menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / De top 100 van... (jerome988)

zoeken in:
Frank, een zeer mooie lijst!

Dit blijft toch een van de mooiste topics op deze site vooral met het persoonlijke verhaal erbij ongeacht of je nummers zelf mooi vindt. Het lezen wat muziek voor mensen betekent.

willemdeux schreef:
Het persoonlijke verhaal erbij ongeacht of je nummers zelf mooi vindt. Het lezen wat muziek voor mensen betekent.

Hier sluit ik me 100% bij aan.

Ook nu was het weer een genot om te kunnen meelezen.

Bijzondere lijst om te volgen.

Toevallig dit topic binnen gevallen en gelijk met neus in de boter. Deze top 100 van Frank is voor een groot deel ook mijn top 100. De leuke verhalen erbij maakten het aangenaam lees én luistervoer want toch ook weer enkele voor mij onbekende pareltjes ontdekt. Dank Frank.

Mooie top 100 met leuke stukjes! De nr 1 zag ik niet aankomen. Schitterend indrukwekkend nummer inderdaad.

johannesA
Wat een mooie verhalen bij deze top 100. En dan zo verrassend The Funeral op 1. Helaas wel met een verdrietige reden, maar daarom niet minder geweldig.

Ah, shit, die nummer één had ik kunnen raden eigenlijk. Daarom niet minder mooi, wát een song

Bedankt F!

Mooie lijst Frank en ook van mijn kant hulde voor de nummer één. Herinneringen en emotionele waarde die muziek daardoor kan krijgen, wordt nog wel eens onderschat hier heb ik soms het idee. Geheel ten onrechte natuurlijk!

Sunderland schreef:
Oooooowww!! Dat moet haalbaar zijn voor mij!! ?
Lokquote.

chevy93 schreef:
Lokquote.
Yes, ik ben van plan vanavond te beginnen.

Ik ben nu nog bezig met schuiven, teksten reviewen en na te tellen of ik uberhaupt wel 100 nummers heb.

Dank aan Frank! Je hebt de lat weer een stukje hoger gelegd.

Verhalen achter de muziek, het blijft altijd interessant om te lezen, en geeft zoveel meerwaarde en betekenis, de beste rubriek op MuMe

ohmusica schreef:
Verhalen achter de muziek, het blijft altijd interessant om te lezen, en geeft zoveel meerwaarde en betekenis, de beste rubriek op MuMe

Je kent deze ook neem ik aan? Gaat misschien nog een stapje verder: Essentiële Albums Voor je Eigen Muzikale Reis

Jeutje, bijna 4,5 jaar geleden al weer dat ik me bedacht dat het wel leuk zou zijn om hier aan mee te doen... Eigenlijk had ik nooit een top 100 gemaakt.... teveel leuke muziek en de noodzaak was er ook niet. Totdat deze uitdaging zich aandiende.

Vorig jaar als voorbereiding maar eens 100 potentiele nummers in een spotifylijstje gezet en dat klonk eigenlijk helemaal niet zo verkeerd. Echter, van stukjes schrijven kwam het niet helemaal en zodoende heb ik me een paar keer moeten laten afzakken op de lijst. Nu ik toch in een wat rustige tijd zit en DjFrankie mij tijdig waarschuwde, heb ik vorige week als een idioot 80 stukjes zitten typen. Daar ging nog meer tijd in zitten dan verwacht.

Afijn, mij verder af laten zakken op de lijst wilde ik niet, want anders zou 123poetertjes het gras voor mijn voeten wegmaaien. Bovendien kwam ik er vandaag achter dat ik net 12,5 jaar bij de site zit, dus dat is een mooi moment om mijn top 100 hier te droppen.

Ik had voor mijzelf enkele voorwaarden opgesteld om de lijst samen te stellen: 1 nummer per artiest en ik moet een album van hem/haar/hun in de kast hebben staan. Dat laatste heb ik al weer een beetje moeten laten varen omdat ik de laatste 1,5 jaar geen albums meer heb gekocht. Mijn kast zit immers vol. Maar goed, hier een daar een uitzondering op mijn eigen regel dus.

Ik ga elk nummer in een aparte post zetten. Liken mag.

tbc.

100. Queen – Now I'm Here
In een lijst als deze kan ik niet om de band heen die mijn muzieksmaak heeft gevormd, ook al luister ik nog maar zelden naar hun muziek. Begin jaren ’80 was ik nog niet zo met muziek bezig maar vielen mij Radio Gaga en I Want To Break Free wel op op de radio. Enigszins beïnvloed doordat mijn broer al jarenlang gek was van de band, zonder dat mij op te dringen. Dit resulteerde wel in een eerste casettebandje met een ‘Best of …’ die ik van hem kreeg. De waardering steeg na Live Aid in 1985 waar ik nummers hoorde waarvan ik niet eens wist dat het muziek van Queen was; We Will Rock You, en bijvoorbeeld Crazy Little Thing Called Love leek me meer iets van Elvis Presley of Shakin’ Stevens?! Zonder dat ik ooit een platenspeler heb gehad volgde in 1986 één van de eerste types CD-speler van Philips op mijn kamertje en natuurlijk waren 2 van de 3 eerste cd’s van Queen. The Works en A Kind of Magic, die toen net uit was, maar omdat ik hem niet in de platenbak zo gauw kon vinden in de The Free Record Shop, kocht ik The Works. Uiteindelijk volgde AKOM natuurlijk snel.

Al vlot daarna leerde ik alle albums van Queen kennen en kan ik zeggen dat er maar weinig nummers zijn waar ik niets aan vind. De variatie, van Spread Your Wings tot aan One Vision en You Take My Breathe Away tot aan Death on Two Legs en alle veau-de-ville nummers daar tussendoor; stuk voor stuk geweldig. Zelfs Hot Space kan ik best waarderen op zijn tijd. Uiteindelijk duurde de liefde niet heel lang door het overlijden van Freddie; ik maakte alleen de releases mee van The Miracle en Innuendo waarbij vooral de eerste van deze twee mij het meest bij is gebleven. Innuendo voelt voor mij al aardig doorspekt met het leed wat over de band hing.

Vooralsnog hield voor mij het leven van Queen op na de dood van Freddie op een memorabele dag die ik niet gauw meer zal vergeten. Toen anti-held John Deacon er ook de brui aan gaf was voor mij helemaal de koek op. Één van de meest recente releases die ik weet te waarderen zijn de live-albums van hun eerste optredens als Live at the Rainbow ’74. Ik had hen zelf ook bijna live gezien in 1986 in Leiden, maar uiteindelijk besloot mijn broer mij niet mee te nemen omdat ik ‘pas’ 15 was. “We gaan de volgende keer wel samen”.

Het is dan ook lastig om een favoriet te kiezen, maar Now I Am Here spookt regelmatig nog door mijn hoofd. De variatie in tempo is één van de dingen die ik geweldig vind in dit nummer, en het lekkere meezing-refrein, de koortjes en het spelen met het stereogeluid. De band met de band is weer even opgelaaid na de ijzersterke film BohRap van eind vorig jaar.

99. Angie McMahon – Pasta
Na mijn eerste liefde nu mijn laatste ontdekking waar ik erg enthousiast van kan worden. Ik hoor de hele dag Pinguin Radio en vind het erg leuk om op die manier nieuwe muziek te ontdekken. Bij het luisteren spitsen regelmatig mijn oren zich omdat ze iets geweldigs opvangen. Dan trek ik een sprintje naar stereo of de website van het station om er achter te komen met wie we te maken hebben. De laatste keer was dat dus met Pasta van Angie McMahon. Het rustig toewerken met dat dik aangezette gitaargeluid naar die uitbraak maakte het voor mij, dat het boven de andere muziek uitstak.

Angie brengt eind deze maand haar debuutalbum uit en daar heb ik hoge verwachtingen van. Dit is de muziek waar ik tegenwoordig voor val; indiefolk met een goede stem, vaak dames. Er zullen nog vele folkmeisjes volgen in deze lijst. Deze Australische heeft een geweldige stem met enige vibratie en stond dit jaar al op Best Kept Secret. Ik ben erg benieuwd naar meer en bij het eerste optreden dat volgt in Nederland na deze release, ben ik van de partij.

98. The Boxer Rebellion – The Runner
Een band die morgen uit mijn top 100 zal lazeren is The Boxer Rebellion. Ik leerde ze kennen in de tijd dat Evacuate werd gelanceerd. Het gehele album Union (2009) kan ik nog steeds goed waarderen met een geweldig nummer als Forces. Het vervolg The Cold Still (2011) werd hier ook enthousiast ontvangen met als hoogtepunt The Runner. De drive in het nummer en de samenzang vind ik geweldig mooi.

In 2011 zag ik ze voor het eerst live in de oude zaal van De Melkweg waarbij ze mij opvielen als een stel ideale schoonzonen, daar was weinig rock and roll aan, maar die ondertussen wel een geweldig spetterend concert gaven. Live viel The Runner me vooral op vanwege het geweldig samenspel met Todd Howe, de man die vlak erna TBR zou verlaten. Geheel toevallig is het denk ik niet dat daarna, wat mij betreft, het verval intrad van de band. Commercieel, gladjes en het publiek werd ingewisseld van oude mannen met baarden voor jonge heupwiegende meisjes. De laatste keer dat ik ze zag was 2 jaar geleden op Best Kept Secret omdat een maatje van mij hen graag wilde zien. Maar ook hij droop teleurgesteld af na het concert dat werd afgesloten met één van de weinige oude nummers: The Runner.

97. Burial – Archangel
Burial heb ik beter leren kennen na het enthousiasme hier op de site in de tijd dat Kindred werd gelanceerd, via diverse spelletjes vermoed ik. Dat deed me eraan herinneren dat ik ooit wel eens Untrue had beluisterd en dat stiekem best wel heel leuk vond. De zang op Archangel maakt het geheel aan diepe donkere beats iets toegankelijker voor mij waardoor het de voorkeur krijgt. Ik heb niet veel dance/electronic-albums in de kast staan maar van dat genre vooral ambientachtige muziek, want naast een andere verderop in de lijst nog te noemen band, heb ik alleen nog 2 albums van Pantha du Prince en een Booka Shade in de kast staan. Het zou wat meer airplay mogen krijgen van mij eigenlijk.

96. Chairlift – Garbage
Helaas ter ziele gegaan houd ik in ieder geval leuke herinneringen over aan het concert in de kleine zaal in Paradiso in 2009. Een concert dat ze toen nog met zijn 3en speelden na het uitbrengen van hun debuutalbum. Een concert ook waar dikke paniek uitbrak toen bleek dat de koeienbel zoek was.

Uiteraard is de band bekend geworden van Bruises, dat in een Apple-reclame werd gebruikt, en om die reden heb ik ook hun album beluisterd destijds. Het hele album Does You Inspire You staat bomvol leuke liedjes waarvan Garbage nog de meest sterke. De lome zang en tempo, het fijne gitaarrifje en de sound van de synths maken het tot mijn favoriet van het album.

Helaas verdween na het debuut al snel het eerste bandlid waarna Caroline Polachek en Patrick Wimberly doorgingen richting de synthpop waar ze mij al snel kwijtraakten. Niet omdat het slecht zou zijn maar meer omdat die vijver al overvol zit met leuke bandjes. Nu zijn ze helemaal gestopt en ik geloof dat Patrick ondertussen een succesvol producer is.

Ik blijf Caroline volgen en ben benieuwd wat het volgende project van haar gaat worden. Om de één of andere reden zie ik haar als een enorm talent. Zolang het maar niet een verlenging wordt van haar eerdere soloprojectje Ramona Lisa; dat viel mij wat tegen. … ik lees nu dat ze in 2017 een soloalbum heeft uitgebracht onder haar initialen CEP. Die is nog niet goed gevallen hier op MuMe.

Wow

Tempootje hoor! Propzzz voor Burial iig!

haha, het zijn er maar 5, dat valt nog wel mee dacht ik. Het zijn wel enorme lappen tekst zie ik nu, dat kan wat overweldigend overkomen.

Ik laat het hier ook bij voor vanavond. De aankomende avonden verwacht ik er 10 per avond te droppen en het lijkt me mooi om net als Frank op een zondag te eindigen, de 28e in dit geval. Dus ergens zal ik het tempo afbouwen...

Leuk om te volgen Sunderland. Mijn gevoel zegt altijd dat we een gelijkende smaak hebben, maar als ik dan naar de stemlijsten kijk is dat ook weer niet heel erg het geval. We komen elkaar blijkbaar veel tegen bij albums die ik hoog heb zitten of zo Misschien dat leeftijd ook wel een rol speelt. Hoe dan ook: ik haak niet af in dit topic

Caroline Polachek heeft laatst een nieuwe single uitgebracht, erg leuk.

Verder een mooi begin, leuke teksten en nummers.

Burial droppen als een baas. Leuke stukjes ook.

Sunderland schreef:
Ik had hen zelf ook bijna live gezien in 1986 in Leiden, maar uiteindelijk besloot mijn broer mij niet mee te nemen omdat ik ‘pas’ 15 was. “We gaan de volgende keer wel samen”.

Heb je hem nog gesproken sinds 1991?

Sunderland schreef:
99. Angie McMahon – Pasta
Ik hoor de hele dag Pinguin Radio en vind het erg leuk om op die manier nieuwe muziek te ontdekken. Bij het luisteren spitsen regelmatig mijn oren zich omdat ze iets geweldigs opvangen. Dan trek ik een sprintje naar stereo of de website van het station om er achter te komen met wie we te maken hebben.

Precies zoals ik tegenwoordig nieuwe muziek ontdek alleen kan ik blijven zitten en hoef alleen mijn muis even naar de app te slepen, veel minder vermoeiend.

GrafGantz schreef:
Heb je hem nog gesproken sinds 1991?
haha, ik heb onlangs van hem begrepen (nadat ik hem het weer eens had verweten) dat hij zelf ook niet bij dat concert is geweest.
Al had hij ze al wel eens eerder op zien treden in Leiden.

Ik ben pas deze eeuw frequent concerten gaan bezoeken en toen was ik al ver over Queen heen, dus ik kan er niet heel erg mee zitten.

Gringo_m schreef:
(quote)

Precies zoals ik tegenwoordig nieuwe muziek ontdek alleen kan ik blijven zitten en hoef alleen mijn muis even naar de app te slepen, veel minder vermoeiend.
zo kom je natuurlijk niet aan je dagelijks aanbevolen hoeveelheid stappen. Luister je ook Pinguin?

Ik moet mezelf een beetje rectificeren want ik luister alleen radio als ik thuis ben. Op het werk heb ik geen muziek opstaan.

herman schreef:
Caroline Polachek heeft laatst een nieuwe single uitgebracht, erg leuk.

Verder een mooi begin, leuke teksten en nummers.
Dank voor de tip! Ik heb nog heel wat achterstallig werk te doen want ik heb van meerdere bandjes in mijn lijst ontdekt dat er nog heel wat zijprojectjes en solocarrieres te beluisteren zijn.

Thanks all for the kudoos, thumbs ups en de propzzz!

Sunderland schreef:
Bovendien kwam ik er vandaag achter dat ik net 12,5 jaar bij de site zit, dus dat is een mooi moment om mijn top 100 hier te droppen.
Dubbelaccount?

Gast
geplaatst: vandaag om 12:55 uur

geplaatst: vandaag om 12:55 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.