen. De nieuwe golf kwam inderdaad. En the House of Love zouden het toch niet maken. Maar ze waren nieuw leven! Te vroeg gepiekt?

Voor mij markeert het album de cesuur tussen de middelbare schooltijd en de studententijd. Kak II viel deels uiteen. Iedereen ging zijn kant op. Ik ging naar Nijmegen, evenals alternativo Roel met wie ik op school muziek uitwisselde. Met wave-maatje Paul (ging naar Eindhoven) is het contact het langst in stand gebleven. Tot begin jaren 2000. Daarna vloeide het weg… weet niet waarom. Ieders leven kiest zijn pad. Naar aanleiding van het Sound optreden tijdens het zomerfestival in Venlo in 87 besloten we allebei gitaar te gaan spelen (moeten wij toch ook kunnen!!). Van 1988 tot 1991 veel samen gejamd (met door Paul in elkaar geknutselde effecten, opgepimpte Commodore 64 drum sounds en baslijnen op de E-snaar van de gitaar). Heb ik nog tapes van. Paar jaar terug vernam ik dat zijn kanker was teruggekomen en dat hij is overleden. Heb het er op momenten best moeilijk mee, …. dat we het contact verloren hebben. … We zouden samen een plaat maken, dat hadden we toen afgesproken!

5* plaat!

Chameleon Day schreef:
(quote)

Dat is zo. En grappig, want wil net een bericht tikken dat ook aan dat gevoel - voor mij dan - refereert.

Vond de Pixies toen trouwens behoorlijk niksig. Al dat geschreeuw. ….Het besef daalde pas ver in de jaren 90 in….

Surfer Rosa / Come On Pilgrim werkt voor mij als een krachtige Ibuprofen…neem het zelden tot me. Maar als…daar verhaal ik in deel 2 wel over.

Het begon voor mij met Pixies en Living Colour. Die twee bands zorgden ervoor dat ik opeens naar ander soort muziek ging luisteren. Als ik de jaren '90 ga doorlopen wil ik ook veel meer de muziek gaan plaatsen die mij toen wat deden, want dan is de lijn die ik in dit deel probeerde te volgen gewoon niet meer te doen. Je zag dat ook echt gebeuren: alle muzieksoorten konden naast en door elkaar. Die aparte groepjes brokkelden af.

De VPRO zie ik ook als verantwoordelijke daardoor. Voor mij wel. Je had ook niks anders toen. Internet bestond niet en de OOR ontdekte ik pas net. Ik had toen ook pas de leeftijd dat ik de VPRO (maar ook KRO zondag en Vara dinsdag) kon waarderen. Daarvoor vond ik het maar rare programma's met rare muziek (VPRO dan vooral).

Misschien ook de reden dat ik maar tot drie albums uit 1989 ben gekomen. De koek was op. Tijd voor nieuwe muziekstijlen. En ik zie het gek genoeg ook aan het aantal stemmers bij de betreffende albums, en schrijfsels zijn er nauwelijks. Er stond echt iets te gebeuren. 1991.... here we come......

In het deel 2 gedeelte van de jaren '80 wordt het een lekkere ratjetoe met zelfs albums waar ik zelf niet zo veel mee heb. Daar laat ik de samenhang dus ook los maar pak ik meer de namen die ineens opvielen die jaren naast nog enkele wat minder grote successen.

Dan hoop ik vooral op meer van die verhalen die jij en anderen plaatsen. Heerlijk om te lezen.

79. The Lightning Seeds - Cloudcuckooland (1989)

https://www.musicmeter.nl/images/cover/16000/16161.jpg

Blijkbaar ook weer niet zo bekend, althans niet in 1989 zelf.

Casartelli schreef:
Wat nu, ben ik nog steeds de enige die op dit prachtplaatje gestemd heeft? Komt dat horen, komt dat horen! Fraaie melodieuze pop, een beetje in het verlengde van a-ha of de Pet shop boys (maar dan wat organischer). 4* voor deze.

Is het wat dan?

Robo schreef:
Strakke ongecompiceerde popsongs, gladjes geproduceerd. Puike viersterren plaat.

Vigil werd even wakker om één reden:

vigil schreef:
Wow, ik kom er nu pas achter dat Andy McCluskey hier en daar wat synths speelt op dit album

Maar wie of wat?

Rainmachine schreef:
Leuke band dat Lightning Seeds ook al is het eigenlijk een project van multi-talent Ian Broudie die zich telkens met andere muzikanten omringt. De beste man heeft een uitstekend gevoel voor sugar coated popsongs zoals hij het zelf noemt. Ook zijn productiewerk is erg goed bij andere bands, daar ken ik hem ook voornamelijk van. Cloudcuckooland is een prima album en van wat ik van de band heb ook het beste. Zit wat in de hoek van de Wild Swans, The La's en Fiction Factory.

Leuk bandje dat ik ook pas een aantal jaar geleden heb leren kennen. De omslag in mijn muzieksmaak was al gaande.

Ja dat is Britpop zoals Britpop hoort te zijn.

Wel 1990 in my book.

Voor ons 90 x 90s topic dus
Hoewel ik een massive 80s fan ben is de eerste helft van de 90s ms nog wel mooier...

JimmydaPimmy - da's Brits voor JeemigdePeemig - leestik toch hier wat berichten die mij geheel in de hyperspace van de ultieme verwarring brengen en dat vlak voor een vaste zaterdagse inspanningsverrichting (zowel sportief als huishoudelijk).

Vandaar een eerste brandende vraag aan de createur du topique ici:

Al die muzikale ervaringen waarover je bericht zijn dat de facto ervaringen uit de jaren '80 zelve of van later datum?
Je noemt veel relatief obscure Britse bandjes waartoe je als (provinciale) adolescent bijna geen toegang toe gehad moet hebben. Ter vergelijking: ik zat in mijn studietijd, aanvang werkleven, en kwam met een 4-5tal andere muzieknerds (die allen die NME, Sounds of Melody Maker doorspitten en/of naar John Peel luisterden en tapejes daarvan maakten) wekelijks bijeen in een bruin café in the heart of the country om te toepen en elkaar muzikaal bij te praten - we toonden elkaar altijd vers aangeschafte singles, cassettes etc, veelal via mailorder uit de UK (SAE en met cheque/postwissel inside).

Opvallend trouwens de afwezigen uit de UK/US. Maar goed, eventueel meer later - call of duty!

Amusant!

Chameleon Day schreef:
Van 1988 tot 1991 veel samen gejamd (met door Paul in elkaar geknutselde effecten, opgepimpte Commodore 64 drum sounds en baslijnen op de E-snaar van de gitaar). Heb ik nog tapes van. Paar jaar terug vernam ik dat zijn kanker was teruggekomen en dat hij is overleden. Heb het er op momenten best moeilijk mee, …. dat we het contact verloren hebben. … We zouden samen een plaat maken, dat hadden we toen afgesproken.

Herkenbaar (het laatste gedeelte bedoel ik), gelukkig blijven de herinneringen levend.
Misschien kun je net als de andere Paul (reptile71) de tapes uitbrengen, ben heel benieuwd!

johan de witt schreef:
Wel 1990 in my book.

Blijkbaar voor de ene site eind 1989 en de ander begin 1990. Had het eigenlijk het laatste album van deel 1 moeten zijn: mooie overgang

Mjuman schreef:
Al die muzikale ervaringen waarover je bericht zijn dat de facto ervaringen uit de jaren '80 zelve of van later datum?

Ja dahag. Als dat nu nog niet duidelijk is. Meestal staat het er als toevoeging bij wanneer ik iets veel later ontdekt heb. Moet u natuurlijk niet vluchtig scrollen anders had u dit gewoon geweten

Blijkbaar is het nog steeds niet duidelijk voor een aantal mensen, dus ik zal wederom helpen. Het is begonnen als topic om de jaren '80 te belichten. Niet vanuit persoonlijke ervaringen (alhoewel dat in veel gevallen wel zo is, maar soms ook gewoon vrij recente ontdekkingen van gemiste parels). Daarom quotes.

Alle bands 1 keer in de lijst, geen solo-artiesten, geen stadion acts en de focus op gitaar-pop-wave. Veel 'the'. En veel op UK gericht.
Dit om een beetje samenhang te creëren. Het is geen topic met persoonlijke verhalen en al helemaal niet bedoeld om een goede samenvatting van de jaren '80 te geven (die bestaat namelijk niet, omdat iedereen nu eenmaal andere invalshoeken heeft).

Dat het nog niet duidelijk was

Deel 2 heeft een ietwat ander uitgangspunt (gaan ongetwijfeld weer in veelvoud de vragen komen vrees ik) en de jaren '90 doe ik wel meer vanuit mijn eigen tijdsbeeld dat decennium.

80. The Ocean Blue - The Ocean Blue (1989)

https://www.musicmeter.nl/images/cover/127000/127574.jpg

Aan alle leuke dingen komt een einde. Ik had zin in een topic over de jaren '80, en nee ik ga niet meer uitleggen met welk uitgangspunt (dat heb ik geloof ik al zeer vaak geroepen dit topic)

Tachtig albums uit de jaren '80 een beetje in de spotlights zetten. Ik ging uit van een topic dat zijdelings door een enkeling gevolgd zou worden en hooguit af en toe een duimpje zou opleveren. Het werd een trip waar ieder zijn of haar herinneringen begon te delen.

Daarom volgt morgen deel 2 en daarna 90 x 90's. Het leven blijft nog even een feestje.

Om Mjuman terwille te zijn sluiten we af met een VS variant op Britse muziek:

skyline schreef:
Ik woonde destijds in de States, en deze heren werden omschreven als de Amerikaanse variant op de Smiths. Beetje arty, beetje literair.
En de invloed van Morrissey c.s. en ook een band als The House of Love druipen er inderdaad van af, al hoeft deze band zich voor het resultaat bepaald niet te schamen.
Het zit compositorisch allemaal prima in elkaar, zeker als je meeneemt dat dit hun debuut elpee is en men omzeilt knap de valkuil om niet een ordinaire imitatie van hun voorbeelden te worden.
Between Something and Nothing, Drifting Falling en Myron zijn voor mij de beste nummers maar de plaat is over de hele lijn sterk.

En ook dit gezelschap pas veel later leren kennen:

aERodynamIC schreef:
Ik zal altijd wel verzot blijven op dit soort bandjes. Of het nu gaat om The Smiths, The House of Love, The Wild Swans of The Railway Children.... heerlijke gitaarpop met zang om zo lekker bij weg te zwijmelen.

Door hun nieuwe album weer eens herbeluisterd en dit kan zo weer de zomer mee ingaan.

https://postimages.org/

Morgen gaan we gewoon weer terug naar 1980!

Een deel 2 omdat deel 1 wel beviel. Deze keer geen al te grote zelfopgelegde regels, maar het is een allegaartje geworden met van alles wat. Soul associeer ik minder met de jaren '80, dus de grote afwezige (en ja, daar zullen anderen anders over denken).

De grote namen mogen wel hun gezicht laten zien, alleen is het vrij willekeurig. Wat minder bekende pop naast jaren '80 klassiekers.

Ook nu: dit is niet een dwarsdoorsnede van de jaren '80 en deze keer staan er ook albums tussen waar ik zelf veel minder mee heb, maar die er toch tussen staan omdat die echt niet genegeerd konden worden voor mijn gevoel. Cheesy naast verantwoord (alhoewel deel 1 op dat vlak veel verantwoordelijker genoemd kan worden). Verder wil ik helemaal niks zeggen met deze 80 albums. Hooguit herkenbaarheid voor velen in positieve of negatieve zin. Want dat is het voor mij persoonlijk wel: herkenbaar en belicht vanuit mijn eigen jaren '80 muzikale beleving.

Missen we veel? Natuurlijk! Is de samenhang minder groot dan in deel 1? Zeker. Eén ding: ik laat artiesten uit deel 1 niet opnieuw terugkeren, tenzij het om een solo-album gaat of zo.

De bedoeling is net als het vorige deel: feestje der herkenning voor de liefhebbers en het ophalen van herinneringen wellicht. Qua ontdekken zal het nu een stuk minder (interessant) zijn.

De lijst ligt vast, verzoekjes prima, maar die gaan vakkundig genegeerd worden

Tot morgen.

Mjuman schreef:

aERodynamIC schreef:
Ja dahag. Als dat nu nog niet duidelijk is. Meestal staat het er als toevoeging bij wanneer ik iets veel later ontdekt heb. Moet u natuurlijk niet vluchtig scrollen anders had u dit gewoon geweten

Blijkbaar is het nog steeds niet duidelijk voor een aantal mensen, dus ik zal wederom helpen. Het is begonnen als topic om de jaren '80 te belichten. Niet vanuit persoonlijke ervaringen (alhoewel dat in veel gevallen wel zo is, maar soms ook gewoon vrij recente ontdekkingen van gemiste parels). Daarom quotes.

Om te beginnen verkeerde ik in de vaste veronderstelling dat wij elkaar tutoyeerden en waren die uitgangspunten nergens zo duidelijk geformuleerd als in de post waarop ik reageer

Mijn - overigens oprechte - verbazing gold bepaalde bands - zoals The Railway Children - die destijds ferm onder de radar zijn gebleven. En toen hadden we nog geen internet, MusicMeter, weinig ekte tv-programma's over muziek, in een notendop heel weinig (kennis)BRONNEN.

Deel uitmakend van een nerdy, toepend gezelschap muziekfanaten werd - bijv - NME van voor tot achter doorgespit, incl advertenties met indie releases en de releases van Factory en 4AD en vergelijkbare labels werden op de voet gevolgd.

Throwing Muses? De entree van de house en aanverwante dance, late 80s? Two-tone, punky folk (Pogues, Levellers, Men They Couldn't Hang)?

Mjuman schreef:
Throwing Muses? De entree van de house en aanverwante dance, late 80s? Two-tone, punky folk (Pogues, Levellers, Men They Couldn't Hang)?

Jij (ik zeg nu jij) hebt dan toch nog steeds niet door wat mijn uitgangspunt was dit topic. Amen (en ik ben niet gelovig).

Oh ja, beperkingen waren er ook omdat er maar weinig in een 80-tal past

Kleine belofte: één van de allerbeste jaren '80 albums uit het rijtje dat je nu noemt komt straks wel aan bod

aERodynamIC schreef:
(quote)

Jij (ik zeg nu jij) hebt dan toch nog steeds niet door wat mijn uitgangspunt was dit topic. Amen (en ik ben niet gelovig).

Oh ja, beperkingen waren er ook omdat er maar weinig in een 80-tal past

Kleine belofte: één van de allerbeste jaren '80 albums uit het rijtje dat je nu noemt komt straks wel aan bod

Bedenk: elke gek heeft zijn gebrek; ik ben er zo een die uit liefde voor de geschiedenis (ooit mijn eerste academische studie) het niet kan nalaten gebeurtenissen en tijdsgebonden artefacts in hun (juiste) context te plaatsen, ook qua relevantie.

Een korte blik in boeken over muziek uit de 80s - Simon Reynolds (Rip It Up and Start Again), James Nice (Shadowplayers), Martin Aston (Facing the Other Way) volstaat om te zien dat er heel veel mooie, creatieve dingen gebeurden in die tijd.
In dat laatste boek kan je ook lezen dat aan het eind van de jaren 80 bij 4AD de balance of power van de UK verschoof naar de US: 4AD oprichter Ivo Watts-Russell sloot een deal voor de US en nam ook US bands als Pixies en Throwing Muses onder zijn hoede. Imo is de stap van wave naar indie niet zo'n hele grote en ik hou wel van muesli, maar niet van crunch

In 1989 maakte The Cure met Disintegration nog even de syllabus van de 80s, een soort "Best of 80s Wave".

Premonition schreef:
(quote)

Herkenbaar (het laatste gedeelte bedoel ik), gelukkig blijven de herinneringen levend.

We kenden elkaar al vanaf klas 1 lagere school. Ik heb nog een klassenfoto van de tweede waarop hij de fotograaf met een grote grijns een dikke vinger geeft (maar de verkeerde) en ik daar beschroomd naar kijk (wat doet die nu?).

Misschien kun je net als de andere Paul (reptile71) de tapes uitbrengen, ben heel benieuwd!

Haha, dat zal mijn reputatie geen goed doen. Je mist er geen hidden gem aan, kan ik je verzekeren. Het waren jamsessies, met veel geïmproviseer. En veel fouten ook. Vaak alleen twee gitaren. Paul meestal op slaggitaar. Hij kon razendsnel en heel ritmisch akkoordenschema’s spelen. Best een heel karakteristiek geluid (beetje Feelies-achtig). Zo los en soepel kreeg ik mijn pols niet! Ik drapeerde daar dan met delays en distortion/fuzz gitaarlijntjes overheen. Lukte de ene keer beter dan de andere. Distortion/fuzz-effecten prutste Paul zelf in elkaar. Hij was geïnteresseerd in de techniek. Ik totaal niet. Soms namen we ons voor om de jams verder uit te werken en meer structuur te geven (kop en staart). Maar dan begonnen we en bleek het toch weer leuker om nieuwe dingen te doen. Ik herinner me nog een lange versie van New Order’s ‘Truth’ met een ietwat aangepaste baslijn zwaar in de delay en openend met een gitaarsolo (ik dus) van een dikke 3 minuten. En een gitaarversie van ‘586’ (met C64 beat, haha). Een oude Kak II schoolmaat had wat teksten (deels al geschreven op de middelbare school) en probeerde zang te doen, maar dat was geen succes. Paul heeft heel veel van onze sessies opgenomen, tientallen bandjes. Ik heb er maar een paar. Tussen 93-95 is Paul aan de slag gegaan met muzieksoftware (geen idee welke) en heeft hij in sommige stukken nog wat van onze jams verwerkt. The Prodigy en Madchester vond hij prachtig. Die opnames heb ik (helaas) niet. Ik was daar verder ook niet bij betrokken. Zat in 94 in mijn eerste baan en we zagen elkaar minder frequent. In dat jaar werd hij ziek.

Sinds een jaar of 4/5 speel ik op gezette tijden weer wat. En ik heb ook toegegeven aan mijn tienerdroom om bas te spelen. Al grijp ik meer naar mijn gitaren (akoestische en elektrische). Heb ook anderhalve synth op zolder staan (de Roland moet gereviseerd worden) en een paar maanden terug een stagepiano op de kop getikt (maar die is voor mijn oudste dochter bedoeld als ze wat ruimer komt te wonen). Zou ook best wel weer eens wat opnames willen maken - net zoals toen - maar daarvoor heb ik de apparatuur nu niet. En ben ook niet technisch aangelegd. Heb de afgelopen jaren wel flink wat korte schetsen met de telefoon opgenomen. Punt is dat ik van veel stukken niet meer weet wat de akkoorden precies waren (en de verbindende loopjes en de vingertjes extra en minder). En bij de stukken op de elektrische gitaar weet ik meestal niet meer hoe het multi-effectpedaal precies was ingesteld. Ik zie het als een soort muzikaal impressionisme. Het moment is gevangen, maar het is niet meer te reproduceren.

Wie weet….als ik eens echt de tijd ervoor kan nemen…

O ja, we noemden ons The Fallen.

https://postimg.cc/HVyCwX7P

Het Songfestival werd gewonnen door Johnny Logan met What's Another Year. De tweede overwinning voor Ierland, de eerste keer voor Johnny zelf die een record zou gaan vestigen. Ierland overigens nog steeds het land met de meeste overwinningen (zeven keer).

1. Joy Division - Closer (1980)

https://www.musicmeter.nl/images/cover/3000/3714.jpg

Laten we maar eens donker beginnen met een klassieker. Er volgen immers ook nog heel andere stijlen en meer cheesy albums.

Als tienjarige voor mij toen totaal onbekend. Ik denk dat ik pas ergens eind jaren '80 voor het eerst van Joy Division hoorde en ik had de link met New Order gek genoeg nog niet gelegd, terwijl ik die wel veel eerder kende.

Maar er zijn meer mensen die later pas in aanraking kwamen met Joy Division, wat op zich niet zo heel raar is. Ben benieuwd naar de oudere users op de site die dit bewust hebben meegemaakt.

Mart schreef:
Vandaag weer eens opgezet en van begin tot eind beluisterd. En wat een klassieker blijft dit toch. Bij het nummer Decades kreeg ik tranen in mijn ogen, Joy Division (en in het bijzonder Ian Curtis) weet echt heel goed de emotie over te brengen op mij. Het raakt bij mij echt de gevoelige snaar. En dat is mij tot nu toe nog maar bij erg weinig albums (en nummers) gebeurd.

Ook heb ik elke keer als ik het album opnieuw luister steeds andere favorieten. Sowieso is Decades mijn favoriet, maar mijn tweede favoriet varieert steeds. De ene keer is het Atrocity Exhibition, de andere keer Isolation, de andere keer Colony en de andere keer A Means To An End. Momenteel is mijn andere favoriet Heart And Soul. En dat vind ik ook echt super aan dit album (dat ik elke keer een andere favorite heb), want ik heb dat nog nooit bij een ander album meegemaakt.

Eigenlijk zou ik nu 6 sterren willen geven, maar dat kan niet. Dit is echt voor mij het beste album ooit gemaakt. Bedankt Musicmeter! Dankzij jullie heb ik echt een grandioze band ontdekt!!

BoyOnHeavenHill schreef:
Wat doe je wanneer je een ongenaakbaar meesterwerk hebt gemaakt dat niet meer te overtreffen valt? Dan maak je een plaat die z'n voorganger overtreft. Ik weet niet hoe vaak dat voorkomt, en ik weet ook niet of Unknown pleasures bij z'n release meteen al in bredere kring de reputatie en de accolades kreeg die hij sindsdien heeft verworven, maar dankzij het subtiele gebruik van synthesizers, de opnieuw geweldige sfeervolle produktie en een verzameling ijzersterke nummers is Closer voor mijn gevoel een plaat die z'n wortels in zijn voorganger heeft maar die die voorganger tegelijk voorbijstreeft – niet in kwalitatief opzicht (want de platen zijn voor mij zó verschillend en tegelijk allebei zó goed dat vergelijken totaal zinloos is), maar wel in diepte en in kwetsbaarheid.
        Opmerkelijk hoe de nummers gebruikmaken van melodielijnen die gedurende het nummer weinig verandering tonen en ook lang niet altijd naar een climax voeren, maar alles zonder dat de nummers monotoon aandoen of de melodieën gaan vervelen, daarbij ongetwijfeld geholpen door de gitaarlijnen, de geluidseffecten die vaak onverwachte "kleurtoetsen" aanbrengen, en last but not least natuurlijk het feit dat de melodieën zelf dus kennelijk zó sterk zijn dat ze de aandacht blijven vasthouden. O, èn de teksten en de voordracht van Ian Curtis natuurlijk...
        De eerste vier nummers zijn al sterk (hoewel dat constante gebroken ritme van Colony mij wel een beetje tegenstaat), maar de echte kracht van dit album ligt voor mij in de laatste vijf nummers, die stuk voor stuk zó indrukwekkend zijn dat ze op andermans album als prijsnummer zouden kunnen fungeren, maar hier gewoon onderdeel vormen van een ijzersterke keten waarvan elke schakel nèt weer iets beter is dan z'n voorganger, met Decades als hoogtepunt van een meesterwerk dat na al die jaren in muzikaal opzicht nog even indrukwekkend is, ook wanneer het emotionele aspect er voor mij in de loop der jaren enigszins "afgesleten" is.

2. Ultravox - Vienna (1980)

https://www.musicmeter.nl/images/cover/3000/3679.jpg?cb=1602374824

Eén van de eerste lp's die ik kocht. Heb het nog steeds. Kan het album dus wel dromen onderhand. Ik was aangenaam verrast over het gebodene op het album, want ik kocht het uiteraard vanwege Vienna.

Gerards Dream schreef:
Als we dan toch bezig zijn met Ultravox lijkt het mij wel zinvol om deze van een recensie te voorzien.

Vlak voordat de opname van dit album werden gestart hadden John Foxx en Robin Simon de band verlaten. Even leek het erop of Ultravox een verloren band was, totdat Midge Ure verscheen. Billy Currie had met hem kennis gemaakt in de gelegenheidsgroep Visage van Steve Strange. Toch leek het of Ultravox een verloren band was. Voorafgaande aan de opname van dit album was de band bezig met het geven van concerten, waar ook de Verenigde Staten op het schema stond.

Door die concerten kwamen ze in contact met platenmaatscappij Chrysalis die de band een contract aanbod. Hierna kom het echte werk beginnen. Samen met producer Conny Plank doken ze de studio in. Daardoor kreeg de groep een meer electronisch geluid waar de traditionele rock-instrumenten erg goed bij paste. Daarnaast was er ook ruimte voor de viool en alt viool van Currie.

Het album start met het instrumentale Astradyne. Na een paar tonen begin ik al te zweven naar vreemde werelden. Mooi toetsenwerk, heerlijk ritme en de viool van Currie. Even een moment van bezinning en daarna de beuk er weer in. Een fraai staaltje dus. New Europeans begint met een paar heerlijk tonen van de gitaar van Ure. In de song wordt op een mooi wijze een beeld geschetst van het moderne leven. De instrumentatie bestaat uit fraai up-tempo werk. Midden in de song is een rustig gedeelte wat al doet denken aan Vienna en wat blijft die piano goed die ook de volgende song van een begin voorziet. Daarna rockt het aan alle kanten op Private Lives. Voor het eerst valt op hoe krachtig de stem van Midge Ure eigenlijk is. Waar de song eigenlijk over gaat doet er mijns inziens niet toe, het is heerlijk vol geproduceerde muziek. Passing Strangers is ook opnieuw zo'n goed stuk muziek. Heerlijke drive en de drums van Warren Cann mogen er zeer zeker wezen. En dan later het toetsenwerk van Currie het doet me bijna watertanden. Sleepwalk laat zien dat de groep ook over de nodige humor beschikt. Met de ogen dicht zie ik echt iemand die al slapend door de straten loopt, terwijl hij of zij dit niet door heeft.

Mr. X is de meest spannende track op dit album. De ingetogen beats en duistere klanken geven echt een beeld van een zoektocht. Als daar later de viool bijkomt geeft dit een beeld van hoe groot het terrein is waar gezocht wordt. De woorden die Ure hierop ten gehore brengt maken dit beeld compleet. Het doet mij denken aan een wereld in de mist. Het einde hiervan loopt mooi over in Western Promise. Het begin doet hoe vreemd dat ook klinkt in combinatie met de titel oosters aan. Hiermee duidt het tevens aan wat het doel is van deze song. Zodra Ure begint te zingen hoor ik daar een positieve boodschap in hoe een oude wereld nieuw leven in te blazen. De drumloopjes en geluiden uit de electronica winkel zijn erg lekker te noemen. En dan daar het bekende Vienna. Met de ogen dicht staat de fantastisch clip zo weer op mijn netvlies. Een fraai mistig beeld van een Europese hoofdstad. En die viool-solo het blijft er een om nog steeds door een ringetje te halen, dit in combinatie met de stem van Ure en de piano van Currie het raakt me na al die jaren nog steeds. Nog een beetje in de roes van dit schoons wordt ik positief wakker gemaakt door het heerlijke All Stood Still. Het lijkt hier wel of dat alles wat voor handen was is gebruikt, waardoor het erg vol en krachtig klinkt. En wie over turbo-oren beschikt is in al dit geweld plots wat piano te horen. Waarna mijn oude cd stopt omdat de extra's er niet op staan.

Ondanks dit gebrek heb ik wel opnieuw mogen constateren dat dit wel een erg goed album blijft na al die jaren, waardoor een twijlfel zich meester heeft gemaakt om mijn waardering voor dit album naar boven bij te stellen.

bikkel2 schreef:
Prima album. Ook gelijk de doorbraak.
Niet zo gek, want de titelsong werd de terechte hit.
In zijn geheel een tikje zakelijk, maar het was ook een wat kil tijdperk.
Wave, synthpop, maar ook rock is hier terug te vinden.
Uitschieters: Astradyne, New Europeans, Passing Strangers, natuurlijk het onverwoestbare titelstuk en Time Stood Still.
De rest onderhoudend tot goed.
Een groeier. Heeft wel wat draaibeurten nodig gehad.

Kijk, dat zijn de klassiekers

Gast
geplaatst: vandaag om 05:54 uur

geplaatst: vandaag om 05:54 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.